Långresa - storpackning?

Långresa - storpackning?

Inläggav witecat » 2007-12-08/19:30

Hej!
Jag är på jakt efter vettig och prisvärd pakningsutrustning för R1200R. Ska räcka för en längre resa, 3-5 veckor. Förra året körde jag improviserat med sjömanssäck/toppbox, men nu när jag bestämt att göra långresan till en årlig "event", vill jag ha det lite bekvämare.

Frågorna är många:
Mjukt eller hårt?
Vilket märke?
Vilken hållare passar?
Vilken/vilka handlare?
:confused:
Äger redan en Givi toppbox, men ingen handlare har gett mig vettig svar om hållare som passar hojen.
Alla tips/erfarenheter/edeér, även mer allmänna tips om verktyg/reservdelar, ja, alla "långresetips" är varmt välkomna!
:)
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Torparen » 2007-12-09/01:34

Jag har personligen alltid för mycket prylar med mig, men har lovat mig själv att jag skall dra ner ordentligt till nästa år. Jag har aldrig använt alla kläder jag tagit med mig, så det skall inte bli några problem att få plats med allt i sidoväskorna.

Dessutom så hänger det mycket på att ha "rätt" kläder att köra i, då behöver man inte så mycket annat än den stassen.
BMW:s Summer byxa går att göra om till shorts, och är representativ även när man stigit av hojen. Lägg till en luftig jacka som även funkar om kvällspromenaden blir kylig, plus ett lättpackat regnställ, så är merbehovet av kläder inte särskilt stort.
En tunn långärmad tröja och lite underkläder räcker långt i packningen. Lägg till nessecär, handduk, promenadvänliga sandaler och en flaska vin så är ena sidoväskan klar.

Pass, plånbok, kamera, mobil, kartor, drickaflaska, energibar, magsjukepiller, alvedon, salubrin, låsvajer för kläder och hjälm mm. får plats i tankväskan.

(I den andra sidoväskan stoppar du in tältet,sovsäcken och liggunderlaget)

Det torde vara det bästa att köra enbart med sidoväskor och lika viktfördelning, plus en tankväska a´la ryggsäck för värdesakerna som man tar med när man lämnar hojen för restaurangbesöket.

Och rent körmässigt borde sidoväskor överträffa en topbox och/eller packrulle, då vikten hamnar lågt. Det finns väl rymliga och låsbara originalväskor till R:n?

Så tänker iallafall jag.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-09/11:58

Old Boxer ordnade så att jag genom hans medverkan fick köpa ett par helt suveräna packväskor.

Öppning uppåt, stora samt tillverkade av glasfiber gör att de går att laga. Jag kommer att montera dem fast (4 skruv) då det ju är onödigt att krångla till det med rappliga "snabblås".

Toppboxen åker av för alltid - förutom att den ger en hög tp är de ju ofta rätt så fula att se på.

Själv kör jag alltid med "lätt" packning vilket innebär att man tar med ett minimum med pryttlar, har man något i garderoben som är på väg ut brukar det åka med och kastas efter hand. Att ta ett litet avbrott emellanåt för att köpa lite nya strumpor är inte fel och man slipper hantera tvätten efter vägen,,,

En ny, lite smartare tankväska skall inköpas som komplement till den nuvarande väskan som är rätt så liten. Jag kommer att vara noga med att den går att använda som ryggsäck så att man slipper få ont i ryggen av att gå och bära den.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-09/12:09

Hej

Mina favoriter hepco och Becker har hållare till R1200R.Det verkar vara nått system med snabblåsningar till hållarna.Jag gissar att man sedan kan välja fritt bland deras väskor.
Kolla på http://hepco-becker.de .De enda jag vet som säljer hepco i Sverige är Touringbutiken men det finns ju andra firmor i Tyskland som säkert kan skicka hit dom.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav witecat » 2007-12-09/17:23

Tack för svaren!
Jag håller med, lätt packning är bäst, och MC kläderna räcker långt även när man inte kör. Förra året klarade jag mig på en toppbox och sjömanssäck i 4 veckor/ca 6000km, men det var lite omständigt att komma åt grejerna.

Thomas' glasfiberväskor lät intressant, är de specialtillverkade?
Jag har kollat på Hepco&Beckers alternativ och skickat förfrågan på rack/väskor. Tänker beställa via Lois.de BMWs är finast, men ack så dyra...
Sen har jag flera delar som enligt min uppfattning borde ha funnits där som standard:( : Belly pan (standard på GSn), det finns en lättare, bättre designad o billigare glasfibervariant än BMWs GS platta, den skyddar även den rätt utsatta tryckutjämnarröret längst fram.
Bakre stänkskärm, och stänkskärmsförlängning fram, nu blir cykeln till en gris under och kylaren igenkläggad när man kör 2 cm grus... Skratta inte, det är en cykel som klarar grus jättebra, kommer man inte upp på en GS så... :o
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-09/17:52

Min reskamrat har Hepcos Journey väskor.Dom har varit väldigt bra.Klarade av att hålla tätt även när han badade med hojen i ett surhål.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-09/18:17

witecat;25444 skrev:Tack för svaren!

Thomas' glasfiberväskor lät intressant, är de specialtillverkade?


Special på det sättet att det är någon som tillverkar dom som hobby - skicka ett pm till Old Boxer så kanske han hjälper dig,,,,

Själv tittade jag runt lite efter nya väskor och fann inga som passade min smak, krav på funktionalitet och hållbarhet men det gör dessa.

Många ser kanske bra ut men de är felgjorda då de öppnas åt sidan, de är för små plus att det mesta är smäck som skakar isär,,,

Ok - hade jag haft en nyare GS hade det nog blivit korvlådor men sådana sätter man ju inte gärna på en "vanlig" tourer och då i synnerhet inte en gamling som R80RT - 83,,,,,:)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-09/18:24

Korvlådor passar till alla sorters hojar ;) :D Dom är oerhört praktiska och köper man dessutom Stadiums Allround väska så har man praktiska innerväskor som passar som handen i handsken :)
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav witecat » 2007-12-09/18:35

Ja, Hepcos Journey såg ok ut. Kan ni förklara för en grönis - korvlådor, vad är det? (Ja,ja, det låter korkat, men frågar jag inte så förblir jag det...)
Thomas, har du nån bild på dina väskor?
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-09/18:56

Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav witecat » 2007-12-09/21:14

Korvlådor, haha!
Träffande. Men jag gillar dem inte, hemsk design och så rymmer de inte så värst mycket. Ser tunga ut till på köpet... Lutar åt Hepcos Journey
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-09/22:04

Dom rymmer mycket iom att dom är helt fyrkantiga men det skulle nog se lite lustigt ut på din.Om du ska handla journey väskor och hållare så ta en titt på http://www.louis.de dom brukar vara billiga och har flatrate på frakten.15€ hit till norden.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav witecat » 2007-12-10/11:27

Tack Fredrik för tipset!
Har kollat på lois, visste inte att de har så bra fraktrate. Vet du om Wunderlich har bra fraktrate?
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-10/17:13

Har aldrig beställt nånting därifrån så jag vet inte.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst