Larm

Larm

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-09/15:16

Hallå

Jag har börjat fundera över om jag ska installera larm på min hoj.Anledningen är att det förmodligen kommer att bli en del utomhus/gatuparkering nattetid.Min Gs har ju däcktryckskontroll och då var det visst lite bökigare att installera BMW larmet.Jag blir lite förvånad när det står "Enkel montering; markering på kablar och placering baktill på motorcykeln."
på bmw´s hemsida och sen ringer jag och kollar och får till svar att det inte alls är lätt utan man måste ha deras dator m.m .Är det någon här som installerat larm som tillbehör ?.Erfarenheter av original larmet? Kan ett Abus larm/lås vara ett alternativ som extra tillbehör när den parkeras utanför lägenheten?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Micke » 2007-12-09/17:01

Hej
Jag gick på samma gubbe som du och trodde att man skulle kunna installera larmet ätt på egen hand. Det måste installeras av auktoriserad verkstad (i mitt fall MC-proffsen). Kommer inte ihåg var det kostade. Jag har påpekat för BMW att de skall ändra texten, men tydligen orkar man inte det!
Det är otroligt skönt med larm, man sover så otroligt mycket bättre när man känner se ganska säker på att inge varit på cykeln. Naturligtvis kan man ta delar typpackväskor etc om man är försiktig, så något 100%-gt skydd är det inte.
Fördelen med ett orginallarm är att det höjer andrahandsvädet på ett ett aannat sätt än ett annat larm. Dessutom kan man ställa in det så att det larmar av och på mha tändlåset. Funktionen är helt OK.
Mitt tips är du du biter i det sura äpplet och tar en diskussion med BMW angående priset för montering. Är det så lätt att montera, då borde de få dit det för ett par hundringar.

MVH/Micke
Micke
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2005-10-23/22:43

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-09/19:12

Jo det är just det psykiska med att man sover bättre när det är larmat :D .Jag frågade BMW Solna lite försiktigt om det varit några stölder och dom hade aldrig fått in en 12GS med stöldskada och säljaren sa att dom inte sålt någon hoj som ersättning för stöld.Den går ju inte att starta utan nyckel men frågan är om en amatör tjuv vet om det.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Lime » 2007-12-09/20:03

Vill inte vara elak på något sätt, men den larmtyp som BMW använder till sina hojar tar ca 20 sekunder att fimpa med rätt utrustning. Med andra ord så OM de vill ta din hoj, så gör larmet varken till eller från.

Däremot så skyddar alla larm utmärkt mot alla småbovar så helt onödigt är det inte. Men en riktigt bra ABUS-kjedja hjälper mycket.

Såg på en mässa någon gång ett litet skjul som såg ut som en återvinningstunna ungefär som man kunde öppna och köra in hojen i och som gjorde det lite svårare för buset eftersom de var tvugna att forcera även denna och det inte syntes om det stod någon hoj där eller inte. Ska leta och se om jag hittar det igen.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-12-09/20:31

Vad säger farbror blå om man har en sån på gatan då?
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-09/20:35

Sä är det alltid.Ett proffs som vill tar den men man håller skitungar och pundare borta.Om jag fattade det rätt så hade BMW larmet tex inbyggt batteri så om man rycker strömen så tutar det ändå.
/FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav witecat » 2007-12-09/21:31

Proffs eller inte kan diskuteras. Inte för att skrämma Er, men det finns alla slags idioter. I våras stod en svårt misshandlad MC av senaste modell, det var nåt japanskt märke. Utan styre, söndersparkad, fruktansvärt. Jag grät nästan. Jag kollade upp på www, det var 2007 modell med startspärr, tändningen funkade och styret låstes upp endast med originalnyckel. Nä, idioterna hade släpat med maskinen, plockat och sparkat sönder för de kunde inte göra annat... Så larm kan vara bra, men lås, kädja, larm, ett par blodtörstiga hundar och en eldsprutande drake är nog bättre. Inte för att någon idiot inte kan lyckas hitta på o göra åverkan ändå.
Skämt åsido, utomlands låser jag med alla lås, kätting och sover så nära hojen som möjligt med ett öra vaket, en bra kniv och en extra kätting i närheten...Speciellt om jag övernattar ensam i det fria.
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-10/09:33

Skulle man komma på någon med att bryta så skulle jag förmodligen göra något man får ångra efteråt.En liten berättelse ur verkligheten:
Jag vaknade vid 5 snåret en söndagsmorgon av en rejäl smäll.Någon pundare hade tagit sin bil och kört rakt in i mäklarens kontor som håller till rakt under mig. Jag ringer 112 och säger att det pågår ett inbrott och behöver få dit polisen snabbt som ögat. Plitarna kommer efter en timme :eek: :mad: .Mina tankar just då om polisen var inte dom högsta.Nästa gång det händer och det är någon av mina ägodelar tar jag lagen i egna händer och gör mig skyldig till misshandel.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav witecat » 2007-12-10/11:23

Jag åker hellre in för misshandel än låter dom mishandla mig, om det nu vill sig riktigt illa...
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Lime » 2007-12-10/12:35

Fredrik Åkesson;25523 skrev:Skulle man komma på någon med att bryta så skulle jag förmodligen göra något man får ångra efteråt.


witecat;25528 skrev:Jag åker hellre in för misshandel än låter dom mishandla mig, om det nu vill sig riktigt illa...


Snälla, om ni råkar ut för en sådan situation, ta ett steg bort, iakta allt ni kan, ring polisen och håll er undan.

Personerna ni pratar om drar sig inte för att ge sig på er. De har inget att förlora. De har också mycket mer erfarenhet av att slåss än vad en normalanpassad individ har. Och de slåss inte rent. Oftast är de också fler än en person i närheten så ni riskerar att hamna i underläge ganska snabbt.

Saker är saker och går att ersätta. Personer är svårare.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav witecat » 2007-12-10/12:42

Lime, naturligtvis har du rätt. Men om man blir angripen själv, tycker jag att man får inte tveka eller visa någon rädsla. Samtidigt som man får behålla lugnet tillräckligt för att inte reta upp anfallaren i onödan, och sikta mest på att ta sig loss och försätta sig i säkerhet.
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-11/09:40

Det blev ett BMW larm.3200 gick kalaset på monterat och klart.Det blev lite dyrare iom att jag har däcktryckskontroll.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav witecat » 2007-12-11/09:50

Fredrik, beklagar sorgen... Men vad gör man inte för sin fina häst ;) Man tar hand om den, så tar den bra hand om en
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-17/22:19

Nu sitter det där.Provkörde larmet lite och det tjuter så det gör ont i öronen iaf :D
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-17/22:28

Lime;25472 skrev:Såg på en mässa någon gång ett litet skjul som såg ut som en återvinningstunna ungefär som man kunde öppna och köra in hojen i och som gjorde det lite svårare för buset eftersom de var tvugna att forcera även denna och det inte syntes om det stod någon hoj där eller inte. Ska leta och se om jag hittar det igen.


Intressant idé som jag tidigare funderat på att utveckla men det kräver väl att man har det hela på en villatomt?

Det ska ju samtidigt utgöra ett väderskydd och blir väl lite väl skrymmande
att ställa utanför ett flerfamiljsboende?

Om du hittar det skulle det vara kul att se hur det är gjort - inget är nytt under solen,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav witecat » 2007-12-18/10:08

Tjäna!
Ang. portabelt hojgarage, kolla
http://www.snail.se/svenska.htm

med en avfuktare borde funnka rätt bra, eller vad tycker Ni?
Jag tror att det var det som Lime menade.

Fredrik, jo, larmet tjuter på rätt bra, jag tror att det är en bra komplettering av säkerheten, speciellt när man ska övernatta utomlands :)
Jag är glad att min hoj har det
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-18/11:43

Vilken grej.Kanske kan vara nått om man har gatuparkering :D
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-18/13:06

witecat;26090 skrev:Tjäna!
Ang. portabelt hojgarage, kolla
http://www.snail.se/svenska.htm



Ser väl inte direkt ut som om det skulle bli någon större hit vid första anblicken.....

De som har plats väljer nog hellre någon form av friggebod - de kommer ju att få vara på 15 m2 nu så det skulle kunna bli kanonfina mc-garage för den som har mark men inte garage. Dock inte helt gratis,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-18/15:01

Vi som bor i Sthlm har ett smärre elände att hitta garage.Just nu letar damen efter garage i närheten av Skärmarbrink. Nån som har en plats över till våren föresten? Ett sånt här kanske skulle vara nått om man får ställa upp den på ex baksidan av huset för förvaltaren.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-18/17:16

Fredrik Åkesson;26102 skrev:Vi som bor i Sthlm har ett smärre elände att hitta garage.Just nu letar damen efter garage i närheten av Skärmarbrink. Nån som har en plats över till våren föresten? Ett sånt här kanske skulle vara nått om man får ställa upp den på ex baksidan av huset för förvaltaren.
Fredrik


Skulle jag själv bli tvungen att bo i en storstad skulle jag fundera på att hysa ett garage i någon form av bil eller släpkärra. Nackdelen är väl att parkeringsplatser också är hårdvaluta,,,,

Sedan kan man ju flytta ut till landsorten och bo i herrgårdliknande miljö för samma pengar som en enrummare betingar i Stockholm.

Behöver jag säga att det finns massor med grusväg på vischan,,,:D :D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-18/18:38

Jo men inga jobb...Nu känner jag att tråden börjar spåra ur lite :rolleyes:
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-18/19:11

Fredrik Åkesson;26114 skrev:Jo men inga jobb...Nu känner jag att tråden börjar spåra ur lite :rolleyes:
Fredrik


Jag jobbar en del åt företag i Stockholm - allt sköts via nätet!:)

För övrigt - hur långt har man kommit med sändare på t ex en mc så att den kan spåras vid en ev. stöld?

Vidare borde det gå att få ett larm att ringa upp mobilen.

Tutor och sirener i all ära men är det någon som bryr sig?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav witecat » 2007-12-18/20:42

Jag har för mig att jag läste nåt om larm som skickade koordinater med sms till mobilen om fordonet flyttades.
Ett sådant larm vore inte dumt. Men det kostar säkert ganska mycket också. Det tråkiga är att risken är stor att tjuvarna ilsknar till när de inte kan få igång hojen, och slår den sönder och samman istället. Så man har ett vrak oavsett lås och larm...
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-18/21:26

witecat;26119 skrev:Jag har för mig att jag läste nåt om larm som skickade koordinater med sms till mobilen om fordonet flyttades.
Ett sådant larm vore inte dumt. Men det kostar säkert ganska mycket också. Det tråkiga är att risken är stor att tjuvarna ilsknar till när de inte kan få igång hojen, och slår den sönder och samman istället. Så man har ett vrak oavsett lås och larm...


Förr när jag jobbade på verkstad brukade vi koppla in en duktig konding som kopplades in i verktygslådan samt en isolerad metallist under handtaget.

Bakelserna i fikarummet armerade vi med stående tandpetare av den lite kraftigare sorten - fikatjuvar har bråttom och har en förmåga att försöka svälja dem i två tuggor.

Det funkade i båda fallen!

Kan det ge några uppslag för mc - har själv nyss avyttrat alla får och skulle kunna tänka mig att montera elstängslet i en packväska om jag skulle fara till staden någon gång. Ett mc batteri räcker flera dagar.

Kanske farligt om tjuvarna har ett svagt hjärta men en varningsskylt borde väl räcka?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-12-18/21:28

witecat;26090 skrev:Tjäna!
Ang. portabelt hojgarage, kolla
http://www.snail.se/svenska.htm

med en avfuktare borde funnka rätt bra, eller vad tycker Ni?
Jag tror att det var det som Lime menade.


De som hittat på den grejen är ta mig tusan inte rätt avnavlade.
Jag mailade och frågade om pris, och tro´t eller ej, men de begär TRETTIO TUSEN SPÄNN för plastmojängen!!!!

Då verkar ett redskapsskjul (plåt) från Willab betydligt rimligare (eller ett helt garage från Lövångers bygg för fyrtiotusen; då får man plats att meka också....)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-18/21:36

Marie;26125 skrev:De som hittat på den grejen är ta mig tusan inte rätt avnavlade.
Jag mailade och frågade om pris, och tro´t eller ej, men de begär TRETTIO TUSEN SPÄNN för plastmojängen!!!!

Då verkar ett redskapsskjul (plåt) från Willab betydligt rimligare (eller ett helt garage från Lövångers bygg för fyrtiotusen; då får man plats att meka också....)


Lugn Marie!
De är värmlänningar,,,,:D :D

Nej - det verkar faktiskt inte vara någon höjdare. Däremot ett "all purpose" friggebod med stålram vilket gör den lätt flyttbar kan nog vara något men billigt blir det inte,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Lime » 2007-12-19/11:01

witecat;26119 skrev:Jag har för mig att jag läste nåt om larm som skickade koordinater med sms till mobilen om fordonet flyttades.
Ett sådant larm vore inte dumt. Men det kostar säkert ganska mycket också. Det tråkiga är att risken är stor att tjuvarna ilsknar till när de inte kan få igång hojen, och slår den sönder och samman istället. Så man har ett vrak oavsett lås och larm...


Trackers finns idag till de flesta larm och är inte ens så värst dyrt. Tekniken är bygger på en Minicall-mottagere som aktiverar en utsändning av koordinater via GPRS eller något annat nät, t.ex. NTM eller genom att använda Minicall-frekvenserna. Det är alltså inte någon kontinuerlig utsändning, eftersom det skulle dra ur batterierna snabbt.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-19/14:00

Lime;26156 skrev:Trackers finns idag till de flesta larm och är inte ens så värst dyrt. Tekniken är bygger på en Minicall-mottagere som aktiverar en utsändning av koordinater via GPRS eller något annat nät, t.ex. NTM eller genom att använda Minicall-frekvenserna. Det är alltså inte någon kontinuerlig utsändning, eftersom det skulle dra ur batterierna snabbt.


Detta borde ju vara något som reducerade försäkringspremien rejält?

Frågan är hur fort tjuvarna hinner "desarmera" grejerna.

Omvänt kanske man kan tänka sig att stänga av tändningen på lämpligt ställe,,,:)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-19/15:02

Nya hojar ala 1200gs har imobilizer så utan rätt nyckel kan man bryta hur mycket man vill men det vet inte en snorunge som ska ut och köra lite.
Men ett larm skrämmer kanske bort dom.
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav witecat » 2007-12-19/18:40

Thomas, jag har faktiskt tänkt tanken nån gång att man kanske skulle fixa så att en tjuv skulle få en rejäl stöt, men vad händer om någon slarver kommer åt o får sig en stöt utan att mena sno maskinen? ;)

Fredrik, återigen, de kanske inte kommer någonvart, men misshandlar hojen bara i ren frustration...

Marie, jag håller med, det var störtlöjliga priser på Snail...
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-19/20:21

witecat;26180 skrev:Thomas, jag har faktiskt tänkt tanken nån gång att man kanske skulle fixa så att en tjuv skulle få en rejäl stöt, men vad händer om någon slarver kommer åt o får sig en stöt utan att mena sno maskinen? ;)

Fredrik, återigen, de kanske inte kommer någonvart, men misshandlar hojen bara i ren frustration...

Marie, jag håller med, det var störtlöjliga priser på Snail...


Med all elektronik som finns går det ju att få till en lösning som ger svagström till att börja med samt ljud - allt ökar efter en tid.

MEN - de kommer att slå sönder den istället,,,,

Priset för Snail är inte löjligt högt - det blir såna priser med tillverkning, produktutveckling, försäljning.

MEN - det är ju en produkt som enligt min erfarenhet är dömd att misslyckas men man vet ju aldrig,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst