BMW Malmö

BMW Malmö

Inläggav svebbe » 2008-01-19/11:21

Ryktet går att Förenade Bil i Malmö håller på att avveckla mc-sidan. Återstår att se vilken återförsäljare det blir här nere. :confused:
BMW F650GS 2003
svebbe
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2005-03-23/21:36

Ryktet sant!

Inläggav Jan-Erik » 2008-01-19/12:19

Förenade Bil lägger ner MC sidan from siste februari. Malmö, Sveriges tredje stad har ingen återförsäljare för BMW motorcyklar:eek:

Det funkade inte med kombinerat bil och MC försäljning enligt FB, kunderna vill tydligen handla i rena MC-affärer. :confused:

Enligt uppgift har det bara varit röda siffror i bokföringen för MC sidan. Man kan undra vad felet är i Malmö när det inte finns åf för BMW o HD, allt annat "krimskrams" går ju att sälja i shoppingcenter här nere:confused:
Resursperson SMC Skåne
BMW R1200GS-09
Användarvisningsbild
Jan-Erik
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Inläggav svebbe » 2008-01-19/12:46

Blåflagg;27780 skrev:Man kan undra vad felet är i Malmö när det inte finns åf för BMW o HD, allt annat "krimskrams" går ju att sälja i shoppingcenter här nere:confused:


Håller helt och hållet med dig....nåt konstigt är det! :confused:
BMW F650GS 2003
svebbe
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2005-03-23/21:36

BMW i Malmö

Inläggav 2660905 » 2008-01-19/13:07

BMW-ägarna i Malmöområdet kommer nog inte att vara utan återförsäljare. Går allt i lås så blir det en annan mc-firma som tar över verksamheten.

Och ev. även blir återförsäljare för H-D.

Och då kan Svebbe vara lugn igen.. :)
2660905
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-03-28/01:00

Inläggav Jan-Erik » 2008-01-19/13:40

ThomasA;27783 skrev:BMW-ägarna i Malmöområdet kommer nog inte att vara utan återförsäljare. Går allt i lås så blir det en annan mc-firma som tar över verksamheten.

Och ev. även blir återförsäljare för H-D.


Ebos på Lundavägen i Malmö var tydligen den firma som skulle ta över men det var tydligen ingen ekonomiskt hållbar lösning. Ebos skall trots detta tydligen serva BMW.

Men frågan kvarstår, varför är Malmö en stad där det inte fungerar med BMW o HD åf? Lite verkar det som om malmöbon vill att allt ska vara gratis eller mycket billigt. Samma fenomen inom kulturen, det går tydligen inte att sätta upp evenemang som kostar eller inte har de absoluta toppnamnen i uppsättningen. Om Malmöfestivalen kostat i inträde tror jag malmöbon inte gått utan gnällt att de var dyrt......

Yes lite off topic :o
Resursperson SMC Skåne
BMW R1200GS-09
Användarvisningsbild
Jan-Erik
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Inläggav Tommy Bach » 2008-01-19/18:01

Blåflagg;27785 skrev:Ebos på Lundavägen i Malmö var tydligen den firma som skulle ta över men det var tydligen ingen ekonomiskt hållbar lösning. Ebos skall trots detta tydligen serva BMW.

Men frågan kvarstår, varför är Malmö en stad där det inte fungerar med BMW o HD åf? Lite verkar det som om malmöbon vill att allt ska vara gratis eller mycket billigt. Samma fenomen inom kulturen, det går tydligen inte att sätta upp evenemang som kostar eller inte har de absoluta toppnamnen i uppsättningen. Om Malmöfestivalen kostat i inträde tror jag malmöbon inte gått utan gnällt att de var dyrt......

Yes lite off topic :o


Der er vel også mulighed for, at Lindstöms Motor, som tidligere har väret BMW forhandler, får denne forhandling igen :)

Mvh

Tommy Bach
Med venlig hilsen
Tommy Bach

R 1200 GS 2010 og Suzuki DR 650 se
Användarvisningsbild
Tommy Bach
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2007-05-15/01:00

Inläggav Helmetrock » 2008-01-19/18:17

Om MC sidan sköts på samma sätt som på BMW här i Göteborg, så förvånar det mig inte alls att de får lägga ner:mad:

Här har MC från början varit en sidoverksamhet, och vill man något annat än att beställa en ny fullutrustad hoj utan att fråga en enda sak, så har man varit till stort besvär för de överarbetade stackarna där:eek:
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav svebbe » 2008-01-19/18:30

ThomasA;27783 skrev:BMW-ägarna i Malmöområdet kommer nog inte att vara utan återförsäljare. Går allt i lås så blir det en annan mc-firma som tar över verksamheten.

Och ev. även blir återförsäljare för H-D.

Och då kan Svebbe vara lugn igen.. :)


:) ...det låter tryggt Thomas! Det låter lite som du har lite förhands info "Går allt i lås"....? ;) Blir det samma firma som har både H-D och BMW rent utav...?
Det hade ju underlättat för mig :)
BMW F650GS 2003
svebbe
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2005-03-23/21:36

Inläggav HMRHMR » 2008-01-20/11:22

Såsom jag hört storyn så skulle ett nytt företag sälja BMW i Malmö fr o m 1:a mars. Dom skulle även sälja Harley Parkinson och en japan, typ Kawasuki. Ebos skulle serva.

Men affärsplanen gick inte ihop ekonomiskt så projektet lades ner.

Eftersom min F800GS är beställd av FB och skall levereras i mars när dom inte längre säljer BMW-MC så lär jag bli varse hur det ligger till så småningom. :confused:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Helmetrock » 2008-01-20/20:24

HMR;27838 skrev:Såsom jag hört storyn så skulle ett nytt företag sälja BMW i Malmö fr o m 1:a mars. Dom skulle även sälja Harley Parkinson och en japan, typ Kawasuki. Ebos skulle serva.

Men affärsplanen gick inte ihop ekonomiskt så projektet lades ner.

Eftersom min F800GS är beställd av FB och skall levereras i mars när dom inte längre säljer BMW-MC så lär jag bli varse hur det ligger till så småningom. :confused:


Om du beställer den till GBG istället, så kan jag leverera den till Vitemölla via Bergen, alperna och Rivieran:)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Iki » 2008-02-03/19:48

hoppas verkligen att det presenteras snart...har försökt att gynna fb, men det e inte alltid som man kännt sig speciellt välkommen när man redan har en bmw, som dessutom har några år på nacken.
F 800R - 09
Iki
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-11-06/12:48

Inläggav Marie » 2008-02-03/23:08

Helmetrock;27866 skrev:Om du beställer den till GBG istället, så kan jag leverera den till Vitemölla via Bergen, alperna och Rivieran:)


Det låter väl som ett fint erbjudande?
Då blir den ju inkörd också.....

Detta får mig att tänka på en av mina väninnor. Hennes pappa var återförsäljare i bayerska Landshut för Borgward på den tiden det begav sig. Hon jobbade en del åt faderskapet, och tog ofta tåget till Bremen och hämtade en fabriksny Borgward, och sen körde hon den enligt inkörningsanvisningarna hem till Landshut. Därmed kunde vagnarna få första servicen redan före leverans och lämnas till kund i stort sett inkörda.....

Hon vet idag inte hur många Borgwardbilar hon kört in, för hon började direkt när hon tagit körkort, och höll på flera år, och vissa veckor blev det flera resor...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Bumse » 2008-02-04/22:17

Det blir på gott och ont med byte av handlare samt service ställe i Malmö.

Förenade BMW's MC säljare,helt okej och tillmötesgående.

Service personalen i verkstaden är bra och trevliga.

Dock gillar jag inte alls servicen i receptionen till verkstaden.Många är självupptagna och nonchalanta,oftast får man stå och vänta eller på egen hand kliva in i verkstaden för att prata med personalen där.

Hoppas på det kommer bli bättre hos ny handlare.
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Inläggav svebbe » 2008-02-08/23:34

....nåt nytt om vilken återförsäljare det blir i Malmö-trakten? Februari är ju snart slut...
BMW F650GS 2003
svebbe
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2005-03-23/21:36

Mc-huset tar över

Inläggav 2660905 » 2008-02-23/09:11

Nu är det tydligen klart att Mc-huset i Malmö tar över försäljningen av BMW motorcyklar!

Enligt mc-husets hemsida= http://www.mchuset.se/
2660905
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-03-28/01:00

Inläggav Micke_McHuset » 2008-02-24/10:59

Det är nu helt klart att Mc-Huset i Malmö med omedelbar verkan tar över försäljning och service av BMW motorcyklar i Malmö. Som biträdande servicechef och chef för kundmottagningen hittar man numera Jan Hartig, som tidigare haft liknande arbetsuppgifter hos Förenade Bil. På försäljningssidan finns Rickard "Nisse" Larsson som Försäljningschef. Nisse har lång erfarenhet som mc-mekaniker, och har även han jobbat på Förenade Bil tidigare. Många BMW ägare kommer alltså att känna igen sig vad gäller personalen som tar hand om, och säljer BMW fordon.
Micke_McHuset
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-02-22/19:16

Inläggav skylt » 2008-02-24/22:55

Inget ont om MC-Huset men hur många boxermekaniker har de i nuläget - någon som vet?

Vilket ställe har de vassaste mekanikerna på boxermotorer i Malmö? Lindströms, Ebos eller MC-Huset?

Snart dags för service...
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Inläggav Strixen » 2008-02-25/13:11

Helmetrock;27803 skrev:Om MC sidan sköts på samma sätt som på BMW här i Göteborg, så förvånar det mig inte alls att de får lägga ner:mad:

Här har MC från början varit en sidoverksamhet, och vill man något annat än att beställa en ny fullutrustad hoj utan att fråga en enda sak, så har man varit till stort besvär för de överarbetade stackarna där:eek:



Tycker att jag känner igen mig från hur det är att besöka BMW Group här i Stockholm... Segeltorp är direkt otrevliga!
Solna är väl sisådär... reservdelskillarna är ok men lokalerna andas lite; -Köp nytt -eller stick!!

Och nu får AVA MC ett stort ansvar för BMW i Stockholmsområdet.
Är det samma symptom som i Malmö?
Man planerar helt enkelt att lägga ut BMW MC helt från BMW Groups sida och enbart koncentrera sig på bil?

Hojfolk och BMW:s bilimage passar inte ihop?

./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Inläggav Iki » 2008-02-27/14:18

hmm det e möjligt...man har fått känslan iaf innan på bmw Malmö att dom säljer bilar....mc har lägre prioritet...men det e ju bara min egen åsikt...
Skönt att det nu finns en återförsäljare iaf:)
F 800R - 09
Iki
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-11-06/12:48

Inläggav Bumse » 2008-02-27/19:14

skylt;29848 skrev:Inget ont om MC-Huset men hur många boxermekaniker har de i nuläget - någon som vet?

Vilket ställe har de vassaste mekanikerna på boxermotorer i Malmö? Lindströms, Ebos eller MC-Huset?

Snart dags för service...


Japp! MC Huset har rykte om sig gällande service.Hur det är numera vet vi inte.
Men av gamla rävar har man fått höra ett o annat skrämmande som lösa hjul osv.
Inte varit spec bemötande vid försäljningen förr.

Men numera har nog MC Huset jobbat bort det och är säkert mer tillmötesgående och hjälpsamma.

Vem som har mest och bäst erfarenhet av boxermotorer osv,Lindströms har ju tidigare sålt och servat BMW mc.Ebos är väl med duktiga i motor arbeten.

På Förenade bil upplevde jag folket i verkstaden bra iallafall.Blandannat Claes och Björn var trevliga prickar att diskutera hojar med.
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Inläggav Bumse » 2008-02-27/19:16

Bumse;30021 skrev:Japp! MC Huset har rykte om sig gällande service.Hur det är numera vet vi inte.
Men av gamla rävar har man fått höra ett o annat skrämmande som lösa hjul osv.
Inte varit spec bemötande vid försäljningen förr.

Men numera har nog MC Huset jobbat bort det och är säkert mer tillmötesgående och hjälpsamma.

Vem som har mest och bäst erfarenhet av boxermotorer osv,Lindströms har ju tidigare sålt och servat BMW mc.Ebos är väl med duktiga i motor arbeten.

På Förenade bil upplevde jag folket i verkstaden bra iallafall.Blandannat Claes och Björn var trevliga prickar att diskutera hojar med.


Undrar dock om MC Huset kommer ha samma service med x-antal demo BMW mc för provkörning,som Förenade bil hade.Det var heller inga problem att ta sig tid och provköra osv dessa hojar.
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Inläggav rtruls » 2008-02-27/20:55

MC Huset har Öppet Hus för klubbens medlemmar tisdagen den 4/3 kl med start från 17.30. Då har ni chans att gå husesyn, träffa personalen och ställa frågor.
[url="http://www.bmwmck.se/default.asp?id=3923"]Länk[/url]
rtruls
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Inläggav Strixen » 2008-02-28/09:02

rtruls;30032 skrev:MC Huset har Öppet Hus för klubbens medlemmar tisdagen den 4/3 kl med start från 17.30. Då har ni chans att gå husesyn, träffa personalen och ställa frågor.
[url="http://www.bmwmck.se/default.asp?id=3923"]Länk[/url]


Ja, med lite tur kan man tänka sig att de inser att man kanske bör ha en
något högre svansföring mot BMW kunder.
Inte alls för att dessa skulle ha ett högre värde, utan för att det ofta står en
äldre, lite luttrad ägare, bakom en BMW.

Jag hoppas på lite av detta även hos AVA i Stockholm.
Öppet Hus även på AVA MC inom kort.


./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Inläggav HMRHMR » 2008-02-28/15:21

Jag har under de senaste dagarna haft en hel del kontakt med Mikael Peterson som är VD på MC-Huset i Malmö. Det är nämligen dom som kommer att leverera den F800GS jag beställt av Förenade Bil.

Det har därvid framgått att MC-Huset har mycket hög ambitionsnivå när det gäller att bygga goda relationer med BMW-klubben. Dom har en uttalad ambition att ordna olika arrangemang typ GPS-kurser, grusbus och bankörning i sammarbete med BMW-klubben. Hur det blir med det återstår att se men det vore bra om så många som möjligt kom till deras Öppet Hus på tisdag.

Dels för att kolla in alla nya BMW-modeller men oxå för att på ort & ställe skapa sig en uppfattning om var MC-Huset står idag. Dom har ju bl a moderniserat sin personal en hel del på senare tid.

Åk dit och ge dom en chans att visa vad dom går för!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav 2660402 » 2008-02-28/22:20

Strixen;29867 skrev:Tycker att jag känner igen mig från hur det är att besöka BMW Group här i Stockholm... Segeltorp är direkt otrevliga!
Solna är väl sisådär... reservdelskillarna är ok men lokalerna andas lite; -Köp nytt -eller stick!!

Och nu får AVA MC ett stort ansvar för BMW i Stockholmsområdet.
Är det samma symptom som i Malmö?
Man planerar helt enkelt att lägga ut BMW MC helt från BMW Groups sida och enbart koncentrera sig på bil?

Hojfolk och BMW:s bilimage passar inte ihop?

./..



Att de på Bilcentraleni Segeltorp är otrevliga må vara din subjektiva uppfattning, möjligen. Jag har en helt igenom motsatt uppfattning efter att ha köpt två cyklar där. Nåväl , nu behöver du ju inte längre åka dit eftersom alla deras hoj grejor flyttade tvärs över gatan till AVA.

Vad gäller BMW-group så finns de ju i Solna och där finns det väl ändå inga signaler om utflytt.

Vi får väl hoppas att AVA kan axla ansvaret från Bilcentralen och utveckla BMW sidan. Det behövs ju gott och väl tre auktoriserade serviceverkstäder i Stockholm (inkl.MC-proffsen).
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Strixen » 2008-02-29/08:08

StefanB;30110 skrev:Att de på Bilcentraleni Segeltorp är otrevliga må vara din subjektiva uppfattning, möjligen. Jag har en helt igenom motsatt uppfattning efter att ha köpt två cyklar där. Nåväl , nu behöver du ju inte längre åka dit eftersom alla deras hoj grejor flyttade tvärs över gatan till AVA.

Vad gäller BMW-group så finns de ju i Solna och där finns det väl ändå inga signaler om utflytt.

Vi får väl hoppas att AVA kan axla ansvaret från Bilcentralen och utveckla BMW sidan. Det behövs ju gott och väl tre auktoriserade serviceverkstäder i Stockholm (inkl.MC-proffsen).



Du har rätt.
Allt jag beskriver är subjektiva upplevelser.
Och jag är glad för din skull att du fick ett bra bemötande när du handlade dina cyklar i Segeltorp.
Jag har andra erfarenheter av Segeltorp när jag bara har önskat se mig omkring.

Iövrigt är mina reflektioner fria teser.

Vi hoppas alla att det skall bli så bra som möjligt. Självklart.
Och att utbudet av serviceanläggningar har ökat är positivt.
Dock kan aldrig ansvaret för hur bra allt detta skall bli, läggas på oss kunder.
Det ansvaret måste handlarna ta.

./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

MC-husets försa BMW-dag

Inläggav 2661424 » 2008-03-08/22:22

Direkt efter det att MC-huset öppnade denna soliga lördag i Malmö samlades ett antal människor vid det lilla partytältet under vilket en Adventure och den nya F800GS stod parkerade. Naturlgtvis riktades den största uppmärksamheten mot det nya tillskottet i GS-familjen. En för övrigt väldigt rapp och lättkörd cykel.
Bortsett från damen som skötte turordningen för provkörning så var det ingen BMW-representant på plats under den timmen jag var där. Jag hade nog hoppats på och räknat med lite mer intresse och action från MC-husets sida när man har gått ut och aviserat om detta jippo så som man gjort.
Vi får väl se om framtiden skänker mer hopp......
2661424
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-02-13/01:00

Inläggav HMRHMR » 2008-03-09/08:55

PetAar;30695 skrev:Vi får väl se om framtiden skänker mer hopp......

På onsdag hämtar jag ut min nya F800GS där. Det tror jag säkert dom klarar bra. :)
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

10st Demohojar

Inläggav Micke_McHuset » 2008-03-09/09:37

Bumse;30022 skrev:Undrar dock om MC Huset kommer ha samma service med x-antal demo BMW mc för provkörning,som Förenade bil hade.Det var heller inga problem att ta sig tid och provköra osv dessa hojar.


MC-Huset har i första svängen, alltså redan i Mars, startat upp 9st högintressanta Demohojar. Ytterligare är beställda, men för att vara första veckan i Mars är det det fabrikat som har flest uppstartade Demohojar hos Mc-Huset. Totalt, alla fabrikat, kommer demoflottan att bestå av nästan 50st fordon år 2008.
Micke_McHuset
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-02-22/19:16

Inläggav HMRHMR » 2008-03-14/13:49

Jag var och shoppade på Claessons i Bromölla idag. Frågade om klubbrabatter. Det var dom inte intresserade av.

På MC-Huset i Malmö får vi 10%. Lite mer i samband med service. Det betyder att MC-Huset är 10% billigare än Claessons på bl a alla originaltillbehör till BMW.

Kan vara bra att veta för Skåningar. :rolleyes:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst