Intercom...

Intercom...

Inläggav Jonas » 2008-02-09/00:36

Hej! Skulle behöva Intercom, typ Bike2Bike mellan två eller fler Mc. Jag äger inte BMW's systemhjämar och kan därför inte använda mig av detta system. Är det någon som har erfarenhet av Peltors intercom system och kan ge tips? Har provat neckmike men inte fått den att fungera bra.
Vet att det säkert finns fler trådar ang. detta men tekniken går ju framåt, därav en ny tråd!
Tacksam för utförliga tips!
Mvh /j
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2008-02-09/01:49

Kan bara rekommendera [url="http://www.bilmarintrim.se"]http://www.bilmarintrim.se[/url]

Själv har jag Peltors FMT 160 den funkar bra och går att bygga på med GPS, komradio, FMradio, telefon. BMW:s systemhjälm som du pratar om funkar bra så länge den funkar men min fru hade en sådan med Bluetooth och det blev problem.
BMW hade den och försökte laga den nästan hela förra säsongen och löste sedan in den. Vad jag vet säljer inte BMW bluetoothhjälmen längre.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Jonas » 2008-02-09/05:41

JanneH;28828 skrev:Kan bara rekommendera [url="http://www.bilmarintrim.se"]http://www.bilmarintrim.se[/url]

Själv har jag Peltors FMT 160 den funkar bra och går att bygga på med GPS, komradio, FMradio, telefon. BMW:s systemhjälm som du pratar om funkar bra så länge den funkar men min fru hade en sådan med Bluetooth och det blev problem.
BMW hade den och försökte laga den nästan hela förra säsongen och löste sedan in den. Vad jag vet säljer inte BMW bluetoothhjälmen längre.


Tack för ett snabbt svar! Bra tips och länk! Men frågan är väl om denna inte bara fungerar om båda sitter på samma MC? Hade tänkt använda den mellan två eller fler oberoende MC. Verkar enl. hemsidan som att man i så fall måste använda comradios som länk mellan MC'na och skaffa ytterligare en förstärkarbox per MC!? Eller tänker jag fel?

Mvh /j
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Inläggav Marie » 2008-02-09/11:25

Jag har för min del sedan drygt ett halvår använt: http://www.bikeman.se

Frånsett att PTT-knappen är lite klumpig, och ett litet antal människor har hörselgång som har komplicerad form så att pluggarna inte tätar, så kan jag rekommendera denna. Man får både bullerskydd och kommunikation på samma gång. Ljudkvaliteten är lite burkig, men jag har framgångsrikt använt den med GSM-telefon i hastigheter upp till 210 km/h (i Tyskland). Finns som paket med två headset och två komradio. (och kan även användas som headset till GSM i bullrig miljö, med annan anslutningssladd.) Jag har för mig att jag betalade 3000 för två headset, två komradiosatser och en GSM-sladd i somras.

Jag använder den med GSM-sladden i stort sett dagligen, och är mycket nöjd. Vad har du upplevt för problem med Neckmike?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

intercom

Inläggav KGE » 2008-02-09/12:44

hejsan.
Här finns några länkar till bluetooth apparater du kan läsa o begrunda.

http://www.cardowireless.co.uk/riderproducts.php

http://www.interbike.ca/interphone.html

KG
KGE
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2007-03-16/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-02-09/14:55

jonascs;28825 skrev:Hej! Skulle behöva Intercom, typ Bike2Bike mellan två eller fler Mc. Jag äger inte BMW's systemhjämar och kan därför inte använda mig av detta system. Är det någon som har erfarenhet av Peltors intercom system och kan ge tips? Har provat neckmike men inte fått den att fungera bra.
Vet att det säkert finns fler trådar ang. detta men tekniken går ju framåt, därav en ny tråd!
Tacksam för utförliga tips!
Mvh /j


Om du vill prata med passageraren på din egen hoj kan du använda valfritt mellan t.ex Peltor (eller något annat kvalitetsalternativ med kabel) eller ett Bluetooth set. Det är lite tycke och smak vad som är bra/bäst. Själv kör jag med Peltor FMT 160.

Mellan två hojar så är det givetvis trådlöst som gäller. Idag finns det i huvudsak två alternativ, BT eller PMR. Jag föredrar PMR på grund av den bättre räckvidden och större flexibiliteten. Visst är det OK att köra med BT inbyggt i hjälmen men ibland är det ju så att man vill samköra med en bil (och det ser så löjligt ut att sitta med integralkrukan i en V70 :D ).

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

hahaha

Inläggav Jonas » 2008-02-09/17:48

mbrobeck;28843 skrev:Mellan två hojar så är det givetvis trådlöst som gäller. Idag finns det i huvudsak två alternativ, BT eller PMR. Jag föredrar PMR på grund av den bättre räckvidden och större flexibiliteten.


PMR?? Jag förmodar att det inte är något allt likt PMS!! :confused: Comradiolänk?

mbrobeck;28843 skrev:Visst är det OK att köra med BT inbyggt i hjälmen men ibland är det ju så att man vill samköra med en bil (och det ser så löjligt ut att sitta med integralkrukan i en V70 :D ).
MVH Magnus


Hahaha.. kanske ser lite mindre löljigt ut i en BMW, många av oss kör ju som vi deltar i Indy500 i allafall.. hehe

/j
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

mina problem med neckmike

Inläggav Jonas » 2008-02-09/18:01

Marie;28833 skrev:Jag har för min del sedan drygt ett halvår använt: http://www.bikeman.se

Frånsett att PTT-knappen är lite klumpig, och ett litet antal människor har hörselgång som har komplicerad form så att pluggarna inte tätar, så kan jag rekommendera denna.


Jag har en mycket komplicerad örongång, senaste uppgraderingen med extra form. Jag tycker nog att pluggarna tätar hyffsat, det följer ju med några olika sorter. Men av någon anledning så hörs nästan inget i allafall över 70km/t. Fungerar som buller skydd men är ett dyrt sådant! Sen hör ju inte den jag ringer till nåt heller vilket inte har något med min hörselgång att göra.

Marie;28833 skrev:Man får både bullerskydd och kommunikation på samma gång. Ljudkvaliteten är lite burkig, men jag har framgångsrikt använt den med GSM-telefon i hastigheter upp till 210 km/h (i Tyskland). Finns som paket med två headset och två komradio. (och kan även användas som headset till GSM i bullrig miljö, med annan anslutningssladd.) Jag har för mig att jag betalade 3000 för två headset, två komradiosatser och en GSM-sladd i somras.

Har testat den med både comradio (cobra) och min GSM (sonyericsson) men är missnöjd då man inte kan höra något på någon ända av samtalet.

Marie;28833 skrev:Jag använder den med GSM-sladden i stort sett dagligen, och är mycket nöjd. Vad har du upplevt för problem med Neckmike?

Bara att gratulera!
/j
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-02-09/18:53

jonascs;28854 skrev:PMR?? Jag förmodar att det inte är något allt likt PMS!! :confused: Comradiolänk?


/j


PMR = Personal Mobile Radio = de små walkie talkie som man kan köpa i stort sett var som helst idag från 250kr/par till 1500 per styck (finns säkert dyrare också).

Cobra gör bra grejor i prisläget 500 - 1000 kr paret. Alan har också några varianter i den högre prisklassen. Sedan en tid finns det dessutom sådan med Blåtand så att man kan koppla den mot en BT utrustad hjälm och prata med kompisen på andra hojen eller passageraren därbak. I ena fallet via PMR och andra via BT.

Jag har valt att ha kabel framför BT på hojen helt enkelt därför att omaket med att behöva koppla in och ur sig när man kliver av/på hojen upplever jag som mindre än att behöva ladda hjälmar och trixa med "pairing" etc.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Marie » 2008-02-09/19:08

jonascs;28855 skrev:Har testat den med både comradio (cobra) och min GSM (sonyericsson) men är missnöjd då man inte kan höra något på någon ända av samtalet.


Jag har kört med de medskickade Midland PMR-apparaterna, men mest med GSM (i mitt fall S-E T290 och K700)

Har du varit i kontakt med Bosse Franzén om vad det kan vara för fel?

Jag råkade ut för en dålig GSM-sladd. Den tappade kontakten med först ena hörtelefonen, och sedan med mikrofonen. Tyvärr hände det i södra Tyskland på väg till Österrike, men Bosse är serviceviljan personifierad, så ett par dar senare hade jag en ny sladd som han skickade till campingen där jag brukar bo.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2008-02-09/19:16

Hade ett Peltorsystem på min gamla hoj, jättebra men det är ju inte precis bike2bike. Nu har jag köpt ett Interphone trådlöst med blåtand för telefon, GPS, och vad man nu vill koppla till. Enligt manualen har man också minst 150 meters bike2bike räckvidd. Handlaren (GMC Karlstad, nybliven BMW-dealer) som jag litar mycket på, säger att han provat systemet och att kommunikationen funkar så länge man ser varandra i backspegeln. Jag har inte provat än.

Frugan har egen hoj och vi vill gärna ha denna funktion som vi tycker tillför mycket till vårt gemensamma intresse.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2008-02-10/00:15

Jag tror på dessa blåtandssystem som Alex beskriver men jag tror att det bästa för bike to bike kommunikation är komradio (PMR). Och visst för att det ska funka behöver båda hojarna Peltor FMT 160 om man vill köra det systemet
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav RoffeN » 2008-02-10/22:40

Tycker dessa verkar mycket intressanta
http://www.cardowireless.co.uk/scala_rider_Q2/

Ska enligt CARDO nå "upp till" 500m i öppen teräng och med upp till tre enheter samtidigt i full duplex. Allt för 189 euro per enhet. Men är detta enbart via BT???
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Inläggav Thomas Weglert » 2008-02-11/08:19

jonascs;28825 skrev:Hej! Skulle behöva Intercom, typ Bike2Bike mellan två eller fler Mc. Jag äger inte BMW's systemhjämar och kan därför inte använda mig av detta system. Är det någon som har erfarenhet av Peltors intercom system och kan ge tips? Har provat neckmike men inte fått den att fungera bra.
Vet att det säkert finns fler trådar ang. detta men tekniken går ju framåt, därav en ny tråd!
Tacksam för utförliga tips!
Mvh /j


Hej
Jag har så att jag kan tala med passagerare och dessutom andra hojar.
Gepeessen går in när Ingrig påkallar från Zumon och annars kan man njuta av
musik. Jag har inte radio och telefon men det är nog inga problem.

Jag vill också rekommendera samma leverantör som Janne i inlägg 2.

Lycka till

God morgon
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Bjurte » 2008-02-11/10:49

Här finns en annan lösning, http://www.motocom.dk/Default.asp?Action=Details&Item=506

Jag har har flera Baehr-produkter på min hoj, dock inte just denna som är ny, och är mycket nöjd med kvalitet och funktion. Det är rätt så enkelt att montera på hojen och i valfri hjälm. Har satt högtalare och mikrofon i min Arai.

Det finns även ett märke som heter AutoCom, http://www.autocom.co.uk/, som har gott ryckte vad jag hört. Har aldrig testat dessa i verklig miljö utan bara på mässor och där fungerar ju allt klanderfritt.

Peltor har jag dock aldrig testat och kan därför inte uttala mig ifall de är bättre eller sämre.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Hubbiken2 » 2008-02-11/11:38

Jag har Autocom som fungerar klanderfritt. Mkt bra ljud till höga hastigheter även i öppen hjälm.

Kan tänka mig att sälja den. Pm:a mig vid intresse.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav CCR » 2008-02-12/12:16

Hur gör man när man alltid kör med öronproppar? Åker alltid med crosshjälm. Kan man skruva upp volymen i tex scala så att men hör iallafall? Är inte så noga om det inte fungerar i högre hastigheter men vill kunna svara i telefon och prata med passagerare utan att ta av hjämen eller skrika mig hes.

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Inläggav Bjurte » 2008-02-12/12:48

Hur man gör med Scala kan jag inte svara på, men det borde ju finnas en volymkontroll på alla sådana här system.

På det Baehr-system som jag har så ställer man in en volym på enheten som man är nöjd med. Sedan kan systemet höja volymen lite till när ljudvolymen i hjälmen blir högre. Detta görs genom att mikrofonen mäter av ljudvolymen i hjälmen. Man kan även ställa in känsligheten på mikrofonen beroende på vilken typ av turbulens som blir runt hjälmen. Detta gör att den aktiveras utan att jag behöver skrika, och likaså inte aktiveras av vindbrus.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst