Oljan puts väck...?

Oljan puts väck...?

Inläggav Richard Berfeld » 2008-02-11/20:06

Tog en liten runda med min R1150R häromdagen som stått still i 4 månader.Startar direkt, allt funkar perfekt..utom: Vart tog motoroljan vägen?
Ingen olja innanför glaset utom när den står på sidostöd med motorn avstängd, annars till synes tomt...alltså även lutande när motorn är i gång.

Det är som med julskinkan: Hur kan den bara försvinna?

Någon som vet? Känns inte riktigt ok att bara fylla på nytt, kan bli för mycket om den gömmer sej någonstans?

Något som har ett gott råd?
Richard Berfeld
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2005-06-03/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-02-11/22:38

Richie;29005 skrev:Tog en liten runda med min R1150R häromdagen som stått still i 4 månader.Startar direkt, allt funkar perfekt..utom: Vart tog motoroljan vägen?
Ingen olja innanför glaset utom när den står på sidostöd med motorn avstängd, annars till synes tomt...alltså även lutande när motorn är i gång.

Det är som med julskinkan: Hur kan den bara försvinna?

Någon som vet? Känns inte riktigt ok att bara fylla på nytt, kan bli för mycket om den gömmer sej någonstans?

Något som har ett gott råd?


Kolla på teknikdelen; det finns spaltkilometrar i detta magiska/konstifika ämne.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2008-02-12/08:27

Prova att ställa den på sidostödet ett par timmar eller över natten.
Ställ den sedan på centralstödet och läs av nivån.

Om man kör bara en liten kort bit och sedan kollar, ser det oftast tomt ut. Det kan ta lång tid för oljan att rinna tillbaka. Kan bete sig olika från gång till gång, så det är ganska lurigt att kolla oljan. Väldigt lätt att överfylla, så fyll aldrig på mer än runt en deciliter i taget.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2008-02-12/10:50

Richie;29005 skrev:Tog en liten runda med min R1150R häromdagen som stått still i 4 månader.Startar direkt, allt funkar perfekt..utom: Vart tog motoroljan vägen?
Ingen olja innanför glaset utom när den står på sidostöd med motorn avstängd, annars till synes tomt...alltså även lutande när motorn är i gång.

Någon som vet? Känns inte riktigt ok att bara fylla på nytt, kan bli för mycket om den gömmer sej någonstans?



Oljan är ute och arbetar:D

Altså befinner sig runt om i motorn.

Så fort en motor har startats bör du vänta ett par timmar innan du kan lita på nivåavläsning.

I BMW-boxer-fallet helst till nästa dag och med hojen vertikalt. Altså inte på sidostödet.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2008-02-12/13:00

Så här skriver man på http://www.micapeak.com/bmw/gs/gs_tele.html om koll av oljenivå.

"Some owners find the most reliable method of determining the actual level is to:
1.Put the bike on its sidestand just after you switch off.
2.Leave it there for a minimum 30 minutes, better overnight.
3.Put the bike on its center stand then check the oil level in the oil sight glass. "

Tror den viktigaste biten i det hela är att man låter hojen stå länge innan man kollar. Kanske mindre viktigt om den står på sidostöd eller centralstödet.
Läste någonstans att det fanns någonting som gjorde att oljan inte rann tillbaka fullt ut om den stod på centralstödet och att det därför blev en mer rättvisande bild om man lämnade den på sidostödet. Bengt har säkert full koll på detta, som allt annat. Vore intressant att få reda på varför den ska stå på centralstödet. Finns säkert någon bra förklaring.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2008-02-12/13:57

Mats Liifv;29061 skrev:Vore intressant att få reda på varför den ska stå på centralstödet. Finns säkert någon bra förklaring.
.



Är det inte så enkelt som att många är rädda att hålla hojen med en hand och stå på ena knäet för att kunna se nivån.

Självklart går det lika bra med sidostödet bara man lär sig att då gäller en annan nivå än när hojen står vertikalt. Det gäller ju också att man inte har sidostödet i en mindre grop eller att hela planen man står på lutar.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2008-02-12/14:08

Tanken är alltså att medan oljan rinner tillbaka ha hojen på sidostödet för att sedan göra själva avläsningen när hojen står på centralstödet.
Inte rekommendabelt att försöka göra avläsningen ensam balanserandes hojen med en hand.

Självklart är det också mycket viktigt att alltid ha samma rutin för kollen.
Själv brukade jag under boxertiden, vid långresa, slänga ett öga på oljan vid varje tankning. Såg jag då olja i nederkant på glaset visste jag att nivån var OK. Annars var det rutin att kolla före varje körning.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Nu förstår jag inte

Inläggav Thomas Weglert » 2008-02-12/14:29

Min R12GSA har samma oljenivå stående på centralstödet 30 sekunder efter körning som efter flera timmar (står helt plant i garaget). Bilen likaså.

Varför skulle det ta två timmar för het olja att rinna ner i sumpen:confused:

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2008-02-12/15:31

Åtminstone på 1100:a modellen som jag har erfarenhet av tar det en god stund innan all olja runnit ner. Vet inte om det finns olja kvar i oljekylaren eller vad det kan vara. Om man kollar direkt efter körning, i alla fall på min gamla 1100, får du ett helt annat värde än efter ett par timmar. Om man inte är uppmärksam på detta blir det lätt en överfyllning som man varnar för i diverse sammanhang. Vad det kan få för konsekvenser kan säkert våra teknikexperter Mimmi eller Bengt tala om.

Den modernare 1200:an tror jag har en annan konstruktion och drar, så vitt jag vet, inte heller olja i någon omfattning att tala om.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-02-12/19:14

Längst tid verkar det ta när man bara kört tills motorn är halvvarm. Såvitt jag förstår, står termostaten stängd och det dröjer innan oljan i kylet återvänt hem till sumpen.
Hur som haver är vi många som upplevt stark slumpmässighet i returnerandet...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst