Sy märke på MC jacka?

Sy märke på MC jacka?

Inläggav Strixen » 2008-02-16/10:45

Jag har en Rukka SRO MC jacka och jag funderar över lämpligheten i att låta sy fast en tygdekal på den.
Om man låter en fackman sy i det allra yttersta tyget skulle detta komma att påverka regntäthet o.d?

Någon med erfarenhet av detta?
Positiv och negativ....
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2008-02-16/12:02

Jag vet inte var menbranet sitter i den jackan men om du kan komma åt insidan av yttertyget och se om sömmarna är tejpade så sitter det troligen i yttertyget.

Hur som helst så skulle inte jag sy i alla fall. Om du vill kunna ta bort märket limma dit kardborre och sy fast andra delen på märket. Annars limma märket direkt på tyget.

ett alternativ är om det finns någon ficka som inte är vattentät där du kan sätta märket.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Hubbiken2 » 2008-02-16/12:45

Limma inte ett tygmärke ofta sitter det uselt. Gör pilotvarianten och limma lätt en kardborre. Då kan man byta om man vill. Sy gärna fast runt eller åtminstånde ett par cm runt hörnen som lossar först. Ta lite silikon för tätning på insidan av sömmarna låt härda. Då blir det tätt och eftersom det så lite blir det ingen kondens.

På samma sätt kan man laga en reva. Lappen kan läggas och limmas
på insidan.

Sömnad är ingenjörskap med en nål!

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2008-02-16/19:58

hubbiken;29328 skrev:
Sömnad är ingenjörskap med en nål!

/mark


Och symaskinen är ett mekaniskt under som man vill behärska :D
Jag har sytt en del och tycker det är kul, ryggsäckar, skidkläder, vapenfodral och lite annat. Till och med en frack i konstläder.....

MEN jag limmar hellre några gånger än att göra hål i ett membran som skall hålla mig varm och torr =)
Jag ska även erkänna att jag varken har sytt eller limmat dit märket på mitt ställ.... det ligger fortfarande i lådan.
Jörgen I Larsson
 

Jag har gjort...

Inläggav Mimmi » 2008-02-16/21:45

... så här:

Jag limmade kardborrband på jackan resp. märket. Bilden på min jacka är tagen nu i kväll, och märkena har hängt med i fyra år. Bilderna blev inte så bra, det var tydligen inte så bra ljus i det rummet, och ljusblåa sidenlakan på tork gav konstiga reflexer i reflexen:) .

Mot märket använde jag kontaktlim, och mot jackan textillim.
Anledningen att jag inte syr fast dem är ungefär två, eller tre.
1. Jag vill inte punktera textilmaterialet, och riskera att göra det samma med membranet.
2. Jag vill lätt kunna tvätta jackan. Av erfarenhet vet jag att de flesta märken inte är fullt tvättäkta och dessutom brukar krympa konstigt, på så sätt att de skrynklar både sig själva och plagget.
(3.) Jag vill lätt kunna ta bort märkena och spara dem eller flytta till en annan jacka.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Strixen » 2008-02-17/11:12

Många tack för era erfarenheter.
Det skall limmas kardborre om något tygmärke blir aktuellt.
Inget annat.


./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst