Cylinderskydd till 1200GS

Cylinderskydd till 1200GS

Inläggav Strixen » 2008-02-24/19:44

Som hyfsat nybliven ägare till min 1200GS
är jag lite förvånad över att denna modell säljs utan cylinderskydd
som original. Med cylinderskydd menar jag båge eller/och skydd
för cylindern.

Jag är nästan ännu mer förvånad över att se en 4.000 mil beg. GS
som inte har låtit montera dit en båge eller ett c-skydd.
Hur klarar ni er?

Jag hade knappt köpt min GS förrän Touratech skickade mig skydd!! :p

Jag kör inte som en vilde men att jag ett antal gånger per år lägger
cykeln ner av olika skäl måste medges. Det ingår.
Har aldrig, peppar peppar, vält under högre farter.
Hur viktig eller oumbärlig är en båge eller ett c-skydd om man lägger
sin cykel ner?
Hur känslig / kraftig är den utstickande cylindern vid ett fall?
Hur klarar alla ni som inget skydd har er genom åren, utan skador
på cylindern?

Jag menar, så lite det krävs för så onödigt stor åtgärd...?

Eller? :confused:


./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2008-02-24/20:48

Om vi ser till oljekylda boxrar i allmänhet, altså inte bara GS:ar så verkar cylindrarna tåla väldigt mycket. Har man för gatbruk bara de små skydden för själva ventilkåpan tar det emot fullt tillräckligt om man går omkull. Skyddet blir nedslipat men mer händer inte.

Däremot om man räknar med mera terrängkörning och att man direkt kan slå i cylinder eller ventilkåpa; då hjälper nog en skyddsbåge bäst.

Nackdelen med en skyddsbåge är att på vissa boxrar minskar bågen markfrigången, så att redan vid måttliga nedlägg tar bågen i och kan istället orsaka att man går omkull.

Altså en avägning av skydd i förhållande till hur man använder hojen tycker jag.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Man tappar en hoj för eller senare.

Inläggav Hubbiken2 » 2008-02-24/21:02

Själva cylindern och toppen är mycket stark. Man "offrar" ventilkåpan. Kör man mycket asfalt är det nog inga problem. Fast jag tappat hojen typ fem gånger på just asfalt.

Det finns nog en hel del 1200 ventilkåpor sålda!
Jag tror att de som kör utan inser för sent sitt misstag, byter en skrapad kåpa i tysthet och sätter på bågar eller skydd. :D

Min kompis var väldigt cool med sin plastigheter som flög i bitar vid markkännig och ventilkåpan såg ut som fan. Han har ett par H&B bågar nu.

Så precis köp rediga motorbågar inte flimsiga plastskydd sedan kan du köra på och inte oroa dig.


/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst