Mc-stövlar avseende skydd/säkerhet

Mc-stövlar avseende skydd/säkerhet

Inläggav HåkanH » 2008-02-28/22:09

Apropå Biltemas nya giv att sälja personlig utrustning för mc, så var jag in
där och kollade på deras stövel för 499:-.
Den ser snygg & välgjord ut med riktigt läder(luktade så).
Ur säkerhets-synpunkt tycker jag däremot att det är sämre ställt, jag menar
om olyckan skulle vara framme.
Det finns en bit skydd på skaftet för skenbenet men i övrigt är den som
vilken läderstövel som helst från skoaffären.
Sulan är mjuk (går att vrida och böja åt alla håll) och över anklar och fot
finns inget skydd alls förutom lädret.:(
Jag köpte stövlar förra våren på Lidl för 299:- och på dessa är sulan mer
styv och det finns skydd för anklarna (dock inget för skenbenet).

Nu har jag börjat fundera på säkerhet även angående fötterna! Övrig utrustning har jag allvädersställ(Halvarssons) med samtliga skydd men med
separat ryggskydd.
Vad är viktigast med en "säker touringstövel":confused: Det blir ju en kompromiss för jag vill inte ha en "slalompjäxa" på fötterna heller?

Är det viktigast att sulan är vrid/böjstyv eller är ankelskydd viktigare?
Vilket märke/märken bör jag hålla mig till?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Inläggav Taurus » 2008-02-29/00:33

Det gäller din egen säkerhet samt stövelns funktionalitet och livslängd.

Jag kanske lägger för mycket på "säker" utrustning. Men jag vet att jag skulle ångra mig rejält om jag råkar ut för onödig skada (och lång rehab) som kunnat undvikas/reduceras med bättre utrustning.

Det alla "säkra" stövlar verkar ha är styv sula, ofta med inbakad stållänk, skenben-, ankel- och fotknölsskydd.
Kvaliteten på skinn och montering (sömmar) brukar variera med priset. Se bara till att sköta stöveln enligt instruktionerna så kommer den hålla mycket länge.

Det finns många bra stövelfabrikanter.
Jag valde Daytona Travel Star GTX som med Gore-Tex gör körning i alla väder smidigt. Passformen är megabra för mig och det märks att det är en handgjord stövel.
Kolla på daytona.de och event-mc.se där jag köpte mina.

Sök på nätet om du hittar tester innan du bestämmer dig.

// Taurus0504
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Inläggav Taurus » 2008-02-29/00:36

Oops!
Glömde en viktig sak. Stövel du provar i butik är ofta uttänjd (provex). När du väl köpt ett par kan de kännas stela och jobbiga att växla med i början. Stöveln mjuknar och blir lättare att vicka efter ett tag.
// Taurus0504
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2008-02-29/06:57

HåkanH;30109 skrev:Vad är viktigast med en "säker touringstövel Det blir ju en kompromiss för jag vill inte ha en "slalompjäxa" på fötterna heller?

Är det viktigast att sulan är vrid/böjstyv eller är ankelskydd viktigare?
Vilket märke/märken bör jag hålla mig till?


Fötter och händer är största risken att skada när man går omkull. En fot är nästan alltid i kläm någonstans.
Även om hjälmen självklart är livsviktig slår man inte i huvudet varje gång vid en vurpa men däremot alltid händer och fötter.


Ett enkelt sätt att kontrollera sulan är att du lägger stöveln på golvet och sedan trampar hårt på kanten. Det skall sulan tåla utan att den viker sig och för den påfrestningen behövs inga stålinlägg om stöveln är riktigt gjord.

Skickar med en bild på en stöveltyp jag tycker är någorlunda säker och mycket smidig. Fungerar lika bra som touring-stövel. Jag kör med varianten med Gore-tex membran så de är fullständigt vattentäta.
I en stövel fungerar verkligen Gore-texen eftersom foten hela tiden är varmare än utsidan.

Och som vanligt: Ha inte kläderna för länge för de slits och tappar skyddsfunktionen.
I mitt fall håller ett par stövlar i högst tre år, oftast kortare tid. Sedan är de som mjuka handskar.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Josef » 2008-02-29/07:49

Daytona.

Det är allt som behöver sägas om du vill ha en riktigt säker stövel.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Strixen » 2008-03-02/09:47

Bengt Allevad;30122 skrev:Ett enkelt sätt att kontrollera sulan är att du lägger stöveln på golvet och sedan trampar hårt på kanten. Det skall sulan tåla utan att den viker sig och för den påfrestningen behövs inga stålinlägg om stöveln är riktigt gjord.


Ett busenkelt klokt och pedagogiskt prov på stabil fotbeklädnad.
Bra tips BA!

:)

./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2008-03-02/10:37

Strixen;30198 skrev:Ett busenkelt klokt och pedagogiskt prov på stabil fotbeklädnad.
./..


Då funkar det med träskor med! :D

Jag håller med att sulan är viktig dock blir jag lite skrämd av hur sladdriga många stövlar är ovanför sulan/foten och de små insydda plastbitarna borde inte få kallas skydd! :mad:

Skulle gärna köra runt med x-stövlar om inte de var så tunga och täta. ;)

Någon som har tips på en lätt och luftig x-stövel?

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2008-03-02/12:07

hubbiken;30202 skrev:
........Jag håller med att sulan är viktig dock blir jag lite skrämd av hur sladdriga många stövlar är ovanför sulan/foten och de små insydda plastbitarna borde inte få kallas skydd!

Någon som har tips på en lätt och luftig x-stövel?

/mark



Hänger inte med vad X-stövel är.

Däremot köpte jag dessa igår

ALPINESTARS S-MX R GORE-TEX SVART.
Artikelnummer: 432171

Finns att beskåda på http://www.grahns.se/

Ville bara visa hur ett par både smidiga, lätta och någorlunda luftiga och med bra skydd försedda kan se ut.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

x-stövel står för...

Inläggav Konsument » 2008-03-02/14:04

Bengt Allevad;30205 skrev:Hänger inte med vad X-stövel är.

Gissar att det är en teckenbesparande omskrivning för Cross-stövel. (Kanske kryss-stövel i stadstrafik? ;) )
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav S-J » 2008-03-02/14:08

Detta är något jag reagerade på nu när det skulle handlas stövlar igen efter över 20 år utan hoj. Redan då pratades det om att man va tvungen att köpa cross stövlar för att få ett vettigt skydd. Blev förvånad när man hittade en massa stövlar på AVA MC som inte va stabilare än mina normala vinterkängor och ändå priser up mot 2kkr. :S Av den erfarenheten blev det ett par Biltema nu första tiden så får jag se hur de känns. Dessa känns iaf inte sämre än ett av de paren jag kände på.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Inläggav Hubbiken2 » 2008-03-02/15:55

Bengt Allevad;30205 skrev:Hänger inte med vad X-stövel är.



Moto-X = motocross

X-mas = Christmas

X-stövel = crossstövel

Skall undvika förkortningar. :D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Strixen » 2008-03-03/10:30

hubbiken;30202 skrev:Då funkar det med träskor med! :D


Träskor är en underskattad MC sko... liksom..
Snabb, hård och uthållig.

Vad säger jag... :eek:

./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2008-03-03/11:03

S-J;30209 skrev:Av den erfarenheten blev det ett par Biltema nu första tiden så får jag se hur de känns

Oj oj...
Med stövlar som inte har tillräckligt skydd utsätter man sig för en extra risk att inte kunna gå mer ifall man skulle hamna under hojen vid en krasch.

Personligen har jag nu slängt handskar utan hårda knogskydd och stövlar som saknar rejäl sula med skena. Mina stövlar har en "bur" runt de mest ömtåliga delarna av foten. Min kompis som är ortoped har nämligen visat mig hur många små fina ben det finns i foten och förklarat hur svårt det är att få ordning på dom efter en krosskada...
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Stövlar.

Inläggav Mimmi » 2008-03-03/12:02

Hej!

Jag har just genomfört Allevadtestet på mina stövlar, vilket de klarade med bravur.
Det är ett par OXTAR Infinity, som jag efter en säsong är mycket nöjd med! Bekväma, täta (Goretex) varma när det är kallt, stadiga och stabila och førholdshvis svala när det är varmt ute.
Det fabrikatet har bytt namn, (jag minns inte det nya namnet) och de med OXTAR-namnet har reats ut. Kanske kan Ni om turen är på Er sida, fortfarande finna några sådana stövlar till kraftigt rabatterat pris.
Men om så icke kan ske, finns de kvar i sortimentet under det nya namnet.
Just Infinity har jag sett priser på under 1500:-, de har alltså varit sänkta med ca 1000:-
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2008-03-03/12:54

http://www.formaboots.com/prodotti/prodotti_det.php?l=2&titolo=mx_trial_supermoto&id=20

Nån som känner till eller har erfarenhet av märket Forma (Italienskt som de flesta mc boots tillverkare)?

Har fått tips om modellen ATV One (bild) ska vara riktigt bra och skön och lätt. Finns nu att prova hos Kenneths Mc i Gbg (har själv tyvärr inte hunnit då en operation kommit i vägen).

Tycker själv att även modellen Gripper2 (länk) verkar riktigt intressant, alternativ till Oxtar Infinity, fast betydligt billigare...?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav S-J » 2008-03-03/14:07

GoE;30261 skrev:Oj oj...
Med stövlar som inte har tillräckligt skydd utsätter man sig för en extra risk att inte kunna gå mer ifall man skulle hamna under hojen vid en krasch.



Fullt medveten om risken och det va av denna anledning jag blev så förvånad att de jag tittade på hos AVA va så sladriga och dåligt med skydd. Kollade troligen runt lite för dåligt då jag nu ser att det verkar finnas andra stövlar än cross som har ordentliga skydd men de sticker helt klart i pris.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Inläggav Belsebubb » 2008-03-03/15:15

S-J;30282 skrev:Fullt medveten om risken och det va av denna anledning jag blev så förvånad att de jag tittade på hos AVA va så sladriga och dåligt med skydd. Kollade troligen runt lite för dåligt då jag nu ser att det verkar finnas andra stövlar än cross som har ordentliga skydd men de sticker helt klart i pris.


Sverige är möjligheternas land, med valfrihet... :D

Det finns tyvärr ingen lag om skyddskläder för MC-åkandet på allmänväg. Endast att hatten på när man vädrar moppen.
En "blankpolerad nazizthjäm", försvarets blåa kortbyxor, T-tröjja (om det skulle bli lite kallt) och träskor, sen är det bara köra i väg och det helt godtjända MC-kläder om du själv bedömmer det... :confused:
Allt utom "hatten" är rekomendationer.
Mina första mc-kläder var ett par jätte mjuka och sköna mc-stövlar. Mjuka och smidiga som ett par mockaskor.
Läder byxor med hängslen och bröstlapp och en ball ordinansjacka. Jag köpte även handskar utifall det blev kallt eller regn... :rolleyes:
Jag tror att många känner igen sig när man inte har en aning om vad som kan hända när man har skoj med sin moppe.
Goe´s kompis berättar om vilka små ben som finns i foten, då skulle ni kolla in handen, jag vet.
Tipps från en "mångårig marksynare", du får det skydd du betalar för, och det är bara du som får åtnjuta "återbäringen för investerat skydd"...

//Gunnar
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Inläggav S-J » 2008-03-03/15:22

Visst är det skönt med valfrihet.
Kommer efter detta då jag ser att det verkar finnas stövlar som är stadigare utan att vara som en slalompjäxa med bjärta färger helt klart titta mer noga nästa gång jag har chansen. Och fortfarande så är det så att skyddet man får för 500:- på Biltema kändes samma som 2000:- på AVA.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Inläggav Magnus von Melen » 2008-03-03/18:33

Belsebubb skrev: du får det skydd du betalar för


Tänk om det var så enkelt. Vad bra det vore om man visste att ett dyrare plagg/pryl/mc/"what ever" alltid var bättre än ett billigare. Men det är väl alltför ofta som pris/kvalitet inte alls hänger ihop utan det bara är pris/varumärke som är relaterat till varandra. För det mesta betalar du för dina förväntningar.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Inläggav Belsebubb » 2008-03-03/19:33

MvM;30307 skrev:Tänk om det var så enkelt. Vad bra det vore om man visste att ett dyrare plagg/pryl/mc/"what ever" alltid var bättre än ett billigare. Men det är väl alltför ofta som pris/kvalitet inte alls hänger ihop utan det bara är pris/varumärke som är relaterat till varandra. För det mesta betalar du för dina förväntningar.


Det är inte enkelt, jag håller med. Om vi går tillbax till skor...
Det är bara genom egen erfarenhet som jag lägger mina bedömningar. Jag har vid flertal kraftigt nerlägg (vänster) glömt att lyfta på foten.
Då fastnar den i marken. En mjuk vanlig touringsko i 1000-1500skr klassen så sträcks fotleden i sär när tådelen låser fast i marken och hela foten fastnar under passargerar fotpinnen. Det gör j----gt ont och det blir svårt att fokusera resten av tillfälligheten. Sedan har jag provat oxtar. Ser ut som en utförsåkarsko och har som en "skyddande bur" runt foten.
När jag fastnar gör det ingen påverkan på foten. De är bara att gasa och räta upp, vipps så har man tillbax skonken utan att den gör ont. Min fru har en sko som är "nästan bursäker", fastnade åxå vid en vänstersväng. Foten höll hyfsat bara öm och blå. Det är tvära kurvor i de Franska bergen...
Så därför när ni behöver "sko er", lyssna runt lite med de kör MC och vad de har för erfarenhet...

//Gunnar
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Inläggav Magnus von Melen » 2008-03-03/19:46

Belsebubb skrev: Så därför när ni behöver "sko er", lyssna runt lite med de kör MC och vad de har för erfarenhet...


Det ska man absolut göra och det är väl därför vi har den här diskutionen :) ? För jag kan tänka mig att det finns stövlar som är lika dyra eller ännu dyrare än dina som inte alls klarar det du talar om.
Och det är just därför jag vänder mig emot "Du får vad du betalar för"...
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Inläggav S-J » 2008-03-03/20:02

Just lyssna runt är det jag gjort i denna tråden men hävdar med en dåres envishet att man får mycke stövel för 500:- om man får samma stövel för 2000:- på annat ställe. Man måste ju hela tiden ha samma sak att jämföra med även om båda kanske är skit.
Sedan kanske det vore bra med någon typ av säkerhetsmärkning på grejerna så att man iaf hade en utomståendes åsikt. Kanske något för SMC att ta tag i eller något MC tidning. Inte bara ett enskilt test utan mera som TCOs skärmgodkännande.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Inläggav Johnny Kinnunen » 2008-03-03/20:03

Belsebubb;30319 skrev:[COLOR=navy]...... Sedan har jag provat oxtar. Ser ut som en utförsåkarsko och har som en "skyddande bur" runt foten.
När jag fastnar gör det ingen påverkan på foten. De är bara att gasa och räta upp, vipps så har man tillbax skonken utan att den gör ont...


Vilken modell av Oxtar är det?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Belsebubb » 2008-03-03/20:14

MvM;30320 skrev:Det ska man absolut göra och det är väl därför vi har den här diskutionen :) ? För jag kan tänka mig att det finns stövlar som är lika dyra eller ännu dyrare än dina som inte alls klarar det du talar om.
Och det är just därför jag vänder mig emot "Du får vad du betalar för"...


...jag var lite för otydlig :o
Forum är ett kul media att byta åsikter på. Vad jag menade var "hugg tag" i en person som du känner och som har erfarenhet för att säkerställa att du hamnar rätt.
Det gör mindre ont att haka upp sig på ord, än med foten... :D

//Gunnar
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Inläggav Magnus von Melen » 2008-03-03/20:20

Säkert, så låt oss hoppas att det stannar vid dessa något mindre smärtsamma upphakningar :)

När vi ändå är inne på skydd av foten. Hade inte BMW någon stövel med ett slags bur, som testades i Bumsen för nått år sen ? Nån som vet vart den blev av. Hittar inte något som verkar stämma på BMW:s hemsida.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Inläggav Helmetrock » 2008-03-03/21:06

Oxtars nya namn är TCX, enligt dem hos den lokala ockraren tyckte alpinestars att det var för likt deras namn så de fick byta...

Själv väntar jag på att TCX nya sportstövel med goretex ska komma ut!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Belsebubb » 2008-03-03/22:21

Jompa;30323 skrev:Vilken modell av Oxtar är det?


Hej Jompa...
Modellen heter T.C.S det e en gammal sko men som har varit en bra allraond sko.
En nackdel är att plasten smälter när man får moppen över sig och foten ligger mellan ljuddämparen och backen... :mad:

//Gunnar
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst