Dragfri hjälm önskas!

Dragfri hjälm önskas!

Inläggav Mimmi » 2008-07-18/22:55

Hej!

Jag har tyvärr en trist åkomma, nämligen extremt överkänsliga slemhinnor i näsan samt en överkänslighet för drag i ansiktet. Jag får ont samt värk i bihålorna när slemhinnorna svullnar. Och det gör de väldigt lätt! :( Jag medicinerar med Nasonex samt sköljer näsan med saltvattenlösning varje dag. Men ändå är det inte bra. Analogt med detta så är det ännu värre när det blir kallt. Att köra i temperaturer under 15° och om luften är fuktig är hemskt.
Problemet förminskas inte av att jag upplever min hjälm, Schuberth C2 som extremt blåsig och dragig. När det blåser kraftig sidvind så känner jag en stark luftström från lovart. I tisdags körde jag 18 mil med styv kuling från vänster nästan hela tiden . Jag mår fortfarande dåligt efter den resan...

Oavsett att jag stänger alla ventilationsöppningar som finns så blåser det för mycket på mitt arma huvud.

Finns det någon som kan ge tips på en hjälm som är känd för att vara dragfri, ja kanske känd för att ha dålig ventilation? Jag har vissa funderingar på en Schuberth S1, jag tror att en integralhjälm är tätare än en öppningsbar, men jag vet inte. Eftersom jag numera skaffat kontaktlinser så ser jag inga problem med en vanlig integralhjälm.

Det finns ytterligare ett krav från min sida, hjälmen måste vara tyst, detta eftersom jag ådragit mig en viss Tinnitus till råga på allt elände. Öronproppar använder jag alltid, men ändå så stördes jag mycket av vindbruset och turbulensen innnan jag bytte ruta till en Ergoscreen.

Hoppas på hjälp i detta ämne, jag upplever problemen som så stora att jag förmodligen lägger av att köra mc om det inte går att finna en lösning.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Dragfri hjälm önskas!

Inläggav Mats Ramnefors » 2008-07-18/23:16

Hejsan Mimmi,

Jag har inte så mycket att jämföra med men är väldigt nöjd med min Shoei XR-1000 + Whisper Kit.

Med mitt lite avlånga huvud sitter den väldigt tight runt om vilket nog är en grundförutsättning. Whisper Kit tätar runt sidorna och nacken med en tjockare kudde och fram under hakan med ett nät.

Inget drag, snarare så att jag öppnar upp visiret ibland.

Det finns öppningar för ventilation under och över visiret och på baksidan som du kan stänga. Jag har snarare problem med att det är lite väl tätt så glasögonen kan imma igen när det regnar ute.

När jag kör med Apotekets öronproppar upplever jag den som helt tyst. Utan går det bra en timme eller två för min del. Jag har en gammal hörselskada och är också lite känslig för oljud.

Lycka till i letandet.

Mats
Mats Ramnefors
R1200R/2015
Användarvisningsbild
Mats Ramnefors
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2008-02-14/17:26

Re: Dragfri hjälm önskas!

Inläggav 2659580 » 2008-07-19/12:02

Mimmi skrev:
Hoppas på hjälp i detta ämne, jag upplever problemen som så stora att jag förmodligen lägger av att köra mc om det inte går att finna en lösning.


Hej !

Du skall inte behöva sluta åka hoj.

Först din ljudöverkänslighet, jag har själv hyperaccusis (ljudöverkänslighet) och har testat de flesta öronproppar såsom formgjutna ER-skydd från Bellman, formgjutna från ERfoon, gula skumprommar mfl. Alla dessa dämpar för lite. Det som fungerar bäst för mig är "Moldex Spark Plug Soft" (ArtNr 19-4842 på Touringbutiken). Jag stoppar alltid in dom åt "fel" håll dvs spetsen utåt, då blir det tyst. Tänk på att ha propparna nära kroppen när de inte används om det är kallt ute, annart blir de stela och kan läcka lite grand.

Jag har 2st hjälmar, en uppningsbar Shoei Syncrotech och en Schubert S1 Pro. Det är en väldig skillnad på dessa hjälmar, S1´an är mycket tystare och mycket tätare och har väldigt bra ventilation som dock är helt tät om den är stängd. Det sitter en "Anti-Noise-Pad" under hakan. Enda kruxet tycker jag är att S1´an är mycket bökigare att ta på och av än min uppningsbara hjälm, men det är värt besväret om skall åka längre än bara till macken.

Jag har även en Ergoscreen (R12GS) från Wunderlich och med min S1, Moldex i öronen och med Ergoscreen´en på är det enda jag hör suset i öronen och med en snus-näsduk eller halskrage är det helt tätt från vind-drag.

Mitt tips är att testa denna kombination. Lycka till !

/Thomas
2659580
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2004-07-02/01:00

Re: Dragfri hjälm önskas!

Inläggav Sven-Gunnar » 2008-07-19/15:12

Bytte för en tid sedan ut min Synchrotec II mot en Multitec. Kan rekommendera den starkt. Faktiskt ännu tystare än Synchrotecen, dessutom nästan helt dragfri. Levereras dessutom med "Whisper kit" som minskar ljud och drag.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Dragfri hjälm önskas!

Inläggav Björn Johnson » 2008-07-19/15:47

Jag kör ibland i en san här:


20011000.jpg
20011000.jpg (9.89 KiB) Visad 7245 gånger



Vet inte om du redan provat Mimmi men en sadan kan ju eliminera drag i ansiktet nästan helt och hallet och da slipper du kanske nyinvestera i en hjälm som ända inte är helt dragfri. Sadant beror ju mycket pa din egen huvudform, en hjälm som är bra för en person kan vara helt felaktig för en annan. Oavsett hur du gör sa hoppas även jag att du kan fortsätta köra, i värsta fall far du väl köra i en san här ;) (för inte kan du väl sluta köra motorcykel!?):


CB022282.jpg
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Dragfri hjälm önskas!

Inläggav Folke33 » 2008-07-19/16:55

Jag har en Shoei XR1000 o körde alltid med öronproppar innan. I våras köpte jag en sån här : http://www.webbikeworld.com/r2/windjamm ... locker.htm o har inte haft något mindre än en armbåge i örat sen dess..:-). Kostar ca 10 GBP o går att beställa härifrån : http://www.proline-sports.co.uk/cgi-bin ... #a2_21PL82

Mycket bra investering o hjälmen blev verkligen både tyst o dragfri !
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: Dragfri hjälm önskas!

Inläggav makita » 2008-07-19/19:46

Mimmi skrev:Hej!

Jag har vissa funderingar på en Schuberth S1, jag tror att en integralhjälm är tätare än en öppningsbar, men jag vet inte. Eftersom jag numera skaffat kontaktlinser så ser jag inga problem med en vanlig integralhjälm.


Schuberth S1 er ikke løsningen på dit drag-problem. S1 er selv med lukkede ventiler meget mere ventileret end Concept :( Det passer mig fint i sommerperioden, men i forår, og efterårs-perioden er den meget kold.

Mht. støj er S1 fremragende stille/tyst.

Jeg tror at en hjælmhue er løsningen på dit problem.
O.Pedersen
http://www.tfv-org.dk
Användarvisningsbild
makita
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2007-09-02/14:26

Tack för...

Inläggav Mimmi » 2008-07-19/22:10

... tipsen! :) Tyvärr var de ju inte entydiga; en skribent säger att S1 är tyst och dragfri; en annan att S1 är väldigt kall och blåsig, men tyst. Tyvärr tillåter min ekonomi inte att jag experimenterar och handlar en hjälm som jag kanske inte blir nöjd med.
Det inbyggda solvisriret som finns hos Schuberth anser jag vara ett måste. Jag är ljuskänslig och dessutom har jag behov av mycket ljus. Låter lite motsägelsefullt kanske, men jag blir lätt bländad, samtidigt så har jag inte så hemskt bra mörkerseende. Så solvisiret åker upp och ned väldigt ofta, mycket mera nu när jag använder linser än när jag använde mina fotokromatiska glasögon.

Den extra halskragen som det tipsades om fungerar väl såvitt jag förstår inte ihop med en öppningsbar hjälm.
Min ljudöverkänslighet klarar jag med öronproppar. De heter Howard Lite, är orange och jag köper dem på Apoteket eller i järnhandeln. De passar mina hörselgångar väldigt bra. ( eftersom jag har så många skavanker och åkommor vore det väl underligt om de vore "normala" vilket de alltså inte är...)

Hjälmluva, jo en sådan av fabrikat Rukka
hjalmluva1.jpg

med Windstoppermaterial o allt har jag använt i många år nu, ändå är det som det är! :(

Så jag vet inte riktigt vad jag skall göra åt detta. Att sluta köra vore ingen katastrof i sig; jag tycker för det mesta inte det är roligt längre. I och för sig kanske det beror på att jag blir mer eller mindre sjuk var gång jag kör...
Jag hade ju tänkt hålla på i tre år till, då firar jag fyrtioårsjubileum som laglig knutta. Men nogle år till eller från spelar ingen större roll sett i ett större perspektiv.

Men konstigt är det; nu har jag en mc som kroppen i övrigt tål ganska bra, fjädringen är superb och körställningen har blivit toppenbra sedan jag monterade Vario-Riser till styret. Ergo-Screen gjorde underverk vad avser turbulens och vindbrus.
Så vore det inte för det problem som denna tråd egentligen handlar om, ja då vore det nog ganska bra egentligen :)
Men jag har i allafall kört 315 mil hitintills i år, och det tycker inte jag är så dåligt med tanke på mina förutsättningar...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Tack för...

Inläggav makita » 2008-07-20/09:43

Mimmi skrev:... tipsen! :) Tyvärr var de ju inte entydiga; en skribent säger att S1 är tyst och dragfri; en annan att S1 är väldigt kall och blåsig, men tyst. Tyvärr tillåter min ekonomi inte att jag experimenterar och handlar en hjälm som jag kanske inte blir nöjd med.


Jeg forstår ikke skribenten, som skriver at ventilerne fungerer bra i S1. Faktisk kan ventilerne slet ikke lukkes helt.

Mimmi skrev:Det inbyggda solvisriret som finns hos Schuberth anser jag vara ett måste.


Svært at undvære ihvertfald :)

Et rigtigt vilskud måske, i anden anledning eksperimenterede jeg med varme i min Concept. Altså varme i luftkanalen til visiret. Det virkede rigtigt godt mod dug indvendig på visiret, men varmede faktisk luften en smule også.

Se: http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/ ... index.html
O.Pedersen
http://www.tfv-org.dk
Användarvisningsbild
makita
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2007-09-02/14:26

Nu har jag...

Inläggav Mimmi » 2008-07-25/15:12

... beställt en ny och förhoppningsvis, bättre hjälmhuva. Den har Windstopper och fleecefoder, alltså något för riktigt känsliga och frusna. :)
hjalmluva1.jpg
Den nya jag beställt.

Det skall bli intressant att se hur lång leveranstiden blir, efter vad jag hört så tillhör inte Touringbutiken de snabbaste... :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Dragfri hjälm önskas!

Inläggav Magnus von Melen » 2008-07-25/18:23

Nja, Touringbutiken är snabba om det är saker dom har hemma. Då har du dina prylar på 1-2 dar. Det är när dom skall beställa hem saker det kan ta tid... Hur lång tid som helst !
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Det låter...

Inläggav Mimmi » 2008-07-25/20:47

... betryggande; enligt telefonuppgift så fanns den beställda luvan i lager. Hoppas verkligen att den kommer snart så att jag kan åka igen. Jag körde en liten tur (tre mil) i förrgår, men det gick inte bra. Innan dess var det en vecka sedan jag satt på Gullan.
Jag hoppas verkligen att detta hjälper, det enda alternativet som återstår sedan är att byta hjälm, och det tycker jag mig inte ha råd med. Och förresten, en dragfri hjälm tycks inte finnas att uppbringa. Dvs tillräckligt dragfri för mig vill säga ;) . Det vore intressant om det fanns någon annan med mitt problem (det unnar jag förstås ingen) som jag kunde komma i kontakt med och få reda på hur vederbörande löst det.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Dragfri hjälm önskas!

Inläggav Marie » 2008-07-25/22:55

MvM skrev:Nja, Touringbutiken är snabba om det är saker dom har hemma. Då har du dina prylar på 1-2 dar. Det är när dom skall beställa hem saker det kan ta tid... Hur lång tid som helst !


Jovars... Beställde hösten 2004 ett ventiljusteringsverktyg till Yamaha, har ännu ej synts till.........
Slutligen efter några år köpte jag original från Mc-Proffsen, Hägersten, fick beställas från centrallagret i Holland, tog mindre än en vecka.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Dragfri hjälm önskas!

Inläggav Magnus von Melen » 2008-07-26/15:18

Beställde väskor i mars, efter flera påstötningar fick jag besked i juni att dom nog inte skulle få hem några innan hösten. Fick byta ut dom mot ett annat märke och sen tog det ytterligare några veckor innan dom kom. Men jag har sen dess beställt lite annat och då först ringt och kollat att det finns hemma. Dom gångerna har jag kunnat hämta prylarna på ICA dagen efter.

Hjälmar är ett gissel. Har inte hittat någon jag varit helt nöjd med hittills. Och efter byte 1200gs har jag också börjat känna av drag i ansiktet vilket jag aldrig noterat på 1150gs. Nu störs jag inte så mycket av det som av vinandet runt hjälmen. Fick köpa en Marushin M400nx billigt men det var det värsta skit jag åkt i någon gång, som att ha huvudet i jetmotor eller nått, så det får allt bli den gamla X-lite X-901:an på semestern.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Nu har den kommit!

Inläggav Mimmi » 2008-07-29/15:55

Hej!

Som Magnus skrev så är Touringbutiken snabba med att leverera det de har hemma. Den av mig omtalade hjälmluvan kom med posten i dag :) , jag mailade ordern i fredags eftermiddag...
Den verkar mycket fin och rejäl, med windstopper högt upp, ordentligt fodrad samt med en ganska liten öppning mitt fram. Så förhoppningsvis kan den kanske hjälpa mig.
Men det tar nog tyvärr ett tag innan jag kan provköra, ryggen rasade ihop fullständigt i går (igen) :( :evil:

Hjälmar tycks vara ett svårt kapitel. När jag hade en Concept upplevde jag inte detta problemet med drag och kyla alls. Eftersom den var för liten bytte jag den mot en C2, och trodde att den modellen skulle vara ännu bättre. Men ack vad jag bedrog mig!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Dragfri hjälm önskas!

Inläggav Marie » 2008-07-29/20:41

Det finns en Concept i din färg och storlek hos Louis i Villach.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Men...

Inläggav Mimmi » 2008-07-29/21:34

Marie skrev:Det finns en Concept i din färg och storlek hos Louis i Villach.....

... det är ju så långt bort! Särskilt med tanke på att jag har så ont i ryggen så att jag inte kan sitta mer än några minuter i taget... :(
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Tack för...

Inläggav BulletStefan » 2008-07-30/08:29

Mimmi skrev:... tipsen! :) Tyvärr var de ju inte entydiga; en skribent säger att S1 är tyst och dragfri; en annan att S1 är väldigt kall och blåsig, men tyst. Tyvärr tillåter min ekonomi inte att jag experimenterar och handlar en hjälm som jag kanske inte blir nöjd med.


Problemet är helt enkelt att en hjälm som en person upplever som tyst och dragfri upplevs helt annorlunda av en annan person, beroende på som det verkar ett flertal faktorer. Dels passformen - sitter hjälmen inte åt runt huvudet blir det bullrigare, och det mänskliga huvudet kan som bekant anta ett antal olika former. Det verkar också skilja sig markant beroende på MC och hur den styr luften mot och omkring huvudet.

Jag blev rekommenderad NZI förra året och köpte en trots att jag inte fick testköra tack vare det attraktiva priset jämfört med Arai Viper som jag annars tänkt testa (och som jag blivit lovad att få testa på MC-Poolen). Det misstaget kommer jag inte att göra om nästa gång jag ska köpa hjälm, för jag blev inte alls imponerad av NZI'n. Nu kör jag oftast med öronproppar och då funkar den men helt tyst blir det inte. Jag har dock märkt att det även beror på att min ruta styr luften rakt upp på hjälmen - faktum är att det blir avsevärt tystare om jag reser mig upp så att jag får huvudet ovanför luftströmmen. Har funderat på att köpa Wunderlichs Vario-Screen för att få en högre ruta men det bär emot att köpa något för i mitt tycke ganska mycket pengar utan att veta om det gör någon nytta.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Re: Tack för...

Inläggav Jörgen I Larsson » 2008-07-30/22:38

BulletStefan skrev:
Problemet är helt enkelt att en hjälm som en person upplever som tyst och dragfri upplevs helt annorlunda av en annan person....8<-.......


Så är det verkligen, jag är rätt nöjd med min NZI och kör mycket sällan med öronproppar. Den blev dock rätt dragig när jag köpte nytt visir. Det visade sig att det var för stort så det blev en spalt i ovankant på ca 1 mm hela väge... Undrade varför det kändes som om linserna skulle åka ut. =)

För att ändra luftflödet kring rutan på min R1200GS så gjorde jag två små aluminiumbitar med två hål var på cc 25 mm tror jag som jag satte mellan det nedre rutfästet och rutan. Gjorde underverk för mig.
Jag provade Sme-Johans vario-screen och visst den tog bort mycket av turbulensen men å andra sidan tittade jag bara på hur rutan vibrerade och svängde.

/jorgen
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Dragfri hjälm önskas!

Inläggav Mats Ramnefors » 2008-07-31/20:08

Hej

Med en bakgrund i Aerodynamik för typ jättelänge sedan kan jag inte hjälpa att komma med ett inlägg.

I gränsen mellan stillastående luft bakom rutans förlängning och den fartvind som din ruta avlett för du ett skjuvskikt med hög turbulens.

Att befinna dig med hjälmen i den här zonen är antagligen det sämsta du kan göra. Ljudnivån och sidkrafter här är större än vad det är både högre upp i luften och längre ner.

Dvs välj en mycket hög ruta som placerar den turbulenta zonen ovanför huvudet eller en låg ruta som placerar det i brösthöjd.

Beroende på den exakta utformning av ruta / avbärare och hastigheten kan du få småskalig turbulens som du nog upplever som oljud.

Under vissa omständigheter kan du få stora periodiska virvlar "a karmann vortex street". Som kommer att verka som periodiska krafter som kan få hjälm och ruta att vibrera.

När dessa vindkrafter sammanfaller med egenfrekvenser hos t.ex. rutan kan det gå mycket illa.

Titta gärna på denna video som visar hur detta fenomen raserar en bro: http://www.youtube.com/watch?v=3mclp9QmCGs

Ha det bra

Mats
Mats Ramnefors
R1200R/2015
Användarvisningsbild
Mats Ramnefors
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2008-02-14/17:26


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst