Klubbförsäkringen...

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-10-06/07:35

Benny Hansson skrev:Jag har en kätting. Den slår jag om fälgen och en stolpe eller dylikt vid behov. Man leder inte bort stora hojar, man har en flakbil med kran.

Har man flakbil med kran, har man måhända också utrustning för att kapa kättingen - eller stolpen?
I övrigt gäller ju, att om hojen varit låst med två godkända lås, exempelvis kätting eller bromsskivelås, gäller försäkringen fullt ut. Har så inte varit fallet, kan det bli värre.
Visst; att försäkringen gäller, är klen tröst, när man plötsligt står där, mitt i långresan, utan hoj, men alternativet - att försäkringen inte gäller - verkar sämre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Thomas Stadin » 2014-10-06/09:30

På hemmaplan kan väl en tung kätting vara OK, men den vill man ju inte släpa med sig under europaresan.
Vi har en plastöverdragen wire med öglor i ändarna och ett kraftigt biltemahänglås på resan. Med dessa sparar vi både vikt och volym jämfört med kätting och lås. Wiren kan enkelt slås runt ett träd eller en stolpe precis som kättingen. Jag känner mig trygg med wiren.
Kräver försäkringen två godkända lås så kan ett skivbromslås i kombination med ovan och styrlås vara OK.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2014-10-06/12:29

Mmmm. Så länge det skiljer 1200 spänn så... :P

Edit: Jag har en 55 liters topbox som är underbar som koffert. Den sväljer min kätting mm.
Wire är också smidigt, finns det klassad wire som ex klass 3 kätting?
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-10-06/21:02

Jag har en lite undran över det där med självrisken.
Jag tar gärna en högre självrisk och en lägre premie om det finns nåt samband. Man tycker ju att en lägre självrisk vid t.ex. stöld borde "uppmuntra" till ett lite mer frisinnat beteende m.a.p. val av parkeringsplats. Förmodligen på marginalen men om nu marginalerna inom försäkringsbranchen är så låga som deras företrädare ger sken av så......

Hur som helst, vi är alla olika men för mig känns låg självrisk och självriskkonto som nåt som kommer kanska långt efter premiepris och andra parametrar när jag bedömer en försäkring. Men det kanske bara är jag....

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-10-06/21:16

Sådana alternativ finns ju inom diverse andra områden, men hittills har jag inte stött på dem, vad gäller hojförsäkringar. (Har i och för sig inte letat aktivt, men ändå.) Måhända är hojmarknaden för liten för att motivera sådant(???).

Dock var en direkt orsak till, att jag övergav If, att de hade en i sammanhanget nästan fånigt hög självrisk,
6 000:-, OCH högre premie! Jag ringde If och frågade, om de hade alternativ med lägre självrisk, men svaret var nej. Slutsats: Jag behövde ingen övertalning för att byta försäkringsbolag och var redan på väg tillbaka till Bilsport & MC, när Svedea dök upp på marknaden med ett ännu bättre erbjudande.
Märk väl: Detta var före klubbförsäkringen - och före Svedeas beslut att sänka självrisken på ABS-utrustade hojar med ytterligare en tusenlapp! Det blev alltså bara bättre.

Tråden innehåller flera exempel på medlemmar, som inte funnit Svedea vara bästa val. Gott så. "Det bästa för de flesta" är INTE liktydigt med det bästa för alla, och vi lever i en marknadsekonomi. Därmed har var och en möjlighet att göra de val, som passar honom/henne bäst, vilket torde göra oss till en minoritet här på klotet. Det kan vara värt en stunds reflektion.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Marie » 2014-10-07/00:00

Fredric Fredricson skrev:Hur som helst, vi är alla olika men för mig känns låg självrisk och självriskkonto som nåt som kommer kanska långt efter premiepris och andra parametrar när jag bedömer en försäkring. Men det kanske bara är jag....


Nej, det är INTE bara du....
För min del är just självriskkontot en av de saker som får mig att rent principiellt vara tveksam till klubbförsäkringen. Jag kan inte acceptera ett "tvångssparande".

Och vad självrisknivåer beträffar, så väljer jag konsekvent den högsta självrisk som försäkringsbolaget erbjuder. Jag har räknat igenom de mer än fyrtiotre år jag haft fordonsförsäkringar, och än så länge har jag sparat åtskilligt mera på de lägre premierna än vad utbetalda högre självrisker kostat mig.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-10-07/07:29

Gunnar Elmgren skrev:Det är väl helt enkelt så, att bolagen är tvungna att erbjuda åtminstone en trafikförsäkring...

För några år sedan läste jag en notis om ett svenskt bolag, som inte alls är intresserat av att försäkra sporthojar, eftersom man räknat ut, att man inte tjänade något på detta.
De hade en trafikförsäkring även för sporthojar, eftersom de måste ha en sådan, men premien var så högt satt, att berörda förare valde andra bolag.
En inte så vanlig variant av marknadsekonomi - i alla fall från säljarens sida.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Anders Hansson » 2014-10-07/08:03

Benny Hansson skrev:Mmmm. Så länge det skiljer 1200 spänn så... :P

Edit: Jag har en 55 liters topbox som är underbar som koffert. Den sväljer min kätting mm.
Wire är också smidigt, finns det klassad wire som ex klass 3 kätting?

Vad jag kan se på Abus hemsida så är wirarna inte klassade men dom gör ju nytta ändå, t.ex. om man är fler kan man om man parkerar med framhjulen mot varandra låsa 3-4 hojar med samma wire och på så sätt ställa till det för tjuvarna en liten stund i alla fall, Tobbe skriver här ovan att han har ett kraftigt Biltemalås att låsa Wiren med, Min Abus wire har en lite mindre ögla i ena änden som man lätt kan sätta skivbromslåset i och sen är det omöjligt att få ur låset p.g.a. öglans storlek, man kan också lätt hänga ihop fler wirar om man vill.
Wiren har jag dock väldigt sällan med mig (min slarver :oops: ) och den har enbart hängt med på ett par utlandsresor där t.ex. nattparkering kan vara av divergerande art.
//Anders
Anderstorp
R75/6 -76 Lätt modifierad
CBR1100xx -07
Anders Hansson
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2014-07-30/13:45

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-10-09/21:10

Lite återkoppling angående mitt inlägg ovan 2014-10-02: Den minimala bucklan på bilens baklucka kunde pressas ut igen med någon form av specialverktyg till en total kostnad av 850:- inkl. moms - dvs drygt halva självrisken!
Alltså kan jag fortfarande inte avge något omdöme om, hur Svedea sköter skadereglering - men bemötandet i telefon var det definitivt inget fel på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2014-11-02/15:59

Detta inlägg riktar sig framförallt till Gunnar E eller Roger G då frågan är vad det gäller problematiken med den läckande växellådan vilket jag berättade om i tråden " äntligen ". Av denna anledning har jag varit i kontakt med Bike, då jag initialt kontaktade BMW och de hänvisade mig till att kontakta en auktoriserad verkstad/återförsäljare och då jag köpte hojen på Bike kändes det naturligt att även kontakta dom i nämnda spörsmål.

Motvilligt tog personen som jag kom i kontakt med på andra sidan telefon emot min anmälan, med motivationen att detta skulle handla om slitage och inte något fabrikationsfel och med det sagt ville han därmed få mig till att förstå att BMW inte kommer att stå för reparationskostnaderna.

Dessutom lät han mig förstå att han hade precis fått ett avslag på en liknande skada från BMW på en motorcykel som var nyare än min och dessutom hade gått 1 900 mil, om minnet inte sviker mig, just med motivationen att det rör sig om slitage och inte något ursprungsfel. Ägaren till den senare motorcykeln skulle dessutom få betala 20 000:- för att få den i körklart skick igen. Detta är vad jag kan dra mig till minnes av vad det samtalet gick ut på. Surt sa räven...

Dessutom så fanns det krav på att få de utbytta delarna för att titta på dom, men jag förklarade för honom att det blir svårt, då reparationen utfördes på Sicilien i Italien. Däremot framgår det på kvittot/reparationsorden vilka delar som blivit utbytta. Naturligtvis kan man utifrån detta inte bedöma vad det var som orsakade läckan, men vad skall jag göra ?

För mig är det väldigt konstigt att detta inte klassificeras som ett ursprungsfel, en hoj som är 2 1/2 år gammal och hade vid skadetillfället gått ~3 700 mil, att det skall klassas som slitage ? För att dra en parallell;

I går fick jag hjälp av min mammas sambo med att hämta en dator. Han kör en Volvo -97:a med hydraulisk koppling som gått 25 000 mil. Aldrig krånglat. Varför skulle det vara annorlunda på motorcykel ?

Men nu till frågan;

Då jag vänder mig till Gunnar E och Roger G. som utgör försäkringsgruppen, önskar jag om ni inte har allt för svårt att svara på det, få veta om jag kan få denna skada reglerad genom maskinskadeförsäkringsdelen i klubbförsäkringen, eller faller detta utanför, s a s ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-11-02/16:37

Tony,

jag tycker Du ska göra en skriftlig reklamation. Konsumentköplagen ger 3 års reklamationsrätt, och kan du göra rimligt sannolikt att felet är ursprungligt kan inte BMW gärna neka Dig ersättning.
Att Du fått felet reparerat i Italien saknar betydelse i sammanhanget - Du var ju faktiskt tvungen att få hojen fixad, för att ta Dig hem! Möjligen kan man ha synpunkter på kostnaden om den är alltför hög, men vad jag förstår var det en auktoriserad BMW-verkstad som gjorde jobbet?

Hur som helst - gör en skriftlig reklamation (det handlar alltså inte om förlängd garanti/goodwill här, utan om Din lagstadgade reklamationsrätt!) till BMW, där Du redogör för vad som hänt och vilka kostnader Du haft.
Motivera varför Du tycker att felet inte ska betraktas som normalslitage (en hoj ska inte börja läcka olja efter så kort tid/körsträcka).
Du kan ju också kontakta verkstaden på Sicilien, och be att de redogör för vad som orsakade läckan - det kan ge bra stöd för Din begäran. Språket kan förvisso bli ett problem, men Du kanske har någon i bekantskapskretsen som kan italienska?
Här kan Du läsa o reklamationsrätt:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Konsumentkoplagen/

Om Du inte får gehör, bör Du kunna få hjälp via klubbförsäkringen. I först hand kan Du ju utnyttja rättsskyddsmomentet - det kan ge ersättning för kostnader som uppstår, om Du behöver anlita hjälp (juridisk, teknisk eller språklig) för att driva reklamationsärendet.
Går inte det, skulle jag tro att maskinskadeförsäkringen täcker skadan - förutsatt att den inte betraktas som "normalt slitage" även av försäkringsbolaget...
Ring Svedea och be om råd, chansen är god att du får bra hjälp där!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2014-11-02/16:43

Hej Tony,
Otur med oljeläckaget! Du nämner att hojen köpts på BIKE och de "skryter" ju med att ha en femårsgaranti.
Är den garantien inte tillämpbar?
Vad gäller klubbförsäkringen så jobbar Gunnar E och jag med att få en så bra försäkring som möjligt för medlemskollektivet. Dock kan vi inte ta på oss skaderegleringen, den är Svedeas sak att sköta.
Eftersom oljeläck inte är helt ovanligt på vissa boxerårgångar torde det finnas en praxis hur skadan ska regleras.
OM inte BIKE vill ta fram sin femårsgaranti föreslår jag att du vänder dig till "den andra BMW-verkstaden" i Gbg. De kan med största sannolikhet hjälpa dig med kontakterna mot såväl BMW som försäkringsbolaget.
Mvh,
Roger G
PS Jag ska under tiden be att få del av Svedeas argumentation
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-11-02/16:47

Gunnar Elmgren skrev:Du kan ju också kontakta verkstaden på Sicilien, och be att de redogör för vad som orsakade läckan - det kan ge bra stöd för Din begäran. Språket kan förvisso bli ett problem, men Du kanske har någon i bekantskapskretsen som kan italienska

Om så inte är fallet: Gissningsvis finns minst ett svenskt konsulat på Sicilien. Alternativt borde väl svenska ambassaden i Rom - eller något svenskt konsulat annorstädes i Italien - vid behov kunna hjälpa till med översättningen? Det gäller ju inte något roman utan en rätt kort text - och det kostar i alla fall inget att fråga.

I övrigt: Visst är det egendomligt, att killen på Bike inte kan konsumentköplagen? Den ger ju i detta fall hans verkstad inkomster, samtidigt som han får en nöjd kund!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2014-11-02/18:46

Gunnar Elmgren skrev:Tony,
jag tycker Du ska göra en skriftlig reklamation. Konsumentköplagen ger 3 års reklamationsrätt, och kan du göra rimligt sannolikt att felet är ursprungligt kan inte BMW gärna neka Dig ersättning.
Jag är införstådd med det och det var med den avsikten som jag kontaktade BMW och bad om kontaktuppgifter till reklamationsansvarig, som jag fick påpekat för mig att man skall gå genom de försäljningskanaler som BMW har.

Min tanke var att göra precis det du säger, sammanställa ett skriftlig dokument och skicka per snigelpost till ansvarig inom BMW med reklamation enligt konsumentköplagen, men återigen, jag vet inte till vem jag skall adressera en sådan skrivelse.

I annat fall får jag skriva och skicka till BMW med adressat/mottagare; Till vem det berör.
Tackar för tipset om att kontakta Svedea om hjälp med hur jag skall gå vidare i detta ärende, får se om jag lyckas lösa det i morgon.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2014-11-02/18:54

Hej Tony,
Din hoj är en årsmodell 2012 och köpt hos BIKE. De lämnar ju en femårig garanti vad jag förstår - har du testat den vägen!?
Om inte den vägen är framkomlig tror jag att Martin hos Kenneths Mc kan vara en bra väg.
Mvh,
Roger
Senast redigerad av Roger Gross 2014-11-02/18:56, redigerad totalt 1 gång.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2014-11-02/18:55

Roger Gross skrev:Hej Tony,
Otur med oljeläckaget! Du nämner att hojen köpts på BIKE och de "skryter" ju med att ha en femårsgaranti.
Är den garantien inte tillämpbar?
Vad gäller klubbförsäkringen så jobbar Gunnar E och jag med att få en så bra försäkring som möjligt för medlemskollektivet. Dock kan vi inte ta på oss skaderegleringen, den är Svedeas sak att sköta.
Eftersom oljeläck inte är helt ovanligt på vissa boxerårgångar torde det finnas en praxis hur skadan ska regleras.
OM inte BIKE vill ta fram sin femårsgaranti föreslår jag att du vänder dig till "den andra BMW-verkstaden" i Gbg. De kan med största sannolikhet hjälpa dig med kontakterna mot såväl BMW som försäkringsbolaget.
Mvh,
Roger G
PS Jag ska under tiden be att få del av Svedeas argumentation
Hej Roger !

För att femårsgarantin skall vara gällande på BIKE är förutsättningen att man också servar hojen där,vilket jag inte gjort med motivationen att jag har en annan verkstad som är både bättre och närmare än den som BIKE har, även om båda ligger i Göteborg.

Att ni inte kan skadereglera, det är jag väl medveten om, vad jag frågade, eller åtminstone trodde mig fråga, var huruvida ni, utifrån de kunskaper ni har om klubbförsäkringen, kunde bedöma om denna skada ev. skulle kunna kvalificera sig under kapitlet/paragrafen motorskadedelen i försäkringen, inget annat.
Roger Gross skrev:PS Jag ska under tiden be att få del av Svedeas argumentation
Tack för det Roger !

Ser med spänning fram emot att få ta del av hur Svedea resonerar runt denna problematik.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2014-11-02/19:09

Bror Gårdelöf skrev:Om så inte är fallet: Gissningsvis finns minst ett svenskt konsulat på Sicilien. Alternativt borde väl svenska ambassaden i Rom - eller något svenskt konsulat annorstädes i Italien - vid behov kunna hjälpa till med översättningen? Det gäller ju inte något roman utan en rätt kort text - och det kostar i alla fall inget att fråga.
Tack för tipset, Bror !

Visst har du rätt i att det kostar inget att fråga, kanske det t o m finns en Italiensk representation här i Blöteborg som man kan vända sig till för att få hjälp med översättningen, eller ett universitet ?

Men för att gå händelserna i förväg, jag tror knappast att någon på en Svensk beskickning skulle vara intresserad av att hjälpa mig med en översättning. Jag känner faktiskt en kille som även om han är född Svensk, så är han Italienare, men tyvärr hör han inte till den intelektuella eliten så en ev. översättning skulle bli därefter. Dessutom har jag ingen kontakt med vederbörande, förutom sporadiskt.

Men tack för tipset, det är ju tanken som räknas (har jag hört ;)).

Bror Gårdelöf skrev:I övrigt: Visst är det egendomligt, att killen på Bike inte kan konsumentköplagen? Den ger ju i detta fall hans verkstad inkomster, samtidigt som han får en nöjd kund!
Jo, det kan man tycka.

Intrycket jag fick var att han var ganska ointresserad av att hjälpa till med detta, sannolikt för att reparationen redan är genomförd (och därmed skulle Bike inte tjäna några pengar på att handlägga ärendet) och i andra hand så verkade det vara besvärligt i o m det att det innebär en del pappersarbete.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2014-11-02/19:24

Roger Gross skrev:Om inte den vägen är framkomlig tror jag att Martin hos Kenneths Mc kan vara en bra väg.
Mvh,
Roger

Tanken har slagit mig, men jag vill inte lägga sten på bördan hos Kenneths, då som jag redan nämnt,skadan är redan åtgärdad och därmed genererar det ingen vinst för Kenneths, utan bara en massa pappersarbete. Bättre att gå genom Bike, det var där jag köpte hojen :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2014-11-02/20:33

Hej igen, Tony!
Om du är kund hos Kenneths kan säkert få goda råd betr hur gå vidare.
Det var så jag tänkte...
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2014-11-02/20:39

Roger Gross skrev:Hej igen, Tony!
Om du är kund hos Kenneths kan säkert få goda råd betr hur gå vidare.
Det var så jag tänkte...
//Roger
D14
Hej hej, hemskt mycket hej :) !

Tack för tipset, jag kanske får anledning att kontakta dom, men i dagsläget tänker jag i första hand avvakta och se hur utfallet med Bike blir, och om det drar ut på tiden (jag har c:a 1 1/2 månad på mig) kommer jag att sammanställa en skrivelse och skicka till BMW för vidare handläggning hos någon ansvarig inom området. Att bara bolla runt mig, det tänker jag inte finna mig i.

Tack än en gång;

Tony.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2014-11-03/14:34

Hej igen Tony,
har undersökt en del betr ditt oljeäventyr på Sicilien...
Betr Svedea och maskinskadeförsäkringen är deras ståndpunkt att en läckande tätning är ett slitagerelaterat problem, som inte täcks av försäkringen.
En packbox kan hålla 15000 mil, den kan ibland börja läcka efter mycket kortare tid/körsträcka.
Om en packbox läcker på en hoj av årsmodell 2012 är det materialfel eller montagefel, som då ska täckas av leverantörens garantiåtagande. BMW Motorrad har dessutom en inofficiell goodwillgräns vid fyra år efter första leverans. Om försäkringen skulle täcka även fel av garantikaraktär skulle premien vara klart högre än idag.
BMW Motorrad vill att garanti- och goodwillärenden handläggs av deras kontraktsverkstäder.
Jag har för din räkning kontaktat Martin hos Kenneths Mc och eftersom du är en trogen kund så är han villig hjälpa dig mot BMW. (Detta trots att han egentligen inte är inblandad i din skada!)
Mitt tips är att du omgående kontaktar Martin, som ser goda möjligheter till en för dig bra lösning.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-11-03/15:10

Fråga sedan, varför det är bra att vara medlem i denna klubb!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Kapten Stofil » 2014-11-03/15:53

Skulle det bli kris o katastrof, har jag en arbetskamrat som är gift med en italienare och pratar flytande italienska. Hon är visserligen höggravid med deras femte (!) barn men en liten kort insats som översättare kanske hon skulle kunna tänka sig.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2014-11-03/17:01

Jag är överväldigad...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2014-11-03/19:57

Roger Gross skrev:Hej igen Tony,
har undersökt en del betr ditt oljeäventyr på Sicilien...
Betr Svedea och maskinskadeförsäkringen är deras ståndpunkt att en läckande tätning är ett slitagerelaterat problem, som inte täcks av försäkringen.
Det har jag inga svårigheter att acceptera. Skönt, för då behöver jag inte tänka på att gå den vägen utan istället koncentrera mig på BMW.

Roger Gross skrev:En packbox kan hålla 15000 mil, den kan ibland börja läcka efter mycket kortare tid/körsträcka.
Om en packbox läcker på en hoj av årsmodell 2012 är det materialfel eller montagefel, som då ska täckas av leverantörens garantiåtagande.
En högst rimlig begäran.
Roger Gross skrev:BMW Motorrad har dessutom en inofficiell goodwillgräns vid fyra år efter första leverans.
Detta kände jag till sedan tidigare, men det är inte applicerbart i detta fall, då det handlar om en reklamation inom konsumentlagstiftningens ramar.
Roger Gross skrev:Om försäkringen skulle täcka även fel av garantikaraktär skulle premien vara klart högre än idag.
Säkerligen och vem vill ha det ? Ingen ? Jamen, det var ju det jag trodde... :mrgreen:
Roger Gross skrev:BMW Motorrad vill att garanti- och goodwillärenden handläggs av deras kontraktsverkstäder.
Jag har för din räkning kontaktat Martin hos Kenneths Mc och eftersom du är en trogen kund så är han villig hjälpa dig mot BMW. (Detta trots att han egentligen inte är inblandad i din skada!)
Jag är naturligtvis ytters tacksam för det. Bättre hjälp kunde jag aldrig ha fått !!
Roger Gross skrev:Mitt tips är att du omgående kontaktar Martin, som ser goda möjligheter till en för dig bra lösning
Mvh,
Roger G.
First thing tomorrow !!

Tusen tack, Roger och alla andra som varit mig behjälplig i detta som i allt annat där jag sökt hjälp, ni är oumbärliga för en rookie som mig. Tusen tack !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2014-11-03/20:01

Kapten Stofil skrev:Skulle det bli kris o katastrof, har jag en arbetskamrat som är gift med en italienare och pratar flytande italienska. Hon är visserligen höggravid med deras femte (!) barn men en liten kort insats som översättare kanske hon skulle kunna tänka sig.
Om det skulle falla sig så att det är absolut nödvändigt med en översättning så återkommer jag om det. Kanske borde du nämna det för den tänkta översättaren i fråga, just in case, ifall du inte redan gjort det :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Kapten Stofil » 2014-11-03/20:02

Ska höra med henne imorgon.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2014-11-03/20:10

Vilket underbart sällskap jag hamnat i. Hoppas att jag får möjlighet att vara behjälplig någon gång också :?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Håkan » 2014-11-03/20:17

Bror Gårdelöf skrev:Fråga sedan, varför det är bra att vara medlem i denna klubb!

+1
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2014-11-03/20:38

Frågan är överflödig, svaret är givet...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2014-11-06/18:37

Den 2000:e försäkringstagaren av Klubbförsäkringen...
Som framgått av artikel i såväl BUMSEN som här i Klubbforumet närmade vi oss raskt den 2000:e försäkringstagaren i Klubbförsäkringen.
Svedea utlovade också någon form av uppmuntran till nr 2000.
Nu har vi passerat 2000 Klubbförsäkringstagare och den lycklige är
Håkan Andersson som kör en R1200GS -12. Håkan bor i Göteborg - STOORT GRATTIS, Håkan!!
Belöningen till Håkan är
- tågresa Gbg - Sthlm t o r för två personer
- entrébiljetter till Mc-mässan i Sthlm för två personer
Håkan är meddelad och han blev mycket överraskad och glad!

Håkan valde Klubbförsäkringen dels för att den ger oslagbart bra försäkringsskydd dels för den mycket konkurrenskraftiga premien.
En beräkning ihop med Svedea pekar på att cirka 70% av klubbens medlemmar skulle ha fördelar av att välja Klubbförsäkringen. Cirka 3500 klubbmedlemmar skulle alltså tjäna på att välja Klubbförsäkringen.
Idag har drygt 2000 medlemmar insett fördelarna. Fler än 1000 medlemmar har alltså fortfarande endast det näst bästa alternativet...
Dessa drygt 1000 medlemmarna förlorar alltså pengar varje dag!
Självfallet väljer var och en fritt - MEN SE TILL ATT GÖRA ETT AKTIVT VAL!!
Du kan sannolikt sänka dina kostnader med ett enkelt telefonsamtal till Svedeas Kundtjänst, telefon 0771 - 160 190.
Upplysningar om Klubbförsäkringen får du på http://www.svedea.se
Vänliga hälsningar från oss som för klubbens medlemmar jobbar med försäkringar,
Roger G och Gunnar E
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2014-11-06/20:35

Som jag sagt tidigare, jag hade gärna tecknat klubbförsäkringen.
MEN. Sånt här kan jag inte acceptera.

"Inlåst utrymme, väljer du denna aktsamhetsnivå ska motorcykeln vara inlåst nattetid(22.00 – 07.00) då den förvaras på din postort. "

Om jag bor på en stor ort kan jag alltså inte ta hojen och hälsa på folk över natten om det inte går att låsa in den.
Om jag bor på en liten ort så kan jag kanske promenera till kompisen ex.

Inte särskilt rättvist tycker jag. Därför blir det ingen klubbförsäkring så länge detta gäller.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-11-06/21:25

Benny Hansson skrev:Som jag sagt tidigare, jag hade gärna tecknat klubbförsäkringen.
MEN. Sånt här kan jag inte acceptera.

"Inlåst utrymme, väljer du denna aktsamhetsnivå ska motorcykeln vara inlåst nattetid(22.00 – 07.00) då den förvaras på din postort. "

Om jag bor på en stor ort kan jag alltså inte ta hojen och hälsa på folk över natten om det inte går att låsa in den.
Om jag bor på en liten ort så kan jag kanske promenera till kompisen ex.

Inte särskilt rättvist tycker jag. Därför blir det ingen klubbförsäkring så länge detta gäller.


Det är väl i allra högsta grad rättvist? Hoj som står inlåst innebär mindre risk för stöld, och 90% av tiden står hojen troligtvis hemma (inlåst med det alternativ som beskrivs). Jag har ingen som helst lust att betala för att någon annan skall flumma runt med hoj för 5-6 basbelopp inne inne i storstan, bjud hem damerna istället.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2014-11-06/21:39

Näe. Och jag har inte lust att vara livegen.
Sen finns det dom som har nattjobb vettu.
Nästa replik besparar jag forumet. :roll:
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2014-11-06/21:46

Benny Hansson skrev:Näe. Och jag har inte lust att vara livegen.
Sen finns det dom som har nattjobb vettu.
Nästa replik besparar jag forumet. :roll:


Hej Benny,
Har läst vad du skriver - ej förstått - men respekterar din ståndpunkt...
Mvh,
Roger G
PS Tror inte vi kommer längre i denna fråga
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-11-06/21:59

Benny Hansson skrev:Näe. Och jag har inte lust att vara livegen.
Sen finns det dom som har nattjobb vettu.
Nästa replik besparar jag forumet. :roll:


Jag skrev på detta vis tidigare i denna tråd:

Magnus Mörtling skrev:Och på Svedea kan man välja!
Jag vill kunna lämna cykeln ute på hemorten då och då, blir väl 3-4 nätter per år, så då kan jag det bara jag betalade typ 70kr extra per ÅR!


Har du ställt frågan till Svedea?
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2014-11-06/22:05

Tjaa Magnus. Mitt resultat blir 673 kronor extra per år.
Beror ju på om man bor i skogen eller nån förort kanske.
Jobbar man natt så kanske arbetsgivaren inte möjlighet att erbjuda inlåsning.
Jag ville peka på även detta exempel.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-06/18:27

Jag var också lite tveksam till att inte kunna parkera på samma postort nattetid utan att ha den inlåst.

Skillnaden var dock så liten att jag lätt betalade den kostnaden för att de få gånger det sker kunna parkera.

Dock blir jag förvånad när jag kan läsa tidigare i tråden bara kostar hundralappar att slippa använda skyddskläder förutom hjälmen som krävs.
Att ersätta en mc oavsett hur trasig den är eller andra fordon / saker en mc kan förstöra är vad jag förstår oerhört liten i förhållande till de kostnader som uppstår vad gäller personskador.

Då det verkar mycket svårt att tro att Svedea missat de kostnaderna är jag lite fundersam på varför skillnaden är så liten.
Antingen antar de att väldigt få ändå kör utan skyddskläder så det inte är så farligt om någon ändå skadar sig.
Eller så är det ngt jag missat.

Om man jämför med de tydligen ofantligt höga antal personer som skulle motsvaras av de 17 personer som lämnat Svedea som körde i snabba grupper i SMC regi som då skulle vara en stå stor risk att troligen allihopa skulle åka som bowlingkäglor på banan funderar man hur saker hänger ihop ibland.


Dock vad jag förstår har även Yamaha gått över till Svedea och kan tydligen få ännu bättre villkor på sina Super Tenneré en av vad har på våra 1200GS... Men jag har inte fakta framför mig.

Även KTM skall ha rasat i pris på sina maskiner.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2015-01-09/17:03

Men woot.

Jag fick svar från Svedea angående försäkring för mej. 4239:-
Jag frågade då om SMC rabatten. Då säger hon att SMC rabatten
gäller INTE med märkesförsäkringen???
Sen räknar jag på deras hemsida utan märkesförsäkringen, som vanligt alltså.
Då får jag 3815:- med SMC rabatten.

Är hon PRAO eller WOOT?

Edit:
Fick nytt svar:
Hej igen,
BMW-klubbförsäkringen räknas som en helförsäkring XL med SMC-rabatten. Önskar man inte ha XL-paketet och är medlem i SMC är det alltså billigare att ta en vanlig mc-försäkring än en BMW-klubbförsäkring.

Men fy fan vilken röra.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-01-09/19:12

Benny,
till att börja med finns ingen "märkesförsäkring" för BMW hos Svedea - jag förmodar vi talar om Klubbförsäkringen för BMW MC-klubbens medlemmar.
Den försäkringen är INTE samma som en "vanlig" försäkring med XL-tillägg. Klubbförsäkringen har betydligt bättre villkor och ersättningsnivåer, faktiskt de bästa på marknaden. Tar Du en standardförsäkring med SMC-rabatt blir den förvisso några kronor billigare, men det är för en betydligt sämre försäkring.
Jag har skrivit det förut - jämför inte bara premien när ni jämför försäkringar, kolla vad ni får för pengarna också!
Det kan ju vara värt ett par tior extra per månad, att t ex få fullvärdesersättning vid totalskada/stöld på en MC som köpts ny, eller att slippa ha med ett extralås på hojar som har elektronisk startspärr.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2015-01-09/19:22

I eget intresse bör man jämföra försäkringspremien för försäkringar från olika bolag samt även olika försäkringsalternativ inom samma bolag.
Då viktigt att man även tittar på försäkringsvillkoren så man inte jämför äpplen och päron.
Även ersättningen om något händer varierar starkt mellan olika bolag och olika försäkringsalternativ.
Syftet med Klubbförsäkringen är att ge oss medlemmar ett mycket bra försäkringsskydd. De flesta får dessutom en mycket konkurrenskraftig försäkringspremie.
Vi som för klubben/medlemmarna jobbar med Klubbförsäkringen tar gärna emot idéer om förbättringar!
Mvh,
Roger G
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Marie » 2015-01-09/21:06

Roger Gross skrev:I eget intresse bör man jämföra försäkringspremien för försäkringar från olika bolag samt även olika försäkringsalternativ inom samma bolag.
Då viktigt att man även tittar på försäkringsvillkoren så man inte jämför äpplen och päron.


Ibland måste man medvetet jämföra äpplen och päron.
Har jag inte minsta nytta av de extra finesserna i klubbförsäkringen och denna är dyrare så finns inga skäl att jämföra mer än premien.
Finns t.ex. klubbförsäkringen som halvförsäkring (trafik+delkasko)?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2015-01-09/21:21

Jag blev bara oerhört förvånad. En försäkring som inte tar hänsyn till hur seriös föraren är.
Man visar ju vilken inställning man har genom ett medlemskap i SMC inbillar jag mej.
Verkar som SMC har bytts ut mot BMW-klubben typ.

Jag har blivit arbetslös och alla kostnader är av betydelse, särskilt en sådan stor kostnad
som försäkringen. Om jag väljer en vanlig försäkring hos Svedea, lägger till XL, och
sedan lägger till SMC så blir försäkringen ändå billigare. Det enda jag kan se som skillnad
är extralåset. Rätta mej gärna.

Jag tycker att SMC borde tas med, jobba gärna på det.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Klubbförsäkringen...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-01-09/21:35

Självklart ska man inte betala för mer än det man har nytta av (eller vill ha).
Klubbförsäkringen ger marknadens mest omfattande skydd, till en mycket konkurrenskraftig premie.
Ingen försäkring är bäst för alla, eftersom behov och förutsättningar är individuella, men för det stora flertalet medlemmar i BMW MC-klubben ger Klubbförsäkringen bäst skydd, till lägsta möjliga premie.
I undantagsfall kan man hitta en lägre premie, och täcker den försäkringen ens behov väljer man såklart den.
Ambitionen är, att Klubbförsäkringen ska vara "det bästa, för de flesta" - och hittills har över 2000 av klubbens ca 5000 medlemmar valt Klubbförsäkringen.
Den är det bästa valet för minst lika många till, så jämför noga vid nästa premieförnyelse!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Klubbförsäkringen...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-01-09/21:46

Benny, rabatten på premien är densamma för BMW-klubben som för SMC. Premien ska i princip vara exakt densamma för en XL-försäkring med SMC-rabatt, som för en Klubbförsäkring. (Klubbförsäkringen har dock bättre flerhojsrabatter).
Har Du fått andra uppgifter är det något fel! Det går bara att få en av rabatterna, dock - man måste välja vilken man vill utnyttja, om man är medlem i både BMW-klubben och SMC.
Observera att det inte går att beräkna premien för Klubbförsäkringen på Svedeas hemsida, man måste ringa eller maila Svedeas kundtjänst för att få rätt premieuppgift.
Och, som sagt - Klubbförsäkringen har bättre villkor än ordinarie XL-försäkring, förutom att kravet på extralås är borttaget för BMW-hojar med startspärr är skiljer det på ersättningsnivåer, självrisker och omfattning (olycksfall och hyrbilsersättning, bl a).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2015-01-09/21:54

Jag har en offert från Svedea idag.
Sen hittar jag inte vad som skiljer på klubbförsäkringen och XL vad gäller självrisker och omfattning.
Utveckla gärna för mej som är lite förvirrad. Jag känner som sagt till det med extralåset,
men du pratar om olycksfall, lånebil. Där vill jag gärna veta lite mer då.

Med 10% SMC så snackar vi mera schysst deal. Då är vi superduper seriösa,
men Svedea har trixat bort SMC på något sätt.

Räkna lite själva på Svedeas hemsida. Ta en vanlig försäkring, lägg till XL och lägg till SMC.
Kanske är beroende på var man bor. Jag bor i ett sk högriskområde.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-01-09/22:11

Benny Hansson skrev:Jag har en offert från Svedea idag.
Sen hittar jag inte vad som skiljer på klubbförsäkringen och XL vad gäller självrisker och omfattning.
Utveckla gärna för mej som är lite förvirrad. Jag känner som sagt till det med extralåset,
men du pratar om olycksfall, lånebil. Där vill jag gärna veta lite mer då.

Med 10% SMC så snackar vi mera schysst deal. Då är vi superduper seriösa,
men Svedea har trixat bort SMC på något sätt.

Räkna lite själva på Svedeas hemsida. Ta en vanlig försäkring, lägg till XL och lägg till SMC.
Kanske är beroende på var man bor. Jag bor i ett sk högriskområde.


Benny, återigen - det går inte att beräkna premien för Klubbförsäkringen på Svedeas hemsida!
Rabattnivån är densamma (10%) för klubbförsäkringen, som för medlemskap i SMC - men det är alltså inte samma produkt!
Försäkringen (påse "vanlig" XL och Klubbförsäkring) kan anpassas individuellt, med val av aktsamhetsnivåer för skyddsutrustning, utlåning och nattparkering på hemorten - det påverkar premien.
Får Du olika premie, är det något som inte är lika - eller så är det något fel, vilket i så fall bör påpekas för Svedea.
Villlkor, omfattning, självrisker och ersättningsnivåer är som sagt bättre för Klubbförsäkringen - exakt vad som gäller kan Du med fördel läsa i Svedeas eget material.
Villkorssammanfattning Klubbförsäkring
Informationsfolder Klubbförsäkring

Information/villkor standardförsäkring
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2015-01-09/23:05

Gunnar, återigen. Jag har inte räknat på klubbförsäkringen på Svedeas hemsida.
Jag har en dagsfärsk offert som jag skrev.

Jag har redan läst på Svedea de länkar som du hänvisar till.
Jag har också maximalt aktsamhetsnivåer självklart.

I övrigt så kan jag bara se att man väljer klubbförsäkringen av lojalitetsskäl då föreningen får något bidrag per försäkring, vilket naturligtvis inte är något fel. Och det där förjordade låset då. :mrgreen:

Jag kommer att troligen välja klubbförsäkringen av just lojalitetsskäl.
Men som jag trodde att det var en sjuhelsikes försäkring speciellt för oss. Det tycker jag inte.
Som jag sa. Få Svedea att lägga till SMC rabatten, då snackar vi mer.

För någon som orkar då, spalta upp bredvid varandra skillnaderna på "vanlig+XL+SMC" och "BMW-klubbens".
Jag är seriöst intresserad av eventuella skillnader. :P
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Klubbförsäkringen...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-01-09/23:22

Skillnaderna framgår av dokumenten jag länkade till, Benny!
Om Du får lägre premie på en XL-försäkring med SMC-rabatt än på Klubbförsäkringen med exakt samma förutsättningar är det något som blivit fel. Det är samma rabattsats för Klubbförsäkringen som för SMC-medlemskap, så premien ska bli densamma! Ring Svedeas kundtjänst om det inte stämmer, så får de hjälpa Dig att reda ut vad som gått fel!
Och, återigen - det går inte att kombinera två rabatter, så att få SMC-rabatt på Klubbförsäkringen är inte möjligt tyvärr. Detta är enligt praxis - man kan aldrig åberopa mer än en rabatt.
Och eftersom Klubbförsäkringen har bättre innehåll och villkor än ordinarie försäkring, så Du får mer för samma pengar.
Låskravet är ett exempel, stilleståndsersättning och bättre maskinskadevillkor (10.000 mil mot 6.000) ett par andra.
Ytterligare ett plus för Klubbförsäkringen är att ersättning betalas ut om hojen ej kommit tillrätta inom 15 dagar vid stöldskada, mot 30 dagar för standard XL-försäkring.

Vill Du eller någon annan ta fram en jämförelse mellan olika försäkringsalternativ (gärna även övriga bolag) är det mycket välkommet - vi i försäkringsgruppen har helt enkelt inte haft tid att göra det!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2015-01-10/00:26

IF har samma, ex 6år/10.000 mil. 14 dagars ersättningstid vid stöld.

Jag har jämfört det pris jag fått med det jag räknat fram på Svedeas hemsida.
Men jag skall ringa dom på Måndag för att reda ut vad som menas.

Detta är exempel på märklig skrivning som gör mej nervös.

"Stöldförsäkringen gäller inte för skada:
Vid bedrägeri- eller förskingringsbrott (motorcykel som exempelvis inte återlämnas vid provkörning)"

Om jag skall ex sälja den så vill kanske köparen provköra? Han drar, vafan gör jag?

"Stöldförsäkringen gäller inte för skada:
Om någon som tillhör ditt hushåll tar motorcykeln utan lov och använder den (tillgrepp).
Om någon annan som har tillgång till motorcykeln använder den utan lov (olovligt brukande)."

Hur tolkas detta? Vad är tillgång till? Vet var nyckeln är? Skall man ta med nyckeln i duschen?
Jag vet att jag talar tillspetsat, men skrivningen är märklig. Ingen annan har sådan paranoia. :P

En av aktsamhetsnivåerna:
"Förare lika gammal som du eller äldre"

Epitetet följer alltså hur gammal JAG är. Då får ingen som är yngre än 52 år köra den då? Vafföde?
De andra har max ex 25 år vilket är en utsatt ålder förståeligt. Gunnar du får väl gå till närmsta ålderdomshem för att låna ut din cykel. :mrgreen: Na skoja bara, men jag tycker att det blir löjligt.

Denna är också rätt kul:
"Vagnskadeförsäkringen gäller inte för skada:
Orsakade av djur/skadedjur exempelvis möss eller andra gnagare."

Om en hund eller liknande springer omkull cykeln? Parkerat vid en skogsväg och älg, rådjur ex kommer farande? :|

Detta bla gjorde att jag valde bort Svedea. Orkar inte med massa bjäfs.
Men arbetslös som sagt. Ska ringa på Måndag och reda ut.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

FöregåendeNästa

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst