Klubbförsäkringen...

Klubbförsäkringen...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-01-10/00:39

Benny,
om Du ändå ska ringa Svedea på måndag, kan Du ju passa på att fråga om de saker Du nämner ovan att Du undrar över (utöver premien, alltså).
Finstilt blir man alltid nervös av att läsa, och det finns väl hos alla bolag fast kanske med lite olika formuleringar.
Berätta gärna här vilka svar Du får!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2015-01-10/00:41

Absolut. :)
Grillen skall på. Jag återkommer.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-10/11:32

Benny Hansson skrev:"Stöldförsäkringen gäller inte för skada:
Vid bedrägeri- eller förskingringsbrott (motorcykel som exempelvis inte återlämnas vid provkörning)"
Om jag skall ex sälja den så vill kanske köparen provköra? Han drar, vafan gör jag?

"Stöldförsäkringen gäller inte för skada:
Om någon som tillhör ditt hushåll tar motorcykeln utan lov och använder den (tillgrepp).
Om någon annan som har tillgång till motorcykeln använder den utan lov (olovligt brukande)."
Hur tolkas detta? Vad är tillgång till? Vet var nyckeln är? Skall man ta med nyckeln i duschen?

En av aktsamhetsnivåerna:
"Förare lika gammal som du eller äldre".
Epitetet följer alltså hur gammal JAG är.

"Vagnskadeförsäkringen gäller inte för skada:
Orsakade av djur/skadedjur exempelvis möss eller andra gnagare."

Bedrägeriklausulen tror jag gäller hos de flesta försäkringsbolag. Det är ett dilemma för en privatsäljare, att när man frivilligt lämnat ut nyckeln till någon, som sedan försvinner med fordonet, gäller inte stöldförsäkringen. Flera tidigare inlägg på Forum har handlat om just detta - och hur man på olika sätt försöker skydda sig mot den sortens stöld.
ERGO: Oavsett vilket försäkringsbolag Du valt - kolla upp den detaljen.

Det där med tillgrepp etc har nog mera tillkommit för att hindra försäkringstagaren från att försäkra den hoj, som hans/hennes vildhjärna till son kör. Premierna är som regel högre för yngre förare, eftersom de är mer skadedrabbade.

När jag tidigare var försäkrad hos Bilsport & MC, hade de samma villkor, vad gäller förarens ålder.

Det där med möss etc avser rimligen skador, som kan uppstå under vinterförvaring.

Slutligen: När jag senast läste villkor hos några bolag, fanns flera olika alternativ, där åtminstone en del av de egenheter, som Du anger ovan, var eliminerade i några av dem. Gemensamt för dessa var, att premien då blev högre.
Försäkringsbolag är vinstdrivande. Deras främsta konst är att balansera inkomster och utgifter på ett sådant sätt, att villkor och kostnader blir lockande för kunderna. Misslyckas de, blir de utkonkurrerade!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Mimmi » 2015-01-10/13:31

Bror Gårdelöf skrev: //
När jag tidigare var försäkrad hos Bilsport & MC, hade de samma villkor, vad gäller förarens ålder.

//



Hej Bror!

Nej, inte riktigt så. B & MC har det så att om man är i samma åldersintervall så kan även en yngre få köra Din mc. Exempelvis som i mitt fall har jag 50+ som åldersintervall.
Det innebär att jag får jag låna ut min mc till den som fyllt 50, även om jag råkar vara 60. Svedeas gräns tycker jag är löjlig, en van mc-förare som är 59 är ingen större risk än ägaren som är 60. Om de är så fruktansvärt försiktiga så finns det ju vägar att gå, att "låntagaren" skall vara registrerad ägare av en mc exempelvis, eller till och med ha sin mc försäkrad i det ifrågavarande bolaget. Detta skulle borga för att det finns mc-vana hos vederbörande.
Något som inte annars verkar vara så viktigt för försäkringsbolaget i fråga, fullständiga nybörjare som med ett färskt körkort på fickan, eller till och med den som ännu ej tagit körkort kan köpa en mc och försäkra den hos Svedea.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-10/13:56

Mimmi skrev:Nej, inte riktigt så. B & MC har det så att om man är i samma åldersintervall så kan även en yngre få köra Din mc. Exempelvis som i mitt fall har jag 50+ som åldersintervall.

Du har rätt. Minnet är bedrägligt - vilket kommer sig av, att när det begav sig, var jag 50 fyllda, medan svågern inte var det. Alltså kunde han inte få provköra min Aprilia.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2015-01-10/17:51

Bror Gårdelöf skrev:Bedrägeriklausulen tror jag gäller hos de flesta försäkringsbolag. Det är ett dilemma för en privatsäljare, att när man frivilligt lämnat ut nyckeln till någon, som sedan försvinner med fordonet, gäller inte stöldförsäkringen. Flera tidigare inlägg på Forum har handlat om just detta - och hur man på olika sätt försöker skydda sig mot den sortens stöld.
ERGO: Oavsett vilket försäkringsbolag Du valt - kolla upp den detaljen.


Jag har tidigare skrivit om varför jag valde IF, den klausulen har inte dom.

Bror Gårdelöf skrev:Det där med tillgrepp etc har nog mera tillkommit för att hindra försäkringstagaren från att försäkra den hoj, som hans/hennes vildhjärna till son kör. Premierna är som regel högre för yngre förare, eftersom de är mer skadedrabbade.


Ehh det där förstod jag nog inte hur du menar. Förare oavsett ålder är ju en av aktsamhetsnivåerna.
Nu talar jag om tillgrepp. Alltså utan lov.

Bror Gårdelöf skrev:Det där med möss etc avser rimligen skador, som kan uppstå under vinterförvaring.


Njae, jag skrev angående att djur förorsakat skada genom tex välta cykeln. Jag är ibland på olika stall för att titta på ridning. För er som aldrig varit på en lokal ridklubb så kan jag säga att det finns hästar precis överallt. :) En 500 kilo häst välter lätt en cykel om ni förstår vad jag menar när jag reagerar på "skada förorsakat av djur"-skrivningen.

Bror Gårdelöf skrev:Slutligen: När jag senast läste villkor hos några bolag, fanns flera olika alternativ, där åtminstone en del av de egenheter, som Du anger ovan, var eliminerade i några av dem. Gemensamt för dessa var, att premien då blev högre.
Försäkringsbolag är vinstdrivande. Deras främsta konst är att balansera inkomster och utgifter på ett sådant sätt, att villkor och kostnader blir lockande för kunderna. Misslyckas de, blir de utkonkurrerade!


Jodå visst är det så. Men dessa luriga skrivningar kommer till ytan först när det händer något utöver det vanliga. Den risken gillar inte jag. Jag är lite luttrad när det gäller försäkringsbolag och hur du blir hanterad vid en händelse när man plockar fram det riktigt finstilta och tolkar.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-01-10/19:29

Blev Svedea på nyinköpta bilen med.
Bäst villkor, och pris, för min privatimporterade Volvo S60.
Har ju testat deras skadereglering efter kråkincidenten i somras och det sköttes exceptionellt bra för mig som kund.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav HåkanH » 2015-01-10/20:55

Magnus, har du kollat med VOLVIA också?
Vet ju inte vilken modell/årsmodell du har införskaffat och inte vilka parametrar i övrigt som skiljer,
men min Volvo S60 -04 är 304 kr lägre hos VOLVIA än hos SVEDEA. :?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-11/12:42

Benny Hansson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Det där med tillgrepp etc har nog mera tillkommit för att hindra försäkringstagaren från att försäkra den hoj, som hans/hennes vildhjärna till son kör. Premierna är som regel högre för yngre förare, eftersom de är mer skadedrabbade.


Ehh det där förstod jag nog inte hur du menar. Förare oavsett ålder är ju en av aktsamhetsnivåerna.
Nu talar jag om tillgrepp. Alltså utan lov.

Först av allt: Är Du nöjd med det försäkringsbolag, som Du har, finns ju inga skäl att byta. Det är bara att gratulera.

Mitt resonemang ovan bottnar i, att det åtminstone tidigare inte varit helt ovanligt, att exempelvis en superbike registrerats på förarens mor, far eller någon annan, betydligt äldre närstående. Därmed har premien blivit lägre - trots att de formella ägarna aldrig haft en tanke på att grensla hojen.
Med tiden insåg försäkringsbolagen, att så stundom var fallet, varpå motdraget blev att ställa ålderskrav etc för att lägre premier skulle gälla. Då är det rimligt, att bolagen samtidigt förutsåg möjligheten, att någon av föräldrarna skulle anföra, att "grabben tog hojen utan lov" - trots att så aldrig varit fallet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-11/12:55

Det där gäller även mopeder Bror.

Jag kollade för några år sedan om jag skulle försäkra min gamla Puch Florida.
men det visade sig att en trafikförsäkring i princip kostade mer en vad en helförsäkring på min BMW kostade.

Men får jag ordning på den får jag väl gå med i motorhistoriska föreningen och försäkra den vägen...
Men den kostar inget bröd där den står
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2015-01-11/20:36

Jo men Bror, det var inte det jag menade.

Man kan väl i så fall skriva försäkringen på en åldrad mormor och välja aktsamhetsnivå "alla oavsett..."
så kommer man undan billigt ändå, om man nu är ute för att begå försäkringsbedrägeri.

Min skrivning gäller ren stöld. Familje/hushållsmedlem kan alltså inte begå stöld?
Medlem i hushåll behöver inte ha blodsband.
Svedea säger " Med någon som tillhör ditt hushåll menar vi person som är folkbokförd på samma
adress som du, förutsatt att ni har gemensamt hushåll."

Så alla över en kam alltså.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-11/20:47

Försäkringsjuridiska spetsfundigheter avstår jag från att kommentera. De får redas ut med respektive bolag.

"Man kan väl i så fall skriva försäkringen på en åldrad mormor ..."? Varför inte vidta den självklara åtgärden att skriva försäkringen på den egentliga ägaren och föraren? Då uteblir ju spetsfundigheterna.

Så fort andra än ägaren tänks köra hojen, kan riskbilden förändras, vilket förstås är, vad försäkringsbolagen tar med i beräkningen.

Jag tillhör en lågriskgrupp som betalar en låg premie. Vi har inte ett dugg lust att delfinansiera andra, som tar betydligt högre risker. Dessa högre risker får de betala själva. Konstigare än så är det inte.

Riskbedömningen överlåter vi till försäkringsbolagen - och väljer därefter det bolag, som passar oss bäst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2015-01-12/17:11

Nä du Bror. Nu ramlar du utanför ramarna igen.

JAG svarade på det du skrev, att:
Bror Gårdelöf skrev:Mitt resonemang ovan bottnar i, att det åtminstone tidigare inte varit helt ovanligt, att exempelvis en superbike registrerats på förarens mor, far eller någon annan, betydligt äldre närstående. Därmed har premien blivit lägre - trots att de formella ägarna aldrig haft en tanke på att grensla hojen.


Det resonemanget har jag aldrig tagit upp. Mitt resonemang gällde, återigen, ren stöld. Vi kan väl hålla isär begreppen så blir det lite enklare.

Vidare så säger du att,
Bror Gårdelöf skrev: Så fort andra än ägaren tänks köra hojen, kan riskbilden förändras, vilket förstås är, vad försäkringsbolagen tar med i beräkningen.


Förvisso, men eftersom att jag är 52, så innebär Svedeas norm att ingen yngre än 52 får köra min cykel. Hade jag varit 22 så hade ingen yngre än 22 fått köra, men gärna en som är 34. Det är det jag menar, blir löjligt och man förstår inte tänket eftersom det kan ju inte ha att göra med säkerhet.

Jag tycker att det är viktigt att reda ut vad det egentligen är man betalar för. Som jag tidigare sagt,
det är inte förrän saker i det riktigt finstilta inträffar, som saker dras till sin spets. Jag vill gärna ställa frågorna innan, för att få ett bättre ingångsvärde.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-12/20:54

Benny Hansson skrev:
Bror Gårdelöf skrev: Så fort andra än ägaren tänks köra hojen, kan riskbilden förändras, vilket förstås är, vad försäkringsbolagen tar med i beräkningen.


Förvisso, men eftersom att jag är 52, så innebär Svedeas norm att ingen yngre än 52 får köra min cykel. Hade jag varit 22 så hade ingen yngre än 22 fått köra....

Hmmm! Där har Du en aspekt, som jag inte reflekterat över. Vanetänkandet från tidigare försäkring i Bilsport & MC sitter i. Där är premierna högre för yngre förare än för äldre.
Jag tänkte per automatik, att samma sak var fallet med klubbförsäkringen - dvs att en yngre förare, som kör en likadan hoj som min, också betalar högre premier. Men om 22-åringen betalar samma premie som jag - och kan låta en annan 22-åring köra - kommer saken i ett annat läge.
Nå - det kan säkert Gunnar och Roger reda ut.

Själv har jag "säkrast" - eller vad alternativet nu heter. Den innebär, att endast hustrun och jag får köra cykeln - och hon skulle enbart göra det under vapenhot.
Barnen är utflugna, så vi har inte det problemet (det hade vi inte heller, när de bodde här!), och försäkringsjuridiska aspekter av typen, att barnen "lånat" eller "stulit" hojen, för att ägaren inte gömt nycklarna tillräckligt väl, ger jag mig inte in på.
Stöld i konventionell mening - där tjuven inte haft tillgång till nycklar, och hojen varit låst enligt föreskrift - lär inte vara något problem utan täcks av försäkringen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Marie » 2015-01-12/23:03

Och i Mitt och Mimmis fall blir det så löjligt att hon skulle kunna låna Kalle av mig, men jag skulle inte kunna låna Wolfgang av henne.
I Bilsport & Mc har vi båda 50+ och kan därmed köra varandras hojar när så är praktiskt, t.ex. om Mimmi blir alltför trött i ryggen under en tur, hon stannar kvar med Wolfgang. Jag kör snabbt hem med Kalle, hämtar bilen, kör tillbaka och så byter vi, hon tar bilen hem jag kör Wolfgang hem. Med klubbförsäkring/Svedea går inte detta.

Stenknasigt eftersom vi är *ungefär* lika gamla och mycket vana motorcyklister båda. Så länge detta knasförhållande råder är vi hänvisade till Bilsport&Mc. Tråkigt eftersom jag precis fått premieaviseringen på Kalle och Mimmi i dagarna får sin på Wolfgang. Så det får bli ännu ett år med annat än klubbförsäkringen.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2015-01-13/08:01

Bror Gårdelöv skrev:
"Hmmm! Där har Du en aspekt, som jag inte reflekterat över. Vanetänkandet från tidigare försäkring i Bilsport & MC sitter i. Där är premierna högre för yngre förare än för äldre.
Jag tänkte per automatik, att samma sak var fallet med klubbförsäkringen - dvs att en yngre förare, som kör en likadan hoj som min, också betalar högre premier. Men om 22-åringen betalar samma premie som jag - och kan låta en annan 22-åring köra - kommer saken i ett annat läge.
Nå - det kan säkert Gunnar och Roger reda ut."

Hej - ett klarläggande:
Premien för Klubbförsäkringen sätts beroende på försäkringstagarens ålder. Upp till 30 år är stegen täta, mellan 30 och 50 är premiestegsintervallen 5år. Över 50 år är premien densamma oavsett försäkringstagarens levnadsålder.
50-åringen betalar alltså en lägre premie än en 22-åring givet att övriga förhållanden är lika.

Utlåning av mc har visat sig vara en klar och konstaterad skaderisk. För att hålla låga premier har Svedea valt att tillämpa vissa restriktioner.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-13/11:48

Roger Gross skrev:Utlåning av mc har visat sig vara en klar och konstaterad skaderisk. För att hålla låga premier har Svedea valt att tillämpa vissa restriktioner.
//Roger
D14


Då det gäller provkörning vid försäljning så tillåter SVEDEA att man "lånar ut" mc:n upp till tre dagar per år. Varje "provkörningsdag" måste dock föranmälas till Svedea.
Vill man låna ut mc:n utöver ovanstående tre dagar är det bara att slanta upp ett par hundralappar för att justera aktsamhetsnivån till fri utlåning.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Marie » 2015-01-13/17:41

Roger Gross skrev:Premien för Klubbförsäkringen sätts beroende på försäkringstagarens ålder. Upp till 30 år är stegen täta, mellan 30 och 50 är premiestegsintervallen 5år. Över 50 år är premien densamma oavsett försäkringstagarens levnadsålder.
50-åringen betalar alltså en lägre premie än en 22-åring givet att övriga förhållanden är lika.


Hej Roger!

Vore det då inte en utgångspunkt i diskussionen med Svedea att fråga om man inte kunde utgå från premiestegsintervallet när det gäller utlåningen?
Liksom om en hoj har flera frekventa förare, att man kan låta försäkringen preemiesättas utifrån den yngste förekommande *föraren* i stället för ägaren?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2015-01-13/18:00

Hej Marie,
En intressant idé - vi får se...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2015-01-13/22:54

Thomas Stadin skrev:Då det gäller provkörning vid försäljning så tillåter SVEDEA att man "lånar ut" mc:n upp till tre dagar per år. Varje "provkörningsdag" måste dock föranmälas till Svedea.
Vill man låna ut mc:n utöver ovanstående tre dagar är det bara att slanta upp ett par hundralappar för att justera aktsamhetsnivån till fri utlåning.


Det är just skrivningen
Stöldförsäkringen gäller inte för skada:
"Vid bedrägeri- eller förskingringsbrott (motorcykel som exempelvis inte återlämnas vid provkörning)."

Om jag lånar ut cykeln för provkörning eller vanlig utlåning och vederbörande inte kommer tillbaka. Spelar det roll om aktsamhetsgraden är "fri utlåning"?

Jag hittar inte någonstans att man kan meddela Svedea om att låna ut cykeln 3 dagar per år. Var står det?
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-14/08:32

Jag har ingen aning om, var det står - men ringer Du Svedea får Du reda på, att det stämmer.
Det funkar alltså så, att om Du exempelvis vill sälja hojen, föranmäler Du dessa dagar till Svedea, så kan spekulanterna provköra.
Vill Du kunna låna ut cykeln i större omfattning, får Du förmodligen lägga på några hundra på premien.

Stöld, efter att man själv lämnat över nycklarna till tjuven, har vi avhandlat tidigare, så det går jag inte in på igen. Hittar Du faktiska skillnader i sådana villkor mellan olika försäkringsbolag, är det ju bara att ta med dem i beslutsunderlaget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Klubbförsäkringen...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-01-14/09:41

Beträffande "spekulanter" som avviker med fordonet vid en provkörning, är det i praktiken samma som gäller oavsett försäkringsbolag, och oavsett vad som står i "det finstilta".
En sådan händelse är inte stöld rent juridiskt, eftersom personen ifråga ju faktiskt fått tillgång till fordonet.
Jag vet inte exakt hur brottet rubriceras, men det torde vara "olovligt förfogande" eller liknande.
Detta gäller alltså stöldmomentet i försäkringen - och det är såvitt jag förstått ganska lika oavsett försäkringsbolag!
Däremot gäller ju inte t ex vagnskade- och maskinskadeförsäkring fullt ut vid utlåning, om man har Klubbförsäkring med aktsamhetskrav "ingen utlåning".
Det är där Svedea tillåter upp till 3 föranmälda provkörningstillfällen per år.
Då får man ersättning om "spekulanten" skulle råka krascha hojen, eller motorn skär ihop eller liknande,.
Det gäller alltså att hålla isär begreppen - avviker en spekulant med hojen vid provkörning (eller någon annan man lånat ut hojen till), kvittar det om man föranmält alternativt har betalat för nivån "fri utlåning" - stöldförsäkringen påverkas inte, och alla försäkringsbolag har begränsningar för den vid "olovligt förfogande" eller vad det nu kallas!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-14/09:57

Benny Hansson skrev:Jag hittar inte någonstans att man kan meddela Svedea om att låna ut cykeln 3 dagar per år. Var står det?


Det vet jag inte. Jag ringde dem inför försäljningen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-14/18:25

Jag är alltid nojig när jag låter spekulanter testa hojen.
Tydligen börjar det bli poppis med förfalskade körkort också, så det hjälper inte att ha det alltid längre heller.
Alternativt både begära bilnycklar och kk?

Vid ett tillfälle bad jag en polare som är duktigt snabb på sin mc åka efter för att det skulle vara svårare att stjäla.
sist lämnade jag bilen i inbyte, kanske borde göra så med mc också... men det förlorar man ju på.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-01-14/18:33

Roger!
Jag har en annan fundering kring Svedeas försäkring, som Du kunde ventilera med dem.
Eftersom jag under stundom reser i kanten av "det gröna kortet", kan jag inte vara försäkrad i SVEDEA. Utan jag måste söka försäkringsbolag som har de där perifera länderna inskrivna i sitt gröna kort.
Om nu SVEDEA vi hålla ner premierna genom att begränsa sitt gröna korts giltighet, kunde man väl istället tänka sig att försökringstagaren fick betala en del tillägg, just det året man tänker besöka länder inom "Gröna-kort-området" men där SVEDEA inte vill försäkra.
Då skulle jag kunna vara försäkrad i klubbförsäkringen, men betala en del extra när jag åker till vissa länder.
Den här ordningen gäller ju exempelvis när man är borta mer än 45 dagar och då tecknar en tilläggsförsäkring inom reseskyddet!
Det är möjligt att vi är för liten kundkrets för att SVEDEA skall nappa/tjäna på detta förslag, men det skulle ju ge BMW-ägare möjligheten att ingå i kollektivet och totalt stärka klubbens försäkring?!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-14/18:39

Dennis Johansson skrev:Alternativt både begära bilnycklar och kk?

Varvid det räliga är, att bilen kan vara stulen! :evil:
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-14/20:22

Bror Gårdelöf skrev:
Dennis Johansson skrev:Alternativt både begära bilnycklar och kk?

Varvid det räliga är, att bilen kan vara stulen! :evil:

Tänkte på det också... men vad göra?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-14/20:23

Man får väl sälja till medlemmar i bmw klubben.
Svårt att gömma sig om det är en hyffsat känd medlem
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-14/20:39

Vad Du kan göra är att begära hela köpesumman i pant! ;-)
Det begränsar möjligen antalet spekulanter, eftersom det då blir de, som löper risk att bli lurade.
Men man kan ju tänka på, vad Toke Grågulleson säger på ett ställe i Röde Orm: "Jag är hellre korpen än den, som korpen hackar."

Allvarligt talat har jag ingen patentlösning på problemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav BrooklynS » 2015-01-14/21:34

Hela köpessumman i pant är väl en bra grej? Kraschad eller stulen hoj = såld hoj.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-14/21:57

Ingen dum idé, å andra sidan, vem handlar sådana varor med kontanter nu för tiden...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-01-14/22:22

Det finns lösningar.
PayPal eller Blockets betalservice ger möjlighet att deponera pengar som säkerhet - om sen inte bägge parter är överens om vem som ska ha ut pengarna, är dom låsta tills tvisten avgjorts av PayPal/Blocket.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-14/22:54

Om man får fylla på L-E´s önskelista ovan så hade jag önskat att Svedea även hade erbjudit en "avställningsbar" försäkring.
Folksam, IF och Trygg-Hansa erbjuder den typen av försäkringar och de är väldigt förmånliga för alla de motorcyklister som har motorcyklar som körs under få kördagar per år. Småhojarna har jag försäkrade på det viset.
Tidigare var administrationen ett problem men inte längre.
Mha Transportstyrelsens app ställer man enkelt på mc:n som då med automatik blir försäkrad. När man kört klart ställer man av med samma app och mc:n blir då automatiskt garageförsäkrad. Inget krångel. Premien betalas sedan mha autogiro.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-15/00:07

Tidigare var det iaf så att stöldförsäkringen på avställt fordon i garaget hemma var så hög att när de införde att den vanliga försäkringen var dyrare sommartid en vintertid gjorde det att det inte lönade sig för mig att ställa av min mc vintertid.

Hur är det med din garageförsäkring, är den stöldskyddad i garaget och vad kostar den?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-15/11:02

Dennis Johansson skrev:Hur är det med din garageförsäkring, är den stöldskyddad i garaget och vad kostar den?


Ja, Husaberg - 17:-/mån och Fireblade - ca 50:-/mån :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Anders Hansson » 2015-01-15/12:36

Thomas Stadin skrev:
Dennis Johansson skrev:Hur är det med din garageförsäkring, är den stöldskyddad i garaget och vad kostar den?


Ja, Husaberg - 17:-/mån och Fireblade - ca 50:-/mån :)

De e för att du är gammal gubbe Tobbe :twisted:
//Anders
Anderstorp
R75/6 -76 Lätt modifierad
CBR1100xx -07
Anders Hansson
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2014-07-30/13:45

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav tomten » 2015-01-15/12:48

.....................
Senast redigerad av tomten 2015-02-17/00:07, redigerad totalt 1 gång.
tomten
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-07-14/08:42
Ort: Värmland

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-15/14:49

Anders Hansson skrev:
Thomas Stadin skrev:
Dennis Johansson skrev:Hur är det med din garageförsäkring, är den stöldskyddad i garaget och vad kostar den?


Ja, Husaberg - 17:-/mån och Fireblade - ca 50:-/mån :)

De e för att du är gammal gubbe Tobbe :twisted:


:D :D :D

Så är det!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2015-01-16/10:33

Lars-Erik Holmberg skrev:Roger!
Jag har en annan fundering kring Svedeas försäkring, som Du kunde ventilera med dem.
Eftersom jag under stundom reser i kanten av "det gröna kortet", kan jag inte vara försäkrad i SVEDEA. Utan jag måste söka försäkringsbolag som har de där perifera länderna inskrivna i sitt gröna kort.
Om nu SVEDEA vi hålla ner premierna genom att begränsa sitt gröna korts giltighet, kunde man väl istället tänka sig att försökringstagaren fick betala en del tillägg, just det året man tänker besöka länder inom "Gröna-kort-området" men där SVEDEA inte vill försäkra.
Då skulle jag kunna vara försäkrad i klubbförsäkringen, men betala en del extra när jag åker till vissa länder.
Den här ordningen gäller ju exempelvis när man är borta mer än 45 dagar och då tecknar en tilläggsförsäkring inom reseskyddet!
Det är möjligt att vi är för liten kundkrets för att SVEDEA skall nappa/tjäna på detta förslag, men det skulle ju ge BMW-ägare möjligheten att ingå i kollektivet och totalt stärka klubbens försäkring?!


Hej Lars-Erik!
Tack för att du skrev ner din frågeställning. Det är sådana initiativ som kan hjälpa oss utveckla Klubbförsäkringen.
Jag har nu tagit upp din "Gröna-kort - fråga" med Svedea, som också hanterat den i företagets ledningsgrupp. Svaret är följande:
Vilka länder som är undantagna Klubbförsäkringen omprövas fortlöpande. F n är Irak, Israel och Ukraina undantagna. Man bedömer att säkerhetsläget är sådant att skaderisken är alltför hög. Ryssland var tidigare undantaget men är nu "öppnat", dvs Klubbförsäkringen gäller här fullt ut. Vilka länder som inte täcks av Klubbförsäkringen framgår på Svedeas hemsida.
Mvh,
Roger G
PS Behovet att teckna tilläggsförsäkring vid utlandsvistelse >45 dagar gäller inte i Klubbförsäkringen. Tidsgränsen är i Klubbförsäkringen 6 månader.
Senast redigerad av Roger Gross 2015-01-16/10:53, redigerad totalt 1 gång.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-16/10:47

Med andra ord så kommer det inte att finnas möjlighet att betala tillägg. Finns det någon motivering för varför inte? Det verkar som om inget försäkringsbolag är intresserat av att försäkra sådana som "alla" bolag ratar, inte ens om vederbörande är beredd att betala för sig, och man är inte ens beredd att ge ett prisförslag. Det tycker jag är en tråkig, arrogant inställning. Lite som att komma i blåbyxor med lottostorvinsten på fickan till en Mercedesåterförsäljare, och bli avspisad med "du har ändå inte råd med en sån här bil".
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2015-01-16/10:50

Thomas Stadin skrev:Om man får fylla på L-E´s önskelista ovan så hade jag önskat att Svedea även hade erbjudit en "avställningsbar" försäkring.
Folksam, IF och Trygg-Hansa erbjuder den typen av försäkringar och de är väldigt förmånliga för alla de motorcyklister som har motorcyklar som körs under få kördagar per år. Småhojarna har jag försäkrade på det viset.
Tidigare var administrationen ett problem men inte längre.
Mha Transportstyrelsens app ställer man enkelt på mc:n som då med automatik blir försäkrad. När man kört klart ställer man av med samma app och mc:n blir då automatiskt garageförsäkrad. Inget krångel. Premien betalas sedan mha autogiro.


hallå Thomas!
Jag har tagit upp ditt önskemål om en Avställningsförsäkring med Svedea och deras syn är följande:
Behovet av den typen av Avställningsförsäkring har undersökts och endast 0,5% av antalet försäkringstagare var intresserade. Därmed bedömdes kostnaden att ta fram produkten som för hög i förhållandet till intresset.
Det närmaste du kan komma i Klubbförsäkringen är att välja "en åt gången" och få samlingsrabatten 20% på alla tre hojarna.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2015-01-16/11:06

Kapten Stofil skrev:Med andra ord så kommer det inte att finnas möjlighet att betala tillägg. Finns det någon motivering för varför inte? Det verkar som om inget försäkringsbolag är intresserat av att försäkra sådana som "alla" bolag ratar, inte ens om vederbörande är beredd att betala för sig, och man är inte ens beredd att ge ett prisförslag. Det tycker jag är en tråkig, arrogant inställning. Lite som att komma i blåbyxor med lottostorvinsten på fickan till en Mercedesåterförsäljare, och bli avspisad med "du har ändå inte råd med en sån här bil".


Motiveringen till att ett försäkringsbolag har restriktioner och krav i sina villkor är naturligtvis baserad på företagsekonomi. Intäkterna måste givetvis vara högre än kostnaderna. Visst kan högre skadekostnader för vissa förarkategorier täckas av att övriga försäkringstagare får en högre premie. Vad gäller Klubbförsäkringen har denna fråga varit uppe till diskussion minst en gång. Svaret har varit mycket entydigt - den stora massan av försäkringstagare är inte intresserad av att via en högre premie sponsra en liten grupps höga skadekostnader. Det handlar alltså på intet sätt om arrogans! :!:
Vänliga hälsningar, :)
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-01-16/11:30

Roger!
Tack för att Du testade min fråga. Ditt svar innebär att Iran är öppet? (ingår i försäkringen).
Ang. förlängningen av försäkring över 45 dagar, gällde mitt inlägg den privata reseförsäkringen som jag har i min villaförsäkring. Finns en privat reseförsäkring också i SVEDEA:s mc-försäkring?
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-16/11:34

Men jag pratar inte om att resten av kollektivet ska sponsra den försäkringstagarens kostnader, så mycket förstår jag. Vad jag menar är att jag tänkte att de skulle göra en riskbedömning för en enskild individ och sedan ta ut en premie som motsvarar att den medlemmen under ett antal år betalar in de premier som täcker den eventuella skadan. Visst blir det dyrt och man kanske måste kräva ett flerårigt avtal, men med försäkringsbolagens möjligheter till effektiv förvaltning, och eftersom premierna skulle ingå i bolagets samlade kapital och förvaltas tillsammans med det, borde det bli billigare än att försäkringstagaren själv sparade till sin eventuella skada. Dessutom finns det troligen ett litet antal individer som är intresserade av denna dyra, individuella lösning, och det gör givetvis lösningen billigare för alla dem, även om det fortfarande blir dyrt. Och den lösningen ska givetvis inte påverka någon annan försäkringsform för några andra.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav BrooklynS » 2015-01-16/11:36

Det kommer ju att kosta ett antal tusenlappar att göra riskbedömningen för en enskild individ. Vari ligger den ekonomiska rimligheten i detta förfarande?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-16/11:56

Det är den typen av svar jag skulle vilja ha, inte "det blir för dyrt". Drabbas min bil av en skada, kanske jag får beskedet "det är inte lönsamt att reparera, vi löser in den för xxx kronor", då brukar man kunna säga "ok, om jag behåller den, hur mycket ger ní mig kontant istället?" "yyy kr" "ok, tack, jag tar hellre yyy kr och behåller den och jag är medveten om att försäkringen upphört" ifall jag vill reparera den själv. Då har man talat om för mig vad som gäller ekonomiskt och jag kan välja. Säger man bara "det blir för dyrt" tar jag det som att man svarar mig "det har du inte råd med", och om jag har råd eller inte bestämmer jag själv, tack så mycket.

Edit: Jag menar, hur ska jag kunna veta vad det kostar att göra den riskbedömningen om ingen upplyser mig? Försäkringsbolag är experter på riskbedömning och har säkerligen väldigt sofistikerade verktyg. Det kanske tar 5 min att stoppa in lite siffror i ett Excelark, vad vet jag? Eller 10 dagars utredningar för en specialist? Bara lite motiveringar och förklaringar räcker långt. Alla är inte envisa miffon som vägrar ta ett nej, men ingen gillar att bli avfärdad.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2015-01-16/12:04

Lars-Erik Holmberg skrev:Roger!
Tack för att Du testade min fråga. Ditt svar innebär att Iran är öppet? (ingår i försäkringen).
Ang. förlängningen av försäkring över 45 dagar, gällde mitt inlägg den privata reseförsäkringen som jag har i min villaförsäkring. Finns en privat reseförsäkring också i SVEDEA:s mc-försäkring?


Hej igen, Lars-Erik,
Vilka länder som undantas från försäkringen är en färskvara så att säga. Daglig uppdatering på Svedeas hemsida. Iran inte undantaget enligt den info jag fått.
Dina övriga frågor är så bra att jag föreslår du kontaktar Svedeas kundtjänst.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-01-16/12:12

OK, jag kollar!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2015-01-16/12:58

Klubbförsäkringen är en försäkring där man väljer mellan ett antal standardiserade försäkringsalternativ. Indelningen i de olika alternativen är risknivåbaserad. Med de olika försäkringsalternativen erbjuds alternativ som passar de flesta.
Det är möjligt att det finns försäkringsbolag som kan arbeta fram de helt personliga och individuella alternativ som föreslås längre upp i tråden. Jag känner dock inte till något bolag som har en organisation för detta arbetssätt. (Lyssnar gärna om någon vet mera!)
Som sagt: Klubbförsäkringen är jättebra för de flesta - men man bör undersöka marknadens olika alternativ innan man väljer!
//Roger G
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Thomas Stadin » 2015-01-16/13:09

Roger Gross skrev:
Thomas Stadin skrev:Om man får fylla på L-E´s önskelista ovan så hade jag önskat att Svedea även hade erbjudit en "avställningsbar" försäkring.
Folksam, IF och Trygg-Hansa erbjuder den typen av försäkringar och de är väldigt förmånliga för alla de motorcyklister som har motorcyklar som körs under få kördagar per år. Småhojarna har jag försäkrade på det viset.
Tidigare var administrationen ett problem men inte längre.
Mha Transportstyrelsens app ställer man enkelt på mc:n som då med automatik blir försäkrad. När man kört klart ställer man av med samma app och mc:n blir då automatiskt garageförsäkrad. Inget krångel. Premien betalas sedan mha autogiro.


hallå Thomas!
Jag har tagit upp ditt önskemål om en Avställningsförsäkring med Svedea och deras syn är följande:
Behovet av den typen av Avställningsförsäkring har undersökts och endast 0,5% av antalet försäkringstagare var intresserade. Därmed bedömdes kostnaden att ta fram produkten som för hög i förhållandet till intresset.
Det närmaste du kan komma i Klubbförsäkringen är att välja "en åt gången" och få samlingsrabatten 20% på alla tre hojarna.
Mvh,
Roger G


Tack för svar Roger!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

FöregåendeNästa

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst