Sida 1 av 5

Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-08-04/14:53
av Roger Gross
Vi närmar oss raskt den 2000:e försäkringstagaren vad gäller Klubbförsäkringen. Tillströmningen av medlemmar som väljer klubbförsäkringen är fortsatt god.
SVEDEA har lovat något extra till den 2000:e försäkringstagaren.
OBS! att du kan teckna försäkringen även om inte förfallodagen är nära förestående. Bara teckna försäkringen så bevakar SVEDEA förfallodagen på din nuvarande försäkring.
Försäkringsgruppen
genom
Roger G
PS! Du har väl jämfört din nuvarande försäkring med klubbförsäkringens villkor!?

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-11/17:10
av Joen i Dalby
Hej,

Jag har hört rykten om att Svedeas klubbförsäkring inte gäller fullt ut på SMC:s BKK-kurser - att den endast gäller för "långsam grupp" men ej för "medelsnabb" resp. "snabb grupp"?

Om så är fallet torde det kyla ner intresset för Svedeas klubbförsäkring.....

Tacksam för svar!

Hojhälsningar

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-11/18:16
av Gunnar Elmgren
Joen i Dalby skrev:Hej,

Jag har hört rykten om att Svedeas klubbförsäkring inte gäller fullt ut på SMC:s BKK-kurser - att den endast gäller för "långsam grupp" men ej för "medelsnabb" resp. "snabb grupp"?

Om så är fallet torde det kyla ner intresset för Svedeas klubbförsäkring.....

Tacksam för svar!

Hojhälsningar

Rykten är ingen bra informationskälla.
Korrekt information finns tillgänglig - och den säger, att Klubbförsäkringen (och Svedeas "vanliga" MC-försäkring) gäller vid alla grundkurser (alla BKK-kurser på gokartbanor och liknande är grundkurser), samt i de två långsammaste hastighetsgrupperna vid avancerade kurser på "storbana".
Bl a finns detta att läsa på Svedeas hemsida:

Försäkringen gäller för följande utbildningar:
- avancerade kurser som arrangeras av SMC (gäller endast fartgrupp låg och medel)
- kurser som arrangeras av BMW MC-klubben

- (här finns fler utbildningar uppräknade)
-
Försäkringen gäller också för kurser oavsett eventuella fartgrupper som SMC arrangerar men som inte utförs på stor bana exempelvis Grundkurs (Knix), Avrostningar och Gruskurser.


Länk till SMC:s information: http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-11/18:25
av Roger Gross
Joen i Dalby skrev:Hej,

Jag har hört rykten om att Svedeas klubbförsäkring inte gäller fullt ut på SMC:s BKK-kurser - att den endast gäller för "långsam grupp" men ej för "medelsnabb" resp. "snabb grupp"?

Om så är fallet torde det kyla ner intresset för Svedeas klubbförsäkring.....

Tacksam för svar!

Hojhälsningar



Hej Joen,
Om du går in på Svedeas hemsida hittar du följande klarläggande:


Köra på bana

Vår mc-försäkring gäller för träningar och utbildningar som vi har godkänt. På den här sidan kan du se vilka de är. Har du några frågor är du alltid välkommen att höra av dig.

Försäkringen gäller för följande utbildningar:

avancerade kurser som arrangeras av SMC (gäller endast fartgrupp låg och medel)
kurser som arrangeras av BMW MC-klubben
Carlbarks Safety School
Touratech Offroad School (gäller endast Basic och Grusäventyr Dalarna)
Polisens Motorklubb Avrostning, Sviesta-banan 7 maj
Kawasaki Sverige ”Alla på banan”, Sviesta-banan 24-25 maj
K3 Desmocenter förarutbildning, 28 maj Arlanda Test Track 1
Tjejdagen, Falkenberg 31 maj
Vectrum Fortbildning, 22 augusti Falkenberg
K3 Desmocenter förarutbildning, 8 september Gelleråsen

Försäkringen gäller också för kurser oavsett eventuella fartgrupper som SMC arrangerar men som inte utförs på stor bana exempelvis Grundkurs (Knix), Avrostningar och Gruskurser.

Ska du delta på en banåkning eller utbildning som inte finns med i listan ovan måste du kontakta oss innan utbildningstillfället för ett eventuellt godkännande. Skador som i övrigt uppstår vid tävling, hastighetskörning eller liknande ersätts inte.


Bra att du tar upp frågan!
Svedeas hållning baseras på en stark vilja att hålla nere skadekostnaderna dvs de premier som vi försäkringstagare måste betala.
Enligt Svedeas kundmottagning är mycket få negativa till restriktionerna betr bankörning.
Betydligt flera är klart positiva till bolagets strävan att begränsa skadekostnaderna.
Mvh,
Roger G

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-11/18:48
av Lars-Erik Holmberg
i våras tvingades jag byta från SVEDEA till IF för att få en fungerande försäkring för körning i Ryssland. Blir det någon förändring på den punkten 2015?

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-11/18:52
av Benny Hansson
Jag valde bort Svedea av en kanske mindre orsak, men för mej viktig.
När jag tecknar en försäkring så vill jag inte ha något tjafs om det händer något.
BMW:s märkesförsäkring via IF är inte billig, men det är fullt försäkrat rakt av.
Jag kan inte låsa in cykeln på jobbet. Eftersom jag får förhöjd självrisk då jag inte
jobbar på den postort som jag bor, så är inte Svedea något alternativ. Ibland hälsar
jag på vänner som inte finns på min postort. Ska jag inte våga hälsa på folk över natten
om cykeln inte går att låsa in? Sanslöst. Näpp. :mrgreen:

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-11/19:05
av Magnus von Melen
Benny Hansson skrev:Jag valde bort Svedea av en kanske mindre orsak, men för mej viktig.
När jag tecknar en försäkring så vill jag inte ha något tjafs om det händer något.
BMW:s märkesförsäkring via IF är inte billig, men det är fullt försäkrat rakt av.
Jag kan inte låsa in cykeln på jobbet. Eftersom jag får förhöjd självrisk då jag inte
jobbar på den postort som jag bor, så är inte Svedea något alternativ. Ibland hälsar
jag på vänner som inte finns på min postort. Ska jag inte våga hälsa på folk över natten
om cykeln inte går att låsa in? Sanslöst. Näpp. :mrgreen:


Har du inte vänt på begreppen här?
Det är väl när du befinner dig på den postort som du bor som du måste ha motorcykeln inlåst efter kl.22??

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-11/19:11
av Gunnar Elmgren
Benny Hansson skrev:Jag valde bort Svedea av en kanske mindre orsak, men för mej viktig.
När jag tecknar en försäkring så vill jag inte ha något tjafs om det händer något.
BMW:s märkesförsäkring via IF är inte billig, men det är fullt försäkrat rakt av.
Jag kan inte låsa in cykeln på jobbet. Eftersom jag får förhöjd självrisk då jag inte
jobbar på den postort som jag bor, så är inte Svedea något alternativ. Ibland hälsar
jag på vänner som inte finns på min postort. Ska jag inte våga hälsa på folk över natten
om cykeln inte går att låsa in? Sanslöst. Näpp. :mrgreen:

Magnus von Melen skrev:Har du inte vänt på begreppen här?
Det är väl när du befinner dig på den postort som du bor som du måste ha motorcykeln inlåst efter kl.22??

Magnus har rätt, Benny! Det är bara på hemadressen (dvs inom Ditt eget postnummerområde) som hojen måste förvaras "i låst utrymme" över natten. Överallt annars kan Du låta den stå ute.
(Det enda problemet blir väl, om Du skulle råka jobba natt inom samma postnummerområde som Du är bosatt, eller om Du övernattar hos någon bekant inom samma postnummerområde. )

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-11/19:13
av Gunnar Elmgren
Lars-Erik Holmberg skrev:i våras tvingades jag byta från SVEDEA till IF för att få en fungerande försäkring för körning i Ryssland. Blir det någon förändring på den punkten 2015?

Det vet nog ingen (ännu) - det beror på hur Svedea bedömer det aktuella säkerhetsläget, baserat på UD:s rekommendationer.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-11/19:17
av Roger Gross
Benny Hansson skrev:Jag valde bort Svedea av en kanske mindre orsak, men för mej viktig.
När jag tecknar en försäkring så vill jag inte ha något tjafs om det händer något.
BMW:s märkesförsäkring via IF är inte billig, men det är fullt försäkrat rakt av.
Jag kan inte låsa in cykeln på jobbet. Eftersom jag får förhöjd självrisk då jag inte
jobbar på den postort som jag bor, så är inte Svedea något alternativ. Ibland hälsar
jag på vänner som inte finns på min postort. Ska jag inte våga hälsa på folk över natten
om cykeln inte går att låsa in? Sanslöst. Näpp. :mrgreen:


Hej Benny,
Självklart ska du välja den försäkring du finner vara bäst för dig - men läs följande text hämtad ur Klubbförsäkringens villkorsparagrafer:
"Nattparkering
Så här parkeras mc:n nattetid på din postort
• Inlåst utrymme, väljer du denna aktsamhetsnivå ska motorcykeln vara inlåst nattetid
(22.00 – 07.00) då den förvaras på din postort. Med låst utrymme avses förvaringsplats som
omsluts av fyra väggar med en låst dörr eller port. Detta innebär att det är godkänt att ha sin
motorcykel på en innegård så länge det krävs nyckel eller kod för att komma in. Allmänna och
flerbilsgarage är godkända så länge det krävs nyckel eller kod för att komma in eller att
tjänstgörande garagevakt finns. Förvaringskravet gäller inte när man är på resa."

Du jobbar INTE på din postort!?
Dina vänner du vill hälsa på bor INTE på din postort!?

Som jag läser vad du skriver har du missförstått Klubbförsäkringens villkor...
Mvh,
Roger G

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-11/19:21
av Magnus Mörtling
Och på Svedea kan man välja!
Jag vill kunna lämna cykeln ute på hemorten då och då, blir väl 3-4 nätter per år, så då kan jag det bara jag betalade typ 70kr extra per ÅR!
På Svedeas försäkring har jag också valt bort att jag måste ha MC kläder vid körning. Det kostade mindre än 200kr per ÅR. Naturligtvis har jag MC kläder då jag kör "på riktigt" men då jag ex. har tvättat av hojen brukar jag köra ett varv runt kvarteret med bara hjälm och vanliga kläder och vill inte ha något strul om det mot förmodan skulle hända något då.
Har tyvärr fått nyttja min försäkring efter att en kråka begick självmord i min oljekylare och handläggningen av det ärendet hos Svedea var så snabb och problemfri att man var tvungen att nypa sig i armen för att se om man var vaken.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-11/22:03
av Benny Hansson
ASCH haha. Jaa jag har vänt på det. :oops:
Jag menar naturligtvis inom postorten och inget annat. Sorry.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-12/19:49
av Joen i Dalby
Tack för alla era svar och delgivanden av erfarenheter!

Dock är jag alltjämt fundersam över vad som gäller:

Gruppidelning avseende hastighet på SMC:s BKK:er under det 10-tal år jag kört dem har varit (och var alltjämt förra året): Grön grupp, Gul grupp, Blå grupp och Röd grupp - och där Grön grupp är "lägsta hastighet" och Röd grupp "snabbaste hastighet" - Gul grupp resp. Blå synes mej hamna därimellan....

SMC har alltså fyra hastighetsgrupper, medan Svedea försäkrar/inte försäkrar enligt tre katogarier där "låg" och "medel" försäkras medan "snabb" lämnas därhän.

Problemet är då: vad gäller enligt Svedea för Gul resp. Blå grupp? Betaktas Gul grupp som "låg" ..... eller "medel"?! - betraktas Blå grupp som "medel" ..... eller "snabb"?! Hur man tänker här framgår så vitt jag kan se inte på Svedeas hemsida!

Under senare år har jag alltid valt "medel" när jag anmält mej till kurs och då hamnat i Blå grupp, vilket passat mej bra - och i Blå grupp vill jag vara även fortsättningsvis.

Om jag skall vara kvar hos Svedea vill jag veta att försäkringen gäller för Blå grupp - jag vill ha den möjligheten - och om så icke är fallet går jag tillbaka till If - pugT!

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-12/20:15
av Roger Gross
Hej Joen,
Jag tycker du ska kontakta Svedeas kundtjänst och ställa dina frågor.
Det är det säkraste sättet att undvika missförstånd.
Mvh,
Roger G

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-12/20:59
av Thomas Stadin
Joen i Dalby skrev:Tack för alla era svar och delgivanden av erfarenheter!

Dock är jag alltjämt fundersam över vad som gäller:

Gruppidelning avseende hastighet på SMC:s BKK:er under det 10-tal år jag kört dem har varit (och var alltjämt förra året): Grön grupp, Gul grupp, Blå grupp och Röd grupp - och där Grön grupp är "lägsta hastighet" och Röd grupp "snabbaste hastighet" - Gul grupp resp. Blå synes mej hamna därimellan....

SMC har alltså fyra hastighetsgrupper, medan Svedea försäkrar/inte försäkrar enligt tre katogarier där "låg" och "medel" försäkras medan "snabb" lämnas därhän.

Problemet är då: vad gäller enligt Svedea för Gul resp. Blå grupp? Betaktas Gul grupp som "låg" ..... eller "medel"?! - betraktas Blå grupp som "medel" ..... eller "snabb"?! Hur man tänker här framgår så vitt jag kan se inte på Svedeas hemsida!

Under senare år har jag alltid valt "medel" när jag anmält mej till kurs och då hamnat i Blå grupp, vilket passat mej bra - och i Blå grupp vill jag vara även fortsättningsvis.

Om jag skall vara kvar hos Svedea vill jag veta att försäkringen gäller för Blå grupp - jag vill ha den möjligheten - och om så icke är fallet går jag tillbaka till If - pugT!


Bry dig inte om färgindelningen som var oerhört förbryllande då den användes. Se istället till vilken hastighetsgrupp du anmält dig till vid anmälan, långsam, medel eller snabb. För du vet väl vilken hastighetsgrupp du anmält dig till?

SMC Sthlm körde kurs på Gelleråsen under början av augusti. Under helgen slogs grupperna medel och snabb ihop till en jättegrupp. Jag funderar på vad Svedea hade sagt om det tilltaget. Hastighetsskillnaden inom gruppen blev enorm vilket ledde till massor av omkörningar.
SMC kan givetvis bättre än så.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-13/06:07
av Roger Gross
Joen i Dalby skrev:Tack för alla era svar och delgivanden av erfarenheter!

Dock är jag alltjämt fundersam över vad som gäller:

Gruppidelning avseende hastighet på SMC:s BKK:er under det 10-tal år jag kört dem har varit (och var alltjämt förra året): Grön grupp, Gul grupp, Blå grupp och Röd grupp - och där Grön grupp är "lägsta hastighet" och Röd grupp "snabbaste hastighet" - Gul grupp resp. Blå synes mej hamna därimellan....

SMC har alltså fyra hastighetsgrupper, medan Svedea försäkrar/inte försäkrar enligt tre katogarier där "låg" och "medel" försäkras medan "snabb" lämnas därhän.

Problemet är då: vad gäller enligt Svedea för Gul resp. Blå grupp? Betaktas Gul grupp som "låg" ..... eller "medel"?! - betraktas Blå grupp som "medel" ..... eller "snabb"?! Hur man tänker här framgår så vitt jag kan se inte på Svedeas hemsida!

Under senare år har jag alltid valt "medel" när jag anmält mej till kurs och då hamnat i Blå grupp, vilket passat mej bra - och i Blå grupp vill jag vara även fortsättningsvis.

Om jag skall vara kvar hos Svedea vill jag veta att försäkringen gäller för Blå grupp - jag vill ha den möjligheten - och om så icke är fallet går jag tillbaka till If - pugT!


Hej igen Joen Widmark,
Jag har undersökt din frågeställning och finner att de färggruppsindelningar du nämner inte längre tillämpas.
Hoppas att du trots detta tänker köröva på BKK-kurser.
Klubbförsäkringen gäller men inte i SNABB grupp. Detta av skadekostnadsskäl.
Mvh,
Roger G

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-13/08:59
av Daniel Bonnér
Thomas Stadin skrev:SMC Sthlm körde kurs på Gelleråsen under början av augusti. Under helgen slogs grupperna medel och snabb ihop till en jättegrupp. Jag funderar på vad Svedea hade sagt om det tilltaget. Hastighetsskillnaden inom gruppen blev enorm vilket ledde till massor av omkörningar.
SMC kan givetvis bättre än så.


Det där känns otroligt kontraproduktivt för precis alla. Om nu denna typ av bankörning skall få finnas med som möjlighet med godkännande av Svedea, Försäkringsgruppen och oss försäkringstagare då måste man ta sitt ansvar som organisatör och se till att detta sköts på ett exemplariskt sätt. I samma ögonblick som denna typ av körning sticker ut minsta lilla i försäkringsstatestiken så hoppas jag att man drar in den för att se till att premienivån hålls fortsatt låg.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-13/15:59
av Roger Gross
Daniel Bonnér skrev:
Thomas Stadin skrev:SMC Sthlm körde kurs på Gelleråsen under början av augusti. Under helgen slogs grupperna medel och snabb ihop till en jättegrupp. Jag funderar på vad Svedea hade sagt om det tilltaget. Hastighetsskillnaden inom gruppen blev enorm vilket ledde till massor av omkörningar.
SMC kan givetvis bättre än så.


Det där känns otroligt kontraproduktivt för precis alla. Om nu denna typ av bankörning skall få finnas med som möjlighet med godkännande av Svedea, Försäkringsgruppen och oss försäkringstagare då måste man ta sitt ansvar som organisatör och se till att detta sköts på ett exemplariskt sätt. I samma ögonblick som denna typ av körning sticker ut minsta lilla i försäkringsstatestiken så hoppas jag att man drar in den för att se till att premienivån hålls fortsatt låg.


Hej Daniel,
De flesta är lika klarsynta som du tack o lov - tyvärr inte alla dock...
Mvh,
Roger G

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-18/14:56
av Dennis Johansson
Läste på FB med en inkopierad bild från tidningen Bike tidigare i år om olika premier hos Svedea och Bilpost & mc och kanske någon till.
Främst var det att ägare till KTM som inte Svedea har ngn bra premie till.
Men så såg jag också att en märkesförsäkring via Yamaha till en Super Tenneré var betydligt lägre en vad en R1200GS via BMW klubben, både i zon 1 och zon 3 eller 4a och oavsett om man var 30 eller 50 år.

Någon som vet mer?

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-09-18/18:10
av Thomas Stadin
Dennis Johansson skrev:Läste på FB med en inkopierad bild från tidningen Bike tidigare i år om olika premier hos Svedea och Bilpost & mc och kanske någon till.
Främst var det att ägare till KTM som inte Svedea har ngn bra premie till...

...Någon som vet mer?


När jag var i KTM-köpar-tagen hörde jag med Svedea ang förs.premien på en KTM 690 Enduro och fick till svar att de inte gärna försäkrar KTM pga alltför mycket stölder och olyckor. Det märktes även på premien de erbjöd.
Det var då jag bestämde mig för att åka Husaberg istället som bla har en mycket lägre förs.premie :)

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-02/17:04
av Bror Gårdelöf
Under den gångna helgen var jag med om följande - för den egna självkänslan högst störande - malör: Under ett besök hos mor i Uddevalla parkerade jag som vanligt i hennes parkeringsruta, där en bekant hade ställt sin lilla bil så, att jag kunde ställa hojen bakom den - på tvären. Under manövrerna för att få hojen på plats missade jag, att sidostödet flippat upp, så när jag trodde, att cykeln skulle hamna på stödet, fortsatte den att luta mer. Närmare 300 kg K 1200 RS, som lutar för mycket, blir tungt, och för några ögonblick trodde jag, att jag skulle bli illa fastklämd mot kombibakluckan! Dock lyckades jag till slut få sådant grepp på hojen, att det gick att få upp den i lodrät position och kicka ner stödet - varpå jag andfådd och darrande av ansträngningen kunde pusta ut. (Jag har fortfarande ont i armarna - och tackar försynen, för att inte ryggen tog stryk!)
Under dessa manövrer kom vänster styrhandtag och/eller kopplingshandtaget i kontakt med bakluckan. Med ficklampa i skymningsljuset kunde vi inte se någon skada, men när bilen väl fått se både dagsljus och tvätt, fanns ett märke där.
Alltså kontaktade jag Svedea, och visst - detta går på trafikförsäkringen. Formellt rubriceras det som "kollision mellan två fordon" - trots att inget av dem rörde sig i någon färdriktning vid kontakttillfället!
Ägaren kollar upp, vad som behöver göras, varpå de två försäkringsbolagen clearar detta.

Jag återkommer vid behov med mera info, vad det lider - men Du milde Antonius, så dum jag kände mig, när jag stod där och slet mig halvt fördärvad med att få upp hojen i lodrätt läge igen!

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-02/19:09
av Roger Gross
Bror Gårdelöf skrev:Under den gångna helgen var jag med om följande - för den egna självkänslan högst störande - malör: Under ett besök hos mor i Uddevalla parkerade jag som vanligt i hennes parkeringsruta, där en bekant hade ställt sin lilla bil så, att jag kunde ställa hojen bakom den - på tvären. Under manövrerna för att få hojen på plats missade jag, att sidostödet flippat upp, så när jag trodde, att cykeln skulle hamna på stödet, fortsatte den att luta mer. Närmare 300 kg K 1200 RS, som lutar för mycket, blir tungt, och för några ögonblick trodde jag, att jag skulle bli illa fastklämd mot kombibakluckan! Dock lyckades jag till slut få sådant grepp på hojen, att det gick att få upp den i lodrät position och kicka ner stödet - varpå jag andfådd och darrande av ansträngningen kunde pusta ut. (Jag har fortfarande ont i armarna - och tackar försynen, för att inte ryggen tog stryk!)
Under dessa manövrer kom vänster styrhandtag och/eller kopplingshandtaget i kontakt med bakluckan. Med ficklampa i skymningsljuset kunde vi inte se någon skada, men när bilen väl fått se både dagsljus och tvätt, fanns ett märke där.
Alltså kontaktade jag Svedea, och visst - detta går på trafikförsäkringen. Formellt rubriceras det som "kollision mellan två fordon" - trots att inget av dem rörde sig i någon färdriktning vid kontakttillfället!
Ägaren kollar upp, vad som behöver göras, varpå de två försäkringsbolagen clearar detta.

Jag återkommer vid behov med mera info, vad det lider - men Du milde Antonius, så dum jag kände mig, när jag stod där och slet mig halvt fördärvad med att få upp hojen i lodrätt läge igen!


Bror - tur att du är så vältränad som du är... kunde blivit kostsamt annars! ;)
Vänliga hälsningar,
Roger

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-02/20:13
av Benny Hansson
Jag är lite nervös, stället ser lite klent ut för 330 kilo hoj i lutning.
Hoppas att materialet är utan sprickor, och att det är dimensionerat väl. :P

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-02/20:19
av Bror Gårdelöf
Gissningsvis kan Du vara lugn. Såvitt känt har inga havererade sidostöd rapporterats på någon nyare BMW, vare sig i hojpressen eller här på Forum - och särskilt på Forum brukar den sortens problem bubbla upp direkt.
(Gamla BMW-maskiner hade centralstöd av stålrör, ökända för att rosta sönder inifrån, men veterligen har det problemet definitivt försvunnit, efter att stöden i stället gjorts massiva och hejarsmidda.
Min tidigare Honda GL 500 Silver Wing Interstate, -82, orsakade samma fundering som Din cykel, men av en annan orsak; Dess lutningsvinkel på sidostödet var påtaglig även på helt plant underlag och kändes oroande, men den stod alltid stadigt och gav aldrig indikationer på att vara ens i närheten av att falla över stödet.)

Men gör inte om mitt misstag!

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-04/22:10
av tomten
......................

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/06:07
av DaK
Mattias_R skrev:Jag valde IF för min hoj, kostar 3000kr/år. Svedea var ca 1000kr billigare, men IF hade inga krav på förvaring ditten eller datten beroende på vilket postnummer jag parkerat, antal godkända lås osv.


Vad jag kan se i IFs villkor är det krav på att "Motorcykeln ska vara låst med två skilda godkända lås" annars höjs självrisken med 5000 kr.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/07:28
av Bror Gårdelöf
Men det gäller väl alla hojförsäkringar? Dock kan moderna immobilisers betraktas som ett av låsen.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/08:48
av Roger Gross
Mattias_R skrev:Jag valde IF för min hoj, kostar 3000kr/år. Svedea var ca 1000kr billigare, men IF hade inga krav på förvaring ditten eller datten beroende på vilket postnummer jag parkerat, antal godkända lås osv.

Valde jag de slappaste reglerna hos svedea var skillnaden bara några hundralappar per år mellan bolagen, då kompisar som har IF är otroligt nöjda med hantering vid skada så fick det bli det bolaget.
Svedeas villkor känns, hur ska jag säga? skitnödiga.

3000kr/år hos IF är ingen kostad i det stora hela ändå. Jag skippar ett krogbesök istället.


Hej Mattias R,
Jag respekterar självfallet ditt val av försäkringsbolag - du tycks trots allt ändå ha kollat upp villkoren!
Att du sedan valt en försäkring som är både dyrare och med sämre täckning än klubbförsäkringen är DITT val.
Betr SVEDEAs kundbemötande och skadereglering finns nog inget att anmärka - har någon motsatt uppfattning vill vi som för klubben jobbar med försäkringsfrågan gärna ha info!
Mvh,
Roger G

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/08:52
av Gunnar Elmgren
Vår Klubbförsäkring i Svedea är unik, i att den godkänner startspärren på våra moderna BMW-hojar som "lås nr 2" utöver styrlåset.
Det gäller alltså de BMW som har elektronisk startspärr, med "chip" i nyckeln - kallas EWS på BMW-språk.
Alla övriga bolag (inklusive IF) kräver fortfarande, såvitt jag känner till, ett separat skivbromslås eller motsvarande.
Klubbförsäkringen har för övrigt också marknadens lägsta självrisk för vagnskada - 1500 kr för ABS-försedda hojar, 2500 för övriga.

Krav på "förvaring och ditten och datten" kan verka krångliga, men syftet är naturligtvis att minska skadekostnaderna - det har vi försäkringstagare nytta av, eftersom det i förlängningen håller premierna nere.
Och dessutom slipper förhoppningsvis några av oss att råka illa ut....

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/09:07
av Roger Gross
Gunnar Elmgren skrev:Vår Klubbförsäkring i Svedea är unik, i att den godkänner startspärren på våra moderna BMW-hojar som "lås nr 2" utöver styrlåset.
Det gäller alltså de BMW som har elektronisk startspärr, med "chip" i nyckeln - kallas EWS på BMW-språk.
Alla övriga bolag (inklusive IF) kräver fortfarande, såvitt jag känner till, ett separat skivbromslås eller motsvarande.
Klubbförsäkringen har för övrigt också marknadens lägsta självrisk för vagnskada - 1500 kr för ABS-försedda hojar, 2500 för övriga.

Krav på "förvaring och ditten och datten" kan verka krångliga, men syftet är naturligtvis att minska skadekostnaderna - det har vi försäkringstagare nytta av, eftersom det i förlängningen håller premierna nere.
Och dessutom slipper förhoppningsvis några av oss att råka illa ut....


Ett litet tillägg betr självrisk och klubbförsäkringen:
I klubbförsäkringen har man ett självriskkonto, dvs varje år läggs ett belopp till detta konto. OM olyckan är framme och försäkringen måste utnyttjas blir alltså din självrisk ännu lägre än vad som anges i försäkringsvillkoren.
//Roger G

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/09:44
av neutral
Gunnar Elmgren skrev:Vår Klubbförsäkring i Svedea är unik, i att den godkänner startspärren på våra moderna BMW-hojar som "lås nr 2" utöver styrlåset.
Det gäller alltså de BMW som har elektronisk startspärr, med "chip" i nyckeln - kallas EWS på BMW-språk.
Alla övriga bolag (inklusive IF) kräver fortfarande, såvitt jag känner till, ett separat skivbromslås eller motsvarande.

Så är det med Bilsport & MC också, de kräver t ex skivbromslås vilket är osmidigt och huvudskälet till att jag kanske byter till Svedea trots högre premie.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/17:11
av Benny Hansson
Jag valde bort Svedea pga "Skall vara inlåst inom min postnummerort." Om jag hälsar på en kompis inom samma postnummerort men kan inte låsa in den så högre självrisk. Näpp. IF, inget tjafs.
2 lås? Problem? Jag har 2 lås. :mrgreen:

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/17:15
av Gunnar Elmgren
Benny Hansson skrev:Jag valde bort Svedea pga "Skall vara inlåst inom min postnummerort." Om jag hälsar på en kompis inom samma postnummerort men kan inte låsa in den så högre självrisk. Näpp. IF, inget tjafs.
2 lås? Problem? Jag har 2 lås. :mrgreen:

Numera kan Du välja fritt vilka av aktsamhetskraven Du vill ha i Din Klubbförsäkring - Svedea ändrade det vid senaste villkorsrevisionen. Kostar en ganska blygsam summa att välja bort inlåsningskravet!

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/17:25
av Olof Eriksson
Öhh två lås...... Tror Benny inte fattar fördelen med att ta ut nyckeln och gå. Alternativt att ta fram ett skivbromslås och montera/avmontera.

Att skippa inlåsningskrav kostade mej en dryg hundralapp.

Skyddsutrustningskravet kostade också en hundring.

Bara fördelar till Svedeas favör för min hoj i alla fall.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/17:57
av Benny Hansson
Jag betalar till IF 6000:-, UTAN tjafs.
Svedea kostar 7245:-.

Dessutom från SMC hemsida angående kurser.

"3.) SVEDEA

Försäkringen gäller inte vid körning i snabb grupp på avancerade kurser. Om du deltar i en avancerad kurs med fyra hastighetsindelningar är det ingen försäkring i de två snabbaste grupperna, detta gäller alla även instruktörer.
Flertalet kurser som arrangeras av SMC Skåne på Knutstorp har fyra hastighetsgrupper. SMC tillåter därför inte Svedea-försäkrade kunder att delta i dessa grupper.
Det är svårt för SMCs instruktörer att hålla ordning på övningsområdet vilket gör att vi skärper kraven. Om du är snabb och kringgår systemet med att anmäla dig till långsam grupp så är det långsamt tempo som gäller.
Om farten drivs upp eller om du av någon anledning byter till snabb grupp under kursen så kommer detta att rapporteras till bolaget och du riskerar att försäkringsbolaget säger upp din försäkring.
Har du behovet av att delta i snabb grupp är förslaget att du byter försäkringsbolag. Anges detta som anledning är det fritt att avsluta försäkringen tidigare än huvudförfallodag."

Jag vill INTE ha tjafs what so ever. 8-)

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/18:18
av Gunnar Elmgren
Klubbförsäkringen i Svedea är en bra försäkring - målet är, att den ska vara "det bästa för de flesta".
För några få klubbmedlemmar - exempelvis Benny - passar någon annan försäkring bättre.
Huvudkonkurrenterna på den här marknaden får väl sägas vara Svedea, If och Bilsport & MC.
Alla är bra försäkringsbolag, ingen tvekan om den saken - för några är det helt enkelt inte Klubbförsäkringen som blir valet! Jag håller däremot inte med om, att villkoren i Klubbförsäkringer är "tjafs" - villkoren finns där, för att hålla nere våra premier OCH samtidigt ge bästa möjliga försäkringsskydd, om olyckan är framme.

Jämför gärna alla alternativen inför nästa huvudförfallodag, och väg olikheterna mot varandra. Välj därefter den försäkring som passar just dig allra bäst! Förhoppningen är förstås, att det blir Klubbförsäkringen - som vi i klubbens försäkringsgrupp, tillsammans med Svedea, ständigt jobbar för att förbättra.

Det stämmer för övrigt, att Svedeas försäkring inte gäller i de två snabbaste grupperna på SMC:s storbanekurser. (Däremot gäller den i alla grupper på s.k. Knix- och avrostningskurser, begränsningarna gäller enbart "storbana".) Info finns här: http://motor.svedea.se/mc/oevrigt/koera-paa-bana/
Begränsningen är medveten, och klubben är överens med Svedea om detta.
Anledningen är, att skadekostnaderna är stora för just de grupperna - och att väldigt få av klubbens medlemmar är intresserade av sådan körning. Det stora flertalet vill helt enkelt inte vara med och subventionera skadekostnaderna för något som bara ett fåtal medlemmar vill ägna sig åt.
Vill man köra i snabb grupp på storbana, får man helt enkelt välja en annan försäkring - det håller premien nere för oss som väljer Klubbförsäkringen!

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/18:20
av Roger Gross
Benny Hansson skrev:Jag betalar till IF 6000:-, UTAN tjafs.
Svedea kostar 7245:-.

Dessutom från SMC hemsida angående kurser.

"3.) SVEDEA

Försäkringen gäller inte vid körning i snabb grupp på avancerade kurser. Om du deltar i en avancerad kurs med fyra hastighetsindelningar är det ingen försäkring i de två snabbaste grupperna, detta gäller alla även instruktörer.
Flertalet kurser som arrangeras av SMC Skåne på Knutstorp har fyra hastighetsgrupper. SMC tillåter därför inte Svedea-försäkrade kunder att delta i dessa grupper.
Det är svårt för SMCs instruktörer att hålla ordning på övningsområdet vilket gör att vi skärper kraven. Om du är snabb och kringgår systemet med att anmäla dig till långsam grupp så är det långsamt tempo som gäller.
Om farten drivs upp eller om du av någon anledning byter till snabb grupp under kursen så kommer detta att rapporteras till bolaget och du riskerar att försäkringsbolaget säger upp din försäkring.
Har du behovet av att delta i snabb grupp är förslaget att du byter försäkringsbolag. Anges detta som anledning är det fritt att avsluta försäkringen tidigare än huvudförfallodag."

Jag vill INTE ha tjafs what so ever. 8-)


Hej Benny!
Klubbförsäkringen tillåter körning i LÅNGSAM samt MEDELSNABB grupp. Majoriteten av klubbmedlemmarna vill inte ta den negativa premiepåverkan som skadekostnaderna i SNABB grupp medför.
Men problemet tycks inte vara särskilt stort - 17 (sjutton !!) försäkringstagare har avslutat sin klubbförsäkring för att de inte fått köra i SNABB grupp...
Färdigtjaffsat nu eller... ;)
Mvh,
Roger G

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/18:28
av Bror Gårdelöf
Benny Hansson skrev:Jag vill INTE ha tjafs what so ever. 8-)

Inte jag heller! Jag är mycket nöjd med Svedeas villkor - och har inga problem med att låta bli snabb grupp på bana, vilket ger mig en angenämt låg premie. I detta ligger också, att jag inte vill betala extra, för att andra tar högre risker än jag.

Du gör en annan prioritering och är beredd att betala för det. Bra. Därmed är vi båda nöjda.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/18:53
av MichaelWa
Gunnar/Roger hur sköter vi oss tycker Svedea?

Har vi alla med klubbförsäkringen en positiv utveckling på olyckor/stöld osv och kommer fortfarande RR cyklarna inte få vara med?

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/19:02
av Roger Gross
MichaelWa skrev:Gunnar/Roger hur sköter vi oss tycker Svedea?

Har vi alla med klubbförsäkringen en positiv utveckling på olyckor/stöld osv och kommer fortfarande RR cyklarna inte få vara med?


Hej MichaelWa,
Ber att få återkomma med aktuell information hur "vi sköter oss" - vi ska nämligen ha ett avstämningsmöte med SVEDEA under hösten när mcsäsongen är över.
Mig veterligen finns inga planer på att ta med RR-hojarna i klubbförsäkringen - skulle ge oss alla en rejäl premiehöjning!
Vänliga hälsningar,
Roger G

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/19:14
av tomten
................

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/19:17
av Benny Hansson
Gunnar Elmgren skrev:Jag håller däremot inte med om, att villkoren i Klubbförsäkringer är "tjafs" -


Det var VÄLDANS vilket "tjafs" det blev. Jag har aldrig sagt att några vilkor är "tjafs"

Jag har sagt varför JAG inte valde Svedea. Nuff said?

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/19:47
av Gunnar Elmgren
Benny Hansson skrev:Det var VÄLDANS vilket "tjafs" det blev. Jag har aldrig sagt att några vilkor är "tjafs"

Jag har sagt varför JAG inte valde Svedea. Nuff said?

Ber om ursäkt, jag tolkade Ditt inlägg (där Du faktiskt använde just ordet "tjafs") som att Du upplevde Svedea som "tjafsiga". Feltolkning av mig.....

Varför Du valde något annat än Klubbförsäkringen har Du mycket riktigt förklarat, på ett föredömligt sätt - helt rätt att jämföra villkor, innehåll och premier, som Du gjort innan Du gjorde Ditt val!

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/19:50
av Gunnar Elmgren
Mattias_R skrev:Nu har jag ett lås i bromsskivan oavsett vilket bolag jag valt, för jag vill inte bli av med hojen och med ett lås i skivan så är det inte bara att rulla den dän iaf.


Där har Du en poäng - det är självklart aldrig fel, att låsa hojen "bättre" än försäkringsvillkoren kräver!
Jag låset t ex alltid med dubbla lås nattetid, när jag är ute på resa - just för att jag inte vill bli av med hojen.
Samtidigt är det väldans bekvämt att slippa skivbromslåset vid kortare stopp på "fredliga" platser - exempelvis vid en lunchpaus, eller hemma på tomten.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/21:17
av Anders Hansson
Olof Eriksson skrev:.

Skyddsutrustningskravet kostade också en hundring.

Bara fördelar till Svedeas favör för min hoj i alla fall.

Hur fasen kan ett försäkringsbolag gå med på att förhandla bort skyddsutrustning, oseriöst enligt mig.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/21:31
av Gunnar Elmgren
Anders Hansson skrev:Hur fasen kan ett försäkringsbolag gå med på att förhandla bort skyddsutrustning, oseriöst enligt mig.

Det är väl helt enkelt så, att bolagen är tvungna att erbjuda åtminstone en trafikförsäkring, som inte kräver något utöver det lagen kräver. Och den enda skyddsutrustning som är lagstadgad är faktiskt hjälm! Finns inget förbud att köra i foppatofflor, shorts och linne....

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/22:03
av Marie
Gunnar Elmgren skrev:
Anders Hansson skrev:Hur fasen kan ett försäkringsbolag gå med på att förhandla bort skyddsutrustning, oseriöst enligt mig.

Det är väl helt enkelt så, att bolagen är tvungna att erbjuda åtminstone en trafikförsäkring, som inte kräver något utöver det lagen kräver. Och den enda skyddsutrustning som är lagstadgad är faktiskt hjälm! Finns inget förbud att köra i foppatofflor, shorts och linne....


Ja Gud ske lov....

I förrgår körde jag hojen en halvmil för att torka den efter tvätt. Hjälm enligt lagen, och i övrigt mekanikeroverall och aleknudor (trätofflor tror jag norrlänningarna kallar dessa fotbeklädnader). Funkade jättebra.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-05/22:26
av Benny Hansson
Sen lite sunt förnuft också. Man knallar inte iväg med en 300+ kilo hoj bara sådär. Jag låser inte om jag ska ett ärende. Styrlåset finns ju också. Vill dom gå i cirklar så varsågod. Jag har en kätting. Den slår jag om fälgen och en stolpe eller dylikt vid behov. Man leder inte bort stora hojar, man har en flakbil med kran. Det går asfort att lyfta en hoj. På en camping lyfte man bort 3 cyklar från bakom en häck. Ingen såg eller hörde något. Jag är inte särskilt nojig. Sunt förnuft räcker ganska långt. Man måste ju inte få hjärnont. ;)

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-06/06:35
av Anders Hansson
Marie skrev:
Gunnar Elmgren skrev:
Anders Hansson skrev:Hur fasen kan ett försäkringsbolag gå med på att förhandla bort skyddsutrustning, oseriöst enligt mig.

Det är väl helt enkelt så, att bolagen är tvungna att erbjuda åtminstone en trafikförsäkring, som inte kräver något utöver det lagen kräver. Och den enda skyddsutrustning som är lagstadgad är faktiskt hjälm! Finns inget förbud att köra i foppatofflor, shorts och linne....


Ja Gud ske lov....

I förrgår körde jag hojen en halvmil för att torka den efter tvätt. Hjälm enligt lagen, och i övrigt mekanikeroverall och aleknudor (trätofflor tror jag norrlänningarna kallar dessa fotbeklädnader). Funkade jättebra.

Jo men då gör du ett medvetet val som skulle kunna rendera i högre självrisk, jag kan göra samma sak men då vet jag numera vad jag utsätter mig för, man ser alldeles för många som åker runt i T-shirt och Shorts och till min fasa fingerlösa handskar också, då värdesätter man inte kroppsdelar särskilt högt.
Har man synat asfalt i max tillåtna hastighet i Sverige så klär man sig riktigt efter det, tro mig, been there done that.

Re: Klubbförsäkringen...

InläggPostat: 2014-10-06/07:30
av Gunnar Elmgren
Benny Hansson skrev:Sen lite sunt förnuft också. Man knallar inte iväg med en 300+ kilo hoj bara sådär. Jag låser inte om jag ska ett ärende. Styrlåset finns ju också.

Precis, och det fina med vår Klubbförsäkring (som är unik i det avseendet!) är, att OM oturen är framme, och hojen blir stulen när den bara är låst med styrlåset, får Du full ersättning.
Med Din If-försäkring får Du kraftigt förhöjd självrisk i det läget - ett val Du gör, grundat på egen riskbedömning, så det är helt i sin ordning.