Klubbförsäkringen...

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-06-16/15:36

Det lønner seg å være medlem i klubber og foreninger!

Som tidligere nevnt har jeg ikke tatt klubbforsäkringen til BMW-MC-klubben, da jeg ville miste rabatt hos IF ved å ha færre forsikringer der.

Objekt som skal forsikres og nåværende forsikringer:

Villa - IF
Volvo XC70 - Volvia
Bella 704 (båt) - Atlantica
BMW R1200GSA - IF märkesforsäkring
Jaguar XJ8 - IF i samarbete med Svenska Jaguarklubben
Hund - Agria

På grunn av Villa, Jaguar og GSA i IF ble det 1500,- rabatt.

Men så ble jeg oppringt i dag av Villägarna som har avtale med Gjensidige.

De kunne ikke matche prisen på Jaguaren med IF SJK-forsikring, så den blir hos IF.
De forsikrer ikke båter, så den blir hos Atlantica
De forsikrer ikke hunder, så den blir hos Agria.

Men så:

Som medlem i Villaägarna:

Villa forikringen er 3.000,- billigere med GjensidigeVillaägarna enn hos IF med bedre vilkår!
Volvo XC70 er 3.000,- billigere hos Gjensidige/Villaägarna enn hos IF med sammenlignbare villkår.

Så da flyttes disse to forsikringene, 6.000,- kroner årlig spart (totalt - til tross for mengdesrabatt hos IF).

Da finnes ikke lenger noe poeng i å ha GSA forsikret hos IF, ettersom en telefon til Svedea i dag ga en forsikring som er 1.000,- billigere enn IF märkesförsäkring, til bedre vilkår. Jeg flytter til BMW-MC-klubbens forsikring fra en gang i august.

7.000,- årlig spart som følge av to klubbmedlemsskap.

:D :)
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-16/15:49

Bara att gratulera!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Kapten Stofil » 2015-06-16/15:55

Fantastiskt, grattis!!
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2015-06-16/16:21

Om flera hade Odds intelligens och energi/självbevarelsedrift, då hade BMW-kollektivet sparat stora belopp.
Antalet tecknade Klubbförsäkringar hade varit det dubbla... :D
Det är egentligen lite märkligt - i vissa trådar kämpar man för att få reda på hur bromsvätskan ska bytas och med vilka verktyg. Till risken att göra fel och möjligheten att spara någon hundring.
Möjligheten att sänka sina kostnader genom att se över sin försäkringssituation är generellt mycket bättre.
Alltså: Jämför dina nuvarande försäkringsvillkor med vad Klubbförsäkringen erbjuder! :idea:
Mvh,
Försäkringsgruppen
gm
Roger Gross
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Peter Nordlund » 2015-06-16/16:35

@Odd
Det var en imponerande besparing! grattis :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2015-06-16/18:50

Odd Arne Kjørstad skrev:Det lønner seg å være medlem i klubber og foreninger!

Som tidligere nevnt har jeg ikke tatt klubbforsäkringen til BMW-MC-klubben, da jeg ville miste rabatt hos IF ved å ha færre forsikringer der.

Objekt som skal forsikres og nåværende forsikringer:

Villa - IF
Volvo XC70 - Volvia
Bella 704 (båt) - Atlantica
BMW R1200GSA - IF märkesforsäkring
Jaguar XJ8 - IF i samarbete med Svenska Jaguarklubben
Hund - Agria

På grunn av Villa, Jaguar og GSA i IF ble det 1500,- rabatt.

Men så ble jeg oppringt i dag av Villägarna som har avtale med Gjensidige.

De kunne ikke matche prisen på Jaguaren med IF SJK-forsikring, så den blir hos IF.
De forsikrer ikke båter, så den blir hos Atlantica
De forsikrer ikke hunder, så den blir hos Agria.

Men så:

Som medlem i Villaägarna:

Villa forikringen er 3.000,- billigere med GjensidigeVillaägarna enn hos IF med bedre vilkår!
Volvo XC70 er 3.000,- billigere hos Gjensidige/Villaägarna enn hos IF med sammenlignbare villkår.

Så da flyttes disse to forsikringene, 6.000,- kroner årlig spart (totalt - til tross for mengdesrabatt hos IF).

Da finnes ikke lenger noe poeng i å ha GSA forsikret hos IF, ettersom en telefon til Svedea i dag ga en forsikring som er 1.000,- billigere enn IF märkesförsäkring, til bedre vilkår. Jeg flytter til BMW-MC-klubbens forsikring fra en gang i august.

7.000,- årlig spart som følge av to klubbmedlemsskap.

:D :)

Har du års förfallodag i augusti men vill byta tidigare så finns ett sätt :roll:

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-06-20/11:08

Fredrik Holmqwist skrev:Har du års förfallodag i augusti men vill byta tidigare så finns ett sätt :roll:

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk


Nå er jeg jo ikke direkte misfornøyd med IF, så den kan bare stå der til forfallsdagen.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Fredrik Åkesson » 2015-06-29/09:15

ALLA försäkringar bör kollas upp vid årsförfallodagen.
En historia ur verkligheten.
SEB kom med ett "kanonerbjudande" enligt vår bankman. Erbjudandet var i samarbete med Trygg-Hansa.
Säljaren ringde upp och ville jämföra priser.
38 år boendes i Stockholm i villa med eget garage. Inga trafikolyckor sedan 1996.
R1200GS -07 :17000/år betalar idag om jag inte minns fel 3500 hos Bilsport och MC helförsäkring/helår
DRZ 400 -01:12000/år betalar idag 1700/år halvförsäkring hos Bilsport och MC
Skoda Octavia 2011 2000mil/år, 7000/år betalar idag 4700/år
Villa 250m2 med garage,14000/år betalar idag ca 10000/år
Behöver jag säga att jag tackade för samtalet utan att köpa något.....
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-29/11:28

Been there, done that, got the t-shirt, moved on.

I mitt fall var det faktiskt If, som - på den tiden hojen var försäkrad hos dem - ville ha mig som helkund.
Deras erbjudande var inte ens i närheten av, vad jag redan hade! Så det blev inget byte - annat än att jag kort därefter försäkrade hojen hos Svedea i stället.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2015-06-29/11:47

Apropå att "förlora" samlingsrabatterna hos if...
Även jag har en gång haft hus, bilar och motorcyklar försäkrade i if.
När jag så valde Klubbförsäkringen istället ringer man från if och förklarar att nu tappar jag i samlingsrabatt på hus och bilar. Ett tips jag fick på annat håll gjorde att jag kontaktade försäkringsbolaget MODERNA och jämförde villkor och premier.
Numera finns bilar och hus i MODERNA och till avsevärt lägre premier med oförändrad försäkringstäckning.
Aldrig förr har en halvtimmas undersökning via internet och telefon gett mig en motsvarande kostnadssänkning!
Flera tusen kronor per år!! :o
Mvh,
Roger G
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-07-21/16:39

Vill du jobba med bra timpeng - kolla din försäkring

Att lägga några minuter om året på att kolla försäkringen kan visa sig vara en riktigt bra affär. Det är långt ifrån bara premie som kan få en avgörande del i vad det kostar. Som Medlem i BMW MC-klubben har du möjlighet att försäkra din ögonsten via klubbförsäkringen vilket ofta är mycket förmånligt.

Olyckor händer och brukar ha några saker gemensamt. De inträffar när man minst anar det och det kostar pengar, frustration och lidande - i varierande grad.

Att ha ett bra försäkringsskydd är självklart för de flesta för det fall det värsta händer, men handen på hjärtat - hur ofta kollar du på mer än premien när det är lika viktigt att kolla alla övriga villkor.

Långt ifrån alla olyckor är speciellt spektakulära
olycka210.jpg
olycka210.jpg (22.32 KiB) Visad 30744 gånger
utan ofta är det en enkel vändning på garageplan som orsakar en
olycka262.gif
olycka262.gif (1.48 MiB) Visad 30744 gånger
vurpa man sent skall glömma.

Vad man ofta missar är att tänka på vad exempelvis självrisken har för påverkan. Om man sänker premien med 150 kr om året och höjer självrisken från 1500 kr till 6000 kr antar man att olyckan händer mer sällan an en gång på trettio år för så lång tid tar det att komma till break even igen. I praktiken tror man inte att den skall hända och det är ju då man anar olyckan som minst ... !

Gör dig själv en tjänst - se över ditt försäkringsskydd för MCn snarast och kolla gärna vad alternativet Klubbförsäkringen innebär för just dig.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Izvor » 2016-01-10/23:48

God kväll

Jag har alla mina hojar försäkrade hos Svedea. Som tur är har jag än inte behövt vända mig till de pga. en skada. Eller jo, jag har kontaktat dom då en lite olycka hände men jag åtgärdade allt själv utan att blanda i försäkringsbolaget.

För att komma till saken så har jag läst här på forumet att Svedea har maskinskadeförsäkring för oss klubbmedlemar som sträcker sig 8 år eller 10000 mil, något lägre för ikke bmw klubbens medlemmar.
Men, packboxar, simmeringar, radialtätningar hur man nu vill kalla de omfattas inte av maskinskadeförsäkringen för att det räknas som slit/förbrukningsdelar.

Det här retar mig, jag har lärt mig att allt som roterar går sönder/slits förr eller senare. Jag anser att de diverse tätningar bör ha lång livslängd och bör omfattas av maskinskadeförsäkringen.

Nästa steg kan lika väl bli att skuret ramlager också är en slitdel, lager i lådor, slutväxlar, slitna cylindrar,
Allt är slitdelar men visst bör grejerna hålla 10000 mil eller 8 år.

Är det nån som vet vilka argument Svedea andvänder då de anser att packningar inte ska ingå i maskinskadeförsäkringen?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav BrooklynS » 2016-01-11/09:30

Får du haveri pga dessa så täcker ju försäkringen. Men du får stå för materialkostnaden för tätningarna själv (några tior).
Jämför husförsäkringen som täcker vattenskadan (350.000kr) pga ett läckande rör, men själva röret (150kr) får du pynta för själv.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav dpiu1 » 2016-01-11/10:36

Hej
Jag är en ny medlem och nybliven ägare till en Gs1200 och klubbförsäkring hos Svedea, hojen har rullat 6300 mil och är en 2011
Har råkat ut för ett olje läckage på p-box i växellådan som svedea inte vill ta på maskinskada dom tycker det är en slit del precis som Anders skrev. Ni kan ta del av vad dom svarade till mig se nedan :roll:

BMW försäkring lämnar ersättning för maskinskada under längre tid och mil än de övriga avtalen. Detta i överenskommelse med BMW klubben.

Däremot lämnar inget av avtalen ersättning för läckande p-boxar. Då detta är ett ganska vanligt problem har också frågan varit uppe med BMW klubben som känner till vårt ställningstagande.

Jonte


Jag reagerade liksom Izvor också på Svedeas svar enligt det citerade inlägget ur tråden: R1200GSA oljeläckage. Det är klart att man kan stoltsera med långa försäkringstider och miltal för maskinskadeförsäkringen om man samtidigt friskriver sig för ett antal händelser som kan uppkomma.

En läckande radialtätning eller packbox är för mig en icke förväntad händelse som ska täckas av försäkringen inom försäkringstiden och miltalet. Speciellt också då reparationen är rätt kostsam. Det är väl sådana händelser man vill försäkrar sig mot – eller hur?
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Izvor » 2016-01-11/11:54

God dag

Idag kontaktade jag Svedea før att teckna førsækring før min nya hoj. Sen tog jag upp det det med maskinførsækringen. Fick prata med en trevlig man som førklarade hur de såg på saken.

Samtalet var konstruktiv enlig mig. Jag førstår Svedeas sida men som konsument så førvæntar jag mig faktiskt att om man har en hoj som ær servad enligt boken, håller sig inom åren och milen enligt avtalet så ska en læckande packbox som tar din motorcykel ur drift gå på førsækringen.

Ni som ær angagerade imon BMW klubben och har kontakt med Svedea tycker att ni gør ett fantastisk jobb.

Om man kan den hær vægen framføra två førslag før framtiden som man skulle kunna diskutera med Svedea om ær:

1. Maskinskadeførsækring XL som då kostar några kronor extra men tæcker læckager på tætningar i motorn, dæmpare, bromssystem, slangar osv. Skulle alltså nåt tekniskt gå åt fanders så vet man att man får bara punga ut med sjælvrisken.

2. Anser att Svedea har otillræcklig information på sin hemsida om att læckande motor inte tæcks av maskinskadeførsækringen. I de allmæna vilkoren tycker jag att man borde ha varit tydligare. Som konsument/kund så ser jag på det som missvisande. Føreslår att man førtydligar i vilkoren. Andra kanse ser det i texten man jag gjorde inte det.

https://www.svedea.se/mc-forsakring/var ... ar/villkor

Før en vanlig person så utan att ha några fakta så misstænker jag att man førstår att servicar, dæck, sliten sadel osv. ingår i ens egna kostnad. Misstænker att det ær många som har sina motorcyklar inom de ramarna (10000 mil och 8 år) som førsækringen tæcker. Man vill ha bekymersfritt ægande. Skulle motorcyeln haverera så blir det bara sjælvrisken. Pløtsligt kan det bli måga fler tusen man får lægga ut på sin hoj och det ær væl dærfør vi har førsækringen.

Det sissta jag vill ær skapa nåt hets mot Svedea eller BMW klubben, jag sjælv har 3-4 bmw motorcyklar førsækrde hos Svedea. Anledningen till det ær: Priset, BMW klubben och arbete från klubben som vill gøra våra førsækringar så bra som møjligt før oss anslutna till klubben. Det sisstnæmnda væger mest i valet av førsækringsbolag.

Med det hær inlægget førsøker jag bara visa min syn på saken och med två enl. mig konstruktiva førslag gøra klubbførækringen bættre och tydligare.

Beklagar før felstavmimgar, norska æ,ø och liknande, jag førsøker med det verkar inte bli bættre
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2016-01-11/12:13

Hej Izvor,
Mycket konstruktivt och nyanserat inlägg. Förbättringsförslag är alltid mycket välkomna av oss som jobbar med att sköta Klubbförsäkringen.
Som de flesta inser täcks inte förslitningsskador av försäkringen. Orsaken är att om så vore fallet skulle försäkringspremien bli avsevärt mycket högre. Det är ju vi försäkringstagare som betalar alla skador via premien.
Till mycket stor del går premieintäkterna till att betala skadekostnaderna.
Eftersom de flesta (tyvärr) låter premiekostnaden avgöra valet av försäkring anses nuvarande försäkringstäckning vara totalt sett bäst.
Men jag lovar att vi ska ta upp frågan med Svedea.
Vänliga hälsningar
Försäkringsgruppen
via
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Marie » 2016-01-11/18:57

Magnus Brobeck skrev:Vad man ofta missar är att tänka på vad exempelvis självrisken har för påverkan. Om man sänker premien med 150 kr om året och höjer självrisken från 1500 kr till 6000 kr antar man att olyckan händer mer sällan an en gång på trettio år för så lång tid tar det att komma till break even igen. I praktiken tror man inte att den skall hända och det är ju då man anar olyckan som minst ... !


Förvisso är det så, men premien är en kostnad som man VET att man drabbas av kontinuerligt. Och skillnaden mellan 1500 och 6000 är ju rena nålpengar i sammanhanget, OM man skulle klanta sig (självrisken är ju bara aktuell om man själv bedöms som helt- eller delvis vållande) och det är väl bra lärpengar för att verkligen lära sig se till att det inte kommer att handla om eget vållande. Därför väljer jag alltid maximal självrisk OM jag ens tecknar vangskadeförsäkring.
Förutsättningen man måste utgå från med allt deltagande i trafiken är ju att JAG själv skall inte vålla någon olycka.

I samma linje är ju också den logiska slutsatsen att man inte skall ha HELförsäkring så snart fordonet blivit lite äldre och ordentligt nedskrivet. Bättre att då vara sitt eget försäkringsbolag på vagnskadesidan.

Det enda som motiverar att ens ha delkasko i det läget är ju räddningsbiten. Om skiten skulle plurra eller landa oländigt i alperna blir ju bärgningen ganska dyr och är ändå påtvingad av miljöskäl. Trafikdelen ÄR och skall vara obligatorisk i min värld.

Hur är det med klubbförsäkringen? Finns den som halvförsäkring?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2016-01-17/23:38

Gäller klubbförsäkringen för resor i Ryssland och Japan :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-01-17/23:41

Tony Johansson skrev:Gäller klubbförsäkringen för resor i Ryssland och Japan :?.


Japan kan Du nog tyvärr glömma, Ryssland kan möjligen omfattas av åtminstone delar av försäkringen.
Den informationen är f.ö. färskvara, det är bara direkt från Svedea Du kan få ett tillförlitligt besked!
Här finns lite info:
https://www.svedea.se/mc-forsakring/ovr ... -utomlands
För säkerhets skull bör Du dock alltid kontakta Ditt försäkringsbolag innan resan, det gäller oavsett bolag eftersom ändringar kan komma snabbt (exempelvis brukar bolagen omgående införa restriktioner för länder som UD avråder från att resa till).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2016-01-17/23:49

Gunnar Elmgren skrev:
Tony Johansson skrev:Gäller klubbförsäkringen för resor i Ryssland och Japan :?.


Japan kan Du nog tyvärr glömma, Ryssland kan möjligen omfattas av åtminstone delar av försäkringen.
Den informationen är f.ö. färskvara, det är bara direkt från Svedea Du kan få ett tillförlitligt besked!
https://www.svedea.se/mc-forsakring/ovr ... -utomlands
Jo, jag förstod nog att jag inte kunde få ett def. besked här på forumet, men eftersomSvedea inte är tillgänglig i detta nu, tänkte jag att jag chansar ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2016-01-26/07:57

Klubbförsäkringen - lite smått o gott...

- Att Klubbförsäkringen ger marknadens bästa försäkringsskydd är väl känt - "den bästa för de flesta".
Under året 2015 insåg ytterligare 850 nya försäkringstagare detta. Nu är vi flera än 2500...
- Klubbförsäkringen ger en bonus till klubben att användas för körsäkerhetshöjande insatser. Bonusen baseras
på antalet i kraft varande försäkringar och gav för år 2015 ett betydande bidrag.
- Premiesänkning till säsongen 2016!
75% av försäkringstagarna får fr o m nästa förfallodag en premiesänkning på mellan 3% och 15%. Förenklat kan
sägas att ägare av motorcykel som är äldre än 5 år
samt försäkringstagare boende i stad eller storstad får premiesänkningen. (Övriga har redan en mycket låg premie.)
- Utbildning med syftet ökad körsäkerhet är viktig och angelägen. Därför gäller Klubbförsäkringen numera även
SMC:s kurser steg 1 - 4
Försäkringsgruppen (Magnus Brobeck och Roger Gross)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav MichaelWa » 2016-01-26/08:35

TACK för det jobb ni gör för detta!

Mvh Micke
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-26/09:10

Kanonbra! Tack! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2016-01-26/11:44

Kan bara instämma i hyllningskören, TUSEN TACK för det kanonjobb ni gör, avseende klubbförsäkringen :D !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Alex.j » 2016-01-26/14:15

En fråga från en som planerar köp av BMW. Kan man få ett kostnadsförslag på försäkring innan man är medlem/har köp cykel? När jag kollar försäkring vi t.ex. Compriser skiljer det väldigt mycket i pris mellan de olika cyklar jag spekulerar kring, såpass mycket att det är direkt avgörande för vilken cykel jag kommer köpa.. Vore fint att kunna jämföre de olika cyklarna med eran försäkring innan man skriver av en r1200s pga för hög premie mot en r1100s (mer än dubbla priset)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Alex.j
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2016-01-24/17:42

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2016-01-26/14:21

Alex.j skrev:En fråga från en som planerar köp av BMW. Kan man få ett kostnadsförslag på försäkring innan man är medlem/har köp cykel? När jag kollar försäkring vi t.ex. Compriser skiljer det väldigt mycket i pris mellan de olika cyklar jag spekulerar kring, såpass mycket att det är direkt avgörande för vilken cykel jag kommer köpa.. Vore fint att kunna jämföre de olika cyklarna med eran försäkring innan man skriver av en r1200s pga för hög premie mot en r1100s (mer än dubbla priset)
Har du bara ett reg. nummer på objektet du ämnar försäkra, ser jag inget hinder till att du skall kunna på prisförslag på en försäkring.

Ett tips är att gå med i klubben, så att du kan teckna en klubbförsäkring. Den ev. vinst som då uppstår, kanske täcker kostnaden för medlemskap och mer därtill ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Alex.j » 2016-01-26/14:43

Självklart kommer jag gå med i klubben så fort BMW'n är inhandlad eller iaf att jag bestämt mig. Skall kolla lite objekt och skriva ner reg.nr så återkommer jag. Tack så länge!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Alex.j
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2016-01-24/17:42

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Max Mad » 2016-01-26/14:49

Alex.j skrev:Självklart kommer jag gå med i klubben så fort BMW'n är inhandlad eller iaf att jag bestämt mig. Skall kolla lite objekt och skriva ner reg.nr så återkommer jag. Tack så länge!
Nöjet är helt och hållet på min sida. Kanske denna sajten kan göra efterforskningarna lättare för dig :? https://www.insplanet.com/fordonsforsakringar/
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2016-01-26/14:54

Alex.j skrev:En fråga från en som planerar köp av BMW. Kan man få ett kostnadsförslag på försäkring innan man är medlem/har köp cykel? När jag kollar försäkring vi t.ex. Compriser skiljer det väldigt mycket i pris mellan de olika cyklar jag spekulerar kring, såpass mycket att det är direkt avgörande för vilken cykel jag kommer köpa.. Vore fint att kunna jämföre de olika cyklarna med eran försäkring innan man skriver av en r1200s pga för hög premie mot en r1100s (mer än dubbla priset)

Skickat från min D6603 via Tapatalk


Premien för Klubbförsäkringen kan du ENDAST få genom att kontakta Svedeas kundtjänst, telefon 0771 - 160 190.
Tala om att det är KLUBBFÖRSÄKRINGEN du är intresserad av. (Premieförfrågan via internet ger alltså fel premie).
Vänliga hälsningar,
Roger G
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-26/15:44

...och samtidigt som klubbförsäkringen blir billigare hittar jag detta brev från IF i brevlådan :)
Bilagor
DSC_0548.JPG
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Fredrik J » 2016-01-26/17:50

Roger Gross skrev:Klubbförsäkringen - lite smått o gott...

motorcykel som är äldre än 5 år samt försäkringstagare boende i stad eller storstad får premiesänkningen.

Försäkringsgruppen (Magnus Brobeck och Roger Gross)


Gött, jag platsar in i bägge kriterierna, ska bli spännande att se vad det gör.

Man tackar för ert goda arbete :)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2016-01-29/16:38

Ett mycket positivt initiativ från SVEDEA.
Försäkringsgruppen
genom Roger G

2016-01-29
MC-stipendiet 2016

Ny chans till kostnadsfri utbildning för mc-kort!


För femte året i rad kan blivande hojåkare ansöka om vårt mc-stipendium som ger sex personer en kostnadsfri intensivkurs för mc-kort. Så tipsa gärna vänner och bekanta som inte har mc-kort än. Enda kravet är att man ska vara minst 24 år, ha bilkörkort samt viss erfarenhet av att ha kört mc. Mer information och ansökningsformulär finns på svedea.se/mcstipendiet. Sista ansökningsdag är den 31 mars 2016
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2016-03-22/07:32

Nyheter och förbättringar för dig som har Klubbförsäkringen:

BMW MC Klubbförsäkring fortsätter att utvecklas och till i år har ytterligare förbättringar genomförts, bl a:
• Den förlängda maskinskadeförsäkringen (8 år och 10 000 mil) omfattar samtliga klubbförsäkrade motorcyklar, oavsett fabrikat.
• Du betalar ingen vagnskadesjälvrisk vid kollision med utlandsregistrerat fordon, oavsett vem som orsakat olyckan.

Du behöver inte göra något för att ta del av fördelarna. Ovanstående förändringar börjar gälla direkt oavsett när din mc-försäkring förnyas.

Försäkringsgruppen (Magnus Brobeck och Roger Gross)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-22/10:00

Ett stort tack för ert engegemang! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Benny Hansson » 2016-03-22/14:10

Jag informerade Svedea att det vore bra om dom bytte ut "8 år och 10 000 mil" till 8 år eller 10 000 mil.
Jag var tvungen att fråga nämligen. Som det står nu så kan det tolkas som att båda alternativen gäller.
Men det är ju det som kommer först.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Mats Liifv » 2016-03-23/15:05

Kan inte vara annat än nöjd med klubbförsäkringen!

Fick en sänkning av min premie för helförsäkring med XL. Från dryga 3.000:- till strax under. Riktigt bra med tanke på förbättrade villkor!

Tack för ert fina jobb ni som förhandlat fram denna försäkring!
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Erik Mårtensson » 2016-03-25/16:25

Fick ett mail från SMC (som jag självklart är med i) att dom också startar ett samarbete med SVEDEA.

Vilka är eventuella skillnaderna (pris resp villkor) mellan deras och vår?
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-03-25/17:03

https://www.svedea.se/mc-forsakring/rabatt-smc
https://www.svedea.se/mc-forsakring/var ... forsakring

Premien är samma eller lägre för klubbförsäkringen, beroende bl a på vald självrisk.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2016-03-25/18:23

SMC är med rätta glada över sin försäkringsuppgörelse med Svedea - man kallar den t o m för "unik".
Vi kan se fördelar i att SMC engagerar sig i försäkringsfrågan - Klubbförsäkringen har med automatik nått samma fördelar som SMC. Men...
dessutom har vi i Klubbförsäkringen några unika fördelar:
- mera omfattande försäkringsomfattning
- varje tecknad Klubbförsäkring ger klubben ett ekonomiskt bidrag
- genom försäkringsgruppen (Roger o Magnus) har vi en bra och obyråkratisk direktkontakt med ledningen för Svedea.
Ha en Glad Påsk och pass upp med vintergruset!
Försäkringsgruppen
gm
Roger Gross
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2016-04-04/14:50

Vi har anledning gratulera alla de som under mars månad 2016 tecknade Klubbförsäkringen.
Uppmaningen att jämföra sina försäkringsvillkor med Klubbförsäkringens har tagit skruv. Fyra ggr flera nytecknade Klubbförsäkringar under mars 2016 jämfört med mars 2015.
Nu de första dagarna i april har fem ggr så många Klubbförsäkringar nytecknats jämfört med april 2015.
Antalet Klubbförsäkringar har nu passerat 2600!
Fördelar: Bättre försäkringsomfattning, oftast lägre premie samt ett ekonomiskt bidrag till klubbens arbete med körsäkerhet.
Försäkringsgruppen (Magnus B och Roger G)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Håkan » 2017-01-29/19:17

Besökte som så många andra MC-mässan i helgen. :)

I BMW´s monter träffade jag en, i och för sig mycket trevlig, försäljare från if... Han ville mycket gärna ge mig en offert på en BMW märkesförsäkring för min R1200GS 2012. Ok sa jag.
Hans förslag för en helårspremie löd på 3080 kr. :o

Jag tackade och avböjde. Min kommentar var: "Ni har nog lite att jobba med där".

Väl hemkommen tar jag fram mitt försäkringsbrev från SVEDEA/klubbförsäkring.
Årspremie: 1612 kr. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Olof Eriksson » 2017-01-29/19:52

Det var inte illa Håkan

Ta och spill upp en rökig single malt och njut. Det är du värd :lol:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-01-29/20:58

Olof Eriksson skrev:Det var inte illa Håkan

Ta och spill upp en rökig single malt och njut. Det är du värd :lol:


Inget ont om Håkan Runfeldt men det är nog Roger Gross du skall skicka en tanke till för de låga premierna.

/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-29/21:02

Fast Håkans svar kan i sig vara värt en slurk. Det vore intressant att få veta, vad If:s trevlige representant tänkte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Peo Thörnestad » 2017-01-30/08:42

Jag bytte i fredags från If (4236:-/år) till Svedea (3342:-/år) . Noterbart är dock att man måste ringa Svedea för att få med rabatten från klubben. Kollar man premien på Svedeas hemsida kan man bara lägga till SMC-rabatten, premien blir då 3963:-/år, så det lönar sig att ringa!
K1200GT -08
"Et in terra pax hominibus"
Peo Thörnestad
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2016-05-24/07:06
Ort: Åkersberga

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-30/08:52

Precis! Det heter inte klubbförsäkring för inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Roger Gross » 2017-01-30/10:27

Peo Thörnestad skrev:Jag bytte i fredags från If (4236:-/år) till Svedea (3342:-/år) . Noterbart är dock att man måste ringa Svedea för att få med rabatten från klubben. Kollar man premien på Svedeas hemsida kan man bara lägga till SMC-rabatten, premien blir då 3963:-/år, så det lönar sig att ringa!



Orsaken till att man måste RINGA Svedeas kundtjänst för att få KLUBBFÖRSÄKRINGEN är att Svedea då kan göra en medlemskontroll. Den dag när klubben och Svedea löst kontrollfrågan datortekniskt kan även KLUBBFÖRSÄKRINGEN tecknas via datorn och utan telefonsamtal. Ytterligare en orsak till att man som klubbmedlem måste RINGA Svedea är att då kan personalen på Kundtjänst svara på frågor/vägleda för bästa slutresultat vad avser premie och försäkringsskydd. Tyvärr tittar de flesta enbart på vad föräkringen kostar och inte vad man får som skydd om/när det som inte får hända händer. :idea:
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Svedea » 2017-02-01/13:59

Hej,

Stefan från Svedea är detta.

Kul läsning:)
Vi jobbar med en lösning för att medlemmar ska kunna räkna på och köpa försäkring vi webben.
Finns ingen konkret tidpunkt än men vi återkommer med information.

MVH
Stefan Karlsson
Svedea
Svedea
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-01-12/14:59

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav Izvor » 2017-04-15/12:46

God dag
Vill bidra med ett førslag.

Jag ær inne på att køpa Airbag væst. Alla bør væl gynnas att fler andvænder væstar. Fræmst førare och eventuella passagerare. Vid eventuell olycka så bør en sån væst minska skadan, dæt bør æven vara førdelaktigt før Svedea.

Jag undrar om inte Svedea tilsammans med klubben på något sætt gå in och "hjælpa till" att fler børjar andvænda sig av væsten.

Tex:
Att man kan via klubben eller Svedea køpa rabaterad væst eller att sjælva premien minskar om væsten andvænds?
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Klubbförsäkringen...

Inläggav MichaelWa » 2017-04-21/18:00

Klubbförsäkringen eller Märkesförsäkring i Svedia trodde jag var samma, tänkte inte mer på detta när jag köpte min nya GS igår.
Jag ser först senare att den försäkringen jag fått (tecknat) via Bmw återförsäljaren är ett samarbete de har med Svedea och inte den försäkringen jag vill ha, bara hoppas det går att ordna upp nu så det blir rätt......

Det kanske inte bara är jag som missar detta och tror jag gynnar klubben så se upp så försäkringen blir rätt!
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

FöregåendeNästa

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst