Klubbförsäkringen utvecklas...

Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Roger Gross » 2015-04-17/15:32

Klubbförsäkringen utvecklas och blir ännu bättre!

Som ideell förening ska BMW-klubben verka för medlemmarnas bästa, innebärande att
rättvisa, solidaritet och valfrihet är nyckelord.
I vårt fortlöpande arbete med att göra Klubbförsäkringen ännu bättre, har vi gjort följande överenskommelse med försäkringsbolaget Svedea:
- Maskinskadeförsäkringen som hittills gällt i 6 år från första registreringsdag utökas nu att gälla i 8 år. Dock fortfarande max 10000 mil.
- Du kan sänka din försäkringspremie genom att välja en högre självrisk på vagnskada. Följande självrisknivåer kan väljas:
Låg: 1 500 kr med ABS, 2 500 kr utan ABS.
Mellan: 4 000 kr med ABS, 5 000 kr utan ABS. NY
Hög: 7 000 kr med ABS, 8 000 kr utan ABS. NY
- Du kan välja en mindre försäkringsomfattning såsom halvförsäkring eller enbart den lagstadgade trafikförsäkringen.
- Självriskkontot slopas då det visat sig vara kontraproduktivt. Intjänad självriskbonus kvarstår dock.
Ovanstående förändringar gäller från och med måndag 20 april.

Svedeas kundtjänst når du på 0771 – 160 190 vardagar 8-18. Nu under högsäsong har dom även kvällsöppet till kl. 20 måndagar – torsdagar.

Ytterligare bra skäl att välja Klubbförsäkringen är:
- Klubbförsäkringen är den enda mc-försäkring där vi som kunder har en direkt påverkansmöjlighet. Klubbens försäkringsgrupp har en kontinuerlig dialog med Svedea.
- Svedea stöttar klubben ekonomiskt vid genomförandet av körsäkerhetshöjande aktiviteter.

Försäkringsgruppen gm Roger G
(Ser gärna att denna tråd förblir en infotråd avseende Klubbförsäkringen, please...)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Max Mad » 2015-04-17/19:55

Gööööt Roger och bra jobbat !! 8 års maskinskadeförsäkring och 10 000 mil får man väl ändå säga är synnerligen fördelaktigt. Samtidigt måste Svedea verkligen tro på att BMW:s maskiner håller så hög kvalité som dom (BMW) själva vill göra gällande att de håller, för en motor som havererar lär inte bli billig att återställa i körbart skick.

Då har man ytterligare fem år och c:a 5 500 (lugna) :mrgreen: mil till att njuta, innan man (i mitt fall )kommit upp i 10 000 mil. tack för det.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Jamterik » 2015-04-18/09:56

Snyggt!

Mycket bra! :D
"illegitimi non carborundum"
Användarvisningsbild
Jamterik
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-04-25/01:00

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Tobias » 2015-04-18/10:17

Trevligt! :-) Jag skaffade precis, nu behöver jag inte bry mig på ett år.

Har ni tittat något på premiesänkning för larm på hojen? Kikade precis och vill man parkera ute kostar det iaf mig 1100:- mot om jag kan ha den inlåst.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-18/16:10

Jag funderar på att rikta kritik mot, att maskinskadeförsäkringen inte täcker 20 000 mil, men det är väl bäst att låta bli. Någon kan ju tro, att jag menar allvar. ;-)
Snyggt jobbat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Erik Mårtensson » 2015-04-18/16:23

Kanon, den blir bra bättre och bättre :-)

Dock är jag nyfiken på formuleringen:
"- Självriskkontot slopas då det visat sig vara kontraproduktivt. Intjänad självriskbonus kvarstår dock."

Vad menas med kontraproduktivt i detta fall? Jag tycker själva principen är tilltalande.
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Roger Gross » 2015-04-18/16:36

Erik Mårtensson skrev:Kanon, den blir bra bättre och bättre :-)

Dock är jag nyfiken på formuleringen:
"- Självriskkontot slopas då det visat sig vara kontraproduktivt. Intjänad självriskbonus kvarstår dock."

Vad menas med kontraproduktivt i detta fall? Jag tycker själva principen är tilltalande.


Hej Erik,
FÖR låg självriskkostnad påverkar aktsamheten - "det kostar ju ändå nästan inget..."
Det är trots allt den totala skadekostnaden som avgör premienivån.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-18/20:27

Verkligen jättebra!
Möjlighet till 8 års maskinskadeförsäkring höjer andrahandsvärdet.
Gott jobbat!
Tack för ert engagemang!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Benny Hansson » 2015-04-19/16:52

Roger Gross skrev:Hej Erik,
FÖR låg självriskkostnad påverkar aktsamheten - "det kostar ju ändå nästan inget..."
Det är trots allt den totala skadekostnaden som avgör premienivån.
Mvh,
Roger G



Njää det kan jag nog inte hålla med om faktiskt. Vem vill riskera att skada sin bike genom oaktsamhet?
Det innebär ju pappersarbete, verkstad osv i onödan. Även om det är 0 självrisk så skulle
i allafall jag inte vilja vara av med cykeln på verkstan och inte kunna köra. Jag tror att alla
i denna klubben hanterar sina pärlor med största omtankte och det tror nog Svedea också.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-04-19/17:06

Det tror jag också, Benny - däremot kan det nog vara så, att man gärna låter försäkringen stå för även ganska små skador, om man har låg självrisk (kan ju faktiskt bli 0 kr med hittillsvarande självriskkonto).
Med lite högre självrisk kan man sänka sin premie, och kanske fixa småskador själv till en betydligt lägre kostnad än om det görs på verkstad.
Det lär ju vara så, att 25% av alla "singelolyckor" med MC i själva verket sker med stillastående eller parkerad hoj, och kan försäkringsbolaget slippa betala ersättning för många av de skadorna (genom att självrisken är högre än reparationskostnaden) kan man givetvis sänka premien ganska rejält.
Allra bäst är såklart om hojarna aldrig välter - både för ägare och försäkringsbolag.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-19/17:53

Ligger mycket i det. Mitt enda försäkringsärende hittills orsakades just av ett fall i stillastående. 2006 tog kompisen och jag en paus mellan Prag och Brno. Det jag trodde var asfalt var någon sorts oljegrus, som i den drygt 30-gradiga värmen fått konsistens á la kall sirap. Alltså stod Prillan på sidostödet så länge, att jag hann ta av hjälmen och vända ryggen till. Då hörde jag kompisen hojta till och trodde, att hjälmen fallit av cykeln - men där låg hela hojen.
Enligt Murphy's lag slog en av de två kylarna i ett något uppstickande brunnslock, och resultatet stod klart tämligen omgående efter avfärd: En dusch med kylarvätska vid gaspådrag, och strax därefter en temperaturstegring över normalvärdet. Det var bara att köra åt sidan och ringa bärgare.

Efter en oplanerad hotellnatt i Jihlava blev det nästa dag reparation i Brno. Bilsport & MC reglerade skadan, bärgningen och det oplanerade boendet till min fulla belåtenhet - men det hade varit trevligare att inte ha tappat hojen alls.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav MichaelWa » 2015-04-23/18:35

Har iomed denna utveckling XL (Tillägsförsäkringen) upphört att ingå??

2014 Villkor:
XL är ett tillägg som alltid ingår i BMW klubbförsäkring och gäller för förare och passagerare.

2015 Villkor:
XL är ett tillägg som går att teckna till halv- eller helförsäkrad motorcykel och gäller för förare och passagerare.

Tolkar jag det hela rätt att detta nu inte längre ingår i klubbförsäkringen?
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Roger Gross » 2015-04-24/11:22

MichaelWa skrev:Har iomed denna utveckling XL (Tillägsförsäkringen) upphört att ingå??

2014 Villkor:
XL är ett tillägg som alltid ingår i BMW klubbförsäkring och gäller för förare och passagerare.

2015 Villkor:
XL är ett tillägg som går att teckna till halv- eller helförsäkrad motorcykel och gäller för förare och passagerare.

Tolkar jag det hela rätt att detta nu inte längre ingår i klubbförsäkringen?


Hej Michael,

Följande gäller:

BMW MC-klubbförsäkring
Man kan fortfarande välja Helförsäkring XL till samma premie som tidigare.

Dock är skillnaden att man på mångas önskemål har möjlighet att välja en lägre omfattning vilket tidigare inte gick.

Man kan således enligt eget behov välja:
* Trafikförsäkring
* Halvförsäkring
* Halvförsäkring + XL
* Helförsäkring
* Helförsäkring + XL (Denna var enda valet tidigare)



BMW MC-klubbförsäkring Classic
Samma som innan, det vill säga ALLTID Helförsäkring XL

Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2015-04-24/19:50

Mitt förslag till utveckling av klubbförsäkringen är att man skapar försäkringstillägg för de som ägnar sig åt långtouring till mer "udda" länder. Många som kör BMW reser långt och till länder där SWEDEA:s gröna kort inte gäller. Istället för att lösa specifika trafikförsäkringar vid gränskontrollen, skulle man kunna "gradera upp" försäkringen just det år man skall genomföra en speciell långresa.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-24/22:51

Behöver jag göra något aktivt val för att fortsatta med XL även efter förfallodagen eller får jag XL med automatik? (inser att borde ta detta med Svedda istället...)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav MichaelWa » 2015-04-25/05:25

Thomas Stadin skrev:Behöver jag göra något aktivt val för att fortsatta med XL även efter förfallodagen eller får jag XL med automatik? (inser att borde ta detta med Svedda istället...)


Jag köpte mig en helt ny mc och då var inte längre XL per auto med, dock både på mc:n som blev inbytes hoj och 2; a mc:n där fortsatte XL att rulla på utan val.
Var mest en slump att jag såg den inte längre var med vilket förvånade mig då just detta för mig var förknippat med klubbförsäkringen.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Roger Gross » 2015-04-25/06:09

MichaelWa skrev:
Thomas Stadin skrev:Behöver jag göra något aktivt val för att fortsatta med XL även efter förfallodagen eller får jag XL med automatik? (inser att borde ta detta med Svedda istället...)


Jag köpte mig en helt ny mc och då var inte längre XL per auto med, dock både på mc:n som blev inbytes hoj och 2; a mc:n där fortsatte XL att rulla på utan val.
Var mest en slump att jag såg den inte längre var med vilket förvånade mig då just detta för mig var förknippat med klubbförsäkringen.


Hej Thomas och Michael,
Som framgått har vi den 20/4 ändrat Klubbförsäkringen i en riktning önskad av många, dvs större flexibilitet och ökad valfrihet vad gäller försäkringsomfattning/premiestorlek.
Men "gammal" försäkring (a la Thomas S ovan) rullar vidare om man inte gör ett aktivt val via Svedeas Kundtjänst. XL-omfattningen fortsätter alltså.
Vid nyköpt mc (a la Michael ovan) tecknas Klubbförsäkringen via Svedeas Kundtjänst och då gör man valet av försäkringsomfattning.
I de fall en mc-säljare är inblandad i tecknandet av Klubbförsäkringen får man alltså se upp och bevaka sitt intresse.
Det är alltid svårt att få information att nå ut snabbt, men vi får hjälpas åt!
Eftersom de flesta årsförfallodagarna ligger nu vid inledningen av mc-säsongen, är det positivt att de som ännu inte valt Klubbförsäkringen ges möjligheten.
Klubbförsäkringens attraktivitet har definitivt ökat!
De som redan har valt Klubbförsäkringen kan genom kontakt med Svedeas Kundtjänst ändra försäkringsomfattning även under pågående försäkringsår.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-25/09:02

En reflektion utifrån Lars-Eriks inlägg ovan är, att det verkar konstigt, ifall Svedea över huvud taget inte vill försäkra hojar för resa i "högriskländer"! Detta behöver ju inte ha något alls att göra med klubbförsäkringen, utan den, som har en klubbförsäkring och vill åka "exotiskt", borde väl kunna teckna en tilläggsförsäkring just för detta - oberoende av klubbförsäkringen?

Detta bestämmer förstås Svedea, men ett nej från deras sida är ju inte direkt någon kundfångare! En sådan kund vänder sig rimligen till ett annat bolag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-27/15:58

Roger Gross skrev:
MichaelWa skrev:
Thomas Stadin skrev:Behöver jag göra något aktivt val för att fortsatta med XL även efter förfallodagen eller får jag XL med automatik? (inser att borde ta detta med Svedda istället...)


.."gammal" försäkring (a la Thomas S ovan) rullar vidare om man inte gör ett aktivt val via Svedeas Kundtjänst. XL-omfattningen fortsätter alltså.


Tummen upp! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Dennis Johansson » 2015-05-02/02:12

Låter bra det där...
Nu så skall man kanske se över sina försäkring till nästa år då och välja en annan och sänka premien ytterliggare.

Då hojen är en 2004 med 12400 mil på mätaren lär ju inte maskinskada gälla oavsett och varför då betala för det.
Har inte kollat i detta fallet, men ofta är skillnaden så liten att det knappt spelar någon roll mellan halv och hel försäkring. Om jag inte mins fel måste man ha både vagnskada och maskinskada + stöld och trafik. Inte bara vagnskada och stöld + trafik.
Det innebär väl att oavsett märke på mc så är antalet maskinskador så få att det knappt påverkar premien?

Köpte ju min GS runt 2007. Då lyckades IF införa sämre maskinskadeförsäkring till det året jag skulle teckna försäkring så min trillade utanför giltligheten genom att de sänkte åldern på mc tror jag det var.
Då var jag redigt förbannad...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-05-02/10:48

Dennis: Du betalar inte för maskinskada på en hoj som passerat åldersgränsen - då hojen blir 6 år (8 år med de nya villkoren i Klubbförsäkringen) sänks nämligen premien med den del som avser maskinskada.
Däremot har Du rätt i, att maskinskada inte går att välja/välja bort separat. Den ingår i "paketen" halv- och helförsäkring. Tidigare var helförsäkring XL enda valet för Klubbförsäkringen;
Nu har Du möjlighet att dels välja högre självrisk på vagnskademomentet, och därmed sänka premien en del, eller välja halv- eller enbart trafikförsäkring. XL-tillägget är också valbart, numera.
(Halvförsäkringen saknar vagnskademomentet, allt annat är med.)
För en "halvgammal" hoj som Din, kanske en högre självrisk kan vara att fundera på. För ännu äldre hojar, med lågt värde, kan halvförsäkring vara rätt val. Körs hojen dessutom bara hemmavid kan det räcka med trafikförsäkring.
Som sagt - vid varje årsförfallodag finns ju chansen att byta/ändra sin försäkring. Ta den chansen att välja det som passar just Dig bäst, det som var bäst för ett år sedan kanske inte är det idag!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-02/11:02

Och om Du och Roger lyckas fixa till allt, som gjort tidigare skribenter förbannade, skulle jag nog kunna anstränga mig och hitta något nytt att kritisera. Men det tänker jag inte göra. Ni har gjort - och gör - ett mycket bra jobb.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-05-02/11:30

Kovlingen skrev:När jag bestämmer mej för att försäkra något så lägger jag pengar på detta . Jag kan bli en
vinnare om olyckan skulle vara framme . Händer det inget är Försäkringsbolaget vinnaren .


Du är aldrig en vinnare, försäkringen är INTE att betrakta som en lottsedel!
Försäkringar är till för att minska den ekonomiska förlusten vid en skada, och i extremfall förhindra personliga ekonomiska katastrofer.
Vad gäller försäkringsbolag så är dom affärsdrivande, och inte bara kan utan ska tjäna pengar på sin verksamhet - annars lär dom inte ha de ekonomiska och andra resurser som krävs, för att hjälpa till när olyckan är framme.
Och försäkringsbolag "spelar" inte - de vet förbluffande väl vad de håller på med, och vilka risker de tar.
En väsentlig del i försäkringsbolagens verksamhet är att förebygga och minimera risker och skador - det tjänar bolagen på genom minskade kostnader, och vi försäkringstagare genom minskat besvär och minskade ekonomiska förluster vid skada, och i förlängningen lägre premier.

Vill Du diskutera detta sakernas tillstånd, startar Du förslagsvis en tråd i ämnet i OT-Forumet.

/// Gunnar Elmgren
Forum-moderator
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Kovlingen » 2015-05-02/11:47

Bror Gårdelöf skrev:Och om Du och Roger lyckas fixa till allt, som gjort tidigare skribenter förbannade, skulle jag nog kunna anstränga mig och hitta något nytt att kritisera. Men det tänker jag inte göra. Ni har gjort - och gör - ett mycket bra jobb.

Det var väl troligen/kanske mej du menade men även jag tycker att de gör ett bra jobb .
Att jag skulle ha varit förbannad känner jag inte till . :shock:
Tycker lite ibland :? :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-02/15:08

Nej, jag menade ingen särskild. (I den mån någon tar åt sig, är det den resandes ensak.) Jag har bara konstaterat, att klubbförsäkringen är ett lysande exempel på, att alla inte blir nöjda - men att en mycket stor majoritet är mycket nöjd.
Det räcker (mycket) långt.

Redan drottning Kristina konstaterade: "Den, som vill vara vän med alla, blir vän med ingen" - och en amerikansk variant är
"If you're trying to please everyone, someone's not gonna like it".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav DaK » 2015-05-02/20:00

Gunnar Elmgren skrev: Du betalar inte för maskinskada på en hoj som passerat åldersgränsen - då hojen blir 6 år (8 år med de nya villkoren i Klubbförsäkringen) sänks nämligen premien med den del som avser maskinskada.


Men om man passerar 10.000 mil före 8 år upphör maskinskadeförsäkringen att gälla utan att premien sänks :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Dennis Johansson » 2015-05-02/20:16

DaK skrev:
Gunnar Elmgren skrev: Du betalar inte för maskinskada på en hoj som passerat åldersgränsen - då hojen blir 6 år (8 år med de nya villkoren i Klubbförsäkringen) sänks nämligen premien med den del som avser maskinskada.


Men om man passerar 10.000 mil före 8 år upphör maskinskadeförsäkringen att gälla utan att premien sänks :!:


Intressant
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Max Mad » 2015-05-02/21:37

DaK skrev:
Gunnar Elmgren skrev: Du betalar inte för maskinskada på en hoj som passerat åldersgränsen - då hojen blir 6 år (8 år med de nya villkoren i Klubbförsäkringen) sänks nämligen premien med den del som avser maskinskada.


Men om man passerar 10.000 mil före 8 år upphör maskinskadeförsäkringen att gälla utan att premien sänks :!:
Bra att veta. Då har jag i snitt 1100 mil per år de närmaste fem åren, så jag tror nog jag skall klara mig igenom nålsögat (om jag inte får för mig att sticka iväg på en längre tur under de närmaste fem åren, som sagt :?).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Roger Gross » 2015-05-02/22:21

DaK skrev:
Gunnar Elmgren skrev: Du betalar inte för maskinskada på en hoj som passerat åldersgränsen - då hojen blir 6 år (8 år med de nya villkoren i Klubbförsäkringen) sänks nämligen premien med den del som avser maskinskada.


Men om man passerar 10.000 mil före 8 år upphör maskinskadeförsäkringen att gälla utan att premien sänks :!:


Hej Dag Andersson,
Det är som du säger, premien sänks efter 8 år även om maskinskadeförsäkringen upphört tidigare p g a att milgränsen passerats. Men du har heller inte fått någon ökad premie under alla år du kört "för mycket", dvs flera mil än vad som finns i beräkningsgrunden. Flera mil/år innebär naturligtvis en ökad riskexponering.
Försäkringar är en solidaritetsfråga - vi betalar in till en pott ur vilken den som har otur får ekonomiskt stöd. Fullständig millimeterrättvisa finns inte i sammanhanget. Premien sätts efter en risk/skadekostnadskalkylering. Omkalkylering pågår ständigt baserad på verkligt skadekostnadsutfall.
Men en sak är helt entydig: Högre skadekostnader ger högre premier - lägre skadekostnader ger lägre premier. Och här har vi alla i försäkringskollektivet ett ansvar att hjälpa till.
Bra också om vi fokuserar på rätt saker - kostnaden att reparera hojar som av olika anledningar välter när de är stillastående är helt klart onödigt hög. Faktiskt flera gånger högre än maskinskadekostnaderna! :evil:
Till sist: Det är inga andra än vi i försäkringskollektivet som betala de försäkringsskador vi orsakar.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Olof Eriksson » 2015-05-03/10:23

Det här med att tappa sin hoj i stilla stående har jag ett bra recept på. Montera krachbåge/krach puckar. Funkar utmärkt (fråga inte hur jag vet :? ).
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Max Mad » 2015-05-03/10:30

Olof Eriksson skrev:Det här med att tappa sin hoj i stilla stående har jag ett bra recept på. Montera krachbåge/krach puckar. Funkar utmärkt (fråga inte hur jag vet :? ).
:lol: :lol: :lol::
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-03/13:12

Fantastiskt! Menar Du, att man inte tappar hojen, om man monterar nämnda doningar? ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Olof Eriksson » 2015-05-03/13:22

Bror Gårdelöf skrev:Fantastiskt! Menar Du, att man inte tappar hojen, om man monterar nämnda doningar? ;-)

Tyvärr så tappar man sin mc ändå. Men mha av en burk svart blank färg så synns det inte.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-03/13:34

Där kan finnas något att förhandla med Svedea om! Påmonterade kraschbågar, -puckar etc => lägre premie. Företaget har ju gått ut med en kampanj om, hur stor del av skadekostnaderna som orsakas av, att hojar tappas. Om kraschbågar och -puckar avsevärt reducerar skadorna, och ägaren själv bekostar och åtgärdar det, som händer med nämnda bågar och puckar, borde det ge utslag i bolagets kostnader.
(Jag har inget personligt intresse här, för en K 1200 RS skulle nog se rätt egendomlig ut med kraschbågar!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-05-03/18:18

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-03/19:19

Verkar mera handla om sirenhållare än kraschbåge! Hur som helt imponerar inte estetiken - och förmodligen inte heller aerodynamiken(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav neutral » 2015-05-03/20:35

Ibland undrar jag om inte allt metallskrot vi GS-ägare skruvar på våra redan tunga hojar är starkt bidragande till att vi tappar dem ibland. :?
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Klubbförsäkringen utvecklas...

Inläggav Thomas Stadin » 2015-05-04/10:14

neutral skrev:Ibland undrar jag om inte allt metallskrot vi GS-ägare skruvar på våra redan tunga hojar är starkt bidragande till att vi tappar dem ibland. :?


En tung mc faller tungt...
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst