Årsträffens kostnadsnivå

Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav ivan@p-1.se » 2015-05-07/17:22

Hej Alla i månades Bumsen finns en insändare om att man tycker att kostnaden för årsträffen skenar och lägger därför följdaktligen in ett önskemål om en annan träffprofil med billagare och enklare träffar av typen GS-Meeting. Dvs tält eller liknande. Vad säger medlemmarna om det. Har våra årsträffar blivit för dyra? Om så vad skall vi göra istället?

Ivan
ivan@p-1.se
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-04-23/20:16

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Marie » 2015-05-07/19:51

Jag har väl i tio års tid (den tid jag varit medlem) tyckt att hela arrangemanget är både för påkostat och överdyrt, men det har jag inte velat torgföra eftersom jag tror att väldigt många vill ha det på nuvarande vis. Men eftersom du ställer frågan så svarar jag. För min del tycker jag att man får alldeles för lite för den stora kostnad det innebär. Jag är hellre några veckor längre tid i Alperna för de pengarna.

För övrigt är jag en varm anhängare av Gunnar Elmgrens förslag att dela på årsträffen och årsmötet, så att årsmötet hamnar tidigare på året, dvs en rimligare tidpunkt m.a.p. verksamhetsåret. Det bär dessutom helt klart emot att komma på ett årsmöte som är inflätat i årsträffen, när man inte vill lägga pengarna på att delta i årsträffen. Men eftersom årsmötet nu ligger som det gör, lär det vara svårt att få en majoritet på årsmötet att röstra för en ändring då de som åker på årsträffen idag säkert är nöjda med nuvarande ordning.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Fredrik J » 2015-05-07/20:05

Jag tycker att precis det upplägget som är verkar förträffligt, man själv kan välja om man vill tälta, bo på hotell eller ordna helt eget boende och bara betala för maten.

Utan att ha jättemycket att jämföra med, dock en del, så verkar det som att ni lyckats förhandla er till rätt bra priser.

Att separera årsmöte och träff är nog ingen dålig idé, man skulle ju då kunna korta träffen med en dag och på så sätt kapa kostnaden för den.

Att Marie tycker att allt är bättre söderut må så vara ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav SuperMek » 2015-05-07/20:18

Jag tillhör de som anser att prisnivån är för hög! 1300 bagis för att sova i eget tält på gräsmatta, vilket då förvisso inkluderar mat, är inte "prisvärt" och kan arrangeras på annat sätt. Bättre vore att matdetaljen inte bundlades ihop som idag, utan att den specificeras separat till innehåll och kostnad. Med den volymfördel detta arrangemang har bör ett bättre pris kunna avhandlas för medlemmarna, speciellt som arrangemanget hålls utanför turistsäsongen.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-07/20:26

Jag trivs förträffligt med nuvarande arrangemang. Det har bara ett fel: Man kan inte argumentera för det utan att framstå som egoistisk!

En sak står dock helt klar: Om träffen mer eller mindre skulle innebära krav på tältläger och stormkök, alternativt boende i "sovsal", skulle jag INTE delta. De, som gillar den sortens arrangemang, har min fulla respekt, men det är inte längre min modell. För 30 år sedan hade det varit en annan sak, men numera föredrar jag en bekväm säng, mer utrymme och avskildhet. På det sättet stör inte mina snarkningar någon annan - och vice versa.

Nu är jag förstås partisk, men Söderköpingsmötet bör ha varit en bra modell. Där fanns allt från boende i eget hotellrum via campingstugor till tältmöjligheter inom några hundra meter från Söderköpings Brunn - men jag är fullt medveten om, att sådana möjligheter inte är lätta att hitta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav MichaelWa » 2015-05-07/21:13

Jag kommer inte själv åka på detta men kommer besöka/bo på samma hotell 2 veckor senare ihop med Corvette klubben och dess sommarmöte.

Om jag tittar vad Bmw klubben fått för pris då är det billigt att bo på Strand torsdag - söndag, undrar verkligen hur mycket 2 veckor senare kan göra på priset.........
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav HåkanH » 2015-05-07/21:52

Jag tycker också att det "lyxas på" alldeles för mycket, tänker speciellt på middagarna. Det borde vara möjligt att ha en lika trevlig träff under enklare former med billigare/enklare mat.
Tar mig själv och hustru som exempel!

Vi hade tänkt åka på årsträffen i år, eftersom min hustru gärna återbesöker Öland och dessutom gillar att
åka med som passagerare.
I vårt fall var det träffpaket 2 som var akuellt. Drar man bort matkostnaden (träffpkt 5), så är 2000 kronor
för att bo 2 nätter i ett dubbelrum med frukost inget att säga nåt om...det är billigt!
Nu fanns inga rum kvar, trots tidig anmälan (22 januari) och då hamnar man ju i ett helt annat läge!

Jag har bokat ett dubbelrum (med avbokningsmöjlighet) på annat håll i Borgholm.
Det som gör mig mycket tveksam att åka är kostnaden för maten.
Att promenera till Strand hotell och betala 1460 kr för att för att äta en enrättsmiddag på fredag och en trerättsmiddag (utan dryck har jag hört) på lördag. Så tillkommer 380 kr för att få äta frukost på samma
plats som övriga träffdeltagare....summa summarum 1840 kronor. :shock:
Alternativet att äta någon annanstans finns inte...då finns ju ingen anledning att åka dit ö. h.t!

Det är väldigt mycket pengar(i.a.f. för oss). Tror att många delar den uppfattningen även om jag, under
åren, förstått att det finns ett större antal medlemmar där pengar inte är "någon trång sektor".

Kanske dags för två årsträffar. :?
En för de som inte behöver bry sig vad det kostar och en för oss mindre bemedlade!
Senast redigerad av HåkanH 2015-05-07/22:13, redigerad totalt 1 gång.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav HåkanH » 2015-05-07/22:08

Bror Gårdelöf skrev:En sak står dock helt klar: Om träffen mer eller mindre skulle innebära krav på tältläger och stormkök, alternativt boende i "sovsal", skulle jag INTE delta. De, som gillar den sortens arrangemang, har min fulla respekt, men det är inte längre min modell. För 30 år sedan hade det varit en annan sak, men numera föredrar jag en bekväm säng, mer utrymme och avskildhet. På det sättet stör inte mina snarkningar någon annan - och vice versa.


Du behöver inte ta till ytterligheter helt åt andra hållet, Bror. Det finns nåt som heter "en gyllene medelväg"!
Jag vet, för jag är en (av två) som ordnar Kovlandsträffen.
Förra året serverades vi en riktigt fin lördagsmiddag för 100 kr(varmrätt, alkoholfri dryck, kaffe/kaka).
Enkelrum för 270 kr/natt....och vi hade riktigt trevligt!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Marie » 2015-05-07/22:48

Jo, det är ju på maten som det hamnar alltför stor kostnad. Boendet är ju också i lyxklass, där ligger nog B&B mera i min nivå. Tält är dock som bekant inte min grej, inte heller trangiakök, så det är inte extrembudgetnivån jag efterlyser heller.

HåkanH skrev:Du behöver inte ta till ytterligheter helt åt andra hållet, Bror. Det finns nåt som heter "en gyllene medelväg"!
Jag vet, för jag är en (av två) som ordnar Kovlandsträffen.
Förra året serverades vi en riktigt fin lördagsmiddag för 100 kr(varmrätt, alkoholfri dryck, kaffe/kaka).
Enkelrum för 270 kr/natt....och vi hade riktigt trevligt!


Det låter som en rimlig kostnadsnivå i mina öron. Det borde vara något för årsträffskommitén att lära av.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Magnus von Melen » 2015-05-08/07:19

Haha, "jag anar ugglor, som går kläder".
Håkan och Håkan som årsmötesgeneraler inom en snar framtid?? ;)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-08/07:38

HåkanH skrev:Du behöver inte ta till ytterligheter helt åt andra hållet, Bror. Det finns nåt som heter "en gyllene medelväg"!
Jag vet, för jag är en (av två) som ordnar Kovlandsträffen.

Det var mest, för att trådstarten innehöll ett alternativ modell GS-träffen. Jag upprepar inte texten här, utan Du kan vid behov gå tillbaka och läsa.
GS-träffens deltagare önskar jag all lycka, men det är inte mitt stuk.
Poängen i mitt resonemang är det önskvärda - och svåra! - i att erbjuda olika lösningar inom ett litet geografiskt område.
Du kan ha en poäng om de inte oväsentliga kostnaderna för maten. "Food(sic!) for thoughts" för styrelsens framtida arbete.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Max Mad » 2015-05-08/11:29

Jag är också av uppfattningen att kostnaden för årsträffen är i högsta laget, men eftersom det erbjuds möjligheten att få besöka Öland, (i mitt fall för andra gången, då jag bara varit där en gång tidigare över dan, och fick mersmak) sammantaget med att det sker inom BMW-klubbens regi (mitt första årsmöte) och det faktum att det är trettioårsjubileum, fällde avgörandet till att jag beslutade mig för att delta. Dessutom har mig veterligen svepningen inga fickor.

Tidigare år har jag avstått att delta, bara för att jag tycker att kostnadsläget har varit för högt. Själv tycker jag att kostnaden för ett årsmöte som ligger i paritet med vad Kovlandsträffen kommer att landa på, är en bra kompromiss. Varken för billigt, eller för dyrt.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Roger Gross » 2015-05-08/12:34

Man kan ha olika uppfattningar om vad klubbens Årsträff får kosta besökande medlemmar - ingen uppfattning är fel. Vi kan konstatera att förra årets träff i Söderköping var välarrangerad och uppskattad. Sannolikt har det bidragit till att Årsträffen i Borgholm får ett rekorddeltagande. Självfallet bidrar även mycket fina aktiviteter samt skicklig marknadsföring till succén. Niclas Elneus & Co har gjort ett strålande jobb!
Vad jag vill säga är att konceptet a la Söderköping och Borgholm sannolikt är ganska rätt och uppskattat! :o
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-05-08/13:45

Roger Gross skrev:Vad jag vill säga är att konceptet a la Söderköping och Borgholm sannolikt är ganska rätt och uppskattat! :o
//Roger G

Kanhända fel tråd för denna kommentar, men hur uppfattar ni att årsträffens kostnadsnivå inverkar på vilka som kommer till det viktiga årsmötet, som hela tiden behandlas styvmoderligt och som det vore en bisak till den (förvisso välbesökta och trevliga) årsträffen?
Delta gärna i debatten i tråden om årsmötets former:
viewtopic.php?f=8&t=22805
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Max Mad » 2015-05-08/14:03

Gunnar Elmgren skrev:
Roger Gross skrev:Vad jag vill säga är att konceptet a la Söderköping och Borgholm sannolikt är ganska rätt och uppskattat! :o
//Roger G

Kanhända fel tråd för denna kommentar, men hur uppfattar ni att årsträffens kostnadsnivå inverkar på vilka som kommer till det viktiga årsmötet, som hela tiden behandlas styvmoderligt och som det vore en bisak till den (förvisso välbesökta och trevliga) årsträffen?
Delta gärna i debatten i tråden om årsmötets former:
viewtopic.php?f=8&t=22805
För att svara på din fråga, går jag in i tråden du länkar till.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav HåkanH » 2015-05-08/15:15

Marie skrev:Det låter som en rimlig kostnadsnivå i mina öron. Det borde vara något för årsträffskommitén att lära av.
Tony Johansson skrev:Tidigare år har jag avstått att delta, bara för att jag tycker att kostnadsläget har varit för högt. Själv tycker jag att kostnaden för ett årsmöte som ligger i paritet med vad Kovlandsträffen kommer att landa på, är en bra kompromiss. Varken för billigt, eller för dyrt.

I ärlighetens namn måste jag säga att det attraktiva kostnadsläget för Kovlandsträffen och IRL-träffen i
Tärnsjö för den delen, inte går att jämföra med att arrangera en årsträff/årsmöte för 3-400 personer.
Det är irrelevant och direkt felaktigt!
Kovlandsträffen kan hantera endast en bråkdel av detta antal människor.

Att hitta platser, till en billigare peng, där så många kan få tak över huvudet och i övrigt acceptabla
förhållanden är sannerligen inte enkelt...en mycket svår uppgift!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Roger Gross » 2015-05-08/15:55

HåkanH skrev:
Marie skrev:Det låter som en rimlig kostnadsnivå i mina öron. Det borde vara något för årsträffskommitén att lära av.
Tony Johansson skrev:Tidigare år har jag avstått att delta, bara för att jag tycker att kostnadsläget har varit för högt. Själv tycker jag att kostnaden för ett årsmöte som ligger i paritet med vad Kovlandsträffen kommer att landa på, är en bra kompromiss. Varken för billigt, eller för dyrt.

I ärlighetens namn måste jag säga att det attraktiva kostnadsläget för Kovlandsträffen och IRL-träffen i
Tärnsjö för den delen, inte går att jämföra med att arrangera en årsträff/årsmöte för 3-400 personer.
Det är irrelevant och direkt felaktigt!
Kovlandsträffen kan hantera endast en bråkdel av detta antal människor.

Att hitta platser, till en billigare peng, där så många kan få tak över huvudet och i övrigt acceptabla
förhållanden är sannerligen inte enkelt...en mycket svår uppgift!


Tack för de orden, Håkan - tyder på viss insikt... ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Håkan » 2015-05-08/16:12

Jag kan intyga att få ihop kostnadsbiten och göra alla (flertalet) nöjda är en mycket svår ekvation...

Vi var en grupp i D5 som arrangerade årsmöte/årsträff 2006. Valde en plats med hyggligt billigt boende, Herrfallets fritids och konferensanläggning. http://www.herrfallet.se/hn/asp/sidor/index.asp

Det som stod till buds där då var campingstugor eller hyra husvagn, samt eget tält.
Stugorna var 6-bäddars eller 2-bäddars.
Fler personer efterfrågade enkelrum, vi hänvisade till 2-bäddsstuga, som i och för sig inte var speciellt dyr att hyra själv, men saknade toalett och dusch, det fanns i en ekonomibyggnad............
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-05-08/16:43

Årstreffet er ikke for dyrt!

Årstreffet er et stort arrangement som noen legger store ressurser ned for å arrangere, der det finnes "luksus" og lavprisalternativer. Take it or leave it. Tilnærmet gratis blir det ikke.

Hva er poenget med å reise på treff om man skal sitte i sitt eget telt og lage mat på egen primus og bare dukke ut av teltet når det går noen forbi som man kan skåle med med sitt medbragte boksøl? Poenget med treff er vel nettopp å treffes?

Suksessen målt i deltagerantall de siste årene sier vel sitt, man har truffet målgruppen. Så finnes det andre treff som kanskje passer andre bedre, GS-treffet og Kovlandstreffet er nevnt, det finnes sikkert fler.

Og finner man ikke treff som passer, arranger et selv, noen blir sikkert glad og kommer.

"Ask not what you Country can do for you, ask what you can do for your Country!" (John F. Kennedy)
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-08/17:01

Bra skrivet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-05-08/17:08

Kostnadsnivå, ambitionsnivå, upplägg och innehåll på Årsträffen attraherar uppenbart många medlemmar, så att konceptet är lyckat står utom allt tvivel.
Däremot finns det säkert minst lika många medlemmar, som hellre lägger sina pengar på hoj/hojåkning än på bekvämt boende och god mat i glada vänners lag - vi är tack och lov olika, och har olika prioriteringar, intressen och ekonomiska möjligheter.
Detta för med sig, att de medlemmar som föredrar andra aktivitetsformer - enklare träffar kanske, evenemang/turer med färre deltagare, eller dag/helgturer utan övernattning - inte kommer på Årsträffen, och därmed inte heller på årsmötet.
Ett utestängande av många medlemmar från årsmötet, i praktiken.
Och så finns det ganska många, som gärna deltar i Årsträffen men egentligen inte bryr sig om årsmötet.
Jag tror både Årsträff och årsmöte skulle vinna på en "skilsmässa" - årsmöte tidigt på året (senast i mars) på plats som är lättillgänglig för de flesta med bil/tåg/flyg/buss, och Årsträff enligt "traditionen" på trevlig plats, olika varje år, under MC-högsäsong.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-08/17:23

Gunnar Elmgren skrev:Jag tror både Årsträff och årsmöte skulle vinna på en "skilsmässa" - årsmöte tidigt på året (senast i mars) på plats som är lättillgänglig för de flesta med bil/tåg/flyg/buss, och Årsträff enligt "traditionen" på trevlig plats, olika varje år, under MC-högsäsong.

Där tror jag tvärt om - åtminstone såtillvida, att deltagarantalet på årsmötet inte skulle bli större, om det arrangerades helt separat. Själv skulle jag förmodligen inte åka på ett sådant möte, såvida jag inte var styrelseledamot (vilket jag ju nominerats till inför mötet i Borgholm, därav resonemanget ;-)).

Både Du och jag tror - och vi kan väl nöja oss med att konstatera, att i denna fråga tror vi olika.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-05-08/17:32

Det stämmer, Bror - vi [i]tror]/i] något, båda två.
Och jag tror faktiskt som Du - med separat årsmöte skulle troligen deltagarantalet på årsmötet minska något.
Däremot skulle de som faktiskt kommer, vara engagerade och aktiva - inte bara milt ointresserade "alibi-deltagare" som pliktskyldigast deltar för skams skull, när man ändå är där.
Jag tror alltså, att årsmötet skulle få något färre deltagare, men väsentligt högre kvalitet. Till fromma för alla medlemmar - både de engagerade och aktiva, och de som är nöjda med de beslut de engagerade kommer fram till!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-08/17:37

Du kan ha rätt i det. Dilemmat igen:
Många deltagare på årsmötet = förhoppningsvis mer representativ förankring?
Eller få men engagerade?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav HåkanH » 2015-05-08/17:45

Bror Gårdelöf skrev:Där tror jag tvärt om - åtminstone såtillvida, att deltagarantalet på årsmötet inte skulle bli större, om det arrangerades helt separat.

Skulle det göra något då?
Inte direkt någon försämring, anser jag. Då skulle de som gör sig omaket att komma, tillföra mer till mötet. Dessutom har man inte deltagit på årsmötet, så ska man då inte heller klaga på vad som beslutats.
Man har liksom "inte den rätten" m.a.o.

PS. Ser att Gunnar skrivit ungefär samma sak men det får stå kvar!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-08/18:04

No argument.

Högt deltagarantal på årsmötet är av tradition en "självklar önskvärdhet" - även om resultatet som regel blir magert.
Det går att tänka i andra banor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Fredric Fredricson » 2015-05-10/02:02

Bror Gårdelöf skrev:No argument.

Högt deltagarantal på årsmötet är av tradition en "självklar önskvärdhet" - även om resultatet som regel blir magert.
Det går att tänka i andra banor.

Jag vet inte hur stor skillnad det egentligen skulle vara med istället för runt 5% av medlemmarna på årsmötet, som idag, 4% eller kanske 3%?
Om man inte gillar hur klubben sköts så röstar man väl "med fötterna" och så länge styrelsen och valberedningen ser som sitt mål att öka medlemsantalet så borde detta ge oss en styrelse som vi anser gör ett bra jobb (för nån definition på "bra jobb").
Risken med låga deltagarantal på årsmöten är att klubben blir utsatt för en kupp och en styrelse väljs in som har andra planer än klubbens bästa, men den senaste stora stadgeändringen minskar risken för detta med krav på två (ordinarie??) årsmöten för stadgeändringar.

Fast viss finns det väl nån "lägsta hygiennivå" på deltagarantalet på årsmötet, men vad den är vill jag inte spekulera i.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav BrooklynS » 2015-05-10/07:52

Årsmöte har per definition inget minimiantal för beslutsfähighet då det är föreningens högsta organ.

Men visst finns det ett problem i att en relativt liten andel åker på årsmötena, och dessutom oftast samma lilla andel. Det är bara det att det är ytterst svårt att lösa med mindre än att närvaro och röstning kan ordnas via tex Skype.
Som det är nu är man i princip tvungen att förlägga årsmöten och träffar där "flest" kommer, vilken innebär att Norrland i de flesta fall blir utan representation.

För den som inte tror det, prova att förlägga årsmötet i tex Gällivare eller Storuman och se hur många som kommer och varifrån.
En klubb som avser att vara landsomfattande kommer alltid att ha problemet att Sthlm anses som rikets norra utpost och "spridning" sker inom Götaland och de sydligare delarna av Svealand.
Det är inget nytt fenomen, så är det i alla bilklubbar jag varit medlem i - men visst är det TRIST att det hela tiden skall kretsa kring den sydligaste tredjedelen av landet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-05-10/08:36

Att den geografiska fördelningen är "skev" på en Årsträff kan jag utan vidare leva med. Det löser man genom att ha den på olika platser olika år, och se till att den hamnar långt norrut ibland.
Att däremot årsmötet genom val av tid, plats och form (läs kostnadsnivå!) mer eller mindre utesluter många - i princip engagerade och intresserade - medlemmar, är däremot ett problem.
Internet-baserade årsmöten är en möjlighet,, som kräver omfattande ändringar i klubbens stadgar och struktur för att fungera bra. Tror nog det är lösningen på sikt, men det tar tid att komma dit.
Tills dess får vi hitta andra modeller - jag tror som sagt på tanken att "befria" Årsträffen från att ha ett årsmöte som tvingande inslag, så kan man variera sig mycket mer, och slipper vara låst av tidpunkt, kapacitet att ta emot "alla" och att kostnadsnivån kan vara ett problem.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav SuperMek » 2015-05-10/09:10

Tillbaka till ämnet, årsträffens kostnadsnivå:

Det handlar inte om att finna en asketisk nivå på kostnadsläget, utan en skälig kostnadsnivå i förhållande till vad som erbjuds. Här är det inte ytterligheter som behöver vara alternativen, lyxhotell med gourmetmiddagar kontra tältande med trangiaköket i full fart, gärna med regnet strilandes i dagarna tre...

Att ha boendevarianter från tältande till rum i form av hotell är bra. Mat skall kunna erbjudas under dagarna. Alternativ till i förväg redovisad meny skall finnas. Kostnaden för dessa punkter skall vara skäliga.

Att hävda att årets utgåva av träff/möte är välbesökt och därför anse att kostnadsnivån är skälig är en felaktig slutsats. Som jag har redovisat tidigare i denna tråd anser jag att kostnadsnivån inte är skälig, men jag deltar i träffen. Fler personer har framfört samma tes. Och här finner vi trådskaparens fråga, vad anser vi om kostnadsnivån för träffen! Fråga har inte ställts om vare sig uppdelning av årsmöte/träff eller att alternativ till upplägget vi har för stunden i sin beskaffenhet är ett måste. Frågan är enkel: Är upplägget vi har idag kostnadsmässigt skäligt? Eller bör alternativ till kostnadsbilden eftersökas för kommande tillställningar?

Jag lever i en uppfattning att det är möjligt att erhålla dagens utbud av boende, mat och aktiviteter till en lägre kostnad. Kanske lite enklare boende, kanske lite enklare meny, men likväl samma trevliga träff/möte med aktiviteter. Jag tror det är möjligt och eftertraktansvärt av många.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Marie » 2015-05-10/14:28

SuperMek skrev:Jag lever i en uppfattning att det är möjligt att erhålla dagens utbud av boende, mat och aktiviteter till en lägre kostnad. Kanske lite enklare boende, kanske lite enklare meny, men likväl samma trevliga träff/möte med aktiviteter. Jag tror det är möjligt och eftertraktansvärt av många.


+1
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Max Mad » 2015-05-10/17:24

Marie skrev:
SuperMek skrev:Jag lever i en uppfattning att det är möjligt att erhålla dagens utbud av boende, mat och aktiviteter till en lägre kostnad. Kanske lite enklare boende, kanske lite enklare meny, men likväl samma trevliga träff/möte med aktiviteter. Jag tror det är möjligt och eftertraktansvärt av många.


+1
+1
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Fredric Fredricson » 2015-05-10/22:59

Jag gissar att det stora problemet är att allt arbeten inom klubben sker på ideell basis. Man har då begränsad tillgång till arbetskraft så man blir tvungen att förlita sig på hotell och konferansanläggningar där prisnivån kanske inte är vad man önskar.
En annan parameter är kanske att med ökad ålder följer såväl mindre tolerans för strapatser som tjockare plånbok så många föredrar en mjuk hotellsäng framför ett knöligt liggunderlag, även om det kostar (för dom som inte noterat är medelåldern i klubben ganska långt norr om 50).
Men visst vore det bra med ett trendbrott i den allt ökande kostnaden, speciellt om priset verkligen avskräcker folk från att åka, nåt som dock inte manifesterats i intresset för att delta.
Kanske kan, som jag tror nån föreslog, gänget bakom kovlingträffen ta och visa var skåpet skall stå när det blir dax för årsträff i den regionen.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Kovlingen » 2015-05-11/15:49

Fredric Fredricson skrev: Man har då begränsad tillgång till arbetskraft så man blir tvungen att förlita sig på hotell och konferansanläggningar där prisnivån kanske inte är vad man önskar.

En annan parameter är kanske att med ökad ålder följer såväl mindre tolerans för strapatser som tjockare plånbok så många föredrar en mjuk hotellsäng framför ett knöligt liggunderlag, även om det kostar (för dom som inte noterat är medelåldern i klubben ganska långt norr om 50).

Ett hotell som får in 2- 300 gäster en helg borde vara lyhörd för önskemål och prissättning .
Sedan är det bara att lista kraven och vill de sälja eller inte sälja är frågan .

Det klagas att det är så få yngre som deltar i detta (träff och möte) men som man bäddar får man ligga .
Vill man bo flerstjärnigt så kostar det och är kanske inte alltid vad de yngre siktar efter .
Själv siktar jag främst på att umgås med träffdeltagarna . Detta är prio .
Sover gott brukar jag göra och mat fixar sej alltid :D

Det var bara lite mer funderingar ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Roger Gross » 2015-05-11/18:10

Kovlingen skrev den 7/5 apropå kostnadsnivån:

Mer funderingar ;)
1: Kostnader är nog inte det största problemet ( som jag tror att Nascarstallet sa om Öhlindämparna ) :mrgreen:

:o (Finns kanske två Kovlingen!?!) ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Kovlingen » 2015-05-11/19:16

:D :? :lol:
Ibland klär min kompis ut sej :shock:
Forumtrollet.jpg
Forumtrollet.jpg (14.59 KiB) Visad 22358 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Lars Levén » 2015-05-11/21:55

Intressant diskussion. Vi får se vilket upplägg som går att få till 2016. Ambitionsnivån (och därmed kravet på möjlig anläggning) är minst 400 deltagare. Själv är jag ytterst ansvarig för arrangemanget i styrelsen och lyssnar noga på alla förslag. Vi kommer dock inte kunna dela på Årsträff och Årsmöte redan till nästa år, tanken är dock intressant och tål att diskuteras.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Fredric Fredricson » 2015-05-12/23:30

Kovlingen skrev:Ett hotell som får in 2- 300 gäster en helg borde vara lyhörd för önskemål och prissättning .
Sedan är det bara att lista kraven och vill de sälja eller inte sälja är frågan .

Man kan tycka att det borde vara så men vad jag förstår, efter vad jag hört från folk som jobbar med årsträffen, stämmer inte riktigt verkligheten med den kartan.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Roger Gross » 2015-05-13/06:16

Fredric Fredricson skrev:
Kovlingen skrev:Ett hotell som får in 2- 300 gäster en helg borde vara lyhörd för önskemål och prissättning .
Sedan är det bara att lista kraven och vill de sälja eller inte sälja är frågan .

Man kan tycka att det borde vara så men vad jag förstår, efter vad jag hört från folk som jobbar med årsträffen, stämmer inte riktigt verkligheten med den kartan.

/Fredric


Hur menar du, Fredric...?? :o
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Lars Levén » 2015-05-13/19:08

Ribban är (minst) 400 deltagare vilket sållar en del agnar från vetet..
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Kovlingen » 2015-05-13/21:21

Vilka agnar är det som skall sållas bort ? :? Tydligen är det svårt att förhandla med
större hotell och då stiger kostnaden . Då blir det ju bara vetet som kommer på träffen :?
Det är troligen få hotell som klarar nästa steg 600 och nästa 700 osv . :shock:
Håller det på att spåra ur nu ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-05-13/21:59

Där har vi ytterligare ett argument för att separera Årsträff och årsmöte!
Årsmöten måste kunna ta emot alla medlemmar som önskar delta - därför behövs stor lokal, och möjligen också övernattningsmöjligheter för flertalet (fast inget hindrar väl att var och en får ordna det själv?).
En Årsträff utan vidhängande årsmöte kan utan problem ha ett begränsat deltagarantal. Blir efterfrågan för stor, finns ju faktiskt underlag för flera träffar, kanske en per region eller en i norr/öst och en i syd/väst.
Har man inte tvånget att kunna ta emot 400 deltagare, ökar utbudet av lämpliga ställen markant.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Kovlingen » 2015-05-14/08:15

Om vi tar träffen skulle man kunna ha en försommarträff lite söderut och
och en sensommarträff lite längre norrut . Går då att välja den ena eller den andra
alt. båda . Träffar är ju riktigt roliga :)

Ang. Mötet .
Funderar på om representanter för olika distrikt skulle kunna föra folkets talan .
Mindre lokala möten där det kan röstas och göras klart klart .
Sedan träffas de och redogör sina resultat . De som vill närvara skall även ges den
möjligheten men då via helt egen planering .
Borde kunna fungera men jag är lite osäker . ( rättare sagt mycket osäker )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Olof Eriksson » 2015-05-14/08:16

Tex blir det i Sundsvall någongång i framtiden. Så kan tex enbart Södraberget ta detta Kovlingen. Men där kan man Campa på kommunens anläggning bredvid. Säkerligen till rimlig peng. Och där borde det enkelt gå att välja middag via trangia i stället för bankett och ansluta till puben för en öl eller två.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Kovlingen » 2015-09-01/11:54

Fredric Fredricson skrev: (för dom som inte noterat är medelåldern i klubben ganska långt norr om 50).

Jag tror att jag bor uppe i medelåldern :? Men vart ligger "50" :? :shock: Vem vet ? ? ;)

Botaniserat lite i forumet och funderar på om det har hänt något mer om detta
med kostnadsnivå , datum för träffen osv. i framtiden ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Årsträffens kostnadsnivå

Inläggav Niclas Elneus » 2015-09-04/00:10

Hej,

Arbetsgruppen för Årsträff Skaraborg med Peter A och Lasse i spetsen jobbar för fullt med planeringen.

Platsen blir som tidigare annonserat på Billingehus i Skövde och det kommer att gå av stapeln torsdag-måndag under nationaldagshelgen i juni 2016.

Mer info kommer från arrangörsgänget i väst senare i höst.
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst