Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-09/07:51

De av Er, som inte redan noterat den; Kika gärna på respektive distrikts sida, där trådrubriken finns
- eller här: http://www.bmwklubben.se/D9_Medeltidens ... tland_idag.
Notera att deadline för anmälan är 3 juli. Därefter får man hotellrum i mån av möjlighet.
Välkomna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Inläggav Niclas Elneus » 2015-05-18/00:45

Bror,

Pusha gärna för det i Facebook grupperna också. Många är inte inne och läser här på forumet
så ofta. Är det en större aktivitet där Ni vill locka deltagare från angränsande distrikt eller hela landet...
nyttja då även hemsidan och publicera aktiviteten inte bara på eget distrikts sida utan även på angränsande distrikt och kanske på samtliga distrikt om riksaktivitet.

I syd försöker vi när det är logiskt att korsposta våra aktiviteter på varandras distrikt när aktiviteten
är angränsande eller av annat skäl ska lyftas fram. Också ett bra tips. För att korsposta på hemsidan krävs lite extra rättigheter. Om Ni som DO inte fixar det så gör RO det åt Er.


//niclas
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-01/01:36

Då får vi hoppas, att RO gör det, för jag är inte aktiv på nylleboken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-22/10:34

Uppdatering: Det, som i skrivande stund står i inbjudan om söndag 6 september, stämmer inte längre - och kommer nog att inom kort ändras till nedanstående.

Efter söndagens frukost finns möjlighet att bese Klosterkyrkan inifrån. (Den är högst sannolikt stängd, när vi anländer kvällen före.) Kören övar inför mässan, så ta hänsyn. Akustiken är speciell - med 7 sekunders efterklang.

Kl 10.00 grenslar vi hojarna och åker till Bjälbo kyrka för en guidad visning. Dess torn byggdes alltså, när Birger jarl var barn, och det är rätt speciellt. Guidekostnaden är inte inräknad i hotellpriset, men den kommer att vara max. 50:- per person.

Därefter borde det vara lagom med lunch. Skänninge Stadshotell erbjuder helgbuffé för 169:-. De vill gärna, att vi ett par dagar i förväg meddelar åtminstone ungefär, hur många som vill ha lunch.
Slutsats: Meddela mig - via mail eller PM senast 3 september. (De klarar säkert av några oanmälda gäster, men det vore väl bra, om maten inte "tar slut halvvägs" i onödan?)

Detta innebär förstås också, att den, som inte vill bo på Klosterhotellet, kan lämna oss lördag kväll och dyka upp igen under söndagen senast 10.15 vid Bjälbo kyrka - utan andra utgifter än driftskostnaden för hojen, den lilla slanten till guiden och - om så önskas - lunchen i Skänninge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-30/19:03

En arbetskamrat och jag rekade rutten idag - för att se till, att inga omfattande vägarbeten etc pågick någonstans. Så var inte fallet. På köpet fick vi en underbar sväng, där solen sken, medan tröskning och plöjning pågick mest hela tiden längs vägen.
(Nej - inte vägen!)
Får vi sådant väder kommande helg, lär deltagarna få en fin dag - även bortsett från historien!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-09-07/11:39

Som de flesta vet, infriades förhoppningarna om fint väder under den gångna helgen definitivt inte! Trots det startade ett 20-tal ekipage enligt plan, varpå färden företogs i allt från duggregn till biltvätt! Vid klart väder brukar man se Omberg på ett par mils håll - efter Skänninge - men denna lördag var det bara svart där borta!
Dock inträffade det märkliga, att vid första paus - i Rök - var det mest duggregn, och under den andra - vid Ombergs sydsluttning - var det uppehåll och lite solspel neråt Visingsö! Därefter var det fortsatt uppehåll/duggregn ända till efter sista pausen vid Västra Väggar på Omberg - varpå det blev biltvätt igen, när vi närmade oss Vadstena!

Dagen därpå var det klass 1-varning för ovanligt mycket regn, men vi klarade oss fint från Vadstena till Bjälbo, och det var uppehåll efter lunchen i Skänninge! (Dock kan jag tänka mig, att de, som skulle till Stockholm, körde in i ovädret igen?)

När man tittade på nyheterna samma kväll och fick se, hur det varit bara sådär tio mil norrut, kom den paradoxala tanken, att vi hade tur med vädret! Det var annars inte den stående kommentaren under själva färden. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Inläggav wennborg » 2015-09-08/15:40

Tack för en fin tur och engagerat berättande Bror!
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-09-08/19:34

Tack själv. Det var ett rent (sic!) nöje.

Idag har jag t o m konstaterat, att cykeln inte ens är särskilt smutsig. Regnet måste ha sköljt bort lorten från asfalten!
Det har jag varit med om en gång tidigare. På väg till Lofoten 2008 körde två reskamrater och jag i intensivt regn från ett par mil söder om Borlänge till Sveg. Därefter klarnade det upp - och vid ankomsten till Kvarnsjö camping den kvällen upptäckte vi, att cyklarna var näst intill rena!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Inläggav wennborg » 2015-09-11/08:30

IMG_4363.jpg

Vid ett av dom få uppehållen. Bror berättar.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Inläggav Max Mad » 2015-09-11/10:39

Bror, jag är tveksam till att polisen godkänner dylik huvudbonad vid framförande av motorcykel :D ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Medeltidens Östergötland idag, 5 - 6 september

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-09-11/19:51

Du ser väl, att "hojen" är tämligen stationär?

Skämt åsido är en Stetsonhatt en alldeles utmärkt huvudbonad i regn. Till skillnad från exempelvis en keps eller en luva ser den till, att inget vatten rinner in i halslinningen. I princip har man ett litet paraply på huvudet. Är man sedan klädd i ett bra hojställ, blir man alltså inte blöt någonstans.
Yllefilten är häpnadsväckande motståndskraftig mot väta! Så länge man har hatten på huvudet, fungerar den som ett Gore-Tex-membran! Värmen från skallen håller fukten på utsidan.
Tar man däremot av hatten ett tag, blir den fuktig även på insidan (precis som ett Gore-Tex-plagg), men efter en stunds uppvärmning på huvudet är den komfortabel igen.

En deltagare frågade, var i hela friden jag förvarade hatten, när jag körde. Svaret var: "I toppboxen", vilket fick honom att fälla följande kommentar: "Där föll mitt sista argument mot toppbox, för hatt är en bra huvudbonad."
Han hade fram till dess haft en del estetiska invändningar mot toppbox - en inställning som jag har all förståelse för, men jag har för länge sedan fallit för motargumentet, att toppboxen är en ytterligt praktisk tingest.
Nu köpte tydligen även han det argumentet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst