Redigering?

Redigering?

Inläggav Mimmi » 2015-05-24/23:52

Hej!

Varför kan jag inte längre redigera och ta bort ett inlägg? Är den funktionen borttagen, och i så fall varför?
Upptäcker nu att det tydligen går att göra det en stund, förr var det ingen sådan begränsning.
Lika dumt ändå, det kan vara motiverat att ta bort ett inlägg på grund av att saken inte längre är aktuell, eller ändra och redigera ett inlägg efter ett tag. Om inte annat för att rätta ett eventuellt språkfel, eller korrigera och lägga till en sakuppgift.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Redigering?

Inläggav Buster » 2015-05-25/11:39

Om man ändrar inlägg kan efterföljande svar bli märkliga.
Ändrar man bör det stå tydligt att det blivit ändrat och gärna även varför.

Har man evig möjlighet för korrigering kan det ju i extremfallet bli så att ifall nån tidigare aktiv blir sur och går in och ändrar samtliga sina inlägg till exempelvis en punkt så kan det ju bli en hel del skada.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Redigering?

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-05-25/12:31

Buster skrev:Om man ändrar inlägg kan efterföljande svar bli märkliga.
Ändrar man bör det stå tydligt att det blivit ändrat och gärna även varför.

Har man evig möjlighet för korrigering kan det ju i extremfallet bli så att ifall nån tidigare aktiv blir sur och går in och ändrar samtliga sina inlägg till exempelvis en punkt så kan det ju bli en hel del skada.


Buster

Du slår huvudet på spiken med detta inlägg.

Det är precis av denna anledning som vi har den funktionen. Vad som hände igår var att jag satte den till tre timmar vilket är korrigerat till tre dagar (dygn) nu. Det vill säga man kan ändra själv inom den perioden, sedan behöver man be en moderator om hjälp. Det kan ju alltid diskuteras om tre dagar skall göras kortare så att det inte uppstår det som Buster beskriver i första delen, att det ändras i texter efter att andra har kommenterat. Är det kritiskt att det påstående man gör står mot tidigare text är det alltid rekommenderat att använda citat-funktionen.

Detta är en standardfunktion i många forumprogramvaror, så även phpBB.

Vi har för övrigt haft en del "incidenter" där det har varit individer som farit fram ovarsamt med vår gemensamma skatt - foruminnehållet - precis som beskrivits i inlägget ovan.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Redigering?

Inläggav Mimmi » 2015-05-25/13:01

Hej!

Jag förstår de synpunkter du framför, Magnus. Jag håller också med om att det kan bli fel om man inte använder funktionen på rätt sätt.
Men jag tycker att även mina synpunkter och exempel på redigering bör beaktas. Exempelvis kanske jag i något sammanhang angett ett värde i PSI i stället för bar, eller ett åtdragningsmoment med värdet för Nm men betecknat som Ft.lb och då anser jag det vara synnerligen värdefullt att kunna korrigera detta.

Men det är bra att Du ändrat till tre dygn, jag hoppas att det skall räcka, och de gånger jag ändrat eller lagt till anger jag alltid orsak, dock ej om det enbart varit en rättelse av språkfel.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst