Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Niclas Elneus » 2015-06-01/13:17

Tips är nog att skaffa Facebook om man vill kunna följa med vad som händer i klubben avseende foton, filmer och media.

Utan FB så blir man ganska blind och missar en hel del kul och intressant media som aldrig syns på detta Forum. Så precis som Nils-Erik indikerar så är Facebook bästa kanalen om man vill få reda på vad som händer i klubben och i klubbens distrikt bland aktiva. Givetvis finns grundinformationen om aktiviteterna på hemsidan men eftersnack och en del mediamaterial hamnar oftast snabbast i våra Facebookgrupper och ibland på distrikternas fotogallerier på hemsidan.

Med vänlig hälsning,

Niclas
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Kovlingen » 2015-06-01/14:48

niceln skrev:Utan FB så blir man ganska blind och missar en hel del kul och intressant media
som aldrig syns på detta Forum.

Ska det bli så illa :shock: Då tar jag väl hojen och åker en sväng istället . :D
JAG tycker att hemsidan är det som skall gälla . Varför flytta över till FB :?
Tex. varför inte lägga in en länk direkt i forumet om bilder ligger på en server
långtbortistan . Nä istället får man veta att man ska skaffa FB

I nutid blir det ingen nyllebok . Vad framtiden har i sitt sköte är en annan sak :)

/ "Blinn-Anners" ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Årsträff Öland - Information till anmälda

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-06-01/15:32

Jag vägrar att installera flera Amerikanska spionprogram på min dator :evil:
Ni kan ha eran fake-bok.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Årsträff Öland - Information till anmälda

Inläggav Magnus von Melen » 2015-06-01/15:58

Vi kan sitta och morra här hur mycket vi vill. Förr än vi anar kommer Facebook förutsättas för att få till gång till det mesta i samhället. Står nog inte på innan det krävs för att få vara kund i bank eller få ut pension också ska ni se ;)

(Nä, jag har inget konto, så jag tillhör dom som inte finns och är rätt nöjd med det)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Årsträff Öland - Information till anmälda

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-01/17:07

Vad vi som föredrar hemsidan/Forumet tycker är tyvärr helt utan betydelse - det är redan idag betydligt fler som är aktiva på klubbens Facebook-grupper än här på Forumet, och vill klubben nå ut med sitt budskap är det bara att "gilla läget" och vara närvarande på Facebook.
Forumet har sina fördelar, Facebook har sina - båda behövs!
Den som inte vill vara med på Facebook slipper naturligtvis, men får samtidigt räkna med att missa en hel del information och möjligheter att nå ut.
Tror dock inte Facebook är den "slutliga lösningen" på något vis, det kommer förr eller senare något nytt som tar över - men tills dess är det ett måste för klubben att finnas på Facebook!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Årsträff Öland - Information till anmälda

Inläggav Kovlingen » 2015-06-01/17:36

Gunnar Elmgren skrev:1: "Vad vi som föredrar hemsidan/Forumet tycker är tyvärr helt utan betydelse"
2: "men tills dess är det ett måste för klubben att finnas på Facebook!"

1: Jag tycker att det är lite småtaskigt att inte som medlem skriva i klubbens forum
utan vända sej till andra media men det är ju fritt att välja . :(
2: Har undrat varför detta är ett "måste" :? Är jag ensam om detta ? :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Årsträff Öland - Information till anmälda

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-01/17:42

Kovlingen skrev:
Gunnar Elmgren skrev:1: "Vad vi som föredrar hemsidan/Forumet tycker är tyvärr helt utan betydelse"
2: "men tills dess är det ett måste för klubben att finnas på Facebook!"

1: Jag tycker att det är lite småtaskigt att inte som medlem skriva i klubbens forum
utan vända sej till andra media men det är ju fritt att välja . :(
2: Har undrat varför detta är ett "måste" :? Är jag ensam om detta ? :shock:


Jadu Kovling, det är ett mysterium hur folk kan vara så hänsynslösa att dom inte bryr sig om var Du vill läsa det dom skriver! Fast det funkar ju åt andra hållet också... dom som är med på Facebook men inte på Forumet kan inte läsa det Du skriver!

Och apropå "måste" - det finns såklart inget tvång för klubben att finnas på Facebook, men det är ett strategiskt beslut att klubben ska vara närvarande där stora delar av målgruppen finns (BMW MC-ägare och andra intresserade, medlemmar i klubben eller ej). Tror det ger en hel del medlemstillströmning, och det skapar många tillfällen till spontana aktiviteter och sammankomster!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Årsträff Öland - Information till anmälda

Inläggav Kovlingen » 2015-06-01/18:01

Gunnar Elmgren skrev:" dom som är med på Facebook men inte på Forumet kan inte läsa det Du skriver!"
"Tror det ger en hel del medlemstillströmning."

1: Kan ju vara en orsak att slippa läsa det jag skriver på forumet :? "Tänkte inte på dä" :o
2: Kan vara så men det är väl ett antagande .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Årsträff Öland - Information till anmälda

Inläggav Kapten Stofil » 2015-06-01/19:47



Ser trevligt ut :)
Fast buggigt program, det har jag nog av på jobbet ;)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Årsträff Öland - Information till anmälda

Inläggav Kapten Stofil » 2015-06-01/19:58

Gunnar Elmgren skrev:Vad vi som föredrar hemsidan/Forumet tycker är tyvärr helt utan betydelse - det är redan idag betydligt fler som är aktiva på klubbens Facebook-grupper än här på Forumet, och vill klubben nå ut med sitt budskap är det bara att "gilla läget" och vara närvarande på Facebook.
Forumet har sina fördelar, Facebook har sina - båda behövs!
Den som inte vill vara med på Facebook slipper naturligtvis, men får samtidigt räkna med att missa en hel del information och möjligheter att nå ut.
Tror dock inte Facebook är den "slutliga lösningen" på något vis, det kommer förr eller senare något nytt som tar över - men tills dess är det ett måste för klubben att finnas på Facebook!


Nylleboken har vissa fördelar, jag har den för att hålla kontakten med (gamla och nya) bekanta på ett enkelt sätt. Men jag måste säga att minst lika ofta som jag läser något trevligt blir jag förbannad på något annat. Både jag och en kompis tog timeout ett tag från Facebook eftersom vi bara blev besvikna och förbannade, i hennes fall på släkt, i mitt fall på bekanta till bekanta, som skrev korkade, inavlade, rasistiska, hatiska saker som vi inte kunde låta bli att ta illa vid oss av, jag hade svårt att låta bli att svara på dumheterna. Och Facebooks moderering fungerar inte heller, man tar bort bilder på ammande mödrar men släpper igenom allsköns åtalbar rasistisk dynga.

Jag hörde också ett intressant program på radio häromdagen som berättade att Facebook tydligen vill kapa åt sig nyhetsrapporteringen, genom att ge mediaföretag som går i partnerskap med dem en gräddfil till artiklar som publiceras direkt i våra nyhetsflöden. Fler och fler företag som försöker ta över allt mer av våra liv, inget jag gillar alls och det gör mig bekymrad för hur mina barn och barnbarn kommer att få det.

Förståsigpåare säger dessutom att ungdomen håller på att överge Facebook till förmån för något annat, så det kanske inte dröjer så länge innan den självdör och alla flyttar.

Och därmed ger jag tummen upp till rebeller som Kovlingen, och avslutar mitt totala OT-gnäll för den här gången.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Årsträff Öland - Information till anmälda

Inläggav SuperMek » 2015-06-01/21:09

Det bästa med nylleboken är alla filter som kan installeras i webbläsaren, som effektivt plockar bort all dynga som fb försöker pracka på en.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Årsträff Öland - Information till anmälda

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-01/21:14

Kapten Stofil skrev:Både jag och en kompis tog timeout ett tag från Facebook eftersom vi bara blev besvikna och förbannade, i hennes fall på släkt, i mitt fall på bekanta till bekanta, som skrev korkade, inavlade, rasistiska, hatiska saker som vi inte kunde låta bli att ta illa vid oss av, jag hade svårt att låta bli att svara på dumheterna. Och Facebooks moderering fungerar inte heller, man tar bort bilder på ammande mödrar men släpper igenom allsköns åtalbar rasistisk dynga.

Nog kan man bli upprörd ibland.... men man kan ju välja sina vänner - och välja bort, vilket jag gör så snart någon blir alltför påfrestande. Och faktum kvarstår - en stor del av BMW-klubbens "publik" föredrar Facebook, så vill man ha information, puffa för ett evenemang eller bara samla några kompisar för en kvällstur är klubbens olika FB-grupper väldigt effektiva.
En annan fördel FB har gentemot Forumet är, att det inte gör så mycket om det skrivs en massa ovidkommande fånigheter - vartefter nya inlägg skrivs, hamnar dravlet så lång ner att det inte syns.
Jag tycker Facebook är utmärkt för snabb, tillfällig information - sådant som är aktuellt idag men kanske inte nästa vecka. Och för allsköns "Off Topic", utvikningar och skämtsamma kommentarer, sådant som ibland tenderar att göra annars informativa Forum-trådar svårlästa.
Forumet å andra sidan är ett fantastiskt verktyg för nyttig information, som teknikfrågor, restips, klubbarrangemang eller köpes/säljesannonser - tack vare sökbarheten blir det en suverän kunskapsbank.

(För övrigt har jag ganska ofta hört synpunkter även på Forumet - det anses av många vara "stelt" och tråkigt, och några av oss beskylls ibland för att vara "högdragna viktigpettrar och besserwissrar" som förstör stämningen.)
Vi är alla olika; somliga föredrar Forumet, andra föredrar Facebook - och det är väl utmärkt att båda finns?
Valet är fritt. Väljer man bort det ena eller det andra får man leva med, att man missar en del!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Niclas Elneus » 2015-06-01/22:38

Det väckte en del inlägg ser jag. Och Gunnars inlägg stämmer precis med hur jag ser på det. Behöver inte alls vara något motsats förhållande mellan FB och Forumet. Forumet passar kanske bättre för det ni benämner OT på forumet. I Facebook grupperna blir sånt extra jobbigt då alla måste läsa alla inläggen från allaalla.

Idag skriver jag knappt några SMS längre. Det blir gruppmedlemmar via FB appen.

Som verktyg för att nå ut till aktiva mc kamrater i distrikt D11 så är hemsida, Facebook och e-post via medlemsregistret de viktigaste sätten att nå ut till medlemmarna i D11. I det sammanhanget fungerar inte forumet alls.

Som sagt båda kanalerna ska användas till det de är bäst för. Jag ville bara nämna att om man inte har Facebook så missar man ganska mycket kring vad som händer i klubben. Detta ser givetvis olika ut i olika distrikt.

Facebook kommer förmodligen att finnas kvar ett bra tag till och har stora fördelar som överväger nackdelarna.

Släpper detta nu. Det var mest menat som ett tips och inte som starten på en dialog om dess för/nackdelar kontra forumet.

Utveckling pågår. Det är få idag som skriver med gåspenna ;-)
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Kovlingen » 2015-06-02/08:40

niceln skrev:Som verktyg för att nå ut till aktiva mc kamrater i distrikt D11 så är hemsida, Facebook och e-post via medlemsregistret de viktigaste sätten att nå ut till medlemmarna i D11. I det sammanhanget fungerar inte forumet alls.

Är det inte bara att skriva info som du gjort i ursprungliga inlägget om årsträffen här på forumet ? :? :shock:
Jag tycker att det fungerar jättebra :)

Många funderingar blire' ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-06-02/08:45

niceln skrev:*SNIPP*
Utveckling pågår. Det är få idag som skriver med gåspenna ;-)


Va - men vaf_n, är det så, det måste vi starta en tråd om.

IOFS är ju det närmaste jag har varit gåspenna när jag tappade en marmeladsmörgås i tangentbordet men att man inte vet något brukar ju inte vara något stort hinder. :oops:

Med vänlig hälsning, Magnus@OT
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Kovlingen » 2015-06-02/08:56

"ASGARV" ! :D :D :D :D
Min kusin tappade groggen i tangentbordet . Blev o-bra ;)

Starta en tråd om gåsapennor du Magnus eller Marie kanske fixar det
som kanske är mer insatt i gässens levene och vedermödor :mrgreen: :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Peter Nordlund » 2015-06-02/11:02

Min 10-öres åsikt är att jag föredrar forumet, men använder FB sedan några år och det funkar ok, jag ogillar flera funktioner i FB och försöker vara aningen restriktiv där då det känns som 100% att det är skapat och drivet av enbart ekonomiska syften och inte för att tillhandahålla en bra produkt/tjänst.
men jag är inte alls emot sociala medium som fenomen och accepterar att FB är ett stort företag som vill och måste tjäna pengar, men ur ett kritiskt perspektiv tycker jag det är ganska mediokert.

Så jag är idag ganska ok med båda sakerna.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Kovlingen » 2015-06-02/11:18

Först skapar man en vara eller en tjänst . Sedan ser man till att alla blir beroende av den/det .
FB har lyckats med detta .
Blir mäkta förbenad när det är nyheter på TV: och efter att ha berättat att något hänt
så hänvisar man till andra media . När inte nyhetsprogram kan hålla sej från detta och
istället sköta det som dom ska , "förmedla nyheterna" tycker jag att det går för långt .
Istället sänder man repriser på detta hela dagen men det blir väl billigare .
Biter väl sej själv i svansen :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Buster » 2015-06-04/11:58

Något av det första man förvånas över när man träder in i FB-världen är att medelåldern är KLART högre där än man tidigare trodde...
Kanske är det så att barnen var där först och sen gick föräldrarna med för att ha koll på kidsen, och då drog de yngre vidare... och kvar blev de över 50...
Jag var med i knappt ett år, var motståndare i flera år men bla just detta med klubbens info gjorde att jag tog steget.
"Tyvärr" fick man då en del vänner där, ibland från folk man aldrig ens träffat... och av de man redan trodde sig känna fick man ibland en ny bild... detta med korkade inlägg, idiotiska bilder, rasism och förtal frodas där och tyvärr noterades att personer man känt i många år deltog i detta.
Många utan att ifrågasätta något alls... det varnades för hundtjuvar titt som tätt och massa annat man tidigare aldrig ens hört talas om.
Det kändes som om FB var en egen värld.

Inställningarna där är oändliga, men ibland svåra att hitta... och är man anonym där eller tackar nej till vänförfrågningar så kan det ibland orsaka tjafs irl.
Har man tex ett arbete där man är ganska så offentlig så vill man inte dela allt med alla, men tyvärr sprids ibland saker ändå... och man har ofta mycket svårt att hålla koll på vad som sprids/visas var.

Hela FB-världen är dessutom väldigt falsk och glättig, nästan lite som i villakvarteren där alla skall ha en fin yta och skryta om finast bil osv... men sen är alla otrogna med alla, skall begå självmord eller bara allmänna attention whores... typ...

Nä, man fick där se sidor av folk man aldrig kunde tro, man överöstes av trams och om man sållade så blev det ibland tjafs irl.

Att man sedan blev besviken på hur infon faktiskt spreds där är ytterligare en annan sak, tex då här med BMW-klubben... man måste saxa rätt hårt emellan forumet, hemsidan och FB för att få grepp om läget.
Ingen info fanns överallt, eller ens på ett ställe... man måste kolla på alla tre ställena.
Och visst, det går ju om man nu har massa tid och intresse för detta.
För egen del blev det dock motsatt effekt... kollade ingenstans och lade sen ner FB.

Men visst, man kanske ändrar sig... men ni utan behöver absolut inte känna att ni missar så värst mycket!
Livet lever man i verkligheten, inte på nätet.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-06-04/12:20

Tack Buster för ditt inlägg.
Det bekräftar min fördommar att det är mest töntskriverier på fake-bok.
Glad att jag fortfarande klarar mig utan FB.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Niclas Elneus » 2015-06-04/13:02

Håller med om en del men inte allt.

Ni missar en hel del om ni inte är med i Facebook på distriktsmivå! Ser givetvis olika ut i landets distrikt.

Men min uppfattning är att merparten som aktivt är med och kör hoj på våra aktiviteter (åtminstone i D11) också finns på FB. Sen finns givetvis vårt program på hemsidan så man klarar sig med det oftast.

Men lätt att missa spontanaktiviteter. Distriktsgrupperna på FB är ju inget tjöt forrum utan mer fokus på att hålla kontakt o koordinera körningar samt enkelt dela media dom kan vara intressant.

De problem ni räknar upp har vi inte på våra slutna FB forum som jag ser det.

Så missa inte FB grupperna i distrikten!!

Livet lever man i verkligheten men input till spontan planering och kontakt med kompisar i klubben underlättas kraftigt med FB.

//Niclas

P.S Just nu ligger 400+ foton till beskådan på klubbens centrala Facebook grupp från Årsträff Öland. D.S
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav malaurin » 2015-06-08/23:06

Fast om man kollar med ungdomar idag, så är det många som inte använder fb. Där är det istället twitter och instagram som gäller, så vi kanske inte ska dra för stora växlar på fbs nyttighet.
Jag tror på en kombo, forumet för frågor och svar och fb eller andra medier för mer social samvaro.

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk
R1150RT ’00
(F650GS '01)
(BMW R850R '03)
Saab 9-5 2,0 BioPower '00
Användarvisningsbild
malaurin
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-05-20/21:31
Ort: Partille

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-06-08/23:11

malaurin skrev:Fast om man kollar med ungdomar idag, så är det många som inte använder fb. Där är det istället twitter och instagram som gäller, så vi kanske inte ska dra för stora växlar på fbs nyttighet.
Jag tror på en kombo, forumet för frågor och svar och fb eller andra medier för mer social samvaro.

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk


Att folk använder de två som nämns här ovan är obegripligt då de kräver gödsel med fyrkanter och snabelan överallt. Så mycket att det skymmer och stör texten. Jag tycker det är jättetråkigt då text är vackert. Här är Facebook många resor bättre. Så en kombo av forumet och Facebook är min melodi och jag hoppas verkligen att vi slipper de andra två.

Instagram är dessutom odugligt för bilder då de inte går att förstora. Det är som att titta på gamla Instamatic-bilder. Och dessa tyckte väl ingen var särskilt bra.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Tomas S » 2015-06-10/14:10

Hej.
Jag är ny medlem i BMW-klubben och jag hittade hit genom att först vara medlem på facebook ( och sedan gå med i i själva klubben :D ), kan hålla med om att forumet känns lite stelbent i jämförelse.
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Kovlingen » 2015-06-12/15:59

Buster skrev:Kanske är det så att barnen var där först och sen gick föräldrarna med för att ha koll på kidsen,
och då drog de yngre vidare... och kvar blev de över 50...

Du menar "P.R.O-book" ;) .
Många 80-taggare som gillar detta sätt att träffas när inte benen bär :shock: :mrgreen:

VVFB :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2015-06-12/17:29

Kovlingen skrev:VVFB :)


Varför är du sån motståndare till facebook och varför tycker du att det är så viktigt att predika det? En gör väl som en vill?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Kovlingen » 2015-06-12/19:01

Bengt-Åke Vestman skrev: En gör väl som en vill?

Ja helt rätt . Är det något fel om jag gör det då ? :?
Jag kan väl inte rå för att jag inte gillar det . Varför skall jag övertalas att
skaffa en tjänst som jag inte har något behov av .
Jag har heller ingen lust att sitta överallt och knappa på en telefon .
Fungerar nästan som en drog :shock: För mej räcker "forum-drogen" ;)
Du och alla andra får gärna ha detta och jag försöker inte omvända någon .

Ska försöka låta bli att "tycka" om FB men lovar inget :)

( Det finns ju även VVT och även detta argument luftas titt som tätt . )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2015-06-12/19:35

Du får tycka hur mycket du vill! Jag var bara nyfiken varför det är så stor grej för icke-användarna att man valt att stå utanför. Det var inte menat att lägga nån kritik i det.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Buster » 2015-06-12/19:45

Det "stora" i det hela är väl kanske just det att man i BMW-klubben mer eller mindre uppmanas att gå med på FB för annars missar man massa som rör just klubben...
Många försöker sedan att få det till att det normala är att vara medlem, "för det är ju alla andra".

Men nä, flertalet är inte medlemmar på FB.
Varken av klubbens medlemmar eller jordens befolkning.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Smurfen » 2015-06-12/21:14

Vi kan ju alltid övergå till röksignaler och "dead drops" :mrgreen:
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Marie » 2015-06-12/22:03

Buster skrev:Det "stora" i det hela är väl kanske just det att man i BMW-klubben mer eller mindre uppmanas att gå med på FB för annars missar man massa som rör just klubben...
Många försöker sedan att få det till att det normala är att vara medlem, "för det är ju alla andra".

Men nä, flertalet är inte medlemmar på FB.
Varken av klubbens medlemmar eller jordens befolkning.


+1
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Max Mad » 2015-06-12/23:25

Tomas S skrev:Hej.
Jag är ny medlem i BMW-klubben och jag hittade hit genom att först vara medlem på facebook ( och sedan gå med i i själva klubben :D ), kan hålla med om att forumet känns lite stelbent i jämförelse.
Stelbent ?
Jaja, som du själv skrev, du är ny i klubben :mrgreen:.
Välkommen :) !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Kovlingen » 2015-06-13/06:38

Bengt-Åke Vestman skrev: Jag var bara nyfiken varför det är så stor grej för icke-användarna att man valt att stå utanför.

Funderat på detta och svarat . Det är när jag hänvisas till dessa "sociala" media i tid och otid .
Här på forumet hänvisades jag just så och har som jag skrivit retat mej på sport och
nyhetsprogram på både radio och TV där jag ska få reda på vad som hänt genom att efter programmet
logga in och läsa vidare .
Detta passar inte mej ett dugg utan jag blir bara ännu mera "anti" .
Jag tror att forumet kommer att vinna detta slag på lång sikt .

Tomas S !
Stelbent ? Nja jag vet inte det . Lite stel i lederna är jag väl på morgonen :mrgreen:
Välkommen i klubben :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2015-06-13/09:28

Kovlingen skrev:Jag tror att forumet kommer att vinna detta slag på lång sikt


Jag ser det mer som ett smörgåsbord


Skickat från min iPad med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Tomas S » 2015-06-13/14:18

Tack tack!!

Jag var själv motståndare till FB länge, jag gav tillslut med mig när jag missade roliga event som mina kamrater anordnade genom FB och har själv nu insett hur bra FB är för just den delen (spontana event där alla kan komma med feedback osv.)

Och angående forumet, ja stelbent och stelbent. Jag tycker väl att det är "mer fart" på Facebook. (och jag är en ganska rastlös själ)
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Niclas Elneus » 2015-06-13/23:24

Detta är en ickefråga. Vill man hänga på forumet och lära, bidra och umgås så är det alldeles utmärkt.

Deltar man aktivt i distriktens aktiviteter och få senaste nytt om aktualiteter så är FB platsen. Men det är upp till Distriktens DO. Gäller det info kring aktuella kommande aktiviteter så är det praktiskt att stöta på både i Facebook och via e-post för att nå medlemmarna i det egna distriktet med information. Forumet är bra till annat.

Sen finns ju alltid facit avseende kommande aktiviteter på hemsidan.

Forumet är fyllt av OT. I våra slutna FB grupper är det mer fokus på aktivitetsrelaterade frågor/planering.

Så syftet och användningsområdena är olika. Verktygen kompletterar varandra och FB kommer att vara ett verktyg bland flera



Med vänlig hälsning,

Niclas
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst