Bildhantering på forumet

Bildhantering på forumet

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-06-02/11:23

Jeg har mangeganger tenkt at jeg kunne lage en trip-report eller ihverfall legge ut noen bilder fra turene mine her på forumet, og dele fine inntrykk med forumvenner.

Men så lenge dette forumet beskjærer alle bilder til det ugjenkjennelige, så gjør jeg ikke det.

Jeg kan downsize bildene til 800x600, men ikke f.. om jeg gidder å redigere dusinvis med bilder, ett og ett, bare for å legge ut her. Så da blir det ikke til at jeg deler med dere på forumet.

Jeg kan legge en link til bilder som er lagret et eller annet sted på nettet, men det jeg har lyst til å gjøre er å lage en slags reportasje med blanding av tekst og bilder.

Charlyno her er et eksempel på dette. Han tar praktfulle bilder fra turer i Skåne, men jeg ser at han nå har sluttet med reportasjene, sannsynligvis av samme årsak som meg. De fine bildene han har tatt og legger ut her på forumet blir beskåret til det ugjenkjennelig. En link til en haug med bilder uten medfølgende tekst er ikke det samme.

Facebook, derimot, tar i mot bildene i mitt originalformat. Så da kan dere se bildene mine der, det er den som ikke har Facebook som går glipp av noe, ikke alle som har det.

Hvorfor kan ikke bare forumet nedskalere istedenfor å beskjære? Da hadde det vært lett å legge ut bilder her, og forumet ville blitt mer brukt til å dele sine opplevelser. Bilder og meninger lagt på Facebook "forsvinner" etterhvert, ihvertfall ut av syne. Det som ligger på forumet består til felles glede og nytte i årevis.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Håkan » 2015-06-02/23:36

Här tycker jag webmaster borde gå in och berätta om de förändringar angående bildhanteringen på forumet som han gjorde, på uppmaning, kort efter årsmötet i lördags. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-06-03/09:53

Vi har ökat kvotan för enskild bild till 2MB från 240 kB, det vill säga det skall gå mycket enkelt att lägga in en rimligt komprimerad jpg/jpeg. Av bandbreddsskäl bland annat är ju inte internet avsett för att skyffla RAW fram och tillbaka.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-06-03/10:22

Magnus Brobeck skrev:Vi har ökat kvotan för enskild bild till 2MB från 240 kB, det vill säga det skall gå mycket enkelt att lägga in en rimligt komprimerad jpg/jpeg.


Jeg vet ikke hva det betyr, men det er ingen forskjell, bildene blir fortsatt beskåret.

I denne tråden: viewtopic.php?f=150&t=22835&p=173825#p173825 la jeg inn et bildet av en bil som var ovekjørt av en stridsvogn. I forumet ser man bare stridsvognen og halve bilen, originalbildet viser hele bilen, samt en soldat ved siden av bilen.

Man kan se hele bildet om man klikker på linken til avisartikkelen. Originalbildet er 974 x 548, altså ikke så veldig stort.

Så det jeg mener gjelder fortsatt, jeg gidder ikke å redigere en hel haug med bilder for at de skal kunne vises her på forumet. Skal jeg lage en tripreport, som jeg godt kunne tenke meg og som jeg har laget flere av i andre fora, så skal det inneholde flere bilder med tilhørende prosa for at det skal være trivelig å lese.

Sånn som forumet og bildeinnlegging fungerer nå, så blir det ikke noe av. Å legge inn bildene på Facebook er enkelt og greit, kan gjøres rett fra mobilen.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-03/10:38

Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg vet ikke hva det betyr, men det er ingen forskjell, bildene blir fortsatt beskåret.

Bilder som Du länkar till externt (med "img"-länk) skalas inte om av Forumet, utan beskärs om dom är större än vad som får plats i inläggs-rutan.

Den här bilden har jag länkat från min Dropbox: Bild

Däremot skalas bilder som ligger lagrade på Forumet via "ladda upp en bilaga".
Bilden är sedan klickbar i inlägget för att visa i "fullstorlek".

Om Du efter uppladdning klickar på knappen "Placera inom inlägget" har Du bra kontroll över var resp. bild hamnar i inlägget. Här är samma bild, lagrad på Forumet och placerad där jag vill ha den i inlägget:
100_4836.JPG


Klicka på bilden för att visa i fullstorlek.


Om jag bara laddar upp samma bild skalas den också ner, men då hamnar den i slutet av inlägget :
Bilagor
R26an.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Max Mad » 2015-06-03/14:17

Magnus Brobeck skrev:Vi har ökat kvotan för enskild bild till 2MB från 240 kB, det vill säga det skall gå mycket enkelt att lägga in en rimligt komprimerad jpg/jpeg. Av bandbreddsskäl bland annat är ju inte internet avsett för att skyffla RAW fram och tillbaka.

Med vänlig hälsning, Magnus
Tack Magnus.

Hoppas att detta skall förenkla uppladdningen av bilder, så att jag (ev. :oops:) kan lägga upp lite bilder från min resa från ifjol.

En fråga bara; Är begränsningarna till 5 bilder per inlägg fortfarande aktivt, eller kan man ladda upp bilder med beskrivande text " infinitum " om så önskas, eller måste man starta ett nytt inlägg om man skall fortsätta?

Sedan en kort kommentar vad det gäller bandbredd och RAW. Även en modern mobiltelefon producerar hyfsat stora jpeg-filer ( som t ex min med 16 MP upplösning). Bara så att du vet.

Många bilder blir det :) ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bildhantering på forumet

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-06-03/14:53

Vi har ff en begränsning på 5 per inlägg, det är en helt konstruerad nivå så att den kan givetvis ändras om man så önskar. Det största skälet är väl att det var där som det bedömdes att det var en "lagomnivå mellan enkelhet och läsbarhet" så att inte inläggen blir meterlånga med massa skroll som följd. Om det finns en önskan om att det skall vara fler kan jag givetvis öka på detta en aning, att det skulle bli "infinitiv" ser jag som osannolikt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Åsikter om Klubbforumet kontra Facebook-grupper

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-06-03/19:52

Gunnar Elmgren skrev:Bilder som Du länkar till externt (med "img"-länk) skalas inte om av Forumet, utan beskärs om dom är större än vad som får plats i inläggs-rutan.

Den här bilden har jag länkat från min Dropbox: Bild

Däremot skalas bilder som ligger lagrade på Forumet via "ladda upp en bilaga".
Bilden är sedan klickbar i inlägget för att visa i "fullstorlek".



Bilder du linker til fra Dropbox er det bare du som ser, jeg ser ikke Dropbox-bildet ditt.

Jeg har brukt IMG-funksjonen med bilder på Photobucket. Det fungerer på andre fora (uten beskjæring), hvorfor ikke her?

Nå har jeg prøvd å laste opp et helt vanlig bilde tatt med mobiltelefon, men det er tydeligvis større enn 2Mb, så det går ikke. Da må jeg altså fortsatt redigere hvert enkelt bilde for å få lagt det inne her.

De som vil se bilder fra mine MC-turer må altså ha en Facebook-konto.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Bildhantering på forumet

Inläggav Max Mad » 2015-06-03/20:20

Magnus Brobeck skrev:Vi har ff en begränsning på 5 per inlägg, det är en helt konstruerad nivå så att den kan givetvis ändras om man så önskar. Det största skälet är väl att det var där som det bedömdes att det var en "lagomnivå mellan enkelhet och läsbarhet" så att inte inläggen blir meterlånga med massa skroll som följd. Om det finns en önskan om att det skall vara fler kan jag givetvis öka på detta en aning, att det skulle bli "infinitiv" ser jag som osannolikt.

Med vänlig hälsning, Magnus
Jag är med i tankegångarna, men är det någon skillnad om man har ett jättelångt inlägg, eller om man skriver flera i rad :?. Ja, kanske är det det, vad vet jag. Skall se om jag kommer igång efter Kovlandsträffen (men jag lovar inget :oops:).

Sedan vill jag rekommendera dig (och andra som kan vara fotointresserade) denna sajt http://www.fotosidan.se/. Där finns mycket matnyttigt att ta del av, och ett forum om man har några funderingar.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bildhantering på forumet

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-06-03/21:35

Tack Tony

Skall kolla för att se vad vi kan lära oss.

Kul att träffa dig IRL på Öland också BTW.

Ha det

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bildhantering på forumet

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-06-04/09:59

Nå er tråden splittet.

Jeg skrev opprinnelig i en tråd om BMW MC-klubbmedlemmers bruk av Forumet kontra Facebook.

Jeg har tidligere fått kommentarer fra flere Facebookofobe som synes det var dumt at jeg la bilder fra turene mine på Facebook og ikke på forumet.

Jeg synes også det er dumt, og har i det som nå er blitt første innlegget i denne tråden forsøkt å gi en forklaring på hvorfor. Jeg synes BMW MC-klubbens forums funksjoner for å legge inn bilder gjør dette så svårt at jeg sjelden gjør det og legger bildene på klubbens Facebookside isteden. Straks var det opptil flere som skulle fortelle meg at det er jeg som tar feil.

Tråden ble splittet og mine innlegg ligger nå i et forum om bildehandtering. Dette kunne absolutt være en egen diskusjon verdt, men slik det ser ut nå fremstår jeg som en gnällspik som klager på forumet og det var absolutt ikke min intensjon.

Det er forumets eier som bestemmer hvordan forumets bildhandtering skal være, og jeg forholder meg til. Men samtidig mener jeg at det er betydelig mer problematisk her enn på andre fora jeg er med i. En IMG-funksjon som skalerer ned og beholder proporsjonene i bildet istedenfor å beskjære, hadde løst problemet. De får det til i andre fora, hvorfor ikke her?

Det eneste jeg har gjort, før dere begynte å argumentere med meg, var å fortelle hvorfor jeg foretrekker Facebook for å vise dere BMW MC relaterte bilder. Egentlig kan jeg vel like godt slutte å legge ut bilder.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Bildhantering på forumet

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-06-04/14:22

Odd Arne, se specifikt punkt 1

1. Jag har aldrig uppfattat dina synpunkter som "gnäll av en gnällspik".
2. Vi sitter ibland i en historia som kan vara svår att göra sig fri från, idag med en digitalkamera i snart var hens hand gör att strömmen av bilder har ökat lavinartat. Samtidigt fanns det en uttalad önskan att hela vårt forums samlade kunskap skulle bevaras när den nya hemsidan introducerades.
3. Alla som har genomfört ett migreringsprojekt av kaliber vet att "det är bara några script så är det klart" inte är sant. När klubben stod inför valet att skrota eller behålla häromåret var prislappen för att behålla i ny miljö avsevärd och det togs ett beslut om att bygga ihop gamla forum med nya hemsidan. Konsekvensen ser vi bland annat i att vi behöver ofta nyttja dubbla inlogg och att alla funktioner i forumet inte alltid är helt up to date.

När det i en framtid går att hitta en smart (och billig) lösning på detta vet inte jag men med jämna mellanrum så skannar jag marknaden efter verktyg eller kompetens som skulle kunna lösa det.

Vad som gäller nu är i vart fall det forum vi har, jag skall givetvis skruva på de parametrar som jag har för att det skall bli så bra som möjligt.

Med detta föreslår jag att vi landar denna diskussionen tills vidare. Inte för att synpunkterna i sig är fel utan för att det kortsiktigt inte finns en enkel lösning.

Med vänlig hälsning, Magnus

PS Om det nu är så att någon har en bra ide, skicka den via mail eller PM till mig (magnus.brobeck@bmwklubben.se) så skall jag se till att denna beaktas med öppet sinne. Låt tråden bli fri från tekniska lösningar önskar jag. DS
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bildhantering på forumet

Inläggav Max Mad » 2015-06-04/21:08

Magnus Brobeck skrev:Tack Tony

Skall kolla för att se vad vi kan lära oss.

Kul att träffa dig IRL på Öland också BTW.

Ha det

Med vänlig hälsning, Magnus
Nöjet helt på min sida och det var trevligt att träffa dig på Öland också.

Något säger mig att det inte var sista gången ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst