Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Ola Arvidsson » 2015-07-13/22:17

Om jag förstod det hela rätt (jag var själv inte med på mötet) så gav SMC en present till klubben (och dess medlemmar) på 30-årsdagen i form av gratis medlemskap i SMC för 2015 (gäller naturligtvis de som inte redan är medlemmar i SMC). Frågan är dock om det bara gällde de som var medlemmar när årsmötet genomfördes? Anledningen till min fråga är att jag har värvat en ny medlem i början av juni; han har fått information mm från BMW-klubben, dock inget startpaket från SMC.
R1200 GS 2015
Distriktsombud D1
Ola Arvidsson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav jonascdt » 2015-07-14/19:43

jag fick mitt startpaket idag :-)
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Ekorren » 2015-07-16/23:31

Aha, det förklarar varför jag fick hem ett SMC paket fast jag valt att inte betala medlemskapet i år.
Ekorren
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2013-11-14/22:23

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-07-17/09:47

Ekorren skrev:Aha, det förklarar varför jag fick hem ett SMC paket fast jag valt att inte betala medlemskapet i år.

Varför avstå SMC?
SMC gör nog mer för oss hojåkare än BMW-klubben ;)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-17/10:04

Hasse Gustafsson skrev:Varför avstå SMC?
SMC gör nog mer för oss hojåkare än BMW-klubben ;)

Jag håller med till vissa delar, Hasse - SMC är "fackföreningen" för oss hojåkare, och har gjort/gör fantastiskt mycket för MC-hobbyn och MC-kollektivet. Tycker man bör vara medlem!
BMW-klubben har inte som mål att vara intresseorganisation på samma sätt - det behövs inte, för den rollen fyller SMC med den äran!
Däremot gör BMW-klubben minst lika mycket för mig som hojåkare, genom alla arrangemang, gemenskap och inte minst detta Forum - båda behövs, och jag betalar med glädje den blygsamma medlemsavgiften till bägge!
(Det är en av de mindre utgiftsposterna i MC-budgeten, men definitivt en av de som ger valuta för pengarna.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Ekorren » 2015-07-18/00:10

Hasse Gustafsson skrev:
Ekorren skrev:Aha, det förklarar varför jag fick hem ett SMC paket fast jag valt att inte betala medlemskapet i år.

Varför avstå SMC?
SMC gör nog mer för oss hojåkare än BMW-klubben ;)


Jag är tyvärr inte gjord av pengar, SMC är jättebra. Som mycket annat här i världen.
Och visst 500kr är småpengar, men det finns alldeles för mycket "småavgifter" i mitt liv för att jag skall kunna vara med på allt. Bmw-klubben ger mig en förmånlig försäkring :)

Så thats why... :mrgreen:
Ekorren
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2013-11-14/22:23

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav neutral » 2015-07-22/11:36

Ekorren skrev:Jag är tyvärr inte gjord av pengar, SMC är jättebra. Som mycket annat här i världen.
Och visst 500kr är småpengar, men det finns alldeles för mycket "småavgifter" i mitt liv för att jag skall kunna vara med på allt. Bmw-klubben ger mig en förmånlig försäkring :)

Så thats why... :mrgreen:

Enskilt medlemskap i SMC kostar 395 kr, 345 kr om man är med i ansluten klubb som BMW-klubben är. SMC har också en hel del förmåner som går att använda men den största förmånen är att vi fortfarande får köra hoj i detta land och det tillskriver jag till stor del SMC.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Marie » 2015-07-22/12:23

Gunnar Elmgren skrev:SMC är "fackföreningen" för oss hojåkare


Tack Gunnar!

Du gav mig ett klart avgörande skäl att gå ur SMC till årsskiftet!
Finns det folk som betraktar SMC som en fackförening, så kan jag helt enkelt inte vara medlem.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-07-22/14:39

Du gav mig ett klart avgörande skäl att gå ur SMC till årsskiftet!
Finns det folk som betraktar SMC som en fackförening, så kan jag helt enkelt inte vara medlem.[/quote]

Om ordet fackförening är oförenligt med dina värderingar Marie så föreslår jag att
vi använder ordet koncern och att medarbetarna i SMC kallas konsulter :mrgreen:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Marie » 2015-07-22/15:17

Hasse Gustafsson skrev:Om ordet fackförening är oförenligt med dina värderingar Marie så föreslår jag att
vi använder ordet koncern och att medarbetarna i SMC kallas konsulter :mrgreen:

Även det är ett kollektivistiskt betraktelsesätt och därmed omöjligt. ;)

Jag plågade mig med en tillsvidareanställning i knappt fem vedervärdiga år. De senaste trettiofem åren har jag varit varit enskild företagare.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-07-22/15:31

Fria motorcyklister mot den politiska makteliten!! 8-)

/M :mrgreen:
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav JANHA » 2015-07-22/19:23

Mycket intressant frågeställning i denna tråd. Kritisera SMC kan vara känsligt.......

När det gäller BMW klubben är det för mig solklart värt att vara medlem. Forumet, försäkringen, kunniga medlemmar, arrangemang med mera. Väldigt mycket "pang för pengarna".

När det gäller SMC blir det genast lite mer grumligt. Jag har frågat en del övertygade medlemmar. I mitt tycke finns en hel del svepande förklaringar och generella uppfattningar. Men stämmer denna information om vi skrapar på ytan ?

Det absolut vanligaste motivet jag har fått höra är samma som "neutral" skriver: " att tack vare SMC får vi fortfarande köra hoj i Sverige". Ett annat motiv är "annars hade vi endast fått köra 125 cc".

Är det verkligen på detta viset ? Att utan SMC hade riksdagen röstat igenom ett totalförbud för mc åkning ? Att utan SMC hade vi endast kört omkring på 125 cc ?
Skulle verkligen riksdagen rösta igenom ett förbud mot mc utan SMC ? Jag tvivlar.................

Jag har absolut hört fler motiv. Men frågan för mig kvarstår. Är det en organisation som gör nytta eller är det en organisation som alla tror gör nytta ?

Fyller SMC fortfarande(om SMC någonsin i praktiken har gjort det) en viktig roll för motorcyklisterna i dagens samhälle anno 2015 ? Lever SMC fortfarande måhända på tidigare meriter eller på en allmän uppfattning att "så är det nog ".

Sedan tycker jag att Marie någonstans har en poäng i det hon skriver. Om vi bortser från politik och personliga värderingar är det ytterligare en intressant dimension att betrakta. Jag talar då inte om intresseorganisationer som exempelvis BMW klubben.

I vilket fall är jag glad över att få prova medlemskap i ett halvår. Jag skall verkligen själv nagelfara och noga läsa ledare, protokoll, svar på insändare och genomförda aktiviteter. Sedan blir det ett beslut för 2016. Men jag är långt ifrån övertygad.

Jan Håkansson
Janne
JANHA
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2013-09-06/16:43

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-22/19:34

Medlemskap i SMC är ju såklart ett personligt val, och att jag skrev "fackförening" kanske var lite illa valt - SMC är en intresse- och lobbyorganisation, som tar tillvara motorcyklisters intressen och dessutom arrangerar fortbildning, resor, och tar fram en massa förmåner för hojåkare (rabatt på färjor och hotell, exempelvis, något som bara det är värt medlemsavgiften om man reser mycket).
Minns jag rätt erbjuder SMC även juristhjälp och engagerar sig i vissa konsumentärenden.
Kanske närmast ska jämföras med Motormännen, som gör ungefär samma sak för bilister.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Hasse Gustafsson » 2015-07-22/19:41

Nu finns SMC och inget annan sammanslutning som tar till vara våra intressen.
SMC är remissinstans när det kommer till div utredningar som rör trafik och det är väl alltid något?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Efterbörd från årsmötet - medlemskap SMC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-07-22/19:50

JANHA skrev:Jag har absolut hört fler motiv. Men frågan för mig kvarstår. Är det en organisation som gör nytta eller är det en organisation som alla tror gör nytta ?

Fyller SMC fortfarande(om SMC någonsin i praktiken har gjort det) en viktig roll för motorcyklisterna i dagens samhälle anno 2015?

Instämmer med Hasse Gustafsson. SMC är remissinstans och kanaliserar för oss viktiga vinklar, som exempelvis

- krav på, att vägentreprenörer inte skall få göra ett hur uselt jobb som helst (exempelvis lämna kvar en massa lösgrus på asfalten efter uträttat uppdrag. "Bilisterna får köra ner det i diket"). Jodå, här finns mycket mer att göra, men vem skulle riva i, om inte SMC gjorde det?

- utformning av mittbarriärer, så att hojåkare inte skall löpa risken att slitas itu, om vi hamnar i en sådan. Samma sak här: Här finns mycket kvar att göra, men vem skulle göra det, om inte SMC fanns? (Lyckligtvis har styrelsen nu insett det korkade i att kräva, att mittbarriärerna tas bort! Det vore att kasta ut barnet med badvattnet! I stället fokuserar man på att göra dem mindre farliga för hojåkare.)

- ekonomiskt och juridiskt stöd till hojåkare, som råkat illa ut på grund av konstig myndighetsutövning mm.

Innan jag själv började åka hoj 2003, tänkte jag - naturligtvis - inte särskilt mycket på de särskilda förutsättningar, som gäller för motorcyklister. Det är rimligt att tro, att åtskilliga trafikbyråkrater och politiker fortfarande tänker enbart som bilister. Då är det utmärkt, att det finns en organisation, som påminner dem om, att det finns andra sorters trafikanter att ta hänsyn till, om man vill komma i närheten av nollvisionen.

I övrigt gjorde jag tidigt reflektionen, att Gunnars ordval var lite olyckligt (vilket han själv konstaterar ovan). Själv har jag från första stund sett SMC som hojåkarnas motsvarighet till just Motormännen (där jag dock inte är medlem, trots att jag haft bil sedan 1976).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst