Lotteri ?

Re: Lotteri ?

Inläggav Håkan » 2015-11-01/19:11

Det kanske finns fler sån tänker göra som jag - skaffa en hoj till... ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Lotteri ?

Inläggav Magnus von Melen » 2015-11-01/19:22

Livet är väl helt enkelt fullt av större eller mindre orättvisor.
Jag har årsförfallodag på bilen strax och upptäckte att Svedea inte vill ha mig som kund på den för att jag bor på fel ställe. Man får väl vara glad att dom vill ha hojen som bor på precis samma ställe ;-)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Lotteri ?

Inläggav Håkan » 2015-11-01/20:01

Nils-Erik Ringlander skrev:Har ju redan 2 som är försäkrade i Svedea ;)

Bara 2. :shock: :roll:
Ok, du har en bit kvar... ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Lotteri ?

Inläggav Mimmi » 2015-11-01/22:18

Hej Nils-Erik!

Så tycker jag ofta det är, särskilt i försäkringsbranschen, att nytillkomna kunder får priser och erbjudanden som man som mångårig kund inte kommer i åtnjutande av. Trogna kunder belönas numera inte, förr var det vanligt.
Men att skicka reklammail från klubben tycker jag är att ta i, reklam kommer minsann tillräckligt ändå...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lotteri ?

Inläggav kirre777 » 2015-11-02/08:15

Följer man verkligen lagen när man gör så här?

Är det klubben eller svedea som står bakom lotteriet?
Hur uppskattar jag värdet av erbjudandet?
Hur stor är chansen att jag ska vinna?
Hur kommer dragningen att gå till?
Behöver man betala skatt på eventuell vinst?
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Lotteri ?

Inläggav Kovlingen » 2015-11-02/08:36

Trogna och mångåriga kunder får väl inga erbjudanden . Inte jag i alla fall :(
Det tål att kolla och jämföra priser regelbundet .
Tex. elpriset har gjort att jag bytt lev. flera ggr. senaste åren .
Händer att det blir en "vinstlott" ibland :shock:

" Jo tjena " :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lotteri ?

Inläggav Buster » 2015-11-02/20:41

Jag går gärna ett steg längre, jag förstår inte hur lotteri ens kan vara tillåtet.
Borde klassas som stöld.
Man betalar för något man ändå inte får.
Jag har aldrig köpt eller deltagit i ett lotteri i hela livet och har nu beställt en ny BMW.
Den vet jag att jag får.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Lotteri ?

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-11-02/21:02

Buster skrev:Jag går gärna ett steg längre, jag förstår inte hur lotteri ens kan vara tillåtet.
Borde klassas som stöld.
Man betalar för något man ändå inte får.
Jag har aldrig köpt eller deltagit i ett lotteri i hela livet och har nu beställt en ny BMW.
Den vet jag att jag får.


Det verkar ju inte vara uppenbart för alla så för tydlighets skulle. Ni som köper försäkringen får BEHÅLLA den även om ni inte vinner.

Det är med andra ord INTE så att alla betalar fullt för försäkringen men det är bara en som får den.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Lotteri ?

Inläggav Buster » 2015-11-02/21:10

Skojfriskt där... jag menade dock generellt.
Och generellt är lotterier av ondo, hur det är i just detta fall vet jag inte då lotterier aldrig intresserat mig.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Lotteri ?

Inläggav Roger Gross » 2015-11-03/21:35

Nils-Erik Ringlander skrev:Synd att tråden blir lite tramsig :?
Min kärnfråga är ju varför befintliga kunder diskrimineras :o i ansträngningen att nå det uppsatta målet ? :roll:


I BMW-klubbens avtal med Svedea finns en paragraf som reglerar den bonus klubben får årsvis. Bonusen är öronmärkt så till vida att pengarna ska användas för ökad körsäkerhet hos medlemmarna.
Trots flera påminnelser vet vi att det fortfarande finns klubbmedlemmar som inte jämfört sin nuvarande försäkringslösning med vad Klubbförsäkringen ger - och därmed har onödigt hög försäkringspremie/sämre skydd.
Vinn-din-försäkring - kampanjen syftar till att nå det ökade antalet försäkringar som behövs för att nå full bonus.
Dessutom ger ett högre antal försäkringar en ökad power i de villkorsförhandlingar som förs mellan klubben och försäkringsbolaget.
Såväl en högre bonus som framgångsrika förhandlingar ger fördelar till de som valt/väljer Klubbförsäkringen.
Beklagligt att ordet "diskriminering" används i sammanhanget!
Mvh,
Roger Gross
D14
PS Vi som jobbar med Klubbförsäkringen för medlemmarnas bästa är alltid tacksamma för konstruktiva förbättringstips
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Lotteri ?

Inläggav Roger Gross » 2015-11-03/23:33

Hej Nils-Erik,
Lotteriet är tillkommet på klubbens initiativ - inte Svedeas.
Olika kampanjer kan ha olika utformning. Denna kampanj syftar till att öka medlemsnyttan genom att nå ännu bättre försäkringsvillkor.
Hittills tycks kampanjen vara framgångsrik.

Om du nu är kritisk mot upplägget - hur ser dina idéer ut för att vi ska nå en ännu bättre Klubbförsäkring?
Mvh,
Roger G
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Lotteri ?

Inläggav Roger Gross » 2015-11-04/07:18

Tack för dina synpunkter, Nils-Erik.
Vi i Försäkringskommittén (Magnus Brobeck samt undertecknad) kommer att i nästa Bumsen redovisa en del om hur säsongen 2015 utfallit betr Klubbförsäkringen.
Vad gäller Klubbförsäkringen till säsongen 2016 så pågår förhandlingar med Svedea. Förhandlingarna går i en positiv anda och jag tror vi är på väg nå ytterligare fördelar för oss som väljer Klubbförsäkringen. Mera om detta i början nästa år...
(Klubbförsäkringen är unik så till vida att den är den enda försäkringslösning där vi som motorcyklister/kunder kan sitta vid förhandlingsbordet med försäkringsbolaget. Men vi i Försäkringskommittén är hjälpta av medlemmarnas input.)
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Lotteri ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-04/11:19

Etymologiskt har Nils-Erik rätt. Latinets discriminare kan översättas med "att göra åtskillnad", "avskilja" - och det är onekligen, vad som sker här. (På någon whiskyflaskas etikett har jag läst "for the discriminating palate", vilket något fritt kan översättas med "för den urskiljande gommen" - dvs finsmakaren.)

I dagligt språk betyder det numera "att negativt särbehandla" - men ordets ursprungliga betydelse kunde lika gärna vara "att positivt särbehandla". Dessutom verkar juridiken ha gått några steg längre och definierat ett antal olika sorters diskriminering - men ordets ursprungliga betydelse är alltså betydligt vidare än så.

Jämför med det engelska ordet incriminate, som betyder ungefär "att binda något vid ett brott" - dvs raka motsatsen till att avskilja vederbörande från brottet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst