Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-11-11/13:33

Det er mulig jeg "ikke ser skogen for bare trær", men jeg klarer ikke å finne noen forfallsdato på fakturaen.

Er det 1. Januar som gjelder?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Mimmi » 2015-11-11/14:29

Hej!

Jag har också undrat över detta, trodde att jag inte såg detta i all textmassa eftersom jag inte hade stoppat i (kontakt)linserna när jag läste brevet... :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-11/20:30

Jag hittar inte heller något förfallodatum - men är det ett problem?
Har man betalat för 2015, är man medlem året ut - och vill man vara medlem 2016, är det väl bara att pynta in senast kring årsskiftet?
320:- (eller vad det nu kan stå på blanketten) är inte rimligen ett belopp, som knäcker en medlems ekonomi.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-11-11/20:44

Nå er det vel heller ikke noen som har nevnt eller klaget på beløpet. Vi spør når det skal betales.

Det var da en merkelig, hårsår vinkling på et svar på et enkelt spørsmål?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-11-11/20:55

Hittar inte heller något förfallodatum - troligtvis ett förbiseende i utskicket.
Jag hade nog inte reflekterat över det om det inte varit för denna tråd - och att betala innan årsskiftet känns väl logiskt, om Du vill fortsätta vara medlem från 1/1 2016?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-11/20:56

Till Odd Arne: Nu är jag inte säker på, vad hårsår betyder. Är det den norska motsvarigheten till ömma tår?
På Din enkla fråga har jag inget svar, vilket framgår ovan. Jag framför bara den enkla åsikten, att om man är medlem och vill förbli medlem, är det väl ingen stor sak att betala vid årsskiftet - när nu förfallodatum råkar saknas. Vad är problemet? Och vem som är hårsår/har ömma tår, kan diskuteras.

Innan denna storm i ett vattenglas tar absurda proportioner, kan det vara bra att vänta ett tag. Om jag förstått ett internt styrelsemail korrekt, finns redan ett beslut om förfallodag, men det har inte kommit med i trycket. Därmed antar jag, att besked kommer från säker källa inom kort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-11-11/21:08

Jeg tror det er første gang i mitt 58-årige liv at jeg mottar en faktura uten forfallsdato.

Men det er definitivt første gang i mitt liv at fakturautsteder blir fornærmet når jeg spør når de vil ha pengene, og til og med insinuerer at jeg har antydet noe om berettigelsen av medlemsavgiften.

Mitt første innlegg inneholdt ett enkelt spørsmål: Hva er forfallsdato.

Jeg hadde tenkt til å betale med glede, nå ble jeg plutselig usikker.

P.S. Hårsår og Såre tær betyr omtrent det samme. Men ikke helt. På norsk har vi begge uttrykk, men de brukes ikke helt parallelt, uten at jeg egentlig raskt kan forklare forskjellen.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-11-11/21:17

Du fick väl svaret (av flera, till och med), att ingen annan heller vet säkert, och att Du alltså inte kan få ett auktoritativt svar just nu? Du fick också svaret, att vi alla ser det som självklart att betala innan årsskiftet, helt enkelt för att det är logiskt.
Men om det är väldigt viktigt för Dig, är såklart svaret "förfallodatum för medlemsavgiften är inte angiven, och därmed okänd". Funderar Du på att lämna klubben för en sådan bagatell, är det nog Du som är "Hårsår", är jag rädd!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-11-11/21:28

Nei, problemet er ikke at det foreligger en klar forfallsdato. Jeg hadde allerede lagt det inn i nettbanken med betaling 1. Januar, som jeg antydet i første innlegg.

Problemet mitt er at sekretæren i sitt første svar skriver noe jeg tolker dithen at jeg ikke har lyst til å betale, eller at jeg skulle ha antydet at det ikke skulle være verdt pengene.

Mimmi har jo samme fundering som meg, og om en norrbagge fra eller til betyr lite i medlemsmassen, så er ihvertfall Mimmi et høyt verdsatt medlem.

Mulig jeg er hårsår, har ømme tær, men jeg følte meg fornærmet av sekretærens antydninger om at jeg skulle ha noe i mot å betale.

Og nå en som synes det er greit at jeg melder meg ut fordi jeg ønsker å betale regninger på forfall.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-11/21:32

Jag instämmer till hundra procent med Gunnar. Till det kan läggas, att när mitt första inlägg skrevs, hade jag inte en tanke på, att jag skulle uppfattas som "fakturautställare"! OK; jag är styrelseledamot sedan 30 maj, men mitt första inlägg ovan skrevs inte utifrån det perspektivet utan enbart som ett utslag av, vad jag - i egenskap av enskild medlem - betraktar som sunt förnuft.

För mig är det självklart, att om styrelsen gör ett uttalande, kommer det från ordföranden - eller vid behov från någon annan ledamot - och i samtliga fall skrivs i klartext, att det just rör sig om ett utlåtande från styrelsen.
(Jag är rätt ymnigt förekommande på Forum. Att alla mina inlägg skulle representera styrelsens åsikter faller på sin egen orimlighet!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Kovlingen » 2015-11-11/21:40

Sluta gnabbas nu pojkar och gå och ta en pils :D
"Det fixar sej"
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-11-11/21:45

Joda, Bror.

Men når jeg spør om noe som vedrører klubbens økonomiske rutiner, i et underforum som heter "Klubb och forumrelaterad", og klubbens sekretær svarer, ja hvordan skal jeg oppfatte det?

Jeg vil oppfatte deg og de andre styremedlemmer som vanlige forumdeltagere i de fleste andre tilfeller, men ikke når dere svarer på noe som relaterer til klubbens administrasjon i et forum som omhandler klubb- og forumrelaterte emner. Da oppfatter jeg det dithen at dere svarer for klubben, og forumets administrator svarer for forumet.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Olof Eriksson » 2015-11-11/21:45

Då jag själv var kassör i en förening (före Excel tiden). Vart det enklast om man fick in avgiften på rätt kalenderår.

Så mina medlemsavgifter betalar jag oftast första bankdagen på det nya året!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-11-11/21:54

Kovlingen skrev:Sluta gnabbas nu pojkar och gå och ta en pils :D
"Det fixar sej"


Jo takk, du har sikkert rett. Jeg tar en pils (til) og ser om det hjelper.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-11/22:05

Till Odd Arne: Beklagar. Det rör sig alltså om ett missförstånd från början. Du kan utgå från, att om jag uttalar mig å styrelsens vägnar, skriver jag det i klartext.

Till Kovlingen: Uppmaningen är utmärkt - men hustrun och jag har som alternativ avnjutit en liten kvantitet Aberlour A'bunadh.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-11-11/22:14

Sekretærens beklagelse er helt akseptert. Men hvorfor Bror mener at jeg skulle ha problemer med å betale forstår jeg fortsatt ikke.

Jeg siterer: " 320:- (eller vad det nu kan stå på blanketten) är inte rimligen ett belopp, som knäcker en medlems ekonomi."

Hvor, i mitt første innlegg har jeg antydet noe som dette?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Buster » 2015-11-11/22:41

BMW-ägare är diskussionsälskande, precisa och exakta, gillar hårklyverier och har nu troligen körabstinens.
Då blir det så här i ett forum.
:mrgreen:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Mimmi » 2015-11-11/22:44

Hej!

Det är ju tur i alla fall att det inte heter tårsås, för det är inte trevligt att vara i närheten av folk som har sådan... :mrgreen:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-11-11/22:46

Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg siterer: " 320:- (eller vad det nu kan stå på blanketten) är inte rimligen ett belopp, som knäcker en medlems ekonomi."
Hvor, i mitt første innlegg har jeg antydet noe som dette?

Veterligen ingenstans - och Du har tyvärr fokuserat på fel del av mitt första inlägg. Den väsentliga delen av inlägget ställer frågan, om det är ett problem att betala vid årsskiftet - och i så fall varför!
Årsavgiftens storlek är ju fastslagen vid årsmötet, så den kan lämnas därhän tills vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-11-11/23:06

Bror Gårdelöf skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg siterer: " 320:- (eller vad det nu kan stå på blanketten) är inte rimligen ett belopp, som knäcker en medlems ekonomi."
Hvor, i mitt første innlegg har jeg antydet noe som dette?

Veterligen ingenstans - och Du har tyvärr fokuserat på fel del av mitt första inlägg. Den väsentliga delen av inlägget ställer frågan, om det är ett problem att betala vid årsskiftet - och i så fall varför!
Årsavgiftens storlek är ju fastslagen vid årsmötet, så den kan lämnas därhän tills vidare.


Ok. Da omformulerer jeg. Hvor antyder jeg at jeg har problemer med å betale? Jeg har jo til og med antydet at kanskje 1. januar er et mulig alternativ.

En enkel fråga og jeg har også foreslått et greit svar, "er det 1. Januar som gjelder?"

Et enkelt svar hadde vært nok, her er noen alternativ :
a) Ja
b) Nei
c) Vet ikke
eller:
d) Ved en beklagelig inkurie har vi dessverre glemt å sette forfallsdato på fakturaen. Jeg skal sjekke med kassereren og komme med korrekt informasjon på hjemmesiden og forumet.

Det er nemlig ikke sikkert at 1. Januar er det beste for økonomirutinene, selv om det kan synes logisk for en som ikke er kasserer.

(Det ble nevnt "ut av proporsjoner" i begynnelsen av tråden. Har vi snart passert?)
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Kovlingen » 2015-11-11/23:31

Det är ingen som tror att du inte kan betala .
Ibland blir det lite fel och inte riktigt som man tänkt sej . Inte samma sak att
skriva på forum som att sitta vid ett bord och prata .

Om någon har rätt eller fel bryr jag mej inte om .

Hade gött !
/Håkan
Jag har också fått brev . utan datum :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Forfallsdato, faktura, Medlemsavgift 2016

Inläggav Magnus Brobeck » 2015-11-11/23:34

Till samtliga

1. Betala gärna innan årskiftet
2. Ta en pils och betänk att livet är för kort för att slösas på oviktiga saker
3. Nu när abstinensen är som värst - Gå ner och krama motorcykeln och lova den att det blir fina turer nästa år också
4. Gå upp och ta en pils till
4. Forum är Forum. Det är ju själva djävulen att det skall vara så svårt att svara på en enkel fråga och det är ju själva djävulen att det skall var så svårt att kunna acceptera att det kommer en del svar som inte har med frågan att göra på ett forum! Forum är Forum
5. Älskade forumister - jag älskar er alla för era olikheter men nu tror jag att det är bäst om jag drar i nödbromsen på denna tråden.
6. Det behövs ingen tråd om lågt i tak på forumet.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst