Bör jag vara SMC-medlem, också?

Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Allan Ericsson » 2015-12-19/21:16

Vad tycker ni? Skall jag efter en halvt års gratismedlemskap i SMC nu bli betalande medlem?
Resonemang:
- Medlemskap i BMW-klubben är inte heltäckande, så jag måste gå med i SMC?
- Det tillhör god ton av vara med i SMC!
- Det är nästan en plikt för mig som motorcykelägare att vara med i SMC.
- Man skall stödja SMC´s säkerhetsarbete genom att vara med och betala via medlemsavgiften.
- Man skall göra vad man kan för att upprätthålla SMC´s roll som remissinstans för myndigheter.
- Jag får flera rabatter om jag går med i SMC.
- Jag får en bra tidning om jag går med i SMC.
- .....
- ...
- Jag bör inte bli medlem i SMC eftersom ....
- ...
- ..

Tja, egentligen har jag uppnått mitt mål med klubbmedlemskap i och med att jag är med i BMW-klubben, så varför skall jag vara med i SMC?
MVH
Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav BrooklynS » 2015-12-20/08:06

Du har ju listat många av argumenten ovan...


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Håkan » 2015-12-20/11:33

BMW klubben ser jag som en kamratförening för det som är skoj med motorcykel.

SMC har en helt annan roll.
Remissinstans för beslut från myndigheter.
Trafiksäkerhetsarbete för motorcyklar/motorcyklism.
Representation inom EU i frågor rörande motorcyklar/motorcyklism. (Det här tror jag är viktigare för var dag).

Båda föreningarna kompletterar varandra och har till viss del liknande verksamhet.
Utan SMC´s myndighets/EU bevakning, som BMW klubben inte har resurser för, riskerar motorcyklismen att begränsas...

Håkan Runfeldt
SMC medlem 2193
BMW klubb medlem 391
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Allan Ericsson » 2015-12-20/13:10

Håkan,
Vilket bra svar! Det är just detta synsätt som attraherar mig. Annan verksamhet inom SMC kan få tyna bort till förmån för det du tar upp.

Jag hoppas att det är fler inom BMW-klubben som håller med.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Peter Nordlund » 2015-12-20/13:54

Jag kan bara säga att det är för just på grund av eller tack vare sådana personer (till stor del åtminstone) och svar som från Håkan som jag älskar denna klubb, många av personerna där i och att köra hoj <3 :D

Och jag håller med det som skrevs!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-12-20/14:30

Instämmer oreserverat i Håkans uppfattning - BMW-klubben är jag med i för att det är skoj att köra motorcykel, för att umgås med likasinnade och inte minst för att det finns oceaner av kunskap, inspiration och hjälpsamhet som är guld värd. Många av mina närmaste vänner har jag fått via hojåkandet!

SMC är jag med i av helt andra anledningar - allra viktigast är, att SMC arbetar för att motorcyklar ska få ha en plats i samhället och trafiken. Jag vågar inte tänka på, hur många stolligheter från myndigheter och politiker som SMC har hjälpt till att sätta stopp för, och man gör ett fantastiskt arbete med att ta fram korrekta fakta och informera både politiker/myndigheter, allmänheten och inte minst oss hojåkare.

Både BMW-klubben och SMC behövs, och jag betalar med glädje medlemsavgift till båda organisationerna!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-20/15:18

Instämmer. En hake är, att SMC:s ledning tidvis kan (re)agera rätt fånigt. Reaktionerna på Trafikverkets 30-punktslista under den gångna hösten är ett utmärkt exempel, där jag ger SMC:s ledning odelat rätt i sak men tar skarpt avstånd från sättet de reagerat på. (Mer om det i Bumsen endera dagen.)
Men av skäl, som anges ovan, är även jag medlem i SMC, som är "det minst dåliga vi har", och vars arbete onekligen är viktigt för motorcyklister.

Skall man översätta detta till min professionella tillvaro, är facket, Läkarförbundet, motsvarigheten till SMC, medan Svensk Förening för Anestesi och Intensivvård är en - aningen sökt - motsvarighet till BMW MC-klubben Sverige. I de båda sistnämnda finns den bästa expertkunskapen inom respektive område; anestesi och intensivvård respektive BMW-hojar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Allan Ericsson » 2015-12-20/17:03

Kul att jag fick igång en liten diskussion, såhär när motorcykeln står i vinteride.

En hake i min syn på SMC är att de inte bara fungerar som en professionell intresseorganisation,med all heder, utan att de även har en affärsdrivande verksamhet. Det kan bli intressekonflikter, om man å ena sidan skall verka helt neutralt för motorcyklismens bästa och samtidigt låter sig inledas i affärsavtal. Tag t.ex. det här med rabatter såsom rabatten hos Däckonline. Jag kan bara spekulera i att intresseorganisationen SMC låtit sig köpas av Däckonline, vilket kan ha en stor inverkan på den enskilde motorcykelägarens möjligheter att få lokal däcksservice. Att köp via Internet ligger i tiden är det ingen tvivel om. Däremot ställer jag mig tvivlande till att SMC skall understödja denna förändring av däcksmarknaden. Det går att fortsätta med flera funderingar. Är det rätt att utforma en intresseorganisationstidning så att den ger sig in och konkurrerar på en redan etablerad mc-tidningsbransch? Är det rätt att testa motorcyklar och på så sätt påverka mc-försäljningen? Nu börjar det spåra ur ...... Är det inte dags att beskära verksamheten? Räcker det inte med att bevaka motorcyklismen som en samhällsföreteelse?

Alltså: Jag önskar att SMC håller sig på den kant som Håkan så fint beskriver. Då betalat jag och känner mig som en stolt och ansvarstagande motorcyklist som betalar fordonsskatt och försäkring och som grädde på moset även är med i motorcyklisternas intresseorganisation (SMC). Då kan jag med all rätt få framföra mitt fordon på det Svenska vägnätet. Som ett tillägg är jag med i BMW-klubben för att få utbyte med andra motorcyklister.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-12-20/18:06

Tycker Du verkar ha alla argument utsorterade, Allan - det är väl bara att komma till beslut, om Du vill stödja SMC för det de gör bra, eller om Du vill låta bli pga det Du tycker dom gör galet.

Personligen tvekar jag inte att betala medlemsavgiften, eftersom jag tycker SMC fyller en enormt viktig funktion - trots att SMC också gör massor som inte intresserar mig, och i några fall rentav agerar fel.
Och vill man ha en ändring till stånd, kan man ju faktiskt engagera sig i SMC och jobba för det man själv tror på - är man inte medlem, frånsäger man sig definitivt alla möjligheter till inflytande!
(Nej, jag är inte aktivt engagerad i SMC, och kommer inte att bli det heller - jag väljer att lägga min energi på några av BMW-klubbens aktiviteter istället.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-12-20/18:59

Helt enig med Gunnar i alla avseenden ovan.

Det är ju inte konstigare än att vara medlem i vilken organisation som helst. Jag snarast utgår från, att varje enskild medlem kan hitta något i varje organisation, som vederbörande inte gillar. Då måste man göra avvägningen, om helheten är OK - varvid man blir (förblir) medlem - eller om helheten inte är OK - varvid man aldrig går med (eller lämnar föreningen).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Kapten Stofil » 2015-12-20/20:41

När det gäller rabatter, finns det säkert många motorcyklister som av någon anledning inte kan vara med i en annan klubb som ordnar rabatter, eller för vilka det inte finns någon sådan klubb som passar dem. Då kan de ju vara med i SMC och få del av rabatter den vägen. Jag uppfattar inte heller SMCs tidning som någon direkt konkurrent till de andra MC-tidningarna, mer som ett medlemsblad med lite extra på köpet.

Jag gick med i SMC också när jag kom att tänka på att det kunde vara bra att stödja deras arbete för trafiksäkerhet och lobbyverksamheten mot EU och svenska politiker. Det finns så mycket andra lobbyverksamheter som verkar för saker som strider mot mina intressen, som motorcyklist och annars, och där SMC har en roll att spela som motvikt. De har även gjort en hel del bra jobb med att t ex stämma Trafikverket i de fall någon exempelvis åkt omkull p g a misskötta lagningar med grus på vägen eller hal asfalt. Det ska definitivt inte underskattas. De har satt ordentlig skräck i Trafikverket vilket lett till välbehövliga attitydförändringar. Deras arbete har också lett till en kraftig ändring i reglerna avseende vägräcken, där vajerräcken numera ska undvikas till förmån för säkrare lösningar. Så jag tycker de hundralapparna är väl investerade inte minst i min och mina kompisars säkerhet.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Kovlingen » 2015-12-21/15:10

Bra skrivet "Kapten" . Behöv en motvikt till övernitiska påhittare
som inte tycks har nån större koll på vad de är tänkt att ställa till :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav jonascdt » 2015-12-21/15:26

å jag har precis betalat medlemsavgiften av skäl som herrarna precis informerat om

:-)
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-12-21/17:03

Jeg er medlem i smc på grunn av de 5 første punktene i resonnementet i første innlegg.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Bör jag vara SMC-medlem, också?

Inläggav Jarl Bellehed » 2015-12-21/21:00

Allan Ericsson skrev:Vad tycker ni? Skall jag efter en halvt års gratismedlemskap i SMC nu bli betalande medlem?
Resonemang:
- Medlemskap i BMW-klubben är inte heltäckande, så jag måste gå med i SMC?
- Det tillhör god ton av vara med i SMC!
- Det är nästan en plikt för mig som motorcykelägare att vara med i SMC.
- Man skall stödja SMC´s säkerhetsarbete genom att vara med och betala via medlemsavgiften.
- Man skall göra vad man kan för att upprätthålla SMC´s roll som remissinstans för myndigheter.
- Jag får flera rabatter om jag går med i SMC.
- Jag får en bra tidning om jag går med i SMC.
- .....
- ...
- Jag bör inte bli medlem i SMC eftersom ....
- ...
- ..

Tja, egentligen har jag uppnått mitt mål med klubbmedlemskap i och med att jag är med i BMW-klubben, så varför skall jag vara med i SMC?
MVH
Allan


Håkan, Gunnar och Bror har väl sagt det mesta i ämnet och jag håller med.

Gå med i SMC!
Användarvisningsbild
Jarl Bellehed
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2006-11-09/13:22


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst