Svedea och ersättningen

Svedea och ersättningen

Inläggav Martin Håkanson » 2016-02-01/22:12

Jag har en fundering kring det här med ersättning när skadan väl är skedd.
Under flera år hade jag If som försäkringsbolag för hojen. Vid en kollisionsskada 2009 ersattes personlig utrustning utan prut från If:s sida.

Sedan något år har jag – efter marknadsföringen här på klubben – bytt till Svedea och var väldigt nöjd, dels med premien och dels bekvämligheten med att inte alltid behöva använda bromsskivelåset.
Nu har jag fått inbrott i garaget och fått 2 hjälmar, 3 par handskar och tankväskan (med innehåll) stulna.
Grejerna var ju av varierande ålder, naturligt nog, och jag angav i anmälan till Svedea åldern på prylarna efter bästa förmåga.
Svedea efterfrågar kvitto på alla prylar, något som jag ju inte har sparat.
I avsaknad av kvitton gör Svedea ett åldersavdrag på 50% av uppskattat skadebelopp.
Efter avdrag för självrisken kan jag nu köpa EN ny hjälm, sedan är försäkringspengarna slut.

Jag blev väldigt förvånad och besviken över vad Svedea erbjuder i ersättning, speciellt i ljuset av If:s mycket mer generösa ersättning.

Är detta i linje med vad Svedea brukar erbjuda? Vilken erfarenhet har andra av detta?
Och är det i överensstämmelse med den bild av Svedea som målas upp i klubben och i Bumsen?
Ärendet är inte avslutat varför jag är intresserad av andras erfarenheter i liknande ärenden.
Nu på R1200RS
Användarvisningsbild
Martin Håkanson
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-03-07/01:00

Re: Svedea och ersättningen

Inläggav Anders Hansson » 2016-02-02/08:57

Det är när skadan/stölden inträffar som försäkringsbolaget prövas, jag har IF och vid en olycka fick jag väldigt generös ersättning för både utrustning och hoj utan kvitton, jag byter ALDRIG försäkringsbolag!
Att spara några hundralappar på premien och sen sedan bli blåst på ersättning när skadan är väl framme är lite som att skjuta sig i foten!
//Anders
Anderstorp
R75/6 -76 Lätt modifierad
CBR1100xx -07
Anders Hansson
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2014-07-30/13:45

Re: Svedea och ersättningen

Inläggav BrooklynS » 2016-02-02/09:45

Utan att säga bu eller bä om de olika bolagen, men hur skall man rimligen kunna betala ut ersättning för något vars existens inte kan styrkas?

Vid en skada så finns ju den trasiga/skadade utrustningen för uppvisning. Vid stöld så är det ju betydligt svårare om inköpskvitto saknas. Har du relativt nytagna bilder på grejorna så går det väl att på annat sätt styrka att du varit i besittning av dem, men stölder är knepiga ärenden och därvidlag tror jag inte att försäkringsbolagen skiljer sig åt i bedömningen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Svedea och ersättningen

Inläggav Daniel Bonnér » 2016-02-02/13:07

Jag är undrande varför detta skall betalas av försäkringen för fordonet, borde inte hemförsäkringen vara vägen att gå vid ett inbrott som inbegriper lösöre?
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Svedea och ersättningen

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-02-02/14:07

Daniel Bonnér skrev:Jag är undrande varför detta skall betalas av försäkringen för fordonet, borde inte hemförsäkringen vara vägen att gå vid ett inbrott som inbegriper lösöre?

Instämmer med Daniel - varför ska över huvud taget MC-försäkringen tas i anspråk, när sådant som inte är en del av motorcykeln stjäls vid ett inbrott i hemmet? Kolla hemförsäkringen istället!
Det är skillnad då skyddutrustning skadas vid en olycka, då får den ju anses ha "gjort sitt jobb" och hjälpt till att minska (eller gärna helt undvika) försäkringsbolagets kostnader för personskada.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svedea och ersättningen

Inläggav Kenneth » 2016-02-02/14:34

De flesta hemförsäkringar har ett ''bortaskydd'' (lös egendom som förvaras på annan plats än i bostaden) på 40Kkr. Det säkraste är att alltid ha en allrisk/drulle i sin hemförsäkring, då får jag vara mer oaktsam.
Det är alltid försäkringstagarens ansvar att bevisa/göra troligt att jag har haft det jag anger blev stulet. Kvitto, foton, vittnen m.m.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Svedea och ersättningen

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-02-03/02:24

Gunnar Elmgren skrev:
Daniel Bonnér skrev:Jag är undrande varför detta skall betalas av försäkringen för fordonet, borde inte hemförsäkringen vara vägen att gå vid ett inbrott som inbegriper lösöre?

Instämmer med Daniel - varför ska över huvud taget MC-försäkringen tas i anspråk, när sådant som inte är en del av motorcykeln stjäls vid ett inbrott i hemmet? Kolla hemförsäkringen istället!
Det är skillnad då skyddutrustning skadas vid en olycka, då får den ju anses ha "gjort sitt jobb" och hjälpt till att minska (eller gärna helt undvika) försäkringsbolagets kostnader för personskada.


När jag krashade i höstas så slog jag i hjälmen, jag var försäkrad hos If och utrustningen gick mycket riktigt på hemförsäkringen. Jag ringde dom, dom frågade vad hjälmen kostade, jag svarade och dom skickade pengarna, minus självrisk på 1500:-, som sedan drogs av från själrisken på fordonet. Inget snack om kvitto eller att dom ville se hjälmen eller nåt sånt (jag blev lite förvånad faktiskt, hade väntat mig det).

Hursomhelst så funkade If mycket smidigt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Svedea och ersättningen

Inläggav Daniel Bonnér » 2016-02-03/06:10

Det känns som om att vi får hålla isär begreppen. Jag tror det är skillnad i försäkringsbolagens ögon vid stöld kontra olycka när man skadereglerar. Känns som att vi har en äpple och päron diskussion när vi blandar högt och lågt.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Svedea och ersättningen

Inläggav Kovlingen » 2016-02-03/09:56

Kan vara att det som är fast eftermonterat på fordonet går på fordonets försäkring .
Kanske behövs extra försäkringar i vissa lägen .
Utrustar man hojen med en massa plast och ekerfälgar enl. annan tråd kan det
vara bra att ta kontakt med försäkringsbolaget .

Kvitton och foton är bra att ha när olyckan har vart framme :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Svedea och ersättningen

Inläggav Roger Gross » 2016-02-03/10:00

I förarbetet vid valet av samarbetspartner för Klubbförsäkringen undersökte vi ganska noga bl a hur de olika försäkringsbolagen hanterar skaderegleringar. Vi fann då att alla kända försäkringsbolag fungerar mycket väl och likvärdigt.
Alla försäkringsbolag tillämpar också vanligtvis en åldersnedskrivning av ersättningsbeloppet. Meningen kan ju inte vara att man får gamla grejer ersatta av fabriksnya. Att kvitto efterfrågas är naturligt. Har man inget kvitto blir frågan genast mera komplicerad, men oftast handlar det om småsummor så det löser sig i regel ganska obyråkratiskt.
Skillnaden mellan summa inbetalda premier och summa utbetalda skadeersättningar är mycket liten i ett försäkringsbolags ekonomi. En missbedömning slår ofelbart på premiesättningen.
Tack vare en gynnsam skadeutveckling får de flesta som har Klubbförsäkringen en premiesänkning vid nästa förfallodag. Andra mycket kända bolag höjer sina premier...
Men som sagts tidigare: Kolla upp dina villkor och jämför inte äpplen med päron!
Klubbförsäkringen är gynnsammaste valet för cirka 70% av BMW-ägarna.
Tips på hur vi kan förbättra Klubbförsäkringen ytterligare är alltid välkomna.
Försäkringsgruppen
gm
Roger Gross
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Svedea och ersättningen

Inläggav Roger Gross » 2016-02-03/13:11

BrooklynS skrev:Utan att säga bu eller bä om de olika bolagen, men hur skall man rimligen kunna betala ut ersättning för något vars existens inte kan styrkas?

Vid en skada så finns ju den trasiga/skadade utrustningen för uppvisning. Vid stöld så är det ju betydligt svårare om inköpskvitto saknas. Har du relativt nytagna bilder på grejorna så går det väl att på annat sätt styrka att du varit i besittning av dem, men stölder är knepiga ärenden och därvidlag tror jag inte att försäkringsbolagen skiljer sig åt i bedömningen.


Som tillägg och förtydligande av vad som gäller för Klubbförsäkringen:
(Alla bolag har en ganska likartad syn...)
Försäkringsgruppen
gm
Roger G
D14

"Ersättning för personlig skyddsutrustning lämnas utan åldersavdrag de två första åren, därefter görs ett avdrag
med 10 % per år, dock högst 80 % av värdet på motsvarande ny skyddsutrustning. Aktuell självrisk dras av efter
det att åldersavdrag gjorts.

Vid förlust av försäkrat föremål måste man kunna styrka såväl ägandet av det förlorade föremålet som vad det
är värt och hur gammalt det är. I utgångspunkt genom kvitto, men utdrag från konto går också bra. Har man fotografier
kan även detta bidra.
Att kunna styrka innehavet på detta sätt är särskilt viktigt vid just stöld där vi inte har något att titta
på/inspektera, vilket normalt är fallet vid en singelolycka eller kollision.

Avslutningsvis kan sägas att ju högre värde på föremålet desto större krav ställs det på att kunna styrka innehavet
med kvitto eller dylikt.

Om du är missnöjd med skaderegleringen tar du kontakt med din skadereglerare och framför de synpunkter du har.
Skaderegleraren ska skriftligen ha motiverat sitt ställningstagande utifrån gällande villkor. Om du vill överklaga
skadereglerarens beslut kan du vända dig till Svedeas egen Skadeprövningsnämnd. Prövningen är kostnadsfri. ""
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Svedea och ersättningen

Inläggav Martin Håkanson » 2016-02-08/13:01

Vad kul med så mycket inlägg i frågan!
Tack för alla kloka svar.

Jag kan tycka att det är naturligt att hemförsäkringen täcker prylar som stulits ur garaget men
hemförsäkringen var tveksamma till om de ersatte mc-tillbehör. Å andra sidan är det ju mc-prylar så det borde ju också kunna vara aktuellt att Svedea täckte det. Så jag anmälde till båda bolagen och talade om för båda två att det andra bolaget också är med på resan.
Svedea svarade snabbt medan hemförsäkringsbolaget fortfarande tänker. Svar kommer antagligen i veckan.

Till heder för Svedea ska sägas att de höjde ersättningen, efter förfrågan från mig, till det som beskrivits i tidigare inlägg : ingen avskrivning första två åren, därefter 10% per år. En betydande förbättring.
Nu på R1200RS
Användarvisningsbild
Martin Håkanson
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-03-07/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst