Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav Anders Nedemark » 2016-04-17/09:32

Jag har en fundering...... om jag vill lägga ut ett meddelande om en spontankörning, i tex. Umeå, under vilken rubrik läggen man ut det på forumet?
Sen önskar jag att man på ett enkelt och snabbt sett kunde komma i kontakt med klubb/forum medlemmar lokalt där man bor, och där har jag ett förslag. Kan man inte lägga upp varje distrikt på forumet som en egen avdelning. När nån postar ett inlägg i "sitt distrikt" får alla medlemmar som bor i det distriktet ett sms vad som skrivs. Om man naturligtvis själv väljer att knyta sitt mobilnr till sitt distrikt. Det skulle ge effekten att när en person vill ha sällskap på en spontan-fika-körning får alla personer i samma distrikt meddelande om detta. Ingen delar ut sitt mobilnr till alla, utan det sköts automatiskt med forumet som mellanhand.
Tycker själv detta var en toppen idé :-) men det går kanske inte att ordna rent tekniskt.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav Buster » 2016-04-17/14:13

Jag är inte vän av Facebook, men gav det hela en ärlig chans en gång... så tycker mig kunna ha rätt i min åsikt att det inte är något för mig.
Men för dig låter det precis som om det är Facebook du letar efter.

(känns fel att tipsa om något man ogillar, men det är ändå dit du lär bli hänvisad)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-04-17/15:10

Jag skall kolla på det, idag så funkar det som så att våra DO har (vanligtvis) skaffat sig möjligheten att skicka SMS till de har lämnat ett mobilnummer i distriktet så ett sätt är att med ett SMS be DO att göra en VB till sin SMS-lista. Lite knöligt men det kan ju vara en start.

Vi har även den tekniska möjligheten via vårt medlemssystem men där är det ekonomi som sätter stopp, det kostar (med dagens mått) på tok för mycket per SMS.

Enklaste och snabbaste "nästan rätt" är att öppna en tråd per distrikt som alla i distriktet som vill ha denna informationen lägger sig som prenumerant på så får man en signal när någon lägger ut ngt nytt där. Längst ner finns en ruta om heter "Bevaka denna tråd" som man väljer med ett klick.

Jag skall se om det finns mer att göra åt saken inom rimliga ekonomiska ramar.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav Anders Nedemark » 2016-04-17/16:20

Buster skrev:Men för dig låter det precis som om det är Facebook du letar efter.


Nja.... FB är inte min melodi. Har förvisso ett FB konto, men använder det bara för att kunna följa utskick av MC klubbar och SMC. Har därför inga vänner, skriver inga statusuppdateringar och lägger inte ut foton på den mat jag äter ;-)
Tanken med mitt inlägg i denna tråd var att på ett enkelt sett få meddelanden om det händer nåt i mitt distrikt. Jag känner det som mera lättsamt att få ett sms när det är nåt på G, jämfört att aktivt gå in på en internetsida och läsa OM det ev. händer nåt i min närhet. Som det är nu har man lite svårt att föra en kommunikation med klubb/forum medlemmar i ens närhet. Om man inte använder FB vill säga.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav Buster » 2016-04-17/16:42

Håller med... här hade vi sms-grupp med körningar, mail också.
Gick väl via DO tror jag.
Mail kommer ibland men sms har nog upphört tror jag.
När jag frågade så blev svaret precis som alltid här... FB.

När jag sen skaffade FB och var med på någon körning så fick man likväl gå in på klubbens hemsida för att finna den exakta infon om körningen, kontaktpersoner osv...
Så jag kroknade.
Enkelhet och smidighet är bra, men inget som direkt genomsyrar BMW-klubben.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav Anders Nedemark » 2016-04-17/17:23

Magnus Brobeck skrev:Jag skall kolla på det, idag så funkar det som så att våra DO har (vanligtvis) skaffat sig möjligheten att skicka SMS till de har lämnat ett mobilnummer i distriktet så ett sätt är att med ett SMS be DO att göra en VB till sin SMS-lista.


Det var ju en idé. Men det betyder att DO får stå för sms kostnaden på sin privata mobil? Sen gäller det att DO läser sina sms och vidarebefordar till alla i distriktet.

Magnus Brobeck skrev:Vi har även den tekniska möjligheten via vårt medlemssystem men där är det ekonomi som sätter stopp, det kostar (med dagens mått) på tok för mycket per SMS.


Det är säkert andra regler för betalning av sms för en organisation. Jag har på mitt privata mobil ab. 6000 st sms som ingår i månadskostnaden. Kan inte BMW klubben skicka sms till medlemmar via ett "privat mobilabonnemang" Det skulle i praktiken bli så gott som gratis.

Magnus Brobeck skrev:Enklaste och snabbaste "nästan rätt" är att öppna en tråd per distrikt som alla i distriktet som vill ha denna informationen lägger sig som prenumerant på så får man en signal när någon lägger ut ngt nytt där.


Som du säger blir det "nästan rätt". Den signalen man får blir ju på mail. Sms är för en del "icke teknik" personer lättare.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-04-17/18:30

Ginnies skrev:
Magnus Brobeck skrev:Jag skall kolla på det, idag så funkar det som så att våra DO har (vanligtvis) skaffat sig möjligheten att skicka SMS till de har lämnat ett mobilnummer i distriktet så ett sätt är att med ett SMS be DO att göra en VB till sin SMS-lista.


Det var ju en idé. Men det betyder att DO får stå för sms kostnaden på sin privata mobil? Sen gäller det att DO läser sina sms och vidarebefordar till alla i distriktet.

Magnus Brobeck skrev:Vi har även den tekniska möjligheten via vårt medlemssystem men där är det ekonomi som sätter stopp, det kostar (med dagens mått) på tok för mycket per SMS.


Det är säkert andra regler för betalning av sms för en organisation. Jag har på mitt privata mobil ab. 6000 st sms som ingår i månadskostnaden. Kan inte BMW klubben skicka sms till medlemmar via ett "privat mobilabonnemang" Det skulle i praktiken bli så gott som gratis.

Magnus Brobeck skrev:Enklaste och snabbaste "nästan rätt" är att öppna en tråd per distrikt som alla i distriktet som vill ha denna informationen lägger sig som prenumerant på så får man en signal när någon lägger ut ngt nytt där.


Som du säger blir det "nästan rätt". Den signalen man får blir ju på mail. Sms är för en del "icke teknik" personer lättare.


Det som jag refererade till vad anbelangar SMS och dyrt var ett gammalt arrangemang som klubben hade sedan "min tid som ordförande". De flesta DO har just ett sådant abb som du beskriver med 6000 för några 100 lappar per år. Då blir det ören per SMS, jag vet också att styrelsen jobbar på saken just nu så det kanske kommer en lösning som är riktigt bra inom rimlig tid.

Mitt svar med "nästan rätt" var bara ett försök att ge en work around som man kan sätta upp idag och som funkar från idag. Inte helt rätt men nästan rätt. ;-) och visst för vissa är SMS lättare men tro mig, skulle vi bara köra SMS så skulle mailen komma som undrar "varför inte mail - det är ju MYCKET lättare". ;-)

Till Buster:
Buster skrev:Enkelhet och smidighet är bra, men inget som direkt genomsyrar BMW-klubben.


Istället för att gnälla, kom med något konkret förslag!! Vad skall göras och Vem skall göra det, det är ideellt arbete som en DO lägger ned för din skull för att du skall få åka på trevliga mc-turer.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav Marie » 2016-04-17/20:43

Magnus Brobeck skrev:Jag skall kolla på det, idag så funkar det som så att våra DO har (vanligtvis) skaffat sig möjligheten att skicka SMS till de har lämnat ett mobilnummer i distriktet


Jo, det är just det som är problemet, och det som gör att man varken kan lämna mobiltelefon eller mailadress till medlemsregistret.
Vissa DO fullständigt spambombar med mail och SMS. Och 99,99% är totalt ointressant, som gruppkörninger både hit och dit.

Jag har funderat på att fråga om man inte kunde få bli överförd till D13? Jag är ju trots allt utomlands nästan hela den s.k. säsongen, och medlemmarna i D13 torde väl rimligen vara ganska fredade för de där dumheterna?
Och då kunde det finnas riktiga kontaktuppgifter i medlemsregistret utan ständig spambombning...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav Anders Nedemark » 2016-04-17/20:58

Det jag bl.a. efterlyser är att man ska kunna välja att få sms eller mail utskick. Att man tex. bockar av en ruta i kontrollpanelen på sin personliga sida, på hemsidan att man inte vill kontaktad via sms eller mail.
Förövrigt vill jag personligen ha sms om klubbmedlemmar som bor i Umeå ska ut och köra...... för då vill jag följa med :-)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav Marie » 2016-04-17/21:22

Ginnies skrev:Det jag bl.a. efterlyser är att man ska kunna välja att få sms eller mail utskick. Att man tex. bockar av en ruta i kontrollpanelen på sin personliga sida, på hemsidan att man inte vill kontaktad via sms eller mail.
Förövrigt vill jag personligen ha sms om klubbmedlemmar som bor i Umeå ska ut och köra...... för då vill jag följa med :-)


Jo det skulle ju (kanske) lösa spamproblematiken också...
Jag för min del kör ju helst inte i grupp större än 2 personer. Hela nöjet försvinner ju om man är omgiven av en massa trista motorcyklister... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-04-17/22:52

Snyggt sätt att dissa 5.998 av klubbens 6.000 medlemmar....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Distriktgrupp & sms funktion på forumet

Inläggav BrooklynS » 2016-04-18/06:18

Appen "Whatsapp" fungerar mycket bra till detta. På köpet ser man vilka som fått resp läst meddelandet, man kan dela GPS-position i realtid mm.



Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst