BMW - gubbhoj/gubbklubb?

BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Buster » 2016-04-17/22:59

Bland bilar har MB gubbstämpel och BMW ungdomsstämpel, medan det på BMW:s hojar är "MB-stämpel"...
:roll:
Varför är det så?

Jag är själv ingen ungdom längre, men ej heller "gubbe".

När man kommer in på BMW-klubbens forum känner man sig dock snabbt som en liten gosse.
Hänger på en del andra forum, och har gjort i många år, vissa rätt frekvent, andra mindre... kan inte påstå mig vara novis.

Anledningen till denna tråd är webmasterns inlägg i tråden om sms-grupp:
Magnus Brobeck skrev:Till Buster:
Buster skrev:Enkelhet och smidighet är bra, men inget som direkt genomsyrar BMW-klubben.

Istället för att gnälla, kom med något konkret förslag!! Vad skall göras och Vem skall göra det, det är ideellt arbete som en DO lägger ned för din skull för att du skall få åka på trevliga mc-turer.


Och ja, jag har massor av konkreta förslag.

Detta med sms-grupp har vi bla på jobbet, då kan alla i gruppen skriva och skicka, och det når alla.
Kommunens räddningstjänst har det också så att deltidsbrandmännen lätt kan hitta en ersättare om de behöver byta beredskapen... ett sms skickas till samtliga från den som kommit i kläm.
Det är alltså inte tvunget att en chef (eller DO) skall behöva göra det.
Om detta kräver en specifik app eller kanske nån avgift från operatören vet jag dock inte, men de som vet kanske kan berätta här?
För precis som nån sa så är ju sms numera gratis i de flesta privatabonnemang och sen kan man ju själv välja om man vill vara med eller ej.

Men det absolut främsta konkreta förslaget är att inte döda forumet och klubben genom att flytta trafik till andra ställen, tex Facebook.
Vissa distrikt är nog mer benägna till detta än andra, men samtliga uppmuntrar flykten dit.
På några av de andra forumen jag hänger står det i reglerna att sådant raderas omgående och att skribenter kan bli både avstängda och uteslutna.
Mångfald är bra, men om man sprider info för mycket blir det svårdefinierat till slut.
Forumet kunde istället byggas ut, varje distrikt kunde ha sin del och där kunde alla körningar publiceras, även de som ligger under distriktens egna avdelningar på hemsidan... iaf med ett inlägg och en hänvisning.
Då räckte det med att kolla forumet och "olästa inlägg" för att få ett bra grepp.

Men jag vet, många i klubben skyr forumet värre än pesten.... varför det tro...?

Forumet har flera regler, men få efterlevs/följs.
Behövs det kanske fler moderatorer?
Trådar tillåts sväva iväg något alldeles fantastiskt, även innan TS ens fått svar på sin fråga.
Ibland blir inlägg redigerade utan att skribenten blir meddelad detta, inte heller det är så värst bra.
På köp/sälj dräller det av annonser som i rubriken endast har "köpes" eller "säljes", eller kanske det står K1300S och sen när man klickar in dit är det inte alls en sån cykel som säljs... utan kanske en ruta, eller en sadel eller nåt annat tillbehör.
Detta gäller även frågor som ställs i forumets övriga delar, rubriken bör tala om vad det handlar om.
I köp/sälj borde det vara krav på att ange geografisk placering av prylen i annonsen, tror inte det är en regel i nuläget.

Det eviga "tillrättavisandet" från diverse ordpoliser är rätt specifikt för detta forum.
Tillåts det eftersom det är nåt internt skämtande eller är det bara allmän kutym just här?

Jag har sagt det innan och jag säger det igen, få forum/klubbar har så många medlemmar, både nya och gamla... men med en så pytteliten grupp av skribenter.
Jag tycker man skall ta och fundera lite på varför det är så.

Ett par grejer till som också är obra (ungdomligt ord va?? :lol: ) är detta med att ni iaf innan hade olika gironummer att betala in medlemsavgiften på om man var ny eller gammal medlem.
Möjligt att det är fixat nu, annars borde det fixas direkt.
Bagatell kanske, men dumt.

En annan sak är detta med att om man på detta forum klickar på en länk så öppnas den i SAMMA fönster som man hade forumet i.
Fullt möjligt att det är en fråga om inställning, och jag är fullt medveten om att jag kan högerklicka och välja "öppna länk i ny flik" osv... men liksom varför?
Inget annat forum jag någonsin besökt har det på detta sätt i sin originalinställning.
Även detta en bagatell, och även detta dumt.

Nä, få grejer här upplevs som smidiga, iaf inte av oss vanliga arbetare.
Är man it-tekniker eller kanske civ ing så kanske allt känns jättesmidigt, men som sagt... alla är inte det.
Och jag vet att folk inte känner sig välkomna just pga detta och den generella mentalitet som råder här.
Dels kanske främst i forumet, men även i klubben.

Tidigare när man gnällt här lite så kommer det ibland PM med "medhåll" från både de som skriver här men ibland även från nån som typ aldrig skrivit här... men tydligen läst...


...och nä, tro för guds skull nu inte att jag gnällt färdigt, men just i detta inlägg har jag det!
:D
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-04-18/05:33

Det klassiska svaret på rubrikens fråga är, att under knutteepoken i mitten av förra seklet var BMW-maskiner betydligt dyrare i inköp än engelska järn. Alltså köpte unga män med tunna plånböcker engelska maskiner, medan äldre, som kunde ha det bättre ställt, ofta köpte BMW.
Att sedan engelska maskiners kvalitetsnivå som regel inte vara mycket att hänga i julgran, var en annan sak. Det betydde, att drifts- och underhållskostnaderna för en sådan hoj blev höga - och de oplanerade stoppen många. Detta stimulerade också knutten att köpa nytt i förhoppningen om, att den cykeln skulle hålla bättre (vilket den nog sällan gjorde.)
BMW höll en helt annan kvalitetsnivå, dvs de gubbar, som köpte BMW-hojar, hade sedan betydligt lägre drifts- och underhållskostnader, samtidigt som de inte tvingades stanna lika ofta för att skruva ihop cykeln igen! - vilket kan ha varit ett första steg mot märkets stadgade rykte som touringmaskin.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-04-18/06:42

I egenskap av Forumets ena moderator (den andra är Webmaster) vill jag påpeka, att modererandet är en mycket svår balansgång.
(En till moderator är på G in, vilket vi tackar för!)
För det första gör vi detta på vår fritid - samma fritid som även vi gärna vill ägna åt att åka motorcykel - helt ideellt och utan ersättning, för att försöka hålla Forumet både trivsamt, välkomnande och användbart.
Det kan vi dock inte åstadkomma själva - Forumet är dess skribenter, och det enda vi som moderatorer vi kan göra är att ta bort rena övertramp och dumheter, tillrättavisa dem som vägrar rätta sig efter reglerna och såklart rensa lite då och då.
Att syna varenda annons tar en hel del tid, så vi måste inskränka oss till att åtgärda de rena regelbrotten.
Vad gäller trådar som "svävar ut", har det stundtals varit en del problem - vi raderar ibland inlägg, delar trådar och flyttar till annan kategori. Gissa om vi får på skallen för att vi "censurerar" och är - just det, "gubbiga"!
Vill Du hjälpa till att förbättra Forumet - skriv många inlägg, uppmana Dina kompisar att gå med (och skriva!), kom med konstruktiva, genomtänkta förslag, och anmäl trådar/inlägg som bryter mot Forumreglerna. Och ställ gärna upp som Moderator om Du verkligen vill göra en insats för Dina klubb- och Forumkamrater!
(Det är ett otacksamt och oavlönat jobb, dock, så förvänta Dig inget beröm eller ens annat än visst passivt stöd från Forumets medlemmar...)

Vad beträffar åldersfördelningen i klubben, jobbas det hårt på det - och det börjar vad jag förstår märkas resultat!
Ingen lätt uppgift dock, tror medelåldern bland MC-ägare i stort (inte bara BMW) raskt närmar sig 50-strecket.
Tyvärr är "ungdomarna" inte så benägna att delta i Forum, utan "hänger" mer på Facebook och andra sociala fora - något ganska många Forum-skribenter skyr som pesten, av någon anledning.
Klubbens närvaro på Facebook bottnar helt enkelt i, att man måste synas där för att nå ut till alla medlemmar och målgrupper. Även andra sociala media som Instagram, Twitter och Pinterest är ständigt uppe till diskussion, just för att nå ut till alla klubbmedlemmar och andra intresserade.
Vad man ska göra åt att folk föredrar olika medier har jag ingen aning om, faktiskt - man kan ju inte tvinga någon. Och, som sagt, Forumet är dess skribenter, det kan ingen moderator eller ens Webmaster göra något åt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Max Mad » 2016-04-18/09:02

Bror Gårdelöf skrev:Det klassiska svaret på rubrikens fråga är, att under knutteepoken i mitten av förra seklet var BMW-maskiner betydligt dyrare i inköp än engelska järn. Alltså köpte unga män med tunna plånböcker engelska maskiner, medan äldre, som kunde ha det bättre ställt, ofta köpte BMW.
Att sedan engelska maskiners kvalitetsnivå som regel inte vara mycket att hänga i julgran, var en annan sak. Det betydde, att drifts- och underhållskostnaderna för en sådan hoj blev höga - och de oplanerade stoppen många. Detta stimulerade också knutten att köpa nytt i förhoppningen om, att den cykeln skulle hålla bättre (vilket den nog sällan gjorde.)
BMW höll en helt annan kvalitetsnivå, dvs de gubbar, som köpte BMW-hojar, hade sedan betydligt lägre drifts- och underhållskostnader, samtidigt som de inte tvingades stanna lika ofta för att skruva ihop cykeln igen! - vilket kan ha varit ett första steg mot märkets stadgade rykte som touringmaskin.
Min systerson säger att min maskin är en "gubbhoj" :?. Mig kallar han gubbe :o :shock:, don efter person lr :?. (Lite ungdomligt där iaf 8-) ). Jag som med mitt medlemskap bidrar till att sänka medelåldern i klubben :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kovlingen » 2016-04-18/10:06

"Gubbe å Gubbhoj" :?

Tja ang. "Gubbe" skall vi väl alla den vägen vandra (förhoppningsvis) .
Finns nog många som bara har fått se baklyset på nutidens "Gubbhojar" ;)
"Gubbklubb" :? Kanske det med medlemmar i hög medelålder men tycks
ju fungera ändå med ett ökande antal :)
Sedan är det ju många som inte vill vara gubbe och kör hårt med tex. Fb :shock:
Jag bara skrattar åt detta :mrgreen:
Hur ska Fb kunna hjälpa till med spontanåkningar ? ? Ungdomar och arbetande kan
väl inte bara sticka från jobbet för att åka hoj :shock: (Förmodligen en PRO-grej ;) )
Behövs väl bara lite bättre planering och ett inlägg på hemsidans forum :?

Flytta inte ut ifrån klubbforumet !

/"Ideell bakåtsträvare"
(Ej användare av "o-sociala media") :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Marie » 2016-04-18/10:53

Buster skrev:Bland bilar har MB gubbstämpel och BMW ungdomsstämpel, medan det på BMW:s hojar är "MB-stämpel"...


Vilken underbar analys!

Det är väl därför som den här gamla kärringen kör MB och BMW-mc. :lol:

En av de klara fördelarna med både klubben och forumet är ju den mogna genomsnittsåldern. Ja, jag vet att det inte är PK att uttrycka detta i klartext, men det är faktiskt min åsikt. Kanske är detta också orsaken att jag skyr fasoboken som pesten...

För att bli ännu mera o-PK så anser jag att både MB och BMW - MOTORRAD gör fel när de breddar / förskjuter sitt modellsortiment mot yngre och/eller mindre välsituerade kundkategorier.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Erik Mårtensson » 2016-04-18/11:30

Gunnar Elmgren skrev:Vad man ska göra åt att folk föredrar olika medier har jag ingen aning om, faktiskt - man kan ju inte tvinga någon. Och, som sagt, Forumet är dess skribenter, det kan ingen moderator eller ens Webmaster göra något åt!


Varför skall man behöva göra något åt det? Vi är väl alla olika? Jag förstår inte kritiken mot Forumet, men det kanske beror på att jag är "gubbig"? Jag tycker Forumet är fantastiskt: vilken typ av mc-fråga jag än ställer har jag fått (gratis) svar inom 24 timmar :) Vilken verkstad eller annat Forum lever upp till det?
Jag har den allra största respekten för er som lägger ner er fritid på att hålla ihop Forumet: Tack för ett bra jobb!
Erik Mårtensson
BMW: R1200CL, F800GT och G650GS
Honda NT700VA
Dnepr MT16
Användarvisningsbild
Erik Mårtensson
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2008-03-25/01:00
Ort: Örebro

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-04-18/11:54

Vad gäller det där med gubbhojar, är det värt att notera, att redan under knutteeran i mitten på 1950-talet hävdade sig BMW:s dåvarande maskiner väl mot engelska järn, vad gällde hastighet, köregenskaper etc - men eftersom de som sagt ofta köptes av lite äldre män, som hade råd, går det att tänka sig, att BMW-åkarna redan då inte direkt fanns klasvis i knuttegängen. ERGO: Gubbhojar. (När superbiketävlandet började i Sverige, kunde en BMW-, Guzzi- eller Laverdaförare hävda sig väl - liksom förstås de, som körde engelskt. Japanerna byggde bättre motorer, medan européerna byggde bättre chassin och bromsar. Som vanligt lärde sig japanerna snabbt, och därmed var det adjöss för de europeiska märkena i den dåtida superbikeracingen.)

Omdömet gubbmärke lever kvar - delvis beroende på att BMW inte heller idag är något lågprismärke, men det senaste decenniets utveckling av valutakurser har onekligen gynnar Europa i konkurrensen med Japan.

I övrigt delar jag Eriks åsikt: Man läser och skriver på Forum, för att man trivs med det. Den, som inte trivs, kan ju söka sig någon annan stans.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Buster » 2016-04-18/11:59

Jag startade denna tråden eftersom jag av webmastern ombads att ge konstruktiv kritik istället för "att bara gnälla".
Det betyder inte att jag inte respekterar moderatorerna eller att jag anser att någon gör ett dåligt jobb.
Jag vill bara försöka vidga vyerna lite, för forumet är i många fall extremt trångsynt.
Och där har både vi skribenter men kanske framför allt moderatorerna ett ansvar.
Det är ju de sistnämnda som tillåter sakerna stå kvar.

Men jag vidgar ämnet till klubb och hemsida i övrigt.

Rubriken skrevs som en fråga ja... men det var inte tänkt att just den skulle generera svar.
För jag vet varför BMW en gång fick den stämpeln... men varför hålls den kvar?
S1000RR har ju givit en föryngring, men vart syns dom?

Facebook trodde jag var en lekplats för kids, men väl där insåg jag att det knappast fanns några aktiva alls i åldrarna 0-50.
Någon enstaka attention whore finns så klart även där oavsett ålder, men de aktiva var antingen arbetslösa med tid att slå ihjäl eller mammor som skaffat konto för att hålla koll på ungarna.
...men eftersom ungarna lämnat lade mammorna in bilder på nån byrå och annan skit istället.
Eller skickade miljoner varningar till allt och alla för hundtjuvar och andra påhittade nyheter.

Nä, flertalet av de aktiva där förutom ovanstående verkade faktiskt vara folk i pensionsåldern eller företag.
Inblicken gav mig även svar på en annan sak, det är fler som INTE är med där än som faktiskt är med där.
(och det är en sak att var med och en annan att vara aktiv)

Nu vill jag absolut inte att det skall vara nån åldersdiskriminering här i klubben, jag bara konstaterar fakta och ger min bild av tex FB för de som inte vet utan tror det är en lekplats för barn.

Att många äldre finns med är inte ett problem, tvärtom.
Kunskapen och erfarenheten här är extremt hög!
Nej, det eventuella problemet ligger i att yngre inte känner sig välkomna in hit.
Och det kan säkert låta lustigt men med yngre menar jag i många fall upp till 50-60...

Bara i mitt kvarter är vi fyra stycken med BMW R1200GS, jag är jätteyngst.
Alla är vi med i klubben, men ingen av de andra har ens tänkt tanken att starta nån tråd på forumet.
Just pga stämningen och det eventuella bemötandet.
...som de ju sett alldeles för många exempel på gällande andra...

Och till stor del trivs jag, men skall man verkligen stanna utvecklingen bara för att man trivs?
Inget är så bra att det inte kan förbättras... eller??
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-04-18/12:30

Hmmmm. Någon enstaka gång (= mycket sällan) har jag blivit ovettigt bemött på Forum - vilket som regel medfört, att jag svarat i sak och inte mot person.
Det har också någon enstaka gång (= ännu mera sällan) förekommit, att ovettigheten faktiskt varit riktad mot mig som person - vilket jag då besvarat med frågan, varför skribenten ägnar sig åt personangrepp.
Det har också någon enstaka gång hänt, att någon skrivit strunt på Forum, och jag har påpekat, att det är just strunt. Om man inte får göra det, kan man ju inte direkt påstå, att takhöjden är väl tilltagen.

Skulle det vara så fruktansvärt svårt för Dig och kompisarna att agera på samma sätt?
Du har alldeles rätt i, att inget är så bra, att det inte kan förbättras - men förbättringsarbetet behöver rimligen utföras av den, som ser behovet och anser sig kunna göra något åt det!
Väntar man på, att "någon annan" skall vidta de förändringar, som man själv vill få till stånd, brukar man få vänta milt uttryckt länge - och resultatet blir hur som helst sällan, som man vill ha det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kovlingen » 2016-04-18/14:59

Buster skrev:Alla är vi med i klubben, men ingen av de andra har ens tänkt tanken att starta nån tråd på forumet.
Just pga stämningen och det eventuella bemötandet.
...som de ju sett alldeles för många exempel på gällande andra...

Ni måste nog vara "negativa kvartetten" :? Vad är det för stämning du skriver om ? ?
Och jag blir ännu mer undrande när det står "eventuella bemötandet" .
Nästa som jag undrar över "gällande andra" ? ?
Vad väntar ni er för svar , på det ni inte skriver om ? ?

Jag köpte en BMW hösten 2008 och blev medlem i klubben 2009 och är ju ganska färsk
som medlem .
För min del har det väl varit några "rabalder" men det har ofta bottnat i missförstånd .
Lite har jag väl på minuskontot också ;) :oops: Men att säja det du skriver känner jag
inte igen mej i . Jag tycker att det är jättetrevligt :)
Hur skulle Ni vilja att forumet fungerar :?

Hälsningar
/Håkan i D3
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav neutral » 2016-04-18/15:12

Alla mc-relaterade forum jag deltagit i har visat samma mönster - några få skriver väldigt mycket medan de flesta bara skriver något enstaka inlägg t ex när de själva behöver veta något. På vintern saknas de positiva inläggen om själva körningen så då blir inläggen lite tyngre och tråkigare. Olje- och däcktrådar leder aldrig någonstans men många av oss luras likt förbaskat in i dem. :)

Det enda jag tycker är sämre på detta forum än de flesta andra är bildhanteringen. Bilder blir felvända och beskurna m m. Stör mig också precis som Buster på att länkar öppnas i samma session som forumet, vore bättre om de öppnades i nya fönster/flikar som är brukligt på andra ställen (t ex FB :) ).

Annars är ju forumet en guldgruva tekniskt och många sitter inne med de mest udda kunskaper och det är dessutom relativt lätt att hitta gamla trådar som avhandlar det man undrar över.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-04-18/17:04

neutral skrev:Olje- och däcktrådar leder aldrig någonstans men många av oss luras likt förbaskat in i dem. :)

Vi måste ju roa oss med något i vinterns mörker och kyla! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Marie » 2016-04-18/17:35

neutral skrev:Det enda jag tycker är sämre på detta forum än de flesta andra är bildhanteringen. Bilder blir felvända och beskurna m m. Stör mig också precis som Buster på att länkar öppnas i samma session som forumet, vore bättre om de öppnades i nya fönster/flikar som är brukligt på andra ställen (t ex FB :) ).


Den delen av kritiken kan jag förstå. Bildhanteringen kunde varit bättre, men jag måste ställa mig upp till webmasters försvar här.

Tidigare krävde bildhanteringen att man behärskade att själv redigera, beskära och storleksanpassa bilden i ett bildredigeringsprogram. Det var det många som inte klarade, alltså gnälldes det på det. Svaret blev att forumet numera självt hanterar för stora bilder, i vissa fall beskärs det som primärt visas, men klickar man på bilden så ser man den obeskuren. Kruxet är att det i bilderna kan finnas med en del metadata som anger hur kameran hållits. Beroende på hur kunnig den som lade upp bilden är, kan det medföra att bilden visas olika beroende på vilken hård- och mjukvara betraktaren använder, dvs om hänsyn tas till denna metadata eller inte.

Den förändrade och "användarvänligare" bildhanteringen har alltså medfört att det numera sker sådana "olyckor" som den hoj som nyligen utannonserades och där bilderna blev upp-och-ned. I det avseendet var det faktiskt enligt min åsikt bättre förr, när det för att lägga in en bild krävdes att den som lade in bilden hjälpligt kunde använda ett bildredigeringsprogram, för då slapp man alla dessa "olyckor"

Det är alltså en balansgång mellan en bildhantering där visningen blir precis det som användaren medvetet skapat, och den nuvarande där en automatik blandar sig i och förvränger resultaten på ofta svårförutsedda sätt, där det krävs en myckel låg kunskapsnivå för att få in en bild, men samtidigt en ännu högre än tidigare för att kunna vara säker på att resultatet blir det man avser (dvs hur man skall göra för att förhindra att automatiken blandar sig i och förstör slutresultatet, och var gränserna går).

Vilken strategi webmaster än väljer här så kommer garanterat gnäll och skäll "som ett brev på posten".

Däremot borde huruvida länkarna skall öppna en ny instans av webläsaren vara en inställningssak, och där är jag också av åsikten att normalinställningen borde vara att öppna i ny flik. För mig är detta dock en ickefråga eftersom jag vet hur man själv påverkar öppningssättet, och ryggmärgsmässigt gör så att jag får det resultat jag vill ha.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kovlingen » 2016-04-18/18:15

Bror Gårdelöf skrev:
neutral skrev:Olje- och däcktrådar leder aldrig någonstans men många av oss luras likt förbaskat in i dem. :)

Vi måste ju roa oss med något i vinterns mörker och kyla! ;)

Håller med till 100% . Skulle vara trist utan forum oktober- maj :(
Gott om tid att ventilera allt ner till estrars storlek :D

/ En gubbe i "Gubbklubben" 8-) :mrgreen:
Gubbarna.jpg
Gubbarna.jpg (71.51 KiB) Visad 21437 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Smurfen » 2016-04-18/18:38

En skribent i min lokaltidning skrev för nån månad sen en krönika som jag tyckte var så bra att jag sparade ett urklipp, och som jag tycker belyser ganska bra det generella problemet med många föreningar idag, inte bara motorcykelklubbar.
Det märks nog ännu tydligare i en liten lokalförening där man är ett mycket begränsat antal medlemmar och alla känner i stort sett alla.
Jag vet inte om det är en åldersgrej eller tidsandan eller kanske en blandning av båda, men jag säger så här - jag är född -60 och jag känner ingen(eller har träffat på nån) som är 10-15 år yngre än mig och yngre som delar min uppfattning om hur man driver och deltar i en förening medan de som är i spannet född -70 och tidigare i stor utsträckning gör det.
Jag tror att det behövs att man har växt upp på -70-80 talet(eller tidigare) med medlemskap i olika föreningar i unga år och därmed "lärt sig" av de äldre för att förstå vad det innebär att vara medlem i en ideell förening (undantag finns förstås).
En annan sak som jag också fått lära mig i min yrkesroll som sjöman är att för varje ny båt ta seden dit man kommer.
Dvs, som "ny" kommer man till en redan existerande arbetsplats eller förening och det är nykomlingens sak att anpassa sig. Mindre förändringar och/eller förbättringar brukar för det mesta gå att genomföra, särskilt om man kommer med konkreta förslag och själv är villig att dra sitt strå till stacken.
Sen är det ju naturligtvis så att passar inte stilen gör man nog bäst i att söka sig någon annanstans och när det gäller en förening som en motorcykelklubb så är det ju så enkelt att man bara samlar ett antal likasinnade individer/vänner och startar en egen klubb där man kan göra/få som man vill. Även det har jag provat, fast det är ett tag sen nu.

Här kommer nu äntligen den där texten som jag pratade om, inte ett direkt citat, men det är så dj...la bra...

"Tyvärr har föreningslivet smittats ner av företagstänket där kundperspektivet dominerar.
Medlemmar betalar in en avgift till en förening och ser därmed sig som betalande kund med rättigheter, men inga skyldigheter.
Fast i själva verket är man inte kund i en förening, utan en medlem.
Det är skillnad på kund och medlem.
En kund kan kräva, en medlem bidrar. "

Fritt efter:
Lina Norberg Juuso, Tidningen Ångermanland 2016-03-13
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-04-18/20:27

Du har så rätt!

En annan vinkel hörde jag under en kurs för ett par årtionden sedan - om hantering av relationsproblem på arbetsplatser. Nej, inte privata relationer mellan två arbetskamrater utan sådant, som kunde störa såväl själva arbetet som arbetsmiljön.
Kärnbudskapet var: "Den enda person Du kan förändra är Dig själv" - dvs på en arbetsplats kommer man aldrig att kunna lösa ett relationsproblem genom att kräva, att "någon annan" ändrar sig. Däremot kan man hantera problemet genom att själv inta en annan attityd. (Det gäller nog inte bara arbetsplatser.)
Första gången jag hörde det, var det ovant och svårt att smälta, men det sjönk in och känns sedan länge självklart - av den enkla orsaken, att OM jag faktiskt skulle kunna kräva, att "någon annan" ändrar sig, kan ju alltid "någon annan" ställa samma krav på mig. Det skulle nog inte funka så bra från någondera hållet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-04-18/20:39

Jag kan tänka mig att en del har svårt för fora av denna typ, eftersom det kräver en del anpassning och kanske till och med ödmjukhet! Den som stiger in i en tråd med full övertygelse om att just jag har rätt blir så klart frustrerad när dyker upp avvikande åsikter.
Det gäller nog att till en början inse att någonstans i forumet kan det finnas någon eller några vars erfarenhet och kunskaper vida överstiger ens egna!
Visst har jag också retat mig över en del "besservissers" och nedlåtande kommentarer, men det är droppar i havet. Att en del trådar "spårar ur" och sorgfälligt undviker att svara på den ursprungliga frågan spelar ingen roll. Förr eller senare avkastar diskussionen ngt intressant.
Jag tycker egentligen att det är ganska bra stämning på forumet, och skulle jag önska ngt vore det i så fall att en del fördomsfulla kommentarer om det ena och det andra uteblev.
Till sist måste jag få säga att jag uppskattar webmasterns många gånger kluriga och tankeväckande kommentarer när en tråd spårat ut för långt.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-04-18/21:04

Lars-Erik Holmberg skrev:Den som stiger in i en tråd med full övertygelse om att just jag har rätt blir så klart frustrerad när dyker upp avvikande åsikter.

Eller som det stod på en stor affisch på kollegas dörr för mer än trettio år sedan:
"Those of you who think you know everything are very annoying to those of us who do."
Han var definitivt inte någon blygsam person, men hans sinne för humor var det inget fel på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Dennis Johansson » 2016-04-24/07:06

Inte undra på att BMW ansågs vara en gubbe oj och att de lever kvar.
Titta på hur BMW designen är fram till början av 2000 talet.
De ser allt för tråkiga och präktiga ut.
Klart Japsen sålde bättre, betydligt snyggare, race hojar och kvalitet som är minst lika bra som BMW till ett bättre pris.
Nu börjar väl priserna jämnas ut och designen också
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kovlingen » 2016-04-24/07:29

Dennis Johansson skrev:Nu börjar väl priserna jämnas ut och designen också

Som med bilarna . De ser nästan ut likadana . Designade i vindtunnlar :shock:
Har ju även blivit prisökningar . Se bara på Skoda :? Iofs samma prylar som i folkvagnen ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav BrooklynS » 2016-04-24/07:39

Dennis Johansson skrev:Inte undra på att BMW ansågs vara en gubbe oj och att de lever kvar.
Titta på hur BMW designen är fram till början av 2000 talet.
De ser allt för tråkiga och präktiga ut.
Klart Japsen sålde bättre, betydligt snyggare, race hojar och kvalitet som är minst lika bra som BMW till ett bättre pris.
Nu börjar väl priserna jämnas ut och designen också


Nu anses väl BMW från tiden fram till början av 2000 knappast vara sämre hojar än japanerna... De hade ingen racehoj, det är sant. Men i övrigt vete tusan om du inte är ute och cyklar. ;) En sjuttiotals eller åttiotals BMW duger gott som bruks- och långfärdshoj än idag, hur många japaner från tidsperioden gör det? Såväl R 80 G/S som de efterföljande GS-modellerna är klassiker, såväl design- som egenskapsmässigt. Levererar än idag och har ägare som reser jorden runt med dem. 1993 kom R1100 RS med Telelever och en mängd andra innovationer som idag är mer eller mindre standard. ABS hade man som standard decennier innan andra märken.

Japansk kvalitet är en sak, där håller jag med. Men å andra sidan gick hojarna inte att jämföra egenskapsmässigt heller.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-04-24/16:46

Dessutom kunde ju även BMW redan då. R 90 S är en ikon, som i välbevarat skick betingar mycket höga priser idag - och det är lätt att glömma, att den var världens första gathoj med originalmonterad kåpa. (Fast det slår mig plötsligt: Hade inte Vincent Black Prince originalmonterad kåpa - även över bakhjulet - redan på 1950-talet?)

Om K1 kan man ju inte direkt säga, att den var varken tråkig eller konventionell. Utifrån sin specifikation - med effekten begränsad till 100 pållar - var den onekligen rätt väl genomtänkt.

Och om jag förstått saken rätt, håller åtskilliga ägare av R 100 RT sina hojar högt, men den modellen appellerade förstås inte störande mycket till yngre knuttar - som måhända inte heller hade råd med vare sig R 90 S eller K1?

Insprutningsmotorer "före alla andra", liksom ABS och handtagsvärme (standard på alla svensksålda BMW fr o m 1995) är inte heller något att skämmas för. Men BMW verkar länge ha haft någon sort egen variant av familjen Wallenbergs motto "Esse, non videri" ("Att vara, men inte synas") - så att kunden liksom måste vara intresserad (och stadd vid viss kassa) för att fundera på deras cyklar.

Som bekant blåser andra vindar idag. Men OK: När Teknikens Värld skrev om den då nyutkomna Scarvern, inleddes artikeln med (ungefär): "En gång i tiden var alla BMW:s motorcyklar svarta - utom polisens, som var vita. De var pålitliga som järnstaket och ungefär lika upphetsande." Jag gillar den sortens humor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Smurfen » 2016-04-24/21:08

"Those were the days" :mrgreen:
Sven
Airhead Traveller
Senior Airhead Mechanic
R100RT -79
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2008-11-20/23:07

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Marie » 2016-04-24/21:34

Det var bättre förr...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-04-24/21:41

Mina "vänner" som kör Yamaha och Victory hävdar bestämt att BMW betyder: Blind Man Work, trots att dom oftast sackar efter när vägen "kärvar" till sig!!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kovlingen » 2016-04-25/05:59

Lars-Erik Holmberg skrev:Mina "vänner" som kör Yamaha och Victory

Den som kör Victory ska väl inte uttala sej om BMW-hojar . :?
Måste nog gå till en optiker snarast ang. sitt eget val . :shock: :roll:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Austin » 2016-04-26/16:05

Hojar som tilltalar de yngre "gubbarna" är de som har ett extra namn som "Ninja" "Maroudor" "Drifter" Meanstreak" Osv.Osv. Det var någon skribent som sa att riktiga motorcyklar har inga extranamn .Bara storlek på motor och en bokstav som S,R.Lt Alltså BMW :? med något undantag som "Scarver" "Montauk" " Rockster" kommer inte på fler,(de hojarna blev inga storsäljare)
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kovlingen » 2016-04-26/16:12

Har man en "Ninja" är man nog tuffast på byn :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Håkan » 2016-04-26/17:05

Austin skrev: Det var någon skribent som sa att riktiga motorcyklar har inga extranamn

Ojdå, i den här klubben är det många som har hojar med extranamnet "Adventure"...
:mrgreen:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kovlingen » 2016-04-26/17:14

Håkan skrev:
Austin skrev: Det var någon skribent som sa att riktiga motorcyklar har inga extranamn

Ojdå, i den här klubben är det många som har hojar med extranamnet "Adventure"...
:mrgreen:

Jo men inte är man tuffast för att man kör en "Ture" :mrgreen:
Isof. tuffare med bara R :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Dennis Johansson » 2016-05-02/04:16

BrooklynS skrev:
Nu anses väl BMW från tiden fram till början av 2000 knappast vara sämre hojar än japanerna...

Skrev ej att Bmw var sämre, men hade ej lika tilltalande utseende. Dessutom riktigt gubbiga

BrooklynS skrev:De hade ingen racehoj, det är sant. Men i övrigt vete tusan om du inte är ute och cyklar. ;) En sjuttiotals eller åttiotals BMW duger gott som bruks- och långfärdshoj än idag, hur många japaner från tidsperioden gör det?

Ja du, om vi börjar med att titta på guldvingarna så rullar fortfarande en del från 70 talet, 80 talet är de vanliga och naturligtvis senare årsmodeller.
Pan european 1100 kom ju långt senare. Men de hade dessutom antispinn långt innan BMW. Det togs bort till 1300 för det var före sin tid på 1100 och uppskattades ej. Dessutom var honda tidigt ute med integrerade bromsar. Det finns naturligtvis fler märken och modeller.
Men Fj 1100 och 1200 är ju gamla och rullar ännu.
BrooklynS skrev:Såväl R 80 G/S som de efterföljande GS-modellerna är klassiker, såväl design- som egenskapsmässigt. Levererar än idag och har ägare som reser jorden runt med dem. 1993 kom R1100 RS med Telelever och en mängd andra innovationer som idag är mer eller mindre standard. ABS hade man som standard decennier innan andra märken.

Japansk kvalitet är en sak, där håller jag med. Men å andra sidan gick hojarna inte att jämföra egenskapsmässigt heller.


Vet ej när BMW eller japanerna kom med sina ABS system.
Men fram till japanska penningkrisen så var de med bra i utvecklingen.
Att de inte kunde hänga med egenskapsmässigt håller jag ej med.
Titta på Goldwing t.ex. Många försökte göra kopior. Suzuki Cavalcade, Yamaha Venture, Kawazaki prövade med, liksom BMW K1100LT och främst K1200LT.
I det test som jag läste mellan Goldwing 1800 och K1200LT fick endast BMW bättre poäng på en sak, passagerar komforten.
För ngt år sedan har BMW K1600GTL som testats mot Goldwing 1800 vunnit matchen på alla punkter utan en. Den vibrationsfria gången hos boxersexan.
Och trots K1600 har den första synkade lådan för mc bruk klonkar det som fan.

I ett test mellan R1200GS och Yamaha Supertennere visade det sig att japanen trollat bort hissningstendenserna utan paralleverstag. Hur har det gått till?
Den har dessutom inte mycket klonk i drivlinan. Det har inga japaner vad jag förstår i sina växellådor med kardan överföring. Märkligt att BMW aldrig hittar de felen.
Jag körde en GW 1500 en gång. Inget klonk där inte.
Så även om just nu BMW och KTM just nu leder teknik utvecklingen med Trump i hasorna och Japanerna halkat efter, anser jag nog att ständigt återkommande återkallelser samt haverier av olika slagit borde åtgärdas innan de lämnar fabrik.
Talade med en i BMW klubben som sade att han bytte till en ny gs nyss då den han hade skulle bli för dyr att äga när garantin gått ut, två kardaner och en slut växel gick åt.
Jag har tur. Min har gått 13000 mil nu, och bytte kardan förebyggande.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav BrooklynS » 2016-05-02/07:11

Kul diskussion!

En sak som BMW alltid varit: Dyra (särskilt i USA). Det har medfört att de köpts av höginkomsttagare, vilka rätt sällan är ungdomar. = Gubbhoj.

Dessutom är det inte ovanligt att nyköparen fortfarande åker med den efter 40 år. = Gubbhoj.

"Tilltalande utseende" - tja, jag vet nog ganska många som anser att R90S är en av de snyggaste motorcyklar som gjorts. R69 med Earlesgaffel är väl en annan sak kanske. De har nog aldrig följt trenderna i design, men kanske ofta skapat dem i sin kraft av statusmarkör?

Guldvingen kom som svar på BMW-s långfärdskapacitet. Men fick faktiskt förvånande nog stryk i de flesta amerikanska tester vad gäller egenskaper. I jämförelse med R90/6 var den långsammare, hade sämre fjädring, sämre bromsar, drog mer bensin, sämre sadel, vägde 120 kilo mer men klarade mindre last osv. Men den kom väl närmast av dåtidens hojar. Dock mycket hög kvalitet förstås och finfin motor i övrigt. Jag har en kompis med en hyfsat tidig guldvinge. Det är en trevlig hoj på många sätt men jag väljer själv alla gånger min gamla R100RS för långresa.
Men menar du verkligen att Goldwing inte är en gubbhoj? :lol:

Integralbromsar var de däremot väldigt tidiga med på gubbhojen Moto Guzzi.

BMW kom med ABS på K100 1986, vill jag minnas. De flesta andra hade det inte före 2010, även om tillvalet började dyka upp säkert 2002-2003 på tex Pan European och liknande hojar.

Att det klonkar i växellådan på BMW har sina klonkiga orsaker. Separat växellåda av biltyp, kombinerat med torrkoppling och kardan. Har sina för- och nackdelar, klonkigheten är förstås en nackdel. Fördelen är förstås hållbarhet och enkelt underhåll.

Hissningstendenser för kardan trollade redan Yamaha och Suzuki bort på 1970-talet med sina XS750 resp GS850. Det är en geometrisk i effekt i första hand, det går att komma förbi men inte utan mer komplicerade konstruktioner som i sin tur ger andra nackdelar. Glöm inte bort att BMW-s hojar har varit enkla i sin konstruktion och dessutom mycket lätta. Det skiljer nog alla gånger 50 kilo mellan en BMW R100 och en Suzuki GS850.

Vad gäller svagheterna/barnsjukdomarna på nya BMW så håller jag med dig. Den typen av fel är i princip otänkbara på japanska produkter. Men egenskaperna i övrigt är det sannerligen inget fel på. Nu skall man i och för sig ha klart för sig att det är en "kostnad" man får för att ligga längst fram i teknikutvecklingen. På 1960- och 1970-talet var det som bekant tvärtom; BMW var traditionellt byggda hojar med mycket hög kvalitet och ansågs vara "perfekt gammalmodigt tråkiga". Sedan kom K100 och inledde en annan väg.

Så visst är BMW ofta gubbhojar, i meningen att det är många gubbar som föredrar dem. Jag tror också att det beror lite på att BMW ofta väljs av de som kör riktigt mycket. En gissning är att BMW tillhör de motorcykelmärken som har högst genomsnittlig årlig körsträcka.

13.000 mil är inte ovanligt för en GS. Hur många lika gamla Supertenere har gått lika mycket?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-02/09:14

BrooklynS skrev: Integralbromsar var de däremot väldigt tidiga med på gubbhojen Moto Guzzi.

Som väl på den tiden var bland det vassaste man kunde köpa (Le Mans)?

Men det ÄR intressant, att Yamaha FJR 1300 A och nya Super Tenéré har "stel kardan" och aldrig verkar få några minuspoäng för det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav BrooklynS » 2016-05-02/09:23

Bror Gårdelöf skrev:
BrooklynS skrev: Integralbromsar var de däremot väldigt tidiga med på gubbhojen Moto Guzzi.

Som väl på den tiden var bland det vassaste man kunde köpa (Le Mans)?

Men det ÄR intressant, att Yamaha FJR 1300 A och nya Super Tenéré har "stel kardan" och aldrig verkar få några minuspoäng för det.


Det beror till stor del på geometrin som sagt. R1200C har också en annan lösning, med kardanen ledad i ramen och inte i växellådan (läste jag i senaste Bumsen).
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Buster » 2016-05-05/10:17

Lite efter jag startade tråden åkte jag iväg en vecka, och nu när man kommit tillbaka så ser man tråden "flaxat iväg" precis som den ju ofta gör på kanske främst BMW-forum.
I just detta fall spelar det kanske mindre roll då det ju är en tråd för åsikter och "brainstorming".

Min grundtake var att lyfta/belysa den ofta lite inskränkta andan som återfinns här, och då blir det lätt att man drar paralleller till just gubbar.
Ni vet de där som sitter och surar och säger "det var bättre förr" och "så har vi alltid gjort".

För jag anser att faktum kvarstår, en mycket stor del av BMW-ägarna är inte med i klubben och av de som är med är det ett ytterst litet fåtal som är aktiva på forumet.
Hade man bara kunnat öka procenten det allra minsta på det sistnämnda så skulle ju de aktiva här kunna mångdubblas.
Men tråden här visar på precis det som genomsyrar generellt i många delar.
Nämligen att alla anser att allt är superbäst och inget skall ändras.
Det enda som möjligen är fel är denna tråds skapare.
För det har i tråden kommit gliringar om att det finns de som bara vill komma till dukade bord, och allt vad det nu är.
Det har jag inga krav på.
Däremot anser jag klubben och forumet borde vara så pass öppet att "nya" tankar och idéer kunde avlyssnas innan allt förkastas.
Det blev ju försvarsställning och nästan smutskastning här rätt omgående.

Eftersom jag är med här så gillar jag det självklart, annars hade jag ju lämnat... eller?
Precis.
Men, inget är så bra att det inte går att förbättra.
Just här är det dock typ stopp.
För istället för att lyssna så blir det gliringar om att man istället borde lämna.
Ehh... okej?

Att sen moderatorerna (och självklart även övriga inblandade) gör ett obetalt och bra arbete vet vi alla, men inte heller där får man väl vara allergisk mot konstruktiv kritik?
Det var ju så tråden startade, jag blev i en annan tråd ombedd att komma med konstruktiva förslag och exempel istället för att "gnälla".
Hade förvisso förslag redan där... men startade tråd likväl.

Som moderator kan man inte läsa och följa allt, men om vi meniga medlemmar anmäler trådar/inlägg så får ju moderatorerna på så vis upp ögonen och kan sedan avgöra dess vara eller icke vara.
Såg förresten nu helt nyligen att en moderator gått in i en säljestråd och berättat för säljaren att en mer beskrivande rubrik än "Säljes" vore på sin plats.
Perfekt, det är SÅ det skall vara!
Jag vet att det inte tar lång tid att klicka vidare efter att man kommit in i en tråd med helt fel ämne pga en kass rubrik, men som sagt, allt kan ju bli bättre och forumet har ju regler...

Jag har inte anmält/gjort moderatorer uppmärksamma på så många inlägg genom åren, men generellt funkar det där rätt segt.
Dessa trådar anmälde jag rätt tidigt och nu när jag var iväg hade jag fått mail om att moderatorn kollat på dem.
Nån direkt ändring skedde nog inte, men en månad efter?
viewtopic.php?f=274&t=24287
viewtopic.php?f=274&t=24291

Jag känner inte varken TS eller bakgrunden, men jag tycker han behandlas rätt illa i sin tråd.
Grunden i flertalet forum brukar vara som så att först besvaras frågan, därefter kan man eventuellt tillåta diverse utsvävningar.
Här kommer först ett dussin svar på mer eller mindre totalt irrelevanta saker, Thailand och hyrhojar frågade han ju inte om alls.
Han startar sedan en ny tråd och blir där bemött än sämre.

Han inser säkert att han kan fråga företaget som driver linjen, men nu ville han ju tydligen ha personliga åsikter och erfarenheter i ärendet.
Precis som ju hela forumet har som grundstomme.
Eller?
(just dessa trådar har alltså kollats och godkänts av moderator så det är väl kanske bra.. inte jag som avgör)

Trådarna var exempel, men tyvärr finns det rätt många liknande trådar/inlägg här.
Och det lockar knappast fler än de redan invaggade att skriva.

Att fråga om personliga åsikter och erfarenheter är ju liksom hela stommen, jag läser och följer massa här på forumet och får väl faktiskt erkänna att man nästan har idolstatus på vissa av medlemmarna här.
Resereportagen, tipsen och erfarenheterna många delar med sig av här är av toppklass.
Jag tillhör även skaran som verkligen uppskattar Bumsen, läser ytterst sällan tidningar men den läses fullständigt.

Gällande klubbens ekonomi så är säkert medlemsavgiften en stor inkomstkälla, jag vet inte när denna reglerades sist men personligen skulle jag inte bry mig det minsta om den fördubblades.
...eller om Bumsen fick ett separat inbetalningskort.
I förhållande till vad allt annat kostar så är BMW-klubbens avgift klart försumbar.

Skall man klaga på NÅGOT gällande tidningen (och klaga skall man ju som svensk) så är väl kanske inte namnet det mest ultimata... särskilt inte med en så tysk anknytning som ju BMW faktiskt har.
:lol:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-05-05/11:01

Du pekar faktiskt ganska tydligt på ett dilemma vi moderatorer (och kanske främst Webmaster) ställs inför hela tiden - att trådar "svävar iväg" långt utanför ämnet.
Det är, precis som du skriver, ett ganska begränsat antal personer som skriver på Forum, och några av dessa skriver gärna i varenda tråd - gärna om sina egna associationer till ämnet, vilket lätt får tråden att spåra bort från urprungsämnet. I andra trådar kommer man med tämligen okvalificerade gissningar eller andra- och tredjehandsuppgifter som svar på specifika (oftast tekniska) frågor, vilket faktiskt har lett till att Forum-medlemmar börjat undvika att ställa frågor - risken att få förvirrande, missvisande eller rent felaktiga svar gör att man istället mailar frågan till någon/några man tror man kan få ett korrekt svar från!
Vi har provat att vara lite tuffare, och moderera bort det värsta "svamlet" - men som ett brev på posten kommer då kritik om "diktaturfasoner", "lågt i tak", mobbning och allmän maktfullkomlighet.
Att hitta en balans som alla Forummedlemmar gillar går helt enkelt inte, och det blir ju inte enklare av att man vill att nykomlingar ska känna sig välkomna....
Och några gånger då vi ingripit, har det förekommit regelrätta hot, smutskastning i andra sociala media, och "drev" som piskats upp av den förorättade och där andra Forumister tagit dennes parti.
Det är helt enkelt så, att Forumet ÄR dess skribenter.
Motstånd mot förändringar finns i alla grupper av människor - vill man ändra något till det bättre, får man jobba i motvind tills man övertygat tillräckligt många - så kämpa på!
Det vi moderatorer kan bidra med är att ingripa mot det som uppenbart bryter mot Forumets regler - och så försöka föregå med gott exempel, förstås.

/// Gunnar Elmgren
Luttrad Forum-moderator
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Buster » 2016-05-05/11:25

Gunnar Elmgren skrev:...Och några gånger då vi ingripit, har det förekommit regelrätta hot, smutskastning i andra sociala media, och "drev" som piskats upp av den förorättade och där andra Forumister tagit dennes parti...


Mm... vad jag anser om Facebook håller jag inte som hemlighet och här spädes mina fördomar på än mer.
Häxjakter och slagsmål på internet...?
Men visst, är man uppväxt med blå brandbil och asfalterad sandlåda, så måste man kanske ta igen saker som vuxen.

Har man regler skall de följas, passar inte reglerna så bör man ju ge sig på dem istället än på de som försöker få övriga att följa dem.
Jag står kvar vid min åsikt om att moderatorerna bör öka sina ingripande, att man kanske råkar tappa nån tung medlem får man ta.
Dock är forumet bra, lärorikt och fyller en social funktion för många, så den risken är rätt liten.
Oftast anpassar de sig till forumet och reglerna.
Skulle de trots allt lämna så kanske det gör att tre andra (med tiden) ännu tyngre angör.

Saker skall utvecklas för att kunna förbättras.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-05-05/11:49

Buster skrev:Jag står kvar vid min åsikt om att moderatorerna bör öka sina ingripande, att man kanske råkar tappa nån tung medlem får man ta.

Som sagt, vi har provat.... stämningen på Forumet blev inte bra då (heller).
Dessutom ägnar även vi moderatorer gärna tid åt att åka hoj, så vi vill inte gärna låta modererandet inkräkta mer än nödvändigt på vår disponibla fritid. Tro mig - ska man "hålla efter" Forumet och ingripa mot allt som spretar och provocerar, är det minst ett heltidsjobb!
Vill Du hjälpa till med modererandet kan Du med fördel anmäla Dig som frivillig till webmaster@bmwklubben.se - kanske har Du idéer som för oss framåt!

Buster skrev:Dock är forumet bra, lärorikt och fyller en social funktion för många, så den risken är rätt liten.
Oftast anpassar de sig till forumet och reglerna.

Vad den "sociala funktionen" inbegriper är nog rätt så individuellt. För somliga verkar det vara ett behov att få bekräftelse, för andra ett sällskap i ensamma nätter, och för somliga bara ett sätt att skriva av sig sin frustration. Och så har vi förstås de som bara vill provocera och få reaktioner.....
Kombinationer av dessa förekommer, beroende på dagsform.

/// Gunnar Elmgren
Stundtals lätt uppgiven Forum-moderator
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2016-05-05/12:39

Buster skrev:
Att fråga om personliga åsikter och erfarenheter är ju liksom hela stommen, jag läser och följer massa här på forumet och får väl faktiskt erkänna att man nästan har idolstatus på vissa av medlemmarna här.
Resereportagen, tipsen och erfarenheterna många delar med sig av här är av toppklass.


Jeg er ikke så sikker på det. Jeg har ihvertfall sluttet å dele mine personlige erfaringer her på forumet. La meg gi tre eksempler:

- Et forummedlem ba om tips og erfaringer om tekstilställ. Jeg svarte at JEG er nå inne i tredje sesongen på mitt Halvarssons-ställ og er fornøyd. Han som frågade om personlige meninger svarte meg da at jeg tok feil, for han kjente en annen med Halvarssons som ikke var fornøyd.

- I de mange og lange trådene om batterilading blir det stadig gjentatt at original BMW-lader har dårlig kvalitet. Jeg anvender BMW-lader, og av ren nyssgjerrighet/interesse har jeg i to forskjellige tråder tillat meg å spørre hva som ev. er feil med kvaliteten. Jeg setter sykkelen inn for vinteren i månedsskiftet oktober/november, plugger inn min originale BMW-lader og starter opp uten problemer i april med fulladet batteri. I mellomtiden har jeg ikke rørt MC'en. Sånn har jeg gjort i mange år. Så jeg spør da hva som er dårlig kvalitet med dette. Svaret jeg har fått to ganger er at jeg tar feil. BMW-laderen har dårlig kvalitet, for det har en duktig MC-mekaniker i Göteborg sagt!

Så var det han som spurte om været i Norge. Jeg har tross alt bodd 50 år av mitt liv i Norge, så jeg trodde min erfaring med MC-kjøring og vær i Norge ville bli satt pris på, i den hensikt at jeg gjerne vil at flere skal oppleve Norge. Jeg sa at det ofte er dårlig vær på vestlandet, man da er det som oftest bra øst for fjellene (eller omvendt). Med andre ord, befinner man seg i Norge og værprognosene tilsier dårlig vær på vestlandet, så kjør på de fine veiene i Buskerud og Telemark. Reaksjonen var at han heller ville ta en tur til Berlin.

Tråder om däck, olje og innkjøring av motorer har jeg sluttet å lese. En større samling av tullprat finnes knapt, men for å være diplomatisk vil jeg si at de i beste fall er "inconclusive" og ikke gjør frågaställaren noe klokere, sannsynligvis bare mer forvirret.

Men jeg leser på forumet hver dag, og liker humoren til mange (vel ikke så veldig mange, de som bruker å skrive OT), noen direkte tekniske frågor får gode og direkte svar. Og de fleste innleggene handler om gleden med å kjøre MC, det sosiale livet rundt og opplevelsene av å reise på tur. Så jeg fortsetter å lese på forumet, men skriver mer sjelden.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Magnus von Melen » 2016-05-05/12:54

Eftersom jag förekommer i de flesta exemplen på "idiottrådar" i de senaste inläggen får jag väl inse att jag är den störste idioten på och förstöraren av forum. Tack för informationen.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2016-05-05/13:03

Magnus von Melen skrev:Eftersom jag förekommer i de flesta exemplen på "idiottrådar" i de senaste inläggen får jag väl inse att jag är den störste idioten på och förstöraren av forum. Tack för informationen.


Er det mitt innlegg du mener? Jeg kan ikke se å ha brukt ordet idiot om hverken innlegg eller personer. Jeg har heller ikke nevnt noen med navn. Jeg forklarer hvorfor jeg sjelden skriver på forumet mer, og fikk umiddelbart et eksempel til.
Senast redigerad av Odd Arne Kjørstad 2016-05-05/18:46, redigerad totalt 1 gång.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Buster » 2016-05-05/14:22

Jag letar inte efter idioter eller syndabockar.
Jag vill istället lyfta läget lite, för nivån är faktiskt inte alltid så hög som en del ibland verkar tro.
Det har ju nu framkommit lite mer verklighetsförankrad info, och tydligen är jag inte helt ensam om mina tankar.

Personligen har jag inget intresse av att vara moderator, däremot fortsätter jag gärna att anmäla trådar/inlägg som jag anser kunna avvika från reglerna.
...för att på så vis lyfta saken inför en moderator.

Och om vi alla gjorde så, så skulle moderatorernas jobb kunna minska.
Och om moderatorerna även förklarar för anmälaren om varför en anmälan eventuellt inte ger en ändring så lär ju vi vanliga meniga också... och på sikt kommer då anmälningarna att minska samtidigt som nivån höjs.

Korta och ofta komiska inlägg är en sak, men inlägg som endast är till för att anmärka på ord/stavningar är varken kul eller det minsta givande.
Ej heller inlägg av roman-typ där 99% av innehållet inte berör varken trådens ämne eller ens motorcyklar.
Det sistnämnda är väl rätt säsongsbetonat iofs men dränker tyvärr ofta den relevanta infon.


Odd Arne Kjørstad skrev:...Tråder om däck, olje og innkjøring av motorer har jeg sluttet å lese. En større samling av tullprat finnes knapt, men for å være diplomatisk vil jeg si at de i beste fall er "inconclusive" og ikke gjør frågaställaren noe klokere, sannsynligvis bare mer forvirret...


Här känner jag igen mig mycket väl!
...och förstår dig till fullo även i övrigt när man läser ditt inlägg...

Det är ofta hårklyverier på atomnivå i vissa sammanhang samtidigt som man med en enkel fråga inte kan få ett svar alls.
Köpte själv ny cykel i våras och trillade tyvärr in på inkörningstråden... och blev fundersam, ställde fråga... och blev ännu mer förvirrad.
Nu följer jag istället det BMW sagt.

Däcktrådar är ju lite kul, jag har provat en del olika däck genom åren och klart man märker skillnad på tex TKC80 och ett Anakee, men emellan de olika däcktyperna anser jag skillnaderna vara hårfin.
Läser man här så är dock vissa däck nästan omöjliga att köra på alls.
De släpper i kurvor och allt vad det nu är...
Jag vet inte riktigt hur dessa skribenter kör, men de gånger jag kört med andra så kör sällan nån över "momsad skyltfart".
Dvs runt 100 i kurvorna på 70-väg osv.
I de farterna släpper sällan några däck fästet alls, jag har iofs aldrig varit med om det.
Jag har åkt på Bridgestone, Dunlop, Continental, Michelin och nä, jag märker ingen direkt skillnad alls.
Den finns ja, men den är betydligt mer marginell än vad som ofta påstås tex här.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Håkan » 2016-05-05/14:44


Kanske bara jag som gör den kopplingen, men dom där två trådarna tolkade jag som förtäckt reklam för BJ Bike transport...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Buster » 2016-05-05/14:51

Är det så, så är ju anledningen ännu större att anmäla och ta en kik på saken.
Webmaster bör väl kunna se om gemensamma nämnare finns, TS och företag kanske finns i samma by... eller nåt...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Mimmi » 2016-05-05/21:29

Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Buster » 2016-05-05/21:40

Jag är som sagt inte moderator och det är därför inte upp till mig, men eftersom nu frågan ställdes svarar jag självklart.
Inlägget som sådant är rent från svammel och välfyllt med saklig information.
Men inlägget berör ju faktiskt inte det trådskaparen frågar om.
Visst kan det kanske finnas likheter trots typ 20 år hojarna emellan och trots dess olikheter i övrigt... jag vet inte, men något säger mig att det som gäller K11 i detta fall inte gäller TS hoj.

Men, eftersom TS redan fått svar på sin fråga så bör det vara relativt fritt fram att sväva ut lite, därför kan alltså inlägget vara kvar.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Mimmi » 2016-05-05/21:57

Hej!

Tack för svaret. Enligt mig innehåller mitt inlägg relevant information även för trådskaparen eftersom jag påvisar vikten av ett korrekt inställningsmått, och ger ett exempel på de små toleranser som gäller i dylika fall.
Men tack för Din respons, det finns en del att tänka på.
Senast redigerad av Mimmi 2016-05-05/22:12, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-05-05/22:12

Kära Buster!
Visst har Du rätt! På detta forum finns: petimätrar, besserwissers, marknadsförare, ”OT- ister” och snacksaliga skribenter.
Men här finns också erfarenheter, fackkunskap, vetgirighet och ett glödande intresse.
Tillsammans blir det ibland ”bara för mycket”. Gissningsvis härstammar Din reaktion därifrån. Jag känner i alla fall på så sätt ibland. Trots det följer jag forumet och bidrar med en eller annan fråga eller påstående.
Det är lätt gjort att man söker lösningen på den här typen av problem genom att kräva ordning i leden. En ordning som stoppar/förbjuder ”dumma” inlägg och kommentarer.
Jag tror dock inte att lösningen ligger i en aktivare/hårdare moderering. Visst skulle en sådan rensa bort de mest flagranta ”brotten” kring marknadsföring och försök till politisering i olika frågor, men inte mer.
Jag tror faktiskt att ett forum som detta i längden vinner på mångfald. (inte enfald!) Hård moderering snuddar lätt vid censur och flyttar focus bort från läsarnas eget förnuft.
Mitt idealforum är ett ställe där moderatorer och deltagare tillsammans genom eleganta inlägg avslöjar forumistens alla försök till otillbörlig marknadsföring av sitt ego eller egna produkter.
Jag håller med Dig Buster om att vi har långt kvar till mitt idealforum, men vi har trots allt ett ganska bra forum. Då får det kallas för ”gubbforum” eller något annat nedsättande. Det stör inte mig. Att kasta ut ”dårskapen” går inte. Bäst lär vara att bekämpa den med dess egna vapen.
Men som sagt, Buster. Jag håller med Dig och säger som pojken som grävde en hund i ändan: Det är mycket skit här!!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Buster » 2016-05-05/22:18

Mimmi skrev:Hej!

Tack för svaret. Enligt mig innehåller mitt inlägg relevant information även för trådskaparen eftersom jag påvisar vikten av ett korrekt inställningsmått, och ger ett exempel på de små toleranser som gäller i dylika fall.
Men tack för Din respons, det finns en del att tänka på.


Förvisso, men återigen... vet vi hur känslig givaren är på TS hoj gällande avstådet?
Jag har inte en endaste aning, att det inte funkar med distans på flera millimetrar kan jag tänka, men tiondels millimetrar?
Möjligt, jag vet som sagt inte.
Och eftersom jag inte vet så svarade jag inte i den tråden.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Nästa

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst