BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2016-05-05/22:27

För att nu använda mig av en gammal klyscha! Påminner om att i varje vuxen "gubbe" vilket torde innebära män mellan 18 till ca 85 bor det en liten pojke! Det är bara priset på deras leksaker som skiljer!
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kovlingen » 2016-05-06/09:52

neutral skrev: På vintern saknas de positiva inläggen om själva körningen
så då blir inläggen lite tyngre och tråkigare.

Jag skriver ju ofta och gärna . Ang vintern tråkiga tid har jag ju försökt skapa
Reseplaneringstrådar . Tycker att medlemmarna är duktiga på att dela med sej
av sina resplaner till glädje och nytta för andra . Tack för alla inlägg ! :)

Mektrådarna är också roliga att följa men det är sällan att jag har något att tillföra
så jag håller mej till att läsa . Med beundran följer jag dessa byggen .

GPS-trådar läser jag men håller mej från att skriva då det brukar gå åt skogen ;)

Spontana skämt har jag svårt att låta bli men får väl acceptera modereringen då :mrgreen:
Sedan hur vi tål skämt är en annan sak . Har lärt mej lite vilka som tål att gnabbas med .
Finns ju alltid någon som har problem med den delen .

Forumet är ju vi själva . På gott och ont .
Vill vi bara ha "Wikipedia" så blir det nog förbannat tråkigt :(

Håller vi bara en vänlig ton , borta från politik och religion så blir det bra .

Gammal , Gubbe , Gubbklubb , Gubbforum , Gubbhoj . :shock:
Det blir väl vad man gör det till .

/Gubbf-n
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Roland Karlsson D4/D3 » 2016-05-28/21:30

Precis! bäste herr Kovling! Man är inte mer gubbe än man gör sig och som jag citerat förr är att i varje man bor det en liten pojke och det som skiljer männen från pojkarna är priset av deras leksaker !
Roland Karlsson D4/D3
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2014-03-23/17:46
Ort: D4.Hudiksvall, dock närmare Sundsvall än Gävle !

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kovlingen » 2016-06-01/16:41

Jag glömmer omedelbart hur gammal jag är när jag lägger i ettans växel och rullar iväg :mrgreen:
15 År :? Nä men kanske 17 - 18 . Vad jag inte hade fattat var hur roligt detta är men sedan fanns
ett stort intresse av andra objekt där utbudet var betydligt större med fyrhjuling :mrgreen:
Kalla det kanske "ragga" och svårt att bjuda på skjuts hem då det kunde vara omväxlande väderlek :shock:

Det är väl troligen en "gubbhoj" för det är ju vanligtvis gubbar som kör dessa maskiner .
Enda sättet att ändra på detta är väl att köra ifrån "sporthojarna" :? :mrgreen:

Hjälp oss andra "gubbar" att ändra på detta ni som har lite under tanken :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Globethrottle » 2016-06-01/22:58

Nu måste jag stilla nyfikenheten och egot lite. :)

Är 40 år (enligt kortet tydligen iaf, säkert feltryckt ;) ), känner mig som tjugo, jag det gör vi ju alla till och från. :D
Gillar när det är högt i tak med humor, mycket åsikter blandat med faktautsvävningar. Här finns en oerhört bred kompetens både synlig o dold, som jag uppskattar. :geek:

Jag personligen är tydligen inte "gubbig", där får jag väl kanske hålla med :? , men när isåfall blir man det då? :? Personligen tror jag aldrig jag blir det, även om jag har största respekt för alla "gubbar". :)

-Så av alla som skriver här, hur många "gubbar" finns det då som kategoriserar sig mellan 20-50 år?
Oavsett vad, så tycker jag åldern egentligen är ointressant personligen. ;)

Klyschan att det är "insidan som räknas" kör jag stenhårt med, och alla åsikter är lika mycket värde vare sig dem nu är mainstream, gubbiga, ungdomliga, eller humoristiska. Det är ju ändå alla medlemmarna som gör forumet. :)

Låt det vara högt i tak och mänskligt helt enkelt! :)
---> Och ha trevligt! :D
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Magnus von Melen » 2016-06-02/00:02

Jag är definitivt gubbe, bitter, elak och synisk
Bilagor
6ee6d90bfd4d5d8c0001f8581ba78455.jpg
6ee6d90bfd4d5d8c0001f8581ba78455.jpg (35.5 KiB) Visad 16806 gånger
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Max Mad » 2016-06-02/04:24

Magnus von Melen skrev:Jag är definitivt gubbe, bitter, elak och synisk
Jag också !
För att citera en författare (vars namn har fallit i glömska); "Ju mer jag lär känna människor, desto bättre tycker jag om min hund."

Fast i vårt fall kanske vi skall ersätta hunden med hojen :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kovlingen » 2016-06-02/05:52

Max Mad skrev:
Magnus von Melen skrev:Jag är definitivt gubbe, bitter, elak och synisk
Jag också !

Jag tror att ni ljuger som hästarna travar bägge två :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=MdgV5w4wcL8
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Globethrottle » 2016-06-02/06:38

Kovlingen skrev:
Max Mad skrev:
Magnus von Melen skrev:Jag är definitivt gubbe, bitter, elak och synisk
Jag också !

Jag tror att ni ljuger som hästarna travar bägge två :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=MdgV5w4wcL8

Jag vill också vara bitter elak o cynisk..! :D Måste gå någon kurs som forumet kanske ordnar i ämnet?
För att bara köra blir jag då iallafall inte bitter av, så det funkar uppenbarligen inte... :mrgreen:
Senast redigerad av Globethrottle 2016-06-02/09:42, redigerad totalt 1 gång.
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kenneth » 2016-06-02/07:52

Magnus von Melen skrev:Jag är definitivt gubbe, bitter, elak och synisk

Förutom ovanstående är jag även en Messerschmitt. Det stavas ''cynisk'' ;)
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kovlingen » 2016-06-02/08:22

En till som har lyssnat på Linda Bengtzing :D
Tro inte på allt ni skriver :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Assar » 2016-06-02/08:42

Kenneth skrev:
Magnus von Melen skrev:Jag är definitivt gubbe, bitter, elak och synisk

Förutom ovanstående är jag även en Messerschmitt. Det stavas ''cynisk'' ;)

Eller "synsk". ;)
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kenneth » 2016-06-02/08:51

GW Perssons polis Lars Martin Johansson var synsk ''Mannen som kunde se runt hörn''
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Globethrottle » 2016-06-02/09:47

Assar skrev:
Kenneth skrev:
Magnus von Melen skrev:Jag är definitivt gubbe, bitter, elak och synisk

Förutom ovanstående är jag även en Messerschmitt. Det stavas ''cynisk'' ;)

Eller "synsk". ;)

Cynd att det blev fel-ctavat..... :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Magnus von Melen » 2016-06-02/10:22

Kenneth skrev:
Magnus von Melen skrev:Jag är definitivt gubbe, bitter, elak och synisk (och dyslektisk)

Förutom ovanstående är jag även en Messerschmitt. Det stavas ''cynisk'' ;)


Tack magistern :)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Kenneth » 2016-06-02/12:13

[/quote]

Tack magistern :)[/quote]
Nöjet är helt på min sida! :D ;)
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav HåkanH » 2016-06-02/16:04

Ejenklien tyker ja at en kan få stavä som en kan o vil bare dä gå å föstå! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Övernallen » 2016-09-01/19:24

Marie skrev:

"För att bli ännu mera o-PK så anser jag att både MB och BMW - MOTORRAD gör fel när de breddar / förskjuter sitt modellsortiment mot yngre och/eller mindre välsituerade kundkategorier."

Jag känner mig inte särskilt välsituerad då jag kör omkring på en K100 från 92, värdet på denna maskin är obetydligt över självrisken på försäkringen och kanske skulle jag kunna få runt 10 tusen på blocket för denna maskin en solig vårdag.

Emellertid är det nog den enda mc:n i den här prisklassen som håller måttet för dagsturer på runt 150 mil och som går på räls oavsett packning och passagerare eller när man kör solo.

Jag har nyss återupptagit mitt mc-åkande efter några års uppehåll, har hela sommaren tittat på andra cyklar och hade en övre prisgräns på 150 tusen men det slutade med att K100 blir kvar. Dock numera i sällskap med en MZ 660 Sport som sällskap i garaget.

Förr när man gick in i en mc-affär kom det massor med "vill ha" känslor när man såg alla bågar men idag ser ju merparten av alla cyklar ut som om Star Wars producenterna hade designat dem - klart avtändande för en 61-årig nybliven pensionär - som dock inte känner sig särskilt gammal och då i all synnerhet när jag kör MZ vilket känns som att köra lätt mc med turbo (den har en encylindrig yamaha-motor på 660 CC).
Thomas Jansson
BMW R80 RT 1983
BMW K100 RS 1992
MZ 660 Sport 1996
Övernallen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-08-21/08:55
Ort: Grums

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-01/20:24

Haken med Ditt resonemang är väl, att tillverkarna inte tjänar särskilt mycket pengar på våra gamla, väl fungerande hojar? (Min egen är en 2002:a, och samma sak gäller nog även för den.) Har företaget en utvecklingsavdelning, måste den rimligen sysselsättas med något - och skall man locka nästa generation köpare, blir det nog med något annat, än vad vi gamlingar kör på(?).

Sedan är jag inte lika svartsynt som Du. Bland dagens BMW-modeller anser i alla fall jag, att åtskilliga inte verkar komma från Star Wars' rekvisita - även om de har en del sofistikerad teknologi under skalen. Och kikar man två gånger i andra tillverkares sortiment, hittar man en och annan modell av samma typ.

Så loppet är inte kört, ifall våra trotjänare - Gud förbjude! - säger upp sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Övernallen » 2016-09-01/20:53

Det som man kan konstatera är att det har uppstått en relativt stor marknad för "retrostuket", moderna cyklar som ser ut som gamla engelska cyklar eller rent av färdigbyggda "caferacers".

Undrar om inte yamaha leder försäljningen idag och de har en del roliga maskiner som har stark dragningskraft på den 12-åring som bor inom mig, nackdelen är ju att de inte lämpar sig så bra för lite längre turer med packning - men reser man med lätt packning bestående av kreditkort och eventuellt en tandborste så är det roliga maskiner.

Nåja, att köra K100 idag är lite kul då det är rätt så unikt med en mc som är utrustad med en bilmotor så jag fortsätter nog med den något år till. För några år sedan körde jag nästan nonstop med den ned till Nice men hade oturen att kylfläkten gick sönder halvvägs ned, det gick inte att köra under 50 utan att motorn kokade vilket begränsade vägvalet väsentligt,,,,
Thomas Jansson
BMW R80 RT 1983
BMW K100 RS 1992
MZ 660 Sport 1996
Övernallen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-08-21/08:55
Ort: Grums

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Marie » 2016-09-01/22:09

Hej Thomas!

Jag tror nog att det är ungefär samma upplevelse vi försöker skildra. Enligt min icke särskilt ödmjuka uppfattning var K-serien med liggande radfyra och veven i hojens längdriktning toppnivån av BMWs hojutveckling, de efterföljande med tvärställd vev och oljebadskoppling är en styggelse. Den typen av cyklar skulle japsen fått ha ifred för egen del, och boxertvåan hade överlevt sig själv redan i början av åttiotalet. Ingen av de åtgärder man vidtagit för att ge det liket konstgjord andning i ett flertal etapper, har skapat en användbar tingest som ens tillnärmelsevis påminner om en motor. Två burkar ÄR och förblir på tosingavis för lite om det skall bli en någorlunda civiliserad gångkultur på skrammelverket. De övriga gökungarna man dragit in i modellsortimentet skall vi inte ens tala om.

Jag tycker själv idag att åtta burkar är i minimum i en bilmotor, men hälften kan ju till nöds duga i en motorcykel... Mycket vill gärna ha mera... :oops:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Övernallen » 2016-09-01/23:13

När nya GMC invigdes i Karlstad hade man nyss blivit återförsäljare för BMW. Vid invigningen fanns Bosse Rindar som sålde och signerade sin bok. Vi kom snabbt att börja prata med varandra och eftersom han var gift med en värmländska från Arvika hade han bra koll på var jag bodde och han visste oxå vem jag var eftersom han läste forumet här.

Rindar slutade importera BMW någon gång i mitten på 80-talet om jag inte minns fel. Bosse skakade i huvudet och pekade på de helt nya bågarna - det där är inga riktiga motorcyklar,,,

Nåväl, 1 eller flera cylindrar är en smaksak. Jag tycker bra om min R80 oxå om man bortser från att den har sämre bromsar än en modern EU-moped. Bristen på retardation var väl känt och de flesta polisbågar fick andra skivor.

Och den nyanskaffade MZ är kul att köra och vibrerar på ett trivsamt sätt, jag är helt övertygad om att en timmes körning dagligen gör underverk på gubbproblem nummer ett - en dåligt fungerande prostata.

Det är ju inte utan orsak som prostatadefekter kallas för chaufförssjukan - jag har funnit att den mest behagliga vibrationsnivån uppnås då varvtalet ligger på ungefär 5900 varv/minut vilket motsvarar cirka 140 km/h (med reservation för att både hastighets- och varvtalsmätaren inte verkar vara särskilt pålitliga).

Nej, vi får nog fortsätta hålla liv i de gamla maskinerna, häromdagen fann jag en K100 LT på blocket med mindre än 3000 mil på mätaren så,det finns hopp om fortsättning,,,,,
Thomas Jansson
BMW R80 RT 1983
BMW K100 RS 1992
MZ 660 Sport 1996
Övernallen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-08-21/08:55
Ort: Grums

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-02/06:59

Marie skrev:Enligt min icke särskilt ödmjuka uppfattning var K-serien med liggande radfyra och veven i hojens längdriktning toppnivån av BMWs hojutveckling, de efterföljande med tvärställd vev och oljebadskoppling är en styggelse.

Mnja - en K 1300 GT hade jag inte haft något emot, men det hade blivit dyrt att byta upp sig, och Sigurd är fortfarande mer än tillräcklig bra.
K 1600 GT är en formidabel maskin - men så var det det där med plånboken igen.
F 800 GT är mycket trevlig. Man märker, att de 90 pållarna har knappt hundra kilo mindre att sätta fart på än de 131, som kan skjuta på, när jag öppnar spjället (fast allihop har aldrig varit ute ut stallet samtidigt, efter att jag köpte hojen) - och den lätta F 800 GT är mycket trivsam, när vägen svänger.
De R 1200 RT, som kompisen och jag hyrde i Portugal, gav mersmak.
En Moto Guzzi Norge skulle jag också kunna tänka mig - om det bara funnits en utmärkt märkesverkstad i närheten.
Och så vidare.

Men vi är eniga om, att K-serien med längsställd vev är en bra konstruktion. Av och till har jag grunnat på, om inte BMW gjorde ett misstag, när de lade ner K 75. Den konstruktionen föreföll att ha utvecklingspotential.
Men det är hur som helst historia.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Övernallen » 2016-09-02/10:33

K75 anses av många vara mer överlägsen än K100 - mest för att de vibrerar mindre. Men det har aldrig varit något problem med vibrationer på min maskin.

Däremot har det varit den mc som trots lågt miltal har krånglat mest:

- kontakt till stöd
- tändspole
- spridare
- 2 bränslepumpar
- defekt kardanknut gav tvärstopp 90 mil hemifrån

Idag står mätaren på låga 6600 mil varav jag kört ganska exakt hälften mellan 2010 - 2013. Har kollat besiktningspapper och körsträckan verkar stämma vilket oxå skicket antyder.

Men den är otroligt lättmekad och ingen av mina fordon ser normalt en verkstad inifrån förutom BMW:s märkesverkstad i Umeå som monterade en begagnad kardanstång efter haveriet - de debiterade 2 timmar för detta vilket är helt ok.

Farten räcker till bra - det är sällan som det går fortare än 200 km/h och det är heller inget fel på accelerationen. Väghållningen är utmärkt och det finns ingen i min bekantskapskrets som hänger med när det börjar bli krokigt - kort sagt, en modern veteran!

Jaja - gamla gubbar var det och lite nostalgi är det ju med dessa gamlingar,,,,
Thomas Jansson
BMW R80 RT 1983
BMW K100 RS 1992
MZ 660 Sport 1996
Övernallen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-08-21/08:55
Ort: Grums

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-02/10:39

Bosse Rindar skrev i något sammanhang, att K 75 också hade bättre vägegenskaper. Som jag uppfattade det, hade man i princip tagit bort bakre cylindern på K 100 samt monterat en 240-gradersvev och en balansaxel. Resultatet blev lägre vikt och en annan tyngdpunkt, vilket i sammanhanget blev mycket lyckat.
Men det är som sagt historia.

Sett ur en annan vinkel är det bra att hålla isär två saker. Den ena är, att en del gamla konstruktioner visat sig ovanligt lyckade. Det gäller inte bara BMW utan även en del klassiska Guzzi och några japaner - för att bara nämna några. Dessa konstruktioner verkar kunna köras hur länge som helst, om de bara får föreskriven omvårdnad.

Den andra är, att detta inte är synonymt med, att det var bättre förr.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Övernallen » 2016-09-02/20:10

Ibland så funderar jag på hur exempelvis K75 skulle mottas om den plötsligt började nyproduceras, de här maskinerna låg långt före sin tid när de kom och jag tycker nog att de håller måttet bra fortfarande,,,

Skulle jag köpa en begagnad mc idag skulle jag nog mycket väl kunna tänka mig en välskött K75 - fyller alla krav jag har på en mc - mer mc per krona är nog svårt att få om man väljer en välskött K-modell oavsett om det är 3 eller 4 cylindrar!
Thomas Jansson
BMW R80 RT 1983
BMW K100 RS 1992
MZ 660 Sport 1996
Övernallen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-08-21/08:55
Ort: Grums

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-02/21:20

Och det roliga är, att jag känner till fler, som säger samma sak (alltså om K 75)!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Håkan » 2016-09-02/21:27

Gillar också K75 (eller tre-cylindriska motorcyklar).
En sak som jag tycker var intressant är att K100 hade 90 hk/liter cylindervolym medans K75 hade 100 hk/liter cylindervolym.
K75:an kanske hade vunnit på att förstoras till 1000-1100 cc, fortfarande med tre cylindrar?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Övernallen » 2016-09-02/22:39

Det hade nog räckt med en uppförstorad K75 - en K100 med 3 burkar.
Då hade ju produktionskosten blivit litemlägre tack vare större serier men marknadsföringen är inte alltid helt logisk. Snikmodellerna är ofta dyrare att producera men fyller en psykologisk effekt då folk gärna väljer något i mitten av produktsortimentet,,,,

Lite högre komp och längre ventiltider höjde litereffekten på K75.

En period fick jag känslan av att K75 stod högre i pris begagnat än K100 men idag märks ingen skillnad, man får en körklar k-modell från runt 10 tusen och uppåt,,,,
Thomas Jansson
BMW R80 RT 1983
BMW K100 RS 1992
MZ 660 Sport 1996
Övernallen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-08-21/08:55
Ort: Grums

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-03/10:45

Lite OT: Trepipar verkar över huvud taget vara på frammarsch. Daihatsus småbilar hade väl i och för sig ingen större framgång för ett par decennier sedan, men hela Triumphs moderna utbud (minus retromaskinerna) har ju trecylindriga motorer, som genomgående betraktas som märkets styrka; med "en vridmomentkurva som en fyrkantvåg", och bra tryck i toppen.
Yamaha har moderna trepipar - och bland dagens mindre bilar finns flera olika fabrikat med nykonstruerade tripplar. Det var egentligen inte tänkt så, men vår senaste bil är en Renault Captur med 898 kubiks trecylindrig turbomotor - och för våra behov lämnar den inget i övrigt att önska.

Lite OT ur en annan vinkel: För ett antal år sedan läste jag en trivsam artikel i någon av våra mc-tidningar om en resa från Sverige till Sydeuropa. Det bör ha rört sig om tidigt nittiotal, men där är jag osäker. De tre resenärerna körde på en tämligen ny BMW (R 100???) RT, en då nyintroducerad, naken, stor Kawasaki och en gammal Moto Guzzi (Le Mans?). Den sistnämnda var snarast en nödlösning, för att de inte fått tag i någon tredje modern hoj.
Emellertid visade det sig, att när det gick undan på allvar, blev BMW:n en smula lätt i baken - vilket journalisterna förklarade med kåpdesignens aerodynamiska effekter i riktigt hög fart - och Kawasakiföraren hade svårt att över huvud taget hålla sig kvar på hojen. Guzzi-föraren, däremot, hade en behaglig framfart - vilket journalisterna likaså förklarade med, att Guzzi hade en vindtunnel på fabriken, och det märktes på deras färdiga produkt.
Ju längre resan gick, desto större blev önskemålen om att få köra den gamla Guzzin - och det hade ingen av dem trott, när resan började.

Nej, jag tänker inte börja leta efter en gammal Moto Guzzi Le Mans, men om ödesgudinnan hade velat annorlunda, kanske jag hade köpt en sådan, när det begav sig - och då hade det varit spännande att se, hur den maskinen och jag hade kunnat åldras tillsammans.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Övernallen » 2016-09-03/19:00

Trecylindriga motorer får vi nog se mera av innan elfordonen tar över - det blir ett genombrott för el inom en ganska snar framtid.

Förr var Guzzi i mitt tycke en ganska tråkig maskin men nu gör de fantastiskt läckra maskiner med café racerstuk - dock lite för klena för att åka två på när man kommit upp i vuxen vikt :-)
Thomas Jansson
BMW R80 RT 1983
BMW K100 RS 1992
MZ 660 Sport 1996
Övernallen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-08-21/08:55
Ort: Grums

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-09-03/19:12

Under en resa i Alperna för några år sedan åkte en deltagare Moto Guzzi Norge. Trycket i den spisen verkade det inte vara något större fel på, för jag blev som regel efter, när det vankades hårnålsserpentiner och uppförslöpa - men det kan ju ha varit så enkelt, att han helt enkelt körde bättre än jag (och det finns onekligen smidigare maskiner än K 1200 RS i hårnålar).

Jag frågade honom, hurdan hojen var, och han var på det hela taget nöjd - bortsett från instrumentpanelen, som enligt honom var lite av ett flipperspel. Den fungerade, när den själv ville (vilket jag med tiden upptäckt även på min Aprilia).

Jag funderade på att föreslå honom ett byte under någon liten etapp - men strök det, eftersom min cykels försäkring bara gäller, om hustrun eller jag kör (och sannolikheten, att hon skulle köra den, är inifinitesimalt nära noll).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Övernallen » 2016-09-03/20:33

Man ska inte ha bråttom i alperna så jag tycker man kan köra det mesta,,,,
Nu har jag kört MZ i några veckor och drygt 100 mil. Flyttade på K100 idag och körde den några hundra meter, den kändes väldigt tung i förhållande till den 170 kg lätta MZ:an.
Det blir lätt lite busigare körning med den lilla maskinen men snitthastigheten blir ju betydligt högre med bumsen - och den känns ju avsevärt säkrare oxå även om väghållningen på MZ klart överstiger dess japanska motsvarigheter - körde Yamaha SR 500 under några år och det var en rolig men svajig maskin,,,,
Thomas Jansson
BMW R80 RT 1983
BMW K100 RS 1992
MZ 660 Sport 1996
Övernallen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-08-21/08:55
Ort: Grums

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav zoddri » 2016-10-06/17:41

För att återknyta lite till ämnet så.. Överlag gillar jag att användare får "sväva ut lite" så länge det inte blir mer regel än undantag att trådarna tappar fokus. Internetforum ska inte tas på alltför stort allvar alla gånger, det måste vara ok att få ha roligt.

MEN! I teknikforum är det rätt tacksamt med hårdare moderering. Satt själv som moderator för ett rätt stort bilforum och vi var petiga i just den sektionen. Visst, det kanske "tappar charmen" men vi ville ha teknikforumet som en kunskapsbank och inte allmänna funderingar kring teknik.
Framför allt blir det lättare att söka på rubriken, användaren behöver inte sitta och läsa i enstaka inlägg utan kan lita på att tråden handlar om det som står i rubriken och har du inte ett sånt fordon så.. Sök vidare eller starta ny tråd :)
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: BMW - gubbhoj/gubbklubb?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-11-05/16:23

Gör ett inlägg i debatten såsom nybliven medlem.

BMW:s motorcyklar har sällan intresserat mig, men senaste åren tycker jag att något positivt här hänt med modellfloran. Plötsligt fanns det intressanta alternativ för många.
S1000R, RNineT, samt R1200RS var tre olika modeller med olika syften som fick mig personligen att börja fundera på att köpa en BMW MC.
Nu är jag ingen purung fjunis, men jag tycker att dagens modellflora, vilken också får genomgående toppbetyg av motorpresskåren, kommer att attrahera fler nya BMW-förstagångsköpare likt mig, och hjälpa till med att diversifiera klubben bort från den upplevda fördomen om klubben.

Alla aktiviteter som erbjuds medlemmarna via klubben är också något positivt oavsett ålder eller mc-typ.
Det erbjuds mycket för många.
Två tummar upp till samtliga distrikt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Föregående

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst