Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Peter Nordlund » 2016-12-12/13:06

Jag har ännu inte köpt en enda sak ifrån "Klubbshoppen" och då är nog jag ändå målgruppen :oops:

Men jag tycker det mesta ser ut som en reklampryl ifrån 80-talet, eller nått..

Kollade idag på nyheten om Mössor och Keps, Mössorna såg ok ut men Kepsen ser fortfarande inte bra ut enligt mina ögon, det jag hänger upp mig på är det fyrkantiga märket på vit botten
http://www.bmwklubben.se/artikel/2016/12/nya-mossor-och-keps

På mössorna ser det hyfsat ut men på kepsen ser det för jäkligt ut, dynamiken i loggan gör att kepsen känns sned och den "ser" så påklistrad ut.

Antagligen är det så att man har köpt in X antal märken som är likadana och så smackar man på dom där dom ryms på alla produkter?

Kanske är det så att Klubben inte har råd att lägga ner pengar på en bättre design/layout och då är jag ok med det, men jag vill åtminstone fråga.

Sedan kanske jag är den enda som hänger upp mig på detta och då.....har alla andra fel ;) :D

Om jag skulle komma med förslag skulle det vara, tex keps kolla vad det kostar med ett broderi på den istället, detta skulle kunna funka på mössor också.

Sedan har vi tröjor med vad som säker skall vara ett stiliserat tryck på en mc ovanifrån? men som för mig mest ser ut som ett Rorschach mönster....jag känner ett visst obehag :? ;)
Snyggt är det då inte i min bok.

Vad säger ni är detta en ickefråga kanske?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-12/13:35

Klubbens logga är noggrant reglerad av BMW - ett krav för att vi skall få ha med propelleremblemet.
Huruvida detta måste vara på vit rektangulär botten är mig däremot obekant.

"Färgspillet" på tröjorna - där det kan ta ett tag, innan man ser, att det är en BMW-boxer uppifrån - har höjt många ögonbryn, men om jag fattat rätt, är de plaggen på utgående nu. (Reservation för att jag kan ha fel här.)
Smak skall som bekant inte diskuteras - men håll i alla fall med om, att det är originellt. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Kovlingen » 2016-12-12/13:49

Tyskar har en tendens att vilja bestämma :shock: :evil:
Hipp hurra för "BUMSEN" ! :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-12-12/18:04

Det är ett reglemente på 38 sidor (JAG SKOJAR INTE) som styr hur loggan ser ut.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Max Mad » 2016-12-12/18:32

Peter Nordlund skrev:Jag har ännu inte köpt en enda sak ifrån "Klubbshoppen" och då är nog jag ändå målgruppen :oops:

Men jag tycker det mesta ser ut som en reklampryl ifrån 80-talet, eller nått..

Kollade idag på nyheten om Mössor och Keps, Mössorna såg ok ut men Kepsen ser fortfarande inte bra ut enligt mina ögon, det jag hänger upp mig på är det fyrkantiga märket på vit botten
http://www.bmwklubben.se/artikel/2016/12/nya-mossor-och-keps

På mössorna ser det hyfsat ut men på kepsen ser det för jäkligt ut, dynamiken i loggan gör att kepsen känns sned och den "ser" så påklistrad ut.

Antagligen är det så att man har köpt in X antal märken som är likadana och så smackar man på dom där dom ryms på alla produkter?

Kanske är det så att Klubben inte har råd att lägga ner pengar på en bättre design/layout och då är jag ok med det, men jag vill åtminstone fråga.

Sedan kanske jag är den enda som hänger upp mig på detta och då.....har alla andra fel ;) :D

Om jag skulle komma med förslag skulle det vara, tex keps kolla vad det kostar med ett broderi på den istället, detta skulle kunna funka på mössor också.

Sedan har vi tröjor med vad som säker skall vara ett stiliserat tryck på en mc ovanifrån? men som för mig mest ser ut som ett Rorschach mönster....jag känner ett visst obehag :? ;)
Snyggt är det då inte i min bok.

Vad säger ni är detta en ickefråga kanske?
Får skriva under på i vad Peter nämner. Själv har jag en keps och ett par BOXERshorts, (så passande ;)), kvar från 30-årsträffen.

Kepsen skulle behöva uppdateras, men som den ser ut nu, lockar det tyvärr inte till något köp.

Mössan skulle kunna fungera, men jag använder kepsen i jobbet (för maximal exponering ;)), men jag drar mig som sagt att köpa någon ny av nämnda orsak.

Om det däremot kom ut en uppdaterad och ur designhänseende en bättre keps, skulle jag kunna tänka mig att köpa en ny, men som den ser ut nu, avstår jag.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Buster » 2016-12-12/21:21

Bror Gårdelöf skrev:Klubbens logga är noggrant reglerad av BMW - ett krav för att vi skall få ha med propelleremblemet...

Vi vet båda att propellerassociationen är en skröna, för de oinvigde finns detta inlägg:
viewtopic.php?f=153&t=19477#p132263
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-12/21:44

Instämmer. "Propelleremblemet" är för mig numera en term i sig.

En måhända långsökt analogi är, att Adam och Eva nog aldrig funnits i sinnevärlden - men de flesta vet, vad man menar, när man nämner dem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-12-12/23:16

Loggan kan man inte göra mycket åt.
Samma problematik för fyrhjulingarnas BMW-klubb.
Det är bara att hantera detta såsom man hanterar oönskade julklappar från släktingar - med ett falskt tack och ett snett leende.

Jag väntar också med spänning på nya pryttlar i klubbshopen.

En annan fråga från en ny medlem. Klubbnamnet.
BMW MC-klubben Sverige. Känns lite som efter tredje dagen med julmatsrester. Svårtuggat.
Då syftar jag mest på den bestämnda formen "MC-klubben".
Fyrhjulingarnas klubb heter BMW Club Schweden. Ligger mer rätt i munnen, och är gångbart även utanför Svea rike.
"BMW MC Sweden "/"BMW MC Schweden" kan jag förstå kanske inte är det mest lyckade namnet i skinnvästarnas tvåhjuliga värld, men nog borde det ha funnits andra namnalternativ?
Är intresserad av historiken bakom namngivningen av klubben.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Max Mad » 2016-12-12/23:34

Måns Ulveståhl skrev:"BMW MC Sweden
Tycker jag är ett utmärkt förslag :twisted:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-12-12/23:46

Max Mad skrev:
Måns Ulveståhl skrev:"BMW MC Sweden
Tycker jag är ett utmärkt förslag :twisted:.


Always BMW BMW Always. ABBA :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Max Mad » 2016-12-12/23:51

Måns Ulveståhl skrev:
Max Mad skrev:
Måns Ulveståhl skrev:"BMW MC Sweden
Tycker jag är ett utmärkt förslag :twisted:.


Always BMW BMW Always. ABBA :mrgreen:
Nu saknar jag en gilla-knapp :lol: !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-12-13/00:14

Måns Ulveståhl skrev:En annan fråga från en ny medlem. Klubbnamnet.

Måns,
Du som har en historia i "bilklubben" kanske minns, att det funnits en diskussion även om dess namn.
Tyvärr är det nästan lika många sidors "reglemente" för klubbnamn som för klubblogga - t ex måste klubbnamnet numera börja med "BMW" (klubben hette tidigare "Svenska BMW MC-klubben", men tvingades byta namn!), och jag tror både det geografiska namnet (i vårt fall "Sverige", det dög inte med "Svenska") och ordet "klubb" måste finnas med, på tyska, engelska eller landets eget språk. Det är bara att tugga i sig och anpassa sig, om man vill vara "officiell" BMW-klubb och få tillstånd att använda BMW-loggan och namnet BMW.

Å andra sidan - ett namn (eller en logga, för den delen) är ju knappast det som "gör" klubben, huvudsaken är ju verksamheten, medlemmarna och gemenskapen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-12-13/00:21

Gunnar,

Jorå, jag är bekant med den fantastiska tyska byråkratin.
Visst är gemenskapen det viktigaste. Jag ifrågasätter inte detta.
Fast namnet "MC-klubben" slår knut på min tunga varje gång :ugeek:
Kanske för att jag är skåning, och därför van vid mer lättrullande kontinentala uttal? :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-13/00:35

Instämmer med Gunnar - och mot den bakgrunden är det befintliga namnet det minst dåliga. Falska anglicismer ("BMW MC Club Sweden") är en styggelse. "MC" används veterligen inte i engelskan, utan i så fall skulle det få bli "The BMW Motorcycle Club Sweden" - vilket jag anser är klart sämre än det svenska namnet. Alternativt skulle det kunna bli "The BMW Bike Club Sweden". Det hade varit adekvat om vi hetat "BMW Hojklubben Sverige" - men det gör vi ju inte.
Att ge klubben ett tyskt namn anser jag vore ännu sämre. Klubben är ju svensk.

Däremot är styrelsen överens om, att vid korrespondens på engelska är klubbens namn The BMW Motorcycle Club Sweden.
I den mån vi kommer att korrespondera på tyska, lär det väl bli "BMW Motorrad Club Schweden" - men jag vet inte, ifall det blir aktuellt i officiella sammanhang.

Vd gäller uttalssnubblingen, torde väl de flesta i dagligt tal använda "BMW-klubben". Det finns ju t o m i hemsidesadressen - vilket enligt obekräftade uppgifter har gjort bilfolket lite avis(?). ;)

I övrigt kan man ju citera Julia, när hon får reda på, att Romeo är en Capulet, dvs tillhör hennes familjs ärkefiender:
"What's in a name?"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-12-13/00:39

"BMW Motorrad Club Schweden" får igång den skånska tungrullningen ordentligt.
Ljuv musik för skånska pågar/töser med kärlek till den tyska ingenjörskonsten :mrgreen:

Überschallgeschwindigkeit - vem sa att tyska inte är kärlekens språk?
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2016-12-13/00:45, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav neutral » 2016-12-13/00:42

Måns Ulveståhl skrev:"BMW Motorrad Club Schweden"

Den är bra tycker jag, matchar bilklubben också.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-12-13/00:59

Bror Gårdelöf skrev:Vd gäller uttalssnubblingen, torde väl de flesta i dagligt tal använda "BMW-klubben". Det finns ju t o m i hemsidesadressen - vilket enligt obekräftade uppgifter har gjort bilfolket lite avis(?).

Faktum är, att "bilfolket" får skylla sig själva!
Det råkar vara så, att jag var aktiv i BMW Club Schwedens styrelse under 90-talet, då det började bli aktuellt med hemsidor och andra moderniteter. Jag fick på min lott att bli klubbens allra första "webmaster", och registrerade därvid det domännamn som används än idag, bmwcs.com. Anledningen var enkel - som privatperson eller ideell förening fick man på den tiden inte registrera en .se-domän! För att få det krävdes ett registreringsbevis hos Bolagsverket, och det saknade klubben då.
När det lättades på reglerna ett par år senare, registrerade jag faktiskt just bmwklubben.se (och bmwcs.se) för BMW Club Schwedens räkning, men någon gång glömdes det bort att betala förnyelseavgiften på ett par hundralappar - och då var påpassligt "Svenska BMW MC-klubben" framme och registrerade domänen!
Tror inte bilklubben är särskilt ledsna för det - domänen bmwcs.com var redan "inarbetad" när det väl gick att registrera en .se-domän, och det togs ett aktivt beslut att hålla kvar vid det och låta bmwklubben.se "ligga i träda".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2016-12-13/01:08

Gunnar,

www. bmwcs.com och www. bmwsc.com tycker jag är två riktigt lyckade adresser.
Inget är ju större än .com :mrgreen:

På sportklubbens tröjor broderade alternativt tryckte vi www. bmwsc.com på ryggen.
Simpelt. Snyggt. Internationellt. Sa allt nödvändigt för nyfikna.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-05/08:42

Vad gäller klubbens namn, fick jag för en tid sedan veta (minns inte av vem), att BMW MC-klubben Sverige inte hade varit helt okontroversiellt i Tyskland. Huvudkontoret var oroligt för, att förkortningen MC alternativt skulle kunna tolkas som mindre smickrande för BMW. Enligt min numera glömde sagesman krävdes en del arbete från klubbstyrelsens sida, innan namnet accepterades i München.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-01-05/12:33

Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller klubbens namn, fick jag för en tid sedan veta (minns inte av vem), att BMW MC-klubben Sverige inte hade varit helt okontroversiellt i Tyskland. Huvudkontoret var oroligt för, att förkortningen MC alternativt skulle kunna tolkas som mindre smickrande för BMW. Enligt min numera glömde sagesman krävdes en del arbete från klubbstyrelsens sida, innan namnet accepterades i München.

Har du glömt mig redan Bror?? :(
Det var jag som kraft av den tidens ämbete tillsammans med Matz R och Georg M (salig i åminnelse) hade korrespondensen med byråkraterna.

Från början hävdade man att MC (MotorClub i tyska associationer) skulle ge en dålig klang. Vi hävdade att MC inte var på något sätt knutet till detta begrepp och att inte skulle förknippas med HD och Hells Angels/Bandidos.

Nästa tyska drag var att hävda att MC inte var ett ord och därmed inte kunde användas i deras logga (hur skulle det se ut om man inte använde ord i loggan "BMW KRXPKY-klubben", Sverige kanske).

Vi kontrade med att göra ett utdrag i PDF och att skicka med en länk till SAOL (Svenska Akademiens OrdLista) och visa att i det högsta av organ vad gäller Svenska språket så hade man en avvikande uppfattning. I all vänlighet förklarade vi att vi tillsvidare ansåg oss som herrar över vårt eget språk och undrade om herr byråkrat ville anmäla en avvikande uppfattning. Tystnaden var inte kompakt men argumenten lät mer som ett ilsket muttrande som var svårt att tyda.

P563_M.jpg


Nu började vi tycka att måttet var rågat så vi prövade oss på att föreslå vissa förbättringar av det tyska språket i det sanna samförståndets anda. Kunde herr Byråkrat tänka sig att ta bort orda "bumsen" ur det inhemska språket, det gav dåliga knytningar till vår eminenta klubbtidning, så skulle vi undersöka MC saken vidare.

Uppenbarligen var byråkratin fortsatt intresserat av att kunna "Bumsa" vidare lokalt så en vapenvila inträdde, vi fick vårt OK på loggan med vändande post.

Precis som i berättelsen om Ferdinand så är "så vitt jag vet är klubben fortfarande en MC-klubb och tidningen heter Bumsen"

Med vänlig hälsning från skuggan av en kork-ek, Magnus

PS Som alltid så är historien i huvudsak korrekt men ge mig förmånen att inte fråga efter detaljer. Herr Byråkrat var tidvis Fru Byråkrat bland annat DS.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-05/15:42

Magnus Brobeck skrev:Har du glömt mig redan Bror?? :(

För ett antal decennier sedan hade Marabou en bioreklamfilm, där en sydeuropé, som bott i Sverige, fick se en mjölkchokladkaka och fällde kommentaren: "Den smaken glömmer man inte!" (Jag tror, att den svenska tjejen saknade båtbiljett, varpå han bröt av chokladkakan på mitten, tog ena halvan, gav henne den andra och sade :"Detta är Din returbiljett.")

Analogt säger jag: "Dig glömmer man inte." Däremot kom jag i hastigheten inte ihåg, om det var Du eller någon annan, som berättade det hela för mig. (Jag trodde, att det var Du, men var osäker.) Därav min nebulösa formulering ovan.

(Är det inte kallt under korkeken så här års?)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Kenneth » 2017-01-05/17:18

Magnus, det är lika bra att du tar den där skrönan om flaggan på klubbmärket är det en flagga eller är den är något annat.
Den kan muntra upp en snöig och kall trettondagsafton.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Klubbmärket, är det det bästa vi kan göra?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-05/18:22

Det är ingen skröna, för den är veterligen sann!
Magnus får vid behov dra hela historien. Själv associerar jag den numera till René Magrittes verk C'est pas une pipe ("Detta är ingen pipa"). Det har Magritte förstås rätt i, för han har åstadkommit en bild på en pipa - men de flesta betraktare har nog i likhet med mig inte fattat galoppen, innan någon talat om, vad Magritte menar.

Vår klubblogga har ingen flagga. Den har en bild av något, som påminner om en svensk flagga - men som har fel proportioner.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst