Nu nu jäklar Henning...

Nu nu jäklar Henning...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-21/18:04

Jag fick Bumsen #5 i dag i brevlådan. Tack Henning!

Lycklig kastade jag mig över denna fantastiska klubbtidning.
Började läsa "Insändarsidan". Säg den lycka som varar för evigt... :evil:

Man kan ha olika åsikter om allt. Det viktigaste är dock vilket sätt man väljer att kommunicera dessa.

"Om det inte passar dig kan du byta tidning att arbeta med".
Insändaren syftade på förslaget under årsmötet i Arjeplog gällande namnbyte på medlemstidningen.
Att redaktör Henning kan vara sansad nog i sitt svar påvisar för mig vem av parterna som har lärt sig att kommunicera.
Jag bryr mig inte om vem som skrev insändaren - det kan vara Gud Fader själv - men hade någon valt att kommunicera så med mig hade jag haft betydligt svårare att bita mig i tungan.
Att insändaren anser att valt sätt är bäst sätt att kommunicera sin åsikt är förvånande.

Ideell klubbverksamhet är utmanande för eldsjälar, vilka är dessa sällsynta varelser som tar på sig uppgiften.
Jag har själv spenderat att antal år inom BMW AG:s svenska klubbsfär på diverse positioner.
Den enda lön för mödan är möjligheten att utveckla klubben genom ett trivsamt socialt umgänge med likasinnade medlemmar.
Man kan ha olika åsikter och debattera dessa friskt, men det är sättet man väljer att kommunicera åsikterna som avgör om det ska bli en utvecklande och intressant diskussion för båda parter, eller en direkt glädjedödare för den eldsjäl som tagit på sig uppgiften.

Att i efterhand skicka ett "tji fick du din j-vel"-meddelande (japp, att läsa mellan raderna är inte särskilt svårt) till annan medlem som vid tidpunkten insändaren syftar på var en nybliven redaktör lyckligt omedveten om den bevisligen oerhörda känsligheten i frågan är bara så barnsligt lågt.

Fräscha ögon ser möjligheter.
Trötta ögon ser hot.

Stå på dig Henning!
Vi tycker garanterat inte samma om allt, men inte f-n innebär det att jag tyst ska se på när en person är oförskämd mot dig, eller för den delen någon annan medlem i "min" klubb.


PS
"Sauerkraut" :lol:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nu nu jäklar Henning...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-21/19:22

Här kan lite faktainformation om bakgrunden vara på plats - men först en gissning från min sida. Sannolikt tänkte ingen särskilt mycket på formuleringen, när stadgarna en gång skrevs, och texten blev något i stil med "Klubben ger ut en tidning, Bumsen...".Det var liksom självklart, att tidningen hette så.
Dock vet jag - från genomögnande av alla gamla Bumsen, som jag fick i mina händer under det gångna året, att namnet var uppe till diskussion relativt tidigt i klubbens historia. Även då förefaller en absolut majoritet av medlemmarna ha velat behålla det, varpå frid rådde på det området i ett par decennier.

Jag är en av dem, som inte vill ändra klubbtidningens namn - men samtidigt insåg styrelsen, att det måhända inte var nödvändigt, att namnet var stadgefäst. Det innebär, att det krävs likalydande beslut på två på varandra följande årsmöten för att ändra tidningens namn.
I egenskap av sekreterare formulerade jag alltså styrelsens förslag till stadgeändring - som gick ut på, att tidningens namn inte skulle vara stadgefäst, utan namnet skulle - om medlemsmajoriteten så ville - kunna ändras vid ett enda årsmöte.

Emellertid röstades styrelsens förslag om stadgeändring klart och tydligt ner i Arjeplog - och min gissning är, att det dröjer, innan något nytt förslag om stadgeändring, vad gäller tidningens namn, dyker upp.

En ironisk touch i detta är alltså, att jag skrev ett förslag, som jag personligen inte stödde - och därmed blev glad, när det röstades ner! - men som sekreterare skall man förstås skilja på sak och person.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nu nu jäklar Henning...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-21/19:34

Bror,

Bra att du ger historien bakom.

Jag hoppar inte på någon som vill behålla namnet eller ändra namnet.
Det går alldeles utmärkt att tycka olika.
Om det sedan var du som var "skyldig" eller inte är oväsentligt.
Jag tycker om dig ändå ;)
Vad som är väsentligt är hur vi väljer att kommunicera med varandra.

Namnet på klubbtidningen är personligen inget jag hänger upp hela min tillvaro i livet på.
"Bumsen" eller "Sauerkraut". Båda passar :mrgreen:
Viktigast är innehållet och målgruppen.

PS
När är deadline för motion till årsmötet?
Jag gillar namnet "Sauerkraut".
Den motionen borde ge en livsfarligt hög puls hos somliga :twisted:

Hengstenberg-Mildessa-Sauerkraut-German-Sauerkraut-w-wine-300g_main-1.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nu nu jäklar Henning...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-21/20:03

Måns Ulveståhl skrev: Jag tycker om dig .... ;)

Detsamma. ;) Fast jag föredrar alla gånger Bumsen framför Sauerkraut. Det sistnämnda tycker jag är gott och beställer med förtjusning, när det finns att tillgå - men som tidningsnamn; näääää. Det tycker nog för övrigt inte Henning heller - men det blev en rolig bild.

Deadline för motioner etc hittar Du i stadgarna, som finns här på hemsidan under "Arkivet, Dokument" en bit ner.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-12-21/20:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nu nu jäklar Henning...

Inläggav Kovlingen » 2017-12-21/20:37

Jag tycker att klubbens tidning är BRA .
Nuvarande namnet Bumsen gillar jag och vill behålla det .
Vem har ett nytt "modäärnt" namn som skulle vara bättre ? ?
Vad gör det för nytta med att byta namnet till ingen känner igen :(
EON-Arena , Cloetta-Center , Fjällräven-Center :o
Behåll namnet som har ett värde och inte byts likt efter vem som sponsrar det .
Namnbyten blir ibland rent löjliga :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nu nu jäklar Henning...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-21/20:41

Cloetta Center har för övrigt bytt namn och heter nu Saab Arena!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nu nu jäklar Henning...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-21/20:44

Japp, kan så vara.
Möjligen varför jag kallar en han för "han" , en hon för "hon", samt en foliehatt för "foliehatt" fortfarande :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nu nu jäklar Henning...

Inläggav Kovlingen » 2017-12-21/20:49

Sorry ! Orkar inte hålla koll på alla namnbyten Bror :D
Å int' blev hä na bätter eller ble hä :?: :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nu nu jäklar Henning...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-21/21:19

Mitt påpekande var enbart till för att styrka Ditt tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nu nu jäklar Henning...

Inläggav Kovlingen » 2017-12-21/21:29

Bror Gårdelöf skrev:Mitt påpekande var enbart till för att styrka Ditt tidigare inlägg.

Mycke nu ! HA HA Snabbare än namnbyten :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nu nu jäklar Henning...

Inläggav Henning_Svedberg » 2018-04-10/11:31

Hej!
Jag har helt missat denna tråd.
Namnbyte är ju inte mitt beslut som sagt och om folk går på mig och säger att jag ska rätta mitt uppdrag efter min smak så har denne person rätt. Duger det inte så kan jag sticka.
Nu är det ju så att jag fogar mig efter vad som röstats fram och kan själv tycka att de som inte vill annonsera - och det är nog bara en jag minns som backat p.g.a namnet - kan göra det i en annan tidning.

Jag håller med insändarförfattaren. :) Jag kan sticka och brinna om jag inte är nöjd med namnet. "Kom inte hit och ändra oss", liksom. :)

Eder tacksamma redaktör
Henning Sauerberg
Jag försöker att alltid avsluta det jag
Användarvisningsbild
Henning_Svedberg
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2008-03-02/10:17
Ort: Norrort


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron