*Fixat* fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

*Fixat* fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-06/12:29

Hej

Jag postar så sällan att jag glömt bort och kan inte finna hur jag lägger upp bilder i en post här :oops:
Jag har hittat sektionen i Hjälp delen men får det inte att fungera, har bilderna på en server i molnet jag länkar massor ifrån men nu går det bara inte, antagligen skit bakom knapparna, så om någon har ett förslag uppskattar jag det!
från min webplats kan jag länka som, Bild, Html och BBCode och antog att det var just BBcode som man skulle välja och "Img" i verktygsfältet men det blir bara text när jag förhandsgranskar.
Jag försöker göra en berättelse men text och bild.
har valt storlek 600x450 är det för stort?

(knåpar på min sommarresa/berättelse 2017)
Senast redigerad av Peter Nordlund 2018-01-06/16:59, redigerad totalt 2 gånger.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2018-01-06/12:56

Text

Iphone 1884.JPG


Text

Iphone 588.JPG


Text


Om du väljer "Ladda upp en bilaga" under textrutan där du skriver och sen "Placera inom inlägget" under "Bifogade filer" så verkar det funka. Jag vet inte hur man gör om man istället vill länka till bilder.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-06/13:11

Bengt-Åke Vestman skrev:Text
Om du väljer "Ladda upp en bilaga" under textrutan där du skriver och sen "Placera inom inlägget" under "Bifogade filer" så verkar det funka. Jag vet inte hur man gör om man istället vill länka till bilder.


Jisses jag har aldrig sett eller använt den funktionen/fliken :shock:

Dock skall det funka med att länka till en bild också då jag har gjort det för inte så länge sedan, får leta reda på inlägget och se om jag kan redigera det och se hur jag gjort tidigare.

För mig blir det så joxigt och mysko arbetsflöde och man vill göra på det sättet du visar, inge illa menat skall bara utesluta allt annat innan jag "lär om" :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Håkan » 2018-01-06/13:18

Bengt-Åke Vestman skrev:Om du väljer "Ladda upp en bilaga" under textrutan där du skriver och sen "Placera inom inlägget" under "Bifogade filer" så verkar det funka. Jag vet inte hur man gör om man istället vill länka till bilder.

Så där gör jag också. :)
Men det finns begränsningar på detta sätt både bildens storlek (den maximala filstorleken är 2 MiB) och antalet bilder (5?) som kan läggas i ett och samma inlägg. :shock:
Det finns säkert andra sätt, tycker mig ha sett det... :o
Senast redigerad av Håkan 2018-01-06/13:24, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Kovlingen » 2018-01-06/13:22

En nackdel med länkar till bilder är att efter ett tag ibland inte längre går att nå .
Lägger man in bilderna rakt av så sitter de där och spelar ingen roll om "molnen försvinner" ;)
Tyvärr har jag sett det i lite äldre trådar .
Först kommer en lång text och sedan en ruta där det står att bilden inte är tillgänglig .
Det är ju lite synd .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-06/13:30

@Håkan
Jag lärde mig att göra så när jag var ny här och problemet då var att jag var tvungen att fixa ett program för att göra bilder mindre på varje bild och det var ett jäkla strul så jag la ned det.
Det där med 5 bilder visste jag inte, då måste man göra flera poster och möjligen postar andra emellen och sabbar flödet i berättelsen..då lägger jag nog ner att göra detta. :(

@Kovlingen
Håller med! dock använder jag en betaltjänst som jag haft i många år och den lär finnas kvar ett tag och jag har absolut detta i åtanke när jag postar.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-06/13:32

Exempel på vad jag lyckats med för länge sedan

http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=223&t=19389&p=151621&hilit=min+norge+historia#p131272

Åtminstone 8 bilder, men iofs har man kanske ändrat sedan dess?

Edit:
Ser att min länk längst ned är trasig men det går inte att redigera inlägget så jag kan inte ändra den...
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Kovlingen » 2018-01-06/14:07

Om bilderna är stora så öppna dem i Paint . På menyraden finns Ändra storlek . Prova dej fram .
Spara bilden som jpeg typ Del:1 osv . I Paint kan du ju även redigera bilderna lite innan du sparar .
När du sparat alla bilderna i nummer eller bokstavsordning är det lätt att hämta därifrån .
Paint finns väl i alla datorer eller motsvarande i Mac.

MEN det är ett fritt land :)

Jag sitter och väntar på din berättelse (med bilder) ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Håkan » 2018-01-06/14:20

Vår vän "charlyno" lägger ut mycket bilder.
viewtopic.php?f=8&t=26781&p=212182#p212182
Han använder ett annat sätt. Hur, vet inte jag?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2018-01-06/14:22

Peter Nordlund skrev:..då lägger jag nog ner att göra detta. :(


NEJ!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-06/14:24

@Kovlingen
Du är så hjälpsam det uppskattas! :D
Som Håkan länkar till vill jag också göra, perfekt exempel!

@Håkan
Precis så! min förebild :oops:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-06/15:07

Bengt-Åke Vestman skrev:
Peter Nordlund skrev:..då lägger jag nog ner att göra detta. :(


NEJ!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Det är säkert mig det är fel på som finner detta så svårt då andra klarar av det, men för mig är denna typ av forum en av dom mer>mest komplicerade som mer försvårar än förenklar.
Jag skulle vilja vara tydlig och prydlig i mina poster, försöker göra dom lättlästa, och här lyckas jag dåligt med det.
Skall försöka skapa en egen websida med bilder och berättelse så jag slipper gnälla och be om hjälp här :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav BmwMats » 2018-01-06/15:59

Peter Nordlund skrev:Det är säkert mig det är fel på som finner detta så svårt då andra klarar av det, men för mig är denna typ av forum en av dom mer>mest komplicerade som mer försvårar än förenklar.
Jag skulle vilja vara tydlig och prydlig i mina poster, försöker göra dom lättlästa, och här lyckas jag dåligt med det.
Skall försöka skapa en egen websida med bilder och berättelse så jag slipper gnälla och be om hjälp här :)


Peter, alltid kul att göra egna hemsidor, jag gjorde det förr, men det var på den tiden som man fick skriva alla sidor i HTML-kod och det var ett himla pyssel och tidsåtgång för att skapa den allra enklaste sida. Det har säkert blivit enklare med tiden med "färdiga" sub-rutiner och liknande för att lägga in text och bilder, men då är ju problemet att man inte ser det här på forumet om man nu skall hitta ett/en annat forum/hemsida för att läsa vidare om diverse strapatser och BMW-relaterade saker.
Man tappar liksom kontakten med personer som man normalt ser här på detta forum.

Vad gäller att lägga in bilder här på forumet, så fungerar det bra med att ladda upp bilder som en bilaga, men första bilden som läggs upp blir ju också den sista i raden av vad som visas, lite skumt tycker åtminstone jag, men det är väl en vanesak.

Jag redigerar alltid mina bilder innan jag lägger upp dom här. Använder mig av Photoshop eller Paint, beroende på vilken kamera jag använt mig av.
Från systemkamera med högre bildstorlek och där bilderna är av genomgående mindre förändrade av kameran kör jag alltid Photoshop för att få "rätt" färgtemperatur och mer neutrala färgförändringar, men använder jag mig av kompaktkamera/telefonkamera så är dom ofta "färdigmanipulerade" av den inbyggda bildbehandlingsmotorn och då räcker det med att skala ner dom i rätt storlek och lägga upp här på forumet.
Drar ner dom i storlek och ev. lite mer skärpa och kontrast.

Lycka till Peter och hoppas att du fixar till det, även om det kan vara lite "meckande" att få till det på forumet ! ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav paol » 2018-01-06/16:05

Hur är det med behörigheten på bilderna i den molnserver som du länkar till.
De måste vara delade på något sätt så att forumprogrammet har behörighet att hämta dem.
Per-Anders Olsson R1200 RS
Man blir gammal när man slutar leka !
Användarvisningsbild
paol
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-04-21/01:00
Ort: Malmö

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-06/16:58

@BMWMats
Angående hemsida så har det inte så mycket med detta forum att göra faktiskt, utan mer en kreativ del jag funderar på att ge utlopp för, tanken är att både här och på Facebook postas det så mycket och då hamnar det "rakt i ansiktet" på ens vänner, jag försöker att vara relevant mestadels och mest lägga upp saker som jag tycker är utöver det vanliga, och då funkar FB dåligt tycker jag, läsaren kan inte direkt välja.
Samma sak gäller mejl jag skriver, om jag skickar et Youtube klipp vill jag att det skall vara relevant och/eller intressant för mig åtminstone och jag väljer vem jag skickar till som jag kan antaga uppskattar det (försöker samma sak här)

Så jag tänkte eventuellt göra en hemsida/blogg som jag får bestämma över och så kan jag ge folk möjligheten att läsa om dom vill, dom behöver inte undvika det i ett flöde på en hemsida som denna eller FB, och så kan jag styra hur jag vill presentera det.
Det finns webhotell som erbjuder både domän och hotell samt ett interface för att typ klicka-och-dra skapa en hemsida, funderar på att ge det en chans och se om jag kan fixa det.

Ditt tips om hur man gör är ju kanon och det är så man gör om man är seriös, dit har dock jag inte nått ännu, jag redigerar aldrig bilder för jag kan inte och för mina behov ser jag inte nyttan.
Tack för råden!

@paol
Du har helt rätt, på sidan kan man styra det, allt ifrån helt öppen till helt låst med lösenord, jag har använt det flertal gånger på andra forum och aldrig stött på det "problem" jag får här, det är bara att klistra in den färdig BBCode jag får från varje bild direkt i texten där jag vill ha den och poff så ligger den där.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: fastnat i hur jag skall lägga upp bilder på forumet

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-06/16:58

*Tack för hjälpen men nu släpper vi detta, jag har gjort nog stor sak av detta*
:D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst