Classic / Café Sektion i klubben?

Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Niclas Elneus » 2018-02-01/21:31

Under MC Mässan i Göteborg hälsade några på oss i klubbmontern som efterfrågade en Classic sektion, i klubben. I vår norska broderklubb finns en aktiv Classic sektion och vi skulle kunna ha en sådan i BMW MC-klubben Sverige också. Vill du det?

För att det ska bli av så måste vi ha en intressegrupp med medlemmar som vill engagera sig och driva en sådan sektion/intressegrupp. Det kan handla om att arrangera lite träffar, samla in idéer kring vad ni vill göra och sen genomföra beslutade idéer/aktiviteter

Om du skulle vilja vara med och driva en sådan intressegrupp/sektion så hör av dig till mig så skulle jag kunna hjälpa till med att sätta upp en Facebook grupp åt Er eller möjligen en grupp i vårt forum, där ni kan mötas. Så får vi se vart det leder.

Men steg ett är att 1-3 personer vill driva detta. Hör av dig till mig om du vill vara med och hjälpa till.

Maila mig på niclas.elneus@bmwklubben.se om du är intresserad av att driva Classic och/eller Café racer intressegrupp/sektion i klubben. Make it Happen! :-).

Se också artikel på hemsidan: http://www.bmwklubben.se/artikel/2018/0 ... -i-klubben

:D :lol: :mrgreen:

mvh

Niclas, ordförande.

P.S. Vi stöttar aktivt ett eventuellt initiativ men vi behöver din hjälp för att starta upp och driva det. Styrelsen i sig driver det inte. D.S.
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Håkan » 2018-02-01/22:03

Intressant...
Och en helt underbar bild på en R68 ISDT på hemsidan. En sån vill jag ha. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-02/08:25

Var det en sådan, som Bosse Rindar körde, när han vann lagguldet i ISDT i Villingsberg 1966? Han ville ju köpa den hojen, men BMW sade nej - varpå Bosse lät Berra Persson göra en snarlik kopia, som väl står hemma hos Dig för närvarande?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Håkan » 2018-02-02/08:47

Bror Gårdelöf skrev:Var det en sådan, som Bosse Rindar körde, när han vann lagguldet i ISDT i Villingsberg 1966? Han ville ju köpa den hojen, men BMW sade nej - varpå Bosse lät Berra Persson göra en snarlik kopia, som väl står hemma hos Dig för närvarande?

Nej, R68 är något äldre. Det tillverkades mellan 1952-1954 i 1452 exemplar. En R68 i ISDT utförande är riktigt ovanlig.
Även den maskin som Bosse körde 1966, baserad på R69S (tillverkades mellan 1960-1969) är förstås också riktigt ovanlig.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-02-02/09:03

Desto mer man läser i denna tråden desto mer uppenbart blir svaret på Niclas fråga. Vem blir den tredje personen som kommer att driva denna gruppen Håkan och Bror?

Jag lyfter verkligen, i all ödmjukhet, på hatten för den kunskap och det intresse ni kollektivt bidrar med (även i en massa andra trådar också).

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-02/10:51

Håkan skrev:Även den maskin som Bosse körde 1966, baserad på R69S (tillverkades mellan 1960-1969) är förstås också riktigt ovanlig.

Existerar den över huvud taget? Enligt Bosse Rindars egen artikel i svenska Classic Bike för ett antal år sedan, ville han alltså köpa segrarhojen, men BMW sade nej - med motiveringen, att det rörde sig om en prototyp, alltså ingen serietillverkad modell. Så frågan är ju, om det över huvud taget finns fler är ett exemplar av den maskinen - och om den i så fall finns kvar.

Till Magnus: Nej, jag kommer inte att bli drivande i någon classicsektion. Jag tycker, att det är roligt att läsa om gamla hojar (och har samtliga nummer av svenska Classic Bike sedan starten), men intresset ligger mera på ovanligt lyckade - eller misslyckade! - modeller och/eller specifika maskiner med en egen historia.

Exemplet ovan, med BMW:s ISDT-maskin från 1966 och Bosses kopia, byggd av Berra Persson, visar mycket bra, vad det handlar om från min sida.
Ett annat exempel, som jag tipsat Classic Bikes redaktion om, är engelska Scott, vars tvåtaktare var tvärt emot det mesta på sin tid (som dominerades av stora stånkor) och (på grund av det?) ovanligt framgångsrika i racing. Man vann några tidiga Isle of Man TT - bland annat med en modell med slidmatning. Jag tror, att det var 1912.

Under årsracet på Linköpings Motorstadion såg - och hörde - jag för några år sedan en ytterligt pietetsfullt restaurerad Scott Flying Squirrel - i depån och i paraden. Dessutom vore det roligt att få veta mer om den trecylindriga, lyxiga touringmaskin, också tvåtaktare, som bara lär ha byggts i tre exemplar. Vi får väl se, om redaktionen nappar på idén.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Håkan » 2018-02-02/11:28

Bror Gårdelöf skrev:Existerar den över huvud taget? Enligt Bosse Rindars egen artikel i svenska Classic Bike för ett antal år sedan, ville han alltså köpa segrarhojen, men BMW sade nej - med motiveringen, att det rörde sig om en prototyp, alltså ingen serietillverkad modell. Så frågan är ju, om det över huvud taget finns fler är ett exemplar av den maskinen - och om den i så fall finns kvar.


Nej jag vet inte. Någonstans har säkert prototypen (prototyperna) från ISDT 1966 sparats.
Har för mig att det var ett helt lag som körde BMW under den tävlingen.
Vi får Googla mera, Bror.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Håkan » 2018-02-02/13:08

Hittade en gamal bild från 1966.
109_WG__H_Schutze__110_B_Rindar_Swed_600_BMW.jpg
109_WG__H_Schutze__110_B_Rindar_Swed_600_BMW.jpg (36.76 KiB) Visad 5117 gånger

Photo of 600cc BMWs with #109 West Germany’s H Schutze & #110 B Rindar of Sweden at ISDT 1966
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-02/14:05

Så. Minst två exemplar. Undrar, var de är idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-02-02/14:20

R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Håkan » 2018-02-02/14:31

Bror Gårdelöf skrev:Så. Minst två exemplar. Undrar, var de är idag.

Minst tre!
Det finns även en notering på sidan om en Tweesman på BMW som fick bryta.
"Tweesman on BMW went out "
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-02/16:43

Hasse Gustafsson skrev:Denna tråd?

Jäpp!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Håkan » 2018-02-02/19:12

Hittade en fin bild på en classic BMW. ;)

60year.jpg
60year.jpg (130.26 KiB) Visad 5055 gånger
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Janne Hammarström » 2018-02-05/13:05

Var drar man gränsen för Classic/Cafe? Finns många BMWmodeller som är i 20årsåldern och i fullt bruk.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-05/13:52

Café handlar väl över huvud taget inte om ålder utan om en byggstil - caféracer - som också går att göra av en sprillans ny maskin, ifall andan och handlaget faller på.

Classic har nog ingen officiell definition, men motorfordon blir väl veteranfordon efter 25 år? Någonstans där kan man börja. Skulle det röra sig om ett yngre fordon än så, är det ju bara att vänta... ;)

Sedan finns ju vissa motorcyklar, som i sig blivit klassiker - eller snarare ikoner. Åtskilliga av dem har mer än 25 år på nacken - exempelvis Vincent Black Shadow/Knight/Prince, Triumph Bonneville (och en drös andra engelska maskiner från 60-talet och bakåt), Münch Mammuth, Honda CB 750/CBX 1000 (och åtskilliga andra), ursprungsmodellerna av Moto Guzzi V7/Sport/Le Mans, BMW R 90 S, BMW K1 osv.

Ditt avslutande påstående verifieras vid varenda årsträff. Där brukar finnas allt från sprillans nya maskiner till hojar med åtskilliga decennier på nacken. På de senare varierar skicket från det tänjbara begreppet "bruksskick" - där cyklarna uppenbarligen använts - och används - flitigt, till renoverade klenoder, som kan vara väl så vackra, som när de en gång lämnade fabriken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-02-05/15:30

Janne Hammarström skrev:Var drar man gränsen för Classic/Cafe? Finns många BMWmodeller som är i 20årsåldern och i fullt bruk.


Om du frågar Trafikverket så gäller 30 år och detsamma brukar gälla vid Classic Roadracing.
Även Classic Honda Club, Sweden, drar gränsen vid 30 år.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Håkan » 2018-02-05/16:54

Janne Hammarström skrev:Var drar man gränsen för Classic/Cafe? Finns många BMWmodeller som är i 20årsåldern och i fullt bruk.

Måste en Classic/Cafe maskin vara gammal - hur gammal?
Det kanske är en av de första frågorna som gruppen runt Classic/Cafe sektionen skall ta tag i.

Ett sätt är ju att titta på omvärlden...
Jag är sedan många år medlem även i MotorCykelHistoriskaKlubben (MCHK).
Där tillämpar man samma regler som MotorHistoriskaRiksFörbundet (MHRF).
För att teckna försäkring genom MHRF skall fordonet vara av årsmodell 1997. En rullande 20-årsgräns tillämpas, (kommer snart att uppdateras till 1998, hemsida har inte hängt med över årsskiftet).
Det finns även möjlighet att försäkra så kallad "blivande klassiker" för fordon mellan 1998-2007. En rullande 10-årsgräns tillämpas här.

För MCHK Racings vidkommande finns rena tävlingsklasser för motorcyklar upp till årsmodell 1998.
Jag har deltagit som åskådare på en hel del Classicracing arrangemang, det brukar finnas även betydligt nyare maskiner där...
Har även hört ståndpunkten vid Classicracing: "En racingmaskin är gammal och omodern efter 5 år".
Senast redigerad av Håkan 2018-02-05/18:48, redigerad totalt 4 gånger.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Kenneth » 2018-02-05/17:19

Håkan skrev:
Janne Hammarström skrev:Var drar man gränsen för Classic/Cafe? Finns många BMWmodeller som är i 20årsåldern och i fullt bruk.

Måste en Classic/Cafe maskin vara gammal - hur gammal?
Det kanske är en av de första frågorna som gruppen runt Clasic/Cafe sektionen skall ta tag i.

Ett sätt är ju att titta på omvärlden...
Jag är sedan många år medlem även i MotorCykelHistoriskaKlubben (MCHK),
Där tillämpar man samma regler som MotorHistoriskaRiksFörbundet (MHRF).
För att teckna försäkring genom MHRF skall fordonet vara av årsmodell 1997. En rullande 20-årsgräns tillämpas, (kommer snart att uppdateras till 1998, hemsida har inte hängt med över årsskiftet).
Det finns även möjlighet att försäkra så kallad "blivande klassiker" för fordon mellan 1998-2007. En rullande 10-årsgräns tillämpas här.

För MCHK Racings vidkommande finns rena tävlingsklasser för motorcyklar upp till årsmodell 1998.
Jag har deltagit som åskådare på en hel del Classicracing arrangemang, det brukar finnas även betydligt nyare maskiner där...
Försäkringsmässigt har MHRF 20 år som gräns, för att teckna försäkringen.

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Classic / Café Sektion i klubben?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-05/18:14

Håkan skrev:"En racingmaskin är gammal och omodern efter 5 år".

OT: Inte lika illa som inom flyget, där man väl i decennier påstått, att de plan, som flyger, redan är omoderna?
Samma tankegång kan måhända tillämpas på datorer och -program?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst