Om OT i tekniska och andra trådar

Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav BrooklynS » 2018-05-18/15:27

Jag har försökt söka bland olika tekniska trådar efter en specifik detalj och slagits av hur mycket spammande det är av Off Topicdravel även i dessa trådar.

Off Topic-inlägg har absolut sin funktion på ett internetforum; de lättar upp stämningen, ger underhållning, kanske lite bildning och kunskap på sina sätt också.

Men eftersom de svämmar över precis alla brädder så vore det bra om vi kunde hålla OT till OT-avdelningarna. Till slut blir man ju så less att man inte orkar logga in ens när det inte finns en enda tråd som inte spammas sönder och samman med helt ovidkommande inlägg.

Jag kommer hädanefter att anmäla alla offtopicinlägg jag stöter på i trådar som inte ligger under OT - inte för att jäklas med de vältaliga och ibland också högst underhållande skribenterna utan för att forumet även i framtiden skall kunna vara en källa till kunskap och tips för BMW-entusiaster.

Moderatorerna verkar ha gett upp men forumet är för viktigt för att ha det som det är idag.

Kanalisera skrivlusten till OffTopicavdelningarna och låt de mer tekniska få vara tekniska.

Trevlig helg!


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Buster » 2018-05-18/16:14

Jag håller med till fullo, och gjorde precis som du nu menar göra... anmäla inlägg för att på så vis få upp moderatorernas ögon och sen får de döma och ev radera.

Det visade sig att de antingen inte vågade eller inte hann med eller så sket de i det.
När jag lyfte frågan så tystades man mer eller mindre ner med kommentarer som att de ju jobbar ideellt osv.
Jo, men det räcker ju att kolla det som anmäls... är det så mycket?
Oavsett så tilläts nästan samtliga OT-romaner och kommentarspam ligga kvar.

Nu menar jag inte bara under teknik utan mer generellt, forumet är en kunskapsbank värd guld men när man vid varje sökning måste scrolla kilometervis i babbel så tröttnar man lite... iaf i pekfingret som kör rullen.
:roll:
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Karl Bergman » 2018-05-18/16:58

Jahapp, bra tänkt eller i vartfall önskat, men har herrarna aldrig tagit del av det verkliga livet utanför internet? Hur många möten spårar inte ur fullständigt för att deltagarna fjärmar sig från de (kanske obehagliga sanningar som blottas) och adekvata frågeställningar?
Ok måste sägas, själv har jag inget emot lustigkurrarna och de pratglada som jag anser förgyller tugget härinne och som understundom frälser mig från oljetrådar med tusen inlägg eller batteritrådar med lika mycket privata åsikter som ideér.
Heja ni som bringar solsken och lite humor till den tyska perfektionismen som många av oss tycks hylla.
Ursäkta mitt svammel (spammar jag?) tekniktrådarna måste naturligtvis hållas rena men är inte lösningen att göra en strikt tekniskt och hårt modererat del av BMWforumet?

Glad pingst alla, spammare såväl som övriga // Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Kovlingen » 2018-05-18/17:16

Kan ju inte svara i den här tråden för då .....................
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Håkan » 2018-05-18/17:28

BrooklynS skrev:Jag kommer hädanefter att anmäla alla offtopicinlägg jag stöter på i trådar som inte ligger under OT

Tack. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav BrooklynS » 2018-05-18/17:34

Karl Bergman skrev:Jahapp, bra tänkt eller i vartfall önskat, men har herrarna aldrig tagit del av det verkliga livet utanför internet? Hur många möten spårar inte ur fullständigt för att deltagarna fjärmar sig från de (kanske obehagliga sanningar som blottas) och adekvata frågeställningar?
Ok måste sägas, själv har jag inget emot lustigkurrarna och de pratglada som jag anser förgyller tugget härinne och som understundom frälser mig från oljetrådar med tusen inlägg eller batteritrådar med lika mycket privata åsikter som ideér.
Heja ni som bringar solsken och lite humor till den tyska perfektionismen som många av oss tycks hylla.
Ursäkta mitt svammel (spammar jag?) tekniktrådarna måste naturligtvis hållas rena men är inte lösningen att göra en strikt tekniskt och hårt modererat del av BMWforumet?

Glad pingst alla, spammare såväl som övriga // Karl B.


Absolut! Jag tycker att det är skoj med allmänna skriverier, anekdoter osv osv och deltar gärna själv när andan faller på.

Det är bara det att teknikavdelningen borde hållas fri från detta, annars går det inte att hitta det vettiga bland allt (även roligt) svammel.

Ett annat större hojforum, www.sporthoj.com, har speciella regler för teknikavdelningen:

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.


Jag tycker att dessa regler också skulle appliceras på teknikavdelningarna här på forumet. Just för att det ÄR en fantastisk databas med tekniska spörsmål, förbättringar, problem och hur man löser dem på bästa sätt. Risken är att det bara blir blaj och det gynnar verkligen ingen.

Missförstå mig rätt nu: jag GILLAR verkligen munhuggande, humor, kåserier, berättelser osv osv men INTE I TEKNIKTRÅDARNA.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Karl Bergman » 2018-05-18/19:33

Absolut, bra sammanfattat. Teknik är teknik, lustigheter och utvikningar nåt annat men även detta lyfter ett medlemsforum, njuter för egen del av "Vad fick dig att le idag" samt " Bevingade ord". Stort tack till Bror framförallt men även alla andra som får mig att blicka bortom, ja hittar inte ordet, men bortom batteri och oljetrådar kan ge ledtrådar. Kunskap är lärdom, OT är OT och så jäkla kul. Tappa inte modet lustigkurrar men håll er på mattan och i rätt tråd. :)
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Kovlingen » 2018-05-18/19:52

Karl Bergman skrev: Tappa inte modet lustigkurrar men håll er på mattan och i rätt tråd. :)

Alla kör lagligt när överheten är ute och visar sej . I morgon ska jag köra av mej MIN OT .
Har man inget annat att bli förbannad över är det väl lätt att ta det som står till buds .
Jag får väl vara "OT" ute på vägarna istället för på forumet 8-)
Försök att anmäl mej till Moderator för detta Stefan :? :mrgreen:

10/4

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=Erf2iFHG44M
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-18/19:53

Till Karl Bergman - med risk för att bli kritiserad för OT: Tack själv. Ett nöje - och Dina ord värmer. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Kovlingen » 2018-05-18/20:19

Bror Gårdelöf skrev:Till Karl Bergman - med risk för att bli kritiserad för OT: Tack själv. Ett nöje - och Dina ord värmer. ;)

Har ni inte träffat Karl Bergman så har ni missat något . En otroligt trevlig kille :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-18/20:46

Det är bara att hålla med om att diverse s.k. trådar kan spåra ut och fladdar i väg, men att hänvisa till sajten Sporthoj som ett lysande exempel är något absurt. Sporthoj är nämligen lika livfullt som Death Valley under en rekordvarm dag med extremtorka.
Jag uppskattar att tex Kovlingen och Bror tillsammans gör fler inlägg på vårt eget forum per dag än resten av världen lyckas med på Sporthoj under en vecka.

Detta forum är tyvärr på väg att möta samma öde som Sporthoj mfl med eller utan hårdare moderering.
Forum i denna form är en dinosaurie i dag.
Tills kometen kommer som tar död på det sista av sitt släkte, och eftersom vi bara är ett fåtal som skriver här, ska det vara så svårt att osvenskt skriva direkt i tråden till vederbörande att hålla sig till ämnet när pulsen börjar nå kokpunkten?
Behövs verkligen forumpoliser för detta när vi pratar om ett fåtal besökande, och mindre än en handfull av dessa i bästa fall som verkligen intresserar sig, och troget följer ett specifikt ämne i en tråd?
Var osvensk och säg till personen i fråga direkt, i stället för att som på väldigt passivt aggressivt svenskt manér glutta genom köksfönstret på orsaken till pulshöjningen bakom springan köksgardinen lämnat, knyta handen i fickan, och be "någon annan" fixa problemet.

Just antalet av oss aktiva här misstänker jag också är den primära orsaken till att off-topic möjligen frodas likt en maskros mellan två näringsfattiga betongblock emellanåt. Ungefär som en Robinson utan Fredag på en övergiven ö desperat sökande efter kontakt. On-topic eller off-topic blir då oväsentligt.

Fullmakt:
Vem som helst här som tycker jag är off-topic i någon tråd ni följer ger jag min välsignelse att säga "Håll käft!".
Jag kan garantera att jag kommer att respektera detta och lydsamt foga mig (...kanske någon gång med en viss obstinat tidsförskjutning). Inget jag kommer att bli sur över.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Kovlingen » 2018-05-18/21:17

Jag tycker att Magnus Brobeck gör sitt jobb med beröm godkänt . Låter LITE Ot komma igenom
Jag mej har hållit mej borta från Politik , Religion och Garmin GPS.er , inte varit oförskämd mot
någon (vad jag vet) och jag har klarat mej undan Magnus hårda nypor ganska bra .
Om ingen skriver på forumet om det nu månde vara så självdör det helt klart .
Vem f-n orkar sitta och bara läsa fakta-inlägg sedan 1984 till 2004 då det troligen inte
alls finns NÅGOT att läsa i "Nya inlägg" på flera dagar ? ?
När jag loggar in längtar jag efter något nytt att läsa . Det må vara Resor eller (tråkiga) KNIX
MEN , det finns lite nytt att läsa .

En av måltavlorna för denna tråd kan jag förmoda .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Karl Bergman » 2018-05-18/21:21

Tack snälla för uppskattande omdömen, men beakta att det jag skriver egentligen bara är en spegelbild av vad jag läser. Jag är en sökande teknikfreak som söker lärdom av allt jag ännu inte behärskar och som får ståpäls av initierade inlägg om kultur, musik, medicin mm alltså allt annat jag inte heller behärskar men beundrar, tänkte skriva "you name it" men avstår med tanke på att detta är ett forum på svenska, vårt språk. Tror att det ändå kan tolkas vad jag avser. Det är tugget "utanför boxen" som utvecklar mig mest så jag räds inte utan njuter istället av det udda.
Tack Håkan, Bror, Stefan mdf. för era inlägg, motsatsen till suger, trycker.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Buster » 2018-05-18/21:57

Vi ser nog olika på detta med forum.
För mig är det en kunskapsbank, ett ställe för att räta ut frågetecken samt få tips om saker.
Ett ställe att söka fakta och en plats att få lite underhållning.

Jag är medlem på SH och ytterligare ett tiotal forum och ingenstans används forum som det görs här, dvs som en chat.
Facebook har sina fördelar men även nackdelar, några av nackdelarna är att man lätt missar saker och att det mer eller mindre är omöjligt att söka "gamla inlägg".
I just dessa grenar briljerar forum.
Att då låta guldgrenarna drunkna pga chattartade inlägg kan jag tycka vara synd.

Jag ser inte antalet inlägg som en mätare för hur bra ett forum är.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav BrooklynS » 2018-05-18/22:03

Om ni läser mina inlägg igen så kanske ni upptäcker att jag på intet sätt är EMOT språkliga utvikningar. Jag tycker bara att tekniktrådarna kan få vara just tekniktrådar så att forumet inte dör på grund av att det inte går att hitta någon vettig information.

Tvärtom - en bra teknikavdelning är det som garanterar forumets fortlevnad. Finns det dessutom i andra avdelningar läsvärda trådar om helt andra saker på forumet är det en ren bonus.

Fram för ännu mer Off Topic - men inte i teknikavdelningen som borde få vara just en sådan.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Kovlingen » 2018-05-18/22:05

Buster skrev:Vi ser nog olika på detta med forum.
Jag ser inte antalet inlägg som en mätare för hur bra ett forum är.

Inga inlägg = Inget forum :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Buster » 2018-05-18/22:08

Massa blaj ---> folk tröttnar och lämnar och vad händer då?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-18/22:11

...och må hinhåle ta den som försöker vara on-topic på Off-Topic även om det per definition anses vara vetenskapligt sannolikt möjligt.

Jag kan bara hålla med dig Kovlingen.
Vår egen Forumführer Magnus gör ett gott arbete. Lagom piska. Lagom morot. Alltid med humor.

Tillägg:
Efter att ha läst vad andra skrivit medan jag skrev.
Ett forum med äldre bevarade trådar - oftast teknikrelaterade - utan nya inlägg är enbart stokastiskt intressanta för ett begränsat fåtal.
Sådana forum med teknisk litteratur kallas allmänt för bibliotek och återfinns i varje kommun.
Utan att fånga flertalets intresse överlever inte detta forum.
Om flertalet uppskattar "trams/blaj" så är "trams/blaj" vad som efterfrågas.
"Trams/blaj" liksom skvallertidningar säljer.
Skvallertidningar återfinns ej i bibliotek så det är fortsatt "trams/blajsäkert" för biblioteksbesökare.
Jag har inget emot bibliotek, men försök inte få mig att tro att bibliotek är välbesökta eller lönsamma.
Om bibiliotek tillät och sålde skvallertidningar å andra sidan... ;)
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-05-19/01:12, redigerad totalt 4 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Kovlingen » 2018-05-18/22:31

BrooklynS skrev:Fram för ännu mer Off Topic - men inte i teknikavdelningen som borde få vara just en sådan.


Men kan man sitta 8 tim/dag i ett rum på jobbet med en massa människor utan att det
blir lite "ot" ibland . Eller ska man ha roliga timmen där alla får skratta och spexa ?
Känns som i skolan på 50-talet :cry: (jo roliga timmen var en höjdare)

Å andra sidan har jag startat nerräkningen på hur länge jag kommer att åka hoj .
60 år sedan skolstart och jag har jobbat hårt för att tordas säja vad jag tänker .

Tror inte jag bryr mej såå mycket :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav BmwMats » 2018-05-19/00:14

Kovlingen skrev:...Å andra sidan har jag startat nerräkningen på hur länge jag kommer att åka hoj .
60 år sedan skolstart och jag har jobbat hårt för att tordas säja vad jag tänker... :D :D


Vi är nog för gamla för att kunna ändra på oss... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-05-19/04:26

Ett mycket intressant ämne som tråden handlar om. Jag har omkring 10 år som webmaster/moderator på forumet och kan väl konstatera att det inte finns ett enkelt svar på frågan (åtminstone inte ett enkelt svar som jag har hittat).

Jag delar BrooklynS grundsyn att vi skall försöka hålla oss till ämnet i stort men det gäller i många av våra trådar, inte bara teknik. Varför skall den som skriver t.ex. en resefråga finna sig i att det bara blir OT och tramsande?

Men samtidigt så har jag också lärt mig på 10 år att, eftersom vi alla är olika och fungerar olika, så kan jag inte bara tillämpa enbart min personliga definition av ON/OFF Topic. Det är vanligen så att när man börjar hårdra det så är vi inte överens om var gränsen går.

Om någon startat en tråd om bromsbeläggbyte på R100RT 1983 års modell – är man då OT om man ställer en fråga i samma tråd om en 1982 års modell eller en R100RS – 83? Är man OT om frågar om en 79:a som har ATE (eller vad dom nu hette) istf Brembo? Är det ämnet bromsbeläggbyte som är ON Topic - om så – är min R1200R 2015 är helt relevant att fråga om?

Man brukar ju säga att skönheten sitter i betraktarens ögon så man kan kanske travestera och skriva att vad som är OT (eller inte) sitter i läsarens ögon. För min del har jag valt att lägga ribban med en del svängrum och ändå anse att det är OK. Gränsen flyttar sig till en vidare tolkning när trådskaparen fått sina svar. Först R100RT – 83, sedan R100 med Brembo (och ATE), sedan generellt bromsbeläggbyte brukar vara min princip.

Jag tycker också att en viss mängd humor och värme, kanske 10%, är OK även om det sker i en ”ämnestråd”. Någon skriver fel och det blir ett litet skratt i all välmening som kanske kommenteras. För en del är 50% av detta OK, för andra är toleransen 0% och mitt kompromissförsök är runt 10%. Det finns inte en sanning (jo min förstås) utan vi ser saker olika och måste kunna samexistera med lite kompromissande.

Är 10% rätt? Inte fan vet jag men jag vet att varken 0% eller 100% är det heller.

Eftersom det är ett öppet forum och det har dykt upp som en fråga så skall jag försöka anpassa lite så framgent blir det 8% i ämnestrådar en tid så ser vi vad som händer. Jag respekterar verkligen trådskaparens intention med tråden men jag vill inte döda glädjen på forumet.

Till er (inklusive mig själv) som gärna ser lite humor och kamratligt gnabb – håll det på en rimlig nivå. Till er som tycker att 0% är rätt så säger jag – det finns hjälp att få. Att inte kunna kompromissa är ingen helt lyckad egenskap heller.

Hör gärna av er med synpunkter hur ni tycker det funkar – PM med feedback är kanon att få.

Med vänlig hälsning Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav BrooklynS » 2018-05-19/06:05

Det är alldeles uppenbart att folk inte läser det jag skriver utan gör någon slags egen tolkning.

Jag vill inte på något sätt avskaffa eller dämpa skrivarglädjen. Jag vill bara att de rent tekniska trådarna förblir tekniska så att det blir möjligt att använda dem som resurs för forumister som söker svar på sina problem eller vill lära sig mer om hur saker och ting hänger ihop.

Tyvärr ÄR det redan så idag att det finns många som söker sig till andra forum just bara för att man inte vill få sina seriöst menade trådar förstörda.

Det är en högst rimlig utgångspunkt att man försöker hålla sig till ämnet när man diskuterar tekniska problem om förgasare och inte börjar prata om Winston Churchills blomkrukor, drar fräckisar eller börjar ställa frågor om ekerhjul - i samma tråd. Förstår ni?

Skriv på annars, tycker jag. :)


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-05-19/07:06

BrooklynS skrev:Det är alldeles uppenbart att folk inte läser det jag skriver utan gör någon slags egen tolkning.


Där har du fel jag har läst mycket noggrant vad du skrev. Det är också som jag skriver så att jag håller med dig om att en tråd håller sig till ämnet.

Vad du skriver nedan som jag läste det var att du tänker anmäla allt som Du anser vara ”offtopicinlägg” och då gjorde jag en beskrivning av två saker:

1. Det finns inte ett enkelt svar om när en tråd ”går OT”. Dels finns det närliggande ämne som i min värld kan vara relevanta, dels finns det ett läge när en tråd kan gå vidare därför att ursprungsfrågan är besvarad/omtjatad/uttömd så den är färdig. Då förklarade jag har en tolkning av att det inte är OT utan tråden får löpa vidare.
2. Jag sa också att även om tråden är en seriös ämnestråd så anser jag att en liten del kan vara humor och värme trots detta (några få procent). Så funkar det är i ett vanligt samtal runt fikabordet när man dryftar en viktig sak och jag har varit på mycket seriösa förhandlingar där en lite utvikning har lättat upp stämningen. Jag står för, att så länge det är en liten del av tråden, så är det OK.

Eftersom, som jag läste det, du tänker anmäla allt som du anser vara (ospecat vad) OT så gav jag en invisning om vad jag följer för riktlinjer. Jag skrev också att jag kommer att dra gränsen lite hårdare på hur stor del som kommer att tillåtas svaja utanför.



BrooklynS skrev:Jag har försökt söka bland olika tekniska trådar efter en specifik detalj och slagits av hur mycket spammande det är av Off Topicdravel även i dessa trådar.
**SNIPP**
Jag kommer hädanefter att anmäla alla offtopicinlägg jag stöter på i trådar som inte ligger under OT - inte för att jäklas med de vältaliga och ibland också högst underhållande skribenterna utan för att forumet även i framtiden skall kunna vara en källa till kunskap och tips för BMW-entusiaster.

Moderatorerna verkar ha gett upp men forumet är för viktigt för att ha det som det är idag.

Kanalisera skrivlusten till OffTopicavdelningarna och låt de mer tekniska få vara tekniska.


En sak som ALLTID kommer att funka är att trådskaparen eller en flitig skribent i en tråd skriver direkt i tråden ”Håll er till ämne till denna tråd” när man anser den spårar ur. Då kommer utan pardon det mesta övriga att flyttas ut.

Till sist, moderatorerna har inte gett upp. Det är en ganska medveten strategi att tillåta ”lite OT” även i ämnestrådar. Eftersom det är en medveten strategi så går det även att skruva åt skruven en aning. Det beskrev jag (mer som en bild) av att 10% blir 8% som gräns när vi är i ursprungsfrågan. Har man synpunkter på den nivån så är det OK. Att påstå att folk (jag uppfattar ”folk” som undertecknad) inte läser är däremot ganska oförskämt och jag gör verkligen vad jag kan för att förstå vad där står, inte bara läsa det. Att man sedan förstår saker på olika sätt skall inte utryckas som att ”man gör en egen tolkning”, det kan ju vara oklart uttryckt.

Med vänlig hälsning Magnus

Som sagt PM funkar bra ibland
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-05-19/07:22

En sak till.

Stefan "BrooklynS" jag betraktar dig som en särdeles klok och omdömesgill man. Kan man hoppas på ett Ja på den serösa frågan "Kan du tänka dig att vara moderator på forumet?".

Jag skulle uppskatta ditt ja.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-19/07:57

Till BroklynS: "Den, som tiger, samtycker", säger ordspråket. Du efterlyser ju kommentarer - och jag får sträva efter att bättra mig, avseende OT.

I övrigt: Det där om, att Forum är en döende dinosaurie, gäller väl oss alla, dvs vi är alla döende. Det är bara en fråga om, hur lång tid vi har kvar. Jag räknar i alla fall inte med att leva om 40 år (men kan ha fel. 105-åringar finns ju). Men jag försöker ha det trivsamt, så länge det går.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav BrooklynS » 2018-05-19/13:11

Haha här ser man ett lysande exempel på hur det lätt blir på forum. Jag svarade inte Magnus Brobeck utan mer de skribenter som uppenbarligen (?) uppfattade att jag på något sätt vill strypa offtopic på forumet.

Det här är inte enkelt. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-19/14:50

Jag tycker, att det är enkelt. Du är - inte utan orsak - irriterad över, att faktatrådar lätt "kladdas ner", och jag är inte oskyldig i det sammanhanget.
Det svåra är väl för moderatorerna att dra gränser, precis som Magnus skriver. Vi övriga får tänka till en gång extra, innan vi skriver i faktatrådarna - så blir moderatorernas jobb enklare.
Svårare borde det i alla fall inte vara.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav BrooklynS » 2018-05-19/16:06

Jag är inte heller oskyldig - insikten om problemet slog mig som sagt när jag försökte leta reda på något som jag hade läst... men vart?

Omöjligt att hitta bland allt ovidkommande (om än ofta roligt och intressant på sitt sätt).

Detta problem finns på alla forum. Man kommer åt det genom att följa regler och iaktta allmän snygghet, som det stod på skyltar i offentliga lokaler förr...


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-05-20/13:40

Tack, Stefan ”BrooklynS” för kloka tankar och välformulerade inlägg!
Jag är moderator här på Forumet (vi är två, utöver Webmaster Magnus B).
Jag ingriper ibland när trådar spårar ur fullständigt, men BrooklynS har rätt i att vi nog ”hellre friar än fäller” när det skrivs ovidkommande inlägg.
Som både Webmaster och Nils-Erik uttrycker, är det ibland en svår balansgång när man ska avgöra om en kommentar är av värde för tråden, eller om den inte har där att göra. Tar man bort en kommentar, får man som moderator vara beredd på en diskussion, som även den tar en del tid och energi - i värsta fall resulterar det i (som Nils-Erik skriver) ilskna eller rentav hotfulla mail och påhopp på andra ställen (Facebook t ex). Det är förstås inte OK, och till sist orkar man inte rensa bort allt utan tar bara det som uppenbart är övertramp.
Ibland händer också det märkliga, att en kommentar inleds med ”moderator får ta bort om detta inägg är mot reglerna”.
Varför skriver man så, om man nu inte redan vet att man är OT men vill gardera sig mot tillsägelse/moderering? Sådant skapar bara onödigt arbete för Webmaster/moderator, och tar tid och energi bara för att någon har skrivklåda...
Det finns ju också de Forum-medlemmar, som i huvudsak har ett socialt utbyte av Forumet och då kanske man uppskattar utsvävningar - tar man som moderator bort allt OT, kommer det garanterat synpunkter från andra än ”OT-skribenten” om att man är tråkmåns, Forum-Hit...r eller idiot - i några fall har Forum-medlemmar startat veritabla ”drev” mot ffa Webmaster (det är dessbättre länge sedan det hände, men den som beter sig så kan påräkna permanent avstängning från Forumet).
Jag instämmer med BrooklynS och Webmaster Magnus - vi får försöka skärpa upp modererandet lite, och ta de Forumister i örat som inte har förmågan/viljan att hålla sig till ämnet.
Tycker också BrooklynS vore en mycket bra förstärkning av moderator-teamet, så jag hoppas Du nappar på Webmasters erbjudande!

/// Gunnar Elmgren
Stundom elak Forum-moderator
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-20/13:59

Sker inte en gradvis ämnesförskjutning i tråden? Från början var det väl fråga om sökteknik och hur man underlättar ett söktekniskt arbete? Sedan tycks det glida över mot OT-hantering.

I alla trådar avhandlas ett ämne och oftast även teknik och metod. Är t.ex. tvåfingerbromsning kontra fyrfingerbromsning en (kör-)teknisk fråga, som skall hållas ren och sökbar? Det kanske är en metodfråga och därmed helt irrelevant, när det gäller att ombesörja sökbarheten?

Är det inte dags att i tråden förklara och exemplifiera det som anses vara mindre bra rent söktekniskt? (Notera att jag använder ordet tekniskt.) Det kanske går att ge förslag på hur man rent söktekniskt skall skriva för att den som söker information skall kunna få träff. Jag tror att det som diskuteras inledningsvis i denna tråd är relaterade till garage- och verstadsaktiviteter men jag kanske är för trångsynt? Så dags att vara mer specifik för att inte tynga ner hela forumet.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-20/14:27

Gunnar Elmgren skrev: Varför skriver man så, om man nu inte redan vet att man är OT men vill gardera sig mot tillsägelse/moderering? Sådant skapar bara onödigt arbete för Webmaster/moderator, och tar tid och energi bara för att någon har skrivklåda...

Jag är ju en av dem, som stundtals skriver så - exempelvis när det handlar om politik. Partipolitik vet jag är ett område, som inte hör hemma på Forum, men politik kan vara så mycket annat - och då blir det en gränsdragningsfråga, som kan vara knepig.
Som moderatorerna också vet, har jag aldrig någonsin kritiserat dem, när de tagit bort - eller aldrig tagit in - något av mina inlägg; helt enkelt för att jag accepterar deras bedömningar. Jag vet, att jag skriver på ett modererat forum - och accepterar det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Kovlingen » 2018-05-20/14:38

Som en motvikt på vågen tycker jag att nivån har legat på en bra nivå några år .
Att starta "hårdare tag" mot lite ot i trådarna tar bort den glada anda som finns
mellan de flesta skribenter på forumet .
Att jämföra det med att träffas irl. är inte fel . Då kan det ju skämtas .
Vill man ha fakta är det väl bara att åka till verkstad om vederbörande inte tål ett skämt . ;)

Visst , jag förstår och undviker att skriva i tekniktrådar MEN, ibland händer det bara att
fingrarna gör mer än tänkt .

Håller själv som jag skrivet tidigare borta från förbjudna områden .
Det har ju startat många krig , och jag strävar att gå åt motsatt håll :)

Make friends , Not enemys 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-05-20/15:29

Allan Ericsson skrev:Sker inte en gradvis ämnesförskjutning i tråden? Från början var det väl fråga om sökteknik och hur man underlättar ett söktekniskt arbete? Sedan tycks det glida över mot OT-hantering.

I alla trådar avhandlas ett ämne och oftast även teknik och metod. Är t.ex. tvåfingerbromsning kontra fyrfingerbromsning en (kör-)teknisk fråga, som skall hållas ren och sökbar? Det kanske är en metodfråga och därmed helt irrelevant, när det gäller att ombesörja sökbarheten?

Är det inte dags att i tråden förklara och exemplifiera det som anses vara mindre bra rent söktekniskt? (Notera att jag använder ordet tekniskt.) Det kanske går att ge förslag på hur man rent söktekniskt skall skriva för att den som söker information skall kunna få träff. Jag tror att det som diskuteras inledningsvis i denna tråd är relaterade till garage- och verstadsaktiviteter men jag kanske är för trångsynt? Så dags att vara mer specifik för att inte tynga ner hela forumet.


Allan, allra första meningen i trådens startinlägg handlar definitivt om OT i framför allt tekniktrådar:
BrooklynS skrev:Jag har försökt söka bland olika tekniska trådar efter en specifik detalj och slagits av hur mycket spammande det är av Off Topicdravel även i dessa trådar.


Som moderator bör man i allmänhet sträva efter att vara opartisk, diplomatisk och absolut inte uttrycka sina personliga åsikter - men i just detta ämne är Webmaster och vi moderatorer definitivt "part i målet", så jag dristar mig till att tala om vad jag tycker.
Jag pekar inte ut någon särskild, men om man tittar på vilka skribenter som har skrivit extremt många inlägg kan man få en aning om vad det rör sig om. Det är ett fåtal Forum-skribenter, som står för över hälften av samtliga inlägg och kommentarer. Ibland är det relevanta inlägg, och många är i OT-Forumet där det är fritt fram att skriva om vilka ämnen som helst, bara man inte kränker, förtalar eller skriver annat som är direkt i strid med Forumregler och svensk lag. Helt OK, i OT-Forumet modereras det ytterst sällan.
Tyvärr skrivs det rätt ofta ovidkommande kommentarer i rena "fakta-trådar", där Forum-medlemmar ber om hjälp, råd eller vill diskutera ett specifikt ämne eller problem (det behöver lite vara teknik - det kan lika gärna handla om restips, klubbaktiviteter eller annat "seriöst". Dessutom handlar det ofta om långa utläggningar, där skribentens associationer flyter fritt och landar väldigt långt från ämnet. Det kan möjligen vara "trivsamt" för de som skriver och för några få själsfränder, men jag är övertygad om att majoriteten av Forum-läsarna hellre vill att fakta-trådar innehåller just fakta - utvikningar, associationer till annat, gissningar och allmänt teoretiserande gör bara tråden svårläst och det blir nästan omöjligt för läsaren att sålla ut det som är väsentligt.
Forumet är en enorm kunskapsbank och ett fantastiskt verktyg för att hitta och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Det är synd om det ska omintetgöras av att ett fåtal Forum-medlemmar "skräpar ner" trådar som i grunden är mycket värdefulla för den som söker information, kunskap och råd.

Det "trivsamma småpratet" har såklart också sin plats, och det är (oftast i alla fall) just OT-Forumet.
Snälla, försök hålla er där när skrivlusten pockar på!

/// Gunnar Elmgren
Ibland något uppgiven Forum-Moderator
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Om OT i tekniska och andra trådar

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-05-20/16:56

Jag har nu (istället för att åka MC) spenderat eftermiddagen med att kolla för att få lite fakta på bordet. Jag känner inte riktigt igen i alla beskrivningar som görs när man använder ord som svämmar, trams, ovidkommande och sådant så jag kollade lite.

Det finns två områden som utpekat modereras lite hårdare och dessa är "Frågelådan" och "Köpråd önskas".

Frågelådan innehåller ca 20 trådar - summa anmärkningar
1. Det finns ett inlägg som inte är relevant, ens som kantboll. Det är sista inlägget i en lång tråd och frågan är besvarad sedan länge så det fick stå kvar då för ett knapp år sedan
2. Det finns en tråd startad av BrooklynS där han ber om "inget OT i mina trådar", som jag sagt ovan så är allt annat är bortrensat när trådskaparen markerar att det är över gränsen
3. Den finns en tjomme som startar en tråd 00:10 och ett 00:34 (24 minuter senare) där han börjar oja sig över att ingen svarar. Det ger jag honom ett lite tillrättavisande inlägg för detta (det finns en skopa ironi medger jag) och därefter är det som skrivs där i linje med tråden.

Eftersom det finns 82 inlägg i kategorin och 3 + några kantbollar så ligger vi inom de ramar som jag tycker är OK.

Kategori köpråd önskas
Jag gitte bara ta de 50 första trådarna och jag skall vara ärlig och säga att jag har läst det men om ett inlägg börjar på ämnet och det är kvar där när jag har läst halva så hoppade jag vidare ibland. Det kan kanske finnas någon doldis.

I huvudsak är min syn att trådarna håller sig till ämnet. Det finns några trådar som blir långa, frågan har fått sitt svar och ämnet fortsätter med "vad hände sen". I nästan alla fall så är det trådskaparen själv som skriver vidare. Ett exempel är tråden om "Vilken hoj till Lätt MC-kort" där vi får lära oss vad som hände sedan.

En annan lågoddsare på att bli lång med mycket tyckande är "Alternativ till original oljefilter" men vad är att vänta. Olja och religion.

Tråden om "Jag funderar på att byta till en (Yamaha) FJR" är också lång och svängig men va fan, det är BMW klubben forum. Vad hade ni väntat er?

Det finns några exempel till men inga som jag tycker faller under kriteriet att det är "översvämmat" med ovidkommande och tramsande. Ställer man frågan "Jag har köpt en GSA, vad behöver jag för tillbehör" så är det förstås ett brett spektrum på svaren. Det tycker jag en sådan fråga förtjänar och trådskaparen verkar haka på och fråga vidare så han var nog nöjd med det som kom.

Faktum är att det är inte mycket av goddag yxskaft svar som jag har hittat öht, framför allt inte om man inser att för det mesta är det snarare okunskap/missförstånd och inte illvilja bakom svaren.

Jag ahr kollat runt på de senaste inläggen I R/F/K delarna och där har jag mer översiktligt kollat. Det är ungefär som ovan.

Det är inte lätt att moderera ett forum efter regeln "du är för dum för att svara i ett teknikforum", inte minst eftersom jag själv inte har mer än generella kunskaper om många av ämnena. Min tekniska kunskap baserar sig på elektro från Chalmers så det är inte mycket att räkna med i maskinsammahang.

Jag har sagt det tidigare, vi är alla olika, vi tänker olika, vi svarar olika på samma fråga utan att för den skull förtjäna att bli åthutade av någon "Messerschmitt-moderator" som saknar självinsikt och ödmjukhet. Därför gör vi inte det.

För tillfället modereras forumet av undertecknad och Gunnar Elmgren och vi gör vårt bästa, vi har inte gömt oss men det är också en uttalad strategi att i första hand skall man "moderera sig själv". Ingen här är "dum i huvudet på riktigt" utan klarar det med galans om man bara tänker efter en aning när man kan och när man inte kan göra något.
Tycker man att man är över gränsen så är man sannolikt detta. Det finns, som Gunnar skriver ovan ingen anledning att provtrycka saken på forumet och visa att man inte klarar rätt basala saker själv.

Slutsatsen blir att i teknikområden F/K/R och vad de nu heter så lägger jag in en text om att dessa modereras lite hårdare. Om alla uppför sig som i köpråd och frågelådan kan jag inte se att vi har problem öht. Jag ser inga stora problem nu heller men om någon vill visa några trådar som säger något annat så gör det via PM så kollar jag och lär mig. Jag hittade inget när jag gjorde en snabböverflygning på det senaste i trådarna innan i em.

Nu låter jag tråden stå öppen någon dag till sedan stängs den. Det finns inte mycket mer att säga än vad som redan är sagt.

Med vänlig hälsning Magnus

Sorry för ett långt inlägg.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst