Medicinsk kompetens sist i ledet

Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-08/15:44

Under ett klubbarrangemang, där jag deltog, inträffade en malör. Dansk modell tillämpades, och färdledarna kände till mitt yrke, liksom att jag stod till förfogande, om något skulle inträffa. Lyckligtvis kom denna gång ingen till skada, men sweepern insåg genast det självklara. OM något allvarlig hade inträffat, skulle han haft stora svårigheter att snabbt få tag i mig, eftersom jag enligt Murphy's lag just då befann mig nära täten, och gruppen var stor.
Han och jag drog omedelbart samma slutsats. Har man sjukvårdskompetens med i gruppen, och denna frivilligt ställer sig till förfogande, om något händer, är det klokt att vederbörande åker bakom sweepern hela tiden. Då behöver tid inte spillas på att få kontakt, sjukvårdskompetensen åker med automatik "ikapp", vad som hänt, och behöver inte vända tillbaka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-06-08/18:31

Första hjälpen är väl alltid bra om alla deltagare kan?
Tur i oturen att det fanns mer profesionell hjälp i ledet, men krävs mer än första hjälpen är det bäst att ringa 112 än att förlita sig på att det ska finnas mer professionell hjälp än så.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-08/20:41

Klart som korvspad! Den medicinska kompetens, som kan finnas i en motorcykelgrupp, kan naturligtvis inte ersätta vare sig ambulans eller sjukhus, när sådant behövs. Jag har mångårig erfarenhet av att vara tävlingsläkare vid olika motorsportarrangemang, och ett långt ifrån ovanligt råd, som jag gett genom åren, är: "Åk in till sjukhuset och få den där handen/fotleden - eller vad det nu kan vara - röntgad." Visst går det att ibland kliniskt ställa frakturdiagnoser, men det är lyckligtvis ovanligt.

Tävlingsläkaruppgiften är att se till, att problemen inte blir värre än nödvändigt, medan man väntar på ambulansen, om sådan behövs. På samma sätt kan den medicinska kompetens, som gruppen råkar förfoga över, se till, att saker och ting inte skiter till sig mer än nödvändigt i det akuta läget - men då är det också en bra idé, att den är placerad så, att den "med automatik" kommer till problemet i stället för att behöva bli kontaktad och vända tillbaka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-06-09/00:18

Jag har gått en HLR-kurs i SMCs regi där man lärde sig använda hjärtstartare, "konstgord andning" (när man pressar ner bröstet till takten av "Här kommer Pippi Långstrump") samt hur man tar av en hjälm på en ev. skadad person.

Så ett par dumma frågor:
1. Kan man förvänta sig att en person som jobbar inom vården mer patienter kan HLR? (man kan tycka det!)
2. Kan man förvänta sig att en sån person också vet hur man tar av en hjälm på någon som eventuellt har en nackskada men inte andas?

2an är jag mer tveksam till, moderna hjälmar har ofta speciella strappar att dra i för att ta bort kindkuddarna vid nödsituationer och det känns t.ex. inte självklart att man har den typen av specialkunskaper. Möjligen är det större sannolikhet att personer som inte bara jobbar i vården utan också kör hoj känner till sånt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-09/08:35

Tillkommande medicinsk kompetens ställer sig till förfogande - och i den mån färdledarna anser, att vederbörande behövs, tar man honom eller henne i bruk.
Ja; den, som arbetar kliniskt inom vården skall kunna HLR och ATLS. (Skulle så inte vara fallet, antar jag, att vederbörande är klok nog att inte ställa sig till förfogande.)

Jag har under några hojresor kommit förbi trafikolyckor och då långsamt kört förbi den stillastående bilkö, som snabbt bildas. Längst fram har det stått en polis, som fått allt bistrare min, ju närmare jag kommit. Med två meter kvar, har jag stängt av motorn, fällt upp visiret och sagt: "Jag är läkare. Vill Ni ha hjälp?" Det har varit rätt kul att se, hur polismannens/-kvinnans min ändrats, varpå jag i regel har vinkats fram med kommentaren: "Ta kontakt med räddningsledaren." Jag har rullat fram, kontaktat räddningsledaren - och hittills alltid fått ett varmt tack för erbjudandet, "men de skadade är ilastade och på väg här ifrån" - varpå jag kunnat åka vidare "genom" olyckan.

Med andra ord: Se den tillkommande kompetensen som en användbar resurs - inte som någon, som försöker tränga sig på i onödan. Vi erbjuder oss ju faktiskt att utöva vårt yrke utan krav på ersättning! (Ärligt talat hade jag inte kunnat föreställa mig, att mina inledande rader skulle resultera i så många tänkbara problem i stället för ett enkelt "Aha, det är en idé att ta vara på"!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Thomas Stadin » 2018-06-09/09:07

En jättebra idé!

Sambon och jag brukar ha med första förband när vi åker men jag har förstått att många andra inte har det.
Kan du rekommendera någon förstaförbandsats före någon annan?
DIN 13167 krävs i Tyskland.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-09/10:37

Nej(!). Felet med oss yrkesfolk är, att vi är bortskämda med att ha sakerna på plats, så jag har inte reflekterat så mycket över det. Dock är jag pinfärsk ägare av Svedeas First Aid Kit - plus att jag har ett gammalt första förband från Försvarsmakten i toppboxen sedan flera år.
Man kommer rätt långt med principen "man tager, vad man haver" - och skulle man hitta någon större blödning, är det viktigare att stoppa den, än att förbandet är sterilt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-06-09/21:33

ATLS == Advanced trauma life support?
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-09/21:41

Jäpp. Men den är inte särskilt avancerad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Lindeberg » 2018-06-11/19:50

Jag tänker lite på hur man gör innan en militär skjutövning. Övningsledaren går igenom säkerhetsbestämmelser, kontrollerar att alla vet vad övningsplatsen heter och vart brytpunkt för ambulans finns, liksom att alla har första förband på sig och var närmsta mobiltelefon finns för att kunna larma.

Kanske borde man ägna någon minut innan man drar iväg på att inventera sjukvårdskompetensen och göra upp var den/de ska befinna sig i ledet. Om vederbörande kan svara i telefon under färd kanske det är gott nog, annars som du skriver Bror, köra sist i ledet. Bara att man har en plan, som ju givetvis oftast skiter sig :D. Personligen skulle jag tycka det skulle vara lite trist att vara sist i ledet hela tiden, men å andra sidan har jag ju aldrig praktiserat att leda en tur, eller för den delen fungerat som sweeper.

Vid tidpunkten för nämnda malör hade vi tur att vi alla var samlade. Om ledaren och, säg, tre hojar till farit iväg i korsningen och kommit en bit, hade de kommit långt innan de insett att gruppen blivit splittrad. Eller har ledaren och sweepern alltid möjlighet till telefonkontakt?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Peter Nordlund » 2018-06-12/07:01

Bror Gårdelöf skrev:Under ett klubbarrangemang, där jag deltog, inträffade en malör. Dansk modell tillämpades, och färdledarna kände till mitt yrke, liksom att jag stod till förfogande, om något skulle inträffa. Lyckligtvis kom denna gång ingen till skada, men sweepern insåg genast det självklara. OM något allvarlig hade inträffat, skulle han haft stora svårigheter att snabbt få tag i mig, eftersom jag enligt Murphy's lag just då befann mig nära täten, och gruppen var stor.
Han och jag drog omedelbart samma slutsats. Har man sjukvårdskompetens med i gruppen, och denna frivilligt ställer sig till förfogande, om något händer, är det klokt att vederbörande åker bakom sweepern hela tiden. Då behöver tid inte spillas på att få kontakt, sjukvårdskompetensen åker med automatik "ikapp", vad som hänt, och behöver inte vända tillbaka.


Jag tycker att det är en mycket bra idé!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-12/08:00

Lindeberg skrev: Vid tidpunkten för nämnda malör hade vi tur att vi alla var samlade. Om ledaren och, säg, tre hojar till farit iväg i korsningen och kommit en bit, hade de kommit långt innan de insett att gruppen blivit splittrad. Eller har ledaren och sweepern alltid möjlighet till telefonkontakt?

Mja - ifall vi skriver om samma malör, stämmer inte, vad Du skrivit. Jag låg omedelbart efter ledaren, och vi blev en grupp på - tror jag - fyra hojar, som länge körde rätt ensamma. Till slut anade ledaren ugglor i mossen och stannade på en busshållplats, några kilometer före Visby. Det tog honom - eller om det var någon annan av oss - några minuter att etablera kontakt med någon i huvudklungan och få reda på, vad som hänt.
Men Du har - såvitt jag vet - rätt i, att nästan alla i gruppen fanns kring malören - och denna gång blev det veterligen inget problem, utan så småningom var vi alla samlade igen.

I övrigt inser även jag, att det skulle kunna vara tråkigt att åka sist i ledet hela tiden - men själv skulle jag vara beredd att göra det, om ledarna så önskar.
En självklar, möjlig variant är, att sjukvårdskompetensen ifråga får rollen som sweeper.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Medicinsk kompetens sist i ledet

Inläggav Peo Thörnestad » 2018-06-12/10:32

Att ligga sist hela tiden är helt ok! (Sweeper/kökarl på 3 turer Dansk modell på Gotland) :) Tanken jag fick efter "incidenten" på Gotland var att OM det finns medicinsk kompetens i gruppen så är det en klar fördel om denna person åker EFTER sweepern. Dock är det ju helt frivilligt och upp till var och en att säga till om man är sjukvårdskunnig och därmed medveten om att få åka sist.
K1200GT -08
"Et in terra pax hominibus"
Peo Thörnestad
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2016-05-24/07:06
Ort: Åkersberga


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst