Trådskapare= trådägare med visst ansvar?

Trådskapare= trådägare med visst ansvar?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-09/10:12

Jag funderar lite runt rollfördelningen mellan trådskapare och moderator:
Har inte trådskaparen ett visst ansvar för att inläggen inte drar iväg "åt fel håll"? Jag tycker nämligen att trådskaparen skall vara aktiv och försöka styra in begynnande urspårningar med hjälp av "korrigerande inlägg". Kvar för moderatorn att hantera blir då "tonläget" och det som trådskaparen inte förmår att styra in mot ursprungsämnet.

Dåligt idé? Håller inte? Fungerar inte? Ej införbart? - Kommentera men håll er till rollfördelningen!
Senast redigerad av Allan Ericsson 2019-02-10/11:58, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar???

Inläggav Håkan » 2019-02-09/10:38

Jo, kanske... Men jag tror att många trådskapare/trådägare lackar ur på alla ovidkommande kommentarer...
Tyvärr. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar???

Inläggav Kovlingen » 2019-02-09/12:08

Testa att fylla på trådnamnet med "Ingen OT tack !"
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar???

Inläggav Roger Gross » 2019-02-09/12:29

Håkan skrev:Jo, kanske... Men jag tror att många trådskapare/trådägare lackar ur på alla ovidkommande kommentarer...
Tyvärr. :)


Hej Håkan,
Det värsta är att du har helt rätt! Jag känner många som ledsnat på Forumet p g a den spretiga ordningen under viss rubrik.
Att jag som trådskapare delvis är trådägare kan jag köpa. Men att det därmed skulle vara mitt ansvar att styra upp ev kommentarer på banan igen - det är jag mycket tveksam till. Det här är ju ändå inget dagis eller...
Vi är ju vuxna människor som borde kunna ställa sig frågan om det jag vill skriva har bäring på trådens rubrik/trådskaparens önskemål.
Vänliga hälsningar,
Roger G :)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar???

Inläggav BrooklynS » 2019-02-09/12:31

Nej.


Ansvaret ligger på samtliga att INTE skriva OT i trådarna. Det är så att säga grundläget.

Det finns ganska många trådskapare som lämnat forumet pga kladdande i deras trådar.

Sluta med det ögonaböj. Respektera trådämnet oavsett kategori och lyssna till kovlingens utmärkta råd i OT-tråden.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar???

Inläggav Roger Gross » 2019-02-09/12:35

BrooklynS skrev:Nej.


Ansvaret ligger på samtliga att INTE skriva OT i trådarna. Det är så att säga grundläget.

Det finns ganska många trådskapare som lämnat forumet pga kladdande i deras trådar.

Sluta med det ögonaböj. Respektera trådämnet oavsett kategori och lyssna till kovlingens utmärkta råd i OT-tråden.


Buy quality, cry once




Instämmer!
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar???

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-09/12:51

Jag friskriver inte dem som gör inlägg men skruvar åt tumskruvarna till, så får vi se på responsen från er:
Har man tillåtelse att skapa en tråd och sedan inte ta hand om den, utan hoppas att moderatorn utifrån eget omdöme så småningom sköter om städningen?

Lastar på trådägaren lite till i syfte att avlasta moderatorn: Trådägaren har ansvar för att "stämma i bäcken" men kan anlita moderatorn om det blir för jobbigt.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar???

Inläggav BrooklynS » 2019-02-09/12:56

Trådskaparen KAN inte städa i trådarna. Det är bara de som skriver som kan städa sina egna inlägg och det skall ske INNAN de skrivs.

Det är OERHÖRT irriterande när man skriver vad som helst i vilken tråd som helst och sedan avslutar med att "moderatorerna får väl flytta eller rensa". Vi vet att det sägs i all välmening men personligen triggar det min "<DELETE USER>" knapp som dyker upp i synfältet - stor och röd är den. :lol:
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar???

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-09/12:59

BrooklynS skrev:Trådskaparen KAN inte städa i trådarna. Det är bara de som skriver som kan städa sina egna inlägg och det skall ske INNAN de skrivs.

Visst är det så men trådskaparen (=ägaren?) kan göra tydliga kurskorrigerande inlägg.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar???

Inläggav BrooklynS » 2019-02-09/13:12

Allan Ericsson skrev:
BrooklynS skrev:Trådskaparen KAN inte städa i trådarna. Det är bara de som skriver som kan städa sina egna inlägg och det skall ske INNAN de skrivs.

Visst är det så men trådskaparen (=ägaren?) kan göra tydliga kurskorrigerande inlägg.


Så trådskaparen skall tvingas till att skriva kurskorrigerande inlägg i sin egen tråd?

Nej, det är skitenkelt:

Håll er till ämnet eller låt bli att skriva.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar???

Inläggav Kovlingen » 2019-02-09/13:23

BrooklynS skrev:[Så trådskaparen skall tvingas till att skriva kurskorrigerande inlägg i sin egen tråd?

Inte tvingas , men det är väl inte fel om moddarna får lite hjälp att styra när nått har halkat lite fel .
Det är väl fritt att hjälpa till när det går . :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar???

Inläggav Roger Gross » 2019-02-09/14:45

Kovlingen skrev:
BrooklynS skrev:[Så trådskaparen skall tvingas till att skriva kurskorrigerande inlägg i sin egen tråd?

Inte tvingas , men det är väl inte fel om moddarna får lite hjälp att styra när nått har halkat lite fel .
Det är väl fritt att hjälpa till när det går . :?


BrooklynS ord kanske låter hårda men han har rätt.
Om bara de som skriver i en tråd kollar med sig själva att det de skriver har med rubriken att göra så är detta inget problem.
Men är det ngn som halkar ofta kanske han behöver broddar för att inte ideligen halka omkull och få Gult Kort... ;)
Men En Gång Är Ingen Gång men ...
Enligt hur jag uppfattar läget skulle forumet vinna på/kunna få tillbaka tappade läsare med lite mera skärpa hos de skrivande. Det behöver inte alls bli tråkigt bara för att man håller sig till trådens ämne!
Och några vaktkonstaplar (moderatorer) ska inte behöva agera hjälpgubbar eller hjälpgummor.
Så anser jag.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar? - OT undanbedes

Inläggav Benny Hansson » 2019-02-09/15:46

Våran seriösa klubb skall föregå med gott exempel inte bara utanför utan även innanför klubben.
Visst kan det glida iväg en aning. Särskilt om det börjar käbblas osv. Jag tycker att vi skall vara vuxna och läsa en gång till innan man trycker iväg inlägget, det borde inte vara svårt. En frågeställare skall inte behöva få sin fråga raserad av helt ovidkommande inlägg. Mer allmänt snack kan ju kanske svaja lite, det kan ju bli så. Men tänk gärna en gång till som sagt innan inlägget trycks iväg. "Är mitt inlägg verkligen relevant i denna tråden?" Jag är inte säker på att TS skall agera "tillrättavisare". Det kan lätt balla ur totalt. Har moderatorerna mycket att göra? Öka personalstyrkan kanske? :mrgreen:
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar? - OT undanbedes

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-09/16:12

Varför göra allt så förbannat svårt och mesigt svenskt?

Ogillar trådskaparen riktningen så är det bara att skriva det.
"Tillbaka on topic tack!".
Ingen kan bli förnärmad av det, och att visa respekt för trådskaparens önskan tillhör normal uppfostran.

Sedan ogillar jag skarpt "ämnesfascister" - dessa om några skrämmer bort folk.
Diskuteras det sjutumsspik så finns det även flexibilitet för sextumsspik i diskussionen.
Gå igenom alla trådar och ni ska finna att "ämnesfascisters", och deras trådar inte brukar vara långlivade.
Även trådskaparen måste tillåta en viss flexibilitet.
När flexibiliteten anses överskridits gå tillbaka till första stycket.
"Tillbaka on topic tack!".

Forum är i sin natur sociala, och måste tillåtas vara detta genom ömsesidig respekt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar? - OT undanbedes

Inläggav BrooklynS » 2019-02-09/16:23

Måns Ulveståhl skrev:Varför göra allt så förbannat svårt och mesigt svenskt?

Ogillar trådskaparen riktningen så är det bara att skriva det.



Det gör trådskaparen genom att ange riktning i ursprungsinlägget. Respektera det.


"Tillbaka on topic tack!".
Ingen kan bli förnärmad av det, och att visa respekt för trådskaparens önskan tillhör normal uppfostran.


Exakt.


Sedan ogillar jag skarpt "ämnesfascister" - dessa om några skrämmer bort folk.
Diskuteras det sjutumsspik så finns det även flexibilitet för sextumsspik i diskussionen.
Gå igenom alla trådar och ni ska finna att "ämnesfascisters", och deras trådar inte brukar vara långlivade.


Jag håller helt med. Dessa reaktioner skapas till största delen på grund av svårigheten att följa ett ämne.

Även trådskaparen måste tillåta en viss flexibilitet.


Nej, det skall inte alls förutsättas. Vanligt hyfs OK, utsvävningar inte OK såvida inte TRÅDSKAPAREN uppmuntrar till dem.

När flexibiliteten anses överskridits gå tillbaka till första stycket.
"Tillbaka on topic tack!".

Forum är i sin natur sociala, och måste tillåtas vara detta genom ömsesidig respekt.


Ja absolut.



Men det blir som att kasta sten på fönsterrutor hos grannen. När grannen kommer ut, röd i ansiktet och frågar vad i helvete man håller på med, så säger man ju bara att "-du får väl säga till om du inte vill att jag kastar sten på dina fönsterrutor!". Självfallet HELT orimligt vilket var och en troligen inser. Men om husägaren uppmanar till det är det förstås en annan sak.




Det är precis på samma sätt med utsvävningar i andras trådar. Låt bli, om ni inte blir direkt uppmanade till det.
Det är inte bara ohyfsat - folk blir på riktigt förbannade och lämnar forumet just pga den brist på respekt som de har rätt att förvänta sig.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar? - OT undanbedes

Inläggav Kovlingen » 2019-02-09/16:42

Får jag skriva i mina egna trådar efter detta ? ? De är inte sant va grinigt det är idag .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar? - OT undanbedes

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-09/16:48

Jo, det måste finnas viss flexibilitet även från andra sidan, dvs trådskaparens, annars blir det ingen givande diskussion.

Vad du efterfrågar är "fråga-svar".
Vilken spik? Sjutum!
Ingen tolerans. Ingen flexibilitet. Tekniskt korrekt. Sterilt.
Typiska frågor för teknikdelen på detta forum.
Helt OK enligt mig för denna avdelning.

Vad jag efterfrågar är "fråga-diskussion".
Vilken väg är den mest intressanta mellan A och B?
Här önskas en diskussion med följdfrågor - inte bara ett tekniskt sterilt svar som tex "via Sundsvall".
Även diskussion om B och C tillåts eftersom B är gemensamt.
Om diskussionen däremot börja handla om hur njurstenar kirurgiskt opererades bort i Linköping på 80-talet, nja, då väljer jag som trådskapare att begära "on topic".
Flexibilitet och ömsesidig respekt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar? - OT undanbedes

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-09/20:45

Jag undrar om vi inte fastnat i det svåruppfyllda kravet på att inlägg skall ha hög kvalitet och att de måste tillföra något till trådens ämnesdiskussion (eller ämnesfråga). Detta har diskuterats i andra trådar. Resultat= ????
För att komma loss vill jag nu ventilera relationen mellan trådskapare och moderator. Kan man flytta något av moderatorbördan över till trådskaparen?
Sedan undrar jag om inte om störtloppsåkarna i Åre-VM valt fel apex (för tidiga) i några för slätåkning så kritiska svängar.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Trådskapare= trådägare med visst ansvar?

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-10/11:55

Nu har jag läst och tagit till mig vad ni skrivit och i enlighet med vad jag föreslagit i denna tråd så begär jag nu i egenskap av skapare, ägare och förvaltare av tråden, att ni inte gör ny inlägg. Om ni vill skriva något så gör detta i en egen tråd.

Min tillspetsade konklusion utifrån inkomna inlägg: Ämneslydnaden vilar tungt på den som skriver inlägg. Trådskaparen, som rimligen är intresserad av de svar och synpunkter, som kommer in, går fri, eftersom denne inte har några skarpa underhållsverktyg. Resultat= Dålig disciplin ger moderatorn jobb.

(Min rad om apex var, som ni förstår, en test av er trådämneslydnaden. ;))
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst