Äntligen

Re: Äntligen

Inläggav Håkan » 2019-04-18/14:27

Klubbens hemsida: http://www.bmwklubben.se/
Klicka på "Distrikt" och/eller "Sektioner"
Välj det som intresserar dig / ligger i lämplig landsända.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Äntligen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-18/14:50

Håkan skrev:Klubbens hemsida: http://www.bmwklubben.se/
Klicka på "Distrikt" och/eller "Sektioner"
Välj det som intresserar dig / ligger i lämplig landsända.

Fyller på med "Aktiviteter" som finns på samma sida . Där är det uppdelat på distrikt
men du kan åka på vilka du vill och de som kanske passar bäst .

En till som inte är med i nylleboken ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Äntligen

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-18/15:07

Är du riktigt motströms rebellisk så blir du medlem i "Offtopic-ligan" på detta forum :mrgreen:

Tyvärr tycker jag Facebook uppdateras snabbare och bättre än hemsidan av klubben.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Äntligen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-18/16:00

Måns Ulveståhl skrev:Är du riktigt motströms rebellisk så blir du medlem i "Offtopic-ligan" på detta forum :mrgreen:
Tyvärr tycker jag Facebook uppdateras snabbare och bättre än hemsidan av klubben.

Facebook-klubben ;) Nä tack !
Du har väl lagt in bilder på katta eller guldfisken :? 8-)
Jag tycker att det är skit att inte inlägg i klubbens regi finns på hemsidan utan att det ska
tvingas in i nått jag inte vill ha . Om privata kör sina egna race skiter jag i men att det ska
vara så tvingande gillar ja INTE .
Jag har inte betalat medlemsavgiften i BMW-mcklubben för medlemskap i Facebook .
Skulle jag måsta skaffa Facebook är det "tack å hej" .

Var det klartext . ;)
Medlem i "Offtopic-ligan" :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Äntligen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-18/16:21

Gäst skrev:Jag är medlem i "vi som vägrar Facebook". Jag tror på möten.

Då är vi minst två. Till vad som skrivits ovan kan läggas, att alla distrikt välkomnar alla klubbens medlemmar, dvs Du är med självklarhet medlem i en rikstäckande klubb - inte bara i Ditt hemmadistrikt.
Klubbaktiviteter skall presenteras på hemsidan. Tyvärr verkar det inte alltid fungera så i praktiken, men upptäcker Du brister, så påtala det för respektive DO.
Sedan är det en annan sak, att åtskilliga medlemmar - bland dem jag själv - har kompisgäng, som gör egna turer, men de är då inte några klubbarrangemang utan separata initiativ.

I övrigt är nog vi som vägrar FaceBook en krympande skara - vilket får praktiska konsekvenser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Äntligen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-18/17:08

Bror Gårdelöf skrev:Klubbaktiviteter skall presenteras på hemsidan.

Som du skriver Bror . Grupper i klubben kör sina egna race och att se det på hemsidan
är inte vanligt . Då är väl frågan om det ska gå i klubbens regi . Hmmm !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Äntligen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-18/17:18

Det är en definitionsfråga. Om grupper i klubben kör sina egna aktiviteter, kan man inte göra mycket åt det - men om de presenterar dem som klubbaktiviteter, har de gjort fel.
I klubbens gällande verksamhetsinriktning, fastslagen under årsmötet 2018, står:
"Hemsidan är basen för medlemsinformation online.
Sociala medier kompletterar kommunikationen i klubben."
I min vokabulär är "kompletterar" inte synonymt med "ersätter" - och "basen" torde i sammanhanget inte behöva preciseras ytterligare.

Under senaste styrelsemötet färdigställdes förslaget till verksamhetsinriktning för 2019 - 2020. Det kommer snart att publiceras på hemsidan, så jag gör mig knappast skyldig till någon större indiskretion genom att här skriva, att ovanstående två citerade rader är oförändrade.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Äntligen

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-04-18/18:30

Jag har alltid varit vägrare men skaffade ett fb-konto inför Årsträffen i Skövde för att kunna snappa upp frågor eller synpunkter.
Har fortsatt men nu för att se vad som skrivs om Klubbförsäkringen. Följer också forumet av samma orsak.
I övrigt är jag inte aktiv på fb, antal ”vänner” är noll. Snyft. Följer heller inga andra grupper eller personer.
Det är dock inte svårt att konstatera att fb har mångdubbelt fler aktiva och mer aktivitet än forumet.
Vaktmästarna på klubbens fb-sidor gör nog ett bra jobb, eller så är vi relativt sunda personer i klubben, för det är få eller inga inlägg som faller utanför en civiliserad ram.
Finns det någon poäng här? Ja, det finns t o m två.
Att oavsett åsikt om fb, eller vad klubben skriver i ett dokument, kommer flertalet medlemmar att använda den plattform som känns bäst.
Och, erkänner detta ytterst motvilligt, det är faktiskt ganska trevligt att läsa många av inläggen på klubbens sidor.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Äntligen

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-04-18/18:40

Bror Gårdelöf skrev:Om grupper i klubben kör sina egna aktiviteter, kan man inte göra mycket åt det

Behöver man göra något åt det? Det är väl upp till var och en vilka sociala medier man vill vara med på? Lite moment 22 i det här, eftersom aktiviteter på officiella hemsidan bara kan läggas upp av DO (eller av annan utsedd person med behörighet) innebär det också en fördröjning av kommunikationen. DO behöver, förutom att kontaktas, bedöma huruvida aktiviteten faller inom ramarna för BMW MC-klubbens verksamhet för att "våga" lägga ut aktiviteten, och då kanske det redan är för sent. Så om en medlem spontant vill dra ihop ett gäng för en fika i Loftahammar (eftersom vädret var bra just då), så kan det spricka enl. ovanstående på att administrationen runt det tar för lång tid. Jämför med att man lägger ut en blänkare på FB ett par timmar innan och får med sig ett antal som spontant hänger på. Ett exempel på att olika medier/forum kompletterar varandra! Och alla aktiviteter måste inte vara planerade veckor i förväg!
Vi vill ju att klubben ska vara levande med initiativ från medlemmarna. Enda sättet att få till det är genom snabb och enkel kommunikation via flera media. Vill man inte vara med på FB missar man säkert en del aktiviteter, på samma sätt som man missar aktiviteter genom att inte vara med i BMW MC-klubben.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Äntligen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-18/19:36

P-O. Gunnar skrev:BMW MC-klubbens verksamhet för att "våga" lägga ut aktiviteten, och då kanske det redan är för sent. Så om en medlem spontant vill dra ihop ett gäng för en fika i Loftahammar (eftersom vädret var bra just då), så kan det spricka enl. ovanstående på att administrationen runt det tar för lång tid. Jämför med att man lägger ut en blänkare på FB ett par timmar innan och får med sig ett antal som spontant hänger på.

Hur bråttom är det , Rädd att åka ensam . Lägg av med stressen och planera bättre .
De som lever i Fb. måste alltid hinna med allt och tveksammt om det kan vara norrlänningar .
Vi är väl medlemmar i klubben för att göra saker och inte för att hitta Fb-kompisar . (Få vänner :mrgreen: )
Jag själv vill gärna veta någon dag i förväg om jag ska hänga på .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Äntligen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-18/19:50

Till P-O: Jag inser Din synpunkt om Moment 22. Mina rader ovan är ett citat ur klubbens gällande verksamhetsinriktning - vilket jag i nuläget tolkar, som att en aktivitet, som inte lagts upp på hemsidan, inte skall kallas klubbaktivitet. Utifrån vad Du skriver, kanske detta ändras i framtiden(?).
Nuläget hindrar på intet vis ett gäng klubbmedlemmar att samlas för en tur inom loppet av några timmar. Kompisarna och jag gör ibland precis så - via mail/sms - men vi lägger aldrig ut det som en klubbaktivitet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Äntligen

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-04-18/20:09

Min reaktion handlade mest om det jag citerade från dig, att ”man kan inte göra så mycket åt det”. Jag tycker inte man behöver göra något åt det. Det var min poäng. Om du läser inlägget igen ser du säkert att jag är tydlig med att ett inlägg i FB INTE är en klubbaktivitet, snarare ett ”privat” initiativ. Igen, mycket av klubbens aktiviteter, ”officiella” eller ”inofficiella” bygger på dessa. Desto fler som samlas och åker hoj, desto roligare, oavsett var initiativet kommer från!
Och till Kovlingen, nej, man behöver inte hitta nya kompisar via FB! Det räcker med de som är medlemmar i BMW MC-klubben! ;-)
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Äntligen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-18/20:31

Jag tror, att vi är eniga. Dock har jag fått mig berättat, att det inte är helt ovanligt, att privata initiativ i efterhand presenteras - eller diskuteras - som om de varit klubbaktiviteter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Äntligen

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-18/20:58

När jag gick med i BMW MC-klubben för 13 år sedan, fanns inte Facebook.
Däremot fanns ett Klubbforum - och det finns ju fortfarande efter som vi just nu läser och skriver på det (det har dock moderniserats under årens gång).
Här lades det ut en hel del spontanarrangemang redan då.
Den som vill dra ihop något spontant kan med fördel annonsera det även här på Forumet, om man vill nå ”FB-vägrarna”.
Dock har det visat sig, att väldigt många klubbmedlemmar föredrar Facebook framför Forumet - så vägrar man Facebook får man nog gilla läget och inse, att man helt enkelt missar en hel del!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Äntligen

Inläggav BmwMats » 2019-04-18/21:25

Personligen har jag tillgång till FB och detta forum (klubbsida).

Jag anser för egen del att detta forum är mycket trevligare än "nylleboken", en mycket mer personlig och "mysigare" atmosfär här... Svårt att sätta fingrarna på, men vi är ett rätt troget gäng som skriver om både det ena och det andra.
Hög mysfaktor att logga in och läsa om Kovlingens upptåg med snöslungan m.m. ;)

Skämt åsido, men det är lättare att hitta det man söker, K-maskiner, R-boxrar, Grus m.m. m.m.

Har personligen dock funnit att då jag annonserat körningar här på forumet, att inte många av forumets medlemmar funnits med då vi väl samlats inför körningar, däremot om jag skrivit om detta på FB, då har det resulterat i fler deltagare.
Kan hända att det varit en tillfällighet, men dock...

Själv har jag inte tillgång till vare sig FB, Messenger eller annat i min gamla mobil, kan bara SMS'a och ringa på den, så skall jag in på forumet eller FB så är jag hänvisad till den stationära datorn och måste vara hemma för att kunna läsa/skriva något.

Med vänliga påskhälsningar - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Äntligen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-18/21:43

Gunnar Elmgren skrev:Dock har det visat sig, att väldigt många klubbmedlemmar föredrar Facebook framför Forumet - så vägrar man Facebook får man nog gilla läget och inse, att man helt enkelt missar en hel del!

Många av hur många ? ? Finns alltid grupper som låter omgivningen förstå att det deras är bättre .
Är det inte en klubbaktivet så spelar det ingen roll . Synd om betalande medlemmar som inte får denna info .
JAG känner inte till någon som kör med Fb-aktiviteter men om så är det isf. några pärfåror som skall rensas :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Äntligen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-18/22:15

BmwMats skrev:Personligen har jag tillgång till FB och detta forum (klubbsida).

Jag anser för egen del att detta forum är mycket trevligare än "nylleboken"

Skämt åsido, men det är lättare att hitta det man söker, K-maskiner, R-boxrar, Grus m.m. m.m.

Själv har jag inte tillgång till vare sig FB, Messenger eller annat i min gamla mobil, kan bara SMS'a och ringa på den

Det är fritt välja .

Trevligt klubbforum , JAA :)

Klubb-Vikipedia . Tålamod och hjälp kommer .

Jag har det jag vill ha i min telefon . SMS/MMS, Mejl , Tapatalk , Swisch å en jäkla bra kamera :)

Plus allt detta en fungerande fiber ut i världen sedan i höstas .

Glömde att jag till slut står där med hojen jag har väntat på i många år :)

Hur fan kan jag få åt mej 20 - 30 år till ? ? Tiden går för fort just nu :cry: :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Äntligen

Inläggav BmwMats » 2019-04-18/22:17

Kovlingen skrev:Glömde att jag till slut står där med hojen jag har väntat på i många år :)
Hur fan kan jag få åt mej 20 - 30 år till ? ? Tiden går för fort just nu :cry: :cry:


Börjar känna så också... Vad katten gör man... :shock: :oops: :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Äntligen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-18/22:25

BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:Glömde att jag till slut står där med hojen jag har väntat på i många år :)
Hur fan kan jag få åt mej 20 - 30 år till ? ? Tiden går för fort just nu :cry: :cry:


Börjar känna så också... Vad katten gör man... :shock: :oops: :cry:

Hjälper inte ens med BMW;s servobromsar . :cry:
Med detta tempo är det snart kört . Fy FAN ! :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Äntligen

Inläggav BmwMats » 2019-04-18/22:27

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:Glömde att jag till slut står där med hojen jag har väntat på i många år :)
Hur fan kan jag få åt mej 20 - 30 år till ? ? Tiden går för fort just nu :cry: :cry:


Börjar känna så också... Vad katten gör man... :shock: :oops: :cry:

Hjälper inte ens med BMW;s servobromsar . :cry:
Med detta tempo är det snart kört . Fy FAN ! :evil:


Bromsmedicin, bromsolja eller något sådant kanske... :shock: :o
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Äntligen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-18/22:34

Ska kolla läget . Hör av mej om jag får veta nått :|

EDIT : Denna tråd gick riktigt åt pipsvängen OT räcker inte och det är bara att
trådskaparen inte ringer webmaster och får oss akut utkastade :? :shock: :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Äntligen

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-19/00:03

Återigen - klubben har inget inflytande över, var medlemmarna väljer att kommunicera!
Nu har jag inte räknat inlägg på sistone, men för något år sedan var det i runda slängar 10 gånger så många personer som skrev inlägg på klubbens FB-grupper som på Klubbforumet under en vecka.
Ni som väljer bort Facebook väljer bort att kommunicera med de klubbkamrater som bara finns där - liksom de väljer bort att kommunicera med er som enbart finns på Forumet.
Klubbens officiella, planerade arrangemang finns publicerade på bägge ställena, det törs jag lova.
När klubbmedlemmar tar egna initiativ, är det ofta med kort varsel och utan inblandning från DO eller RO - och skriver om det på det medium man är mest bekväm med.
Sådant ska uppmuntras, inte tyngas av regler om hur man ”ska” kommunicera!
Var och en väljer själv - klubben kan bara gilla läget, tillhandahålla de olika kanalerna och hålla lite ordning.
Själv läser jag på båda ställena (men skriver alltmer sällan, av olika anledningar).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Äntligen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-19/00:56

Gunnar Elmgren skrev:Var och en väljer själv - klubben kan bara gilla läget, tillhandahålla de olika kanalerna och hålla lite ordning.
Själv läser jag på båda ställena (men skriver alltmer sällan, av olika anledningar).

Forumet och klubben betalas av medlemmar och jag tror att det inte dör av att en mindre del kör
med ett snabbmatsforum . Men vem f-n skulle betala för detta medlemskap ?
Mycket snack har gått genom åren att föryngra och locka åt sej nya yngre medlemmar .
Om det betyder att hänga på Fb. kommer det att även att försvinna en del trogna
medlemmar (tror jag)
Det ska väl inte bara vara en klubb för klubbledningen att gotta sej i eller ? ?
Mycket pengar i avgifter och reklam som brinner på klubbens konto ,
Börjar nästan fundera vad jag betalar för , Fejanreklam kanske :shock: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Äntligen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-19/06:13

Kovlingen skrev: Det ska väl inte bara vara en klubb för klubbledningen att gotta sej i eller ? ?
Mycket pengar i avgifter och reklam som brinner på klubbens konto ...

De där två meningarna förstår jag inte. I inlägg ovan har jag redogjort för klubbens befintliga (och sannolikt kommande) verksamhetsinriktning, och det tänker jag inte upprepa. Däremot instämmer jag naturligtvis i, att klubbstyrelsen inte kan lägga sig i enskilda medlemmars eller gruppers initiativ, utan vi får alla förhålla oss till existerande realiteter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Äntligen

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-19/08:34

Kovlingen skrev:Forumet och klubben betalas av medlemmar...

Nej, Kovlingen! Inställningen att man ”köper en tjänst”, och därför tror att man kan ställa krav på de medlemmar som lägger massvis med (obetald) tid och engagemang för att hålla igång klubbens olika verksamheter, går precis tvärs emot allt klubben står för.
Precis allt klubben gör bygger på frivilliga insatser av medlemmar. Engagerade och entusiastiska medlemmar, som inte får ett öre i ersättning utan tvärtom betalar ur egen ficka för att t ex kunna ordna körningar för andra medlemmar (eller för den delen, sköta Forum och FB-grupper så det alls finns någonstans att utbyta information - och icke-information) för de medlemmar som väljer att bara delta i det andra ordnar.
Medlemsavgiften Du betalar, Kovlingen, går till att producera Bumsen, bemanna klubbkansli, betala för hemsida/Forum, subventionera körträning, hyra monter på MC-mässan, och så till en ganska liten del för att betala resor och uppehälle då klubbfunktionärer/styrelse behöver träffas, för att (oavlönat) planera och administrera klubbens verksamhet.
Vill Du ändra på något - engagera Dig och ordna de aktiviteter DU vill ha, och annonsera dessa på de ställen DU tycker är bäst/enklast/mest rätt.
Gnäll inte på de som faktiskt gör det!

Kovlingen skrev:Det ska väl inte bara vara en klubb för klubbledningen att gotta sej i eller ? ?
Mycket pengar i avgifter och reklam som brinner på klubbens konto ,
Börjar nästan fundera vad jag betalar för , Fejanreklam kanske :shock: ;)


Det är bland annat den inställningen som fått mig att börja tröttna på att engagera mig i klubben. Medlemmar som suger energi ur de tappra själar som faktiskt lägger tid och engagemang för att ordna för alla andra.
Tycker Du är skyldig styrelse och klubbfunktionärer en ursäkt, Kovlingen - alternativt tycker jag du kan välja att göra slag i saken, sluta betala medlemsavgiften och sluta utnyttja klubbens olika erbjudanden (Forum, körningar, träffar...).
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2019-04-19/08:54, redigerad totalt 2 gånger.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Äntligen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-19/08:50

Ber så mycket om ursäkt . Stressade väl upp mej onödigt mycket :? :shock:
Ska jag skylla på något så är det möjligen Fb. som spökar lite för mej :oops:
Gjort är gjort .

God morgon och god fortsättning på helgen !
//Kladdpellen :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Äntligen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-19/11:18

Tack, Gunnar. Jag har faktiskt ett utkast till en betraktelse, som i lite utförligare form belyser, vad Du så utmärkt beskriver ovan. Vi får se, om den med tiden kommer i Bumsen.

Under största delen av mitt vuxna liv har jag på ett eller annat sätt innehaft styrelseposter i olika typer av ideella/professionella föreningar - bland dem Medical Rescue Team, som står för medicinsk beredskap vid motortävlingar, Föreningen för Ledningsansvariga Inom Svensk Ambulanssjukvård (FLISA), Svensk Förening för Anestesi och Intensivvård (SFAI) och under de senaste två mandatperioderna BMW MC-klubben Sverige.
Gemensam nämnare för samtliga uppdrag (utom redaktörsposten i SFAI, där jag fick en veckas lön per producerat nummer, fyra per år) har varit, att de inte genererat en enda krona i ersättning för nedlagt arbete. Däremot har vi förstås fått kostnadstäckning för resor, boende och mat i samband med sammanträden. Allt detta har i samtliga föreningar funnits med i årsredovisningen, som granskats av revisorer - som regel professionella sådana, vilket är en garant för, att medlemmarnas pengar används på rätt sätt.

Styrelsearbetet i BMW MC-klubben Sverige är dessutom "extra rationellt" såtillvida, att ett fåtal möten varje år äger rum IRL, medan övriga hålls via Skype. Detta framgår av varje protokoll, som publiceras på hemsidan, så snart det signerats, justerats, och webmaster haft tid att lägga in det. Att mötena som regel förbereds med en del e-postande, så att vi är förberedda, är självklart -liksom att möten via Skype sparar massor med pengar.

I den mån någon är kritisk mot styrelsens sätt att arbeta - eller de resultat arbetet ger - är mitt tips att betänka den gamla aforismen: "Förbanna inte mörkret. Tänd ett ljus." Vill man ändra på något, är en rimlig metod att redovisa sin uppfattning och kandidera till en styrelsepost. Styrelsearbete i en ideell förening är trivsamt - men uttrycket styrelsearbete är inte valt på måfå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Äntligen

Inläggav HåkanH » 2019-04-19/13:22

Apropå Facebook och vad som skrivits ovan!
Jag gick med i Facebook för ett par, tre år sedan och blev även medlem i BMW-klubbens grupp! Man får en hel
del vänförfrågningar förstås men det är väl bara att ta bort om man vill!
Däremot håller jag mig noga borta från att skriva något inlägg och/eller lägga in bilder.'



Därmed har jag tillgång till all info. som finns i BMW-klubbens facebookgrupp.
All övrig tramsig, värdelös information som skrivs (inkl. bilder) på nylleboken avstår jag mer än gärna från!

Kan inte det vara en användbar ide'?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Äntligen

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-04-19/21:11

@Gunnar Elmgren Word!
Jag vet exakt hur du känner, efter att ha varit i samma tankar i andra sammanhang tidigare. Att gnälla och/eller ställa krav är så mycket enklare än att bidra själv. Men jag har kommit till en punkt där jag skiter fullständigt i gnället, och kör mitt race. Gillar man det inte så får det stå för dem med uppmaningen att göra något bättre själva, något som regelmässigt inte leder till något alternativt initiativ.
Kovlingens inlägg gör mig bedrövad (trots senare avbön). Vill vi att klubben ska vara till för alla eller bara för oss själva? En del behöver definitivt titta sig själva i spegeln!
Keep going Gunnar, gnällspikarna är som regel i minoritet!
Senast redigerad av P-O. Gunnar 2019-04-19/21:22, redigerad totalt 1 gång.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Äntligen

Inläggav Olof Eriksson » 2019-04-19/21:22

Tur att Kovlingen gjort avbön....

I D3 så anslås alla körningar på hemsidan! Och oftast ringer jag även Håkan :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Äntligen

Inläggav Kovlingen » 2019-04-19/22:05

P-O. Gunnar skrev: Kovlingens inlägg gör mig bedrövad
Men jag har kommit till en punkt där jag skiter fullständigt i gnället

Så synd . Vad ska jag nu göra åt det då ? ?
Hur länge ska det njutas över att få gnälla över det jag skrev ?
Jag är långt ifrån felfri och kommer nog aldrig i närheten .
Den som är felfri får väl kasta nästa sten .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Äntligen

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-04-20/02:58

Jag tror denna tråden har kommit till vägs ände. Alla har fattat och vi blir inte klokare eller bättre av att ta ut det på varandra.
För övrigt har jag världens bästa jobb, aldrig tråkigt utan som det heter ”det är kul att jobba med människor”.
Angående forum, hemsida och Facebook. Det ena utesluter inte det andra. Det ena tvingar inte någon till det andra. Att försöka förbjuda att viss dialog inte får föras på det ena eller andra stället är lika dumt som att försöka förbjuda samtal om aktiviteter irl. Det sker där det finns människor som vill föra dialog om det.

Vad jag tycker om Facebooks hantering av personlig integritet lämpar sig bäst där det inte kommer i skrift. Därför skriver jag sparsamt med personliga saker och undviker att ”klicka på allt för att se vad som händer”. Jag läser dock gärna och är allmänt opersonlig i det lilla jag skriver. Det är mitt men inte allas val.

Andra tycker jag är en idiot och miljöbov som kör motorcykel med allt vad det innebär i form av risker och klimatpåverkan. Det får dom gärna samla i en Facebook grupp av typen ”Vi som tycker illa om att andra ...”, bara jag slipper vara med.

Jag spenderar hellre mitt liv med att tycka Om än att tycke Inte om om saker.

Kram på er alla. Kämpa på alla med ert obetalda engagemang i form av finfina aktiviteter OCH trivsel på forum/FB/IRL.
Skrev jag kram? Annars gör jag det en gång till. Påskkramar.
Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst