Nya hemsidan

Nya hemsidan

Inläggav Bjurte » 2007-05-16/08:01

Inte på en längre tid har jag använt mig av klubbens webbsida men nu med den nya layouten så tror jag nog att jag ska börja göra det. Snyggt och överskådeligt!

Men det finns en sak som jag irriterar mig lite på och det är när man läser i forumet. Om tråden man läser är lång så får man två rullister, en för själva sidan och en för själva tråden. Jag gissar att detta enkelt kan rättas till. Vem kan jag diskutera detta med, någon som vet?

Det finns även en liten skönhetsplump. Om man klickar på Artiklar och sedan fäller ut menyn för Klubbinfo så hamnar den bakom drop-down fältet. Dock så sker detta bara i Internet Explorer 6 vad det verkar. Någon annan som sett detta fenomen? När jag använder min andra dator som har Internet Explorer 7 så verkar det fungera bättre. Just detta går tyvärr inte att rätta till har jag för mig eftersom formulärsfält alltid hamnar ovanför lager.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Göran Ekman » 2007-05-16/09:51

Bjurte;12625 skrev: Snyggt och överskådeligt!

Vi tackar för berömmet.

Bjurte;12625 skrev: Men det finns en sak som jag irriterar mig lite på och det är när man läser i forumet. Om tråden man läser är lång så får man två rullister, en för själva sidan och en för själva tråden. Jag gissar att detta enkelt kan rättas till. Vem kan jag diskutera detta med, någon som vet?

Orsaken till att det blir två scrollister är att forumet ligger på en annan server som vi inte kontrollerar.
Som webbmaster för nya sajten kan jag informera dig om att din synpunkt är noterad och vi undersöker om vi kan göra så att vår sida förlängs motsvarande den tråd i forumet som du läser. Därigenom blir det bara en scrollist.

Bjurte;12625 skrev:Det finns även en liten skönhetsplump. Om man klickar på Artiklar och sedan fäller ut menyn för Klubbinfo så hamnar den bakom drop-down fältet.

Detta fel är lokalt för IE6. Om du kör IE7 eller Firefox så uppstår inte felet.
Överhuvudtaget så är Mozilla Firefox en mycket bättre webbläsare än IE...
Engelsk version kan laddas ner här: http://www.mozilla.com/en-US/firefox/
Svensk version: http://www.mozilla.com/en-US/products/download.html?product=firefox-2.0.0.3&os=win&lang=sv-SE

/Goe
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav Thomas Pihl » 2007-05-16/10:05

Tycker också om den nya siten och vad den ser ut att ge.

Vet inte riktigt var man hör av sig med förslag till förbättringar (och buggar) så jag provar här så länge.

När man väljer en artikel så nollställs listan till första sidan samtidigt som artikeln visas. Kan tänka mig att det skulle vara önskvärt att ligga kvar så att man kan fortsätta och läsa nästa/nästa/nästa tills ögonen ger sig.

Dessutom blir jag inte klok på riktigt hur sorteringen/datum är tänkta att fungera för artiklar och aktiviteter. Just nu får jag intryck av att de delar mekanism (men det kan mycket väl vara en missuppfattning från min sida).
Jag skulle uppskatta att enkelt kunna se vilkan artiklar/aktiviteter som skrivits eller ändrats senast (så att jag slipper läsa alla alltid) men samtidigt att datum som visas är datum för aktivitet så att jag inte får för mig att jag just missat den.

Well, lite skönhetsönskemål på en mycket trevligt upplevelse. Ser fram emot hur det blir med fler skribenter, personifierat login, köp/sälj och allt annat som ser ut att växa fram. Vem vet, kanske en webbtidning inte är så långt bort ändå (som komplement eller ersättning till Bumsen).

/T
Thomas Pihl
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2007-02-08/01:00

Inläggav Pippi » 2007-05-16/10:07

Jättefin hemsida, blir säkert överskådlig och bra sen när alla funktioner är i gång. Grattis till ett bra jobb !

Pippi
Pippi
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2004-05-02/20:24

Inläggav Göran Ekman » 2007-05-16/10:26

tpihl;12638 skrev:När man väljer en artikel så nollställs listan till första sidan samtidigt som artikeln visas. Kan tänka mig att det skulle vara önskvärt att ligga kvar så att man kan fortsätta och läsa nästa/nästa/nästa tills ögonen ger sig.

Om du valt distrikt och tillåter cookies så kommer du att se artiklar från ditt distrikt i den vänstra kolumnen och från alla distrikt i den högra.
tpihl;12638 skrev:Dessutom blir jag inte klok på riktigt hur sorteringen/datum är tänkta att fungera för artiklar och aktiviteter.

Aktiviteter sorteras så att den som är närmast i tid kommer högst upp och sen försvinner den när datum för aktiviteten passerat.
För artiklar är det den senast publicerade som kommer högst upp (sen kan en HÖGprioriterad artikel ibland "ta över" toppositionen).
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav Robert Olausson » 2007-05-16/10:41

Hej!

Nya hemsidan kan nog bli bra men texten är svårläst. Jag har testat på ett par olika bildskärmar och med upplösningen 1024 x 768 som på andra hemsidor ger bästa resultat på min dator är texten liten och suddig. Jag har testat både på LCD Skärm och på en gammal hederlig Trinitron skärm. Skall testa på min 42" Plasma, som jag har hemma, i kväll och se om resultatet blir bättre. Ett större typsnitt och eventuellt en annan font kan säker få texten tydligare.

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-05-16/13:13

Boxerknutte;12647 skrev:Hej!

Nya hemsidan kan nog bli bra men texten är svårläst. Jag har testat på ett par olika bildskärmar och med upplösningen 1024 x 768 som på andra hemsidor ger bästa resultat på min dator är texten liten och suddig. Jag har testat både på LCD Skärm och på en gammal hederlig Trinitron skärm. Skall testa på min 42" Plasma, som jag har hemma, i kväll och se om resultatet blir bättre. Ett större typsnitt och eventuellt en annan font kan säker få texten tydligare.

Robert


Det är enkelt att ställa om sin browser så att den använder sig av ett större typsnitt. Om du har en mus med scroll-hjul så brukar det funka att hålla ner Ctrl och scrolla upp eller ner för att ändra typsnittet basstorlek.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Jan Zingmark » 2007-05-16/15:38

CoolingSth;12637 skrev:Detta fel är lokalt för IE6. Om du kör IE7 eller Firefox så uppstår inte felet.
Överhuvudtaget så är Mozilla Firefox en mycket bättre webbläsare än IE...
Engelsk version kan laddas ner här: http://www.mozilla.com/en-US/firefox/
Svensk version: http://www.mozilla.com/en-US/products/download.html?product=firefox-2.0.0.3&os=win&lang=sv-SE

/Goe

Först av allt; grattis till en ny och mycket bättre hemsida!
Håller i princip med dig om Mozilla Firefox, MEN om jag behöver gå till min internetbank så fungerar det inte med Firefox vilket gör att jag borde ha två olika browsers för att allt ska fungera bra med bank och andra hemsidor, som denna. Men jag får väl tanka ner IE7 och stå ut med det :rolleyes:
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Inläggav Tommy Blarck » 2007-05-16/16:43

Lime;12665 skrev:Det är enkelt att ställa om sin browser så att den använder sig av ett större typsnitt. Om du har en mus med scroll-hjul så brukar det funka att hålla ner Ctrl och scrolla upp eller ner för att ändra typsnittet basstorlek.

Tackar!
Nu fick man lära sig något nytt!:)
Hälsningar
Hälsningar Tommy

BMW R100GS/PD Classic 1995
BMW R1100R 1998
Tommy Blarck
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2003-03-10/01:00

Inläggav Torparen » 2007-05-16/17:39

Jag kan ju som de flesta vet, vara en riktig grinolle. Men den nya hemsidan är klockren, den gillar jag.
Artikelmöjligheter för distrikten, levande och bra - mycket bra!

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Tack Lime!

Inläggav Robert Olausson » 2007-05-16/21:44

Det funkade med Ctrl och scrollhjulet!

Man lär så länge man lever! Nu kan jag läsa texten på andra hemsidor där jag har haft svårt för det.

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-16/22:14

Bamse;12675 skrev:Först av allt; grattis till en ny och mycket bättre hemsida!
Håller i princip med dig om Mozilla Firefox, MEN om jag behöver gå till min internetbank så fungerar det inte med Firefox vilket gör att jag borde ha två olika browsers för att allt ska fungera bra med bank och andra hemsidor, som denna. Men jag får väl tanka ner IE7 och stå ut med det :rolleyes:


Jag har samma problem med internetbank kontra Firefox. MEN jag kan inte byta till IE7 eftersom IE7 inte finns för Win-98. Och sen har inte datorn kräm nog för XP, alltså måste jag fortsätta köra IE6.......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Tiilfällig problemfix.

Inläggav Danneman » 2007-05-17/12:54

--Snipp
Orsaken till att det blir två scrollister är att forumet ligger på en annan server som vi inte kontrollerar.
Som webbmaster för nya sajten kan jag informera dig om att din synpunkt är noterad och vi undersöker om vi kan göra så att vår sida förlängs motsvarande den tråd i forumet som du läser. Därigenom blir det bara en scrollist.
--Snipp



Tjena.

Problemet med rullisterna finns även horisontellt.
En fix man kan använda sig av innan problemet blivit löst är att använda funktionen, "Öppna i nytt fönster/Open in new window" när man går in i trådarna. Då slipper man problemet med rullisterna.

MVH
/Danne
1250GSA -21
KTM 1290SA -15
1200GSA -08
G650XC -08
R1200RT -06
BMW650F -98
Användarvisningsbild
Danneman
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2005-08-15/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2007-05-17/13:48

Danneman;12741 skrev: Problemet med rullisterna finns även horisontellt.

Detta fenomen uppstår dock bara om någon lagt in en bild som är bredare än klubbens ram. Då blir alla texter på den sidan förskjutna motsvarande bildbredden.
Ett annat knep är att använda höger/vänsterpil på tangentbordet när sådant här uppstår.
/Goe
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-05-17/20:17

Ett annat sätt att undvika de dubbla scrollisterna är att lägga in ett separat bokmärke för forumet och alltså inte använda länken från hemsidan. Om man istället lägger in [url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/"]http://forum.bmw-mc-klubben.se/[/url] som bokmärke och använder detta för att gå till forumet hamnar man direkt på forumet som en egen sida i IE, och slipper få det som en 'ram' inlagt på klubbhemsidan.
Då blir det också bara en scrollist.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-05-17/22:11

BulletStefan;12792 skrev:Ett annat sätt att undvika de dubbla scrollisterna är att lägga in ett separat bokmärke för forumet och alltså inte använda länken från hemsidan. Om man istället lägger in [url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/"]http://forum.bmw-mc-klubben.se/[/url] som bokmärke och använder detta för att gå till forumet hamnar man direkt på forumet som en egen sida i IE, och slipper få det som en 'ram' inlagt på klubbhemsidan.
Då blir det också bara en scrollist.


Ja, det är ju naturligtvis så. Det är så jag gått till forumet tidigare då jag tyckte att hemsidan saknade någon funktion. Men nu tycker jag den är mycket bättre och blir den mer levande med nyheter från olika distrikt kan det bli riktigt intressant att gå via hemsidan först.

Rullisterna kommer troligen rätta till sig bara teknikerna gjort som webmaster bad dem om innan helgen :) . (Den troliga anledningen är att den iframe som man öppnar forumet i har en bestämd höjd på 3000px. Ändrar man detta till 100% så kommer det säkert att rätta till sig.)

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Thomas Pihl » 2007-05-18/17:28

CoolingSth;12645 skrev:Om du valt distrikt och tillåter cookies så kommer du att se artiklar från ditt distrikt i den vänstra kolumnen och från alla distrikt i den högra.


Möjligen var jag otydlig. Har tillåtit cookies och ser "mitt" distrikt till vänster och alla till höger. Om jag sedan bläddrar fram till tredje "sidan" i den högra arean och sedan väljer en artikel så ställs högerdelen tillbaka till "sida" ett. Så jag får minnas att jag var på sidan tre. Klart minor pryl på en bra site, men lite förvirrande tills man håller koll på vilken sidan man är på.

Använder senaste IE med samtliga patchar pålagda om det kanske är maskinspecifikt.

/T
Thomas Pihl
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2007-02-08/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2007-05-18/18:53

tpihl;12840 skrev:Om jag sedan bläddrar fram till tredje "sidan" i den högra arean och sedan väljer en artikel så ställs högerdelen tillbaka till "sida" ett.

Då förstår jag hur du menar.
Ja det vore kanske en smart grej att ha någon form av bläddringsknappar.
Typ "Läs nästa".
Vi lägger det på önskelistan! :)
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav Thomas Pihl » 2007-05-18/19:07

Alternativet är att komplettera cookie/session så att sido-sidorna visas på samma sida som tidigare trots att ny artikel visas. Då kan man navigera vidare.

/T
Thomas Pihl
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2007-02-08/01:00

Inläggav Thomas Pihl » 2007-05-18/19:10

Dessutom tror jag att sidan som visar specifik artikel inte kör riktigt samma kod som startsidan. När man väljer skåne (som jag gör) så ser man 4 sidor att navigera mellan på vänstersidan. Väljer man sedan en artikel från högersidan så ser man bara en sida med artiklar på vänstersidan.

/T
Thomas Pihl
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2007-02-08/01:00

Inläggav Thomas Pihl » 2007-05-18/19:16

Dessutom tror jag det finns någon liten kvarvarande bugg vid visning av artiklar. Kollar jag Startsidan så ser jag att det finns fyra sider med artiklar för D15 (Skåne). Väljer jag att se en artikel från mellan-delen direkt (eller knappen artiklar) så ser jag bara en sida med D15-artiklar. Antagligen inte exakt samma kod som körs.

Är detta bästa sättet att försöka ge återkoppling med småfel, eller finns det kanske någon tracker eller liknande där det bättre hör hemma?

/T
Thomas Pihl
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2007-02-08/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2007-05-18/20:42

tpihl;12846 skrev:Är detta bästa sättet att försöka ge återkoppling med småfel, eller finns det kanske någon tracker eller liknande där det bättre hör hemma?

Det är okej för mig med forumet tills vi fått nånting annat.
/Goe
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Fint!

Inläggav DustRat » 2007-05-23/22:50

Hej,
tack för en uppdaterad och fin hemsida. Det finns alltid saker här och där man kan uppdatera (evighetsjobb), men övergripande är det att gratulera till ett massivt jobb med ett bra resultat.

En sak som jag upplever störande, likt tidigare sagt i denna tråd är att forumet öppnas i ramen under hemsidan och inte i ett eget fönster. Alla har säkerligen olika uppfattningar om hur det "skall" vara, det är inte lätt att tillfredställa allas uppfattningar. Men att lägga till koden "öppna i eget fönster" <target="_blank"> till knappen "Forum" borde lösa i min uppfattning "problemet" om hur jag skulle önska läsa forumet, i ett eget fönster.

Uppfatta inte min kritik negativt, utan se den som konstruktiv till en redan bra sajt.

Tack och hej
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2007-05-23/23:05

DustRat;13147 skrev:Men att lägga till koden "öppna i eget fönster" <target="_blank"> till knappen "Forum" borde lösa i min uppfattning "problemet" om hur jag skulle önska läsa forumet, i ett eget fönster.

Tack för ditt inlägg. Vi som jobbar med hemsidan gillar åsikter!
Det finns en bra anledning till att du inte får forumet i ett eget fönster:
Du ÄR på klubbens hemsida och därför ska vi inte skicka dig vidare. Vi GILLAR att du är på klubbens hemsida och vi vill behålla dig där... =)
/Goe
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-23/23:57

CoolingSth;13149 skrev:Tack för ditt inlägg. Vi som jobbar med hemsidan gillar åsikter!
Det finns en bra anledning till att du inte får forumet i ett eget fönster:
Du ÄR på klubbens hemsida och därför ska vi inte skicka dig vidare. Vi GILLAR att du är på klubbens hemsida och vi vill behålla dig där... =)
/Goe


Kruxet är att jag inte kan ha några åsikter längre om klubbens hemsida.

Jag hittar ju inte dit längre eftersom alla länkningar i forumets överkant (BMW-klubbloggan) numera tagits bort. Till forumet har jag i form av en 'favorit' en direktlänk som innefattar att få en lista över senaste dygnets inlägg.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2007-05-24/00:04

Marie;13150 skrev:Jag hittar ju inte dit längre eftersom alla länkningar i forumets överkant (BMW-klubbloggan) numera tagits bort.

Som medlem i klubben vet du säkert vilket som är klubbens webbadress.
Om du skriver in den i webbläsarens adressfönster så kommer även du att se den nya hemsidan.
/Goe
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-24/00:13

CoolingSth;13151 skrev:Som medlem i klubben vet du säkert vilket som är klubbens webbadress.
Om du skriver in den i webbläsarens adressfönster så kommer även du att se den nya hemsidan.
/Goe



Faktiskt icke. Själva klubben har intresserat mig väldigt lite. Jag blev medlem för att stödja driften av forumet, och forumet har fortsatt att vara det (enda) centrala. Jag är inte mycket 'föreningsmänniska'...

Får väl plocka fram senaste numret av Bu**en och se om jag hittar den där.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav DustRat » 2007-05-24/00:21

Marie;13152 skrev:Får väl plocka fram senaste numret av Bu**en och se om jag hittar den där.


Hej Marie,

Adressen till klubbens hemsidan är kort och gott:
http://www.bmw-mc-klubben.se

God natt :o
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav DustRat » 2007-05-24/00:24

CoolingSth;13149 skrev:Det finns en bra anledning till att du inte får forumet i ett eget fönster:
Du ÄR på klubbens hemsida och därför ska vi inte skicka dig vidare. Vi GILLAR att du är på klubbens hemsida och vi vill behålla dig där... =)
/Goe


Tack för detta! :)

Kanske får ni då snart bort den inre skrollningslisten som är lite lätt irriterande :( så fungerar systemet helt sömlöst!
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Det gamla testforumet!

Inläggav DustRat » 2007-05-24/00:34

Jo, en sak som slagit mig är att det "gamla" testforumet ligger fortfarande kvar på nätet.

[url="http://bmwmcklubben.xforum.se/index.php"]bmwmcklubben.xforum.se[/url]

Som det ser ut verkar det som om den stadigt fylls på av spamm mm. Kanske är det snart dags att radera detta testforum helt från nätet så slipper klubben associeras med den?

God natt
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav .Z. » 2007-05-24/01:12

Bamse;12675 skrev:Först av allt; grattis till en ny och mycket bättre hemsida!
Håller i princip med dig om Mozilla Firefox, MEN om jag behöver gå till min internetbank så fungerar det inte med Firefox

Samma för mig. Har faktiskt ett antal sidor som inte funkar med Firefox, då får jag öppna IE. Sonen säger att det beror på att de som gjort sidorna gjort fel, va vet jag & allvarligt talat så bryr jag mig inte utan blir mest irriterad :mad:
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Marie » 2007-05-24/01:32

DustRat;13155 skrev:Jo, en sak som slagit mig är att det "gamla" testforumet ligger fortfarande kvar på nätet.

[url="http://bmwmcklubben.xforum.se/index.php"]bmwmcklubben.xforum.se[/url]

Som det ser ut verkar det som om den stadigt fylls på av spamm mm. Kanske är det snart dags att radera detta testforum helt från nätet så slipper klubben associeras med den?

God natt


Tack för länken!

Det var kul att läsa det igen, men för all del, det är ju ingen lysande reklampelare med all spam som fyllt på i sju månader.....

Jag hämtade och sparade länken till den där tyske kustbevakningskillen, den är ju härlig! Men nu kan det gamla reservforumet för min del gärna få vila i frid....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Lime » 2007-05-24/10:06

.Z.;13156 skrev:Samma för mig. Har faktiskt ett antal sidor som inte funkar med Firefox, då får jag öppna IE. Sonen säger att det beror på att de som gjort sidorna gjort fel, va vet jag & allvarligt talat så bryr jag mig inte utan blir mest irriterad :mad:


Nej, det beror i grunden på att Firefox inte stödjer alla konstiga root-certifikat som bankerna vill använda sig av för att det blir så komplicerat att hantera det. M$ löser det genom att fixa till det i operativsystemet... och sedan låta IE använda sig av operativsystemfunktionerna direkt från IE... något som Firefox av naturliga skäl inte tillåts göra.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2007-05-28/13:27

Scroll i forumet.

Nu är sidlängden på nya hemsidan ökad så nu ska vi förhoppningsvis slippa extra scrollister i forumet.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

En annan sak som kanske kan fixas

Inläggav Jan Zingmark » 2007-05-28/16:12

CoolingSth;13430 skrev:Scroll i forumet.

Nu är sidlängden på nya hemsidan ökad så nu ska vi förhoppningsvis slippa extra scrollister i forumet.


Mycket bra! Det går åt rätt håll, MEN jag skulle vilja att när jag "backar ut" ur en tråd så skulle jag vilja hamna längst upp i fönstret i stället som nu när jag hamnar längst ner. Dvs jag vill att fönstret ska scrolla upp i top-läge (för nu stannar scrollmarkören kvar i det läge dan hade när jag var inne i tråden) :(
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-05-29/08:24

Bamse;13442 skrev:Mycket bra! Det går åt rätt håll, MEN jag skulle vilja att när jag "backar ut" ur en tråd så skulle jag vilja hamna längst upp i fönstret i stället som nu när jag hamnar längst ner. Dvs jag vill att fönstret ska scrolla upp i top-läge (för nu stannar scrollmarkören kvar i det läge dan hade när jag var inne i tråden) :(


Jag tror att det där hänger ihop med version på webbläsare. Jag har inte det fenomen som du beskriver. Jag kör Windows Vista med IE7.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Jan Zingmark » 2007-05-29/08:39

Bjurte;13521 skrev:Jag tror att det där hänger ihop med version på webbläsare. Jag har inte det fenomen som du beskriver. Jag kör Windows Vista med IE7.

/Björn

Jag kör Windows XP med IE7. På en annan dator kör jag XP och IE6 och har samma problem där :confused:
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Inläggav Surikaten » 2007-05-29/20:07

CoolingSth;13430 skrev:Scroll i forumet.

Nu är sidlängden på nya hemsidan ökad så nu ska vi förhoppningsvis slippa extra scrollister i forumet.


Ryktet om dess död verkar överdrivet - i högsta grad är den kvar iallafall hos mig. Jag kör med Windows XP IE 7. Jag hoppas ni kan ladda om och göra ett nytt försök...
Användarvisningsbild
Surikaten
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2004-09-14/01:00

Hos mig fungerar det!

Inläggav Magnus Swedberg » 2007-05-29/21:45

Windows XP I E 7
//Magnus
Magnus "Hålarparen" Swedberg K1200LT
Användarvisningsbild
Magnus Swedberg
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2006-10-30/01:00

Inläggav DustRat » 2007-05-30/03:04

CoolingSth;13430 skrev:Scroll i forumet.

Nu är sidlängden på nya hemsidan ökad så nu ska vi förhoppningsvis slippa extra scrollister i forumet.


Tyvärr inte, den irriterande listen är kvar och just nu surfar jag med Firefox på PC.
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Surikaten » 2007-05-30/06:33

Häpp, nu har den försvunnit här...
Användarvisningsbild
Surikaten
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2004-09-14/01:00

Bra hemsida! Snyggt jobbat!!

Inläggav Joen i Dalby » 2007-05-31/21:42

Överskådligt med (som i mitt fall) distrikt Skåne som startsitda. Örnkoll på vad som händer närmaste tiden - passar mej perfekt!!

Enda önskan är att man slapp hamna längst ner på sidan när klickar till nästa sida i en tråd - vill ju gärna hamna högst upp med nästa inlägg i blickfältet... Men jag kan leva med det - vet inte om det har med min webb-läsare att göra (kör med IE 7).

Keep up the good work!

Joen Widmark
JoenWidmark
DO15
K1100RS-96
F650GS-09
UralRetro-06
Aprilia125cc
Suzuki125cc
Joen i Dalby
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2002-03-18/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-06-07/13:38

Hej. Tack för ett gott arbetet med nya hemsidan! :)
Lite feedback:

BulletStefan;12792 skrev:Ett annat sätt att undvika de dubbla scrollisterna är att lägga in ett separat bokmärke för forumet och alltså inte använda länken från hemsidan. Om man istället lägger in [url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/"]http://forum.bmw-mc-klubben.se/[/url] som bokmärke och använder detta för att gå till forumet hamnar man direkt på forumet som en egen sida i IE, och slipper få det som en 'ram' inlagt på klubbhemsidan.
Då blir det också bara en scrollist.


OM man vill gå till forumet direkt från hemsidan utan att få avhuggna inlägg på bredden (se bild), hur gör man då?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Bjurte » 2007-06-07/13:47

Jompa;14166 skrev:OM man vill gå till forumet direkt från hemsidan utan att få avhuggna inlägg på bredden (se bild), hur gör man då?


http://forum.bmw-mc-klubben.se/
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-06-07/23:01

Förtydling:
OM man vill gå till forumet via länken på hemsidan, hur gör man då utan att få avhuggna inlägg...? :rolleyes:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Bjurte » 2007-06-08/06:33

Jompa;14212 skrev:Förtydling:
OM man vill gå till forumet via länken på hemsidan, hur gör man då utan att få avhuggna inlägg...? :rolleyes:


Det går inte (vad jag kan lista ut) eftersom forumet öppnas inuti sidan med en sk IFrame. Länken är alltså inte gjord så att den pekar direkt på forumet utan till en sida på klubbens hemsida. Därför går det heller inte att högerklicka och välja öppna i nytt fönster. Det ger samma resultat som ett vanligt vänsterklick. Och eftersom bredden är bestämd till en viss bredd så "huggs" inlägget av. Det blir alltså en horisontel rullist längst ned på sidan.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Marie » 2007-06-08/11:11

Bjurte;14217 skrev:Det går inte (vad jag kan lista ut) eftersom forumet öppnas inuti sidan med en sk IFrame. Länken är alltså inte gjord så att den pekar direkt på forumet utan till en sida på klubbens hemsida. Därför går det heller inte att högerklicka och välja öppna i nytt fönster. Det ger samma resultat som ett vanligt vänsterklick. Och eftersom bredden är bestämd till en viss bredd så "huggs" inlägget av. Det blir alltså en horisontel rullist längst ned på sidan.

/Björn


Och alltså är det lugnast att (som jag hela tiden gjort) ha en direktlänk till forumet som favorit, och ge blanka sjutton i den nya fina klubbhemsidan... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-06-08/18:10

Marie;14237 skrev:Och alltså är det lugnast att (som jag hela tiden gjort) ha en direktlänk till forumet som favorit, och ge blanka sjutton i den nya fina klubbhemsidan... ;)


Ja, tyvärr så blir det följden
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Hans Säfström » 2007-06-09/17:23

Tommy;12678 skrev:Tackar!
Nu fick man lära sig något nytt!:)
Hälsningar


Jag också, skitbra, tack så mycket!
hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

För ökad läsbarhet

Inläggav DustRat » 2007-06-11/20:37

Hej Webmaster,

En tanke för att öka läsbarheten på hemsidans förstasida (och vissa undersidor) är att ändra det stora antalet länkar och texter som idag är fetlagda till normalt typsnitt. Detta vore ett enkelt sätt att få layouten både renare och mera lättläst, föreslår jag.

Idag upplever jag hela förstasidan som om alla texter och länkar slåss om uppmärksamheten, vilket jag anser inte är nödvändigt eftersom hemsidan är klubbens egna sida utan behov av att hävda sig i konkurrens med sig själv.

Kanske går det att testa den mer lugna varianten?

Sommarhälsningar
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Nästa

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst