En "GS" och en ryggsäck

En "GS" och en ryggsäck

Inläggav boGSerad » 2007-06-25/01:28

Hej igen allesamman:). Som jag i tidigare inlägg skrivit, så hade jag och en kompis planerat att köra till Norge nu i sommar. Men nu har planerna ändrats, igen. Johan, min resekamrat, fick tips av några vänner till honom som jobbar nere i Barcelona på ett hotell, att vi gärna kunde få komma ner och hälsa på. Boende och mat för en vecka skulle vi bli bjudna på, och det tackade vi ju inte nej till. Så Norge får vänta ett år till helt enkelt.

Istället ska vi (vecka 29-31) köra ner till Alperna, Österrike, via Tyskland. För att senare följa södra delen av Frankrike ner till Spaninen. Där stannar vi sedan en vecka i Barcelona och bara tar det lungt. En och annan dagsutflykt blir det säkerligen i trakterna kring staden. Efter en lugn vecka i Barcelona bär det hemåt igen, då igenom Frankrike, Belgien, Holland, Tyskland och till sist Danmark.

Vi har planerat att genomföra resan med hjälp av en varsin "GS" och ryggsäck, hur väl det kommer funka återstår att se:D. Men det kommer säkert gå bra, det gäller ju att planera sin packning. Maten lagas, självklart, på Trangiakök och övernattning sker i tält. Precis så som det ska vara alltså.

PS. Alla tips om diverse sevärdheter, roliga vägar etc uppskattas.DS

//Emil & Johan
Användarvisningsbild
boGSerad
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-04-01/23:50

Ett tipz

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-25/09:27

boGSerad;15479 skrev:Efter en lugn vecka i Barcelona


:D Lugn vecka i Barcelona??? :D Oj ni har inte varit där tidigare!?
Jodå det går att ta det lugnt med.

Tänk på att det blir redigt varmt söder in Alperna då menar jag redigt jä--laökenvarmt. Att ha en ryggsäck på ryggen som håller värmen ytterligare är hemskt. Köra i läder tom. viss textil blir en plåga och lukten från kläderna efteråt är inte att leka med. I ert fall skulle jag köpa ett par sidoväskor från louis lr polo och kroka på.
Bra att tänka på.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-06-25/18:48

Det låter riktigt trevligt!!

Men ett tipz till från en "säkerhetsnörd": Krascha inte med ryggsäck.....

Ungefär som att ha med en mobil betonggris att krossa ryggen mot;)

Nädå men väskor är riktigt fin att ha!

Hoppas det blir en "lugn" vecka!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Torparen » 2007-06-30/21:30

boGSerad;15479 skrev:Hej igen allesamman:)....
...
.....

PS. Alla tips om diverse sevärdheter, roliga vägar etc uppskattas.DS

//Emil & Johan


Allting är sevärt..

Kan hålla med om att ryggsäck är varmt och båring att ha på sig, men alla är vi olika och man möter många som åker på det viset.

När ni åker längs med rivieran så vill jag rekomendera er att åka en bit "upp" på cornichen därsom tillfälle ges (kollla kartan). Trafiken är inte så hopplös som nere på kustvägen, och utsikten är bättre.

Åk inte in i städerna, runda dem med gott mått även om det betyder en bit motorväg. Tro mig, ni vill inte in i städerna...:rolleyes:

God tur.


Ps.
Kanske kan ett litet bildspel ge ännu mer reslust?
http://www.bmwmcskane.se/bilder/atertaget2007


//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav boGSerad » 2007-07-12/17:01

Först och främst tack ni som svarat, tyckt till och kommit med synpunkter o tips!

På måndag bär det av, mot Spanien och Barcelona, genom Tyskland ner till Munchen första dagen. Sen har vi inget planerat sådär i detalj, vi vet bara att vi ska söderut;)

Vi hörs!
Användarvisningsbild
boGSerad
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-04-01/23:50

Inläggav Pacman » 2007-07-26/23:59

Ohhhhh vilken kanonfin resa ni har gjort. Ditt bildspel "Återtåget" var superfint gjort. Jättefina bilder , underhållande text och inspirerande.

Får man fråga:
* Hur länge var ni bort ?
* Hur många mil körde ni ?
* Hur stor budget behöver man ?

Mvh
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav Torparen » 2007-07-28/11:05

Pacman;17269 skrev:Ohhhhh vilken kanonfin resa ni har gjort. Ditt bildspel "Återtåget" var superfint gjort. Jättefina bilder , underhållande text och inspirerande.

Får man fråga:
* Hur länge var ni bort ?
* Hur många mil körde ni ?
* Hur stor budget behöver man ?

Mvh


Vi tog en snabbsemester på 10 dagar, och tåget gjorde att vi ändå fick 8 kördagar i Frankrike. Men tåget stod för 4500 av budgeten på ca 8500kronor. Och ärligt talat så var autozug ingen höjdare. Nästa år så får det bli en annan lösning - troligtvis 14 dagar på rull.
Vi körde totalt ca 400mil på årets tur.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Kjell Johansson » 2007-08-03/08:42

Torparen;17327 skrev:Vi tog en snabbsemester på 10 dagar, och tåget gjorde att vi ändå fick 8 kördagar i Frankrike. Men tåget stod för 4500 av budgeten på ca 8500kronor. Och ärligt talat så var autozug ingen höjdare. Nästa år så får det bli en annan lösning - troligtvis 14 dagar på rull.
Vi körde totalt ca 400mil på årets tur.

//L-E Jönsson


Enig om tåget. Man biter ihop och hoppas det snart är morron. Troligen åker hojen bättre.

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav boGSerad » 2007-08-11/22:08

HejHej! Resan genom Europa är nu avklarad. Alltsamman gick något snabbare än väntat, 10 dagar istället för 3 veckor. Sammanlagt avverkade vi 560mil på totalt 6 dagars körning.

Första dagen, Månd 16/8, körde vi ner till Nurnberg i Tyskland, där reste vi tältet och lagade "standardgrytan"- pasta med tomatsås tillsammans med nedklippt korv. Detta smakade helt fantastiskt kan jag meddela....

Dag 2 letade vi oss ner till Berchtesgaden, där vi hittade en lämplig camping.

Dag 3 ägnade vi åt att besöka det legendariska Örnnästet, MAFFIGT! Efter detta besök bar det av mot Gross Glockner, slingriga vägar med vackra vyer. Nu var det dags att lägga några mil bakom oss kände vi, så vi satte kurs mot Riva del Garda eller närmare bestämt Gardasjön i norra Italien. Varvid vi sent på kvällen lyckades checka in på en camping. Samma tält och samma gryta:).

Dag 4. Vi lämnade den vackra Gardasjön bakom oss och innan vi visste ordet av stod vi parkerade i Nice utanför en liten butik i ett skumt område. Efter ett noga genomtänkt inköp av två stora burkar ravioli och två flaskor vatten var det dags att avsluta dagen, trodde vi...

Vi lyckades inte hitta någon camping i tid, och tälta i skogen i ett sådant här landskap kände vi inte för. Vi kollade kartan och tänkte samtidigt tyst för oss själva att -"det är ju nog inte så långt kvar till Spanien ändå". I samma ögonblick öppnar Johan munnen och sade -"Vi kör till Spanien i ett svep". Kartan tillsammans med raviolin spändes fast och sedan bar det av.

Dag 5,6,7 och 8 tillbringades på turistorten Salou, som ligger ca 10mil söder om Barcelona. Mycket sol och mycket bad....och lite magsjuka.

Dag 9 kl 8 på morgonen var det dags att lämna Salou och det varma medelhavet bakom oss. Nu var det hemmåt som gällde. Nästan 100mil i ett svep blåste vi till Lyon i Frankrike, där restes tältet på en lämlig rastplats kl 1 på natten.

Dag 10 kl 6 på morgonen stod vi färdigpackade mitt bland alla sovande tradarchaffisarna, vi tittade på den lilla gräsplätten där tältet hade stått och vi tänkte nog båda samma tanke:) Sedan bar det av, mot Sverige. 135 o en halv mil senare stod vi på samma plats som vi startat från, 560 mil bakåt i tiden.

En härlig resa, och en upplevelse för livet.
Användarvisningsbild
boGSerad
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-04-01/23:50

Inläggav Marie » 2007-08-12/19:47

Gustav;17718 skrev:Enig om tåget. Man biter ihop och hoppas det snart är morron. Troligen åker hojen bättre.

Gustav


Då skall du testa att åka genom hela Tyskland på en dag med "Schönes Wochenende"-biljett. Skitbilligt, 35€ för upp till 5 pers. Och endast regionaltåg... :D :D

Efter det kommer du att tycka att Autozugs liggvagnar är som Hiltons lyxsvit.... :p
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-12/19:51

boGSerad;18216 skrev:Dag 3 ägnade vi åt att besöka det legendariska Örnnästet, MAFFIGT! Efter detta besök bar det av mot Gross Glockner, slingriga vägar med vackra vyer.


Vilket Örnnäste?
Hitlers Kehlsteinhaus eller slottet i filmen "Örnnästet" (Schloß Hohenwerfen)?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Finns det i verkligheten?

Inläggav Konsument » 2007-08-12/22:01

Skämt åsido, men om du eller någon annan har ett par GPS-koordinater att dela med sig av till dessa sevärdheter så blir i alla fall jag glad!!!

Finns det inte något "Walt Disney" liknande, vitt slott vid någon sjö någonstans som någon romantiker helt eller nästan knäckte ekonomin på också? Gärna navigeringspunkt till det också.

Marie;18265 skrev:Vilket Örnnäste?
Hitlers Kehlsteinhaus eller slottet i filmen "Örnnästet" (Schloß Hohenwerfen)?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-12/23:02

(((( o ))));18273 skrev:Skämt åsido, men om du eller någon annan har ett par GPS-koordinater att dela med sig av till dessa sevärdheter så blir i alla fall jag glad!!!

Finns det inte något "Walt Disney" liknande, vitt slott vid någon sjö någonstans som någon romantiker helt eller nästan knäckte ekonomin på också? Gärna navigeringspunkt till det också.


GPS-koordinater ligger långt bortom min horisont, men Kehlsteinhaus ligger uppe på berget Kehlstein strax intill byn Obersalzberg där större delen av Naziledningen hade sina "fritidshus". Denna by ligger några km ostsydost om staden Berchtesgaden längst ned i det sydöstra hörnet av Tyskland.

Schloß Hohenwerfen ligger i Österrike 4-5 mil söder om Salzburg intill byn Werfen. Det är inte mer än ett par mil fågelvägen mellan Kehlsteinhaus och Hohenwerfen.

Ditt "Disneyslott" bör kunna vara Neuschwanstein. Det ligger ungefär en halvmil öster om staden Füssen, vilken i sin tur ligger vid gränsen till Österrike, i södra änden av "Schwedenabfluß", Autobahn 7.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-08-12/23:08

(((( o ))));18273 skrev:Skämt åsido, men om du eller någon annan har ett par GPS-koordinater att dela med sig av till dessa sevärdheter så blir i alla fall jag glad!!!

Finns det inte något "Walt Disney" liknande, vitt slott vid någon sjö någonstans som någon romantiker helt eller nästan knäckte ekonomin på också? Gärna navigeringspunkt till det också.


Schloß Hohenwerfen: 47°28'56.96"N 13°11'17.48"E

Hitlers Kehlsteinhaus: 47°36'45.95"N 13° 2'30.06"E
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-08-13/07:37

Marie sammanfattar det bra.

Det som förvirrar är att anglo/amerikaner kallar Kehlsteinhaus för "Örnnästet" vilken den aldrig (enligt de uppgifter jag har) har hetat. Detta namn finns tom i brochyrer och man börjar snudd på få acceptans för namnet, vilket är sjukt.
Berchtesgarden är mkt fint och har en massa turister som åker dit mycket för nazitiden. Lustigt att tyskarna har så sent som under 2000 talet tagit bort lämningar från nazitiden. Enda gången jag hört att man motarbetar turism på detta sätt. :D

Mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav boGSerad » 2007-08-13/20:05

(((( o ))));18273 skrev:Skämt åsido, men om du eller någon annan har ett par GPS-koordinater att dela med sig av till dessa sevärdheter så blir i alla fall jag glad!!!



Tyvärr, vi använde ingen GPS. Anteckningsblock och karta... Men finns säkert andra här inne som kan hjälpa dig.

//Mvh Emil
Användarvisningsbild
boGSerad
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-04-01/23:50

Tack alla !!!

Inläggav Konsument » 2007-08-13/21:56

Vad trevligt och allmänbildande det är här i forumet. :)

När vi nu kom in på WW2-relaterat så kände jag för att dela med mig av min då 8-årige sons respons på en fråga...
Vi befann oss på en WW2-försvarsskans i Sverige och jag frågade

- Tycker du det är roligt att se?
- Nej, roligt vet jag inte... men intressant och lite spännande... men hemskt när man tänker på vad det skulle användas till!

Bara att konstatera att det finns hopp om framtiden... :-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-13/23:15

hubbiken;18284 skrev:Lustigt att tyskarna har så sent som under 2000 talet tagit bort lämningar från nazitiden. Enda gången jag hört att man motarbetar turism på detta sätt. :D

Mark


Jo men det var ju formellt för att bereda plats för den nya och rymligare terminalen för bussarna upp till Kehlsteinhaus... :D

Tyskar har ju uppenbara problem med att hantera den delen av sin historia. Det är ju inte PK att säga annat än negativt om Nazi-tiden, men mellan skål och vägg så är många tyskar i åldrarna 80 år och uppåt (som t.ex. salig svärfar) ganska klara i uppfattningen att det ändå var ganska bra i Tyskland fram till att de allierades bombningar började bli alltför påträngande.... Sen var det rena helsicket från -45 och styvt tio år framåt.

Fast det är ju som att falla från en skyskrapa och konstatera att ännu går det hyfsat bra när man passerar andra våningen......


Pratar vi lämningar från nazitiden så får man knappast förbigå Parteitagsgelände i Nürnberg. Fortfarande hör i varje fall jag historiens vingslag när jag står där....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-08-14/07:21

Underbar sammanfattning Marie.

Här är en länk om man vill veta lite mer om vissa platser från tredjeriket. Man passerar ju titt som tätt runt om intressanta platser. Byggnadshistoria är på så många ställen. Hamburg kar mkt att bjuda på om man väntar på tåget.

http://www.thirdreichruins.com/

Obs sidan är politisk oaffilierad så skippa PK-antinasse-snacket!

Mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst