Norge-resa med Kinderegg-varning

Norge-resa med Kinderegg-varning

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-15/21:41

I år blev det tydlig Kinderegg-varning på min och dotterns semesterresa. Såhär såg önskningarna ut:
-Vi ville uppleva dramatiska och vackra omgivningar
-Vi ville köra korta etapper så det blev mycket tid för samvaro och lågtempo-samtal
-Vi hade knappa fyra dagar på oss så målet måste ligga nära

Lösningen blev Norge och med god hjälp av bland annat Thomas Jansson samt minnen från resor med familjen i en fjärran barndom, hamnade center of gravity på Trollstigen.

Etapp ett startade hemma i Karlstad och följde Klarälv- och Trysilelvsdalgången 38 mil i NNV riktning. Vägarna på norska sidan av gränsen var så bedrövliga att jag var rädd för pakethållaren ibland men BMWs prylar höll. Stackars yrkesförare på de vägarna! Sov gjorde vi i hytte för ynka 250 NOK SV Drevsjö.

Etapp två gick i underbart vackert landskap 43 mil i VNV riktning till Åndalsnes, vackert beläget vid en fjord. Hytten kostade 400 NOK och den låg vid foten av en utlöpare till Troll-väggen.

Etapp tre var Trollstigen-Geiranger och ytterligare några mil till SO Otta. 24 mil rent vansinne ifråga om vägbyggnadskonst och häftig natur. Kommer aldrig att lära mig klara 180 graders svängar höger uppför med lastad cykel. Tyvärr åkte vi mitt i molnen större delen av själva T-stigen men häftigt var det ändå. Letade hotell uppe på fjället och för att komma dit blev det 10 km lerstig med branta stigningar och tvära kurvor - var bland annat nära att tappa cykeln när jag gled ner i ett avgrundsdjupt hjulspår. Inget rum fanns så det fick bli samma tio km tillbaka till civilisationen. Fann till slut ett litet hotell för 600 NOK inkl frukost.

Etapp fyra gick på blandade vägar, ibland motortrafikled och ibland 90 km/h trots kossor och får på vägen, 48 mil i SO riktning hem till Karlstad igen.

Slutsatser?
-Otroligt att så häftiga grejer finns så nära!
-Våra kriterier uppfylldes med råge.
-När säsongen tagit slut och några mil från turistcentra är inte Norge så fördärvat dyrt.
-Det är gott att ha en bra cykel; uppskattade fjädringen med dess neutrala styrning även under bromsning, den numera elastiska motorn samt det bekymmerslösa rent tekniskt.

Ovanstående är förstås känt och till leda upplevt för de flesta av er men kanske kan någon inspireras.
Bilder kommer morgens.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Bilder

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-16/06:33

Bild

Bild

Bild
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Pics

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-16/06:34

Bild

Bild

Bild
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-08-16/07:21

Inspirerande bilder i rättan tid. I morgon bär det för min del av mot Norge tillsammans med en kompis, vi har en vecka på oss och har lånat grundrutt från Torparens Römmedrömmar.
Jag har själv en reslysten dotter - kanske skulle man faktiskt föreslå henne en MC resa vid tillfälle

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-08-16/08:33

Oj vad fint! Det där med Kinderägg var inte nödvändigt.
En fint landskap och väg tål att ses många gånger.
Roligt att det blev så lyckat.

Mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-08-16/13:23

Trollstigen är fin, senast körde jag den våren 1978 med en Volvo 144 utan koppling samt en Ford transit motor i skuffen på vägen hem från studierna i Luleå. Det gick bra - det var lite knivigare att ta sig genom Oslo i rusningstrafik....

Jag har kört en del i norra Norge, trampcykel, bil och mc - ända upp till Kirkenäs, Nordkapp är klart överreklamerat jmf med t ex Trollstigen.

Södra Norge är kvar att utforska för min del - vägarna sägs vara bedrövliga men vad gör det när det är sådan utsikt?

Får nog ta mig en hösttur - jag tycker det är en poäng i att besöka platserna lite utanför turistsäsongen.

Någon som vet när hyttorna slår igen för året?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Weglert » 2007-08-16/14:16

Thomas Jansson;18440 skrev:Trollstigen är fin, senast körde jag den våren 1978 med en Volvo 144 utan koppling samt en Ford transit motor i skuffen på vägen hem från studierna i Luleå. Det gick bra - det var lite knivigare att ta sig genom Oslo i rusningstrafik....

Jag har kört en del i norra Norge, trampcykel, bil och mc - ända upp till Kirkenäs, Nordkapp är klart överreklamerat jmf med t ex Trollstigen.

Södra Norge är kvar att utforska för min del - vägarna sägs vara bedrövliga men vad gör det när det är sådan utsikt?

Får nog ta mig en hösttur - jag tycker det är en poäng i att besöka platserna lite utanför turistsäsongen.

Någon som vet när hyttorna slår igen för året?


Jag körde 220 mil med 20 fjällövergångar i södra Norge veckan efter midsommar. Jag tycker vägarna var mycket bra över lag. Vi hade start och mål i Charlottenberg i Värmland.

Rena njutningen och väldigt lite trafik. Vi valde uteslutnde mindre vägar och vi hade ofta asfalt med gräs i mitten när vi passerade samhällen. Längtan tillbaks började när jag passerade gränsen på väg hem:D

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-08-16/15:02

Jag får nog beställa lite böcker från NAF för att få uppslag på lite lagomt långa turer, 3 - 4 dgr går det ju ofta att komma ifrån....

Har sett att de har särskilda böcker för oss motorcyklister.

Själv har jag ju fördelen att bo nära gränsen - det är ju bara ca 15 mil till Norge från min bostad.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-08-16/22:21

Härligt sätt att umgås med barnen! ååh nu blev man ju sugen på å slänga över benet å ta en tur igen.... man glömer lätt att det finns mycket att uppleva i närheten. Det var ett tag sen man var vid Trollstigen och Geiranger, tack för inspirationen!
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-08-16/22:32

150 mil på 4 dgr kan vara en lämplig turne enligt min granne som kört en hel del i södra Norge.

Ponera att man startar redan vid 2 - 3 på 1:a dagens morgon så hinner man rätt så långt - kunde bli lagomt med sen frukost på 1:a fjälltoppen,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-16/22:45

Thomas Jansson;18474 skrev:150 mil på 4 dgr kan vara en lämplig turne enligt min granne som kört en hel del i södra Norge.

Ponera att man startar redan vid 2 - 3 på 1:a dagens morgon så hinner man rätt så långt - kunde bli lagomt med sen frukost på 1:a fjälltoppen,,,,


För oss blev det ju cirka 150 mil trots att vi startade mellan 10 och 11 de fyra dagarna. Det där med morgonstund har aldrig tilltalat mig och sköna dottern ;)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-08-16/22:47

GLIDARN;18471 skrev:Härligt sätt att umgås med barnen! ååh nu blev man ju sugen på å slänga över benet å ta en tur igen.... man glömer lätt att det finns mycket att uppleva i närheten. Det var ett tag sen man var vid Trollstigen och Geiranger, tack för inspirationen!


Samvaron blir så koncentrerad på något härligt sätt.
Fast visst måste man överväga säkerhetsaspekterna...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst