Jee7;20818 skrev:Hejsan,
Är det någon som vet varför man undantar import hojjar från motorförsäkringen??
Jag har köpt en import cykel som är såld som ny på en BMW handlare i Tyskland, skulle den cykeln vara sämre än en likadan svensksåld?? Jag har klara problem med logiken..Erik:confused:
Konkurrensbegränsning är ordet.
Du får inte heller teckna en BMW märkesförsäkring hos If förrän en auktoriserad BMW verkstad i Sverige kollat att hojen inte ändrats etc.
När det gäller maskinskadan är det bara BMW:s märkesförsäkring som har det, såvitt jag kunnat se. BMW har ju bara två års fabriksgaranti. Men med maskinskadeförsäkring har du faktiskt en "garanti" tills hojen är sju år eler gått 10.000 mil. Ett ganska bra argument för att inte köpa en importhoj...:rolleyes:
Tror man motiverar detta med "fixade" mätare på importhojar.
Hörde dessutom av en handlare att den femåriga garanti som Bike lämnar på BMW hojar som de erbjuder (under villkor att de sköter servicen) inte alls är en garanti, utan att Bike betalar självrisken till If på maskinskadeförsäkringen (som är 3000 kronor) om motorn rasar.
Någon som vet mer?