15 -4

15 -4

Inläggav hpngs1000 » 2007-09-25/21:27

Hej Alla!

[CENTER][COLOR="Blue"][SIZE="4"]Nu är det klart, Svenska BMW MC Klubben lämnar BCE!![/SIZE][/COLOR][/CENTER]


Efter flera års jobb och slit har International Council of BMW Clubs, ICBC, tillsammans med BMW Mobile Tradition, BMW MT, gett tillstånd att bilda en alternativ organisation till BCE. Den nya organisationen har fått namnet Federation of European BMW Clubs, FEBC, och kommer officiellt att finnas från och med 2008-01-01.

Vi var två representanter, undertecknad och Peter Dunn från England, som blivit kallde till ICBC's möte i Salzburg och München gångna veckan. Vi var kallade för att förklara våra idéer, ståndpunkter, affärsidé, stadgar etc. Efter att ha "kanvassat" bland alla delegaterna hade vi lyckats argumentra så väl att vid omröstningen utföll beslutet med 15 röster för och 4 emot att bilda en ny europeisk paraplyorganisation. De fyra rösterna tillhörde BMW Club Europa, BCE, som av naturliga skäl röstade nej. Dessutom erhöll vi två av BCE's fyra delegatsposter till kommande ICBC möten.

FEBC kommar att initialt bestå av 6 nationella klubbar med totalt ca 20.000 medlemmar. Dessutom har ett antal andra klubbar visat intresse och kommer att säga upp sina medlemskap i BCE. Dessa klubbar måste dock kvarstå i BCE under 2008 och först 2009 kan de lämna BCE.

FEBC är ett alternativ till BCE och kommer att driva en begränsad verksamhet baserad på rätten att distribuera användarrätten av BMW's namn och logotyp.

Den stora vinsten med en ny organisation är i första hand ekonomiska. Inträdespriset är 0,50 Euro per medlem, inga årsavgifter kommer att tas ut och när klubbkassan tryter kommer de då ingående klubbarna att få skjuta till ett bidrag. Under flera år har medlemskapet i BCE kostat Svenska BMW MC Klubben ca 175.000 kronor per år. Motsvarande kostnad första året i FEBC är ca 25.000 kronor!! Ett netto på 150.000 kronor! Pengar som kommer alla medlemmar tillgodo.

Tanken med en begränsad verksamhet är att flytta tillbaka initiativet till de ingående klubbarna. FEBC kommer inte att agera resebyrå, kommer inte att organisera träffar liknande BCE's utan lämnar över detta till respektive klubb. Det är där kunskapen och idéerna finns!

FEBC kommer att registreras här i Sverige pga låga kostnader, enkelhet etc baserat på den gamla föreningstradition som finns här.

FEBC kommer utåt sett att bestå av en web-sida med bl.a. länkar till respektive klubb, deras klubbfunktionärer etc.

FEBC kommer att i första hand använda sig av modern teknologi, telefonkonferenser, internetforum, mail och vid röstningstillfällen kommer röstknappar via ett forum att användas, allt för att hålla kostnaderna nere.

Nu har vi lyckats ta första steget och det är nu dags att leverera det vi lovat. Vi som jobbat hårt med detta känner att vi har ICBC och framförallt BMW bakom ryggen. Våra idéer följer helt ICBC's och BMW's linjer om hur en modern paraplyorganisation skall se ut.

Som en liten bikommentar kan jag lova att det var rysligt roligt at köra HP2 Megamoto i Alperna!! Trots ösregn och bara plus fem grader............
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-26/05:37

Bara att gratulera och tacka!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Eftersom jag ...

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-09-26/07:27

... en gång i tiden trodde att "vi aldrig" kommer att lyckas med detta projekt och därmed skulle missa möjligheten till BMW logga etc. så kan jag bara konstatera att jag hade fel, riktigt fel.

Fantastikst utfall, excellent jobb, ett jättetack till er som gjorde det möjligt samt ett grattis till mig själv och alla andra BMW klubbs medlemmer till en avgift i på en sjundedel samt en modern och anpassad organisation.

Jag ställer mig ödmjukt i kön, med mössan i handen, och undrar - Kan man (som nyfrälst, kappvändare - välj själva) fortfarande få vara med och hjälpa till med något?

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav hpngs1000 » 2007-09-26/14:39

mbrobeck;21082 skrev:... en gång i tiden trodde att "vi aldrig" kommer att lyckas med detta projekt........
Fantastikst utfall, excellent jobb, ett jättetack till er som gjorde det möjligt.....
........... fortfarande få vara med och hjälpa till med något?

Hej Magnus, Leif!

Bockar och bugar! Trodde nog inte själv att det skulle gå, men envis som den smålänning jag är såg jag egentligen bara utmaningen i problemet: Det ska f-n ta mig gå!

Det ordnade sig!

Det är givetvis inte alltid guld som glimmar och vi kommer säkert att stöta på problem som vi inte räknat med. Vi kommer i kväll att ha en tfnkonferens för att lägga upp jobbet, det ska till bankkonton, hemsidor ska snickras till, ett klubbmärke, en styrelse, en organisation skall registreras hos Bolagsverket............å så lite till!!

Just för tillfället ser vi inte behov av fler medarbetare men behovet med specifika uppgifter kan snart uppstå. Sen finns det ju alltid ett distrikt som kan behöva hjälp............
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Nya tider

Inläggav Hans Säfström » 2007-09-26/15:20

Ännu en gratulant i kön!!
Undertecknad anar att en stor portion diplomati och envishet måste till för att få igenom ett sådan förändring.
Bra gjort!

MVH Hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-26/15:27

Jag sällar mig till gratulantkön!
Strongt jobbat!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-26/15:41

o/ o/ o/ o/ o/ o/ o/ o/
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-09-26/16:35

Underbart jobb - det lönar sig att ha tålamod och vilja i förhandlingar - stor repsekt från mig i denna sak - som under resans gång har väckt en del diskussion.

:)
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Helmetrock » 2007-09-26/19:17

Bra jobbat!!

Men en fråga bara: Kommer vi att få byta logga, eller måste vi behålla det där eländet från beredskapstiden?:p
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-26/19:31

Helmetrock;21126 skrev:Bra jobbat!!

Men en fråga bara: Kommer vi att få byta logga, eller måste vi behålla det där eländet från beredskapstiden?:p



Elände???

Jag har den med stolthet på ena packväskan!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-09-26/19:41

Marie;21129 skrev:Elände???

Jag har den med stolthet på ena packväskan!


Vilken överraskning, vi tycker fortfarande olika i den frågan!:p
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-26/19:46

Helmetrock;21132 skrev:Vilken överraskning, vi tycker fortfarande olika i den frågan!:p


Vad är det för fel att den påminner om beredskapstiden? Då ger den ju ett lika antikt intryck som BMW-boxermotorcyklarna som ju endast lätt modifierats sedan 30-talet:p Bra matchning alltså... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Jag säger som...

Inläggav Mimmi » 2007-09-26/22:37

... Gert Fylking:
[SIZE="4"][COLOR="Red"]ÄNTLIGEN!![/COLOR][/SIZE]

Tack, för ett fint utfört arbete, Matz!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav surfbrother » 2007-09-27/08:07

Snyggt jobbat!
surfbrother
 


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst