Ny moderator sökes

Ny moderator sökes

Inläggav Lime » 2007-11-13/13:39

Öppet brev till BMW-klubbforumet

Jag har under en längre tid nu funderat på vad jag egentligen gör för nytta som moderator för det här forumet. Varje gång jag gör en åtgärd så får jag på skallen för det. Och varje gång jag väljer att inte göra något, eller inte är tillräckligt snabb, så får jag på skallen för det med.

Jag har fört en dialog med IT-gruppen och Forumansvariga om vad och hur vi ska göra men nu kom droppen som fått bägaren att rinna över.

Jag tog, vid två olika tillfällen, bort ett inlägg i 10%-utmaningen som jag bedömde som Off Topic. Just den tråden har tråddeltagarna vid ett flertal tillfällen begärt att den ska hållas lite mer seriös än andra.

Jag kände mig därför kränkt och orespekterad som moderator när Marie för tredje gången postar sitt inlägg på följande sätt:

Marie;23742 skrev:Konstigt... Limet verkar vara dåligt här ikväll....
Får försöka för tredje gången!


Det där tror jag ju inte en minut på. Din portionsstorlek skulle ju inte kunna mätta ens en gråsparv.
Nej du får väl övergå till normala portionsstorlekar om du inte vill försvinna. Du kan ju titta på mina portioner, de ligger väl på absolut minimum. :D

Eftersom respekten för mig som moderator uppenbarligen är lika bortblåst som min lust att moderera så har jag bara en sak att göra: Jag kliver av.

Så därför är fr.o.m. nu platsen som moderator för Allmänna delen av BMW-forumet vakant. Jag kommer inte att bry mig om några som helst anmälningar, jag kommer inte att rätta, ta bort eller redigera några inlägg och förhoppningsvis så försvinner även min moderator-status så fort jag får tag på Swedie.

Så, ajöss och tack för fisken!

http://imagecache2.allposters.com/images/pic/LPG/50014~Finger-Posters.jpg
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Björn Johnson » 2007-11-13/13:59

Tråkigt med ditt beslut men jag förstår och stödjer det helt och hållet. Du har säkerligen respekt som moderator från huvuddelen av forumets brukare men det borde förstås vara 100%. Tråkig :( var dessvärre också din bifogade fil/bild, fanns det inget bättre sätt att säga tack och adjö på?:confused:
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-13/14:13

Hade det inte varit bättre att kicka den som skapar problemen?
Det här forumet överlever inte utan admin...
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Marie » 2007-11-13/14:21

Lime!

Hade du gett mig en vink om att det handlade om moderering och inte något suspekt datorstrul som fick inläggen att försvinna, så hade jag givetvis inte fortsatt att posta. Saken är den att Mimmi ringde mig och hade tänkt att svara på inlägget, men funnit att det försvunnit, och frågade varför jag tagit bort det. Då lade jag in det igen så att hon kunde posta sitt svar.
Efter ytterligare några minuter (efter att Mimmi postat svaret på inläggsförsök #2) så var inlägget återigen bara puts väck, så då skrev jag ännu en gång. Att jag råkade stava fel till ordet 'limmet' får nog föras till gruppen olyckliga sammanträffanden.

Jag ber dig alltså härmed om ursäkt offentligt!

Den enda anmärkning jag eventuellt skulle kunnat framföra är att det hade varit bra om jag hade fått veta att det handlade om moderering och inte teknikstrul. På t.ex. 'sporthoj.com' blir det spår av borttagna inlägg och det står vem som tagit bort dem, sagt som ett förslag....

Edit: Förslaget framlyft och vidareutvecklat, samt framlagt för debatt i annan ny tråd (Borttagna inlägg) i samma forumdel.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-11-13/15:37

Lime;23768 skrev:Öppet brev till BMW-klubbforumet

Jag har under en längre tid nu funderat på vad jag egentligen gör för nytta som moderator för det här forumet.
........
Eftersom respekten för mig som moderator uppenbarligen är lika bortblåst som min lust att moderera så har jag bara en sak att göra: Jag kliver av.



Lime, för vad det är värt, så har jag uppfattat Dig som en engagerad, ovanligt klok och dessutom effektiv moderator - tråkigt att Du inte känner Dig respekterad, det tror jag nämligen Du är av samtliga härinne (inklusive de av oss som blivit 'modererade').
Dock har jag full förståelse för Ditt beslut - det ÄR otacksamt att försöka hålla ordning på ett Forum befolkat av så starka personligheter - ungefär som att få pli på ett gäng uppfostrade busungar, kan jag tänka mig. Hoppas det löser sig - i första hand hoppas jag självklart att Du omprövar beslutet att avgå, i andra hand att det går att hitta en efterträdare som är lika effektiv, klok och engagerad som Du!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-11-13/15:50

Lime;23768 skrev:Eftersom respekten för mig som moderator uppenbarligen är lika bortblåst som min lust att moderera så har jag bara en sak att göra: Jag kliver av.



Klokt beslut av dig

Kör hoj och verka som SMC-instruktör istället, grabben!
Vi har en tight:) :) säsong framför oss

Det är både mer tacksamt och man har roligare själv
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Björn Johnson » 2007-11-13/16:37

Funktionen "Privata meddelanden" är ju bra att använda sig av när, eller innan, man tar bort ett inlägg för att informera och/eller undvika misstag. Ett m mer eller mindre kan ju uppenbarligen göra att någon känner sig kränkt utan att det egentligen var orsaken. Kan också förstå och hålla med Maries synpunkter på hur ett borttagande av ett inlägg borde fungera.

Är ditt beslut oåterkalleligt Lime?:(
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Sista droppen fyller inte bägaren, även om den får det att r

Inläggav runeo » 2007-11-13/18:54

Sista droppen fyller inte bägaren, även om den får bägaren att rinna över!

Att vara moderator är ett tungt och otacksamt jobb. En av dom orkade inte längre idag, och vi behöver inte förstå.

Dock får fingret till alla, mig att inse att det mest handlar om Moderatorn!

Hoppas dock att han kommer tillbaka!

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-11-13/21:05

Och den som knockar bossen blir boss?

Marie som moderator!! ;) :D
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Policys och verktyg...

Inläggav Konsument » 2007-11-13/21:18

... nu ska jag strax krypa till kojs så jag har något att skylla på om tipsen är dåliga... :cool:
  • Verkar väl vara en god idé att låta ett otillåtet inlägg ligga kvar fast tömt
  • Ersätt innehållet med en hänvisning till den policy som gäller för forumet så förstår både författare och läsare att någon av punkterna i policyn har brutits
  • Viktigt är att det är lätt för moderatorn att hålla rent. Ingen ska behöva belastas med onödigt mycket ideellt arbete.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-11-13/21:21

Vist är det en vass uppgift att vara moderator!

Och ibland kan jag undra att man inte vill respektera Moderators - och att vuxna är så sugna på att profilera sig!

Ibland undrar jag oxå varför man inte kan ge sig lite, och se allt i ett lite större "kompis överblick"

Man ska nog liksom förstå att när man är Moderator här - gör man det av egen lust och vilja - för att man gärna vill göra nått för sina MC kompissar - skapa ett roligt och trivsamt ställe att vara ibland.

När man som ideell moderator får personliga påhopp, för att man efter bästa intention har modererad, eller man ska polisanmälda - eller kännar sig hotad av ukända - eller plötsligt ser sitt forum som knutpunkt i en presse storm, etc..

Då förstår jag, att man tabbar pusten och gejsten..


Hursomhälst - tycker jag att Lime har varit en jättebra Moderator - och jag hoppas Lime; att du vill ge oss alla en chans igen...
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-13/21:29

Marie;23772 skrev:
Jag ber dig alltså härmed om ursäkt offentligt!



Det tycker jag faktiskt inte att du behöver göra - vad har du gjort dig skyldig till egentligen?

Särskilt fundersam blir åtminstone jag över den offentliga uthängningen. Är detta månne tro någon slags prototyp i form av en virtuell skampåle som testas?

I så fall bör nog många, inte minst jag själv, bli betydligt försiktigare eller kanske ännu hellre avstå helt från fortsatta inlägg - jag väljer nog det senare för säkerhets skull!

Är det inte högre i taket än så här är det inte fel på dig utan det här har nog helt andra orsaker!

Själv tycker jag dina inlägg oftast utgör ett friskt inslag i den relativt sega "gubbröra" som ett slikt forum som detta av sin natur oomkullrunkeligen utgör - friska fiskar simmar som bekant motströms!

Ha det gott och lycka till med fortsättningen!::rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-13/22:11

Thomas Jansson;23791 skrev:Det tycker jag faktiskt inte att du behöver göra - vad har du gjort dig skyldig till egentligen?

Är det inte högre i taket än så här är det inte fel på dig utan det här har nog helt andra orsaker!

Själv tycker jag dina inlägg oftast utgör ett friskt inslag i den relativt sega "gubbröra" som ett slikt forum som detta av sin natur oomkullrunkeligen utgör - friska fiskar simmar som bekant motströms!


Grejen är den att det är inte du eller jag som sätter taket i forumet. Det är moderatorn och jag kan inte säga att jag tycker lågt i taket. Gillar vi det inte kan vi starta eget eller dra någon annanstans...
Att Marie inte fatta varför inläggen försvann är ju synd men det är ju inte första gången misstänker jag.

Jag tycker det är synd att Lime drar men jag förstår honom.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Marie » 2007-11-13/22:44

Helmetrock;23788 skrev:Och den som knockar bossen blir boss?

Marie som moderator!! ;) :D


Visst har jag tänkt i den banan själv, dvs att erbjuda mig att ta jobbet som en form av straffarbete för att jag tydligen burit mig illa åt... :o
Att jag inte gjort så beror på:
1) Jag tror inte (på goda grunder) att jag i detta forum anses ha ett så gott omdöme som erfordras.
2) Jag är ingen dataguru.

OBSERVERA att jag också tycker att Lime varit en mycket duktig moderator!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-14/17:31

Spiff;23796 skrev:Grejen är den att det är inte du eller jag som sätter taket i forumet. Det är moderatorn och jag kan inte säga att jag tycker lågt i taket. Gillar vi det inte kan vi starta eget eller dra någon annanstans...
Att Marie inte fatta varför inläggen försvann är ju synd men det är ju inte första gången misstänker jag.

Jag tycker det är synd att Lime drar men jag förstår honom.


Om detta hade varit ett privat forum eller blogg kan man mycket väl moderera inläggen som om det vore en illa dold filial till KGB. Att plocka bort eller stoppa trådar på det sätt som nu skett tyder på total brist på tolerans och respekt mot de deltagare som finns på forumet.

Detta är nu inte något privat forum utan ett forum för en märkesklubb och innehållet bör rimligtvis skapas efter deltagarnas tyckande och förmåga - något som en del tyvärr inte verkar ha förstått.

Att dessutom be de "onormala & oliktänkande", d v s de som inte är exakt stöpta i samma form som man själv, att starta eget eller dra tycker jag speglar just att det är synnerligen lågt till tak här, nåde den som gör för långa dagsetapper på en äldre mc eller kanske ännu värre - att försöka skoja lite i allt det allvarliga,,,,,

Tyvärr så tror jag att denna attityd inte alls gagnar någon utan leder till att folk i allmännhet helt enkelt blir betydligt tystare för vilka vill riskera att bli uthängda på det sätt som nu har skett.

Dessutom tycker jag att det är synd om varumärket som forumet kretsar runt, jag tycker nog att glansen kring tankemblemet falnat en hel del efter den senare tidens händelser.

Men det är klart, om målet är att hålla forumet exlusivt för en lite klick likasinnade så är man defenitivt på rätt väg,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-14/18:12

Spiff;23796 skrev:Grejen är den att det är inte du eller jag som sätter taket i forumet. Det är moderatorn och jag kan inte säga att jag tycker lågt i taket. Gillar vi det inte kan vi starta eget eller dra någon annanstans...
Att Marie inte fatta varför inläggen försvann är ju synd men det är ju inte första gången misstänker jag.

Jag tycker det är synd att Lime drar men jag förstår honom.


Om detta hade varit ett privat forum eller blogg kan man mycket väl moderera inläggen som om det vore en illa dold filial till KGB. Att plocka bort eller stoppa trådar på det sätt som nu skett tyder på total brist på tolerans och respekt mot de deltagare som finns på forumet.

Detta är nu inte något privat forum utan ett forum för en märkesklubb och innehållet bör rimligtvis skapas efter deltagarnas tyckande och förmåga - något som en del tyvärr inte verkar ha förstått.

Att dessutom be de "onormala & oliktänkande", d v s de som inte är exakt stöpta i samma form som man själv, att starta eget eller dra tycker jag speglar just att det är synnerligen lågt till tak här, nåde den som gör för långa dagsetapper på en äldre mc eller kanske ännu värre - att försöka skoja lite i allt det allvarliga,,,,,

Tyvärr så tror jag att denna attityd inte alls gagnar någon utan leder till att folk i allmännhet helt enkelt blir betydligt tystare för vilka vill riskera att bli uthängda på det sätt som nu har skett.

Dessutom tycker jag att det är synd om varumärket som forumet kretsar runt, jag tycker nog att glansen kring tankemblemet falnat en hel del efter den senare tidens händelser.

Men det är klart, om målet är att hålla forumet exlusivt för en lite klick likasinnade så är man defenitivt på rätt väg,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav HMRHMR » 2007-11-14/21:15

Tråkigt att du hoppar av Lime. Visst har du slängt ut några av mina inlägg men det får man leva med.

Ytterst angeläget att vi har moderatorer som städar bort ordbajs. Och som vågar ta lite skit för att dom gör så!

Yrkesbajsare som t ex Marie har jagat bort flera tiotalts seriösa forumskribenter. Detta genom att helt enkelt fylla trådarna med totalt ointressant nonsens. Jag har sedan mycket lång tid satt upp enstaka av de värsta ordbajsarna på min ignore lista och därmed kan jag fortsätta läsa inlägg.

Bra forumskribenter i min närhet som mer eller mindre har försvinnit är Dr Pork, GSAdv, Beemer-Biker, Brum-Brum och några till. Varför vet jag inte men gissningsvis för att dom finner Forum tråkigt.

Suck. :(
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav jovab » 2007-11-14/23:32

Tack för tipset!
Om ignore-listan, alltså.
Har varit en trägen läsare (om än mycket återhållsam skrivare) av foruminlägg, men blivit alltmer ointresserad pga av alla fördomsfulla, generaliserande och besserwissrande inslag som kommit att fylla detta forum.
Jag delar din förmodan att många nog hellre avstått från att skriva än att behöva stå ut med enfaldiga kommentarer, ofta av provinsiellt revirvärnande karaktär.
Jag gillar att läsa foruminlägg -- och jag lär mig en hel del av många av dem.
Hade bara inte snappat att jag "filtrera" själv.
Så, än en gång, tack för tipset!
jovab
jovab
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2001-08-29/01:00

Enväldig Moderator?

Inläggav Hans Säfström » 2007-11-15/00:12

För min del läser jag gärna alla inlägg även om de inte stämmer med mina åsikter.
Intressant är ju också att fundera över hur andra tänker. Som Jovab skriver så lär man sig av att deltaga. Kanske lär man sig själv att inte vara intolerant, fördomsfull, besservissande och allt vad som kan tänkas.

Ni som "filtrerar" tolererar ni bara jasägare i er omgivning eller sådana som tänker som ni? Det måste väl bli en fattig och lite steril värld. Nu menar jag inte att man måste stå ut med allt men lite "strunt" måste alla kunna stå ut med.
Strunt för mig är inte strunt för alla, det är ju oliktänkande som kryddar
livet, och rätten att uttrycka det har ju demokratin som en hörnsten.

En Moderator tycker jag skulle vara enväldig och skall inte tillåtas att "käfta med" dvs. lagt kort ligger, basta. Annars blir det ju omänskligt och ett evigt
arbete att i detalj analysera alla spetsfundigheter. Det kan ju ingen orka med i längden.
Jag drar mig till minnes i Forumets början då en viss hett Weglert skrev att
det var den roligaste sängläsning han haft. Kan vi få tillbaka den andan
snart ?
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-15/07:24

Thomas Jansson;23811 skrev:Om detta hade varit ett privat forum eller blogg kan man mycket väl moderera inläggen som om det vore en illa dold filial till KGB. Att plocka bort eller stoppa trådar på det sätt som nu skett tyder på total brist på tolerans och respekt mot de deltagare som finns på forumet.

Om det här hade varit ett privat forum så hade det inte behövts någon admin...
Du har säkert större erfarenhet av forum än vad jag har men de jag har sett kan grovt delas in i två grupper, antingen är det ett forum som en producent driver där personal och användarna svarar på frågor. Dessa brukar vara mycket hårt administrerade och så finns det andra forum där användare hjälper användare, dessa är ofta mindre hårt administrerade för det finns inget behov av att "skydda" varumärket.
Thomas Jansson;23811 skrev:Detta är nu inte något privat forum utan ett forum för en märkesklubb och innehållet bör rimligtvis skapas efter deltagarnas tyckande och förmåga - något som en del tyvärr inte verkar ha förstått.

Självklart skall innehållet skapas av forumdeltagarna, det är väl ingen som har ifrågasatt det? Det är ju inget supportforum där någon sitter och svara på frågor på arbetstid. Jag vet inte vad det gör för skillnad att det är en forum för en märkesklubb, det är väl som vilket produktforum som helst som inte är tillhandahållet av producenten? Dvs användare som hjälper användare.

Thomas Jansson;23811 skrev:Att dessutom be de "onormala & oliktänkande", d v s de som inte är exakt stöpta i samma form som man själv, att starta eget eller dra tycker jag speglar just att det är synnerligen lågt till tak här, nåde den som gör för långa dagsetapper på en äldre mc eller kanske ännu värre - att försöka skoja lite i allt det allvarliga,,,,,

Nu var det ju inte admin som uttryckte den åsikten... Om jag har tolkat din åsikt rätt så har jag ju rätten att uttrycka den här eftersom jag inte tänker som dig. Dessutom skrev jag inte att man inte får ha en annan åsikt, jag skrev att om man inte gillar hur forumet sköts så kan man starta ett eget eller använda ett där man trivs.

Thomas Jansson;23811 skrev:Tyvärr så tror jag att denna attityd inte alls gagnar någon utan leder till att folk i allmännhet helt enkelt blir betydligt tystare för vilka vill riskera att bli uthängda på det sätt som nu har skett.

Jag tror att det är precis tvärt om. Om ett forum administreras rätt så vågar folk fråga och svara på det som forumet är till för. Som det har varit på det här forumet så har i alla fall jag tvekat att både svara och fråga eftersom man riskerar att någon bessersmith dyker ner och har åsikter om hur man uttrycker sig...

Thomas Jansson;23811 skrev:
Dessutom tycker jag att det är synd om varumärket som forumet kretsar runt, jag tycker nog att glansen kring tankemblemet falnat en hel del efter den senare tidens händelser.

Jag kan verkligen inte förstå på vilket sätt du kopplar samman en motorcykel med hur ett forum hanteras.

Thomas Jansson;23811 skrev:Men det är klart, om målet är att hålla forumet exlusivt för en lite klick likasinnade så är man defenitivt på rätt väg,,,,

Jag håller verkligen med dig, fortsätter det så här blir det bara en liten klick surkartar som sitter här och skrämmer bort alla som råkar sticka in sin näsa.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav HMRHMR » 2007-11-15/08:06

Hans S;23836 skrev:Ni som "filtrerar" tolererar ni bara jasägare i er omgivning eller sådana som tänker som ni?

Det är inte riktigt det som är problemet.

När jag modererar så är det i syfte att hålla tråden intressant. Vad som är intressant definieras av den som startar tråden. Dvs jag tar bort alla inlägg som inte håller sig till trådens ämne. Den enda som kan ändra en tråds inriktning är trådstartaren själv. Hans egna inlägg tar jag inte bort så länge de håller sig rimligt nära ämnesområdet.

Vad folk tycker i sak bryr jag mig inte om. Men rent ordbajsande tar jag bort.

Viktigast för mig är att folk skall fortsätta att starta trådar. Det gör man inte om alla ens trådar omgående ordbajsas ihjäl. Trådförstörarna demonstrerar en häpnadsväckande brist på respekt för andras trådar så moderering är tyvärr helt nödvändigt.

Men jag tar egentligen inte bort inläggen. Jag bara flyttar dem till tråden "Övrigt" så att den framförda åsikten fortfarande finns kvar. Men då utan att förstöra någons tråd. Gå in på GPS forum och läs tråden "Övrigt" så framgår vilka inlägg som tagits bort. En bieffekt med att tydliggöra flyttade inlägg på detta vis tycks vara att folk skärper sig och undviker irrelevanta inlägg för att slippa hamna under övrigt.... ;) Funkar bra. Numera dröjer det många månader mellan varje ingrepp från min sida. :)
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-15/09:08

Spiff;23837 skrev:Jag kan verkligen inte förstå på vilket sätt du kopplar samman en motorcykel med hur ett forum hanteras.


Den kundupplevda kvalitén brukar ibland delas upp i hård- respektive mjuka värden.

Den första är relativt lätt att hantera, hästkrafter, slitstyrka, färg o s v. Det vill säga saker som är mera av teknisk karaktär och som ofta kan mätas med siffror.

Den mjuka delen är t ex bemötande hos säljaren & servicepersonal. Men den kan också innehålla bemötandet som man får genom den attityd som andra ägare har och utrycker i olika sammanhang, t ex i ett forum som detta. Trevliga människor som använder samma produkt ökar varumärkets värde medan otrevliga sänker det. Det var det jag avsåg då jag menade att glansen från tankemblemet har falnat lite.

En moderator skall givetvis vara enväldig men bör kanske inte vara enfaldig?

Att som nu har hänt att samma forumist hängs ut med namn 2 gånger t o m i samma tråd av moderatorer OCH dessutom på ett ytterst obehagligt sätt blir anklagad för att ha skrämt iväg andra deltagare är mycket oppassande och tyder på att allt inte står riktigt rätt till. Kanske är det så, det vet bara de som fick "stoltsera" med sina namn men oavsett det har jag aldrig sett maken till ohyfsat innlägg!

Jag har inte varit med här så länge men under den korta tid som varit har jag fått flera meddelanden från andra forumdeltagare som uttryckt ett visst gillande över vissa av mina inlägg men också tackat för att jag på något sätt tydligen lyckats med att "släta" över påhopp som har skett av andra. Flera har också uttryckt att de inte längre vill eller törs skriva p g a påhoppen och då är det verkligen illa.

Mina damer & herrar, för mig är det som skett inte direkt något stort problem även om jag villigt erkänner att jag känner mig illa berörd och ganska beklämd av hur folk beter sig mot varandra - detta var verkligen inget jag hade väntat mig i detta forum!

Däremot så borde det vara ett problem för klubbens styrelse som ju till att börja med borde se till att de mest elementära etikettsreglerna följs på forumet. Kanske också BMW som bolag ta sig en titt på hur saker och ting sköts i dess märkesklubb - det som skett, sker och kommer att ske är verkligen inte till nytta för märkets image,,,,

Nu avslutar jag mitt deltagande och säger tack & farväl för min del innar jag loggar ut för sista gången!;)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inte igen ...

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-11-15/10:31

Med förvåning och ledsnad kan man bara konstatera att än en gång har detta forum lyckats med att få engagerade och givande forum medlemmar (att en dessutom var en moderator är väl mest en bisak) att tröttna på forumet.

Jag tänker inte ge mig in i någon debatt här som handlar om vem, vad eller enskild skuld till detta. Det är bara att konstatera att det är tråkigt att det sker och att vi behöver forum deltagare som Lime/Thomas Jansson vilka med passion och kunskap delar med sig och deltar i diskussionen. Självklart önskar jag att de (och alla andra som har försvunnit av liknande skäl) kommer tillbaka hit och bidrar med inlägg fulla av kunskap, medmänsklighet och humor.

Vad jag tänkte kommentera är den efterföljande debatten som i stort följer samma mönster varje gång – ett slags skyttegravskrig från samma skyttegrav. Logiken i argumenten brukar hävda att ”Här skall det vara så högt i tak att alla får tycka vad de vill utom att tycka något om vad någon annan tyckt.” och motargumentet brukar bli ”Om alla skall få tycka vad dom vill, varför får jag då inte tycka vad jag vill om vad någon annan tyckt”. Kanske ett litet o.s.v. skulle kunna vara på sin plats här.

Tryck, tyck och yttrandefriheten brukar ofta tolkas som rätten att uppröra, det vill säga jag får säga och skriva vad jag vill och behöver inte ta någon hänsyn till om detta upprör. Självfallet är det så att detta är en viktig del av det hela. Lika självklart (men ofta bortglömt i den polariserade debatten, se ovan) är rätten att bli upprörd – ”Du får säga vad fan du vill och jag får bli hur förbannad jag vill” för att beskriva det lite mer diplomatiskt. I sin allra mest svart/vita/polariserade form är detta något som i princip alla i ett demokratiskt samhälle ställer upp på, det är ett fundament för vårt samhälle.

Det problematiska börjar när dessa ganska enkla regler skall användas och anpassas till en vardag. Jag ser det, för att ge några exempel, som dålig situations anpassning när man:

• Pratar i mobiltelefon på en bio eller teater och hävdar att det råder yttrande frihet.
• Varje gång man blir bjuden på fest berättar för alla runt middagsbordet att det av värden serverade vinet var dåligt skräp, sannolikt bara valdes därför att världen var för snål att välja något bättre, att världen borde ha lyssnat på ens egna råd om 500:- kronors vin och att det enda förmildrande var att till en i övrigt så osmaklig maträtt som serverades är det generellt sätt inte lätt att välja rätt vin.
• På ett möte som är utlyst och sammankallat för att handla om ämne A envist hävda sin yttrandefrihet för att få prata, tycka och tänka om ämne B, C, D och på fikarasten E.

I mitt tycke är yttrandefriheten oantastlig och samtidigt är det ett rimligt krav att man i vett och etikett är anpassad till den rådande situationen. Jag ser därför att det är viktigt att vara tydlig med att moderatorn inte är här för att begränsa någons rätt att uttrycka sin åsikt men att stoppa det, i ärlighetens namn, närmast maniska provocerande som förekommer här på forumet i ganska rikligt omfång.

Som jag skrivit tidigare, i ”tyck och tryckfriheten” ingår både rätten att uppröra och att bli upprörd men för att en vardag skall fungera behövs att dessa balanseras på ett sätt som brukar kunna omfattas av orden etik, moral och etikett (sunt jävla bondförnuft för er mer diplomatiskt begåvade) och det är här som vi skall ha vårt modererande. Jag uppfattar det som att den nivå på moderering som har förekommit här på forumet är precis lagom och i rimlig närhet av den balanspunkten där alla kan säga vad man vill men att det städas på ofoget att konstant provocera – moderering för att hålla stämningen god.
Det är faktiskt viktigt att ALLA vågar öppna munnen/fatta tangent bordet och inte bara förhärdade avdankade kommunpolitiker eller kommersiellt och internationellt tränade tjurskalliga förhandlingsveteraner från Nokia. Det är för att respektera yttrandefriheten för dessa ”alla andra” som det är viktigt med att ha moderatorer som sätter nivån och stoppar det obefogade provocerandet.

Det är trist att Lime slutar som moderator, jag tyckte att han var just en sådan moderator som vågade implementera en balanserad nivå där alla fick utrymme men jag kan förstå honom om han ruttnar när tacken är påhopp om att man är någon slags KGB agent som försöker förtrycka yttrandefriheten här på forumet. Vill ni tjafsa, ge er på någon i er egen viktklass.

Tristast av allt är dock om forum-rösterna Lime och Thomas Jansson tystnar här, det mina vänner är i min värld ett mycket större brott mot yttrande och åsikts frihet än att ta yrkesprovokatörer i örat.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-11-15/10:44

HMR;23839 skrev:Det är inte riktigt det som är problemet.

När jag modererar så är det i syfte att hålla tråden intressant. Vad som är intressant definieras av den som startar tråden.

*SNIPP*

Vad folk tycker i sak bryr jag mig inte om. Men rent ordbajsande tar jag bort.

Viktigast för mig är att folk skall fortsätta att starta trådar. Det gör man inte om alla ens trådar omgående ordbajsas ihjäl. Trådförstörarna demonstrerar en häpnadsväckande brist på respekt för andras trådar så moderering är tyvärr helt nödvändigt.
*SNIPP*


Jag har ibland vänt mig mot att använda uttryck som "ordbajsa" för det är för generellt och oklart vad man menar, var nivån går.

Jag måste dock i detta fall ge mitt fulla stöd till HMR och hans inlägg ovan att så är fallet. I praktiken har det visat sig att HMR taktik har varit framgångsrik, vilket jag lyfter på hatten för och hoppas på att det hanteras på ett lika framgångsrikt sätt i andra forum.

MVH Magnus (som nu skall sluta att "ordbajsa" mer i denna tråd)
Magnus Brobeck
 

Inläggav Stefan Tjust » 2007-11-15/11:33

Jag tar inte med mbrobecks långa inlägg som citat men tycker att det genomgående var mycket väl uttryckt. Exemplen från vardagslivet talar sitt tydliga språk. F.ö. så är vi ju en klubb med stadgar och regler. Utan att ha läst igenom regelverket så är det väl fastställt vad moderatorns roll innebär, och det tycker jag att vi i demokratisk anda får acceptera. Eftersom det inte håller att vi alla ska komma överens mitt under diskussionen så har vi satt någon att moderera. Försök att spela en fotbollsmatch utan domare så får ni se. Brukar domare få beröm? Tja ibland, men oftast hör man åsikter från ena eller andra lägret om hur dumt han/hon dömt. Om vi tycker att en moderator inte jobbar enligt ramarna så innebär det enligt mitt sätt att se det, att med kombinationen demokrati och åsiktsfrihet att det tas upp med ansvarig med motivering för att försöka åstadkomma en förändring. Själv har jag inga negativa synpunkter på Limes modererande. Inlägg som inte passar min personliga smak kan jag väl sucka lite åt, men om det verkligen upprör så tycker jag att det hör till att man bemöter inlägget fram till moderatorgränsen. Jag ser det som att vi alla hjälps åt att sätta ribban. Jag har upptäckt att vissa på forumet tycker att någon "hängs ut" när inlägg kritiseras men det beror väl på i vilka ordalag det görs. Det är lätt att glömma att det sitter människor av kött och blod bakom inläggen. Handen på hjärtat så blir väl forumet intressantare med lite lagom provokation. Jag tycker även att det förgyller om det kan skämtas lite i en seriös tråd. Återigen så får vi stå ut om moderatorn tycker att tråden skämtas sönder och därmed plockar bort inlägg.
En liten praktisk synpunkt som förekommit i tråden är att det ska gå att se att ett inlägg är borttaget och det borde väl vara lätt att ordna.
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-11-15/12:36

Alexander;23848 skrev:*SNIPP*
Handen på hjärtat så blir väl forumet intressantare med lite lagom provokation. Jag tycker även att det förgyller om det kan skämtas lite i en seriös tråd. Återigen så får vi stå ut om moderatorn tycker att tråden skämtas sönder och därmed plockar bort inlägg.
*SNIPP*



Självklart är det så Alexander,

jag hoppas att det jag skrev innan inte blir tolkat som att detta inte skulle var tillåtet att ha roligt för min avsikt var tvärtom. Det skojas friskt vid middagar hemma hos oss också, även om vinet. ;-)

Jag ville bara peka på moderatorn som en hjälp att hitta balansen närmare roligt än plumpt, närmare fyndigt i förhållande till sårande.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Stefan Tjust » 2007-11-15/13:30

mbrobeck;23850 skrev:Självklart är det så Alexander,

jag hoppas att det jag skrev innan inte blir tolkat som att detta inte skulle var tillåtet att ha roligt för min avsikt var tvärtom. Det skojas friskt vid middagar hemma hos oss också, även om vinet. ;-)

Jag ville bara peka på moderatorn som en hjälp att hitta balansen närmare roligt än plumpt, närmare fyndigt i förhållande till sårande.

MVH Magnus


Nejdå, humorbefriat var inte min tolkning av ditt inlägg. Och jag hoppas ingen tror att maniskt provocerande och "sönderskämtning" av trådar är min önskan.
Bland vänner brukar man lära sig var smakfullhetens gräns går. Fast gränsen kan vara olika i olika konstellationer. Det är ju det som är så svårt på forumet eftersom vi är många och därtill en brokig skara.....

Mvh
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-11-15/21:39

Min respekt för Lime bygger helt på hur jag (i Forum och hans blogg) uppfattat honom som MÄNNISKA. Det innebär att respekten är STOR trots att han ibland tycker förbaskat konstiga saker (med "konstiga" menas "annorlunda än jag gör" och är i huvudsak avsett som skämt).
Som moderator? Seriös och, såvitt jag förstått, riktigt rättvis.

När det gäller takhöjden här har jag uttömt alla argument i tidigare liknande trådar så jag nöjer mig med att önska ett frisinnat Forum som inte tar sig självt på så stort allvar men som tar i med hårdhandskarna mot icke-empatiska, insnöade, fördomsfulla och förtryckande inslag.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Albert » 2007-11-16/09:42

[quote="Lime;23768"]Öppet brev till BMW-klubbforumet

Jag har under en längre tid nu funderat på vad jag egentligen gör för nytta som moderator för det här forumet. Varje gång jag gör en åtgärd så får jag på skallen för det. Och varje gång jag väljer att inte göra något, eller inte är tillräckligt snabb, så får jag på skallen för det med.

Jag kände mig därför kränkt och orespekterad som moderator när Marie för tredje gången postar sitt inlägg på följande sätt:

Eftersom respekten för mig som moderator uppenbarligen är lika bortblåst som min lust att moderera så har jag bara en sak att göra: Jag kliver av.

Så, ajöss och tack för fisken!

Hej Ove Lindström,

Otack är världens lön, men i ditt fall så har du gjort en sak som verkligen tänt reaktioner - du attackerade hela MC-världen i ett personangrepp på mig och du gjorde det som moderator (=företrädare för BMW klubben officiellt i allmänna ögon). Jag lade omedelbart ned allt gällande att svara och debattera saker på forumet som respons på det du gjorde mot mig och MC-världen eftersom det inte är värt för mitt ego att ge dig svar på dina dumheter och som konsekvens skada kollektivet ytterligare.
Hade du gjort det du gjorde bara för 10 år sedan så hade du uteslutiits med hänvisning till illojalitet.
Nog om det - det var personligt. Det var dumt. Det var omoget. Jag hyser inte agg mot dig för ditt ställningstagande, men jag är helt klart förbannad på dig för vad du ställt till med för motorcyklismen genom det du skrev.

Om vi bortser från din och min kontrovers och ser till det arbete jag sett dig göra, så har du ändock mitt stöd! -:)
Du drabbades av kritik - det jag drabbades av som Distriktombud för Stockholmsregioen 1997 var sju resor värre. Och av juridiska skäl, liksom av respekt för hur det skulle drabba BMW klubben så kan jag inte skriva om vad som hände. Du är dock välkommen att ringa mig, eller så kan vi träffas någon gång och prata om det som inträffat både för mig, dig och mellan oss. Gröndahl ligger ju nära Kungsängen.

Hälsningar,
Albert Lindberg F.d. DO-Sthlm
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-11-16/10:55

Albert;23879 skrev:
Otack är världens lön, men i ditt fall så har du gjort en sak som verkligen tänt reaktioner - du attackerade hela MC-världen i ett personangrepp på mig och du gjorde det som moderator (=företrädare för BMW klubben officiellt i allmänna ögon). Jag lade omedelbart ned allt gällande att svara och debattera saker på forumet som respons på det du gjorde mot mig och MC-världen eftersom det inte är värt för mitt ego att ge dig svar på dina dumheter och som konsekvens skada kollektivet ytterligare.
Hade du gjort det du gjorde bara för 10 år sedan så hade du uteslutiits med hänvisning till illojalitet.
Nog om det - det var personligt. Det var dumt. Det var omoget. Jag hyser inte agg mot dig för ditt ställningstagande, men jag är helt klart förbannad på dig för vad du ställt till med för motorcyklismen genom det du skrev.

Om vi bortser från din och min kontrovers och ser till det arbete jag sett dig göra, så har du ändock mitt stöd! -:)
Du drabbades av kritik - det jag drabbades av som Distriktombud för Stockholmsregioen 1997 var sju resor värre. Och av juridiska skäl, liksom av respekt för hur det skulle drabba BMW klubben så kan jag inte skriva om vad som hände. Du är dock välkommen att ringa mig, eller så kan vi träffas någon gång och prata om det som inträffat både för mig, dig och mellan oss. Gröndahl ligger ju nära Kungsängen.

Hälsningar,
Albert Lindberg F.d. DO-Sthlm


Naturligvis tänds nyfikenheten men observera att jag absolut inte vill ha reda på händelsen som du antyder i ditt inlägg.
Skulle du kunna förklara för en trög värmlänning vad avsikten med inlägget är? Jag fattar faktiskt inte....
Ibland är det bättre att göra som du skriver i slutet istället för att offentligt säga "A" och inte kunna/vilja/våga säga "B".
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Lägg av nu va!

Inläggav Lime » 2007-11-16/11:55

Albert;23879Hej Ove Lindström,

Otack är världens lön, men i ditt fall så har du gjort en sak som verkligen tänt reaktioner - du attackerade hela MC-världen i ett personangrepp på mig och [b skrev:
du gjorde det som moderator[/b] (=företrädare för BMW klubben officiellt i allmänna ögon). Jag lade omedelbart ned allt gällande att svara och debattera saker på forumet som respons på det du gjorde mot mig och MC-världen eftersom det inte är värt för mitt ego att ge dig svar på dina dumheter och som konsekvens skada kollektivet ytterligare.
Hade du gjort det du gjorde bara för 10 år sedan så hade du uteslutiits med hänvisning till illojalitet.
Nog om det - det var personligt. Det var dumt. Det var omoget. Jag hyser inte agg mot dig för ditt ställningstagande, men jag är helt klart förbannad på dig för vad du ställt till med för motorcyklismen genom det du skrev.


Jag hade tänkt hålla mig bort från forumet en längre tid men efter tips om det här inlägget kan jag inte hindra mig själv från att svara.

Vilket otroligt jävla skitsnack Albert!!!

Har du så svårt att se skillnad på när jag är jag och när jag är moderator?? När jag skrev något som moderator var jag ytterst tydlig med att det var som moderator. Allt annat jag skriver här inne, inklusive detta, är MIN personliga åsikt och det JAG står för.

Du får väldigt gärna förtydliga HUR och VAR jag har varit "ilojal mot mc-världen"? Jag ironiserade på ett sätt som jag tyckte ämnet förtjänade.

Om du tycker att jag skall uteslutas ur Svenska BMW-klubben tycker jag att du skall ta upp det med styrelsen direkt och inte på forumet.

Du skriker högljutt om allt möjligt så fort någon petar på dig men gör någon annan något som du ogillar så har du inga skrupler alls att smälla till.

Det är just detta beteende som gör att jag mer och mera tar avstånd från klubben.

Du snackar om "privata och publika" forum och att detta är ett forum där ingen får gå in och peta på något. Är du medveten om att styrelsen har samma lagliga ansvar för det som skrivs på forumet som en ansvarig utgivare har för en tidning?

Varför fortsätta förfölja och attackera mig som du gör. Vill du säga något till mig så får du i fortsättningen göra det öga mot öga. Det är inte lika lätt som att sitta bakom sin skärm och skriva idiotinlägg på ett forum.

Och så undrar folk varför jag bifogade ett finger...

Vördnatsfullt,

Ove Lindström


PS: Nu försvinner jag från forumet fram tills i januari, bara så ni vet.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-16/13:05

Hej alla glada...

Jag är relativt ny i det här forumet, i varje fall som aktiv användare.
Utan att veta mycket om vad som egentligen är anledningen till att
tråden behövde startas hoppar jag respektlöst in i diskussionen.
-Vi verkar inte komma särskilt mycket längre vad gäller problemet
Det finns ingen moderator!!

Jag har själv varit moderator i ett antal forum och admin för medlemssiter.

Kan bara konstatera att den som sa:
"Skriver man om en synål är det alltid någon enögd djävel som tar illa upp."
hade helt rätt..det är bara så.

Att bli trampad på tårna eller tillrättavisad svider mer ju äldre man blir..
I mitt fall kan jag väl bara konstatera att ibland har dom rätt och då
borde man tacka. Men känslan att ge igen dyker ändå upp även om
man inte gör nåt mer än sväljer förtreten och glömmer
tills nästa gång man öppnar käften innan hjärnan gått igång.

*********

Ett förslag.

På ett par av siterna jag administrerar (helst osynligt)
har jag löst det så att det finns flera "moderatorer". Försten som loggar
in av dom får listan med nya inlägg som ännu inte godkänts.
Läser igenom och godkänner eller skickar tillbaka för revidering.
Alltid är det någon av dom som loggar in (eller är inloggad) inom rimlig tid.


-Vad jag kan förstå så är forumet den del av klubben som över
året aktiverar flest medlemmar över landet i varje fall i realtid.

Kanske borde forumet ha en egen "styrelse" som bara behandlade
forumets ärenden. Då skulle kanske många problem kunna lösas
snabbt och internt.
Var själv med och startade Svenska Linuxföreningen en gång i tiden.
Föreningen hade då alla styrelsemöten online via någon IRC-kanal.

I övrigt tycker jag att Magnus verkar vara en klok person
fråga honom.. jobbet är otacksamt men ledigt just nu
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav 2658996 » 2007-11-16/13:33

Bild
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-11-16/14:23

Izze;23886 skrev:Bild


Vilken söt liten gubbe, Izze, och vad glad han blir åt den stora burken med popcorn.:)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Tagit del av men förstår inte!

Inläggav Thomas Weglert » 2007-11-16/14:36

Izze;23886 skrev:Bild


Jag antar att Du försöker framföra någonting seriöst efter som
detta inte är en OT-tråd.

Men ursäkta kan Du göra ett förtydligande? Jag förstår
inte budskapet.

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-11-16/14:55

Thomas Weglert;23888 skrev:Jag antar att Du försöker framföra någonting seriöst efter som
detta inte är en OT-tråd.

Men ursäkta kan Du göra ett förtydligande? Jag förstår
inte budskapet.

God eftermiddag
Thomas Weglert


Sitter på läktaren och kollar matchen ;-)

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Albert » 2007-11-16/15:07

leifbengtsson;23884 skrev:Hej alla glada...
Jag har själv varit moderator i ett antal forum och admin för medlemssiter.
*********

Ett förslag.
På ett par av siterna jag administrerar (helst osynligt)
har jag löst det så att det finns flera "moderatorer". Försten som loggar
in av dom får listan med nya inlägg som ännu inte godkänts.
Läser igenom och godkänner eller skickar tillbaka för revidering.
Alltid är det någon av dom som loggar in (eller är inloggad) inom rimlig tid.


Bra sammanfattat förslag Leif! -:)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-11-16/15:38

Thomas Weglert;23888 skrev:Jag antar att Du försöker framföra någonting seriöst efter som
detta inte är en OT-tråd.

Men ursäkta kan Du göra ett förtydligande? Jag förstår
inte budskapet.

God eftermiddag
Thomas Weglert


Hej Thomas,

Helt rätt detta är inte OT eftersom tråden ligger i "Klubb- och forumrelaterade frågor"!
Jag tycker helt enkelt seriöst att klubbmedlemmarna skulle må bättre av att äta lite popcorn och kanske en och annan pepparkaka eftersom det så smått lackar mot Jul (jo det är sant).

God eftermiddag och Hjul!
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-11-16/16:11

Izze;23893 skrev:Hej Thomas,

Helt rätt detta är inte OT eftersom tråden ligger i "Klubb- och forumrelaterade frågor"!
Jag tycker helt enkelt seriöst att klubbmedlemmarna skulle må bättre av att äta lite popcorn och kanske en och annan pepparkaka eftersom det så smått lackar mot Jul (jo det är sant).

God eftermiddag och Hjul!



Anade nog att det var så Du menade.

Själv önskar jag att Forumet tar helgledigt och att vi alla startar om
som en enda stor familj på måndag. (Kommer att gå åt tonvis med pepparkakor)

För vi har någonting att vara rädda om.

God helg
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-11-16/17:20

Ok, och till en viktigare fråga, vem ska bli moderator efter Lime?

Eller räcker det med att de moderatorerna som redan finns som kan bli moderatorer över fler forum?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-16/18:20

Har ätit pepparkakor och ett par varma kanelbullar med mjölk
men undrar fortfarande..

Kan någon berätta hur detta forum administreras
och vilka som tar beslut i olika frågor?
Håller någon i rodret eller driver vi nu redlöst omkring i cyberspace...?
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Inläggav joj » 2007-11-16/19:32

leifbengtsson;23900 skrev:Har ätit pepparkakor och ett par varma kanelbullar med mjölk
men undrar fortfarande..

Kan någon berätta hur detta forum administreras
och vilka som tar beslut i olika frågor?
Håller någon i rodret eller driver vi nu redlöst omkring i cyberspace...?


Om man på förstasidan i forumet kollar nästan längst ner så hittar man denna länk:
[url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showgroups.php"]http://forum.bmw-mc-klubben.se/showgroups.php[/url]De som är administratorer kan ändra/moderera i alla forumdelar.

/En som modererar ett annat vbulletinforum
joj
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 1999-10-01/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-11-16/19:48

joj;23901 skrev:/En som modererar ett annat vbulletinforum


Och gör ett bra jobb där!!

Och om jag förstått det hela rätt, så är större delen av vårt forum helt laglöst, alltså får man skriva vad man vill utom på GPS, teknik och säkerhet:D

Ska vi ha en tävling om vem som förtjänar att bannas mest?:cool:
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-16/20:34

OK.

Hade inte fattat att informationen fanns lättillgänglig.
Borde kanske visas på ett tydligare sätt ifall något problem uppstår.
När jag hade problem med mitt lösenord hittade jag ingen att vända mej till.
Tur var väl det annars hade förmodligen jag också hunnit trampa
i klaveret några gånger redan.

2 Moderatorer 7 admins!!!
Brukar vara tvärtom men ok det borde väl räcka
Blir det nåt problem får väl några admins slå sina kloka huvuden ihop.
Så det är väl bara att köra på då ..
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Nu har gubben fått spader ...

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-11-16/21:08

Helmetrock;23902 skrev:Och gör ett bra jobb där!!

Och om jag förstått det hela rätt, så är större delen av vårt forum helt laglöst, alltså får man skriva vad man vill utom på GPS, teknik och säkerhet:D

Ska vi ha en tävling om vem som förtjänar att bannas mest?:cool:


Efter att ha varit medlem i BMW klubben (med ett kort avbrott när jag bodde utomlands) sedan mer än 20 år tillbaka så är detta en klubb som jag uppenbart brinner för.

När forumet kom tyckte jag det var en fantastisk utveckling (förutom att vara BMW nörd så får nog åtminstone teknikintresserad skrivas på i mitt CV). Nu kunde vi "mötas i hela klubben och prata" och byta nörderier, fakta, kunskap och inte minst "snacka skit" med varandra. På många sätt så blev BMW forumet just så, på många sätt men inte alla.

Jag kan inte påminna mig om att folk tidigare har lämnat poster och positioner, pratat om att lämna klubben i vredesmod osv innan vi fick forumet.

Summerat så blir det 10 + och 4 - för forumet i min enkla värld. Det har fört oss samman över hela Sverige, det har givit mig och många (BMW) kompisar och kamrater över hela landet, det har givit ett gemytlig samtalsforum, vi har fått kunskap, information och en varm brasa att sitta framför i kvällskylan. Ändå reser sig en del och säger "Nä nu djävlar ...." och går. Många av de som reser sig och går är både kunniga och roliga men framförallt är alla systrar och bröder till mig och er alla med ett intresse för BMW motorcyklar.

I en värld där mycket går ut på att sticka ut, synas, komma i TV (till humoristerna så att det blir klart - Synas i rutan) är det skönt att ha en fristad av likasinnade medmänniskor där inga andra krav ställs än att kunna säga (med fuktiga ögon och hängande tunga) BeeeeÄmmmmVeeeeeee. En fristad där man blir accepterad om man är en medmänniska och har ett visst intresse för motorcyklar.

Jag har en vision om att forumet kan vara en fortsättning på detta, ett ställe där fakta och skoj träffas och vidareutvecklar både relationer och kunskap, på samma sätt som en klubblokal eller en varm och härlig brasa och några filtar kan göra.
Jag kanske är för gammal, kanske obstinat om att så var det förr och det var trevligt, kanske drömmande om att det kan fortsätta in i framtiden.

Hursom, jag kommer att (skratta ni) erbjuda mina tjänster som moderator för den allmänna sektionen av forumet till IT ansvarig för att med det bästa av min kunskap skapa detta här hos oss. Det har aldrig legat för mig att gömma mina tankar eller att göra saker i lönndom så nu vet ni. De av er som tycker att â€
Magnus Brobeck
 

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-11-16/21:29

mbrobeck;23908 skrev:Låt tävla om vem som är bäst på att skapa ett klimat där alla har en plats, där alla trivs och där BMW motorcykel intresset är en gemensam nämnare istället för antalet banningar.

MVH Magnus


Amen!

Magnus, du är dagens hjälte i mina ögon - bättre kan det inte uttryckas, och att du dessutom erbjuder dig att bli moderator är värt all respekt och uppmuntran.
Heders!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav leifbengtsson » 2007-11-16/22:15

Tyckte tidigare att du var en klok person men nu undrar jag ;)

Den enda gång en moderator får stående ovationer och glada tillrop är när
denne tillträder eller avgår.

Tycker i och för sig att det borde vara minst 2 för varje ansvarsområde.
Ansvaret är stort och belöningen liten. 24/7 och 365 dagar om året.
Mjölkbonden tog en avbytare.

Skall vi rösta någonstans eller någon överguru delar ut lösenord och annat
innan Magnus ångrar sig
leifbengtsson
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-08-26/23:38

Detta blir säkert bra!

Inläggav Mimmi » 2007-11-16/22:47

[quote="mbrobeck;23908"]

//Jag har en vision om att forumet kan vara en fortsättning på detta, ett ställe där fakta och skoj träffas och vidareutvecklar både relationer och kunskap, på samma sätt som en klubblokal eller en varm och härlig brasa och några filtar kan göra.
Jag kanske är för gammal, kanske obstinat om att så var det förr och det var trevligt, kanske drömmande om att det kan fortsätta in i framtiden.

Hursom, jag kommer att (skratta ni) erbjuda mina tjänster som moderator för den allmänna sektionen av forumet till IT ansvarig för att med det bästa av min kunskap skapa detta här hos oss. Det har aldrig legat för mig att gömma mina tankar eller att göra saker i lönndom så nu vet ni. De av er som tycker att â€
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-16/23:32

mbrobeck;23908 skrev:Låt tävla om vem som är bäst på att skapa ett klimat där alla har en plats, där alla trivs och där BMW motorcykel intresset är en gemensam nämnare istället för antalet banningar.

MVH Magnus


Tittar in lite då och då på forumet för att se hur saker & ting utvecklas samt för att titta till min brevlåda. Tittar man på visningsfrekvensen på "den hetaste" tråden just nu så är jag inte ensam,,,,,

Visst - jag tror att du skulle passa utmärkt som moderator. Jag tror egentligen inte att det behöver vara ett särskilt betungande arbete. Trots din enormt höga ålder (du är 3 år yngre än jag själv) så kanske du ändå orkar med jobbet?

Som jämförelse, trots min höga ålder känner jag mig ofta som 18, odödlig, vacker och otroligt skicklig! Okunnighet och bristande omdöme är ju som bekant något som infinner sig med ökad ålder.

Speciellt om jag lyckas kravla mig upp på bågen infinner sig denna hastiga föryngringskur. Det är en märklig känsla, nästan magisk som infinner sig nästan varje gång som jag åker på någon av mina 2 bumsar för där har du verkligen rätt - det finns ingen annan teknik som skänker så mycket glädje som en riktig bumse?

OK, jag skall göra ett försök att vara lite seriös.

Man kan nog låta trådarna vara rätt så yviga till sitt innehåll, så besvärligt är det väl ändå inte att hoppa över ett och annat inlägg som kanske hamnar lite på sidan?

Vad är egentligen provocerande?

Winston Churchill påstås en gång ha hävdat att "det är förvånansvärt hur ofta som idioterna har rätt". Jag vet inte om påståendet är rätt citerat men oavsett det manar det till en viss eftertanke!

Nu har jag inte träffat på en enda "idiot" på detta forum men jag brukar alltid ha detta citat i bakhuvudet när jag stöter på något som jag kanske inte sväljer med hull och hår omedelbart - tänk över det hela och betrakta saker och ting från en annan infallsvinkel än vad man klarat av ensam och det "konstiga" inlägget kanske kommer i en helt annan dager!

Det absolut viktigaste på ett forum som detta är att acceptera varandra för det vi är och den enda regeln som egentligen är viktig är just att inte hoppa på varandra oavsett vad man tycker. Visst bör det vara tillåtet med att kasta iväg lite snälla "glirningar" om man är lagd åt det hållet men rena personangrepp skall stävjas i sin linda oavsett från vem det kommer ifrån.

Allt det där kommer du att klara Magnus och jag hoppas därför att ditt erbjudande som moderator accepteras!

Nåväl - trots att jag lovat att hålla mig borta från forumet så har jag skrivit ett nytt inlägg. Jag tycker mig dock se ett visst ljus i den senaste tidens mörker och hoppas ni därmed kan ha ett visst överseende med mitt inlägg!:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Stefan Tjust » 2007-11-17/00:27

Det här börjar likna en sån där högljudd buskisfars där folk springer in o ut på scenen och slår i dörrar....:D

Heders åt mbrobeck dock som vill ta ansvar för att bringa tingen i ordning.
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Nästa

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst