Höjd försäkring med nästan 100%

Höjd försäkring med nästan 100%

Inläggav Zäta » 2007-12-07/13:27

Hej! Detta blir mitt första inlägg i forumet efter att tidigare bara ha läst allt det intressanta som ni andra har skrivit. Anledningen till att jag nu skriver är om det är så att fler än jag har fått nästan 100% höjning på försäkringen. Visst den var billig tidigare men höjningen är lite väl blodig tycker jag. Har inte varit ut för någon olycka eller dyl. Har vid två tillfällen de senaste två veckorna talat med IF och de har sagt att de ska kolla på det och återkomma om några timmar. Det har de aldrig gjort. Idag ringde jag igen och fick till svar att avtalet var omförhandlat och att den nya summan stämde. Blir då lite förbannad när jag läser det Thomas Selldén skriver i Bumsen om att "Det kommer därför nästa år bli något billigare på landsbygd och någon krona dyrare om du bor i storstad. Någon generell premiehöjning utöver index blir det inte". Jag bor inte i storstad (till vilket jag tror STHM,GBG och Malmö räknas) och när jag läser det i bumsen får jag intrycket att Selldén arbetar på IF men någon medarbetare vid det namnet hade de inte sa de. Så om Thomas eller någon annan läser detta så får ni gärna försöka förklara för mig hur det kommer sig att höjningen blev så hög.

Hoppas nu att jag la inlägget på rätt sida. Som sagt det var mitt första.
Tacksam för svar snarast då det strax är dags att betala försäkringen.
Hälsningar Zäta
Zäta
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-12-07/12:26

Inläggav Göran Ekman » 2007-12-07/15:14

För att förstå vad du menar vore det bra om du berättade vilken hoj du har, årsmodell, var du bor och vilken premie du hade tidigare samt den nya premien.
/Goe
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Mellanhanden

Inläggav Michael Fored » 2007-12-09/12:19

Om du vill kontakta den person som har hand om den försäkring som är ett avtal mellan If och BMW Motorad Sverige så skall du ringa "Direct Försäkringsmäklarna AB".;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-09/14:54

öhhhh.Premierna som gäller är väl samma som har varit sen i vintras eller?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-12-09/18:41

Goe;25231 skrev:För att förstå vad du menar vore det bra om du berättade vilken hoj du har, årsmodell, var du bor och vilken premie du hade tidigare samt den nya premien.
/Goe


Tror jag ger mig själv friheten att gissa på din fråga:

R1100GS (94-99) dvs minst 7år, boendes i Halmstad ger
Mc ålder 4-10 år och trafikzon 3-7 = 2640kr
Nästan 100% ökning så landar nog den nya premien på ca 5000kr..

Zäta, stämmer detta blir jag mörkrädd då jag har en 1200GSA-06a och bor i Gbg. :eek:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Huvudförfallodag?

Inläggav Kenneth » 2007-12-09/18:47

Zäta;25221 skrev:Hej! Detta blir mitt första inlägg i forumet efter att tidigare bara ha läst allt det intressanta som ni andra har skrivit. Anledningen till att jag nu skriver är om det är så att fler än jag har fått nästan 100% höjning på försäkringen.


Om du har huvudförfallodag nu i december, så är du utsatt för den förändring och höjning som gäller från 070101. Om jag minns rätt en viss indexuppräkning plus en ålderstariff som tydligen drabbat dig negativ, dvs du är "ung".
Inför 2008 känner jag inte till att det skulle vara några extraordinära höjningar av premien.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Inläggav Zäta » 2007-12-09/21:30

Hej!

Jompa träffade mycket rätt. Jag har en R1100GS -95:a. Jag är 29 år och bor i Halmstad. Min tidigare försäkring låg på 1380 skr och har så gjort sedan jag köpte hojen för två år sedan. Med den höjning som nu kommer så går försäkringen upp till 2772 skr. Visst försäkringen har varit extremt billig men det är också ett av skälen till att jag kör BMW. Men nu kan man ju börja snegla åt andra märken också.

Vet fortfarande inte hur jag ska ställa mig till höjningen för trots allt så är väl If billigast även efter en sådan höjning - eller?

Ja du har rätt Kenneth förfallodagen är den 21 dec.

Hälsningar Zäta.
Zäta
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-12-07/12:26

Inläggav Zäta » 2007-12-09/21:45

Hej!

Skriver om det jag nyss skrivit då allt bara försvann.

Tack för de svar jag fått. Jompa hade många rätt för jag har en R1100GS -95 som jag är mycket nöjd med och har turat en del med. Jag är 29 år och bor i Halmstad. Kenneth du har rätt i att förfallodag är i december. Innan har min försäkring legat på 1380 kr de två år jag haft den men efter höjningen blev det 2772 kr. Jag kanske har haft en extremt billig försäkring innan men det är ju ett av skälen till att jag kör BMW. Nu kan man ju börja snegla på andra märken också.

Jag är lite kluven inför den här höjningen. Dels så är det ju så att det är en stor höjning procentuellt sett men sen är det ju också så att försäkringen via If fortfarande är den billigaste - eller?

Hälsningar Zäta
Zäta
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-12-07/12:26

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-09/21:47

BMW börjar ju att attrahera lite mer fartbenägna personer med sina nya modeller samtidigt som nya maskiner är fullproppade med avancerad teknik.

För mina antika maskiner R80RS-83 samt R80G/S-81 betalar jag hittills knappt 1500 respektive 750 kr/år. På den andra maskinen är det således cirka 50% rabatt (man betalar tydligen 50% av den dyraste maskinen vilket i detta fall är G/S).

Detta rabatterande var inget som säljarna på IF kände till utan det var en hel del kopplande internt innan man höll med om rabattsatsen!

Man får väl hoppas att premierna på de äldre maskinerna inte går upp i samma takt som för vad som kan förväntas ske med de nyare,,,,

Jag resonerade lite med säljaren vad som händer med en äldre maskin och han svarade direkt - inlösen, en sådan maskin med ett så lågt värde hamnar knappast på verkstad!

Och med den policyn kan man ju hoppas att att man fortsätta skratta då försäkringarna betalas,,,,:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-09/22:00

Inte enbart det sportigare sortimentet bidrar till högre premier, det gör även den höga förnyelsetakten. Mest beroende på långsiktigt högre repkostnader (kunskaper, verktyg, reservdelskostnader).
Med den snabba omsättningen följer förstås också lägre andrahandsvärde då produkterna snabbare känns antika.
Om utvecklingen är bra eller dålig, det är upp till var och en att bedöma.

PS: Största hotet mot premierna (och givetvis mot hobbyn) är om sortimentet tilltalar köpare som anser att vurprisken är en naturlig del av mc-åkandet. Då blir det mänskligt, trafikpolitiskt och ekonomiskt dyrt! DS
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Zäta » 2007-12-09/22:01

Som jag skrev i mitt första meddelande så har If inte varit speciellt hjälpsamma. För någon vecka sedan så var det första gången på minst ett år jag hörde av mig och de skulle ringa upp senare. Det gick en vecka och sen ringde jag igen och fick tala med en inte allt för vänlig kille på If BMW som inte kunde förklara varför försäkringen gick upp så. Faktum är att han kunde inte ens få fram vad jag hade betalat innan. Han lovade dock att återkomma någon timme senare men det gjorde han aldrig. Sen ringde jag igen och då ville de inte koppla mig till If BMW. Killen var i och för sig hjälpsam. Kanske överdrivet hjälpsam för det enda som intresserade honom efter att han hade talat om för mig att jag haft en felaktig försäkring var att försöka sälja en hemförsäkring till mig. Jag tackade och la på.
Zäta
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-12-07/12:26

Inläggav HMRHMR » 2007-12-09/22:50

Zäta;25487 skrev:Vet fortfarande inte hur jag ska ställa mig till höjningen för trots allt så är väl If billigast även efter en sådan höjning - eller?


Inte nödvändigtvis. För mig, 50+ på landsbygden, med R12GS + TT350 så var Bilsport & MC billigast
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-09/22:58

Jag har haft Bilsport & MC men den försäkringen hade strängare krav än vad IF har på sina försäkringar - de kanske inte kan jämföras rakt av?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Bumsar 20+

Inläggav Kenneth » 2007-12-10/08:31

Thomas Jansson;25490 skrev:
Jag resonerade lite med säljaren vad som händer med en äldre maskin och han svarade direkt - inlösen, en sådan maskin med ett så lågt värde hamnar knappast på verkstad!

:rolleyes:

Om man vill lägga en kulturhistorisk aspekt på sin gamla klenod, dvs lagas efter en krash. Då skall man nog välja MHRFförsäkringen.
BMW MC Klubben är ju som bekant inte med i MHRF, så i det fallet måste du oxå gå med i en annan klubb, som tillika är medlem i MHRF. Förutm försäkringen så gör MHRF mycket gott för att främja förståelsen ovh bevarandet av vår motorhistoria.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Inläggav Lime » 2007-12-10/12:40

Kenneth;25521 skrev:BMW MC Klubben är ju som bekant inte med i MHRF, så i det fallet måste du oxå gå med i en annan klubb, som tillika är medlem i MHRF.


*lite ironi*

Nä, BMW-klubben är inte med i MHRF eftersom klubben strävar till uppfylla SMCs mål om trafiksäkerhet och gamla hojar är mindre trafiksäkra än nya. Alla gamla Bumsar ska bort från våra vägar och ersättas med en stor mängd GS. ;)

*mer seriöst*

MHRF är en otroligt trevlig förening att ha att göra med om man håller på med motorcyklar modell äldre och träffar man på en klubb som är med i HMRF så vet man att man inte kommer att ha tråkigt de närmaste 10-12 åren p.g.a. alla anekdoter de drar.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-10/15:03

Kenneth;25521 skrev:Om man vill lägga en kulturhistorisk aspekt på sin gamla klenod, dvs lagas efter en krash. Då skall man nog välja MHRFförsäkringen.
BMW MC Klubben är ju som bekant inte med i MHRF, så i det fallet måste du oxå gå med i en annan klubb, som tillika är medlem i MHRF. Förutm försäkringen så gör MHRF mycket gott för att främja förståelsen ovh bevarandet av vår motorhistoria.


Det är klart att den lagas inom rimliga gränser men man kan ju inte begära att de repar en hoj för 50 000 SEK om dess marknadsvärde ligger kring 15 - 20 000 SEK.

Med inlösensförfarandet skulle man dock kunna köpa loss "resterna" och göra jobbet själv och det verkar ju vara en bra lösning.

Hade det däremot varit en värdefull modell värd kanske kring 100 000 SEK skall man nog titta efter särskilda försäkringar.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-12-10/18:51

Kanske man bör man ta i betraktning att det har tillkommit en höjning av trafikförsäkringen på 32%.

Sen har 2007 haft en del olyckor, vilket tyvärr även har ramt BMW åkare.

Själv, kan jag endast konstatera att If har gett mig excellent service genom åren
:)
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-12-10/19:49

Thomas Jansson;25508 skrev:Jag har haft Bilsport & MC men den försäkringen hade strängare krav än vad IF har på sina försäkringar - de kanske inte kan jämföras rakt av?


Det kanske har ändrats då du skriver att du HAR HAFT Bilsport&Mc (länge sen?) men, vill du vara snäll beskriva dessa strängare krav då jag endast uppfattat IF som bättre på ett sätt: billigare i själva premien (R1200GSA-06, storstad,+40): 6000kr för Bilsport&Mc mot ca 4000kr hos IF.
Självrisken vid vagnskada är i alla fall dubbelt stor hos IF jmf med Bilsport&Mc. (6000kr->3000kr).
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-11/11:27

Jompa;25560 skrev:Det kanske har ändrats då du skriver att du HAR HAFT Bilsport&Mc (länge sen?) men, vill du vara snäll beskriva dessa strängare krav då jag endast uppfattat IF som bättre på ett sätt: billigare i själva premien (R1200GSA-06, storstad,+40): 6000kr för Bilsport&Mc mot ca 4000kr hos IF.
Självrisken vid vagnskada är i alla fall dubbelt stor hos IF jmf med Bilsport&Mc. (6000kr->3000kr).


Det som var tydligt var strängare krav på inlåsning nattetid samt krav på godkända kläder. Möjligen fanns det en del inskränkningar var man fick åka utomlands men detta är jag inte helt säker på. Bärgning tror jag också var bättre hos If men helt säker är jag inte där heller.

Det är cirka 1,5 år sedan jag slutade med Bilsport&mc.

Eftersom mina cyklar är så gamla kan de nog ha hamnat i en särskild "veteran" försäkring men oavsett det så är totalpriset för båda cyklarna lägre hos If.

Självriskerna har jag ingen aning om och egentligen så skulle jag kunna haft enbart trafik - att det blev helförsäkring beror nog mest på bärgningen!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Jossa » 2007-12-11/13:19

Sen glöms också en ganska viktig del som If har men ingen annan och det är maskinskadeförsäkring om man har en nyare hoj.
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

Inläggav Kalle_B » 2007-12-11/13:40

Minus: Bilsport & MC har ingen ersättning för maskinskada.:(


Plus: Bilsport & MC tillåter alla bankörningar:) så länge det inte är tidtagning. Medför att man tex. kan köra på Sviestads "Trafikövningar" i Linköping.
(If-försäkringen tillåter bara vissa bankörningar, har för mig att villkoret är att det är arrangerat av SMC)
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Inläggav Wizzard » 2007-12-12/05:35

Min best skulle kosta 22 000/år på Bilsport o Mc och bara 8600 hos if trots att jag är en 50+ are
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-12-12/10:33

andben;25638 skrev:(If-försäkringen tillåter bara vissa bankörningar, har för mig att villkoret är att det är arrangerat av SMC)


Sanktionerat, inte arrangerat. T.ex. har Team Pyjamas utbildningar fått "SMC-stämpel" och även BMW-klubbens B&K har det. Fler och fler ban-dags-arrangörer blir "certifierade" vilket jag tycker är väldigt bra. Det visar på en seriositet hos våra arrangörer och att de verkligen vill något med sina utbildningar.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

vilka

Inläggav Hans Säfström » 2007-12-12/22:51

.
Finns det en lista på vilka som blivit "certifierade"?


Lime;25717 skrev:Sanktionerat, inte arrangerat. T.ex. har Team Pyjamas utbildningar fått "SMC-stämpel" och även BMW-klubbens B&K har det. Fler och fler ban-dags-arrangörer blir "certifierade" vilket jag tycker är väldigt bra. Det visar på en seriositet hos våra arrangörer och att de verkligen vill något med sina utbildningar.
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Lime » 2007-12-12/22:56

Hans S;25767 skrev:.
Finns det en lista på vilka som blivit "certifierade"?


Fråga SMC...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Nöjd trots allt

Inläggav Zäta » 2007-12-29/21:58

Hej!

Innan Jul skulle ju min försäkring betalas och så gjordes också. Jag gnällde här tidigare över bemötandet från If men ringde än en gång till dem innan jag betalade. Till telefonisten sa jag att jag ville prata med någon som arbetat där ett tag och som kunde förklara ett och annat för mig. Jag fick efter diverse kopplande prata med Conny och fick ett fantastiskt bemötande. Han förklarade mycket sakligt och detaljerat varför premien gått upp. Det berodde bland annat på justeringar i klasserna samt vad jag förstod generella premiehöjningar då dessa tydligen legat still ett tag. Jag köpte förklaringarna och efter ett tag kom jag på att det nog var han som hjälpte mig teckna försäkringen för cirka två år sedan. Då var jag en månad från tioårsrabatten på försäkringen men det var inga problem att fixa. När han kollade i historiken så stämde det. Vill med detta bara säga att Conny återställde mitt förtroende för If efter det dåliga bemötande de haft tidigare. Försäkringen är betald och hojen står inställd och väntar på ännu en säsong på vägarna.

Zäta
Zäta
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-12-07/12:26

Dyrare för fler MC

Inläggav Håkan » 2008-01-30/10:08

På MC mässan fick jag en broschyr ang. BMW Märkesförsäkring.
Jag ser där att If höjt premien för extra MC.
Tidigare betalade man fullt pris på dyraste MC, och ett enhetspris på de övriga i hushållet.
Numera får man 50% rabatt på premien till den billigaste MC´n...

Det kanske inte "drabbar" så många kunder, men hustrun och jag har fyra BMW MC i hushållet.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst