Antalet nya medlemmar ökar

Antalet nya medlemmar ökar

Inläggav Thomas Weglert » 2007-12-15/16:18

Hej Forumet
Jag tycker det är mycket trevligt med alla nya aktiva medlemmar.

Och antalet medlemmar totalt visar vilket stort intresse det finns
för vårt Forum.

Men ni som ännu inte hunnit bli aktiva. Det skulle vare trevligt
och få veta lite om er själva och vad ni tycker om Forumet.

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-15/17:47

Thomas Weglert;25939 skrev:Hej Forumet
Jag tycker det är mycket trevligt med alla nya aktiva medlemmar.

Och antalet medlemmar totalt visar vilket stort intresse det finns
för vårt Forum.

Men ni som ännu inte hunnit bli aktiva. Det skulle vare trevligt
och få veta lite om er själva och vad ni tycker om Forumet.

God eftermiddag
Thomas Weglert


Jag har gjort precis samma iaktagelse som dej Thomas och jag funderar en del på vad det kan bero på att tillströmningen verkar ha ökat rätt rejält under senare tid.

Har inga statistiska belägg för att det är så men tydligen är det flera som är inne på samma sak?

Det är ju också vanligt att det är massor med gäster inne på forumet - ofta betydligt flera än antalet registrerade. Men det kanske är registrerade som är inne som anonyma?

Det skulle vara rätt så intressant att veta fördelningen geografiskt - får ett intryck av att Stockholm är mycket aktivt både på forumet och dessutom har många aktiviteter inom klubben.

Vad gäller Värmland undrar jag om jag sett någon aktivitet i klubbens regi överhuvudaget men jag har kanske fel?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-12-15/19:11

Thomas Jansson;25944 skrev:Vad gäller Värmland undrar jag om jag sett någon aktivitet i klubbens regi överhuvudaget men jag har kanske fel?


I Värmland verkar man samköra alla sina aktiviteter med Hömmarö Islanders.
Det kan väl kanske bero på dålig uppslutning tidigare år, jag vet inte har inte varit med på någon.
Vi får väl hoppas på en ny utflykt med Guzzi-Leif.
Det var mycket trevligt att träffa forumkamrater och se vilka dom är.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-15/20:37

Old boxer;25946 skrev:I Värmland verkar man samköra alla sina aktiviteter med Hömmarö Islanders.
Det kan väl kanske bero på dålig uppslutning tidigare år, jag vet inte har inte varit med på någon.
Vi får väl hoppas på en ny utflykt med Guzzi-Leif.
Det var mycket trevligt att träffa forumkamrater och se vilka dom är.


Vi behöver inte enbart förlita oss på kamrat Guzzi-Leif´s gästfrihet utan kan väl mycket väl låta värdskapet alternera bland oss.

Jag åtar mig gärna att ta det nästa gång - skulle kunna tänka mig att vi körde sträckan Kil - Malsjö - Arvika - Sunne - Mårbacka - Kil med efterföljande grillning hemma hos mig.

Det är ju en ganska trevlig resa på lite äldre landsväg och naturen är inte helt fel.

Det finns ju en hel del att titta på efter vägen beroende på vilka som kommer, blir det lite damer så finns ju möjligheten att besöka väveriet i Klässbol. Sedan finns ju Fordonsmusset i Arvika, Mårbacka och lite till.

Behöver någon övernatta finns det en Friggebod samt 30 ha att tälta på om det skulle passa bättre.

Kan det vara något?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Stefan Tjust » 2007-12-15/20:54

Frugan och jag hänger givetvis på, Jansson!
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Med risk för att...

Inläggav gösser » 2007-12-15/20:57

stoppa huvudet i getingboet. Tror nog på att ett svar på den "dåliga" upp-
slutningen på årsmötet kanske beror på det geografiska läget. Värmland är
väldigt vackert men det ligger trots allt lite "off side". Vi får se hur det blir
i Skåne nästa år...
Lars
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav T. S. » 2007-12-15/21:28

gösser;25950 skrev:stoppa huvudet i getingboet. Tror nog på att ett svar på den "dåliga" upp-
slutningen på årsmötet kanske beror på det geografiska läget. Värmland är
väldigt vackert men det ligger trots allt lite "off side". Vi får se hur det blir
i Skåne nästa år...
Lars


????
Mitt emellan Stockholm, Oslo och Göteborg.
Fast något getingbo är det inte, vi Värmlänningar är snälla.

Givetvis kommer jag Thomas om jag inte är ute och åker tåg.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-15/21:35

Old boxer;25953 skrev:????
Mitt emellan Stockholm, Oslo och Göteborg.
Fast något getingbo är det inte, vi Värmlänningar är snälla.

Givetvis kommer jag Thomas om jag inte är ute och åker tåg.


Vi får väl återkomma lite senare med ett passande datum där vi kan jämka ihop oss så att det passar så många som möjligt.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-15/21:39

gösser;25950 skrev:stoppa huvudet i getingboet. Tror nog på att ett svar på den "dåliga" upp-
slutningen på årsmötet kanske beror på det geografiska läget. Värmland är
väldigt vackert men det ligger trots allt lite "off side". Vi får se hur det blir
i Skåne nästa år...
Lars


Nej, det tror jag har helt andra orsaker!:D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-12-15/22:29

gösser;25950 skrev:Värmland är väldigt vackert men det ligger trots allt lite "off side". Vi får se hur det blir i Skåne nästa år...


Ja, inte tror då JAG att det blir det allra minsta bättre. De valde ju att förlägga det långt borta på baksidan av landskapet (helt i linje med tidigare års obygdslokaliseringar), och till Sibirien är det nog inte många som åker frivilligt. Dit deporteras ju folk......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-15/22:55

Marie;25957 skrev:Ja, inte tror då JAG att det blir det allra minsta bättre. De valde ju att förlägga det långt borta på baksidan av landskapet (helt i linje med tidigare års obygdslokaliseringar), och till Sibirien är det nog inte många som åker frivilligt. Dit deporteras ju folk......



Bäste Marie!

Jorden är inte längre platt och därmed kan en plats rent logiskt inte befinna sig på baksidan - detta har t o m den katolska kyrkan gått med på även om den tog ganska lång tid på sig!

Sibirien ligger inte heller i Skåne även om man ibland kan få uppfattningen att det finns en och annan oliktänkande som befinner sig där.

Däremot så tror jag på att hålla årsmöten på lite avsides platser - detta gör ju att bara de riktigt intreserade dyker upp och man slipper då slösa bort tid på grund av att folk åkt dit enbart för nöjes skull.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Matz Zingmark » 2007-12-16/11:51

gösser;25950 skrev:stoppa huvudet i getingboet. Tror nog på att ett svar på den "dåliga" upp-
slutningen på årsmötet kanske beror på det geografiska läget. Värmland är
väldigt vackert men det ligger trots allt lite "off side". Vi får se hur det blir
i Skåne nästa år...
Lars


Årsmötets placering har en viss betydelse för antalet deltagare. Om jag mins rätt så är de mest besökta träffarna legat i Kittelfjäll och Abisko. Jag tror dock att tiden när årsträffen hålls är viktigare. Många har ett jobb att sköta, barn som skall gå i skola, mm. Om träffen låg under semesterperioden juli- första helgen i augusti, tror jag att många fler skulle ha möjligheter att komma till träffen.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-12-16/12:51

Thomas Jansson;25958 skrev:Bäste Marie!


Däremot så tror jag på att hålla årsmöten på lite avsides platser - detta gör ju att bara de riktigt intreserade dyker upp och man slipper då slösa bort tid på grund av att folk åkt dit enbart för nöjes skull.


Vad menar du med "riktigt intresserade" respektive "för nöjes skull ? Hela mitt MC intresse vilar på grundvalen "för nöjes skull"! Vill man undvika de nöjeslystna och koncentrera sig på protokollsfrågorna kanske man borde genomföra det som en videokonferens:cool:

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-16/13:29

Gustav;25971 skrev:Vad menar du med "riktigt intresserade" respektive "för nöjes skull ? Hela mitt MC intresse vilar på grundvalen "för nöjes skull"! Vill man undvika de nöjeslystna och koncentrera sig på protokollsfrågorna kanske man borde genomföra det som en videokonferens:cool:

Gustav


För min del tror jag det skulle vara effektivare om det sker direkt på nätet.

Den gamla typen av föreningsarbete tror jag inte är så attraktivt för yngre, de kör hellre än och sitter och diskuterar bort tiden.:)

Sedan kan man fråga sig om inte föreningslivet är lite på utdöende överhuvudtaget - idag blir alltmer förlagt till internt där folk flyttar runt och hittar sina vattenhål med likasinnade (eller oliksinnade!) allt efter behag.

Någon egentlig förening behövs inte och man slipper allt krångel med medlemsavgifter, val av styrelse, dyra lokaler och så vidare.

Även medlemsinformationen som t ex en tidning kan ju med fördel läggas direkt på nätet - lämpligen som PDF-filer och det är ju inget som hindrar att man har en kontinuerlig utgivning där långt flera kan delta än vad som är möjligt med det "antika" sättet att producera tidningar på. Kostnaden blir naturligtvis också bara en bråkdel.

Ett exempel på hur det kan se ut är http://www.fotosidan.se , visserligen går denna plats att utveckla vidare men visst har den ersatt de lokala fotoklubbarna till stor del - det är cirka 63 000 medlemar där och det finns också lite lokala, mer eller mindre löst sammanhållna oformella "klubbar" som har det gemensamt att de saknar ekonomi, styrelse o s v utan istället träffas för att just fotografera!

På samma sätt tycks http://www.soe.se fungera med den skillnaden att de där nöjt sig med själva forumet men att många lokala grupper träffas och åker gemensamt.

Som en liten biprodukt slipper man också bekymmret med styrelser som tar sig för stora friheter på eget bevåg, själv var jag för många år sedan medlem i en förening vars innersta krets spenderade medlemsavgifterna på spritinköp.

Den fina klubblokalen visade sig vid en granskning ha ett sortiment som skulle kunna ha varit ett mindre systembolag värdigt och det var kanske inte riktigt vad vi hade förväntat oss,,,,

Givetvis skulle inget sådant kunna ske i en så ansedd klubb som BMW´s märkesklubb men i många andra sammanhang är det tyvärr en realitet och kan också vara värt att beakta!

Så - det finns säkert en hel del att utveckla inom det kommande "föreningslivet",,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-12-16/21:38

Hur framtidens föreningar kommer att se ut kan man alltid spekulera om.
För mej är det forumet som är intressant i BMW-klubben och att det inte kommer mer folk till årsmötet beror nog inte på att det ligger på fram eller baksidan utan att intresset är inte större än så.
En allt större del av verksamheten kommer säkert att skötas på internet i framtiden.
Här har vi klubbträffar varje kväll.Man lär känna varandra till den del man vill lämna ut. Här kan vi på ett enkelt och snabbt sätt trumma ihop ett gäng för en åktur, mekartips, leka lite eller dryfta livets gåtor till låg kostnad och lite administration.
Jag tror detta är framtiden för riksföreningar.
Sen finns ju alltid behovet av att träffa människor vilket jag gör i min lokala klubb. Vi är ett litet gäng som känner varandra och åker mycket tillsammans.
Klubben är öppen för alla men av någon anledning hamnar vi alltid på ca 20 medlemmar, verkar som det är en lagom siffra. Motorcykel åks bäst i en grupp på max 5- 6 stycken. Vi behöver inte vara fler, stora grupper är bara struligt.
Denna typ av förening tror jag alltid kommer att finnas även om motorcyklismen sakta går mot ättestupan.
Titta gärna på vår hemsida http://www.torsmc.com
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-12-16/21:42

Thomas Jansson;25958 skrev:Jorden är inte längre platt och därmed kan en plats rent logiskt inte befinna sig på baksidan - detta har t o m den katolska kyrkan gått med på även om den tog ganska lång tid på sig!


Jodå, Herr Jansson.... Både ett land och ett landskap kan ha både fram- och baksida. Sålunda är både vad gäller Sverige och Skåne östkusten baksidan och syd/västkusten framsidan. Detta sett utifrån att framsidan är vänd mot en civiliserad omvärld, medan baksidan bara är vänd mot ödsliga territorier befolkade av spridda barbarstammar... :D :cool:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-16/22:01

Marie;25992 skrev:Jodå, Herr Jansson.... Både ett land och ett landskap kan ha både fram- och baksida. Sålunda är både vad gäller Sverige och Skåne östkusten baksidan och syd/västkusten framsidan. Detta sett utifrån att framsidan är vänd mot en civiliserad omvärld, medan baksidan bara är vänd mot ödsliga territorier befolkade av spridda barbarstammar... :D :cool:


Min bäste Marie!
Det verkar som om en del dissidenter övervintrat i de södra landsdelarna trots alla ansträngningar och reformer som gjorts för att skapa ett folkslag som är helt lik riktat!

Kalla oss för barbarer? Du får nog se upp lite - kanske skakar vi söderut på våra gamla boxrar och vi har alltid med oss både stenslungor och knogjärn på våra resor,,,,:D :D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Torparen » 2007-12-16/22:20

Tråden tycks ha spårat ur något, men jag spär på i samma anda.

Att årsmötet/årsträffen hålls i olika delar av landet, skall ses som en positiv möjlighet. Det ger alla och envar ett ypperligt tillfälle att se något mer av landet än bara den egna bakgården.

Så varför inte planera in en weekend i glada klubbkompisars lag och kör på vägar som ni inte kört på förut.


//L-E Jönsson

Ps. Att medlemsantalet ökar är troligtvis ett resultat av BMW:s nya modeller. Men jag tror också att alla aktiviteter genom frivilligt engagemang i klubben, samt klubbens positiva anda utan gnäll och tjafs, är en starkt bidragande orsak - eller vad tror ni?
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Marie » 2007-12-16/22:21

Thomas Jansson;25995 skrev:Kalla oss för barbarer? Du får nog se upp lite


Inte visste jag att balter eller ryssar, men kanske möjligen finnar, brukar heta Jansson... ;) :rolleyes:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-12-16/22:25

Thomas Jansson;25944 skrev:Jag har gjort precis samma iaktagelse som dej Thomas och jag funderar en del på vad det kan bero på att tillströmningen verkar ha ökat rätt rejält under senare tid.

Har inga statistiska belägg för att det är så men tydligen är det flera som är inne på samma sak? ..?


Tyvärr går det inte att läsa geografi - om alla var bra på att ha vart dom kommer ifrån i profilerna ger det ett lite overblick..

Som gammal forum taliban, ser jag ett klart mönster i medlemsökningen - aktivitets nivån. Som flera säkert har noterad blir det lite "hot" i diskussionerna ibland och då faller flera av. Sen blir alla ledsna och efteråt är kompis anden uppe igen - kamratskapet och optimuismen florerar - och efter en stund i denne trevliga stämning kommer det båda nya och gamla till igen..

Och nu är det vinter och vi kan intye åka MC som vi ville hälst av allt - och är detgott med en varm klubbstuga.. wwwmc
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-16/22:29

Marie;25998 skrev:Inte visste jag att balter eller ryssar, men kanske möjligen finnar, brukar heta Jansson... ;) :rolleyes:


Hmm - jag har tydligen monterat kompassen upp och ned. Inte undra på att jag hamnade i Oslo när jag egentligen skulle till Stömstad i somras,,,,:D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-12-16/22:55

Thomas Jansson;26002 skrev:Hmm - jag har tydligen monterat kompassen upp och ned. Inte undra på att jag hamnade i Oslo när jag egentligen skulle till Stömstad i somras,,,,:D


Det är så man får se nya ställen. Testa det Marie.
Vi är visserligen hedningar här uppe men vi äter inte upp folk längre.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-17/00:40

Old boxer;26006 skrev:Det är så man får se nya ställen. Testa det Marie.
Vi är visserligen hedningar här uppe men vi äter inte upp folk längre.


App, app, app,,,,,,

Nu närmar vi oss religionen igen och du vet ju vilket herrans liv det blev sist!

Skulle någon råka nämna grisen Särimner eller ordet olja nu så skulle det braka lös igen!

För övrigt kan jag inte förstå varför innehållet i våra inlägg alltid skenar iväg just när kombinationen Old Boxer, Marie och undertecknad råkar hamna efter varandra, det måste vara det fenomen som språkforskarna avser med "eskalerande multiplikativ interverbalisering"?

Oavsett det - vi måste skärpa till oss annars kanske alla nya forummedlemmar flyr,,,,,,,:D :D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-12-17/01:09

Ber om ursäkt! :o

Det var nog bara så att ni lyckades få det gamla snapphaneblodet i svallning... :cool:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-17/01:26

Marie;26015 skrev:Ber om ursäkt! :o

Det var nog bara så att ni lyckades få det gamla snapphaneblodet i svallning... :cool:


Två värmländska charmörer samtidigt - det funkar även på distans!:)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-12-17/19:05

Marie;26015 skrev:Ber om ursäkt! :o

Det var nog bara så att ni lyckades få det gamla snapphaneblodet i svallning... :cool:


Det är helt ok jag tog det aldrig på allvar. Tråden spårade dock ur vilket verkar symtomatiskt eftersom vi diskuterar forumet, både jag, Thomas och Marie har nog lätt för detta fast det är ju någon stackare som ska läsa också.
Det var före detta en intressant diskussion om vad vi kan vänta oss av framtiden. Jag tror vi kommer att ha årsträffen kvar sen ska vi givetvis utnyttja den nya tekniken. Det är vi redan ganska bra på men det finns säkert mer bakom hörnet.
Galne Dansken du har helt rätt om forumet. Även Torparen är inne på detta.
Vi har kul medlemmarna strömmar in och jag ska göra ett nytt försök att hålla mej till ämnet..
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Är det inte...

Inläggav Mimmi » 2007-12-17/19:08

Old boxer;26041 skrev://spårade dock ur vilket verkar symtomatiskt eftersom vi diskuterar forumet, både jag, Thomas och Marie har nog lätt för//



... Du som är lokförare:D :confused:
Verkar farligt med den (o)vanan...:eek:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Peter B » 2007-12-17/20:21

Utvecklingen av den här tråden tydliggör problemet. Enligt min uppfattning är detta ett effektivt sätt att få tyst på nya medlemmar. Och långvariga medlemmar också för den delen.

I senaste numret av medlemstidningen finns en helsidestext på sidan 35 - ett så kallat "öppet brev".
Fundera även på hur detta färgar klubben och hur nya medlemmar som söker information kan tänkas reagera. Är detta verkligen en klubb för mig?
Peter B
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2005-10-20/20:11

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-17/20:29

Old boxer;26041 skrev:Det är helt ok jag tog det aldrig på allvar. Tråden spårade dock ur vilket verkar symtomatiskt eftersom vi diskuterar forumet, både jag, Thomas och Marie har nog lätt för detta fast det är ju någon stackare som ska läsa också.


Allvar - har jag missat något?

Skämt åsido - jag tror inte man skall underskatta forumets läsare och jag är övertygad om att alla forumets läsare, både nya som gamla, är så smarta att de lätt klarar av att hoppa över några rader eller inlägg om de finner att det svänger ut lite i sidledd.

Att så fort det går lite utanför ämnet börja beklaga sig kan nog vara minst lika skadligt för nyrekryteringen som om alla inlägg regelbundet spammades fulla av ovesäntligheter.

Forumet är ju trots allt ingen häktningsförhandling där varenda ord skall vägas på guldvåg.

Däremot - så är det nog så viktigt att pyssla om det "sociala kitt" som dessa små utsvävningar kan ge upphov till vilket kan ha betydligt större funktion än vad många inser!

Att ta ut svängarna lite i en förening, arbetsplats eller ett forum kan nämligen vara ett utmärkt tillfälle att avdramatisera det hela lite och på så sätt få flera att delta vilket ju borde vara eftersträvansvärt!;)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Aktivt forum

Inläggav Magne » 2007-12-18/22:41

För att få ett aktivt forum krävs att vi skriver vad vi tycker, tror och i bästa fall även vet. Eller rent av vill veta. Jag tycker vi skall tillåta att svaren kan vara lite utanför själva ämnet. Ärligt talat, hur ofta har det inte hänt att du glömt vad ni började tala om men hamnar i ett ämne som är mycket intressant....

Så alla ni som är inne och läser på ämnen, svara du oxå! Det är roligare att vara inne på forumet om man ser att det händer saker här.

Som vanligt så är man inte så väldig anonym här, vid något tillfälle träffar vi "nicket" ute på en mc-runda och vips så finns ett ansikte bakom nicket.

:D
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Bara något litet i det stora hela!

Inläggav Michael Fored » 2007-12-19/01:08

Jag tror också att de allra flesta som läser forum och som skriver i det vet att forum bara är en väldigt liten del av Svenska BMW MC-klubben.
Forum ger gemenskap på ett enkelt sätt, men forum uppskattas olika mycket av klubbens medlemmar.
Svenska BMW MC-klubbens medlemmar väljer sin styrelse på klubbens årsmöte och styrelsen beslutar över forum på det sätt som styrelsen uppfattar ligger i medlemmarnas intresse. Det är så det fungerar. :rolleyes:
Om man som medlem i klubben tycker annorlunda kan man utrycka sin åsikt här i forum, men allra störst effekt får man om man gör något, på årsmötet!
Nästa årsmöte är alltså i Åhus som ligger i östra delen av Skåne, en mycket vacker och trevlig del av Sverige. Sverige har många vackra och trevliga landsändar och överallt finns trevligt folk. Dessutom har vi religionsfrihet, i Sverige. ;)

I reglerna för SMC:s forum står:
Medlemmar på forumet skall följa regler uppsatta av SMC för trevnad och minskning av spridande av felaktig information.

- Ifrågasättande frågor rörande hur SMC bedrivs, tas upp direkt med SMC genom telefon eller email. Forumet är ej till för sådana diskussioner.


Jag har funderat mycket över varför det står så och har kommit fram till att det nog är bra. Det står ju inte att SMC inte får diskuteras men de vill inte ha vilket strunt som helst i sitt forum. Det har SMC rätt att tycka, det är deras forum och regeln är vanlig i klubbfora.

Vi har ännu inte samma regel här. Jag har föreslagit det för klubbens IT-grupp. Det skäms jag inte ett dugg för. Jag tror många av Svenska BMW MC-klubbens medlemmar vill samma sak!
Styrelsen skall besluta om reglerna.
Medlemmarna väljer styrelsen.
Valet sker på årsmötet.

Se, nu var vi där igen! :)

Sluta gnälla här i forumet, gör något! Men, det ni vill göra måste göras på årsmötet. :) Samtidigt som ni gör det ni måste göra på årsmötet kan ni göra en massa skoj på årsträffen, som är samtidigt!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Smartswede » 2007-12-19/09:32

Själv tror jag att väldigt många av BMW-klubbens medlemmar väldigt gärna vill fortsätta att ha möjligheten att diskutera om BMW-klubben på BMW-klubbens forum. Självklart bör det hållas på en viss nivå men det gäller juhe allt som diskuteras.

Då du, MichaelF (och andra förespråkare förstås), har funderat mycket på varför det är en fördel att inte tillåta att BMW-klubben får diskuteras här på BMW-forumet kan väl du dela med dig av argumenten för det :) Fast det kanske bör vara i en annan tråd än denna. Frågan är om inte den diskussionen i sig här på forumet bryter mot regeln... :D (om än så att den inte är gällande än)
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-19/13:30

Det finns många som hävdar att internet ökar demokratin - en del påstår till och med att det är först genom internet som en riktig demokrati införts!

Det finns många aspekter för att det gamla sättet att bedriva klubbverksamhet utesluter en rätt så stor andel medlemmar till förmån för en inre krets i och strax utanför utanför själva styrelsen - inte nödvändigtvis i alla klubbar men i alltför många fungerar det så.

Att då, i en sådan tid som råder nu, välja den rakt motsatta vägen och gå mot mera slutna diskussioner finner säkert anhängare just precis i den inre kretsen men varje ny presumtiv medlem kanske börjar fundera på varför man vill ha det så?

Vad är det som skall döljas?

Är medlemmarna för korkade?

Kan de inte uppföra sig i skrift?

Är styrelsen till för medlemmarna eller är det tvärtom?

Och varför skall inte Kalle i Haparanda få vara med och diskutera bara för att hans sista slantar rök under semestern och han varken har tid och råd att fara på ett årsmöte i Skåne?

Något att fundera över och kanske även diskutera medan det fortfarande är tillåtet?:D :D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Diskutioner på nätet

Inläggav Magne » 2007-12-19/15:18

Här på forumet finns det all möjlighet att diskutera frågor som rör vilken riktning som kubben skall arbeta. Här finns möjlighet att många får komma till tal och lufta sina åsikter (inom vidt skilda områden). Här blir du bemött med argument från anra medlemmar. Det kommer säkert att hända att man byter åsikt eller nyanserar den genom diskussion med andra medlemmar. Genom att läsa debatterna på forumet kan styrelsen känna hur vindarna blåser bland medlemmarna. Det är inte alla som kan komma på årsmöte av många skäl. Vi har även ett liv utanför sadeln :)

Så mitt råd till styrelsen är att ta vara på det och utnyttja det i ert arbete!

Som jag sagt tidigare, här är man inte anonym, man är bara under ett nick som i vissa fall inte är öppent för alla på forumet.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Långrandig analys

Inläggav Marie » 2007-12-19/15:50

MichaelF;26152 skrev:Sluta gnälla här i forumet, gör något! Men, det ni vill göra måste göras på årsmötet. :) Samtidigt som ni gör det ni måste göra på årsmötet kan ni göra en massa skoj på årsträffen, som är samtidigt!


Jag tror att du träffat mitt i måltavlan, utan att veta om det, Mikael.
Det handlar i mångt och mycket om en generationsväxlingsfråga.

De "äldre" är uppvuxna i en tid då direktdemokrati var någonting tekniskt omöjligt, utom i fråga om mycket små lokala grupper. Den representativa demokratin ses av dessa 'äldre' som den grundläggande formen av demokrati, demokrati är någonting fullständigt heligt, och folkrörelserna & föreningssverige är demokratins rot.

Idag är direktdemokrati tekniskt möjlig på ett sätt som den inte varit någon gång i historien efter att grottmänniskorna började ta kontakt med människorna i nästa grotta ;) ....

Detta medför en historisk förändring som vi bara befinner oss i den första inledningsfasen av. Det gamla föreningslivet och folkrörelserna håller liksom det traditionella politiska livet på att förlamas av en (ur traditionellt perspektiv) skrämmande brist på återväxt, samtidigt som anhängarna av 'det gamla' är livrädda eftersom de i många fall inte behärskar den nya tekniken (och därigenom är rädda att förlora den makt de kämpat sig till i det invanda systemet).

Många av oss här på forum är av en generation som har fötterna i båda lägren, med en individuell variation ifråga om hur mycket vi stödjer oss på vilken fot.

Jag för min del tror att hela samhället kommer att genomgå stora och smärtsamma omvälvningar till följd av den förändring som en del av oss skönjer konturerna av. Den yngre generationen är ytterligt klar över de svagheter som vidlåder den traditionella typen av representativ demokrati, där olikheter i detaljutformningen t.ex. gör den i varierande grad till ett medel för "majoritetens diktatur" med varierande hänsynstagande till svaga grupper (minoriteter). Just nu kanske vi här på forum utgör en sådan svag minoritet inom BMW-klubben eftersom (jag tror att jag vågar generalisera) de flesta av oss inte anser oss ha tid och ork för traditionellt föreningsarbete (och prioriterar att vara någon annan stans än på årsmötet högre, t.ex. vill jag vara i Österrike o köra BMW-hoj, och inte i Åhus, Björkliden, Sunne eller någon annan perifer svensk ort, vid just den tiden, men vill inte pga denna prioritering fråntas allt inflytande över klubben).

I en framtid kanske (ja, nu svär jag i kyrkan och viftar med brandfacklor - jag vet) inte demokrati som vi lärt oss att den skall vara, längre betraktas som den heliga ko många svenskar ser den som. Kanske pendeln håller på att svänga i riktning mot någonting annat???? (Jag överlämnar åt er fantasi att försöka se exemplen i tiden...)

Kontentan av min långrandighet; Jag tror att den form av 'skyddsparagrafer' som SMC (och många andra föreningar) skaffat sig, är LIVSFARLIG, och på sikt kan komma att leda till de organisationernas DÖD, inte till deras överlevnad (som jag antar att avsikten var). Titta bara på livaktigheten (bristen på) i SMCs forum och livaktigheten som stundom finns här! (och glöm inte att väga in resp. organisations storlek i bedömningen...)

Tack för ordet!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-12-19/16:19

Thomas Weglert;25939 skrev:Hej Forumet
Jag tycker det är mycket trevligt med alla nya aktiva medlemmar.

Och antalet medlemmar totalt visar vilket stort intresse det finns
för vårt Forum.

Men ni som ännu inte hunnit bli aktiva. Det skulle vare trevligt
och få veta lite om er själva och vad ni tycker om Forumet.

God eftermiddag
Thomas Weglert


Tråden kanske har spårat ur en aning:confused:
Men den har dessbättre blivit mycket intressant och
jag anser att de senaste inläggen är klart seriösa.

Så mitt förslag är att "yttrandefriheten" som är viktig
diskuteras i ny tråd. Flera har ju också varit inne på den linjen.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen när jag åter
(den 2 jan 2008) har tillgång till datorn.

Kära forumvänner

God Jul och Gott Nytt År
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Kloka synpunkter - i samtalston!

Inläggav Michael Fored » 2007-12-19/16:35

Många kloka synpunkter!
Jag tror inte nödvändigtvis att direkt demokrati automatiskt är bättre än den sortens klubbstyre som många föreningar har idag. Fördelen med årsmöten och val är att även de tysta kan höras. Men, man måste göra sig omaket att resa dit.
Med direkt demokrati t ex via internetfora blir det lätt så att den som skriver bäst (= skriker högst) får sin vilja igenom och enskilda medlemmars åsikter kan få en orättfärdigt stor tyngd.
Alltså, med klassiska val och årsmöten ligger makten hos dem som tar sig till årsmötet medan med direkt "internetdemokrati" ligger makten hos dem som tar sig plats.
Vilket är bäst? Kommer inte väldigt många i kläm hur man än gör?
Här på forum tycker vi att internet gäller, men det tycker inte de som gärna åker till årsmötet. Vilket är bäst?
Internettekniken är ny men direkt demokrati med hjälp av ordets makt är inget nytt. Var det inte så de priviligerade i Rom styrde? Blir det de priviligerade med tid och internettillgång som styr om vi "moderniserar"?

Tänk mer! Tänk bredare, och diskutera gärna!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Marie » 2007-12-19/17:06

MichaelF;26174 skrev:Fördelen med årsmöten och val är att även de tysta kan höras. Men, man måste göra sig omaket att resa dit.


På vilket sätt menar du att 'även de tysta kan höras' i det traditionella systemet? Utveckla din tanke!

När det handlar om årsmöten för rikstäckande föreningar som i detta fallet, ser jag det som att det faktiskt i ännu högre grad är 'de besuttna' som har tid och råd att resa till mötet som får oinskränkt makt.
Jag, till exempel, har inte råd att flyga från Österrike för att delta, inte tid att köra upp med hojen en extra vända (och inte råd heller), och mitt psyke skulle inte klara vintermånaderna om jag vore tvungen att stanna i Sverige aktuell tid, det vet jag alltför väl av gamla erfarenheter... Nog om mig.

Min erfarenhet är tyvärr, att årsmöten, (liksom kommunfullmäktigesammanträden och riksdagen) idag bara utgör 'transportkompanier' som ger skenbar legitimitet åt de redan fattade besluten i styrelsen (kommunstyrelse, nämnder, regering) och att det försvinnande sällan förs någon beaktansvärd debatt där verkligt avvikande åsikter vädras, och ännu mera sällan blir bakläxor....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Antalet nya medlemmar ökar

Inläggav mudder » 2007-12-19/17:16

Hej

En tråd med namnet "Antalet nya medlemmar ökar" passar ju bra och därför registrerade jag mig nyss.:)

Just nu kör jag Africa twin och XR600, men jag är sjukt sugen på den nya F800GS. Jag ska ner till MC mässan i januari och verkar hojen lika bra som på bilderna lutar det åt en beställning. Säkert är det fler än jag som planerar att köpa en BMW hoj och därför ökar antalet medlemmar.

Vill man åka lite större grushoj finns det bara KTM eller BMW att välja på och eftersom jag hellre kör än skruvar blir det ingen KTM.

Jag har en del positiva erfarenheter av BMW redan, eftersom min sambo har en F650GS.

Vi syns på grusvägarna.:)
mudder
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-12-19/16:58

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-19/19:22

MichaelF;26174 skrev:Med direkt demokrati t ex via internetfora blir det lätt så att den som skriver bäst (= skriker högst) får sin vilja igenom och enskilda medlemmars åsikter kan få en orättfärdigt stor tyngd.

Alltså, med klassiska val och årsmöten ligger makten hos dem som tar sig till årsmötet medan med direkt "internetdemokrati" ligger makten hos dem som tar sig plats.

Tänk mer! Tänk bredare, och diskutera gärna!


Det går aldrig att komma ifrån att den som kan utrycka sig väl har en fördel gentemot andra. Det är ju väl känt att man fångar fisk med mask som bete men med människor agnar man ju som bekant med ord.

Om vi tänker oss att vi skulle välja en ny DO för t ex Värmland så är det ju rätt så självklart att den som har lätt att komunicera i tal och skrift har en fördel men så kanske det skall vara därför att kommunikation är viktig i den funktionen? Att vara en driven mc-förare utan kommunikativ förmåga passar inte för denna typ av arbete.

Men för de röstande behövs vare sig vältalighet eller skrivförmåga då de ju i stort sett bara kan svara ja, nej eller avstår på frågan om vilken de vill se på den posten - OCH då kommer saken i ett helt annat läge!

Helt plötsligt får alla möjligheten att vara med om omröstningen sker via nätet och detta oavsett var de befinner sig, om de har tid o s v, man kan t o m tvinga alla att avge ett svar för att säkerställa att ingen missat något. Vill man inte delta så får man vara så god att markera rutan "avstår".

Tänk mer! Tänk bredare, och diskutera gärna! är aldeles utmärkt men jag tycker mig se att du försöker göra det betydligt svårare?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-19/19:34

Marie;26170 skrev:
,,,,,,,,,,
Kontentan av min långrandighet; Jag tror att den form av 'skyddsparagrafer' som SMC (och många andra föreningar) skaffat sig, är LIVSFARLIG, och på sikt kan komma att leda till de organisationernas DÖD, inte till deras överlevnad (som jag antar att avsikten var). Titta bara på livaktigheten (bristen på) i SMCs forum och livaktigheten som stundom finns här! (och glöm inte att väga in resp. organisations storlek i bedömningen...)

Tack för ordet!


Marie tillhör mina absoluta favoriter på detta forum och jag kan bara konstatera att allt det som hon utryckt ovan delas av mig!

Särskilt det sista stycket tror jag är extra tänkvärt - idag finns det säkert massor med folk som godtroget betalar sin medlemsavgift men hur går det med nyrekryteringen av yngre - accepterar de att betala en medlemsavgift till ett mer eller mindre "slutet sällskap" när de i många fall kan få samma information och gemenskap helt gratis?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-19/19:50

Thomas Weglert;26171 skrev:Tråden kanske har spårat ur en aning:confused:
Men den har dessbättre blivit mycket intressant och
jag anser att de senaste inläggen är klart seriösa.

Så mitt förslag är att "yttrandefriheten" som är viktig
diskuteras i ny tråd. Flera har ju också varit inne på den linjen.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen när jag åter
(den 2 jan 2008) har tillgång till datorn.

Kära forumvänner

God Jul och Gott Nytt År
Thomas Weglert


Tråden har inte spårat ur alls enligt min mening - jag är av den åsikten att det faktiskt är den ökade frispråkigheten här på forumet som i alla fall till en viss del har lockat in en del nya medlemmar.

För inte så länge sedan var det ju nästan som om en del började sina inlägg med en ursäkt för att de "störde" men det ser vi inte så ofta numera.

Kanske har det blivit lite mindre allvarligt på detta forum och flera vågar komma in och delta?:D :D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-12-19/20:30

Thomas Weglert;25939 skrev:Hej Forumet
Jag tycker det är mycket trevligt med alla nya aktiva medlemmar.

Och antalet medlemmar totalt visar vilket stort intresse det finns
för vårt Forum.

Men ni som ännu inte hunnit bli aktiva. Det skulle vare trevligt
och få veta lite om er själva och vad ni tycker om Forumet.

God eftermiddag
Thomas Weglert


Detta är ett mycket bra exempel på hur en tråd kan utvecklas. Vi var ibland långt från det ursprungliga ämnet men in massa intressanta ämnen har avhandlats på vägen och så har vi hunnit med lite gemytligt OT också.
Den utvecklingen ser jag som possitiv. Finns det något tråkigare än forum där inget händer.
Jag trodde faktisk tråden handlade om framtidens förening men när jag läste om den insåg jag att början var något helt annat.
Bra ide Thomas Weglert vore kul att veta vad nykomlingar tycker, vi sitter ju faktiskt och bara tror vi vet vad dom tycker.

Lite OT till Mimmi, Ja vi lokförare spårar ur ibland. Saknar du någon klocka så hör av dej till närmaste järnvägsstation.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Matz Zingmark » 2007-12-19/21:50

Många företag har i dag övergått till telefon eller videosammanträden, i stället för att samlas någon stans. Vi kanske skulle kunna fixa så att årsmötet sändes via Internet, och på detta sätt få flera bra saker på en gång. Fler skulle kunna ta del av debatten på mötet, eller till och med delta. Vi skulle också kunna ha omröstningar där fler hade möjlighet att rösta. Men är vi mogna för detta?
Alla har inte Internet eller möjligheten att komma till årsmötet, hur gör vi med dessa?
Frågorna är många, men vi kan inte stoppa utvecklingen.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-19/21:55

Måste man ha årsmöten?

Kan man ha ett årsmöte som varar i en månad?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-12-19/22:12

Thomas Jansson;26200 skrev:Måste man ha årsmöten?


Med dagens föreningar måste man nog ha årsmöte. Det är ju då styrelsen ska stå till svars mot medlemmarna för årets verksamhet bl.a. det ekonomiska, nästa års verksamhet ska grundläggas och sen tror jag faktiskt på att träffas ibland.
Även den enklaste förening kräver nog någon slags årssammanställning.
Att kunna följa årsmötet på internet tycker jag verkar vara en jättehäftig ide.
Fast hur det praktiskt skulle gå till vete sjutton. Skulle alla få vara med och debattera motionerna tog väl mötet tre dagar minst.

Efter som Thomas redigerade får jag också göra det.
Polska riksdagen hade sådana maratonmöten på 1600-talet. Det var för att uppnå koncensus och byggde på utmattningsmetoden, jag vet inte om det var så bra.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Matz Zingmark » 2007-12-19/22:12

Thomas Jansson;26200 skrev:Måste man ha årsmöten?

Måste och måste, men man behöver ett möte där man ger styrelsen ansvarsfrihet och väljer vilka som skall ha ansvaret för föreningen. Om man låter alla ta det ansvaret så har ingen ansvaret, och föreningen självdör.

Thomas Jansson;26200 skrev:Kan man ha ett årsmöte som varar i en månad?


Vad skulle motivet vara?
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav Matz Zingmark » 2007-12-19/22:29

Old boxer;26201 skrev:Att kunna följa årsmötet på internet tycker jag verkar vara en jättehäftig ide.
Fast hur det praktiskt skulle gå till vete sjutton. Skulle alla få vara med och debattera motionerna tog väl mötet tre dagar minst.

Efter som Thomas redigerade får jag också göra det.
Polska riksdagen hade sådana maratonmöten på 1600-talet. Det var för att uppnå koncensus och byggde på utmattningsmetoden, jag vet inte om det var så bra.


Jag tror inte att vi är mogna för att ha omröstning samt debattera via nätet i dag, men det finns många olika alternativ, för att få det att fungera, här kommer några.
Medlemmarna får-
- kontakta ombud på mötet som framför åsikterna.
- lämna synpunkter i förväg.
- anmäla sig på talarlista i förväg.
Vi kan också börja debatten, om de olika frågorna, före årsmötet här i forumet. På detta sätt har många möjligheten att få fram sin åsikt i tid, och de flesta känner då till de olika argumenten före mötet.
Men möjligheten att sända mötet på nätet är inte så komplicerat. Vi måste börja nånstans. Detta kanske vore något för 2008 års möte?
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-19/22:33

Matz Zingmark;26202 skrev:Måste och måste, men man behöver ett möte där man ger styrelsen ansvarsfrihet och väljer vilka som skall ha ansvaret för föreningen. Om man låter alla ta det ansvaret så har ingen ansvaret, och föreningen självdör.



Vad skulle motivet vara?


Ett långt utdraged möte skulle ge alla chansen att vara med - det skulle givetvis inte utföras i sträck och givetvis skulle det ske på nätet.

Både ansvarsfrihet och val av ansvariga kan med fördel ske via internet.

-----------------------------------------------------------
Nu vänder jag på allt!

Behöver det vara någon ekonomi i en förening?

Titta på upplägget på fotosidan - alla har gratis tillgång till forumet samt vissa enklare artiklar.

Vill man läsa avancerade artiklar och delta i kurser får man betala en liten slant - ligger i storleksordningen av vad det kostar att vara medlem i BMW-klubben.

Sedan är det ju upp till var och en att bestämma vilken nivå som passar.

Skulle tro att en ansenlig del av slantarna i BMW-klubben går åt för att trycka "Bumsen" och distribuera den - lägg den på nätet.

Vart ligger förresten klubbhuset i Sundsvall, Kiruna och Örebro,,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Matz Zingmark » 2007-12-19/22:44

Thomas Jansson;26205 skrev:Nu vänder jag på allt!

Behöver det vara någon ekonomi i en förening?

Nej det behövs inte, men om vi vill ha en förening som denna, då behövs det penar.

Thomas Jansson;26205 skrev:Skulle tro att en ansenlig del av slantarna i BMW-klubben går åt för att trycka "Bumsen" och distribuera den - lägg den på nätet.
Bumsen kostar en bra slant, men i den undersökning som genomfördes under 2006 framkom att Bumsen i pappersformat var en av de viktigaste sakerna i BMW-mc-klubben, enligt medlemmarna [/quote]

Thomas Jansson;26205 skrev:Vart ligger förresten klubbhuset i Sundsvall, Kiruna och Örebro,,,,,
Om vi skulle ha ett klubbhus i varje stad, så skulle vi behöva höja avgiften flerfalt. Därför ska vi inte ha några klubbhus.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Nästa

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst