Nya arbetsuppgifter för styrelsemedlemmar?

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-22/11:27

Hans S;26358 skrev:,,,,,,,,
Utveckling kommer vare sig vi vald plats i landet för årsmöte och tillresta medlemmar som det alltid har gjorts. Skulle det vara möjligt att ha en uppkopplad dator som visar live Forumröster i frågor som behandlas på mötet?
Närvarande medlemmar röstar som vanligt med röstkort.
Skulle det vara på något sätt fel rent juridiskt?

Man kan ju tycka att de som rest lång väg är viktigare röster, varför det?
Nu blir ju det här Stadgemässigt svårt att prata om på Forumet men man kan ju leka med tanken. Jag tror det skulle bli ganska spännande att se alla staplar
nästan lite som ett riksdagsval.:)

Inom styrlsen finns det två utsedda som utreder framtida IT/mål möjligheter för klubben.
Kan ovanstående funderingar vara något att spåna i?

Julefrid till Er alla
/hasse


Teoretiskt kan det nog fungera men knappast i praktiken - men du nämner riksdagsvalet och där finns ju poströstning. Både post- och röstning på nätet kan göras oberoende av tid och plats.

Det har påpekats att forumet inte är representativt för klubben och det är säkert riktigt i dagsläget - men det kommer att förändras. Men min erfarenhet av föreningar är att de som kommer till årsmötet inte heller är särskilt representativa för medlemmarna - kanske något att tänka på!

Förslaget att inte få diskutera klubben öppet på forumet är det mest vansinniga som jag har stött på hittills i denna debatt och att bara föreslå en sådan restriktion borde få väckarklockan att ringa oavbrutet hos de allra flesta.

Vad är det som skall döljas och varför?

Och varför skulle just denna klubb gå åt precis motsatt håll mot vad alla andra strävar efter?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav runeo » 2007-12-22/11:33

Lime;26328 skrev:Balansgången mellan att censurera, tillåta debatt och moderera bort det som faktiskt är olagligt/olämpligt är en otroligt svår balans. Been there, done that, didn't get the t-shirt...

Men jag kan hålla med om att takhöjden just nu gör det svårt att gå rak just nu, även med min modesta höjd.


Tack, äntligen ord som beskriver min känsla då jag går in på forumet. Jag undrar verkligen för vilken målgrupp forumet finns, vad är meningen med forumet och vilket system styr vad som händer?

Om man vill utvidga och förbättre klubben borde öppenheten vara demokratiskt total.

Hur får vi in nya intresserade medlemmar om vi stänger in oss och blir en klubb som "bevarar" istf att välkomna nya åsikter, både nyskapande och kritiska.

Vad är det vi måste hålla hemligt? Vilken information utifrån är farlig, så farlig att vi inte törs visa den öppet, och kanske kan lär oss något ifrån den.

Vår kontaktyta mot nya medlemmar är inte Bumsen eller BMW-klubbens hemsida utan forumet. Våran bild som avspeglas utåt är forumet. Vill nån ha reda på info om en mc, FORUMET! Viill nån ha ny och uppdaterad information om BMW-mc, FORUMET!

God Jul, må bättre, både 17, 19 och 21-tummare
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-22/11:49

RuneO;26364 skrev:
Om man vill utvidga och förbättre klubben borde öppenheten vara demokratiskt total.

Hur får vi in nya intresserade medlemmar om vi stänger in oss och blir en klubb som "bevarar" istf att välkomna nya åsikter, både nyskapande och kritiska.

Vad är det vi måste hålla hemligt? Vilken information utifrån är farlig, så farlig att vi inte törs visa den öppet, och kanske kan lär oss något ifrån den.

Vår kontaktyta mot nya medlemmar är inte Bumsen eller BMW-klubbens hemsida utan forumet. Våran bild som avspeglas utåt är forumet. Vill nån ha reda på info om en mc, FORUMET! Viill nån ha ny och uppdaterad information om BMW-mc, FORUMET!

God Jul, må bättre, både 17, 19 och 21-tummare
/Rune


Mycket bra uttryckt och troligen representativt för den absoluta majoriteten av medlemmarna!

Inte minst nyrekryteringen hänger mycket på forumdelen!

Själv använder jag dubbla 24" till min dator men jag tar åt mig av julhälsningen ändå - ha der bra själv under julen!:)

Men du kanske avsåg hjulstorleken eller något helt annat!:D :D
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Applåd!

Inläggav Hubbiken2 » 2007-12-22/12:39

RuneO;26364 skrev:--->8
Vår kontaktyta mot nya medlemmar är inte Bumsen eller BMW-klubbens hemsida utan forumet. Våran bild som avspeglas utåt är forumet. Vill nån ha reda på info om en mc, FORUMET! Viill nån ha ny och uppdaterad information om BMW-mc, FORUMET!

God Jul, må bättre, både 17, 19 och 21-tummare
/Rune


Håller med helt! Forumet är kontakten utåt och att inte utveckla forumet är bakåtsträvande av rang. För många (inkl. mig) är det den första djupare kontakten med BMW-mc. Att inte IF och BWM-sverige självmant sponsrar denna sida är ju ett mysterium.
Tidningen med det onämnbara namnet är en kvarleva från gamla tider som enbart invigda BMW-åkare/klubbmedlemmar läser.

Det pratas mycket om förnyelse, som sagt pratas...

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-12-22/13:21

RuneO;26364 skrev:*SNIPP*

Om man vill utvidga och förbättre klubben borde öppenheten vara demokratiskt total.

Hur får vi in nya intresserade medlemmar om vi stänger in oss och blir en klubb som "bevarar" istf att välkomna nya åsikter, både nyskapande och kritiska.

Vad är det vi måste hålla hemligt? Vilken information utifrån är farlig, så farlig att vi inte törs visa den öppet, och kanske kan lär oss något ifrån den.

Vår kontaktyta mot nya medlemmar är inte Bumsen eller BMW-klubbens hemsida utan forumet. Våran bild som avspeglas utåt är forumet. Vill nån ha reda på info om en mc, FORUMET! Viill nån ha ny och uppdaterad information om BMW-mc, FORUMET!

God Jul, må bättre, både 17, 19 och 21-tummare
/Rune


Hej och tack Rune

Jag gillar ditt sätt att sammanfatta det hela och undrar också vad det är som händer när det finns ett behov att hemlighålla.

Dessutom är det enligt paragraf 12 i våra stadgar så att protokollen från styrelsemötena skall göras tillgängliga för medlemmar inom tre månader. Det är med andra ord ett rent stadgebrott att inte lämna ut den informationen till en medlem.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Arne Lindgren » 2007-12-22/15:48

Första inlägget på länge.. jag hoppas det inte blír det sista.

Om det enligt förra inlägget står i stadgarna att styrelseprotokollen ska vara tillgängliga så ska dom ju det, det är inget att ens fundera över. Bra eller dåligt, men så är det ju tills ett årsmöte beslutar om stadgeändring.
Normalt i dom föreningar jag sitter/satt i styrelser för är det revisorerna som kollar protokollen och avgör om styrelsen handlat enligt det mandat den fått av årsmötet, och rekommenderar ansvarsfrihet eller inte.
Men dom ska vara tillgängliga för medlemmarna som det ser ut nu, det finns inget krav att dom ska vara offentliga för alla.

Exempel: Det kan ju dryftas ett sponsoravtal under uppbyggning på mötet, sånt ska protkollföras om styrelsen beslutar gå vidare. Men om det är offentligt för alla med internetkoppling så kan en eventuell annan klubb gå in och ge ett bättre bud..
Ofta står det dessutom i sponsoravtalen (jag har skrivit ett par) att dom ska vara konfidentiella.
Och vi kan ju inte ha hemliga mötesanteckningar.

Lösning: Ha en stängd del för medlemsinformation.
Av dom forum jag är med i idag, sammanlagt 6 st olika, är det bara det här foumet som har alla delar öppna även för ickemedlemmar.

Dessutom tycker jag att OT ska vara stängt för ickemedlemmar så att våra interna diskussioner inte behöver hängas ut i andra forum.

Ha en bra helg, jag tittar väl in och läser igen om nån vecka.
Stäng OT för ickemedlemmar så skriver jag nog också igen.
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Inläggav runeo » 2007-12-22/16:59

Arne Lindgren;26375 skrev:Lösning: Ha en stängd del för medlemsinformation.
Av dom forum jag är med i idag, sammanlagt 6 st olika, är det bara det här foumet som har alla delar öppna även för ickemedlemmar.

Vilken eventuell medlemsinformation vinner på att hållas dold för icke medlemmar? Vad vinner medlemmarna, klubben och forumet på det?

Arne Lindgren;26375 skrev:Dessutom tycker jag att OT ska vara stängt för ickemedlemmar så att våra interna diskussioner inte behöver hängas ut i andra forum.

Jag tror på att öppna interna diskussioner om allting, där man dessutom klarar att visa respekt även för meningsmotståndarna, är en av de bästa kampanjerna vi kan driva för att få in ny betalande medlemmar, som kanske i förlängningen blir en del av de ideéllt arbetande i klubben, vilket är klubbens kärna och drivkraft.

må bra
/Rune

ps
17" symbol för de asfalt-sportiga.
19" "allroad"-maskiner.
21" var yog vägen vägen?
24" kul att trampa själv
26" Vätternrundan på 10.57
ds
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-22/20:10

RuneO;26385 skrev:Jag tror på att öppna interna diskussioner om allting, där man dessutom klarar att visa respekt även för meningsmotståndarna, är en av de bästa kampanjerna vi kan driva för att få in ny betalande medlemmar, som kanske i förlängningen blir en del av de ideéllt arbetande i klubben, vilket är klubbens kärna och drivkraft.

må bra
/Rune



Ja - Rune, så skall det vara!

MEN!

När man läser en del inlägg så undrar man ibland vart man befinner sig.

Inlägget om förbud mot diskussioner angående klubben verksamhet gjorde i alla fall att jag funderade på om jag verkligen befann mig i Sverige år 2007.

Jag skulle kunna ge flera exempel men avstår.

Däremot så är det så att i nästan alla fall som jag reagerat på opassande eller kränkande inlägg av olika art så är det påfallande ofta som det är någon typ av funktionär som är inblandad och det gör mig lite fundersam,,,,

Kanske är det så att vissa funktionärer helt enkelt inte klarar av att ha en öppen debatt och därför påbjuder förbud och kränkande tillmälen så fort som en debatt börjar ta fart?

Jag tycker därför att vi alla skall fundera över om styrelse och andra funktionärer är till för klubbens medlemmar eller om medlemmarna är till för styrelsen och funktionärer.


ps
12" XXXX :D
17" Bärbar arbetstation
24" Fast arbetstation
26" MTB
28" Helracer
32" TV
ds
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-12-22/21:13

Arne Lindgren;26375 skrev:Dessutom tycker jag att OT ska vara stängt för ickemedlemmar så att våra interna diskussioner inte behöver hängas ut i andra forum.

Ha en bra helg, jag tittar väl in och läser igen om nån vecka.
Stäng OT för ickemedlemmar så skriver jag nog också igen.


Kanske inte just OT, Arne, för det är ju där det skall skojas och skämtas, och som kanske fungerar som en inbjudande värmestuga för nuvarande och blivande medlemmar, utan en helt ny forumdel, där man i någon sektion skall diskutera just de interna angelägenheterna som rör klubbens utveckling, styrelsebeslut och liknande (ja just det som det enligt det vansinniga förslaget skulle bli förbjudet att diskutera)

Därmed inte sagt annat än att det skulle kunna finnas en OT-tråd även i den 'slutna' forumdelen också...;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2007-12-23/02:13

Thomas Jansson;26400 skrev:Ja - Rune, så skall det vara!

MEN!

När man läser en del inlägg så undrar man ibland vart man befinner sig.

Inlägget om förbud mot diskussioner angående klubben verksamhet gjorde i alla fall att jag funderade på om jag verkligen befann mig i Sverige år 2007.


Däremot så är det så att i nästan alla fall som jag reagerat på opassande eller kränkande inlägg av olika art så är det påfallande ofta som det är någon typ av funktionär som är inblandad och det gör mig lite fundersam,,,,

Kanske är det så att vissa funktionärer helt enkelt inte klarar av att ha en öppen debatt och därför påbjuder förbud och kränkande tillmälen så fort som en debatt börjar ta fart?

Jag tycker därför att vi alla skall fundera över om styrelse och andra funktionärer är till för klubbens medlemmar eller om medlemmarna är till för styrelsen och funktionärer.


ps
12" XXXX :D
17" Bärbar arbetstation
24" Fast arbetstation
26" MTB
28" Helracer
32" TV
ds


Punkten om förbud att diskutera klubben är precis likadant som SMC har.
Men vi funderar och får se hur det blir i framtiden.

Om du med funktionär/vissa funktionärer syftar på ngn moderator så agerar de med styrelsens fulla stöd.

Styrelsen och övriga funktionärer agerar givetvis med medlemmarnas och klubbens bästa för ögonen. I den frågan är det också en fördel om man är medlem och vill diskutera styrelsens arbete, då kan man också komma till årsmötet och ifrågasätta men är man inte medlem så får man nöja sig med att klaga på forumet.

Som svar till många andra kan jag säga att styrelseprotokollen är inte hemliga. Det är bara att maila någon i styrelsen eller kansliet så får medlemmar protokollen omgående. Det finns inget att dölja.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Min avsikt!

Inläggav Michael Fored » 2007-12-23/03:17

För er forumskribenter som inte känner mig vill jag berätta lite om mina avsikter och orsaker till moderatorsinsatser jag gjort efter det att forums förra moderator avsade sig uppgiften.

Jag är för ett öppet forum med en öppen diskussion även bland forumskribenter som ännu inte blivit medlemmar i Svenska BMW MC-klubben. Men jag tycker att diskussionen måste ske med ansvar och på ett respektfullt sätt. Närhelst en forumskribent brister i respekt mot något eller någon kan jag som moderator vidta den åtgärd jag vill.

Vi tycker olika och vi måste repektera varandras olika åsikter. Vi har också olika åsikt om vad som är roligt. Somliga tycker det är roligt att gräla och vara oförskämd men det här forumet är inte till för sådana roligheter. Det skrivna ordet kan ofta uppfattas som starkare än det som sägs. Misstag är förståss tillåtna när misstagen inses och sedan rättas till.

Några skribenter här i forum verkar argare än andra. De skriver om censur, demokrati och yttrandefrihet närhelst inskränkningar i forumets öppenhet diskuteras eller när ett inlägg, som uppfattats respektlöst av mig eller av någon annan klubbmedlem med moderatorsrättigheter, tagits bort. Demokrati och yttrandefrihet samt avsaknad av censur är viktigt men ingenstans ger det rättighet att vara oförskämd eller visa bristande respekt mot medmänniskor, förtroendevalda, lagar, regler, stater o.s.v.

Det här forumet är ingen allmän fri- eller rättighet. Det här forumet tillhandahålls av Svenska BMW MC-klubben för att vi skall kunna kommunicera med varann, ge tips och råd och umgås motorcyklister emellan. Den så kallade takhöjden i forum är dynamisk och avgörs av forumets skribenter. När oförskämdheterna och de personliga påhoppen tilltar ökar kraven på åtgärder och vi som modererar modererar mera. När det blir riktigt styggt reses till och med krav på hårdare regler. Men, när diskussionen hålls rimligt anständig hörs inga krav om moderering och diskussionen får leva och nå nya höjder.

Det har varit lite turbulent en tid i delar av forum. Turbulensen är orsakad av oss som skriver i forum och inga andra. När vi som skriver inte själva klarar av att dämpa turbulensen måste tyvärr något göras. Är det konstigt? Hur gör vi när någon faller utanför ramarna i det riktiga samhället utanför forum?

Michael Fored

Motorcyklist, forumskribent, styrelsemedlem i Svenska BMW MC-klubben och moderator i forum - i nämnd ordning ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Lime » 2007-12-23/09:28

Marie;26403 skrev:Kanske inte just OT, Arne, för det är ju där det skall skojas och skämtas, och som kanske fungerar som en inbjudande värmestuga för nuvarande och blivande medlemmar, utan en helt ny forumdel, där man i någon sektion skall diskutera just de interna angelägenheterna som rör klubbens utveckling, styrelsebeslut och liknande (ja just det som det enligt det vansinniga förslaget skulle bli förbjudet att diskutera)

Därmed inte sagt annat än att det skulle kunna finnas en OT-tråd även i den 'slutna' forumdelen också...;)


Prexis! En "Allmän del" så som den ser ut idag och en "Klubbstuga" som har alla de delar som den Allmänna delen med som bara medlemmar har tillgång till.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lime » 2007-12-23/09:32

MichaelF;26410 skrev:Jag är för ett öppet forum med en öppen diskussion även bland forumskribenter som ännu inte blivit medlemmar i Svenska BMW MC-klubben. Men jag tycker att diskussionen måste ske med ansvar och på ett respektfullt sätt. Närhelst en forumskribent brister i respekt mot något eller någon kan jag som moderator vidta den åtgärd jag vill.


Då blir det ju lite intressant. Du får gärna, öppet här eller direkt via PM, förklara hur du har föunderat och tänkt när du modererat bort vissa saker, som stadgemotionstråden. Innan jag avsade mig moderatorskapet förde jag i princip alltid en dialog med skribenterna INNAN jag modererade bort vissa inlägg, eller så dolde jag inlägget och startade en diskussion.

Jag har ännu inte sett en enda motivering eller diskussion annat än med smugga kommentarer i de raderade meddelandena...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-23/14:19

Lime;26414 skrev:
Jag har ännu inte sett en enda motivering eller diskussion annat än med smugga kommentarer i de raderade meddelandena...


Bra att du också tar upp detta problem Lime!

Det förs ju en debatt vid sidan av forumet och jag vet att det är fler än jag som tycker att dessa kommentarer är minst sagt kränkande!

Att det dessutom torde utgöra en synnerligen negativ reklam för klubben torde väl vara ställt utan all tvivel,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Hubbiken2 » 2007-12-23/15:39

Sorry, men pratar ni om de små korta förklaringskommentarena på raden som blir kvar efter att meddeladet tagits bort?

Borde inte en bortagning snarare följas av en tillsägelse/varning till vederbörande än av en smugg kommentar?
Eller det kanske sker också?

Varför sker det en debatt om detta vid sidan om? Kan inte debatten ske i forumet?

/mark

Mer och mer tveksam...
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-23/15:57

hubbiken;26433 skrev:Sorry, men pratar ni om de små korta förklaringskommentarena på raden som blir kvar efter att meddeladet tagits bort?

Borde inte en bortagning snarare följas av en tillsägelse/varning till vederbörande än av en smugg kommentar?
Eller det kanske sker också?

Varför sker det en debatt om detta vid sidan om? Kan inte debatten ske i forumet?

/mark

Mer och mer tveksam...


De kommentarer som utgör förklaringar till varför inlägget tagist bort uppfattas som stötande av många - jag har aldrig sett något liknande förekomma på något annat forum!

Varför det sker en debatt vid sidan om är väl knappast konstigt, i all synnerhet som det ivras för att begränsa diskussionen här på forumet. Det finns t o m de som på fullt allvar föreslagit att flytta debatten helt och hållet utanför forumet.

Vem vet vart det slutar - kanske blir det en avknoppning och det blir 2 klubbar istället för 1 klubb - självklart har sådana frågor dryftats vilket ju inte är så ovanligt när meningsskiljaktigheterna blir för stora.

Sedan kan det vara så enkelt att en del inte de inte vågar uttrycka sin åsikt här - alla vill och orkar inte befinna sig i hetluften men det är klart att de inte saknar åsikter för det.

Eller också kan det vara att de blivit påminda om att de gör för många inlägg - man skall tydligen skriva lite men inte för mycket här!


-----------------------------------------------------------------
ELD UPPHÖR - DET ÄR JUL:)
Intressant debatt detta men nu är det dags att ta ett uppehåll i varje fall för min del! Julskinkan skall ha sin uppmärksamhet också och i mellandagarna skall jag efter att ha inpirerats av Torparen´s maskinbyte åka och titta på ett nytt järn inför nästa säsong - det är en välventilerad HD som skall granskas,,,,,

God Jul på er alla!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Lime » 2007-12-24/11:06

hubbiken;26433 skrev:Sorry, men pratar ni om de små korta förklaringskommentarena på raden som blir kvar efter att meddeladet tagits bort?

Borde inte en bortagning snarare följas av en tillsägelse/varning till vederbörande än av en smugg kommentar?
Eller det kanske sker också?

Varför sker det en debatt om detta vid sidan om? Kan inte debatten ske i forumet?

/mark

Mer och mer tveksam...


Jepp. Det är exakt de kommentarerna vi pratar om. Normalt när det modereras (och det är Webmaster network hyffsat överrens om) så bör man bara hänvisa till regelverket i kommentarena. Alla förklaringar sker peer-to-peer så att säga.

Tyvärr kan vi inte säga något om kommentarerna här på forumet, eftersom moderatorerna numer (inte medans jag höll på) är orörbara. Skulle jag kommentera kommentarerna så riskerade jag att bli bannad från forumet.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Föregående

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst