Klubbens firmatecknare?

Klubbens firmatecknare?

Inläggav Lime » 2007-12-21/19:38

[FONT=Arial]Sitter och läser protokoll på [/FONT][url="http://www.bmwmck.se/default.asp?id=2862&ptid"][FONT=Arial]http://www.bmwmck.se/default.asp?id=2862&ptid[/FONT][/url][FONT=Arial]= och läser "Nya firmatecknare utsedda.".[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]En fundering slår mig då, vilka är egentligen klubbens firmatecknare? Vem och vilka får hantera klubbens "miljoner" och skriva under avtal och i vilka konstellationer?[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Torparen » 2007-12-21/20:18

Det du hävisar till, är en sammanfattning av protokollet. Styrelsen har valt att lägga ut sådana här sammanfattningar istället för originalprotokollen i sin helhet.
Protokollen kan t.ex. innehålla känslig information, och namn i ärenden som kan vara känsligt laddade.

//Sekreteraren
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Lime » 2007-12-21/22:48

Torparen;26315 skrev:Det du hävisar till, är en sammanfattning av protokollet. Styrelsen har valt att lägga ut sådana här sammanfattningar istället för originalprotokollen i sin helhet.
Protokollen kan t.ex. innehålla känslig information, och namn i ärenden som kan vara känsligt laddade.

//Sekreteraren


Då kommer följande fråga: Hur får jag som medlem tillgång till originalprotokollen?
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Torparen » 2007-12-21/23:07

......................................
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Torparen » 2007-12-21/23:15

Normalt sett så brukar föreningar inte offentliggöra sina styrelseprotokoll, men jag ser nu att det i klubbens stadgar inte går att skilja på årsmötesprotokoll och styrelseprotokoll. Således kan du maila mig så får du protokollet i sin helhet.

Sekreteraren.
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Lime » 2007-12-21/23:35

Torparen;26331 skrev:Normalt sett så brukar föreningar inte offentliggöra sina styrelseprotokoll, men jag ser nu att det i klubbens stadgar inte går att skilja på årsmötesprotokoll och styrelseprotokoll. Således kan du maila mig så får du protokollet i sin helhet.

Sekreteraren.


Bulls eye!

Själv anser jag att styrelseprotokollen SKA offentliggöras och finnas tillgängliga för klubbens medlemmar. Hur ska vi annars kunna ta del av vad styrelsen gör och inte gör?

Statistisk sett, bland de föreningar jag är med i, så finns en kopia av protokollen att tillgå på ett sätt som gör att medlemmar kan läsa dem. Många föreningar med klubbhus har en pärm med en kopia i. Andra, som har inloggning på sina siten, har dessa i en avstängd del av siten.

Snabbt överslag i 2007-år matrikel säger att ca 70% har en e-postaddress registrerad. Att via medlemsnummret och den eposten distribuera ett lösenord skulle vara görbart.

En annan variant är ju att i Bumsen ha det lösenord som gäller för tillfället för att (i kombination med medlemsnummret) kunna logga in i klubbens stängda del.

Och jag vill ha alla protokoll så fort de är justerade.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-12-21/23:43

Torparen;26315 skrev:Det du hävisar till, är en sammanfattning av protokollet. Styrelsen har valt att lägga ut sådana här sammanfattningar istället för originalprotokollen i sin helhet.
Protokollen kan t.ex. innehålla känslig information, och namn i ärenden som kan vara känsligt laddade.

//Sekreteraren


Jag är inte helt säker på att jag förstår vad det är du skriver nu, men eftersom du undertecknar det med "Sekreteraren" så antar jag att det är mer officiellt.

1. Är det så att det finns beslut som tas i BMW klubben som behöver hemlighållas för medlemmar (eller för den delen övriga)?

2. Sammanfattning eller ej: Är det hemligt vem som är firmatecknare och att varför inte "slösa med platsen" och lägga in namnet, även i sammanfattningen.

3. Frågan gällde firmatecknaren som jag antar inte är hemlig, varför börjar du prata om annan känslig information. Vad har det med namnet på firmatecknaren att göra.

För övrigt mår jag bra ...


MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Torparen » 2007-12-22/00:07

Jag skall köra Honda till nästa säsong, så jag har avgått från styrelsen och lämnar även klubben med omedelbar verkan. Så ni får beställa protokollen av någon annan. De är dock väldigt välskrivna och jag är ganska stolt över dem, så det är inte därför jag hoppar av. Det handlar om tidsbrist helt enkelt.

Kör hoj och må väl,
L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Jag vill, jag vill, jag vill!

Inläggav Michael Fored » 2007-12-22/00:23

Jag vill också utrycka offentligt vad jag vill! ;)

Det finns mycket som är viktigt. Just nu vill jag ha en skön jul med min familj. Hösten har varit arbetsam i yrket och i andra frivilliga åtaganden. Jag börjar bli gammal och är inte längre lika arg som yngre hannar. Jag är trött och vill vila, tänka, umgås och ha det skönt. Kanske meka lite med någon av motorcyklarna och drömma om kommande säsong.
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2007-12-22/00:27

O det tänker jag också göra Michael.
Ta det lugnt och ladda batterierna. Får jag abstinens går jag till forum om jag inte hittat nya artiklar på hemsidan.

God Jul och Gott Nytt År!
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Todi » 2007-12-28/21:27

Torparen det känns skönt att du tagit ditt förnuft till fånga och köpt dig en Honda (aj vad det här kommer göra ont :)
Skämt och sidå så tycker jag att ni på BMW forumet är kanon trevliga och hjälpsamma och jag hoppas verkligen inte ni kommer stänga bara för medlemmar

Mvh Todi
Todi
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2006-04-16/08:39

Tjata tjata tjata

Inläggav Boss » 2007-12-30/09:00

Jaha, då är det bara att konstatera att man har lyckats tjata ihjäl en till som ställt upp att jobba frivilligt för klubben.

Vad spelar det för roll vem som är firmatecknare, det är väl styrelsen som bestämmer och får ta ansvaret ?

Om sedan styrelseprotokollen skall vara offentliga bestäms som regel i stadgarna med detta inte sagt att de måste skickas till var och en. Det räcker att de finns tillgängliga att läsa för att anses offentliga.

Men som sagt, många skitbagateller blir till sist en stor gösselstack.

Lycka till med Hondan men tänk på att de går liiite fortare än gammelsvarven.;)
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-12-30/10:12

Boss;26762 skrev:Jaha, då är det bara att konstatera att man har lyckats tjata ihjäl en till som ställt upp att jobba frivilligt för klubben.

Vad spelar det för roll vem som är firmatecknare, det är väl styrelsen som bestämmer och får ta ansvaret ?

Om sedan styrelseprotokollen skall vara offentliga bestäms som regel i stadgarna med detta inte sagt att de måste skickas till var och en. Det räcker att de finns tillgängliga att läsa för att anses offentliga.

Men som sagt, många skitbagateller blir till sist en stor gösselstack.

Lycka till med Hondan men tänk på att de går liiite fortare än gammelsvarven.;)


Jag delar inte din uppfattning. Denna tråden hade varit två inlägg lång om svaret på inlägg ett hade varit antingen:

a; Namnet på firmatecknaren är N.N.

eller

b; Jag skickar dig en kopia på protokollet.

Båda svaren hade varit helt i enlighet med stadgarnas §12 om protokollens tillgänglighet för medlemmar och principen att skicka en mailkopia till medlem som frågar.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Rätt eller fel ?

Inläggav Boss » 2007-12-30/11:15

mbrobeck;26765 skrev:Jag delar inte din uppfattning. Denna tråden hade varit två inlägg lång om svaret på inlägg ett hade varit antingen:

a; Namnet på firmatecknaren är N.N.

eller

b; Jag skickar dig en kopia på protokollet.

Båda svaren hade varit helt i enlighet med stadgarnas §12 om protokollens tillgänglighet för medlemmar och principen att skicka en mailkopia till medlem som frågar.

MVH Magnus


Jo delvis håller jag med dig, i fråga
a) ja.
Men
b) nej.
Protokoll skall hållas tillgänglig för medlem säger du.
Mig veterligen räcker det då att medlem har möjlighet att ta del av det, tex vid en klubbträff, då protokoll finns tillgängliga i pärm för beskådan för intresserade. Det är skillnad på offentligt för allmänhet eller klubbmedlem.
Detta måste man ta hänsyn till när dokument skall offentliges.
Nu vet jag inte om det finns så mycket att skydda i den här klubben :( men rätt skall vara rätt.

§12 Protokoll

Beslutsprotokoll skall föras vid årsmöte, extra årsmöte samt styrelsemöte. Protokoll skall vara justerat och tillgängligt för medlemmar senast tre månader efter mötet.


Står det utryckligen att det skall tillsändas medlemmar personligen eller offentligheten i tryck så ska det naturligtvis det.
Stadgar skall följas till punkt och prick. Så vad är problemet?

Det är lätt att snacka och tycka när man inte behöver ta ansvar för det i efterhand. Om man som nytillträdd i styrelse är försiktig ser jag som ett plus. Det gör säkert andra också annars hade man kanske inte varit så intresserad av vem som är firmatecknare. Så varför inte ha lite överseende istället för att gå på som en ångvält? Finns det verkligen så många frivilliga att man kan ta sig den friheten.
Isåfall, slut upp det finns arbete för alla i en verksam klubb.
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Marie » 2007-12-30/12:37

mbrobeck;26765 skrev:Jag delar inte din uppfattning. Denna tråden hade varit två inlägg lång om svaret på inlägg ett hade varit antingen:
.....


Magnus!
Om du är den jag tror att du är, så hade det blivit TRE inlägg.
Det tredje hade varit från dig, och innehållit ett tack....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Sista för året

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-12-30/12:53

Hej Boss

Bra att vi är överens om att ett enkelt svar hade löst mycket.

Vad avser "tillgänglighet för medlemmar" så är min uppfattning att detta måste vägas och balanseras på mer än ett sätt. När jag delade mitt påstående i meningen nedan i två halvor så var det just där för att det inte står exakt hur tillgängligheten skall uppfyllas. Det var inte min avsikt att ge intrycket av att "mailkopian" är en stadgeenlig rätt utan en princip för hur tillgänglighetskravet kan uppfyllas på ett smidigt sätt. Jag skulle givetvis varit något tydligare på den punkten.

"Båda svaren hade varit helt i enlighet med stadgarnas §12 om protokollens tillgänglighet för medlemmar och principen att skicka en mailkopia till medlem som frågar."

Du har givetvis en poäng att i någon mån är det tillgängligt om man har med en pärm på t.ex. ett årsmöte och så får tillresta läsa. Jag tycker att det för att tillgänglighetskravet (dessutom inom tre månader) skall vara uppfyllt måste vägas in att vi är en rikstäckande förening. Det kan enligt min uppfattning knappast vara att anse att något har varit "praktiskt tillgängligt" om det fordras att man kanske behöver köra flera hundra kilometer för att kunna läsa ett protokoll. (Dessutom vore det miljömässigt förkastligt om 5000 medlemmar skulle ge sig på något sådant.)

Självfallet så är det så att det inte är ekonomiskt försvarbart att posta och frankera 5000 kuvert heller så det praktiska genomförandet bör väl vara en kompromiss mellan dessa ytterligheter. Mail, tryckande i Bumsen, sluten del för medlemmar på hemsidan och att tillsammans med detta ha en pärm på årsmötet är alla relativt smidiga lösningar för hur en tillgänglighets princip kan se ut.

Jag avser med detta inlägg att avsluta min fortsatta offentliga debatt i denna tråden och om du vill nå mig Boss så får vi ta det via PM eller mail.

Nu skall jag ägna mig att fira Nyår och kontemplera mitt fortsatta frivilliga engagemang som DO.

Jag skall därför be att få önska alla ett riktigt Gott Nytt År och så hörs vi 2008.

MVH Magnus Brobeck - 1 av 2 DO i distrikt 14
Magnus Brobeck
 

Inläggav Boss » 2007-12-30/17:46

No hard feelings här inte.

Det verkar som om det här har varit på tapeten tidigare.

Summa sumarum kan man väl kortfattat säga så här.
Vad som är tillgängligt kan tolkas och diskuteras nu när vi har så snabba kommunikationsvägar och vi blir alltmer globaliserade.

Kanske är det så att stagdarna behöver ses över och anpassas till vårt leverne idag? När gjordes det sist?

Jag vet att det inte är gjort i en handvändning men någonstans måste man börja.

Till sist men inte minst gott slut och gott nytt år !
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Firmatecknare och protokoll från styrelsemöten mm

Inläggav Kerstin Berg » 2007-12-30/20:40

Hej kära BMW-vänner!

Klubbens firmatecknare är två: dels jag själv, Kerstin Berg, som ordförande, och dels kassören, Britt Sahlin. Det finns att läsa i ett protokoll från konstituerande styrelsemöte som hölls i Sunne på morgonen dagen efter årsmötet.

Vad innebär det att protokollen från styrelsemötena ska "vara tillgängliga för medlemmarna"? Självklart ska den medlem som så önskar få ta del av protokollen. Vi har i styrelsen kommit fram till att vi på hemsidan, som ju är öppen för alla oavsett om man är medlem eller inte, lägger ut ett kortfattat referat av de för medlemmarna intressantaste frågorna som behandlats på respektive styrelsemöte, när protokollet är justerat. Då blir det vår bedömning av vad som är de intressantaste frågorna. Den medlem som vill ta del av hela protokollet kan lätt få göra detta genom att kontakta sekreteraren. Han/hon skickar protokollet på lämpligt sätt. Svårare än så är det inte. Dock - om alla 5000 medlemmar vill ha protokollet per post blir det dyrt! Såvitt jag vet finns det inget som säger vad "tillgänglig" innebär för vår klubb.

Möjligen kan man fundera över en annan ordning. Vi skulle kunna lägga ut dagordningen för styrelsemötena så ser alla vilka frågor som har behandlats. Är det någon fråga man är särskilt intresserad av kan man kontakta styrelsen/sekreteraren och få en kopia av protokollet. Då kommer man ifrån referatskrivande, som ju kan upplevas som att skriva protokollet en gång till men med andra ord.

Den dag vi har möjlighet till medlemsinloggning på hemsidan är det självklart att protokollen kan läggas ut där. Dit har vi dock en bit kvar - det kräver bl a att vi har medlemsförteckningen på hemsidan så att vi kan verifiera vilka som är medlemmar. Inget konstigt med det, det har man i många klubbar, men det kostar en del arbete och pengar även för den utvecklingen, och det ska vägas mot andra angelägna utvecklingsbehov. Men det kommer, var så säker.

Med detta vill jag önska er alla ett gott slut på 2007 och ett gott nytt år 2008.

Kerstin Berg
Ordförande
Användarvisningsbild
Kerstin Berg
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-02-04/01:00

Ett ...

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-12-30/23:26

... varmt tack!

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Tack!

Inläggav Mimmi » 2007-12-30/23:38

Kerstin;26801 skrev:Hej kära BMW-vänner!
//

Med detta vill jag önska er alla ett gott slut på 2007 och ett gott nytt år 2008.

Kerstin Berg
Ordförande



Hej Kerstin!

Tack för Ditt inlägg, det var jättebra och klargörande.:)
Kul att Ni har tankar om utvecklingen av vår klubb, eftersom den är rikstäckande är nog IT den framkomliga vägen för kontakt oss emellan.

God fortsättning och ett gott nytt år till Dig

önskar
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-12-31/00:16

Kerstin;26801 skrev:Hej kära BMW-vänner!

Klubbens firmatecknare är två: dels jag själv, Kerstin Berg, som ordförande, och dels kassören, Britt Sahlin. Det finns att läsa i ett protokoll från

*SNIPP*

tvecklingsbehov. Men det kommer, var så säker.

Med detta vill jag önska er alla ett gott slut på 2007 och ett gott nytt år 2008.

Kerstin Berg
Ordförande


Klart och tydligt samt effektivt avlivande av myten om klubbens slutenhet.
Så ska det låta!
Önskar även dig och de dina ett riktigt Gott Nytt År!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-12-31/00:31

Ett RIKTIGT Gott nytt år till dig också, Kerstin!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst