Gör din röst hörd

Gör din stämma hörd

 
Antal röster : 0

Gör din röst hörd

Inläggav Hans Säfström » 2007-12-23/10:30

Undertecknad med flera har varit inne på att ha en sluten del för medlemmar
att diskutera tex: klubbens ekonomi, stadgar framtida planer med även vidhängande OT-tråd.

Jag gör ett försök till omröstning.

Skall vi ha det så?

ja eller nej!

blank röst
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Lime » 2007-12-23/11:20

*ironiläge på*

Tyvärr kan vi inte ha en sådan här omröstning då det kan uppfattas som om vi försöker påverka hur klubben styrs. Även icke medlemmar kan ju rösta och det går ju inte för sig.

*ironi av*

Om en sluten del av forumet är enda sättet att komma frammåt på så visst. När jag efterlyste en stängd forumdel för instruktörerna så blev det nej.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav runeo » 2007-12-23/11:41

Visst vore den här omröstningen bättre att ha i en del av forum som är dold/stängd för "icke, eller ännu ej" medlemmar!
Antar att det här är en typ av röst.

Öppenhet är bra, och viktigt, men för att vara praktisk i en ideéllt arbetande klubb bör nog öppenheten vara olika beroende på position.

Också viktigt att öppenheten nog kostar väldigt mycket arbete för alla som jobbar ideéllt, allt ifrån O, DO, styrelser, moderatorer etc. Dessutom är nog en moderator som får betalt mer villig att ta skit, än den som betalar för att hjälpa andra!

hälsar, ännu oduschad, och inte helt färdig(s)tänkt
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Kenneth » 2007-12-23/12:54

Hej i diskussion
Med en sluten del, dvs inloggning då öppnar sig oxå möjligheterna för högre grad av interaktivitet, tex styrelserum, DO rum, instruktörsrum, osv. Webben kan ju då bli ett arbetsvertyg för de som "jobbar" i klubben. Sen finns det andra möjligher med inloggning, jag kan sköta mitt medlesskap, ändra info, hämta medlemsbevis. Förmodligen är det bara fantasin som sätter stopp och kanske PUL.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Inläggav Bo Westermark » 2007-12-23/13:10

Undertecknad med flera har varit inne på att ha en sluten del för medlemmar
att diskutera tex: klubbens ekonomi, stadgar framtida planer med även vidhängande OT-tråd.

Ovanstående skrivet av Hans Säfström


Du tar upp ett intressant spörsmål! Ett internt medlemsforum vilket jag tror skulle känna av vad medlemmarna tycker och anser. Styrelsen kan då få vissa "input" inför sina styrelsemöten. Det borde inte vara betungande att läsa av en sådan tråd inför ev. möten.
Tror dock att det är viktigt att ha "pejl" på hur många som är aktiva på tråden för att det skall bli någon viljeyttring, vilken är representativt för totala antalet medlemar.
Kan känna viss oro. Din förra tråd startade Du i lågmäld samtalston, men det övergick snabbt i sluggande till höger och vänster. Hoppas att alla vilka önskar göra sin röst hörd, tar del av vad andra tycker. Viktigt att väga andras åsikter mot sina egna då jag inte gillar "gapahögstdemokrati."
Tycker att nuvarande styrelse, vad gäller styrelsearbetet sköter sig exemplariskt bra. Det är väl inget som hemlighålls oss medlemmar?

Önskar samtliga GOD JUL och NYTT ÅR
Bosse Westermark
Bosse Westermark
R1200C 650 GS Vespa 200E
Användarvisningsbild
Bo Westermark
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-12-06/01:00

Inläggav Gunsan » 2007-12-23/18:50

Jag anser att man absolut kan ha allt öppet.

I Sverige finns det något som heter offentlighetsprincipen inom stats-förvaltning. Vad skulle vara så hemligt i protokollen så att varken medlemmar eller presumtiva medlemmar får läsa det?

Som någon skrev i en parallell tråd att sponsoravtal inte kan vara offentliga är ju helt sant. Men då menar man ju innehållet. Men att det existerar kan ju inte finnas skäl till att hemlighålla, eller?
Det är inte ovanligt att bilagor till ett protokoll blir hemliga med olika gradering.

Tänk kreativt, allt går att lösa...
Det som inte går att lösa är bara allmänt gnäll:p

God Jul
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Inläggav Lime » 2007-12-23/18:52

Gunsan;26446 skrev:Jag anser att man absolut kan ha allt öppet.

I Sverige finns det något som heter offentlighetsprincipen inom stats-förvaltning. Vad skulle vara så hemligt i protokollen så att varken medlemmar eller presumtiva medlemmar får läsa det?

Som någon skrev i en parallell tråd att sponsoravtal inte kan vara offentliga är ju helt sant. Men då menar man ju innehållet. Men att det existerar kan ju inte finnas skäl till att hemlighålla, eller?
Det är inte ovanligt att bilagor till ett protokoll blir hemliga med olika gradering.

Tänk kreativt, allt går att lösa...
Det som inte går att lösa är bara allmänt gnäll:p

God Jul


Du om någon borde ju kunna det där med öppen, intern och Hemlig enl SekrL. ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav joj » 2007-12-23/20:18

Tycker det kan vara bra med en "klubbdel" där saker kan diskuteras bland mdlemmarna och inte "alla andra".
Tror dock att den delen som blir publik kommer vara den största oavsett hur det blir!

//
joj
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 1999-10-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-23/20:20

Gunsan;26446 skrev:Jag anser att man absolut kan ha allt öppet.

I Sverige finns det något som heter offentlighetsprincipen inom stats-förvaltning. Vad skulle vara så hemligt i protokollen så att varken medlemmar eller presumtiva medlemmar får läsa det?

Som någon skrev i en parallell tråd att sponsoravtal inte kan vara offentliga är ju helt sant. Men då menar man ju innehållet. Men att det existerar kan ju inte finnas skäl till att hemlighålla, eller?
Det är inte ovanligt att bilagor till ett protokoll blir hemliga med olika gradering.

Tänk kreativt, allt går att lösa...
Det som inte går att lösa är bara allmänt gnäll:p

God Jul


Som vanligt skall det till en kvinna för att lösa upp allehanda förstoppningar!:)

In med mera tjejer på flera ställen så blir den nog inte bara lättare att lösa problemen utan de kanske inte ens behöver uppstå!

Men självklart skall det finnas avdelningar som är slutna i en klubb - t ex behöver säkert instruktörerna ha en egen icke offentlig avdelning där de kan diskutera upplägg, utbyta erfarenheter med varandra utan insyn från vare sig allmänhet eller klubbmedlemmar!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-12-23/21:09

Hej.

För ca. 3-4 år sedan så tittade styrelsen på ett slutet forum och köp-sälj sida samt e-version av bumsen, för bara medlemmar.
Fördelen var just att den var tillgänglig för bara medlemmar, men då krävdes en data-bas som behövde anpassas till PUL. Det fanns möjligheter för att lösa detta med PUL men vi var några som drev linjen att ha hemsidan öppen.
Och detta var argumenten från min sida.
Vi såg till att hemsidan och forumet fanns med i sökmotorer för ca. 6år sedan, så att icke medlemmar kan hitta klubben på webben.
Hemsidan och forumet var öppna för alla för att kunna läsa klubben och medlemmarnas aktiviteter, och lockas att bli aktiva i klubben.
Det finns alltid en del som öker snålsjuss genom att vara med i forumet men inte medlem men även om dom inte betalar avgift så pratar om klubben och gör på så sätt reklam.
Samma tanke gällde "köp och sälj", det fanns säker dom som inte var medlemmar men la in annonser, och då kan man ju hoppas att bumsar som står stilla kan leta sig till bmw-åkare eller blivande bmw-åkare som kan bli medlemmar.
Om omröstning via webben, kan tekniskt ordnas med hänsyn PUL men enligt stadgarna så kan en omrösning endast ske på årsmötet per medlem och inte genom ombud.
Om det skall till en ändring så att t.ex. en omrösning kan ske via webben så bör man fundera på för och nackdelar med diskussioner via forum jämfört med dagens diskussioner på årsmötet.
Om motioner så bör man kunna skapa en diskussion på forumet om ett förslag till motion, och sen utse någon som sammafattar diskussionen och skickar den till styrelsen som vanlig motion. Forumet bör vara mycket bra för att diskutera en motion om man tar hänsyn till att man kan ha olika uppfattningar och repekterar varandra.
I sinom tid kan det vara möjligt att göra omröstningar genom webben men inna dess bör man titta och ordentigt fundera på formerna för det.

Ha en riktigt god jul
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

tackar för debatten

Inläggav Hans Säfström » 2007-12-27/12:02

Saxar två inlägg som jag tycker speglar de mestas åsikter:
En sluten enhet på Forumet har ju den fördelen att allt kan göras offentligt till medlem som då ej behöver belasta funktionär för att få
uppgifter hemsända.

Ser framåt med förväntan att styrelsens tillsatta utredning tar hänsyn till inläggen och önskemålen från medlemmarna som framkommit under denna tråd.

/hasse


Kennets inlägg:
Med en sluten del, dvs inloggning då öppnar sig oxå möjligheterna för högre grad av interaktivitet, tex styrelserum, DO rum, instruktörsrum, osv. Webben kan ju då bli ett arbetsvertyg för de som "jobbar" i klubben. Sen finns det andra möjligher med inloggning, jag kan sköta mitt medlesskap, ändra info, hämta medlemsbevis. Förmodligen är det bara fantasin som sätter stopp och kanske PUL.
__________________
Kenneth


tibbe;26457 skrev:Hej.


Om omröstning via webben, kan tekniskt ordnas med hänsyn PUL men enligt stadgarna så kan en omrösning endast ske på årsmötet per medlem och inte genom ombud.
Om det skall till en ändring så att t.ex. en omrösning kan ske via webben så bör man fundera på för och nackdelar med diskussioner via forum jämfört med dagens diskussioner på årsmötet.
Om motioner så bör man kunna skapa en diskussion på forumet om ett förslag till motion, och sen utse någon som sammafattar diskussionen och skickar den till styrelsen som vanlig motion. Forumet bör vara mycket bra för att diskutera en motion om man tar hänsyn till att man kan ha olika uppfattningar och repekterar varandra.
I sinom tid kan det vara möjligt att göra omröstningar genom webben men inna dess bör man titta och ordentigt fundera på formerna för det.

Ha en riktigt god jul
/Tibbe
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst