Årsträffen 2008 - Åhus Strand kommentarstråden

Tror inte alla är bevandrade i geografi

Inläggav Hubbiken2 » 2008-02-08/08:41

Vi antar att det är ÅHUS i Skåne som avses.
[url]http://kartor.eniro.se/#&what=map_adr&mop=aq&searchInMap=2&mapstate=3;14.3077328379;55.913528907986;s;13.3539205781309;56.35652463147947;15.261305027876156;55.47077049181065;1132;992&mapcomp=;;;Strandvägen;;;29638;ÅHUS;;;;;14.3077328379;55.913528907986;0;0;;KRISTIANSTAD;maps_place.37610.22;1&geo_area=Åhus%20Strand&stq=0&pis=0[/url]

8-10 Augusti???
Vem är hemma då? Kanske dom som inte rest ut i europa, men här räknar vi det som semmestertid fortfarande.:mad:

Varför ett swapmeet? Det finns ett ypperligt sätt att sälja grejer genom forumet. Varför spendera energi på en före-internet-företelse, istället för något som alla kan ha nytta av? :cool:

Vi forumister?? Vilka är dom andra?;)

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Lime » 2008-02-08/12:05

hubbiken;28768 skrev:8-10 Augusti???
Vem är hemma då? Kanske dom som inte rest ut i europa, men här räknar vi det som semmestertid fortfarande.:mad:


Enkelt. De vet att de inbitna debatörerna är ute i europa. Klart som korvspad att man lägger mötet då. Lättare att få igenom dummheter.

hubbiken;28768 skrev:Varför ett swapmeet? Det finns ett ypperligt sätt att sälja grejer genom forumet. Varför spendera energi på en före-internet-företelse, istället för något som alla kan ha nytta av? :cool:


För att de som åker på årsmötet inte behärskar internet?? Vad vet jag.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Hrrrmmmm....

Inläggav Hubbiken2 » 2008-02-08/12:47

Ja jag petade i getingboet ser jag och samtidigt så är det trevligt att jag inte var ensam om att tänka samma tankar som du Lime!

Moss- och noobsektionen har altså bestämt att det är bra med årsträff i början av augusti! Helt utan föregående diskusion.

Känner mig verkligen välkommen.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2008-02-08/14:41

hubbiken;28777 skrev:Moss- och noobsektionen har altså bestämt att det är bra med årsträff i början av augusti!

Det är som så att årsmötet hållits den tredje helgen i augusti sedan klubben startade. Såna traditioner är väl inget att orda om.
Trots det så har man i år flyttat det så att det är en vecka tidigare.

Vi är flera som anser att årsmötet borde hållas i början av året för att fastställa budget och andra klubbsaker. Sedan kan man ha en klubbträff under sommaren då man träffas för att ha klubb-kul.
Detta förslag har dock inte gillats av årsmötet. Till årets möte kanske vi kan få igenom önskemålet om vi blir tillräckligt många som kommer till årsmötet?
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Dumheter?

Inläggav Michael Fored » 2008-02-09/14:32

Lime;28774 skrev:Enkelt. De vet att de inbitna debatörerna är ute i europa. Klart som korvspad att man lägger mötet då. Lättare att få igenom dummheter.


Helt självklart är det inte orsaken att årsmötet sker när det sker. Tidpunkten för årsmötet regleras i [url="http://www.bmwmck.se/default.asp?id=1407&ptid="]klubben stadgar[/url]. Det är förståss många olika viljor och omständigheter som skall jämkas samman när exakt datum avgörs. Det egna deltagandet är sedan en följd av egna prioriteringar och beslut. Konstruktiva förslag på förändringar kan prövas som en motion vid årsmötet. Det hjälper inte att klaga på årsmötet och på de beslut som tas där om man själv beslutar sig för att inte delta. ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Magne » 2008-02-09/16:00

GoE;28781 skrev:Vi är flera som anser att årsmötet borde hållas i början av året för att fastställa budget och andra klubbsaker. Sedan kan man ha en klubbträff under sommaren då man träffas för att ha klubb-kul.
Detta förslag har dock inte gillats av årsmötet. Till årets möte kanske vi kan få igenom önskemålet om vi blir tillräckligt många som kommer till årsmötet?


Finns motion lagt angående flytt av årsmöte datum?
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Inläggav Göran Ekman » 2008-02-10/01:57

magne;28847 skrev:Finns motion lagt angående flytt av årsmöte datum?

Förra året fanns det. Vår DO i D7 Olle A motionerade om detta redan för två år sen. Det vore fint om nån annan motionerade om det i år igen och dessutom deltog i årsmötet - kanske kan vi får till en bra ny ordning i klubben.. hehehe?
(Om man inte deltar i årsmötet kan man inte vra med om att förändra klubben...)
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2008-02-10/02:33

Det är precis som Michael och Goe skriver deltar man på årsmötet kan man vara med om att förändra och är man intresserad är det inte så svårt att skaffa sig möjligheten att deltaga. Så Hubbiken och Lime kom igen med motioner. Om man klagar över tidpunkten ser jag det som ovidkommande gnäll. det ni skriver om att de inbitna debattörerna då är ute i Europa betraktar jag som trams. Alla vet via stadgarna att årsmötet hålls i augusti och detta har varit känt sedan slutet av September -07. Vad är ni bittra på? Prata med oss om det så blir det säkert bra.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Ta inte i ...

Inläggav Hubbiken2 » 2008-02-10/10:49

2hammarström

Ser det faktiskt lite meningslöst att motionera om man inte kan delta på mötet och tala för sin sak. Gör jag något gör jag det ordentligt. Att årsmötet ligger i Augusti är redan från börjag rätt olycklig vald tidpunkt. (lycklig för vissa ser jag det som) Att förlägga mötet tidigt i denna månad känns som dold-agenda. Det är fritt för mig att påtala detta med en redig glimt i ögat.

Vad är vi "bittra" på? Den frågan besvarar tyvärr, sig själv. Om du efter inläggen inte kan se det utan skriver frågan endast i retoriskt syfte är det bara att beklaga. :cool:

HR
/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-02-10/13:14

hubbiken;28894 skrev:*SNIPP* Att årsmötet ligger i Augusti är redan från börjag rätt olycklig vald tidpunkt. (lycklig för vissa ser jag det som) Att förlägga mötet tidigt i denna månad känns som dold-agenda. Det är fritt för mig att påtala detta med en redig glimt i ögat.

Vad är vi "bittra" på? Den frågan besvarar tyvärr, sig själv. Om du efter inläggen inte kan se det utan skriver frågan endast i retoriskt syfte är det bara att beklaga. :cool:

HR
/mark


Med all respekt undrar jag vad det skulle vara för dold agenda för så länge som jag minns har årsmötet både i stadgar och praktik varit förlagt till perioden 1 Augusti - 1 September. Det känns minst sagt långsökt att hitta någon konspiratorisk förklaring om att lägga ett årsmöte i Augusti just för "då kan besvärliga individer inte deltaga". Hur logiken skulle kunna knyta ihop att "besvärliga individer är mer upptagna i Augusti" övergår mitt förstånd.

Förklaringen är säkert så enkel som att för styvt 20 år sedan när klubben bildades så var industri semestern (juli semestern) mer allmän och för att inte krocka med den (när många var ute och for i Europa) samt att få mötet på en tid på året när man kan köra MC dit så blev Augusti valet.

Det skulle vara välkommet med om alla kunde räkna till 10 (100 kanske) innan denna debatten får för stora proportioner. Tråden är i första hand en info tråd om årsmötet 2008.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Det är ingen konspiration bakom detta...

Inläggav Hubbiken2 » 2008-02-10/14:14

... det är vad du tolkar in i det jag skrivit.

mbrobeck;28898 skrev:...
Förklaringen är säkert så enkel som att för styvt 20 år sedan när klubben bildades så var industri semestern (juli semestern) mer allmän och för att inte krocka med den (när många var ute och for i Europa) samt att få mötet på en tid på året när man kan köra MC dit så blev Augusti valet.


Av just den anledningen borde man inte röstat ner motionen 2006 samt tänkt på detta och förlagt mötet till sent i Augusti så fler kan komma till mötet.

/mark

Det får räcka, anser att detta ämne är slutdiskuterat för min del.
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Lime » 2008-02-10/20:12

mbrobeck;28898 skrev:Med all respekt undrar jag vad det skulle vara för dold agenda för så länge som jag minns har årsmötet både i stadgar och praktik varit förlagt till perioden 1 Augusti - 1 September. Det känns minst sagt långsökt att hitta någon konspiratorisk förklaring om att lägga ett årsmöte i Augusti just för "då kan besvärliga individer inte deltaga". Hur logiken skulle kunna knyta ihop att "besvärliga individer är mer upptagna i Augusti" övergår mitt förstånd.


"11.2 Verksamhets- och räkenskapsår

Klubbens verksamhets- och räkenskapsår omfattar tiden 1 maj till och med 30 april."

Antingen är det 4 månader sedan man startade ett nytt verksamhets- och räkenskapsår, inklusive en ny budget eller så var det 8 månader sedan det bestämdes hur det skulle vara. I vilket fall som helst så är det på tok för stor tid mellan starten av ett nytt verksamhetsår och årsmötet. Årsmötet ligger också till så att huvuddelen av budget och verksamhetsåret som man är inne i redan har varit. Lämpligare vore därför att ha årsmötet tidigare på våren eller under vinterhalvåret och även flytta lite på verksamhets- och räkenskapsåret till att t.ex. följa kalenderår.

mbrobeck;28898 skrev:Förklaringen är säkert så enkel som att för styvt 20 år sedan när klubben bildades så var industri semestern (juli semestern) mer allmän och för att inte krocka med den (när många var ute och for i Europa) samt att få mötet på en tid på året när man kan köra MC dit så blev Augusti valet.

Det skulle vara välkommet med om alla kunde räkna till 10 (100 kanske) innan denna debatten får för stora proportioner. Tråden är i första hand en info tråd om årsmötet 2008.


"För så har vi ju alltid gjort" är inte en godtagbar förklaring, eller bortförklaring. Idag är inte för 20 år sedan och det har hänt en del under åren. Börjar bli dax för BMW-MC-klubben att modernisera lite. Huvudargumentet till att man INTE vill lägga årsmötet under vinterhalvåret är att man inte vill skilja på årsmötet och träffen. Personligen tror jag att det skulle vara nyttigt att göra det. På samma sätt som jag anser att vi bör ha indirekt distriktsrepresentation och inte medlemsrepresentation på årsmötet.

Men du har rätt Magnus, det här ÄR inte rätt ställe att argumentera för och emot, och ska vi vara riktigt petiga så får vi inte ens diskutera dessa frågor på detta öppna forum enligt historiska händelser.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Årsmöte 2008

Inläggav Kerstin Berg » 2008-02-10/23:33

För klarhets skull:

Stadgarna 4 § säger att årsmötet "äger årligen rum tidigast 1 augusti och senast 1 september, vid en tidpunkt som beslutas av styrelsen".

Detta är vad vi har att rätta oss efter. Tredje helgen i augusti är således inte huggen i sten - och i Björkliden 2005 var årsmötet redan första helgen i augusti. Till årsmötet i Arboga 2006 fick styrelsen in en motion om att välja annan tidpunkt på året för årsmötet (motionen kom dock in för sent för att behandlas - motioner om stadgeändringar ska lämnas senast 1 april - också det enligt stadgarna). Vi tog dock med frågan i den medlemsenkät som genomfördes förra våren, och stödet för att fortsätta att ha årsmötet under mc-säsongen var starkt.

Därför fortsätter vi ha årsmötet i augusti. Tredje helgen i augusti sammanfaller dock med skolstarten, och det gör att många inte kan komma till årsmötet (det finns medlemmar med skolbarn, även om medelåldern i klubben är hög). Detta tyckte vi i styrelsen var en god anledning att välja en tidigare tidpunkt.

För att ytterligare röra om i invanda mönster provade vi 2007 att lägga mötet tidigare på dagen, och nu 2008 blir det ännu lite tidigare. På så sätt får man mer sammanhängande tid för andra aktiviteter. Bra eller dåligt? Vi fick en del positiva reaktioner i Sunne i somras i alla fall, och det ska bli intressant att se hur det blir i år.

Bästa hälsningar
Kerstin Berg
Ordförande
Användarvisningsbild
Kerstin Berg
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-02-04/01:00

Inläggav Marie » 2008-02-11/01:25

Kerstin;28950 skrev:Därför fortsätter vi ha årsmötet i augusti. Tredje helgen i augusti sammanfaller dock med skolstarten, och det gör att många inte kan komma till årsmötet (det finns medlemmar med skolbarn, även om medelåldern i klubben är hög). Detta tyckte vi i styrelsen var en god anledning att välja en tidigare tidpunkt.


Varför då inte en helg senare istället? Fjärde helgen i augusti hade ju också infallit inom det stadgeenliga intervallet (och i år hade det även funnits en femte stadgeenlig helg i den månaden)....

Fast jag hör ju till dem som kunde blivit besvärliga... :cool:
Nu ligger årsmötet denna gång i Skåne så risken hade varit överhängande att jag kunde dykt upp och rört om i grytan, men ni går ju nu helt säkra, eftersom jag inte lär hinna hem från Österrike till den valda helgen. Ungarnas Österrikesemester är mångdubbelt viktigare för mig än BMW-klubbens årsmöte... :D

BMW-klubben är inte livsviktig för mig, och hittar 'PRO-maffian' på alltför tossiga saker, så kan jag ju 'rösta med fötterna'
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Lite väl ocentralt...

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-03-07/16:13

Jag är ny medlem och har inte koll på var mötena har hållts historiskt sett.
Den nu valda platsen känns lite ocentral ur min synvinkel.
Jag känner mig inte riktigt motiverad att åka 288 mil för att deltaga på årsmötet.
Jag förstår och accepterar argumentet att de flesta medlemmarna återfinns i den södra delen av landet. Dock ändå så orsakar ett sådant val av plats att röster från de nordligare delarna av landet kommer att vara mycket få.
Fast det kanske är lika bra för vi är ju kända för att prata så vansinningt mycket att ingen annat får en syl i vädret;)

Jag kommer att överväga deltagande på årsmötet om något av de kommande årsmöterna kommer att förläggas lite närmare Sveriges mitt.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Marie » 2008-03-07/18:54

HerrJonsson;30601 skrev:Den nu valda platsen känns lite ocentral ur min synvinkel.


Ungefär lika ocentralt som Björkliden för några år sedan.....

Fast Åhus känns ocentralt även för mig. Jag har ju så förbaskat svårt att tänka mig att köra norrut eller österut... :rolleyes:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Roger Gross » 2008-03-07/20:53

Marie;30610 skrev:Ungefär lika ocentralt som Björkliden för några år sedan.....

Fast Åhus känns ocentralt även för mig. Jag har ju så förbaskat svårt att tänka mig att köra norrut eller österut... :rolleyes:

"Fast Åhus känns ocentralt även för mig. Jag har ju så förbaskat svårt att tänka mig att köra norrut eller österut... "

Så bra, då!
De flesta är ändå tacksamma och glada över att några få sliter och jobbar för de många. T ex de i årsmöteskommiten.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Matz Zingmark » 2008-03-08/10:51

HerrJonsson;30601 skrev:Jag är ny medlem och har inte koll på var mötena har hållts historiskt sett.
Den nu valda platsen känns lite ocentral ur min synvinkel.
Jag känner mig inte riktigt motiverad att åka 288 mil för att deltaga på årsmötet.

Detta med var årsmötet är förlagt, och när det skall vara på året, finns många olika åsikter om. Så här har det varit de senaste åren.
2005 Björkliden
2006 Arboga
2007 Sunne
2008 Åhus
Detta med sträckan och hur centralt det är har en viss betydelse i hur många som kommer till träffen. Jag har hört att träffen i Kittelfjäll har rekord i antalet deltagare, Björkliden har rekordet de senaste åren.
Men det viktigaste när det gäller att hitta en plats att ha detta på, är om det finns frivilliga som kan tänka sig att jobba oavlönat under en stor del av sin fritid under ett år, Och många gånger är tacken att det kommer ett fåtal medlemmar, 250 av över 5000 medlemmar, det är lite tycker jag på tok för lite, att många väljer andra aktiviteter än årsmötet tex semester, det kan ingen annan än medlemmen rå för. Vi vet redan under augusti var nästa års möte skall vara och då har man möjlighet att prioritera, om man vill. Om man lägger träffen i slutet av augusti utesluter man de som har skolbarn som börjar skolan. Men jag tycker att man borde prova lite olika tider för att se när det kommer flest deltagare. för det är ju det som är det viktigaste.
Både Distrikt 1 Norrbotten och Distrikt 2 Västerbotten kommer att arrangera resor, med mc, ner till Årsmötet i år.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav Anders Blom » 2008-03-15/20:03

Kul att läsa ditt inlägg Matz!
Heder åt alla som sliter för klubben! Jag har varit på några årsmöten och tycker det är en bra idé att sprida dem över landet. Själv hade jag nog aldrig fått se Björkliden och Kirina om det inte varit för BMW-klubben.... eftersom jag med mina fördomar trodde att där bara var kallt och fullt av mygg. Ack så fel jag hade!
Anders Blom
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 1997-06-09/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron