Återväxten hos BMW?

Återväxten hos BMW?

Inläggav Strixen » 2008-02-19/09:31

Som gammal ägare av flera olika märken, senast Triumph,
ser jag hur MC märken, inte minst nu senast Triumph, hela tiden
jobbar med utveckling som skall locka till återväxt och flirt med
de yngre åkarna.
Jag hade mitt hjärta hos en Triumph Tiger för dess tunga långtour/offroad
egenskaper och lite ruffiga offroad look.
En Tiger idag ser mer ut som en gatuhybrid.
Här bröt Tiger en grundidé och övergav en målgrupp.
Men har säkert på sikt vunnit något annat.

Att byta till 1200GS kändes dock inte särskilt svårt. Tvärtom. :p

Men märket BMW tycks inte syssla med återväxt på samma sätt.
Man har inte samma aggressiva marknadsföring, det är ett förhållandevis
dyrt märke att köpa och serva. [undantaget försäkring]
Och som nybliven BMW åkare ser jag ännu med ganska neutrala ögon.
Och BMW har en mogen image.
Inget fel med det. Men vad är nästa steg, efter moget?

Läste i Bike om nya HP2 Sport som flirtar med de yngre sportkillarna och
med det även ett visst trendbrott på synen om en tuffare image.
Om återväxt.
Och jag tror kanske att det är friskt.
Så länge man inte överger sin grundfilosofi så bör man nog utveckla ett
yngre, tuffare nytänk för en kommande BMW generation.

"Long Way Round & Long Way Down" är naturligtvis BMW:s
bästa reklamfilm... och jag skrattar åt att KTM avböjde att medverka.
Fortsätt i samma anda inom de olika genres som motocykelvärlden har.

"Gubbigheten" får inte patentera detta fina märke. :eek:
Förstå mig rätt.
Det måste också vara häftigt med BMW.
I en sorts ungdomlig mening.
För framtiden.
För alla.

Det borde inte finnas någon motsättning i detta.

./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Inläggav surfbrother » 2008-02-19/10:24

Det är väl få, om någon, mctillverkare som förnyat sitt utbud så mycket som BMW gjort senaste åren.
Men jag kan hålla med dig, att om men jämför Triumph's och BMW's totala mcutbud så känns det som att Triumph har fler hojar för de unga raceputtarna.
På gott och på ont!
surfbrother
 

Inläggav Lime » 2008-02-19/10:36

surfbrother;29490 skrev:Men jag kan hålla med dig, att om men jämför Triumph's och BMW's totala mcutbud så känns det som att Triumph har fler hojar för de unga raceputtarna.
På gott och på ont!


Hmm, jag protesterar...
Triumph har:
  • Daytona 675
  • Speed Triple
  • Street Triple
BMW har:
  • HP 2 Megamoto
  • HP 2 Sport
  • F800 S
  • R 1200 S
  • K 1200 S
  • K 1200 R Sport
  • G 650 XMoto
  • R 1200 R
  • K 1200 R (som nog är den busigaste hoj som gjort på bra länge)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav surfbrother » 2008-02-19/10:57

Lime;29492 skrev:Hmm, jag protesterar...
Triumph har:
  • Daytona 675
  • Speed Triple
  • Street Triple
BMW har:
  • HP 2 Megamoto
  • HP 2 Sport
  • F800 S
  • R 1200 S
  • K 1200 S
  • K 1200 R Sport
  • G 650 XMoto
  • R 1200 R
  • K 1200 R (som nog är den busigaste hoj som gjort på bra länge)



Nu kan ju jag definitivt inte göra mig till talesman för unga raceputtar och hurvida du kan det, kan jag inte svara på. :D
Men jag kan inte påminna mig att jag sett så många "unga" raceputtar på BMW-hojar. Däremot en hel del på Triumph.

Men för egen del skulle jag gärna äga några av BMW hojarna du listade.
surfbrother
 

Inläggav Strixen » 2008-02-19/11:19

Jag tänker kanske inte riktigt i banorna
"vem har släppt mest sporthojar" eller BMW vs. Triumph.
Jag försöker lyfta detta till en mer allmän uppfattning om vad gemene
man anser att ett visst varumärke står för.

I Bike står att läsa:
BMW står inför en en utmaning när det gäller varumärket,
som är betydligt svårare än att bygga en cool sporthoj.

Vidare.
Kunderna blir allt äldre och de behåller sina motorcyklar längre.
Märket börjar få en osexig stämpel. Och för alla varumärken är det
viktigt att satsa på nyrekrytering om man vill undvika att dö en långsam död.
BMW vill inte bara nå yngre köpare. Viktigast av allt:
-Man vill få en boxer att kännas sexig, het, cool -inte bara praktisk.


Jag menar att oavsett om du släpper 50 nya racermodeller
på ett år så är det ingen garanti för någonting, så länge du inte
har ett renomé, en attityd och en grundval att stå på.
BMW har delvis detta men behöver jobba på sin attityd, sexighet,
ungt och friskt parallellt med sin fantastiska grund.
Detta oavsett modellprogram.

Lättare sporthojar eller tunga touringhojar innebär ingen egentlig skillnad.
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Inläggav surfbrother » 2008-02-19/11:54

Strixen;29496 skrev:BMW har delvis detta men behöver jobba på sin attityd, sexighet,
ungt och friskt parallellt med sin fantastiska grund.
Detta oavsett modellprogram.



Och med det anser jag att BMW lyckats ganska bra.
Det var det jag menade med "Det är väl få, om någon, mctillverkare som förnyat sitt utbud så mycket som BMW gjort senaste åren".
surfbrother
 

Inläggav Josef » 2008-02-19/12:08

BMW har ju "alltid" haft gubb/touringstämpel och är ju nu på väg att bryta den, det tar ju naturligtvis lång tid att ändra folks attityder men man har jobbat hårt på det under de senaste åren.

Nu verkar iofs det som man satsar på exklusivitet på sporthojsfronten och det kan nog gå bra men det kommer troligen "alltid" saknas sporthojar som kan konkurera prismässigt med japanerna. Därmed missar man stora delar av den ungdomliga marknaden.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Strixen » 2008-02-19/12:13

surfbrother;29499 skrev: "Det är väl få, om någon, mctillverkare som förnyat sitt utbud så mycket som BMW gjort senaste åren".


All heder åt detta. Verkligen.
Men problemet som jag likväl kan se är det som även Bike berör.

Konsten att tillverka ett fräscht varumärke som känns lite nytt
och inte bara i kvantitet när det gäller antal hojmodeller.


Att komma ifrån den konservativa, det alltid lika praktiskt korrekta
sammanhang som BMW landar i. Att istället hamna i ett häftigt, coolt
sammanhang pga av ny tillväxt av en ny kräsen generation.


./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Inläggav Strixen » 2008-02-19/12:18

Josef;29501 skrev:Nu verkar iofs det som man satsar på exklusivitet på sporthojsfronten och det kan nog gå bra men det kommer troligen "alltid" saknas sporthojar som kan konkurera prismässigt med japanerna. Därmed missar man stora delar av den ungdomliga marknaden.


Rätt!
Jag tror också att priset spelar stor roll i den lanseringen.

./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Inläggav Lime » 2008-02-19/20:05

Josef;29501 skrev:BMW har ju "alltid" haft gubb/touringstämpel och är ju nu på väg att bryta den, det tar ju naturligtvis lång tid att ändra folks attityder men man har jobbat hårt på det under de senaste åren.


Och det blir ju inte lättare av att gubb och touringåkarna gör vad de kan för att förhindra att man har roligt på en BMW... Som att åka lite bakhjul, skrapa knä på bana och sånt... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Marie » 2008-02-19/20:33

En sak som lätt glöms bort i sammanhanget är att även de vilda valparna blir äldre, och på det viset blir det en naturlig återväxt även i gum- och gubbgänget... Inte bara en naturlig avgång..... ;) :rolleyes:

Jag förstår inte varför man skall ändra inriktning? Man förstör ju bara både imagen och försäkringspremierna....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-02-19/20:38

Lime;29531 skrev:Och det blir ju inte lättare av att gubb och touringåkarna gör vad de kan för att förhindra att man har roligt på en BMW... Som att åka lite bakhjul, skrapa knä på bana och sånt... ;)


Hörrödudö, som representant för gubb och touringåkarna så kan jag glatt meddela att vi kunde knappast mer högaktningsfullt sk--a i om du skrapar knäna eller övar bakhjulsåka. ;)

Sånt trams har jag inte gjort på snart ett år nu. Det är ju betydligt lättare att få ner knäna än väskorna i backen. :D

MVH Magnus :)
Magnus Brobeck
 

Inläggav Helmetrock » 2008-02-19/21:28

Jag tror ärligt talat att BMW praktiskt taget har lyckats med det!

Se på japanarna, vad säljer de mest av och utvecklar mest?

Halvfjolliga 600cc pendlarhojar, skotrar och 1,8 liters kromslädar!

Att folk som inte kollat på en ny BMW på 10 år tycker att BMW är gubbigt kan man ju inte göra något åt, eftersom de inte sett de nya modellerna, och ingen som tittat på de nya modellerna utan att känna till gubbstämpeln skulle nog gissa att den funnits!

Så om ett par år när de som inte sett de nya modellerna är döda kommer den nog att vara helt borta! :D
På samma sätt som Skodas dåliga kvalitetsstämpel, Mercedes höga kvalitetsstämpel och Volvos och Saabs svenska stämpel:rolleyes:
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2008-02-19/21:48

Helmetrock;29542 skrev:På samma sätt som Skodas dåliga kvalitetsstämpel, Mercedes höga kvalitetsstämpel och Volvos och Saabs svenska stämpel:rolleyes:


Oj helmet! Nu sfär du i kyrkan!

Skämt åt sido. Jag tycker att Bmw-sverige har lyckat rätt bra i alla fall. Tycker det är fler och fler som sneglar på Bmw då det känns tryggt på något sätt. Även de yngre verkar vara mer och mer intresserade då varumärket Bmw är status och sticker ut i "mängden" av plastraketer.
Prisfallet på en japs är ju roligt med.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-02-19/22:44

Lime;29531 skrev:Och det blir ju inte lättare av att gubb och touringåkarna gör vad de kan för att förhindra att man har roligt på en BMW... Som att åka lite bakhjul, skrapa knä på bana och sånt... ;)


Du har fångat min attityd mitt i prick.
Som anti-busare och leg tråkmåns alltså.

Fortsätter att argumentera för transportperspektivet. Endast!

För den som behöver busåkning för att ha skoj finns möjlighet att ta licens i en hel del mc-sporter och sedan hålla sig innanför Gunnebo-förstängningar...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-02-19/22:49

Tror definitivt att gubbstämpeln sjunger på sista versen.

BMW har, förutom hysteriskt snabba kast i modellprogrammet de fem senaste åren, haft väldigt god draghjälp av media samt av de ihärdiga personer som varit motorn i mycket av svensk vidareutbildning på mc.

BMW Sweden unt Bayern borde nog skicka en blomsterkvast till flera på detta Forum!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav T. S. » 2008-02-20/09:30

Gubbstämpel måste väl vara rätt, det är ju i stort sett bara gubbar som åker motorcykel idag.
Dyra cyklar har alltid sålt (man behöver ju inte sälja lika många då). Se på H-D, är bara priset tillräckligt högt så ökar statusen.
Men eftersom BMW har en sportimage på bilarna så ska det väl gå att överföra till cyklarna, fast är inte bilarna också lite gubbsport?
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2008-02-20/12:47

Old boxer;29556 skrev:fast är inte bilarna också lite gubbsport?


Säg inte det högt till min 24-årige son.... :D
Han är inne på sin andra BMW 5-serie nu.......
(mycket nyare än något av mina fordon...)
När han såg 'Kalle' första gången så log han och kommenterade att jag tydligen också skaffat en BMW kombi precis som han. Det står ju 'Touring' på väskorna....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Bajen-Sam » 2008-02-20/13:22

[FONT=Times New Roman]Med BMW satsning på [/FONT][FONT=Verdana][B]BMW:s [/FONT][/B][B][FONT=Times New Roman]superbike-prototyp vid namn K46, så tror jag de gör allt för att få bort gubbstämpeln.[/FONT][/B]

[B][FONT=Times New Roman]Lyckas de på samma sätt i superbike som Audi gjorde med quatro i rally lär gubbstämpeln vara ett minne blott.[/FONT][/B]

[B][FONT=Times New Roman]Vad var Audi innan quatro? Svar = gubbbil. :D [/FONT][/B]
Min hemsida. http://www.nogg.se/BajenSamMC
Användarvisningsbild
Bajen-Sam
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2006-06-19/01:00

Inläggav Björn Johnson » 2008-02-20/13:48

När jag 1986 köpte min första BMW, en ny K75 S, var jag 22 år och lockades av exklusiviteten hos märket. BMW var ingen dussinhoj som ägdes av "vem som helst". Efter att ha provkört och köpt motorcykeln uppskattade jag alltmer de praktiska lösningarna, komforten och det digra tillbehörsprogrammet och har varit märket troget sedan dess.

För min egen del tror jag att det är viktigt att BMW inte bli för breda, utan att man i stället satsar på att stärka sin nisch och varumärke på andra sätt, där medverkan i Long Way Round/Down är utmärkta exempel på detta.

Och ärligt talat, gubbstämpeln lever väl inte kvar i någon större omfattning annat än hos vissa mc-journalister som alltid måste passa på att upplysa om detta tillsammans med klagomål på blinkersreglagets krånglighet så fort någon ny modell av BMW skall testas.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Bajen-Sam » 2008-02-20/14:00

Jag tror gubbstämpeln finns kvar, hör även att nästan de enda av alla mc förare som sällan hälsar är just BMW förare. :cool:

Har hört detta ganska ofta både från custom och sporthoj åkare. :mad:

Jag försöker hälsa så ofta jag kan, men undrar om det ligger någon saning bakom detta? :confused:
Min hemsida. http://www.nogg.se/BajenSamMC
Användarvisningsbild
Bajen-Sam
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2006-06-19/01:00

Inläggav Björn Johnson » 2008-02-20/14:21

Kan så vara, jag hälsar dock alltid och tror att dom flesta andra BMW-åkare, i likhet med dig, gör så.

Jag måste samtidigt också fråga vad som ligger i ordet "gubbstämpel"? Attraherar och körs BMW:s motorcyklar främst av äldre män? Är motorcyklarnas teknologi och design ålderdomlig eller vad består gubbigheten av?

Bäst är att helt diskriminera ordet gubbstämpel i samand med BMW, i annat fall blir det lätt en självuppfyllande profetia.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Mimmi´s åsikt.

Inläggav Mimmi » 2008-02-20/16:28

Hej!

Jag tror de flesta redan känner min åsikt i detta ämne. Vad det avser BMW-mc är jag väl att betrakta som konservativ traditionalist. Men så har jag i det närmaste tatuerat BMW på insidan av ögonlocken också...:)

Jag anser att BMW förstör sitt varumärke genom att splittra sig och tillverka likadana motorcyklar som alla andra. Som dessutom "de andra" kan göra bättre...
Det behövs helt enkelt inte flera mc av den typen som det redan går tretton på dussinet! På sikt försvinner BMWs exklusivitet och aura av kvalitét och av att vara speciella.
Nej, BMW borde vara rädda om sin särart och vårda sina traditionella kärnvärden.
Som exempel nämner jag ett bilföretag som mycket noga vårdar sin tradition, nämligen Porsche. De försökte ett tag att "modernisera" sig, med frontmotorbilar som även fanns i prisklasser för "vanligt" folk. Jag tänker alltså på 924-944- och 928.
Visst såldes de, men samtidigt försvann lite av det exklusiva och unika med märket. De var liksom inte "en riktig Porsche" och betraktades som vilken, i och för sig, fin bil som helst. Så de modellerna är ju försvunna sedan flera år. Nu finns bara traditionella Porsche med svans- eller mittmotor kvar. Och bästsäljaren är den 911-modell som i sin ursprungliga form visades på Frankfurtsalongen i september 1963, och som serietillverkats sedan september -64.
DE har förstått vikten av kontinuitet och tradition!

Beträffande "gubbstämpeln" så har jag hört ett annat namn på BMW-mc. Nämligen "prostataracer"...
Men eftersom det inte är applicerbart på mig:) , så bryr jag mig inte ett färn om de som hyser slika åsikter om märket.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2008-02-20/16:46

Bajen-Sam;29567 skrev:[B][FONT=Times New Roman]Vad var Audi innan quatro? Svar = gubbbil. :D [/FONT][/B]


Lustigt, i mina ögon är Audi fortfarande en utpräglad gubbil, frånsett 'urquattron'.......
Nyckelord: För dyr relativt statusvärdet, tråkig, felhjulsdriven, framtung, dyra reservdelar, illa konstruerad men rostfri....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2008-02-20/16:49

GeländeSport;29569 skrev:Och ärligt talat, gubbstämpeln lever väl inte kvar i någon större omfattning annat än hos vissa mc-journalister som alltid måste passa på att upplysa om detta tillsammans med klagomål på blinkersreglagets krånglighet så fort någon ny modell av BMW skall testas.


Inte så illa för journalister med ett-och-ett-halvt rätt av två möjliga:D
Gubbstämpeln ger ett halvt rätt, och blinkersreglagen ÄR de knasigaste på marknaden.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2008-02-20/16:54

Mimmi;29576 skrev:Nu finns bara traditionella Porsche med svans- eller mittmotor kvar.



Porsche Cayenne?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Den tänkte jag inte...

Inläggav Mimmi » 2008-02-20/17:06

Marie;29581 skrev:Porsche Cayenne?


... på. Den har ju dessutom inte blivit den schlager Porsche räknade med. För övrigt ganska typiskt; den är ju framtagen tillsammans med VW, och de tidigare samarbetena borde väl avskräcka. Jag minns 914...:eek:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Räven » 2008-02-20/18:01

Marie;29578 skrev:Lustigt, i mina ögon är Audi fortfarande en utpräglad gubbil, frånsett 'urquattron'.......
Nyckelord: För dyr relativt statusvärdet, tråkig, felhjulsdriven, framtung, dyra reservdelar, illa konstruerad men rostfri....


Var gång jag se en A3 1,8 turbo så är det en vacker kvinna runt 50 som kör.;)
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav Strixen » 2008-02-20/19:42

Bajen-Sam;29567 skrev:[FONT=Times New Roman]Med BMW satsning på [/FONT][FONT=Verdana][B]BMW:s [/FONT][/B][B][FONT=Times New Roman]superbike-prototyp vid namn K46, så tror jag de gör allt för att få bort gubbstämpeln.[/FONT][/B]



Ja, det skulle väcka intresset hos en idag fördomsfull generation.
En generation som förhoppningsvis kan bli intresserad av hela modellprogrammet, inte bara racerhojarna.
Nu bör väl kanske BMW ha någon eller ett par säsonger på sig
att börja producera toppresultat.

I övrigt förvånas jag lite över diskussionen för eller emot gubbigheten... :rolleyes:
Jag ser ingen motsättning i det gamla konservativa arvet i symbios med en ny, yngre publik.

Jag tror BMW:s styrka ligger i sina klokt valda grundfundament och har sin framtid hos de som ännu inte upptäckt detta.


./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Inläggav Helmetrock » 2008-02-20/21:19

Sen får man ju tänka på en annan sak med!

Om det ses som gubbigt för att bara gubbar har råd att köpa och speciellt försäkra, eller för att det är byggt med gubbar som målgrupp!
Nu stämmer inte just försäkringen på BMW MC...

Tänkte mest på BMWs mindre bilar och Porsche, kan inte tänka mig att de skulle vara designade för gubbar!

Men tyvärr, så är det omöjligt för någon under 30 att försäkra en sån bil!!

T.ex en BMW 520, alltså en 2 liters sexa på 170 hk kostar för en 23 åring över 25 000 per år i försäkring!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Marie » 2008-02-20/21:49

Helmetrock;29613 skrev:T.ex en BMW 520, alltså en 2 liters sexa på 170 hk kostar för en 23 åring över 25 000 per år i försäkring!


Bara för dem som envisas med att bo i en myrstack, eller hur?.....
Vet väl jag som har en son som köpte 520i en vecka efter att han fyllde 18....
En kul, men trång småbil.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav T. S. » 2008-02-20/22:22

BMWs bilar är helt enkelt för bekväma.
I en riktig sportbil sitter man illa, har dålig sikt, hör inget och så fryser man.
BMWs motorcyklar har också alltid varit bekväma d.v.s. passar oss gubbar.
Provåk en italjenare, det tar ju flera dar att räta ut kroppen igen.
Visst är HP2 sporten häftig, jag gillade den verkligen, men priset gör den väl inte till någon ungdomsmaskin.
Men egentligen är BMW inga gubbcyklar, för mej är en gubbcykel en custom och där hamnar jag förhoppningsvis aldrig.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Bajen-Sam » 2008-02-21/08:55

He he då är jag verkligen en gubbe, funderar på att köpa en custom som andra hoj. :D
Min hemsida. http://www.nogg.se/BajenSamMC
Användarvisningsbild
Bajen-Sam
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2006-06-19/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2008-02-21/09:37

Old boxer;29619 skrev:Men egentligen är BMW inga gubbcyklar, för mej är en gubbcykel en custom och där hamnar jag förhoppningsvis aldrig.



Instämmer helt med dig:)

När den dagen kommer att jag inte orkar köra motorcykel så blir det knappast en custom utan då packar jag upp mitt elektiska tåg och leker med det.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Alf H » 2008-02-21/15:07

Old boxer;29619 skrev:BMWs bilar är helt enkelt för bekväma.
I en riktig sportbil sitter man illa, har dålig sikt, hör inget och så fryser man.
BMWs motorcyklar har också alltid varit bekväma d.v.s. passar oss gubbar.
Provåk en italjenare, det tar ju flera dar att räta ut kroppen igen.
Visst är HP2 sporten häftig, jag gillade den verkligen, men priset gör den väl inte till någon ungdomsmaskin.
Men egentligen är BMW inga gubbcyklar, för mej är en gubbcykel en custom och där hamnar jag förhoppningsvis aldrig.


Nej, aldrig en custom...då får det hellre vara.
Den dan jag inte klarar att få benet över sadeln på en riktig MC får det väl bli den "riktiga" sportbilen istället.
Alf H
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-10-14/19:08

Inläggav Helmetrock » 2008-02-21/15:51

Nja marie, jag bor 5 mil från närmaste myrstack, men det har kanske med att göra vilken årsmodell det gäller? På en 520 -03 -04 fick jag över 25 000 på if, på en merca clk 320 från samma år fick jag 49 000! Och ja, jag hatar försäkringsbolag:-(
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav ClaesBoxer » 2008-02-28/11:23

Du Helmetrock ditt hat verkar besvarat med tanke på priserna de ger. :)

När priset är tokhögt, då är det ofta en indikation för att de inte vill försäkra dig alls. :)
ClaesBoxer
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-05-06/12:14

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2008-02-28/18:24

Helmetrock;29654 skrev:Nja marie, jag bor 5 mil från närmaste myrstack, men det har kanske med att göra vilken årsmodell det gäller? På en 520 -03 -04 fick jag över 25 000 på if, på en merca clk 320 från samma år fick jag 49 000! Och ja, jag hatar försäkringsbolag:-(



Ring Christian på direkten på insplanet; 08 522 544 54
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Helmetrock » 2008-02-28/19:24

Galne Dansken;30089 skrev:Ring Christian på direkten på insplanet; 08 522 544 54


Tack för tipset!!

Men just nu är inget bilköp aktuellt, har en V70 med mycket förmånlig försäkring;)

ClaesBoxer: Jo, av någon konstig anledning var det dessutom ekonomiskt försvarbart att lägga skatt på trafikförsäkringen!!

Det ledde till att jag kunde köpa i princip vilken ny svensktillverkad bil jag ville kontant, men att jag inte kunde helförsäkra någon alls av någon årsmodell utan att betala en bil till på några få år!!
Alltså såldes varken en ny Volvo eller en försäkring till fullpris!:rolleyes:

Min gamla 245 hade jag 9500 helförsäkring, min tjej köpte en Audi 80 för 10500, och fick 11500 i försäkring!!! Naturligtvis fick de inte sålt någon helförsäkring till någon av oss:mad:
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst