Premiärturen, som kom för tidigt...

Premiärturen, som kom för tidigt...

Inläggav LeffeP » 2008-03-16/19:54

Egentligen skulle jag inte åkt hoj idag, jag skulle ha varit hemma och städat, småfixat, tagit det lungt och bara vilat upp. Men, när man lyckats dra av en pinnbult på toppen till avgasflänsen så har man nåt som gnager och nöter på en mentalt. Att vänta med att fixa det är ungefär som när man var liten och väntade på att gå till tandläkaren, man tror det ska gå bra, men det kan lika gärna visa sig vara en pina utan dess like.

Så, vila får vänta, det kommer fler dagar för sånt när man kan göra det med godare samvete än idag. Så nu hängde det bara på att avgassystemet skulle gå att få tätt med en bult trasig. Tur att det går på 2 röda att montera främre pipan på en boxer, och med en bult av gick det ju bara lite fortare :) Sen kom nästa orosmoln svävande, skulle den, efter att ha i princip varit helt nermonterad, ens starta? Hade jag kopplat allt rätt? Satt alla delar fast?

Bort med kontakten till laddaren, på med tändningen, just jäklars, olja, det man tappar ur ska ju ersättas gällande sånt, vilken blunder detta kunde blivit. Nu insåg man att man ska göra klart delmomenten, inte halvvägs och sen lockas av att sätta sig i den varma sköna bastun på kvällen när man stått i förrådet och skruvat en stund och blivit sådär lagom genomfrusen. Jo, jag har värme där, men den var inte påslagen :) Ok, olja i, rätt volym, på med tändningen igen, ignorera alla tankar på eventuella fel som kan finnas i hjärnan och ett tryck på startknappen. 2 varv, yes, 2 varv på startmotorn och den hoppar igång som om den bara varit avstängd för en minuts inköp av en ny snusdosa. Liiiite imponerad blir man ju.

Nu började helt plötsligt den förbenade pinnbulten inte göra så ont i tankarna längre. Hojen står där och tuffar på tomgång, allt funkar, inget läcker, den bara går. Jag har nog aldrig dragit på mej stället och hjälmen så fort som idag. Nu skulle det köras, ut till verkstan och besegra den lilla bultfan. Just nu var den inte så viktig kändes det som, det var ju tätt med bara 2 muttrar ditsatta. Iväg, solen skiner, kallt, men vem tusan bryr sig, allt känns bara så rätt. 5 mil till verkstan, det här ska bli kul.

Sista milen dit ut är en kringelväg som Thomas Weglert beskrivit i en post här, Rumsättravägen och dess omnejd. Att säga att den är kul är milt sagt, kan man den är den extremt underhållande. Detta är, bör tilläggas, första gången jag kör GS, förutom de 2 milen hem i Januari när jag köpte den, vilket bara var kallt och stressigt. Nu slog det mej varför folk gillar boxern, vilken maskin, så underbart att ha vrid istället för japanhysteristka varvtal. 250 kilo hoj väger ingenting på dessa vägar, man kan lätt leka på bakhjulet över alla krön, med god sikt såklart.

Efter en par timmar i verkstan där min och bultens vilja sattes på prov var min seger ett faktum. Nu ligger den där på golvet, besegrad, slagen, och i mina ögon, död. På väg hem hade kvicksilvret dragit sig ner en smula i termometern, men det gör liksom ingenting nu, omvägarna jag brukar ta hem lockade och jag kommer sova gott inatt, inte så mycket för bultens öde, utan mer för att den tvingade mej att göra nåt jag borde gjort för några veckor sen, vilket är att ta årets första tur på hoj...
650 Dakar -06
http://www.weirdperformance.se
Användarvisningsbild
LeffeP
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2008-01-31/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-03-16/22:07

Bara att gratulera till segern!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Robert Olausson » 2008-03-16/22:53

Jag instämmer i gratulationerna till segern!

I dag monterade jag ihop min R1150RT efter ventiljustering och throttelsynk. Tvättade av hojen extra noggrant och var tvungen att ta en liten (1 km) provtur med den innan jag ställde in den i garaget igen. Bakdäcket är så slitet att jag inte ville ta en längre tur med den innan jag har bytt ut det. Jag har ju visserligen kört hoj hela vintern (R80 konverterad till grusbus) men kände att denna mycket korta runda var premiärtur i år!:)

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst