nils-erik;32775 skrev:Självklart originaldelarna som ska jämföras men det intressanta är att vi snabbt kan konstatera att det ÄR billigare i Tyskland än i Sverige. Varför kan man fråga sig ? Är det för att vi är för få, för flata eller för att Sverige inte är helt friskt när det kommer till distributionskedjor och försäljning av varor till konsument eller .....? Kanske Micke_Mchuset kan förklara varför ett originaloljefilter kostar väsentligt mera i Malmö än hos BMW Niederlassung i Hamburg?
Hamburg har ca 1.8 milj innevånare (ungefär som Stor-Stockholm). Stor-Hamburg har ca 4,5.
Sverige har ca 9,1. Tyskland har drygt 82.
Relativt sett har inte Tyskland lika många motorcyklister som Sverige, men dom är helt klart många, många fler.
Om nu BMW-butiker i Hamburg med omnejd har detta kundunderlag så säljer de med automatik många fler reservdelar och tillbehör jmfrt med Svenska dito.
- Stora inköp (tack vare stor inhemsk marknad) = lägre inköpspriser
- Kortare frakter (tex fr fabriken i Berlin) = billigare frakt + att fler prylar fraktas per tillfälle = lägre fraktkostnad/styck
- 16%-ig tysk moms = billigare
- Handlaren kan klara sig med mindre marginal (än svensk dito) tack vare mängden som säljs = ännu billigare
- Många svenskar handlar i Tyskland = bidrar till ännu lägre priser enligt första punkten ovan
Som i de flesta andra branscher finns det en gräns för hur långt konsumenter åker för en viss vara, oberoende hur billig den är (om man verkligen har koll på en resas verkliga totalkostnad).
Gissningsvis vill vi behålla BMW-handlare i Sverige då vi helst vill köpa på hemmaplan pga garantier, kunna provköra på hemmaplan, kunna serva & reparera på hemmaplan, etc.
Som i bil-branschen lever MC-branschen till stor del på service- och reservdelsförsäljning, inte försäljning av MC.
Har förståelse för de som handlar delar i Tyskland.
Men har samtidigt förståelse för svenska handlare som inte kan matcha tyska handlares priser. Framför allt om fler svenskar börjar handla i Tyskland.
Bara en fundering.
// Taurus